راهنمای خرید سینمای خانگی

چه کسی هست که نخواهد از تمام جادویی که تلویزیون اچ دی‌اش می‌تواند بکند استفاده کند؟ پس بیایید شروع کنیم. بهترین کاری که می‌توان انجام داد این است که بیشترین استفاده را از این جعبه جادویی با کمترین هزینه برد. یکی از راه‌هایی که می‌توان سیستم صوتی و تصویری خود را به بهترین شکل ممکن در آورد، خرید سینمای خانگی است. سینمای خانگی معمولا جز وسایلی است که همیشه برای خریدار گران تمام می‌شود، اما خب ما اینجاییم که شما را برای یک خرید بهتر راهنمایی کنیم.

سیستم سینمای خانگی نهایت سرگرمی خانگی را ارائه می کند. برای علاقمندان به فیلم و نیز تقریبا همه مردم سیستم سینمای خانگی تجربه سینمایی را دقیقا به داخل خانه ها آورده است. بیشتر سیستم های سینمای خانگی شامل یک دستگاه DVD، دریافت کننده A/V، 5 یا در برخی سیستم ها 7 مجموعه اسپیکر و ساب ووفر می باشند. این اسپیکر ها به صورت برنامه ریزی شده در اطراف شنونده نصب می شوند و تجربه تاتری شگفت انگیزی را بوجود می آورند. این مساله که جلوه های صوتی، مکالمه و صدای پیرامون از قطعه های صوتی در سینما خانگی می توانند به همان صورت که باید شنیده شوند، شنیده می شوند درست است؛ ولی در نهایت این رضایت است که از سینما خانگی حاصل می شود. بزرگترین قابلیت سینما خانگی این است که مسیر خرید شما را مشخص می کند و شما به سوی آن کشیده می شوید. چه شما از عاشقان موسیقی یا از کسانی باشید که دوست دارند سکوت را بشکنند، تهیه یک سیستم صوتی که قطعات آن به صورت مجزا تهیه شده اند قانع کننده نخواهد بود. شما با استفاده از سینمای خانگی در عوض به کیفیت بسیار بالای صدای خروجی دست خواهید یافت.

راهنمای خرید سینمای خانگی

انواع سیستم صوتی سینمای خانگی

شما می‌توانید از بین 4 سیستم صوتی موجود در سینمای خانگی انتخاب کنید:

Home-theater-in-a-box (HTIB) systems

در این سیستم اغلب 5 اسپیکر سراوند، یک ساب ووفر و یک پلیر یا آمپلیفیر موجود است که به صورت یک مجموعه فروخته می‌شود.

Sound Bars

بارهای صدا از چند واحد اسپیکر تشکیل شده‌اند که صدای سراوند واقعی را ارایه می‌دهند و معمولا روی دیوار زیر پنل تلویزیون نصب می‌شوند.

Component systems

اجزای این سیستم می‌تواند به تمام انتخاب‌های شما از جمله رسیور صدا و تصویر، اسپیکرها، پلیر یا هر چیز دیگر مرتبط به این مجموعه باز گردد.

Separates

سیستمهایی که در آنها می‌توانید به جای رسیور از پری‌آمپلیفایر و پاور آمپلی فایرها استفاده کنید.

خرید سینمای خانگی

بودجه

سیستم‌های صوتی در قیمت‌های گوناگونی موجود هستند که نسبت به برند تولید کننده و اجزایی که شامل می‌شوند متغیرند.

ارزانترین‌ها : سیستم‌های Home-theater-in-box(HTIB). این مجموعه‌ها اغلب دارای اسپیکرهای کوچک هستند.

میان قیمت‌ها : ساوندبارها معمولا برای زمانی که فضای کافی برای قرار دان اسپیکر ها ندارید مناسبند و بیشتر آنها داری سابووفر جداگانه هستند.

گرانقیمت‌ها : سیستمهای Component  مبتنی بر رسیورهای

نجومی‌ها : سیستمهای Component با رسیورهای بسیار پیشرفته و پری آمپلی فایرها و آمپلی فایرهای جداگانه و اسپیکر های بزرگ.

