راهنمای خرید تلویزیون

خرید تلویزیون جدید با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات و تکنولوژی‌های متفاوت امروزی، همیشه کاری دشوار بوده و هست. نه تنها برای کاربران عادی بلکه برای فروشندگان تلویزیون، تولیدکنندگان، خرده‌فروشی‌ها و منتقدین هم کاری پیچیده است. با جست‌وجو در اینترنت، وضعیت پیچیده‌تر هم می‌شود چرا که در معرفی محصولات جدید با انبوهی از تکنولوژی‌های جدید و متعلقات اضافی مواجه می‌شویم. لذا امیدواریم که این راهنمای خرید تلویزیون بخشی از پیچیدگی‌ها را ساده کرده و در تصمیم‌گیری به شما کمک کند. ببینیم چه نکاتی در خرید یک تلویزیون جدید اهمیت بیشتری دارند.

چقدر می‌خواهید هزینه کنید؟

مهم‌ترین فاکتور در خرید هر کالایی، مقدار هزینه‌ای است که قرار است برایش بپردازید. ممکن است ساعت‌ها وقت بگذارید و به تلویزیون مورد نظرتان برسید و بعدش متوجه شوید که قیمتش چند برابر بودجه‌ای است که در نظر گرفته بودید. پس بهتر است پیش از شروع، تعیین کنید که دقیقا چقدر می‌خواهید برای یک تلویزیون هزینه کنید. بازه‌ی قیمتی تلویزیون‌ها خیلی گسترده است (از تلویزیون‌های زیر یک میلیون تومان تا هم‌قیمت یک خودروی لوکس).

«برند»، «سایز»، «رزولوشن تصویر» و «نوع»، مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده در قیمت یک تلویزیون هستند که در قدم‌های بعدی به توضیح تک‌تک آن‌ها و میزان تاثیرشان در قیمت تلویزیون می‌پردازیم.

نادیده گرفتن (اکثر) مشخصات

به طور کلی این طور در نظر داشته باشید که جدول مشخصات تلویزیون‌ها، ابزاری برای متقاعد کردن شما در خرید گران‌قیمت‌ترین محصولات است. شاید تنها اعداد کاملاً قابل اعتماد در این قسمت، پورت‌های ورودی تلویزیون، وزن و ابعاد آن باشد.

پیشنهاد ما این است که بیشتر مشخصات و ادعاهای سازندگان و فروشندگان را نشنیده بگیرید. جدول مشخصات برای مقایسۀ تلویزیون‌ها از حیث دارا بودن ویژگی‌های مختلف مانند HDR، هوشمند بودن یا چنین مواردی مفید است اما برای مقاصدی مانند مقایسه کیفیت تصویر دو محصول مختلف، واقعاً نمی‌توان به این جدول و عناوین تجاری مربوط به شرکت‌های مختلف اعتماد کرد.

راهنمای خرید تلویزیون

برند مورد علاقه‌تان کدام است؟

هیچ گرانی بی‌حکمت و هیچ ارزانی بی‌علت نیست. این ضرب‌المثل قدیمی، حتی در مورد تلویزیون‌ها هم صحت دارد. اینکه صرفا به دنبال تلویزیونی با مشخصات خاصی باشید و هیچ نگاهی به شرکت سازنده‌اش نکنید، کار هوشمندانه‌ای نیست.

هرساله، تعدادی از سایت‌های مرجع در زمینه‌ی تلویزیون، شرکت‌های سازنده‌ی این دستگاه‌ها را بر اساس معیارهایی مثل بازخورد خریداران، پشتیبانی فنی، طراحی، گارانتی، کیفیت تصویر و صدا، خلاقیت و ارزش خرید، رده‌بندی کرده و برترین برندها را مشخص می‌کنند.

هرچه بزرگ‌تر، بهتر

پیشنهاد ما در مورد اندازۀ تلویزیون، حداقل یک مدل ۴۰ اینچی برای تلویزیون مورد استفاده در اتاق کوچک و یک مدل ۵۵ اینچی به بالا برای اتاق‌های بزرگ است.

در واقع، بیش از «ویژگی»هایی مانند رزولوشن ۴K، HDR، هوشمند بودن یا داشتن یک کنترل از راه دور خاص، سرمایه‌گذاری روی سایز صفحه نمایش تلویزیون اهمیت دارد. یکی از ناراحتی‌های رایج پس از خرید تلویزیون بسیاری از افراد، پشیمانی در مورد تهیه نکردن یک مدل بزرگ‌تر است.

خرید تلویزیون

البته اگر قصد جا دادن تلویزیون جدید خود در میز تلویزیون یا هر بخش دیگر از دکوراسیون موجود خود را دارید، باید در نظر داشته باشید که محصولی که تهیه می‌کند چند سانتی‌متری کوچک‌تر از فضای در نظر گرفته شده باشد تا از نظر تهویه نیز مشکلی نداشته باشد. البته به جای این کار و در صورتی که پول اضافه دارید، می‌توانید دکوراسیون قبلی را دور ریخته و با توجه به سایز تلویزیون جدیدتان، محل قرارگیری آن را درست کنید.

