راهنمای خرید دوربین کامپکت

خرید دوربین دیجیتال یکی از آن کارهایی است که ممکن است به سرعت شما را خسته کند چرا که تنوع زیاد و تفاوت در ویژگی‌های این دوربین‌ها روز به روز در حال افزایش است. حالا اگر قصدتان خرید یک دوربین کامپکت باشد کار از این هم سخت‌تر می‌شود چرا که تولید کنندگان به علت طیف وسیع‌تر مخاطبان این دوربین‌های کوچک محصولات خود را با تنوع بیشتری به بازار ارائه می‌کنند. دوربین کامپکت یا همان دوربین‌های Point-and-shoot در اصل برای عکاسی‌های روزانه و غیر حرفه‌ای طراحی شده‌اند. اکثر این دوربین‌ها از لنزهایی استفاده می‌کنند که عمل فوکوس را به صورت خودکار انجام می‌دهند. بعلاوه، بیشتر تنظیمات این دوربین‌ها به صورت خودکار انجام شده تا کاربر به‌جز فشردن دکمۀ شاتر کار دیگری پیش رو نداشته باشد. دوربین‌کامپکت درواقع برای کسانی ساخته شده‌ است که خود را عکاس نمی‌دانند و مهم‌ترین فاکتور برای آن‌ها، استفادۀ آسان است. حالا با توجه به همۀ این‌ها اگر شما هم قصد خرید یکی از این دوربین‌های کوچک را دارید، این مقاله درست برای شماست.

اول اینکه با دوربین خود چگونه عکس‌هایی می‌خواهید بگیرید؟ اگر دوربینی می‌خواهید که در مهمانی‌های خانوادگی و دوستانه عکس‌های ساده و آماتور بگیرید، احتمالا به لنزهای بزرگ و قوی و دوربین قدرتمندی نیاز ندارید. ولی اگر طرفدار ورزش و سفر هستید و دوست دارید با دوربین خود تصاویر غیر معمول مانند عکس‌های خاص یا زیر آب بگیرید، به لنز بزرگ و دوربین توانمندی احتیاج خواهید داشت. پس در ابتدا باید مشخص کنید دوربین را برای چه منظوری می‌خواهید. مساله دوم این است که برای دست گرفتن چه نوع دوربینی آمادگی دارید؟ آیا به دنبال دوربینی کوچک، کم حجم و ظریف می‌گردید که در جیب جا بگیرد یا به دنبال دوربینی سنگین وزن و نیرومند با امکانات بالا هستید؟ آیا می‌خواهید در آینده تجهیزات پیشرفته‌تر برای دوربین خود تهیه کنید؟ عموم دروبین‌های کامپکت ساده طراحی شده اند و قابلیت گسترش امکانات ندارند، ولی برخی از آنها را می‌توان با مقداری هزینه و تهیه‌ی گجت‌های ساده مانند فلش‌ها و لنزهای کمکی توانمندتر کرد.

راهنمای خرید دوربین کامپکت

زمانیکه شما به این دو سوال پاسخ دادید، (علاوه بر قیمت) با کمی بررسی و مقایسه می‌توانید به مدل خاص مورد نظر خود برسید. در این نوشتار دوربین‌ کامپکت موجود را به 5 دسته‌ی اصلی تقسیم بندی کرده‌ایم. این کلاس بندی خیلی قطعی نیست و ممکن است دوربینی وجود داشته باشد که در دو کلاس نزدیک به هم قرار بگیرد. دوربین‌های اولترا کامپکت، زوم سفری، مقاوم، سوپر زوم و کامپکت حرفه‌ای، کلاس بندی مورد نظر ما از انواع دوربین‌های کامپکت موجود هستند. به طور خلاصه هر نوع از این دوربین‌ها ویژگی‌های لیست شده‌ی زیر را دارند:

  • اولترا کامپکت (Ultra compact): کوچک و سبک، برد بزرگنمایی محدود، صفحه نمایش‌های لمسی، امکانات ارتباطی داخلی
  • زوم سفری (Travel zoom): اندازه‌ی جیبی، برد بزرگنمایی بالا، GPS و وایرلس داخلی، تنظیمات دستی محدود
  • مقاوم (Rugged): مقاومت در برابر آب، ضربه و دما، برد بزرگنمایی نسبتا پایین، صفحه نمایش‌های کوچک، GPS داخلی، طراحی صنعتی و زمخت
  • سوپر زوم (Super zoom): برد بزرگنمایی بسیار بالا، طراحی شبیه به دوربین‌های DSLR، صفحه نمایش بزرگ عموما متحرک،منظره یاب الکترونیکی، تنظیمات دستی کامل
  • کامپکت حرفه‌ای (Enthusiast): لنز زوم با کیفیت با سرعت بالا، تنظیمات دستی کامل، صفحه نمایش بزرگ عموما متحرک، GPS و وایرلس داخلی، درگاه اتصال فلاش خارجی، کیفیت ساخت بسیار بالا، ذخیره سازی تصویر با فرمت خام (غیرفشرده)

