راهنمای خرید دوربین مداربسته

فراهم کردن امنیت کافی برای منزل و یا انجام نظارت های لازم در محیط های کاری و صنعتی از اصلی ترین دغدغه های فکری افراد و یکی از مهم ترین دلایل نیاز به دوربین مداربسته است. برای آشنایی و کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

دوربین مدار بسته چیست؟

دوربین مداربسته و یا (CC-TV Camera) به دوربین هایی گفته می شود که درنقطه ای ثابت شده و تصاویر را به یک گیرنده در نقطه ای دیگر انتقال می دهند. از این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ استفاده می شود.

راهنمای خرید دوربین مداربسته

کاربرد های دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته کاربرد های متنوعی بسته به انواع آنها دارند که شامل موارد زیر می باشد:

  • سیستم های حفاظتی و امنیتی
  • کاربرد پلیسی و جلوگیری از ارتکاب جرم
  • ارتباطات ویدیویی
  • کاربرد صنعتی
  • کنترل ترافیک و …

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته از لحاظ نوع سیگنال، شکل ظاهری و نوع قاب و پوشش به دسته های مختلفی تقسیم می شوند:

از نظر نوع سیگنال:

  • دوربین های آنالوگ
  • دوربین های ip (آی پی تحت شبکه)
  • دوربین های دو منظوره

از نظر شکل ظاهری و کاربرد متناظر:

  • دوربین های دام dome
  • دوربین های صنعتی
  • دوربین های مینیاتوری
  • دوربین های مادون قرمز
  • دوربین های اسپید دام (دوربین های چرخشی)

خرید دوربین مداربسته

از نظر قاب و پوشش:

  • دوربین های ضد آب قاب بزرگ (پمپ بنزینی)
  • دوربین های مخفی
  • دوربین های قاب فانتزی

قیمت

این که برای سیستم نظارتی و امنیتی ساختمان خود بودجه قابل توجهی را اختصاص دهید، کاری عاقلانه است؛ چون ضرری که در اثر بی احتیاطی و بی نظارتی اتفاق بیفتد، بسیار سنگین تر است. سعی کنید حداکثر هزینه ممکن را برای بالا رفتن امنیت مال و جانتان صرف کنید. نوعی از سیستم نظارتی را انتخاب کنید که کیفیت بالا، اندازه کوچک و امکان اضافه کردن دوربین های بیشتر را داشته باشد.

خرید دوربین مدار بسته ای که کیفیت و قیمت پایینی دارد، فقط به نفع فروشنده است.

یک شرکت فروشنده ی معتبر در رابطه با دوربین های مدار بسته طیف وسیعی از انتخاب ها و کیفیت های مختلف را در اختیار خریدار قرار می دهد.

نوع و کیفیت چیپ تصویر دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته با استفاده از چیپ های CMOS یا CCD تصویر محیط را ضبط می‌کنند. در دوربین های مداربسته قدیمی آنالوگ از تکنولوژی CCD ولی در دوربین های مداربسته جدیدتر مثل دوربین مداربسته HD و دوربین مداربسته IP ساخت برندهای روز دنیا مثل هایک ویژن، داهوا، ورتینا و… از تکنولوژی CMOS استفاده می‌شود.  بطور معمول، هرچه اندازه و کیفیت تصویر دوربین مداربسته بالاتر، قیمت دوربین مداربسته نیز بالاتر.

راهنمای دوربین مداربسته

مشخص کردن نیاز های خود واقدام برای خرید

اولین قدم برای خرید یک دوربین مداربسته ارزیابی نیاز های خودتان است و این که بدانید برای چه می خواهید یک دوربین مدار بسته نصب کنید. آیا هدف شما از خرید این سیستم نظارت عمومی بر رفت و آمد هاست؟ آیا میخواهید افراد را کنترل کنید و تشخیص چهره برای شما مهم است و یا ورود و خروج کالا ها اهمیت بیشتری برای شما دارد؟ آیا یک سیستم مدار بسته بی سیم میخواهید و یا با سیم؟ دوربین را برای فضای داخلی در نظر گرفته اید و یا برای بیرون از ساختمان؟ به چند دوربین احتیاج دارید؟ بودجه شما چقدر است؟

پس از پاسخ به این سوالات و مشخص شدن نیاز نهایی شما به یک دوربین مداربسته می توانید خریدی کامل و بدون پشیمانی را تجربه کنید اما قبل از آن اجازه دهید ببینیم اجزای تشکیل دهنده یک دوربین مدار بسته کدام است وکدام یک از آنها برای برطرف کردن نیاز ما مناسب تر است.

