راهنمای خرید غذاساز

غذاساز چیست؟

ساده ترین تعریف میتواند اینگونه باشد: غذاساز ابزاری است که برای انجام سریع و راحت کارهای تکراری آشپزخانه طراحی شده است. خرد کردن، آسیاب کردن، ورقه کردن، ریزریز کردن، پوره کردن و رشتهرشته کردن کارهای تکراری و طاقتفرسایی هستند که با استفاده از این ابزار بسیار سادهتر انجام میشوند. مخصوصا وقتی که میهمان دارید و قرار است این کارها را در حجم زیاد انجام دهید، غذاساز میتواند یک ناجی بیهمتا باشد! درست است که در بازار مدلهای مکانیکی سادهای هم وجود دارند که برخی از این کارها را مقداری سادهتر انجام میدهند، اما اغلب میدانیم که یک ابزار الکتریکی که دارای تیغههای قابل تعویض است، میتواند بسیار بیش از تصور کاربردی و جذاب باشد. به خصوص نسبت به مدلهای پلاستیکی دستی که اصلا قابل مقایسه نیست.

غذاساز یکی از وسایل کوچک آشپزخانه است که شما اغلب از آن استفاده میکنید. این بدان معنا است که فارغ از اندازه و قیمت این ابزار، باید غذاسازی بگیرید که قادر باشد بدون سر و صدای زیاد از پس کارهای محوله بر بیاید و آنقدر سختجان باشد که سالها در کنار شما روی میز آشپزخانه دوام بیاورد.

انواع غذاساز

غذاساز ها در 3 اندازه اصلی ارائه می شوند:بزرگ یا full، متوسط یا compact و کوچک یا mini. اما اندازه غذاساز هرچه باشد، در هر صورت دارای یک سری قطعات اصلی است که در تمام آنهاوجود دارد:موتور، کاسه یا پارچ با یک در و یک محل تغذیه (ریختن مواد در داخل دستگاه) و مجموعه ای از قطعات جانبی. این را هم بدانید سنگین ترین قسمت هر غذاساز موتور آن دستگاه است که گاهی تا 9 کیلوگرم وزن دارد. این سنگینی هم برای این است که حین کار از جای خود حرکت نکند. غذاسازهای بزرگ با گنجایش 9 تا 13 پیمانه ماده غذایی، متوسط با گنجایش 5 تا 7 پیمانه و کوچک با گنجایش 2 تا 5 پیمانه هستند. از نظر کارایی هم از تک کاره دارد تا 34 کاره. خرد کردن، پوره کردن، چرخ کردن و کوبیدن گوشت، شکل دادن به سس ها و خامه ها، درست کردن خمیر، رشته کردن، ورقه ورقه کردن اجزای سالاد، رنده کردن، آسیاب کردن غلات و… کارهایی است که شما می توانید به غذاسازتان بسپارید.

راهنمای خرید غذاساز

چرا باید یک غذاساز بخریم؟

دلیل اصلی اینکه شما سراغ غذاساز می روید، این است که آمادهسازی غذا را سریعتر و آسانتر میسازد. این ابزار کارهای ملالتآور و خستهکننده آسیابکردن، خرد کردن، ورقه کردن رشته کردن و حتی مخلوط کردن و پوره کردن را به اعمالی معمولی، سریع و حتی بیسروصداتر از حالت دستی بدل میسازد. و اینگونه در زمان و زحمت شما صرفه جویی فراوانی صورت میگیرد. این موضوع باعث شده که غذاساز سریعا به یکی از محبوبترین لوازم آشپزخانه در خانهها و رستورانها تبدیل شود. اکنون دیگر آماده سازی غذاهای سالم و خوشمزه به امری ساده تبدیل شده است.شاید بهترین توصیف برای غذاساز، ابزاری چندکاره باشد. این وسیله میتواند به راحتی وظایف چندین ابزار آشپزخانه را به صورت همزمان بر عهده بگیرد:
* مخلوط کردن ترکیبات معمول غذایی
* خرد کردن مواد غذایی خشک با استفاده از قابلیت پالس یا ضربهای
* پوره کردن کامل میوهها و سبزیجات. تهیه سسها، دیپها و برخی سوپها
* چرخ کردن و کوبیدن گوشت و مغزیجات
* شکل دادن به آمولسیونها برای تهیه سسهایی چون مایونز یا  سس سالاد
* تهیه سریع و کارآمد خمیر برای شیرینی و نان
* خرد کردن و پوره کردن کامل برای تهیه غذای کودک
* رشته کردن و ورقه کردن ترکیبات غذا یا سالاد
* رنده کردن پنیر
* آسیاب و آرد کردن غلات
* تبدیل دانههای نمک و شکر به پودر نمک و شکر