دوربین های اولترا کامپکت

  • کوچک و سبک
  • برد بزرگنمایی محدود با لنزهای سبک (نسبت به دوربین گوشی‌های موبایل به مراتب قوی‌ترند)
  • تنظیمات دستی محدود
  • در رنگ‌بندی های مختلف برای سلایق گوناگون
  • وجود وای‌فای داخلی در اکثر مدل‌ها
  • سریع‌تر و روان‌تر بودن و عملکرد بهتر در مقایسه با بهترین دوربین‌های موبایل

بازار فروش این دوربین‌ها به علت آمدن دوربین‌های با کیفیت در گوشی‌های موبایل در این چند سال گذشته دستخوش تغییراتی شده است. این دوربین‌ها فروش خود را مدیون طراحی زیبا و جمع و جور در رنگبندی‌های زیبا و خوش‌دست با ابعاد کوچک در کنار دقت حسگر و قدرت بزرگنمایی هستند. این دوربین‌ها بیشتر به درد عکاسان آماتور می‌خورد که عکاسی موبایل اقناعشان نمی‌کند و به چیزی بیشتر از یک دوربین گوشی موبایل نیاز دارند. این دوربین‌ها خیلی سبک هستند و به دوربین‌های کامپکت رده پایین نیز شهرت دارند.

خرید دوربین کامپکت

دوربین کامپکت زوم سفری

  • لنز با برد بزرگنمایی بالا (10x و بالاتر)
  • فرم ساخت دوربین کامپکت
  • صفحه نمایش بزرگ عموما لمسی
  • حالت تصویر برداری فیلم با کیفیت FullHD
  • تنظیمات دستی محدود
  • وجود GPS داخلی برای اکثر مدل‌ها

دوربین‌های واقع در این کلاس در چند سال گذشته پیشرفت بسیاری داشته‌اند. به طور ساده، ما دوربین‌هایی با بزرگنمایی 10x و بالاتر را در این کلاس طبقه‌بندی می‌کنیم، ولی امروزه دوربین‌هایی با قدرت بزرگنمایی 20x و بالاتر به بازار می‌آیند و اندازه‌شان آنقدر کوچک است که به راحتی در جیب جای می‌گیرند. بزرگنمایی با محدوده‌ی بالا برای عکاسی تفریحی و در سفر بسیار مناسب است و به شما امکان عکاسی از سوژه‌های بسیار نزدیک تا بسیار دور را می‌دهد. بزرگنمایی از 28 میلی‌متر تا 200 میلی‌متر توانایی گرفتن عکس‌های متنوع بسیاری را به شما می‌دهد. می‌توانید در یک سفر تفریحی از مناظر دوردست و جاذبه‌های طبیعی، تصاویر جالبی با این دوربین‌های جمع و جور تهیه کنید.

راهنمای دوربین کامپکت

ویژگی حیاتی این دسته از دوربین‌ها، وجود لرزشگیر تصویر است. شما هنگامی که از یک سوژه در دور دست با بزرگنمایی بالا عکاسی می‌کنید، به لرزشگیر مناسبی برای تثبیت و جلوگیری از تار شدن عکس نیاز خواهید داشت. عموما تمام دوربین‌های موجود در این کلاس لرزشگیر دارند، اگرچه سازندگان نام‌های گوناگونی بر این ویژگی گذاشته‌اند. کانن از نام Image Stabilization و گاها از Hybrid IS استفاده می‌کند. سونی از عبارت SteadyShot و نیکون از اصطلاح Vibration Reduction/VR استفاده می‌کند. و درنهایت همه‌ی این ویژگی‌ها لرزشگیر تصویر هستند.

دوربین کامپکت مقاوم

  • این دوربین‌ها معمولا مقاوم در برابر آب، مقاوم در برابر ضربه و تا اندازه‌ای در برابر یخ زدگی مقاوم هستند.
  • عموما نسبت به دوربین‌های معمولی وزن بیشتری دارند.
  • کلیدهای کنترلی بزرگ‌تری دارند که امکان کارکردن با دستکش یا زیر آب را به کاربر می‌دهد.
  • عموما دارای GPS داخلی، عمق سنج و قطب نما هستند.

