راهنمای خرید دستگاه بخور

در فصل سرما که هوای خانه‌ها خشک می‌شود ایجاد رطوبت مورد نیاز بدن، مخصوصا پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. قدیم‌تر‌ها در فصل زمستان مادر‌ها همیشه یک ظرف پر از آب روی بخاری می‌گذاشتند تا هوای خانه مرطوب باشد. حالا دیگر خیلی از خانه‌ها به جای بخاری با شوفاژ گرم می‌شوند و از سیستم بخور خانگی مادر‌ها و مادر بزرگ‌ها هم خبری نیست. در فصل سرما هستیم و یکی از وسایل مورد نیاز برای خانه‌های خشک و سرد امروزی دستگاه بخور است.در فصل سرما که هوای خانه‌ها خشک می‌شود ایجاد رطوبت مورد نیاز بدن، مخصوصا پوست از اهمیت بالایی برخوردار است. قدیم‌تر‌ها در فصل زمستان مادر‌ها همیشه یک ظرف پر از آب روی بخاری می‌گذاشتند تا هوای خانه مرطوب باشد. حالا دیگر خیلی از خانه‌ها به جای بخاری با شوفاژ گرم می‌شوند و از سیستم بخور خانگی مادر‌ها و مادر بزرگ‌ها هم خبری نیست. در فصل سرما هستیم و یکی از وسایل مورد نیاز برای خانه‌های خشک و سرد امروزی دستگاه بخور است.

چرا از بخور استفاده کنیم؟

به‌طور کلی رطوبت ایده‌آل برای داخل منزل و هر فضای بسته دیگر بین 30 تا 50 درصد است اما از آنجایی که معمولا این مقدار در محیط‌های پر رفت و آمدمان کمتر از مقدار استاندارد است باید از دستگاه‌های بخور استفاده کرد. چراکه دستگاه‌های رطوبت‌ساز با افزایش بخار آب در هوا خشکی محیط را برطرف و رطوبت را به میزان لازم در محیط ایجاد می‌کنند.

راهنمای خرید دستگاه بخور

بنابراین از آن جای که سطح رطوبت هوا در زمستان کاهش و در تابستان افزایش می‌یابد، استفاده از بخور‌های گرم و سرد برای از بین بردن مشکلات و علائم سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی پیشنهاد می‌شود. به‌طور کلی دستگاه‌های بخور امروزی از سه بخش اصلی یعنی مخزن جدا شدنی آب، دهانه خروج و تنظیم بخار با قابلیت چرخش 360 درجه و فضای کوچکی برای ریختن انواع خوشبوکننده‌ها و عطرهای مخصوص دستگاه تشکیل شده است. البته اکثر دستگاه‌ها امکانات متفاوت دیگری هم مانند چراغ شب‌تاب، کلید تایمر و. . . در دستگاه قرار داده شده که با خرید آن می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید.

کدام بخور مناسب شماست؟

اگر تصمیم خودتان را برای خرید دستگاه بخور گرفته‌اید، بهتر است هدف خود را هم از تهیه آن مشخص کنید. حتی می‌توانید با مشورت با پزشک مربوطه و ارائه پیشینه‌ای از حساسیت، بیماری و حتی شرایط محیطی که در آن قرار دارید، بهترین انتخاب را داشته باشید. مطمئنا پزشک شما به شما خواهد گفت که بخور گرم برای شما بهتر است یا بخور سرد.

چقدر از فضا را دستگاه بخور مرطوب می کند؟

یکی از مهمترین مراحل انتخاب یک دستگاه بخور (رطوبت ساز)، تصمیم گیری برای نیاز به رطوبت متمرکز برای یک اتاق یا کل فضای خانه است. برای یک دستگاه بخور سرد و گرم به مانند مدل زیکلاس مد Zyklusmed CW01 رطوبت دهی تا ۷۵ متر را می تواند پوشش دهد. به علاوه، بسیاری از مدل ها می توانند تا ۲۴ ساعت قبل از نیاز به پر کردن آب کار کنند. کار دستگاه های بخور سرد یا گرم به این صورت است که نخست آب را جوشانده و بخار آب را وارد هوای محیط می کند. اگر شما نیاز به اضافه کردن رطوبت به اتاق های متعدد و یا کل خانه دارید، در خرید دستگاه بخور سرد یا گرم در جهت سلامت محیط باید مقدار مسافت پوشش دهی و انتقال راحت رطوبت به فضای هر اتاق را بدانید. حداکثر مسافت بخور دهی مربوط به بخور سرد اولتراسونیک (به صورت آنی تولید رطوبت کرده و دیگر نیاز به انتظار برای به جوش آمدن آب ندارد) امسیگ EmsiG US408 است که تا ۱۰۰ متر را رطوبت دهی می کند. دستگاه های بخور التراسونیک تنها بخور سرد می دهند و از مصرف انرژی پایین برخوردار هستند. همچنین برای خانه و محیط کار باید مقدار مسافت رطوبت دهی در کنار، ظرفیت مخزن (لیتر)، حداکثر بخار خروجی (میلی لیتر در ساعت) را مد نظر قرار دهید.

