راهنمای خرید شارژر بیسیم

شارژ کردن وسایل دیجیتال همواره از دغدغه‌های تولید کنندگان و مصرف کنندگان این سری از محصولات بوده است. از این رو توسعه دهندگان وسایل دیجیتال همواره به دنبال بهینه کردن روش‌های شارژ بوده‌اند، به گونه‌ای که امروزه شاهد رشد سریع در کیفیت و سرعت انواع شارژرها هستیم. از جدیدترین متدهای شارژ وسایل دیجیتال، شارژ کردن بدون نیاز به کابل است. شارژر بیسیم این روزها از آزمایشگاه‌های تکنولوژی خارج شده و با تولید صنعتی در محصولات برندهای معروف (به ویژه تولید کنندگان تلفن‌های همراه) در حال استفاده است.

شارژر بیسیم وسیله ای راحت، امن و پر سرعت برای پرکردن باتری‌ها هستند. با حذف سیم از پروسه‌ی شارژ راحتی بیشتری برای افراد ایجاد می‌شود و خطرات احتمالی و نادر استفاده از کابل برق نیز به حداقل می‌رسد.

شارژر بیسیم چگونه کار می‌کند؟

صرف نظر از فرآیندهای تکنیکال در کارکرد این فن آوری، شارژر وایرلس از امواج الکترومغناطیس برای انتقال انرژی استفاده می‌کند. آنها امواج انرژی را از سطح شارژ (منبع) به بیرون پرتاب می‌کنند و حالا اگر شما وسیله‌ای دارید که قابلیت جذب این انرژی را دارد قادر خواهید بود بدون استفاده از سیم، عملیات شارژ را انجام دهید.

راهنمای خرید شارژر بیسیم

استانداردهای شارژر بیسیم

با رشد سریع استفاده از این نوع شارژ در صنایع، رقابت بر سر کیفیت و سرعت عملکرد آن نیز داغ شده است و مانند سایر فن آوری ها، استانداردهایی بین المللی برای سنجش میزان کارایی و کیفیت آنها پیشنهاد شده است. از معروف‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

استاندارد Qi

Qi فراگیرترین استاندارد در تکنولوژی ساخت شارژر بیسیم است و اکثر شرکت‌های بزرگ مانند سونی، مایکروسافت و سامسونگ از این استاندارد پیروی می‌کنند. در استاندارد Qi قدرت انتقال انرژی نزدیک به ۵ وات است و با قدرت انتقال از طریق کابل برابری می‌کند. تنها نکته‌ی منفی در استفاده از این استاندارد، محدود بودن به فاصله ۴ سانتی متری است و دستگاه موبایل و پایه‌ی شارژ نمی‌توانند در فاصله‌ای دورتر از ۴ سانتی متر قرار گیرند.

استاندارد Powermat

Powermat نیز استاندار  شناخته شده‌ای است و چند سالی به عرصه‌ی ساخت شارژرهای القایی وارد شده است مهم‌ترین مزیت Powermat نسبت به Qi استفاده‌ی همزمان چند دستگاه مختلف است. به عبارت دیگر با پایه‌ی شارژی که با استاندارد Powermat استفاده می‌کند می‌توان چند وسیله را به صورت همزمان شارژ کرد. این ویژگی در استاندارد Qi امکان پذیر نیست.

خرید شارژر بیسیم

استاندارد WattUp

جدیدترین استاندارد موجود در بازار فن آوری شارژ القایی (وایرلس) WattUp است. محدودیت فاصله ۴ سانتی متری در این استاندارد از بین رفته است. پدهای شارژ دارای این استاندارد می‌توانند تا ۴٫۵ متر از موبایل فاصله داشته باشند و این احساس راحتی و آزادی بسیار بیشتری به افراد می‌دهد. انتظار می‌رود در سال‌های نزدیک شارژرهای ساخته شده با این استاندارد بخش بزرگی از بازار این حوزه را به خود اختصاص دهند.

وسایل موردنیاز برای شارژ بی سیم

هرقدر شالوده‌ی فناوری شارژ بیسیم پیچیده است و رقابت زیادی در بین استانداردهای مربوط به آن وجود دارد، استفاده و بهره بردن از این فناوری بسیار راحت و ساده است؛ فقط لازم است که استاندارد شارژ بیسیم گوشی‌تان را بدانید، شارژر مختص به آن را بخرید و از این فناوری لذت ببرید.

