راهنمای خرید ساعت هوشمند

یک ساعت هوشمند می تواند به شما کمک کند از زندگی دیجبتال خود زیاد فاصله نگیرید. با یک ساعت هوشمند می توانید از اعلانات جدید گوشی خود بدون وقفه مطلع شوید و یا دیگر نیازی به بیرون آوردن گوشی خود برای پاسخ دادن به آن نداشته باشید. حتی برخی از این ساعت ها می توانند به عنوان وسیله ای برای کنترل فعالیت ها و سلامتی شما به کار بروند. از راهنمای جامع خرید ساعت هوشمند برای انتخاب بهترین ساعت هوشمند کمک بگیرید.

ساعت هوشمند یا مچ بند هوشمند؟

این دو دسته، شباهت ها و اشتراکات فراوانی دارند. درواقع ساعت های هوشمند نوعی مچ بند هوشمند هستند، اما معمولا از آن ها پیچیده تر هستند و قابلیت تعامل بیشتری دارند. شاید مهم ترین تفاوت مچ بندهای هوشمند با ساعت های هوشمند، بحث سیستم عامل باشد. ساعت های هوشمند به علت این که قابلیت های بیشتری مثل پاسخ دادن یا رد تماس دارند و همچنین اعلانات برنامه های مختلف روی گوشی را بر روی مچ شما به شما نمایش می دهند، نیاز دارند که از نظر سیستم عامل با گوشی شما سازگار باشند. اما مچ بندهای هوشمندی که این روزها در بازار هستند غالبا با تمامی سیستم عامل ها سازگاری دارند ولی صرفا می توانند اعلان جدید را به اطلاعتان برسانند و قابلیت نمایش محتوای آن یا امکانات پیشرفته تر مثل پاسخگویی به آن ها را نخواهند داشت.

باز هم به دلیل نوع کاربری متفاوت این دو گجت، مچ بندها غالبا صفحه ی نمایش یا ندارند یا اگر دارند خیلی کوچک و ابتدایی است. اما ساعت های هوشمند صفحات بزرگی دارند که در آن ها علاوه بر ساعت، می توان محتوای نوتیفیکیشن ها را دید، تماس ها را پذیرفت یا رد کرد و بعضا حتی به بازی پرداخت.

راهنمای خرید ساعت هوشمند

غیر از این دو مورد، مچ بندها و ساعت های هوشمند اشتراکات فراوانی دارند و کشیدن خط بین این دو غیر از مواردی که گفته شد، تقریبا غیر ممکن است. هرچند که گاهی ممکن است نکاتی که گفته شد هم صادق نباشند و برخی ساعت های هوشمند به تمامی سیستم عامل ها قابلیت اتصال داشته باشند یا مثلا یک مچ بند هوشمند صفحه ی نمایش بزرگ و پیش رفته ای داشته باشد. به هرصورت غالبا مچ بندهای هوشمند برای کاربردهای کنترل سلامتی به کار می روند و امکاناتی مانند اطلاع رسانی از اعلانات جدید به صورت اضافه بر سازمان در آن ها وجود دارد. اما ساعت های هوشمند بنا را بر اطلاع رسانی و تعامل با کاربر می گذارند و کنترل شاخص های سلامتی مثل ضربان قلب یا شمردن گام ها برایشان در اولویت دوم قرار دارد.

ساعت هوشمند دقیقا چه کاری انجام می دهند؟

ساعت های هوشمند فقط وظیفه ی نشان دادن زمان را به عهده ندارند، آن ها در واقع نوعی مکمل برای گوشی هوشمند شما هستند که اعلانات، هشدارها و برخی برنامه های گوشی را بر روی دست شما نشان می دهند. همان طور که گفته شد برخی از آن ها امکان استفاده به صورت وسایل کنترل سلامتی را هم دارند. اکثر قریب به اتفاق ساعت های هوشمند برای انجام کارهایشان نیاز به اتصال به گوشی دارند. این اتصال اکثر مواقع از طریق بلوتوث انجام می شود اما در موارد محدودی از وای فای هم برای برقراری ارتباط می شود استفاده کرد. مدل های انگشت شماری هم در حال حاضر وجود دارند که سیم کارت خور هستند و می توانند به عنوان یک گجت مستقل کارشان را انجام دهند.

