راهنمای خرید لباس ورزشی

نخستین مردمانی که از لباس ورزشی استفاده ‌کردند ، ایرانیان بودند. ورزش باستانی و مورد علاقه‌ی ایرانیان ، چوگان بود. لباس ورزشی ، چوگان بازان  شامل نوعی پیراهن نیم‌آستین و شلواری تنگ بود تا هنگام بازی راحت‌تر باشند. جنس این پیراهن به نوعی بود تا کم‌تر عرق کنند. در سال‌های استعمار هندوستان ، انگلیسی‌ها در آن سرزمین با چوگان و لباس نیم آستین آشنا شدند و آن را به خود به اروپا بردند و بعدها به آمریکا نیز راه یافت و به تی‌شرت‌های امروزی مبدل شد.

لباس ورزشی را همان طورکه از نامش پیداست، بیشتر هنگام ورزش می پوشند. از طرف دیگر، از آنجا که تعرق هنگام ورزش کردن دوچندان می شود، انتخاب جنس مناسب لباس ورزشی برای پیشگیری از عرق سوز شدن بدن و ابتلا به بیماری های قارچی پوستی اهمیت زیادی دارد.
نکته مهم درباره این نوع لباس، جنس و روش های مختلف نگهداری آن است..

انواع لباس ورزشی بر اساس مدل

راهنمای خرید لباس ورزشی

لباس های ورزشی معمولا ۲ نوع هستند؛ ۱-تی شرت و شلوارک  ۲ -گرمکن آستین بلند با شلوار. تی شرت و شلوارک برای افرادی که در سالن های ورزشی فعالیت می کنند، مناسب تر است اما گرمکن و شلوار بیشتر مناسب ورزش در فضاهای باز مانند زمین چمن، پارک ودیگر فضاهای آزاد می باشد. پوشیدن گرمکن و شلوار ورزشی در محیط های باز، در برابر آسیب های احتمالی  از پوست بدنمان محافظت می کند، فراموش نکنید که لباس های ورزشی خیلی گرم و پوشیده برای سالن های سربسته، چندان مناسب نیستند زیرا باعث افزایش  عرق  و کلافه شدن فرد ورزشکار می شوند و به دلیل تعریق زیاد هنگام ورزش امکان بالا رفتن نیاز بدن به مصرف آب را بالا می برند. اگر ورزشکار باشید، حتما می دانید که با شکم پر از آب نمی توانید به سادگی به ورزش و فعالیت بپردازید. نکته مهم در مورد لباس های ورزشی این است که باید کمی در بدن آزاد باشند تا بتوانید به راحتی با آنها به ورزش و فعالیت های فیزیکی خود بپردازید.

الیاف در لباس ورزشی

پارچه هایی که برای لباس ورزشی طراحی شده اند، در طول تمرین عرق را از بدن شما دور می کنند و برخی دیگر نیز عرق را جذب می کنند.

لباس های ورزشی که از جنس کتان هستند، عرق بدن را به خود جذب می کنند، یعنی آن را از بدن دور نمی کنند و یا به بخار سریع عرق کمکی نمی کنند و همین باعث می شود لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است احساس سنگینی و خیسی را در هنگام تمرین به شما بدهد. برای ورزش های سبک مانند پیاده روی لباس ورزشی که از جنس کتان تهیه شده است بیشتر مناسب است و برای ورزشی شدید مانند تمرینات هوازی مناسب نیست.

لباس های که عرق را از بدن شما دور می کنند، معمولا” از جنس پارچه های مصنوعی بوده که توانایی عبور هوا از خود را دارند و به بخار شدن سریع عرق از لباس کمک می کنند و بدن را خنک نگه می دارند. این نوع لباس های ورزشی از موادی شامل پولی پروپیلین یا پارچه هایی مانند ساپ لکس و کوول مکس بوده که بهترین انتخاب برای فعالیت های ورزشی هستند که در آن بدن زیاد عرق می کند، زیرا در آن لباس خیس عرق نمی شود، و احساس ناخوشایند خیسی باعث آزار شما در ورزش نمی شود.

