داشتن یک خواب شبانه خوب، علاوه بر اینکه باعث می شود که حس شادابی و سرحالی داشته باشید بر سلامت روان و جسم شما هم تاثیر می گذارد. از این رو این سوال شاید برای شما پیش بیاید که چگونه می توان یک خواب راحت و بی دردسر داشت. شاید باورتان نشود یکی از مهمترین عواملی که باعث خواب آسوده خواهد شد تشک طبی است. تشک یکی از عوامل بسیار مهم در سلامت آناتومی بدن و سلامت خواب و روان شماست زیرا یک سوم طول عمر خود را بر روی آن سپری می کنید پس باید متناسب با هزینه ای که می کنید یکی از بهترین کیفیت ها را انتخاب کنید تا با خیال راحت و آسوده به استراحت بپردازید.

برای همه ما این اتفاق افتاده است که موقع بیدار شدن از خواب با درد و کوفتگی نفرت انگیز بدن خصوصا در ناحیه کمر و گردن مواجه می شویم. برای اینکه بتوانید خواب خوب و بدون درد داشته باشید باید با تحقیق و در نظر گفتن یک سری معیار، یک تشک طبی یا فنری خوب انتخاب کنید.
در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد که با ویژگی های یک تشک خوب آشنا شوید و پولتان را هدر ندید در ادامه مطلب می توانید شاهد معیارهای مناسب برای خرید یک تشک خوب باشید.

راهنمای خرید تشک

ویژگی های یک تشک خوب

بسیاری از کارشناسان معتقدند که بهترین تشک برای خوابیدن، تشکی است که از سطح تخت بالا تر بیاید و کم ارتفاع نباشد در تشک های معمولی بحث ارتفاع مهم نیست و اصلاً ارتفاع تعریف شده ای برای آنها وجود ندارد در حالیکه انواع تشک های طبی و فنری موجود در بازار، دارای ارتفاع متنوع هستند. محتویات تشک ها و نوع مواد تشکیل دهنده آنها در انواع مختلف محصول متفاوت است. نمد، فنر، موکت، اسفنج و فوم از جمله مواد تشکیل دهنده تشک ها (در انواع مارک ها) هستند، در حالیکه تشک های معمولی فقط از فنر تشکیل شده اند یا ابر و مواد پر کننده نظیر پر و پشم در آنها وجود دارد. مهمترین نکته در انتخاب تشک تخت خواب، بررسی تاثیر آن بر سلامت جسمانی شماست.تشکی را انتخاب کنید که در هنگام آرامیدن بر روی آن، عضلات شما دچار گرفتگی نشوند.ضمن اینکه مانع از کمردرد زود رس نیز شود. چنانچه از خواب نا آرام رنج می برید و هر صبح هنگام بیدار شدن هنوز احساس خستگی، رخوت و درد می کنید این علایم نشان دهنده فرسوده بودن تشک تخت خواب شما است و باید بدانید زمان تعویض آن فرا رسیده است. بر اساس تحقیقات، عمر مفید یک تشک بین ۷ تا ۱۰ سال است و پس از گذشت این مدت تشک باید تعویض شود.

خرید تشک

چگونه تشک خوبی انتخاب کنیم؟

کیفیت خواب شما به کیفیت تشک و بالش شما وابسته است. تشک خوب تشکی است که سبب آرام شدن بدن شما و شل شدن عضلات‌تان شود و در عین حال، ستون فقرات شما روی آن احساس راحتی کند. عقاید و ایده‌های متفاوتی در مورد یک تشک خوب وجود دارد. این بار قصد داریم درست و غلط بودن این عقاید را با هم بررسی کنیم:

1) آیا تشک سفت بهتر از تشک نرم است؟
بله. تشک سفت بهتر است. به شما کمک می‌کند خواب بهتری داشته باشید و در عین حال دچار کمردرد نشوید اما توجه داشته باشید هرگز تشک خیلی سفت نخرید به‌خصوص اگر عادت دارید به پهلو بخوابید.

