راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

طعم، بو یا مزه‌ی بد آب مصرفی در منزل، باید بی‌درنگ شما را وادار کند که دستگاه تصفیه آب مودرد نظرتان را مورد بررسی قرار دهید. مواردی که درباره‌ی مشکلات ناشی از آلودگی آب مطرح می‌شوند، می‌توانند موجب گردند که در مورد سلامتی منبع تأمین آب منزلتان تحقیق کنید. هم‌چنین تشکیل رسوبات ناشی از مواد معدنی ممکن است شما را وادار کند که لوله‌کشی و لوازم مرتبط با مصرف آب را تعویض نمایید. قبل از این‌که به‌سرعت اقدام به انجام این کارهای پرهزینه و احتمالاً بی‌اثر کنید، بهتر است در ابتدا آب مورد نظرتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. تجزیه آب به شما کمک می‌کند که بدانید چه باکتری‌ها، مواد معدنی و یا چه آلاینده‌هایی در آب وجود دارند.

در ابتدا برای انتخاب بهترین دستگاه تصفیه آب خانگی می باسیت بدانید که آیا آب مصرفی شما از منابع سفره های آب زیرزمینی و چاه تامین می شود؟ یا عمده ترین منبع آب مصرفی شما را رودخانه ها تشکیل می دهند؟ متناسب با منابع تامین کننده آب مصرفی، نوع آلاینده احتمالی موجود در آب و روش تصفیه مناسب تغییر می کند. بعنوان مثال میکروارگانیزمهای موجود در آب های سطحی (رودخانه ، چشمه و …) بسیار بیشتر از میزان آلاینده های میکروبی در آب چاه ها هستند. در عوض احتمال آلودگی به نیترات در آب سفره های زیرزمینی خصوصا اگر در معرض نفوذ فاضلاب باشند، بیشتر است. بنابراین داشتن اطلاعات اولیه در خصوص منبع تامین آب مصرفی می تواند در انتخاب تصفیه آب مناسب بسیار موثر باشد.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی بر اساس نیاز و زمینه مصرف

برای انتخاب دستگاه تصفیه آب خانگی ابتدا باید بدانیم قصد استفاده از دستگاه تصفیه آب رای چه منظوری است؟ مانند: جهت مصرف شرب، پخت و پز … یا جهت استحمام  و یا دیگر مصارف .

دیگر اینکه آب مصرفی دارای چه ویژگی هایی می باشد آیا کلر، نیترات و نیتریت و سایر آلاینده های شیمیایی محلول در آب را دارا می باشد؟ آیا آلایندگی های محلول در آب به صورت سطحی بوده و آب مورد نظر فقط رنگ و طعم نامطبوعی را دارد؟

پیشنهاد می کنیم برای آگاهی از آلودگی های آب و اینکه ممکن است آب ها چه آلودگی هایی را دارا باشند مقالات مربوط  به آب پاک و سالم و نیز دیگر مقالات مرتبط مانند نیترات و نیتریت و مضرات کلر را مطالعه نموده که به شیوه های احتمالی  آلوده شدن آب و مضرات ناشی از این آلودگی ها اشاره شده است و کمک شایانی به شما در تصمیم گیری برای انتخاب درست دستگاه تصفیه آب خانگی می کند.

از آنجایی که پیش فرض ما برای نگارش این مقاله استفاده از دستگاه تصفیه آب خانگی جهت مصرف شرب بوده بنابراین نکاتی را که در این مقاله اشاره نموده ایم مخصوص مصرف شرب می باشد که مصارف دیگر را نیز شامل می شود ولی همان طور که قبلا اشاره نمودیم مصارف غیر شرب نیاز به این میزان تصفیه ندارند.

راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب

نوع ممبران

توجه نمایید که دستگاهی که خریداری میکنید از چه نوع ممبرانی اسفاده میکند. در اکثر دستگاهها از ممبران ۵۰ گالن استفاده میشود که اگر ممبران کیفیت داشته باشد در اکثر اوقات میتواند تا سه سال و حتی بیشتر کار کند و در صورت استفاده از ممبران های چینی و بی کیفیت علاوه بر کیفیت بد آب باید هر سال و شاید کمتر هم تعویض شود.

در حال حاضر ممبران فیلم تک (filmtech) آمریکا یکی از بهترین مارکهای ممبران می باشد که در این مورد هم با توجه به سودجویی یرخی افراد نمونه تقلبی آن نیز در بازار موجود می باشد و باید درهنگام خرید به این مهم نیز توجه نمایید.

به دنبال گواهینامه NSF باشید

گواهینامه بنیاد ملی بهداشت (NSF) به دستگاه های تصفیه آبی تعلق می گیرد که تست ها و آزمایش های دقیقی را پشت سرگذاشته و با استانداردهای ایمنی بهداشتی مطابقت دارند. دقت کنید که دستگاه تصفیه آبی که قصد خرید آن را دارید ، حتما گواهینامه NSF داشته باشد.