مصرف انرژی

تلویزیون های پلاسما به وضوح مصرف انرژی بیشتری نسبت به LCD ها و LED ها داشته و LED ها کمترین مصرف را دارند.

هر چند در مدل های جدید پلاسماها تلاش خوبی برای کاهش مصرف انرژی، گاه تا 50%، صورت گرفته است.

تلویزیون سه بعدی: آری یا نه؟

تجربه سه بعدی در حال حاضر دیگر آنچنان جدید نیست و برای تلویزیون ها هم تبدیل به امری معمول شده است. تلویزیون های سه بعدی به دو گروه اکتیو و پسیو تقسیم می شود. البته مدل هایی که در بازار کنونی می بینیم اغلب حالت پسیو است (مدل هایی که عینک بسیار سبک تری دارند). اما جداً باید به سه بعدی بودن تلویزیون خود فکر کنیم یا نه؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که کاملاً به خودتان بستگی دارد. اگر نظر ما را بخواهید بهتر است سه بعدی بودن را در اولویت های سوم یا چهارم قرار دهید و بیشتر دغدغه کیفیت و اندازه و فریم ریت را داشته باشید.

شاید یکی از برتری های بارز حالت اکتیو نسبت به پسیو این باشد که در حالت پسیو کیفیت عمودی تصویر نصف می شود. به بیانی دیگر اگر حالت اکتیو بتواند تصویری را ۱۰۸۰×۱۹۲۰ را نمایش دهد حالت پسیو همان تصویر را ۵۴۰×۱۹۲۰ به نمایش می گذارد.

درگاه‌های ورودی و خروجی: تنها HDMI اهمیت دارد

امروزه تلویزیون‌ها به درگاه‌های مختلف و متنوعی تجهیز شده و روانه بازار می‌شوند، اما تنها درگاه‌‌ای که شما به آن نیاز خواهید داشت، HDMI است. تمام ابزارهای خارجی مانند پخش کننده‌ها، ست‌آپ باکس‌ها و غیره همگی از HDMI پشتیبانی می‌کنند. اگر قصد دارید چندین ابزار را به تلویزیون متصل کنید، به عنوان مثال تمایل دارید تا ایکس باکس، پخش کننده HD، گوگل تی وی و غیره را به یک تلویزیون متصل کنید سعی کنید، به دنبال تلویزیونی باشید که دارای چندین ورودی HDMI باشد.

تلویزیون

چقدر به دقت تصویر اهمیت می‌دهید؟

دقت تصویر یا «رزولوشن» (Resolution) به تعداد پیکسل‌های موجود در صفحه‌نمایش گفته می‌شود که تاثیر مستقیمی در شفافیت تصویر پخش‌شده دارند. هرچقدر رزولوشن یک تلویزیون بیشتر باشد، تعداد پیکسل‌های بیشتری در صفحه وجود خواهد داشت؛ درنتیجه تصویر شفاف‌تر یا به‌اصطلاح «شارپ‌تر» نشان داده می‌شود. در دنیای تلویزیون‌ها، دقت تصویر با تعداد خطوط افقی پیکسل‌ها نشان داده می‌شود. مثلا، وقتی دقت یک تلویزیون، ۷۲۰p یا ۱۰۸۰p است، یعنی ۷۲۰ یا ۱۰۸۰ خط افقی پیکسل در نمایشگر وجود دارد. امروزه، تلویزیون‌های رده‌پایین، دقت ۷۲۰p دارند و تلویزیون‌های رده‌میانی و رده‌بالا به ترتیب، رزولوشن‌های Full HD 1080p و UHD 4K دارند. رزولوشن، مشخصه‌ی خیلی مهمی هنگام انتخاب تلویزیون به شمار می‌رود و پیشنهاد می‌کنیم که سعی کنید با توجه به بودجه و سایز مورد نظرتان، تلویزیونی بخرید که بیشترین رزولوشن را دارد. رزولوشن بالا باعث می‌شود که اجزای کوچک، مثل نوشته‌ها هم با جزئیات زیادی نشان داده شوند و تصاویر به واقعیت نزدیک‌تر باشند؛ ولی هرچه دقت تصویر بالا رود، پیداکردن محتوای مناسب هم سخت‌تر خواهد شد. برای مثال، پیداکردن محتوای ۴K خیلی سخت است و این نوع محتوا، حجم خیلی زیادی هم دارد.

ضخامت، وزن و مقاومت

ضخامت میانگین LED ها در حدود 4/5 سانتی متر می باشد. وضعیت پلاسما ها نیز چندان بد نیست، میانگین ضخامت آنها در حدود 6/3 سانتی متر است. بازنده این قسمت LCD ها با میانگین ضخامتی برابر 9/1 سانتی متر هستند. هرچند ممکن است برای بسیاری ضخامت تلویزیون فاکتور بسیار مهمی برای تصمیم گیری نباشد، چرا که معمولا برای تماشای تلویزیون روبروی آن می نشینید نه در کناره های آن! هر چند در صورتی که قصد خرید یک LED دارید ضخامت کم می تواند از لحاظ زیبایی یک امتیاز برای شما تلقی شود.