مواد غذایی که معمولا در غذاساز ریخته میشوند

بهترین نکته درباره غذاساز این است که آنها قادرند تقریبا هر ماده غذایی را برند. برخی از این موادغذایی که معمولا با غذاساز آماده میشوند، عبارتند از:
– خرد کردن، ورقه کردن و برش نگینی تمامی میوهها و سبزیجات از قبیل کدو، بادمجان، هویجها، سیبها، خیارها و… در اندازههای یکسان برای استفاده در سالاد یا دیگر دستورات غذایی
– خرد یا پودر کردن غلات
– خرد کردن نان و تولید کرامپ
–  لوبیا و نخود فرنگی و مانند آن
– پنیر
– سسها و سالساها از قبیل گوجه فرنگی، پستو، ترشیجات، پورهها و …
– گیاهان و ادویه از قبیل پیازها، سیر و زنجبیل
– مخلوطهای مایع و دیپها از قبیل مایونز و…
– مغزها، موسها
– سوپها
– قیمه کردن گوشت

خرید غذاساز

ظرفیت و جنس

ظرفیت محفظه غذاساز ها از یک تا 3 / 5 لیتر متفاوت است. اگر خانواده ای 4 نفره هستید ظرفیت 1 / 5 تا 2 لیتری برایتان مناسب است، اما اگر خانواده پر جمعیتی دارید یا همیشه چندین نوع غذا را با هم درست می کنید، بهتر است ظرفیت 2 لیتر به بالا را انتخاب کنید، البته این مورد را هم درنظر داشته باشید هر چقدر ظرفیت محفظه دستگاه بیشتر باشد، به همان میزان قیمت آن هم بالاتر می رود. علاوه بر این با بالاتررفتن ظرفیت، فضایی که قرار است در آشپزخانه اشغال کند هم بیشتر می شود. علاوه بر ظرفیت دستگاه، جنس غذاساز هم از آن نکته هایی است باید حسابی به آن توجه داشته باشید. سعی کنید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای محفظه یا پارچ های شیشه ای باشد، چرا که روی بدنه پلاستیکی یا طلقی بعد از مدتی خط و خش فراوانی می افتد وبه نسبت محفظه های شیشه ای خیلی زودتر مستهلک می شوند.

توان دستگاه

غذاساز باید برای انجام دادن تمام اموری که از آن انتظار دارید٬ نیروی کافی داشته باشد. نیروی این دستگاه ها از 400 تا 1100 وات و بیشتر متفاوت است. هرچه میزان نیروی موتور بیشتر باشد٬ کارهای محوله به دستگاه سریع تر انجام شده و غذاساز برای کارهای سنگین تر مناسب تر خواهد بود. سعی کنید که با توجه به بودجه خود٬ قوی ترین مدل ممکن را تهیه کنید و در کل هدف خود را روی خرید مدلی با میزان 750 وات به بالا قرار دهید. در مورد سرعت دستگاه هم شما با 2 گزینه روبه رو هستید. حالت خاموش روشن و حالت پالس. گزینه پالس به شما اجازه می دهد به صورت ممتد، اما با کنترل دقیق تری کارتان را انجام دهید. سرعت بعضی از مدل ها هم روی 10 تا 15 قابل تنظیم است. اما نگران نباشید، اگر هم این گزینه را نداشت همان دکمه خاموش/ روشن و گزینه پالس تمام آن چیزی است که شما نیاز دارید.

راهنمای غذاساز

درپوش ظروف

ساده باید گفت که بهترین درپوش آن است که به محکمی روی درب ظرف جفت و جور شود. خوشبختاته تعداد کمی از  غذاسازهای بازار مشکل درپوش دارند. مگر اینکه دچار ایراد ساخت در کارخانه باشند. دقت کنید که هنگام خرید قطعات را یک دور سوار کنید تا از چفت و بست آنها مطمئن شوید. برخی دیگر از درپوشها دارای بخش اضافهای در اطراف دهانه تغذیه هستند که همانند یک سینی تغذیه عمل می کند. اگرچه اینگونه کار با حجم بالای مواد غذایی آسان میشود، اما باید دقت کنید این مدلها گرانتر هستند و البته تمیز کردن آنها هم سختتر خواهد بود. بهتر است برای استفاده در خانه چندان دنبال این ابزار پردردسر نباشیم.