باید و نبایدهای خرید ساعت هوشمند

برای خرید هر دستگاهی باید و نبایدهایی در ذهن هر کاربر ایجاد می‌شود که قبل از خرید ابتدا باید پاسخی مناسب برای آنها پیدا کرد. برای مثال در پاسخ این سوال که چرا گوشی موبایل ساده‌ای نخریم و به گوشی‌های هوشمند فکر کنیم، می‌توان پاسخ‌های قاطع و زیادی داد که از جمله می‌توان به ایجاد ارتباطات مبتنی بر دیتا، بازی‌های سرگرم‌کننده، شبکه‌های اجتماعی مختلف، اپلیکیشن‌های کاربردی که در بسیاری از تجارت‌ها مفید هستند و … اشاره کرد. اما سوال اینجاست که چرا باید ساعت‌ هوشمند بخریم؟ واقعا این دستگاه‌های چه قابلیت‌های جدیدی در اختیارمان قرار می‌دهند و انجام کدام یک از فعالیت‌ها را تسریع و راحت‌تر می‌کنند؟

خرید ساعت هوشمند

بهتر است باید و نبایدهای خرید را به تفکیک بیان کنیم:

بایدهای خرید ساعت هوشمند:

  • مشاهده زمان و تاریخ (که در ساعت‌های معمولی نیز در دسترس هستند)
  • دریافت و برقراری تماس (که با ساده‌ترین گوشی‌ها نیز ممکن هستند)
  • امکانات سلامتی (که در برخی از گوشی‌های بالارده و دستبندهای سلامتی نیز موجود هستند)
  • پخش و مدیریت آهنگ‌ها (که با یک موزیک پلیر 50 هزار تومانی نیز این نیاز برطرف می‌شود)
  • امکان عکاسی مستقل یا به کمک دوربین گوشی (که با دوربین خود گوشی نیز ممکن است)
  • سیستم‌های پرداخت (که گوشی‌های مجهز به NFC نیز قادر به انجام آن هستند)
  • مسیر یابی و Navigation (در هر دستگاهی که مجهز به GPS باشد این امکان وجود دارد)
  • مشاهده نوتیفیکیشن‌ها و اعلان‌های گوشی میزبان (که در خود گوشی نیز می‌توان مشاهده کرد)
  • بازی‌های مخصوص طراحی شده برای این سیستم‌عامل‌ها (که در گوشی‌ها بهتر از آنها را نیز می‌توان نام برد)

نباید های خرید ساعت هوشمند:

  • اضافه نشدن قابلیت جدید به کاربری که از گوشی هوشمند بالارده استفاده می‌کند
  • قیمت نسبتا بالای آنها
  • ابعاد و وزن نسبتا زیاد در مقایسه با ساعت‌های معمولی و کلاسیک

سیستم‌عامل و اپلیکیشن‌ها

دستگاه‌هایی که هوشمند خوانده می‌شوند از پلتفرم نرم‌افزاری برخوردارند که از طرفی وظیفه‌ی تعامل با سخت‌افزار دستگاه و از طرف دیگر تعامل با کاربر و استفاده کننده از دستگاه را بر عهده دارند.

نکته‌ای که باید در بخش شناخت سیستم‌عامل‌ها در نظر داشته باشید، توجه به پلتفرمی است که می‌تواند با گوشی هوشمند شما کار کند. اگر آیفون دارید باید خرید یک ساعت هوشمند مبتنی بر اندروید وِر را از سر بیرون کنید. البته به تازگی پشتیبانی از سیستم عامل iOS نیز به پلتفرم اندروید وِر اضافه شده، اما نمی‌توان توقع بهینه بودن اتصال این دو پلتفرم در مقایسه با اندروید را داشت. همچنین اگر از یک گوشی هوشمند اندرویدی استفاده می‌کنید، خرید اپل واچ چندان منطقی نخواهد بود و تا حدود زیادی اقدامی اشتباه است. با این حال ساعت‌های هوشمندی در بازار موجودند که قادرند با هر دو پلتفرم اندروید و iOS ارتباط برقرار کنند که نمونه آن ساعت‌های ساخت کمپانی پبل است.

راهنمای ساعت هوشمند

در بین‌ ساعت‌های هوشمند تاکنون چهار سیستم‌عامل Pebble OS، Tizen، Android Wear و Watch OS بیشترین استفاده را داشته‌اند. سامسونگ پس از اوج گرفتن با اندروید تصمیم گرفت دستگاه‌های خود را از پلتفرم گوگل جدا کند و با سیستم‌عاملی مستقل هماهنگ کند. اکنون شرکت‌ کره‌ای ساعت‌های خود را مطابق با همین سیستم‌عامل نوپا با نام تایزن به بازار می‌آورد که البته هنوز آن‌چنان از لحاظ نرم‌افزاری به تکامل نرسیده است. در طرف دیگر کمپانی پبل را داریم که همچون سامسونگ میل به استقلال دارد و سیستم‌عاملی اختصاصی برای ساعت‌های هوشمند خود ساخته است. سیستم‌عامل ساخته شده به وسیله پبل، Pebble OS نام دارد و از کرنلی منبع باز استفاده می‌کند؛ اما شرکت پبل اجازه توسعه یا استفاده از این پلتفرم در سایر شرکت‌ها را نمی‌دهد. در ادامه بیشتر درباره دو سیستم‌عامل اصلی ساعت‌های هوشمند صحبت خواهیم کرد که به نوعی قرار است جنگ اندروید و iOS را این بار در زمینه‌ی ساعت‌ها تقلید کنند.