دوربین‌های مقاوم در سال‌های اخیر به دلیل علاقه‌ی وافر کاربران به عکاسی در شرایط نامساعد محیطی در تعطیلات و سفر، هرچه بیشتر با استقبال مواجه شده‌اند. دوربین‌های این کلاس عملکرد قابل قبول و قیمت مناسبی دارند. در ساخت این دوربین‌ها به نوعی کیفیت بالای سنسور و مشخصات و امکانات، جای خود را به طراحی سخت و مقاوم داده است. این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های هم قیمت در دسته‌بندی های دیگر، مشخصات پایین‌تری دارند، ولی از نظر فیزیکی بسیار مقاوم‌اند. هرچند این دوربین‌ها به نحوی طراحی می‌شوند که حتی در شرایط بسیار سخت محیطی هم از عملکرد و کارایی مناسبی برخوردار باشند.

خب با این حال مزیت دروبین‌های مقاوم چیست؟ همانطور که گفتیم مهم‌ترین مساله، مقاومت فیزیکی است. اگر این دوربین تحت شرایط نامساعد از دست رها شود و ضربه ببیند با مشکلی مواجه نخواهد شد. این دوربین‌ها را می‌توانید در فریزر یخچال خود بگذارید، در گل یا ماسه رها کنید و یا در آب بیندازید. عموم این دوربین‌ها تحت این شرایط مشکلی برایشان پیش نمی‌آید. البته شرایط مقاومت این دوربین‌ها متفاوت است و درجه مقاومت آنها با هم فرق می‌کند. استانداردهای متفاوتی برای اندازه‌گیری میزان دوام و استحکام دستگاه وجود دارد که بر اساس این استاندارد، مقاومت دستگاه قابل توضیح است. این دوربین‌ها هرچه ظاهر سخت‌تر و صنعتی‌تری داشته باشند، تقریبا دوام بالاتری دارند. ولی برای اطمینان حتما باید مشخصات ذکر شده توسط سازنده را مطالعه کنید.

دوربین کامپکت

نباید از دوربین‌های دیجیتال واقع در این رده انتظار عملکرد فوق العاده در زمینه نوردهی را داشته باشید، ولی در حد معمول این تنظیمات در این دوربین‌ها قابل دسترس هستند.

اصلی‌ترین نقطه ضعف این دوربین‌ها کمبود تنظیمات دستی و کمتر بودن قدرت بزرگنمایی لنز نسبت به دوربین‌های هم رده‌ی کامپکت است. در دوربین‌های کامپکتِ معمول، قدرت بزرگنمایی 10x مساله‌ای عادی تلقی می‌شود. در حالیکه در دوربین‌های مقاوم این قدرت بزرگنمایی تا حدی پایین‌تر است. همچنین خاصیت ضد آب بودنِ دوربین، هزینه بر است و در صورتی که این مساله برای‌تان اهمیت ندارد، شاید بهتر است از دوربین‌های مقاوم چشم بپوشید.

دوربین کامپکت پیشرفته

  • حسگرهای بزرگتر نسبت به دوربین‌های کامپکت معمول – کیفیت تصویر فوق العاده مخصوصا در نور کم
  • محدوده‌ی بزرگنمایی پایین با اپرچر سریع (از F1.8 تا F2.0 در زاویه باز)
  • کیفیت ساخت بالا و طراحی حرفه‌ای
  • تنظیمات دستی کامل و دارای حالت عکاسی خام RAW به صورت استاندارد
  • حالت تصویر برداری فول اچ‌دی به همراه اندکی تنظیمات دستی
  • دارای قابلیت اصافه کردن فلش‌های خارجی، لنزهای اضافی و …
  • دارای ویژگی منظره‌یاب داخلی و یا امکان اضافه کردن آن
  • وجود وای‌فای و GPS داخلی در اکثر مدل‌ها

تا اینجا هیچ سخنی در مورد اندازه سنسور در دوربین‌های کامپت به میان نیامده است. چرا که اندازه سنسور تصویر تقریبا در تمامی دوربین‌های کامپکت یکسان است و برابر با حدود 25 میلیمتر مربع است. سنسور دوربین‌های کامپکتِ حرفه‌ای نسبت به سایر دوربین‌های کامپکت بزرگتر و قوی‌تر است. اندازه سنسور تصویر در این کلاس از دوربین‌ها به طور میانگین 40 میلی‌متر مریع است و گاهی دوربین‌هایی با سنسور یک اینچی نیز به چشم می‌خورند. در مجموع می‌توان گفت سنسورهای بزرگتر، نور بیشتری می‌گیرند و در نتیجه تصویر ثبت شده با آنها با کیفیت‌تر است.