راهنمای خرید دستگاه بخور

بخورهای گرم:

برای اینکه کمی از تفاوت‌های سرد و گرم بودن دستگاه‌های رطوبت‌ساز بدانید، بهتر است بگوییم بخور‌های گرم توصیه بیشتر پزشکان برای فصول سرد سال است و با مرطوب نگه داشتن محیط در درمان گرفتگی و عفونت‌های مجاری تنفسی و کاهش ذرات معلق حساسیت‌زا و رفع سرفه‌های خشک موثر است. این نوع بخور برای افرادی که با شروع نیمه دوم سال از بیماری سینوزیت رنچ می‌برند هم گزینه بسیار مناسبی است. در دستگاه بخور گرم آب به کمک المنتی حرارتی گرم شده و بعد از تبدیل به بخار در فضا منتشر می‌شود.

معایب: بخورهای گرم به دلیل المنت حرارتی نسبتا قوی به کار رفته سر و صدا و مصرف برق بیشتری خواهد داشت و از معایب دیگر آن هم داغ شدن دستگاه است که نباید در دسترس کودکان و افراد مسن قرار گیرد.

مزایا: این بخور در زمستان بهترین گزینه برای فرار از خشکی و التهاب‌های تنفسی و پوستی است.

راهنمای دستگاه بخور

بخورهای سرد:

این دستگاه تایید شده متخصصان برای افراد مبتلا به انواع آلرژی و خشکی پوست است تا با مرطوب و خنک نگه داشتن محیط، کنترل گرد و غبار و بوی بد ضمن فراهم کردن شرایط تنفس راحت‌تر، علائم جزئی حساسیت، سرماخوردگی و استرس‌ها را از بین برده و طراوت و شادابی را در فضا پراکنده کند.

مزایا: بخورهای سرد به دلیل مصرف کمتر برق و نداشتن خطرهای احتمالی مانند سوختگی و جلوگیری از دم نکردن هوای محیط پیشنهاد بهتری برای فصل‌های بهار و تابستان و همچنین ضدعفونی‌کننده موثر محیط کار یا اتاق کودکان به حساب می‌آیند.

معایب: بخور سرد محل مناسبی برای تکثیر باکتری‌ها و قارچ‌هاست و همزمان با پراکنده شدن قطرات بخار، باکتری‌ها هم به همراه آب در فضای اتاق منتشر می‌شوند، بنابراین مخزن بخورهای سرد باید هر روز با آب و مواد شوینده شسته شود.

اول ایمنی، بعد بخور

اگر در خانه فرد سالمند یا کودک دارید، هرگز دستگاه بخور را در دسترس آنها قرار ندهید و اگر بیمار مبتلا به آسم و آلرژی، بیماری های تنفسی و قلبی دارید، حتما پیش از خرید دستگاه بخور، با یک پزشک متخصص مشورت کنید. زیرا میزان رطوبت هوا برای این افراد باید محاسبه شده و دقیق تر باشد. معمولا به مبتلایان بیماری های آسم، آلرژی و سینوزیت، استفاده از دستگاه های بخور سرد توصیه می شود.

تفاوت دستگاه های بخور گرم و سرد

راهنمای خرید دستگاه بخور

دستگاه های بخور معمولا 2 نوع سرد و گرم دارند. از دستگاه های بخور گرم که در تسکین گرفتگی بینی، عفونت های مجاری تنفسی، کاهش شدت درد و سرفه های خشک مفید هستند، معمولاً در هوای سرد استفاده می شود. امکان افزودن مواد ضدعفونی کننده گیاهی و خوشبوکننده به بسیاری از آنها وجود دارد.

این دستگاه ها معایبی هم دارند مثلا مصرف انرژی برق در آنها بالاست و احتمال سوختگی با بخار داغ یا آب داخل مخزن وجود دارد اما دستگاه بخور سرد که کم صداتر از نوع گرم عمل می کند و مصرف انرژی برق در آن کمتر است، معمولاًدر فصل تابستان استفاده می شود. از آنجا که بخار آن سرد است، خطر سوختگی (به خصوص برای خردسالان) ایجاد نمی کند.

از ویژگی های مثبت دستگاه بخور سرد، حذف باکتری ها و ویروس ها (سرماخوردگی و…)، تامین رطوبت محیط بدون افزایش دما، کاهش استرس، احساس طراوت و شادابی و حسیاست نداشتن به نوسانات برق هستند.

نگرانی از سر و صدا !

مانند بسیاری از دستگاه های مکانیکی، می توانید انتظار داشته باشید که دستگاه بخور نیز کمی سر و صدا داشته باشد. با این حال، بعضی از رطوبت گیرها باعث ایجاد نویز بیشتری نسبت به دیگران می شوند. برای مناطق مانند اتاق خواب و دفاتر خانه که نیاز به یک محیط ساکت تر دارند، یک دستگاه بخور التراسونیک یا دستگاهایی خریداری کنید که کاملا بی صدا باشند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است