گوشی‌های متعددی از استاندارد Qi پشتیبانی می‌کنند که از بین آن‌ها می‌توان به جدیدترین گوشی‌های ال‌جی و سامسونگ و همچنین آیفون‌های جدید اشاره کرد. ضمنا، گوشی ال‌جی G6، گوشی‌های گلکسی سامسونگ چند سال اخیر و چندین گوشی دیگر هم از استاندارد AirFuel پشتیبانی می‌کنند. اگر خیلی مشتاق استفاده از شارژ بیسیم هستید، می‌توانید گجت Powermat Ring را بخرید که به‌عنوان واسطه‌ی بین پد شارژ AirFuel و گوشی عمل می‌کند و با پورتی که دارد شارژ را به گوشی انتقال می‌دهد.

در مورد شارژ بیسیم، محدودیتی برای خرید وسایل جانبی ندارید، زیرا می‌توانید این وسایل را از انواع و اقسام سازندگان بخرید. این موضوع بدین خاطر است که گجت‌های همراه با پشتیبانی از استاندارد Qi می‌توانند از تمام شارژرهای مربوط به این استاندارد استفاده کنند. همان‌طور که پیش از این گفتیم، در این زمینه به ولتاژ گجت و شارژر توجه کنید که با یکدیگر برابر باشند، زیرا در غیر این صورت این نابرابری موجب کاهش سرعت شارژ می‌شود.

راهنمای شارژر بیسیم

اپل هم در این زمینه شارژری به نام «ایرپاور» (AirPower) را معرفی کرده که از تکنولوژی Qi بهره می‌برد. این شارژر می‌تواند آیفون‌های ۲۰۱۷، آیپادها (اگر از کیس شارژ مخصوص اپل استفاده شود) و سری سوم اپل واچ را شارژ کند. هنوز دقیقا از جزییات نحوه‌ی ساخت ایرپاور خبر نداریم، ولی می‌دانیم که این شارژر می‌تواند به‌طور هم‌زمان چند گجت اپل را شارژ کند. درهرصورت برای این محصولات اپل هم لازم نیست که حتما شارژر بی سیم ساخت این شرکت را بخرید و می‌توانید گجت‌های جدید اپل مانند آیفون ۸، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۱۰ را با استفاده از هر شارژر مختص به استاندارد Qi شارژ کنید.

سامسونگ هم پد بی سیم شارژ سریع را عرضه کرده که از استاندارد Qi استفاده می‌کند. با استفاده از این پد سرعت شارژ تا حد زیادی افزایش می‌یابد که البته به همین خاطر هم پد به‌سرعت داغ می‌شود که از طریق یک فن داخلی، سامسونگ موفق شده که دمای آن را در هنگام شارژ پایین نگه دارد. از آنجا که گوشی‌های جدید سامسونگ هم از استاندارد Qi و هم از استاندارد AirFuel پشتیبانی می‌کنند، کاربران آن‌ها دستشان برای خرید شارژر بی سیم بازتر است.

مزایا و معایب شارژ بیسیم

مهم‌ترین دلیل استفاده از شارژ بیسیم در نام آن نهفته است: بدون سیم بودن. در شرایط کنونی و با وجود انبوهی از کابل‌های مختلفی که در اطرافمان وجود دارند، حتی کاهش یکی از آن‌ها هم لذت‌بخش خواهد بود.

مزایا و معایب شارژ بیسیم

البته نباید معایب این فناوری را از قلم انداخت. مثلا نمی‌توان به‌راحتی از گوشی در حال شارژ استفاده کرد و این که سرعت شارژ در این روش پایین‌تر از شارژ کابلی است. روش شارژ القایی الکترومغناطیسی سریع‌تر از روش تشدید مغناطیسی است ولی در روش القایی، شارژر و گوشی باید چسبیده به هم (یا در فاصله‌ی بسیار ناچیز) و هم‌راستا باشند.