مساله اصلی که در این دوربین‌ها وجود دارد، محدوده‌ی بزرگنمایی است. با توجه به اینکه سنسور تصویر دوربین بزرگتر است، تنظیمات نور در لنز بسیار پیچیده‌تر می‌شود. بنابراین در این دوربین‌ها باید با زوم‌های 20 برابر و امثال آنها خداحافظی کنید. دوربین‌های حرفه‌ای‌تر قدرت بزرگنمایی پایین‌تری دارند و در عوض اپرچر بالا به همراه اپتیک فوق العاده در لنز را ارایه می‌دهند. این مساله برای عکاسان حرفه‌ای بسیار اهمیت دارد. این دوربین‌ها همچنین مجهز به کفشک اتصال فلاش خارجی، منظره یاب نوری، باتری‌های با ظرفیت بالا و امکان اتصال لنزهای مختلف با توجه به کاربری‌های گوناگون و محدوده‌ی بزرگنمایی متغیر هستند.

دوربین کامپکت Panasonic Lumix TZ80

دوربین پاناسونیک لومیکس

پاناسونیک از مدت‌های دور یکی از غول‌های کم ادعای دوربین‌های دیجیتال به‌خصوص در زمینۀ دوربین کامپکت به‌حساب می‌آمد. لومیکس TZ80 در کلاسِ خود یکی از بهترین‌ها محسوب می‌شود. زوم ۳۰ برابر با فاصلۀ کانونی ۲۴ میلی‌متر تا ۷۲۰ میلی‌متر، ویوفایندر یا منظره یاب الکترونیکی، تثبیت‌کنندۀ تصویر با عملکرد عالی، فوکوس اتوماتیک فوق‌العاده دقیق و مهم‌تر از همه صفحه‌نمایش لمسی از ویژگی‌های این محصول ژاپنی محسوب می‌شوند. رزولوشن این دوربین نیز برابر با ۱۸ مگاپیکسل است که با توجه به حسگر cmos استفاده شده در آن رقم بسیار خوبی به نظر می‌رسد.

دوربین پولاروید IE 090

دوربین پولاروید سلفی

این دوربین هم یکی از آن دوربین‌هایی است که به درد افراد ماجراجو می‌خورد و می‌توانند آن را با خیال راحت همه‌جا همراه خود ببرند.مقاومت در برابر سقوط (تا ارتفاع ۱٫۵ متری) و مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق ۳ متری از ویژگی‌های اصلی آن محسوب می‌شود. صفحه‌نمایش جلویی آن این دوربین را به یکی از بهترین گزینه‌ها برای ثبت سلفی تبدیل کرده است. حسگر ۱۸ مگاپیکسل این دوربین قابلیت ثبت عکس‌هایی با رنگ‌های زنده و شفاف را دارا است. همچنین این دوربین از باطری‌های نیم قلمی استفاده می‌کند تا هرجایی که باطری آن تمام شد به‌راحتی بتوانید آن را تهیه کنید. این محصول همچنین قابلیت فیلم‌برداری با کیفیت ۷۲۰ را دارا است.

دوربین کامپکت کنون PowerShot G1 X Mark II

کنون جی

این دوربین نیز یکی از آن مواردی است که می‌تواند به‌خوبی نیازهای شما را برآورده کند و لحظات شما را با کیفیتی فوق‌العاده به ثبت برساند. حسگر ۱٫۵ اینچی آن رنگ‌ها را به صورتی زنده و شفاف و با اندازۀ ۱۳ مگاپیکسل ثبت خواهد کرد و بزرگنمایی ۵ برابر آن نیز در ترکیب با بزرگنمایی دیجیتالِ ۴ برابر کمک خواهد کرد به‌خوبی از سوژه‌های دورتر عکاسی کنید. این دوربین همچنین قابلیت نصب فلاش خارجی را داراست تا در مواقعی که به نور بیشتری احتیاج داشتید از آن استفاده کنید. مجهز بودن به وای فای داخلی و NFC از ویژگی‌های اصلی این دوربین کامپکت محسوب می‌شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است