فضایی که می‌خواهید سیستم خود را آنجا قرار دهید

اتاق سینما خانگی

اتاقی که سینما خانگی در آن قرار داده می شود تاثیر بسیار زیادی بر روی کیفیت صدا، نحوه ی انتخاب اندازه نمایشگر و چیدمان مبلمان دارد. در نظر داشتن اندازه ها و داشتن تصویری دیاگرامی از اتاق هنگام انتخاب سینما خانگی ضروری است.
معماری اتاق و صوت: به محل پنجره ها، درها و سایر ویژگی ها ی معماری اتاق که می تواند بر انتشار صوت تاثیر داشته باشد، باید توجه شود. همچنین باید به سطوحی مانند فرش، پرده ها و وسایل داخل اتاق که می توانند بر صوت تاثیر داشته باشند توجه داشت.
محل قرار گیری اسپیکر ها : محل های ممکن برای قرار گیری اسپیکر ها در اتاق باید مشخص شوند و همزمان باید به محل قرا گیری مبلمان توجه داشت. در صورت امکان بهتر است اسپیکر ها به اندازه 30 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشند.
پریز برق: توجه داشته باشید که در محل انتخابی شما برای قرار دادن سینما خانگی پریز برق به مقدار کافی برای سینما خانگی، تلویزیون و سایر وسایل وجود داشته باشد.

مجموعه‌ای با اسپیکرهای بزرگ می‌تواند برای یک فضای محدود آزار دهنده باشد و ساوند بارها هم نمی‌توانند برای محیطی وسیع کافی باشند، پس توجه به فضایی که می‌خواهید سینمای خانگی خود را آنجا قرار دهید بسیار اهمیت دارد.

سینمای خانگی

اتاق خواب یا فضایی مشابه به آن : به دنبال مجموعه‌های HTIB یا ساوند بارها باشید. البته کامپوننت‌های مجهز به اسپیکرهای کوچک نیز مناسب هستند.

اتاق نشیمن آپارتمان : مراقب باشید، سیستمی را انتخاب کنید که بعدها باعث دردسرتان نشود. کامپوننتهای کوچک و ساوند بارها مناسب این فضا هستند.

اتاقهای نشمین بزرگ : قطعا سیستم‌های کامپوننت بهترین گزینه هستند.

خلوتگاه : سیستمهای کاپموننت.

اتاق ویژه تماشای فیلم : مسلما برای چنین فضایی باید بهترین سیستم کامپوننت موجود را برگزینید.

بلندگوی چند کاناله بخریم؟

۵٫۱ کاناله:  این نوع از بلندگو ها مناسب بیشتر دیسک های DVD و بلوری، برخی از دیسک های SACD و برخی از منابع پخش می باشد.

۶٫۱ کاناله:  مناسب برای تعداد کمی DVD با سیستم رمزگذاری Dolby Digital Surround EX™ یا سیستم های مشابه

۷٫۱ کاناله: مورد استفاده برای برخی از دیسک های بلو ری

بنابراین واضح است  که یک سیستم ۵٫۱ کاناله می ‌تواند تجربه ‌ای بسیار خوب از صدای سراوند را در اختیارتان  قرار دهد.

۷٫۱  مستقیم بودن افکت های صدا را بیشتر کرده و به سه بعدی شدن بیشتر صدا در محیط می ‌افزاید.

به طور کل هر چه تعداد کانال ها بیشتر باشد، یعنی تعداد اسپیکرها و آمپلی فایرها نیز بیشتر خواهد بود که به مراتب قیمت سیستم شما نیز بالاتر خواهد رفت، پس همانطور که پیش از این گفتیم یک سیستم ۵٫۱ کانالی می تواند  برای هر محیطی مناسب و کافی باشد.

راهنمای خرید سینمای خانگی بلوتوث

تعداد اسپیکرها و قدرت خروجی آنها: مهمترین خصوصیت قابل توجه یک سینمای خانگی، تعداد اسپیکرها و مجموع قدرت خروجی آنها می باشد. مدل های معمول به انواع 2.1 CH ، 4.1 CH ،  5.1 CH و 7.1 CH تقسیم می شوند که عدد یک نشانه دارابودن یک ساب ووفر و عدد دیگر تعداد اسپیکرهای دستگاه را نشان می دهد. چنانچه از علاقه مندان به تماشای فیلم های سینمایی با صدای دالبی هستید، مدل های با تعداد اسپیکر بیشتر را انتخاب کنید و در صورتیکه از سینمای خانگی بیشتر به عنوان پخش کننده موزیک استفاده می کنید نوع 2.1 CH آن برای شما مناسب تر می باشد. همچنین لازم است که هنگام انتخاب دستگاه با تعداد بلندگوی بالا، نوع چینش آن در فضای خانه را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که قدرت خروجی صدای دستگاه را متناسب با فضای محیط مورد استفاده در نظر گرفته و از خرید دستگاه های با توان بسیار بالا برای محیط های کوچک صرف نظر کنید.