Android Wear

گوگل پلتفرمی بر پایه‌ی اندروید برای ساعت‌ هوشمند توسعه داده و آن را برای استفاده‌ی سایر کمپانی‌ها منتشر کرده است. این سیستم‌عامل که ظاهر بسیار خوبی دارد و از طراحی متریال نیز پشتیبانی می‌کند، در ساعت‌های هوشمند شرکت‌هایی همچون ال‌جی، هواوی و موتورولا تاکنون استفاده شده است.

اندروید وِر تنها با دستگاه‌هایی سازگار است که از اندروید ۴.۳ به بالا برخوردارند. این سیستم‌عامل با کارت‌های سرویس دستیار صوتی گوگل ناو تعامل زیادی دارد و از کارت‌های این سرویس زیاد استفاده می‌کند. توسعه‌دهندگان زیادی به سمت این پلتفرم جذب شده‌اند و انتظار می‌رود در آینده‌ای نزدیک، این سیستم عامل ساعت‌های هوشمند با اپلیکیشن‌های ضروری و کاربردی زیادی همراه شود.

Watch OS

تعجبی ندارد که اپل سیستم عاملی برای ساعت هوشمند خود توسعه دهد که تنها با گوشی‌های آیفون کار کند. Watch OS پلتفرمی است که تنها بر روی اپل واچ در حال اجراست و پس از مدتی کوتاه اکنون بالغ بر ۳۵۰۰ اپلیکیشن را پشتیبانی می‌کند.

ساعت اپل

شبیه به تعامل پیچیده و وابسته اندروید وِر با گوگل ناو، سیری نیز در اپل واچ نقشی اساسی برعهده دارد و بسیاری از کار‌های کاربر را تنها با شنیدن صوت شخص انجام خواهد داد. در Watch OS اپلیکیشن‌ها در صفحه‌ی اصلی یا منوی برنامه‌ها به شکل دایره‌های رنگی و کوچک نمایش داده می‌شوند و با لمس دارنده دستگاه اجرا خواهند شد.

سیستم‌عامل Watch OS از ویژگی به نام Glance برخوردار شده که همچون ویجت‌ها در گوشی‌های همراه وظیفه اطلاع رسانی‌های سریع دستگاه را برعهده گرفته‌اند.

جوهر الکترونیکی

نمایشگر‌های جوهر الکترونیک معمولا در ساعت‌های هوشمند شرکت پبل مورد استفاده قرار گرفته که علاوه بر مصرف بسیار بهینه‌تر باتری، می‌تواند به صورت مداوم روشن بماند و هر زمان که اراده کنید، زمان را در سریع‌ترین حالت به شما نمایش دهد. باتری در ساعت‌های هوشمند با نمایشگر جوهر الکترونیکی به مقدار کمتری مصرف می‌شود و شارژدهی دوباره باتری را شاید تا ۲ تا ۵ روز کامل به عقب بیاندازد.

اعلانات و هشدارها

ساعت های هوشمند قابلیت نمایش طیف وسیعی از اعلانات و هشدارها را دارند. اعلاناتی مثل هشدار رسیدن پیامک جدید، اتفاقات جدیدی که در شبکه های اجتماعی می افتد، هشدار زنگ خوردن تلفن، دریافت ایمیل جدید و حتی فعال شدن آلارم گوشی همه و همه به صورت های مختلفی در ساعت های هوشمند نمایش داده می شوند. برخی ساعت های هوشمند تنها به نمایش هشدار بسنده می کنند، برخی توضیحات بیشتری راجه به محتوای هشدار نمایش می دهند یا در مواردی مثل ایمیل یا پیامک قسمتی از آن یا کل آن را نشان می دهند. بعضی از ساعت های هوشمند هم علاوه بر نمایش کامل هشدارها، امکان تعامل با آن ها را هم برای کاربر فراهم می کنند و کاربر به عنوان مثال نیازی به دسترسی به گوشی خود برای پاسخ دادن به تماس یا فرستادن ایمیل نخواهد داشت.