اجزای تشکیل دهنده یک دوربین مداربسته

به طور کلی اجزای تشکیل دهنده یک سیستم مدار بسته از۵ عامل تشکیل می شوند و عبارتند از:

۱- دستگاه دریافت و ضبط تصاویر (DVR)

۲- حافظه داخلی مورد نیاز برای ذخیره کردن تصاویر ضبط شده قبلی (HDD)

۳- آداپتور

۴- دوربین

۵- کابل دوربین

دستگاه DVR

دستگاه DVR را می توان مرکز اصلی سیستم های مداربسته دانست. در سیستم های مداربسته دوربین ها به دستگاه DVR متصل می شوند و از طریق این دستگاه ضبط ، بخش یا انتقال تصاویر صورت می گیرد. دستگاه های DVR دسته بندی های مختلفی دارند اما مهمترین این دسته بندی ها از نظر تعداد کانال های تصویر، تعداد ورودی های صدا و کیفیت ضبط است

دوربین مداربسته

پرکاربرد ترین دستگاه های DVR از لحاظ تعداد کانال تصاویر، قابلیت نصب ۴،۸،۱۶ و۳۲ دوربین را دارند.

قیمت دستگاه های DVR با توجه به ویژگی های مورد نظر شما می تواند متغیر باشد.

حافظه داخلی HDD

این حافظه داخلی که در حجم های مختلفی موجود است در داخل دستگاه DVR نصب می شود و تمام اطلاعات دوربین ها بر روی آن ذخیره خواهد شد. حجم حافظه داخلی مورد نظر خود را بر اساس تعداد دوربین ها، کیفیت ضبط دستگاه و تعداد روزهایی که می خواهید فایل ضبط شده تان را نگه دارید، انتخاب کنید.

آداپتور

وظیفه تبدیل شدت جریان برق شهری به شدت جریان مورد نیاز دوربین ها را دارد. اغلب دوربین های ساخته شده وموجود در بازار ۱۲ ولت هستند اما انواع دیگری هم دارند. ازآداپتور ها به دو شیوه مشترک و یا مجزا برای تمامی دوربین ها می توان استفاده کرد.

حافظه دوربین مدار بسته

دوربین

مهم ترین قسمت یک سیستم مدار بسته در واقع همان دوریبن است که به نوعی چشم عملیاتی محسوب می شود. خرید دوربین نباید بدون توجه به نیاز های شما انجام بگیرد و در واقع بزرگترین و گران ترین دوربین همیشه انتخاب مناسبی برای خرید نخواهد بود. کیفیت و نوع لنز، نوع قاب و … ویژگی های مختلفی است که در دوربین ها با هم متفاوت اند و خرید آنها باید بر اساس نیاز های شما صورت پذیرد. نیاز به تصاویر رنگی و یا سیاه و سفید و همچنین مقدار نور موجود در محل نصب دوربین باید از فاکتور های دیگر انتخاب شما باشند.

کابل دوربین

اگر از سیستم مدار بسته سیمی استفاده می کنید باید بدانید که دوربین های شما باید توسط کابل های انتقال تصاویر به دستگاه DVR متصل شوند. طبق استاندارد ها طول این کابل معمولا نباید از ۱۰۰ متر تجاوز کند اما در صورت نیاز تقویت کننده هایی موجود است که می تواند برای کابل هایی با طول ۲۰۰ متر نیز مفید باشد.