خرید دستگاه تصفیه آب

درباره تامین قطعات و فیلترهای یدکی دستگاه تحقیق کنید

فیلتر های دستگاه تصفیه آب هر ۶ ماه یکبار نیاز به تعویض دارند. آیا فروشنده قادر به تامین فیلترهای بهداشتی و استاندارد هست؟ آیا انباری از قطعات و فیلترها برای پشتیبانی از مشتریان خود دارد؟ آیا نمایندگی های فروش فیلتر در نزدیکی محل زندگی شما حضور دارند؟ هزینه های تعویض فیلترها چقدر است؟ اینها مسایلی هستند که قبل از خرید دستگاه باید به آنها توجه کنید تا در زمان تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب خانگی ، به مشکلی برخورد نکنید.

در دستگاه‌های تصفیه آب ، بر حسب مورد، از بخش‌های زیر استفاده می‌شود:

  • فیلتر کربن فعال
  • فیلتر مکانیکی
  • سختی گیر
  • فیلتر آهن
  • خنثی کننده
  • دستگاه تقطیر
  • اسمز معکوس

در جدول زیر مشکلات عمومی مرتبط با کیفیت آب و روش‌ اصلاح آن‌ها آورده شده است:

نوع تجهیزاتاستفاده اصلیمحدودیت‌ها
فیلتر کربنیحذف کلر، برخی از مواد شیمیایی آلی، رزین، مشکلات کلی مرتبط با طعم و بونیترات ها، باکتری ها، یا فلزات را حذف نمی‌کند. لازم است که مرتباً زغال فعال تعویض شود.
فیلتر مکانیکیشن و ماسه، خاک، و دیگر عواملی که موجب بروز کدورت می‌شوند را حذف می‌کند.لازم است که مرتباً کارتریج تعویض شود و یا با انجام شستشوی معکوس تمیز گردد (بر حسب نوع فیلتر) تا کارایی آن حفظ شود.
سختی‌گیرسختی آب (ناشی از کلسیم و منیزیم) را با سدیم عوض می‌کند.عمل تمیز کردن با صابون و مواد شوینده را بهبود می‌بخشد.
از ایجاد رسوب در لوله‌ها و لوازم جلوگیری می‌کند.
با جایگزین کردن سدیم، کلسیم و منیزیم را حذف می‌کند (اگر نگران سلامتی رژیم غذاییتان هستید با پزشک مشورت کنید)
آب سختی‌گیری شده بیش‌تر از آب سخت خاصیت خورندگی دارد.
ضروری است که عملیات شستشوی معکوس و احیا مرتباً انجام شود.

قطع کن آب

تصفیه آب

اگر میخواهید بعد از دیدین فیش آب مصرفی در آخر هر ماه متعجب نشوید و هزینه های هنگفتی نپردازید حتما در هنگام خرید دستگاه تصفیه به قطع کن آب آن توجه نمایید که حتما از شیر برقی استفاده کرده باشد. در دستگاههای که به جای شیر برقی از چهار راه استفاده میکنند بعد مدت اندکی با مشکل مواجه شده و جریان آب فاضلاب همیشه برقرار بوده و آب زیادی به هدر می رود.

دسترسی آسان به فیلترها و قطعات

یکی از مهمترین معیارهای یک دستگاه تصفیه آب استاندارد دسترسی آسان به فیلترها و قطعات آن در موقع سرویس می باشد، امروزه یک سری از شرکتهای وارد کننده این دستگاهها که هیچ گونه آشنایی با سیستم های تصفیه آب خانگی ندارند و صرفا جهت منافع مالی وارد این عرصه شده اند به جای بالاتر بردن کیفیت دستگاه بیشتر روی ظاهر دستگاه و یک سری امکانات اضافی  مانند نمایشگر تعویض فیلترها ،روپوش بالای دستگاه که با مقدار زیادی پیچ به بدنه متصل شده ودسترسی به فیلترهای بالای دستگاه را با مشکل مواجه کرده  و برای خریدار هیچ استفاده ای ندارند کار کرده و دستگاههای بی کیفیت خود را با قیمت های بالا به فروش می رسانند.

در انتهای راهنمایی خرید دستگاه تصفیه آب استاندارد توجه نمایید که شرکتهای بزرگ تولید کننده دستگاههای تصفیه آب خانگی بر روی تمام قطعات خود کشور سازنده را حک میکنند و برای جلو گیری از هر گونه سوء استفاده در هنگام خرید مشخصات ذکر  شده را از فروشنده بخواهید.

به‌خاطر داشته باشید که هیچ‌گاه یک دستگاه تصفیه آب به‌تنهایی قادر نخواهد بود که کلیه مشکلات موجود در آب را مرتفع سازد، و این‌که تمامی دستگاه‌ها دارای محدودیت‌هایی نیز می‌باشند.

هیچ‌گاه تصور نکنید که نصب دستگاه تصفیه آب مشابه با آن‌چه که همسایه شما نصب کرده است، می‌تواند موجب بهبود کیفیت آب مصرفی در منزل شما نیز بشود. منابع مختلف تأمین آب، مقدار و نوع مصرف خانگی و بسیاری از متغیرهای دیگر بر روی انتخاب سیستم تصفیه آب مناسب موثر هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است