اندازه دهانه تغذیه ظرف هم مهم است

برخی غذاسازها دهانه ورودی موادغذایی بزرگتر از حد معمولی دارند. این موضوع به شما کمک میکند تا کارهایتان را سریعتر پیش ببرید و از سویی هم قطعات بزرگتری از میوه و سبزیجات را درون آن بریزید.

پرداخت هزینه بیشتر برای توان خمیرگیری و عملکرد ساکت

معمولا مدلهای ارزانتر هنگام کار دادوهوار راه میاندازند و شروع به دویدن روی کابینت آشپزخانه میکنند.  این درحالی است  که مدلهای گرانتر بسیار مودب و متین هستند!

غذاساز

انتخاب تیغه فولادی

دلیل اصلی کارایی و همه فن حریف بودن غذاساز ها تعداد زیاد تیغه های قابل تعویضی است که می توانید از آن ها استفاده کنید. تیغه کلاسیک و معمولی که همه غذاساز ها دارند، برای خرد کردن و ریزکردن به کار می رود. تیغه کوچک تر ویژه نان به شما اجازه می دهد در زمان بسیار اندک خمیر مورد نظرتان را آماده کنید. صفحه های ورقه کن و رنده هم در اندازه های مختلف به همراه غذاساز عرضه می شوند که شما را قادر می سازد مواد غذایی را در قطعات و بافت های مختلف خرد و آماده کنید. تیغه های همزن هم به بخشی عمومی در غذاساز ها تبدیل شده اند. البته نباید از آن ها به خوبی همزن های اختصاصی انتظار کار داشته باشید، اما در بیشتر موارد نیاز شما را برطرف خواهند ساخت. در مورد جنس تیغه ها هم این نکته را حتما درنظر داشته باشید که فولادی و ضد زنگ باشند، چرا که جنس های دیگر مقاومت شان را زود از دست می دهند یا هنگام خرد کردن چیزهایی مثل یخ می شکنند. البته بهتر است اول به جیب تان نگاه کنید تا بتوانید غذاسازی با تیغه هایی بیشتر و جنسی بهتر خریداری کنید.

میکروسوییچ

یادتان باشد تمام اجزایی که قرار است روی دستگاه غذاسازتان نصب شوند باید مجهز به میکروسوییچ باشند تا اگر پارچ یا هر تکه دیگر خوب روی دستگاه قرار نگرفته یا اینکه در جای خود نصب نشده بود، غذاساز شروع به کار نکند. اگر این تکنولوژی روی غذاساز یا هر دستگاه برقی چند تکه نصب نباشد، ممکن است به محض روشن شدن، دستگاه دچار مشکل شده و همه مواد غذایی شما را روی در و دیوار پخش کند.

صفحه لمسی

امروزه بیشتر وسایلی که در بازار وجود دارد، دارای صفحه کنترل لمسی یا نمایشگر است. غذاساز ها هم از این گزینه مستثنا نیستند و بسیاری از شرکت های تولید کننده محصولاتشان را با این گزینه مثبت روانه بازار کرده اند. البته دستگاه هایی که فاقد کنترل لمسی بوده و صفحه کلید دارند، دستگاه های بدی نیستند. داشتن این گزینه روی دستگاه فقط یک گزینه مثبت محسوب شده و باعث می شود شما کار تمیزکردن دستگاه را راحت تر انجام دهید.

راهنمای خرید غذاساز حرفه ای

گارانتی معتبر

و در آخر موضوعی که درباره تمام ابزارها و لوازم منزل تان صدق میکند و حتی در تمام زندگی باید رعایت کنید، این است که محصولی با گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب و کافی را انتخاب نمایید. حتی اگر به دنبال مدل گرانقیمتی هستید که کارایی طولانی و مطمئنی دارد، باز هم برای اندکی ارزانتر خریدن، گارانتی را فدا نکنید. همچنین مدلی را انتخاب کنید که به طور وسیع در بازار توزیع شده و از نظر دفاتر خدماتی پوشش کشوری خوبی را داشته باشد. معمولا قطعات و لوازم یدکی این گونه محصولات بسیار بیشتر است و راحتتر خدمات دریافت میکنید. در عین حال که خدمات دهندگان هم در زمینه تعمیر این ابزارها دقیقتر و ماهرتر هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است