2) اگر به لاتکس حساسیت دارید، آیا هیچ‌وقت نمی‌توانید تشکی از این جنس بخرید؟
اصلا لاتکس در داخل تشک به کار رفته و ارتباط مستقیم با پوست شما ندارد. روی هیچ تشکی نوشته نشده است ابتدا یک شب روی آن بخوابید. اگر اثری از آلرژی به لاتکس مشاهده کردید تشک خود را عوض کنید! با این حال اگر گمان می‌کنید ممکن است دچار آلرژی شود، بهتر است تشکی از جنس لاتکس نخرید.

3) آیا هر 10 سال یک بار باید تشک و کفی تخت را عوض کرد؟
بله بهتر است که هر دو را با هم عوض کنید. کفی که 10 سال عمر داشته باشد مطمئنا استحکام خود را از دست داده است.

4) آیا هنگام خرید باید تشک را امتحان کرد؟
بله. حتما باید روی تشک خوابید. در صورتی که حس می‌کنید گردنتان داخل تشک فرو می‌رود، تشک سفت‌تری را انتخاب کنید. سر و گردن روی تشک باید وقتی به پهلو می‌خوابید، کاملا صاف بماند.

5) آیا برای تخت دو نفره می‌توان از دو تشک یک نفره استفاده کرد؟
خیر. تشکی که انتخاب می‌کنید باید با وزن و قد شما هماهنگی داشته باشد. (20 سانتی‌متر بلندتر از قد) برای تخت‌های دو نفره تنها در صورتی باید دو تشک گرفت که وزن افراد تفاوت فاحشی با هم داشته باشد. برعکس توصیه می‌شود همواره برای تخت‌های دو نفره از کفی‌های یک نفره استفاده شود.

تشک

نوع تشک را انتخاب کنید

امروزه شاهد انواع و اقسام تشک های مختلف هستیم که هر کدام نام جداگانه دارند و مشخصاتشان با اصطلاحات بسیار گیج کننده ای عنوان می‌شود. اما لازم نیست زیادی گیج شوید، سه اصطلاح اساسی که باید در این مورد بدانید به شما معرفی خواهیم کرد: فنردار (Innerspring)، حافظه دار (Memory) و لاتکس (Latex)

تشک های فنری از کلاف های سیم جداگانه که حالت پیچشی دارند (Coil) ساخته شده اند. این تشک ها سطح بالایی از استحکام و تنفس را ارائه می‌کنند و خوابی عالی در شب های گرم برای شما به ارمغان می آورند.

تشک های مموری فوم از مواد شکل پذیر ساخته شده اند که قادرند به شکل بدن شما در آیند، این نوع از تشک ها که بیشتر برای بیماران استفاده می‌شوند، برای تسکین درد بی نظیر هستند. با این حال ممکن است در هنگام خواب شبانه بسیار گرم شوند.

سومین نوع از تشک ها، لاتکس فوم نام دارد که هر دو خاصیت تنفس و استحکام را دارد، ضمن این که ضد حساسیت هم هست. شما می‌توانید یکی از انواع این تشک ها را انتخاب کنید یا این که ترکیبی از آن ها را برگزینید.

تشک طبی

میزان سفتی دلخواهتان را مشخص کنید

برخی از برندهای سازنده تشک، تمامی محصولات خود را با یک میزان ثابت از سفتی ارائه می دهند. در حالی که برخی دیگر دارای گزینه های مختلفی از نرمی و سفتی هستند که در سطوح نرم، متوسط و سفت و محکم طبقه بندی می شوند. نکته کلیدی که باید به خاطر داشته باشید این است که سفتی یک مفهوم کاملاً شخصی و سلیقه ای است، چیزی که برای شما مانند یک سنگ خارا باشد ممکن است برای دیگری مانند یک ابر نرم و تپل تلقی شود. به علاوه نوع بدن فرد، وزن او و سایز عوامل فردی می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند. به هر حال شما باید تشک مناسب خود را به گونه ای پیدا کنید که به اندازه کافی نرم باشد، تا به راحتی در آن به خواب روید و همزمان به قدر کافی محکم باشد تا به آن اتکا کنید.