از لحاظ وزن LED ها سبک ترین بوده و پلاسما ها نسبت به دو مدل دیگر سنگین تر هستند، چرا که از دو لایه شیشه تشکیل شده و برای تحمل فشار گاز درون باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. البته این امر موجب یک برتری بزرگ برای پلاسماها شده است و آن مقاومت بالا در برابر ضربه است. فرزند کوچک و البته بازیگوش دارید؟ این هشدار را جدی بگیرید؛ اگر ضربه ای به صفحه LCD شما وارد کرده و و آن را بشکند بهتر است به فکر خرید یک تلویزیون جدید باشید ولی پلاسما ها اینگونه نیستند. البته در بعضی مدل های LED وضعیت نسبت به LCD ها بهتر است.

چقدر به خمیده‌بودن تلویزیون اهمیت می‌دهید؟

یکی از ابداعاتی که چند سالی است در دنیای تلویزیون‌ها به یک روند تبدیل شده، صفحه‌ی خمیده (Curve) است. این فناوری که بیشتر در تلویزیون‌های رده‌بالا و OLED استفاده می‌شود، طبق ادعای سازندگان، تجربه‌ی تماشای تلویزیون را فراگیرتر می‌کند.

فارغ از زیبایی بیشتر، شرکت‌های سازنده سعی می‌کنند که میزان خمیدگی تلویزیون‌ها را طوری طراحی کنند که در راستای خمیدگی چشم قرار بگیرد. این موضوع سبب می‌شود که لبه‌های تصویر هم در محدوده‌ی دید چشم قرار بگیرند و خستگی چشم کمتر شود؛ اما از طرف دیگر، اگر به‌طور مستقیم روبه‌روی تلویزیون قرار نگیرید، تجربه‌ی خیلی لذت‌بخشی نخواهد بود، مگر اینکه تلویزیون خمیده‌ی خیلی بزرگی بخرید. مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که تلویزیون‌های خمیده در مقایسه با تلویزیون‌های تخت، قیمت خیلی بیشتری هم دارند.

خمیده تلویزیون

درنهایت، خمیدگی تلویزیون یک موضوع کاملا سلیقه‌ای است. اکثر کاربران تلویزیون‌های خمیده را به تلویزیون‌های تخت ترجیح می‌دهند؛ ولی عده‌ای هم هستند که این خمیدگی را نمی‌پسندند؛ ولی اگر می‌توانید که هزینه‌ی بیشترِ این خمیدگی را بپردازید، بهتر است که به سراغ تلویزیون‌های خمیده بروید.

تلویزیون هوشمند

از آن‌جا که با اتصال دانگل‌های سادۀ HDMI یا یک باکس نه چندان گران‌قیمت به تلویزیون، می‌توانید از اکثر ویژگی‌های تلویزیون‌ها هوشمند مانند دسترسی به آمازون و نت‌فلیکس استفاده کنید، حضور اپلیکیشن‌ها به طور اختصاصی روی تلویزیون تا حدودی اضافی به نظر می‌رسد. بر این اساس ممکن است تهیۀ یک تلویزیون معمولی یا یک هوشمند ارزان‌قیمت مثل Roku TV شرکت TCL، عاقلانه‌تر باشد.

تلویزیون هوشمند

جمع بندی

هر یک از انواع تلویزیون ها معایب و محاسن خود را دارند و قاعدتاً انتخاب یکی از مدل های مذکور به عنوان برنده ی مطلق امکان پذیر نخواهد بود. اما با توجه به نیاز شما و ویژگی های هر یک از این تلویزیون ها میتوان مناسب ترین گزینه را انتخاب کرد.

LCD  ها در حال خروج از بازار هستند و کیفیت تصویر انواع دیگر را ندارند، اما ارزان قیمت ترین مدل ها در بین اندازه های کوچکتر را دارند.

LED ها روشنایی بالایی دارند، مصرف انرژی پایین و طراحی های بسیار زیبا، اما پس از OLED ها گران ترین مدل ها هستند.

Plasma ها غلظت رنگ و کیفیت تصویر بالایی دارند، ارزانتر هستند و سرعت تصویر بالاتری دارند، اما مصرف انرژی بالایی نیز دارند و در محیط های بسیار روشن کمی آزار دهنده خواهند بود.

در نتیجه می توان گفت اگر کیفیت تصویر چندان برای شما مهم نیست و برای مصارف معمولی مانند دوربین های مدار بسته یا استفاده ی اداری قصد خرید تلویزیون ارزان دارید، LCD ها مناسب ترین گزینه خواهند بود. اگر به دنبال استفاده روزمره برای ساعت های زیاد هستید و کیفیت تصویر برای شما مهم است به سراغ LED ها بروید. اما اگر جزو عاشقان سینما هستید و مایل به تماشای فیلم ها با کیفیت بالا و یا تماشای دسته جمعی مسابقات ورزشی هستید حتما نگاهی هم به پلاسماها داشته باشید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است