خرید لباس ورزشی

از لباس ورزشی که خاصیت تنفس و عبور هوا را ندارد، استفاده نکنید . لباس هایی که از مواد پلاستیکی تهیه شده اند نیز مناسب نیستند، زیرا از بخار شدن عرق و خنک کردن بدن جلوگیری می کنند و موجب می شود دمای بدن در طول تمرین بالا نگه داشته شود.

رنگ مناسب برای لباس ورزشی

لباس هایی با رنگ های فسفری ،زرد ،لیمویی، صورتی، قرمز، سفید، یاسی، سبز و آبی آسمانی برای خانم ها و ورزش داخل سالن مناسب تر است. خانم ها می توانند از لباس هایی با رنگ های بنفش، نیلی و خاکی هم برای ورزش های هوازی خارج از سالن استفاده کنند. کفش های ورزشی سفید و صورتی برای تمام خانم ها مناسب است و با هر رنگ لباسی هم هماهنگ می شوند. لباس ورزشی آقایان می تواند سرمه ای، طوسی، خاکی یا حتی مشکی باشد. پوشیدن کفش های ورزشی خاکی ،سفید، آبی و سورمه ای هم برای آقایان ورزشکار از سایر رنگ ها شیک تر است

انتخاب لباس ورزشی مناسب سایز خود

برای اینکه مطمین شوید  لباس ورزشی که انتخاب می کنید، مناسب نوع فعالیت ورزشی و اندازه شما است به این چند نکته توجه کنید: لباس ورزشی باید راحت و شل باشد، ولی اگر اهل دویدن یا دوچرخه سواری هستید از پوشیدن شلوارهای گشاد و شل خودداری کنید، زیرا ممکن است هنگام پدال زدن یا دویدن برایتان دردسر ساز شود! برای ورزش های مانند یوگا یا پیلاتس از لباس ورزشی که قابلیت کشسانی بالایی دارد و همچنین توانایی تبخیر عرق بدن را دارد، استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید از لباس ورزشی که فعالیت ورزشی را محدود می کند، استفاده نکنید.

لباس ورزشی

زیبایی و جذابیت لباس ورزشی تنها معیار برای انتخاب آن نباشد. بلکه باید به استاندارد بودن لباس توجه داشته باشید و در حین ورزش احساس خوبی نیز داشته باشید.

برای ورزشهایی مانند یوگا،پیلاتس وایروبیک؛ اسپندکس بپوشید

اسپندکس از آنجایی که به سرعت رطوبت را از خود عبور می دهد، در لباس زیر و لباس های کشی مورد استفاده قرار می گیرد، جنس این گونه لباس ها به گونه های است که حین خم شدن و انجام حرکات کششی به خوبی از خود انعطاف نشان می دهند بنابراین انتخاب خوبی برای ورزش هایی مانند یوگا، پیلاتس و ایروبیک به حساب می آیند. لباس های دوندگان هم معمولا از این نوع پارچه تهیه می شود.

برای ورزش بدنسازی وفیت نس ؛ پنبه ای بپوشید

این نوع پارچه رطوبت را به خود جذب می کند معمولا در لباس های ورزشی پنبه را با الیاف پلی استر ترکیب می کنند تا به مرور زمان شکل خود را از دست ندهند. لباس هایی با این جنس برای مردان ایده آل است، چرا که حین فعالیت بدنی شدید بخش زیادی از عرق بدن را به خود جذب می کنند. این لباس ها مناسب ورزش هایی مانند بسکتبال، بدنسازی و وزنه برداری است که تعریق بالایی دارند.