چه موقع نیاز به یک تشک جدید دارم؟
برخی از نشانه هایی که خبر از لزوم تهیه یک تشک جدید می دهند، به شرح زیر می باشند:
•    وقتی از خواب بیدار می شوید درد خفیفی را در کمر خود احساس می کنید و تصور می کنید که از نظر فیزیکی به اندازه کافی استراحت نکرده اید.
•    در خانه فامیل و دوستان و یا اتاق های هتل خیلی بهتر و راحتتر از خانه خود می خوابید.
•    تشک شما دچار سائیدگی و پارگی های قابل رویت است.
•    فرو رفتگی و برآمدگی های ناخوشایندی در تشکتان ایجاد شده.

تشکی را بخرید که مناسب شماست
پیش از اینکه به فروشگاه بروید و مشغول خرید بشوید، ابتدا باید بدانید که نیاز شما در زمان خواب چیست. یک لحظه صبر کنید و در مورد شیوه زندگی خود فکر کنید؛ موقعیت بدن خود را بسنحید؛ در چه وضعیتی احساس راحتی می کنید؟ بعد به فضایی که در اختیار دارید فکر کنید. اگر متاهل هستید حتماً با همسرتان به خرید تشک بروید. این مهم است که تشکی را خریداری کنید که هم نیازهای شما را برآورده سازد و هم همسرتان در آن احساس راحتی و آرامش داشته باشد.

راحتی
دوره آن وقتی که می گفتند تشک حتماً باید سفت باشد به سر آمده. تحقیقات گویای این مطلب هستند که تشک های معمولی نسبت به تشک های سفت توانایی بیشتری در مهار کردن کمردرد دارند. یک تشک خوب تکیه گاه مناسبی برای بدن – از سر تا پا – است و حالت ستون فقرات را در همان وضعیت ایستاده نگه می دارد. در حین انتخاب بیشتر به وضعیت قرار گرفتن شانه، باسن، و کمر بر روی تشک دقت کنید چون در هنگام خواب بیشترین وزن بدن روی این نقاط می افتد. اگر نتوانید به راحتی وزنتان را به آن تکیه دهید، پس از مدتی دچار کمردرد می شوید.

دوام
کیفیت مواد به کار رفته مهم است. شاید برای خرید ستی که دارای کیفیت بهتری است مجبور به پرداخت هزینه بالاتری شوید، اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. با این کار نه تنها مدت زمان بیشتری می توانید از آن استفاده کنید بلکه بدنتان نیز در آرامش کامل به سر می برد.

فضا
اگر تشک خیلی کوچک باشد، آرامش و آزادی زمان خواب را از شما می گیرد. یک فرد سالم در حدود 60-40 مرتبه در طول شب غلت می خورد، بنابراین برای تجربه یک خواب راحت باید آزادی حرکتی داشته باشید.

طبی راهنمای خرید تشک

در آخر توجه شما را به نکاتی کلیدی جهت خرید و راه های نگهداری از خوشخواب جلب می کنیم:

1-از خوشخواب های  یونولیتی فقط زمانی که مدت کمی به تشک نیاز دارید استفاده کنید.
2-از خرید تشک های متفرقه و بی نام نشان و بدون ضمانت خودداری کنید به تعداد نمایندگی های یک برند در سطح شهر و کشور توجه شود.
3-هر ۶ ماه یکبار آن را ۱۸۰ درجه برگردانده و سر و ته نمائید. هر ۳ ماه یکبار هم از عرض و هم از طول ضربه های آرامی را به قسمت های مختلف آن وارد کنید.
4-همیشه بزرگترین تشکی را بخرید که در اتاقتان جا می گیرد.
5-هر قدر وزن شما بیشتر باشد به تشکی با تراکم فنر بندی بالاتر و همچنین فریم ضخیم تر نیاز دارید و در صورتی که قصد خرید تشک بدون فنر را دارید به جنس و تراکم فوم آن توجه کنید.
6-با دست زدن و خوابیدن چند دقیقه ای تشک نمی توان به کیفیت آن پی برد. به خصوصیات و لایه های داخلی تشک و گارانتی دقت  کنید زیرا قرار است چندین سال بر خواب شما تاثیر مستقیم داشته باشد.
7-در صورت امکان از محافظ تشک ضد آب استفاده کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است