همچنین شیوه اعلام رخدادهای جدید در ساعت های مختلف متفاوت است. برخی ممکن است تنها به صورت تصویری اعلانات جدید را نمایش دهند، برخی هم ممکن است به کمک لرزش یا صدای زنگ شما را از رخدادهای جدید آگاه کنند. حتما در زمان خریداری ساعت هوشمند توجه داشته باشید که از این نظر، چه انتظاراتی از ساعت خود دارید تا بعدا در استفاده ی طولانی مدت از خرید خود ناراضی نباشید.

ساعت هوشمند وقایع

قابلیت جفت شدن و همگام سازی تایزن، اندروید ور و Watch OS

در مورد Watch OS که موضوع کاملا مشخص است. واچ اواس که تنها در ساعت‌های اپل بکار گرفته می‌شود، از دایره محصولات اپل خارج نشده و فقط گوشی‌های آیفونی که نسخه iOS شان 8.2 و بالاتر باشد می‌توانند میزبان این ساعت‌ها باشند. سیستم عامل تایزن نیز که در چندین ساعت هوشمند سامسونگ استفاده شده، تنها با گوشی‌های محدودی می‌تواند جفت شود. به ادعای سامسونگ تمامی گوشی‌های اندرویدی که نسخه سیستم‌عامل‌شان 4.3 به بالا و ظرفیت حافظه رم‌شان حداقل 1.5 گیگابایت باشد، می‌توانند با ساعت‌های هوشمند تایزنی جفت شوند، اما واقعیت چنین نیست. تجربه نشان داده که ممکن است گوشی هوشمندتان هر دو شرط سامسونگ را داشته باشد، اما با ساعت‌های سامسونگ جفت نشود! در ویژگی مورد بحث‌مان، کفه ترازو کاملا به طرف Android Wear سنگینی می‌کند. ساعت‌های هوشمند مبتنی بر اندروید ور، علاوه بر اینکه با تمامی گوشی‌های اندرویدی که نسخه‌شان 4.3 و بالاتر باشد، می‌توانند جفت شوند، حتی به محصولات اپل نیز می‌توانند متصل شوند، اما متاسفانه باید قید اپلیکیشن‌های توسعه داده شده برای ساعت‌تان (اپلیکیشن‌های شخص ثالث) را بزنید.

عمر باتری

یکی از دغدغه‌های بزرگ درباره خرید ساعت‌ هوشمند عمر باتری این محصولات است. ساعت‌های پیش‌رو در این عرصه همچون اپل واچ یا موتو 360 زیاد در زمینه طولانی کردن عمر باتری قوی نبوده‌اند و تنها شارژ باتری را برای یک یا حداکثر دو روز نگه می‌دارند. اما ساعت‌های هوشمند شرکت پبل به دلیل بهره بردن از نمایشگری با تکنولوژی جوهر الکترونیک مصرف باتری زیادی ندارند و می‌توانند حداکثر تا ۵ یا یک هفته شما را همراهی کنند.

قیمت

ساعت‌های هوشمندی که سال پیش معرفی و عرضه شده‌اند، اکنون قیمت بسیار مناسبی دارند و می‌توان با هزینه‌ی خرید یک گوشی میان‌رده، یک ساعت هوشمند مناسب را سفارش داد.

در بحث قیمت، ساعت هوشمند اپل گران‌ترین محصول تولید شده در این زمینه است که قیمت پایه آن از ۳۵۰ دلار شروع شده و در نسخه‌ی ادیشن این محصول، قیمت تا ۱۷۰۰۰ دلار نیز می‌رسد. اما رقیب سرسخت اندروید وِری ساعت اپل با نام موتو 360 تنها قیمتی ۱۷۹ دلاری دارد.

جمع‌بندی

ساعت‌های هوشمند زیادی به بازار آمده‌اند که از طراحی، پلتفرم، نمایشگر، طول عمر باتری و البته متفاوتی  بهره می‌برند. انتخاب در بین بهترین ساعت‌هوشمند مخصوصا در بحث طراحی بسیار سلیقه‌ای است. ابا این حال اگر دوست ندارید زیاد ساعت هوشمند خود را به شارژ بزنید، ساعت‌های با نمایشگر جوهر الکترونیک گزینه‌ی بهتری به حساب می‌آیند. اگر تنوع نرم‌افزاری برای شما اهمیت زیادی دارد، بهتر است در بین ساعت‌های پلتفرم Android Wear گوگل یا Watch OS اپل یکی را انتخاب کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است