برای ورزشها وتمرینهای کششی ، این جنس را انتخاب کنید

الیافی مانند پلی استر، پلی پروپیلن، گرافیت و پارچه های ترکیبی در این دسته قرار می گیرند. برخلاف لباس های پنبه ای در این نوع از الیاف رطوبت نه تنها جذب پارچه نمی شود بلکه از میان درزهای آن خارج می شود. ساختار شبکه ای در این نوع لباس ها به گونه ای است که جریان هوا درون بافت پارچه نفوذ کرده و عرق بدن را به سرعت دفع می کند. این نوع لباس ها انعطاف بالایی دارند و هنگام حرکات کششی پاره نمی شوند. معمولا پارچه های این لباس ها بر اثر شست و شو آسیب نمی بینند و بعد از سال ها استفاده شکل خود را حفظ می کنند این لباس ها برای بسیاری از رشته های ورزشی مناسب هستند، به همین دلیل مدل های متنوعی از آن ها در فروشگاه ها وجود دارد.

انتخاب لباس ورزشی مناسب با فصل

لباس ورزشی فصل

اگر در بیرون از منزل یا در باشگاه ورزش می کنید یا اهل ورزش های فصلی هستید، با تغییر فصل باید، لباس ورزشی شما هم تغییر کند. در هنگام انتخاب لباس ورزشی برای ورزش در بیرون از منزل نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

آب و هوای سرد: وقتی هوای بیرون سرد باشد،  بی شک باید لباس گرم بپوشید. ولی باید بدانید وقتی ورزش می کنید دمای بدن بالا می رود. باید چند لایه لباس بپوشید تا در صورت نیاز آن ها را از تن بیرون آورید. لباسی که خاصیت عرق گیری را دارد در داخلی ترین لایه بپوشید و در لایه بعدی، یک لایه ای که خاصیت عایق دارد، را بپوشید. همیشه سر، دست ها و گوش را برای جلوگیری از سرما زدگی پوشش دهید.

آب و هوای گرم: در طول ماه های تابستان لباس هایی را مورد استفاده قرار دهید که به پوست اجازه تنفس و تبخیر عرق از بدن را بدهد. لباس های خنک و راحتی که به شما اجازه ی حرکت آزادانه را می دهد، بهترین انتخاب خواهد بود.

آب و هوای مرطوب یا باد: هیچ چیزی به اندازه خیس شدن زیر باران و یا باد شدید در هنگام ورزش نمی تواند مشکل ساز باشد! اگر  شما هم در چنین هوایی ورزش می کنید، در لایه ی بیرونی لباس را بپوشید که تا از این مشکلات دور بمانید.

بهداشت لباس ورزشی

لباس های ورزشی مدام با عرق تن و زمین سالن های ورزشی در تماس هستند و که موجب آلودگی لباس و در خطر افتادن سلامت پوست بدن خواهد شد. بنابراین اگر از تمرین برگشته اید، حوصله شستن لباس هایتان را ندارید و قرار است بیشتر از ۲ ساعت تا شستن لباس های ورزشی وقفه بیفتد، آن ها را از ساک خارج و به چوب لباسی حمام آویزان کنید. این کار از تجمع آلودگی های باکتریایی و قارچی در لباس ورزشی، ایجاد حساسیت پوستی در بدن و بو گرفتن لباس ورزشی پیشگیری می کند. به هیچ وجه داخل کمد لباس ها لباس ورزشی آلوده را قرار ندهید، روی تختخواب نیندازید و کنار لباس های دیگر روی چوب لباسی آویزان نکنید. زیرا باعث انتقال بو و آلودگی ها به سایر لباس هایتان خواهد شد.

لباس ورزشی برند

در آخر

حتما به خاطر داشته باشید، اگر در باشگاه تمرین می کنید، اهمیتی ندارد دمای هوا چقدر است، زیرا وقتی که شما تمرین می کنید، دمای بدن بالا رفته و عرق می کنید. پس باید از لباسی استفاده شود که عرق را از بدن دور کند و اگر در هوای آزاد ورزش می کنید حتما” به آب و هوا توجه کنید و لباس مناسب با آن هوا را بپوشید. خانم ها حتما باید از سوتینی استفاده کنند که انعطاف و حمایت لازم را داشته باشد و آقایان هم در ورزش های رقابتی از لباس زیری استفاده کنند که حفاظت مورد نیاز را برای آن ها انجام دهد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است