مقایسه دوربین های آنالوگ و شبکه IP

دوربین مدار بسته 2

یکی از تصمیماتی که باید برای خرید دوربین مداربسته مورد نیاز خود بگیرید انتخاب میان دوربین آنالوگ و IP است. دوربینهای آنالوگ بر اساس داده‌های ویدوئی کار می‌کنند مانند تلویزیون یا دوربین فیلم برداری و یا مانیتور و یک IP Camera همانند دیگر تجهیزات تحت شبکه یک آدرس به خود اختصاص می‌دهد، این جمله بدان معنی است که شما می توانید از مکانی دیگر پس از دسترسی به اینترنت با استفاده از مرورگر تصاویر دوربین خود را دریافت کنید. مقایسه ای که می توان بین دو نوع ذکر شده از دوربین ها انجام داد این گونه است:

مزایای دوربین آنالوگ

  • قیمت ارزان: عموماً دوربینهای آنالوگ از قیمت ارزانتری نسبت به IP برخوردارند.
  • تنوع: دوربینهای آنالوگ در مدلها و قالبهای مختلفی طراحی و عرضه شده‌اند.
  • سازگاری بالا: نصب و راه‌اندازی دوربین آنالوگ بسیار ساده می‌باشد.

معایب دوربین های آنالوگ

  • فقدان امکانات: بسیاری از دوربینهای آنالوگ از تکنولوژی روز بی بهره اند مانند زوم دیجیتال.
  • مشکل تداخل امواج و دزدی تصاویر: در دوربینهای آنالوگ به دلیل ارسال تصاویر بدون رمزگزاری هک کردن براحتی امکان‌پذیر می‌باشد.
  • عدم پوشش نظارتی در فضاهای بزرگ: دوربینهای آنالوگ برای نظارت محیط‌های وسیع گزینه مناسبی نیستند.
  • کیفیت تصاویر: از نظر کیفیت تصویر دوربین‌های انالوگ هرگز نمی‌توانند به کیفیتی بیش از ۷۲۰ × ۵۷۶ دستیابی داشته باشند؛ در حالی که دوربین های IP محدودیت کیفیت تصویر ندارند.

مزایای دوربین های IP Camera:

  • بهترین گزینه برای وایرلس: این دوربینها پس از رمزگذاری، دیتا را ارسال می‌نمایند پس اگر شبکه شما هک شود امکان هک کردن تصاویر ابداً وجود ندارد.
  • امکان تأمین ولتاژ برق با یک کابل شبکه: در مدلهای PoE به جای کابل کشی برق و شبکه کافیست فقط یک رشته کابل مانند Cat5 برای رساندن برق و دیتا استفاده شود.
  • نظارت از طریق اینترنت: دوربینهای IP برای نظارت از راه دور خیلی بهتر از دوربینهای آنالوگ می‌باشند.
  • ذخیره آسان اطلاعات: ذخیره دیتا به مراتب ساده‌تر و دسترسی به آن آسانتر از دوربینهای آنالوگ می‌باشد.

معایب دوربین های IP Camera:

  • قیمت بالا:دوربین‌های IP به دلیل امکانات و تکنولوژی روز بکار رفته در آنها قیمت بالاتری دارند.
  • نیاز به پهنای باند زیاد: دوربین‌های IP به نسبت آنالوگ از پهنای باند زیادتری استفاده می‌کنند.

در هنگام خرید مناسب ترین دوربین مداربسته باید عوامل زیادی را در نظر بگیرید تا به انتخاب بی نقص و کاملی برسید. اگر بدانید سیستم های مدار بسته چگونه کار می کنند و شما از این سیستم چه میخواهید در زمان و هزینه های خود به میزان قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد. به طور کلی بهترین تجربه خرید هنگامی است که با داشتن اطلاعات قبلی و کافی انجام بگیرد و توصیه ما به شما این است که اگر حس می کنید هنوز دانش کافی در این زمینه ندارید با یک متخصص در زمینه اجرای سیستم های مدار بسته مشورت های لازم را انجام دهید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است