باوجود تمام این مسائل، سهولت استفاده از فناوری شارژ بیسیم باعث می‌شود که کاربران جذب این فناوری شوند. به‌طور مثال اگر ۲ یا سه پد شارژ را بخرید، می‌توانید آن‌ها را در خانه، محل کار یا ماشین قرار دهید تا در هنگام عدم استفاده از گوشی، این گجت را روی پد قرار دهید تا شارژ شود. اگر می‌خواهید تماسی بگیرید یا پیامی بفرستید، می‌توانید گوشی را از پد بردارید و بعد از انجام کارتان، گوشی را دوباره روی پد بگذارید؛ بدون این که نیاز باشد هر بار آن را از کابل جدا و دوباره متصل کنید.

در زمینه‌ی پیشرفت‌های این فناوری، می‌توان به Pi Charger اشاره کرد که قرار است سال آینده به بازار عرضه شود. نکته‌ی حائز اهمیت این شارژر این است که به لطف ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار، گجت‌های نزدیک آن شارژ می‌شوند. با وجود این که چند سالی از معرفی فناوری شارژ بیسیم می‌گذرد، اما به لطف تلاش بی‌وقفه‌ی شرکت‌ها برای بهبود این فناوری و استفاده کردن سامسونگ و اپل از آن، در آینده‌ی نزدیک می‌توانیم انتظار همه‌گیر شدن شارژ بیسیم را داشته باشیم.

شدت جریان

شارژهای معمولی دارای جریان های خروجی 1 یا 3 آمپر هستند. این شدت جریان با توجه به ظرفیت باتری انتخاب شده است. اگر شارژر شما ، شدت جریانی پایین تر از جریان مورد نیاز دستگاه داشته باشد ، پر شدن شارژ بسیار زمان بر خواهد بود . برعکس اگر شارژر شما ، جریان خروجی بیشتر از جریان مورد نیاز باتری داشته باشد ، سرعت شارژ افزایش خواهد یافت اما پس از چند بار استفاده از این حالت ، کیفیت باتری شما به طرز قابل توجهی کاهش می یابد و باتری شما به تدریج معیوب خواهد شد. توجه به جریان مورد نیاز گوشی و انتخاب شارژر بیسیم بر اساس آن به شما این امکان را می دهند تا علاوه بر حفظ سلامت باتری ، زمان شارژ شدن آن را به حداقل برسانید.

معایب شارژ بیسیم

سایر قابلیت ها

برخی از شارژر های بیسیم به همراه قابلیت های ویژه ای عرضه می شوند که آن ها را برای شما ذکر می کنیم.

پاوربانک : برخی از شارژر های بیسیم دارای پاوربانک داخلی هستند و می توانند مقداری شارژ را درون خود ذخیره کنند و در موقع لزوم به شما تحویل دهند.

اسپیکر بلوتوث : برخی دیگر از شارژر های بیسیم می توانند به وسیله بلوتوث به موبایل یا تبلت شما متصل شوند و به عنوان یک اسپیکر بلوتوث ، برای شما موزیک و … پخش کنند.

درگاه USB : برخی از شارژر های بیسیم دارای چند درگاه USB برای شارژ با سیم هستند.

پد و شیب : برخی از شارژرهای بیسیم دارای شیب خاص و یا پدی هستند که گوشی شما به راحتی درون آن ها قرار می گیرد و امکان افتادن و یا لغزیدن آن ها از بین می رود.

چراغ LED : بیشتر شارژر های بیسیم دارای چراغ هایی برای نمایش وضعیت شارژ شدن و …. هستند.

قیمت

مزایا شارژ بیسیم

قیمت شارژر های بیسیم با توجه به استاندارد آن ها ، شدت جریان خروجی و … متفاوت است. قیمت شارژر های بیسیم رایج در بازار بین 50 هزار تومان تا 300 هزار تومان است که البته استثنا هایی نیز وجود دارد.

سعی کنید پیش از خرید ، استاندارد مورد پشتیبانی توسط تلفن همراه یا تبلت خود را بیابید و بر اساس آن اقدام به خرید یک شارژر بیسیم کنید. چنانچه استاندارد شارژر شما با استاندارد مورد پشتیبانی توسط گوشی یکی نباشد ، ممکن است آن شارژر برای شما استفاده ای نداشته باشد. همچنین توجه به شدت جریان خروجی ، در سلامت باتری شما در دراز مدت و همچنین مدت زمان شارژ شدن موثر است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است