نوع و تعداد جایگاه دیسک:

مورد دیگری که از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، نوع دیسک های پشتیبانی شده توسط دستگاه بوده که شامل CD ، DVD و Bluray (BD) می باشند. در حال حاضر CD ها به منظور پخش فایل های صوتی غیر فشرده شامل Audio-CD ، فایل های صوتی فشرده شامل MP3 و WMA و فایل های تصویری شامل Video-CD به کار می روند. DVD ها نیز بیشترین استفاده را در سیستم پخش نمایش خانگی و فیلم های سینمایی می باشند و در عین حال به عنوان حامل فایل های صوتی فشرده MP3 و WMA نیز می باشند. BD یا بلوری (Bluray) نیز آخرین تکنولوژی دیسک ها بوده و به منظور نگهداری و پخش تصاویر ویدئویی با کیفیت بسیار بالا مانند 1080 و 4K از آنها استفاده می شود. همچنین به دلیل حجم بالای فیلم های سه بعدی (3D) ، برای نگهداری و پخش آنها نیز از این نوع دیسک استفاده می شود.

سینمای خانگی 1

 پورت ها و قابلیت ها:

خروجی HDMI – به منظور انتقال صدا و تصویر به صورت دیجیتالی و با کیفیت بسیار بالا مورد استفاده قرار گرفته و قادر است صداهای چند کاناله و همچنین تصاویر با وضوح 1920*1080 را همزمان با هم انتقال دهد.

ورودی صدای Optical – برای انتقال صدای دستگاه هایی که مجهز به خروجی اپتیکال دارند طراحی شده است و امکان انتقال و پخش صدای چندگانه را از طریق سیستم سینمای خانگی فراهم می کند. به عنوان مثال اگر کنسول بازی مجهز به این خروجی باشد می توان صداهای دالبی این بازیها را به بلندگوهای سینمای خانگی منتقل کرد.

پورت USB – برای نمایش و پخش انواع فایل های صوتی و تصویری با استفاده از انواع حافظه های فلش مورد استفاده قرار می گیرد.

ورودی AUX – جهت انتقال خروجی دستگاه های صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این ورودی می تواند به صورت یک جک 3.5 میلیمتری و یا به صورت دو فیش ورودی استریو بر روی دستگاه وجود داشته باشد.

خروجی A/V – با استفاده از این خروجی می توان جهت انتقال تصاویر از سینمای خانگی به تلویزیون هایی که پورت HDMI ندارند استفاده کرد. لازم به توضیح است که کیفیت انتقال تصاویر به وسیله این خروجی به مراتب پائین تر از HDMI می باشد.

خروجی کامپوننت (Component) – نوع ارتقاء یافته کابل A/V بوده که به منظور بهبود کیفیت تصاویر طراحی شده است. در این روش به جای یک کابل از سه کابل مجزا بهره گرفته شده است و هریک از کابل ها برای انتقال یکی از رنگ های اصلی (قرمز، سبز، آبی) در نظر گرفته شده اند.

بلوتوث (Bluetooth) – امکان ارتباط با دستگاه های بلوتوث را ممکن می سازد. به عنوان مثال با استفاده از هدفون های بلوتوث می توان به صدای پخش شده توسط دستگاه گوشش داد. در برخی مدل ها نیز امکان پخش صدا از طریق گوشی موبایل هم ممکن می باشد.

Wi-Fi: این قابلیت که در برخی مدل های سینماهای خانگی وجود دارد امکان اتصال بی سیم را به اینترنت و سایر شبکه ها میسر می کند.
در پایان لازم به ذکر است که به هنگام انتخاب سینمای خانگی به انواع فرمت های قابل پخش در دستگاه و همچنین به حداکثر کیفیت پشتیبانی شده توسط آن توجه نمایید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است