راهنمای خرید لباس کودک

خرید لباس مناسب برای کودکان یکی از دغدغه هی والدین است. در این رابطه هیچ وقت از یاد نبرید که بچه ها زودتر از آنچه شما بتوانید فکرش را بکنید رشد می کنند، همچنین دنبال چشم و همچشمی نباشید. از آنجا که نوزادان و نوپایان خیلی سریع رشد می کنند و ممکن است به دلیل رشد قابل توجه، دیگر آن لباس به تنش نرود.هنگام تهیه لباس برای نوپایتان بهتر راهنمای خرید لباس کودک و نوزاد را قبل از هر اقدامی مطالعه نمایید.

دقت کنید که لباس کودک ، طوری باشد که بتوان آن را راحت به تن یا از تن خارج کرد. همه پدر و مادرها می خواهند فرزندانشان در محیطی سالم و ایمن رشد کنند و از محصولات سالم استفاده کنند. کودکان امروز در محیطی آلوده تر از پیشینیان خود زندگی می کنند.

آب، هوا، میوه، سبزی و محصولات کشاورزی و پوشاکی که آنها استفاده می کنند‌ با انواع مواد شیمیایی که ممکن است سلامت شان را به خطر بیندازد، همراه است. به همین دلیل انتخاب خوراک و پوشاکی که به شکل طبیعی و بدون دخالت سموم و مواد شیمیایی تهیه شده اند، راه حل مناسبی برای کمتر کردن تماس آنها با مواد خطرناک شیمیایی است. لباس هایی با الیاف کاملاً طبیعی بهترین و مناسب ترین انتخاب برای کودکان است، چون پوست آنها حساس، نازک و لطیف تر است و منافذ بیشتری دارد و به همین علت، مواد خطرناک را بیشتر جذب می کند. بهتر است لباس های زیر و لباس هایی که به طور مستقیم با پوست بدن تماس دارند ، لباس های خواب و به ویژه لباس کودک و همچنین بزرگسالانی که پوست حساسی دارند، از الیاف کاملاً طبیعی و ارگانیک تهیه شده باشند.

راهنمای خرید لباس کودک

برندهای ایرانی و خارجی لباس کودک
فروشندگان سیسمونی و لباس کودک معمولا برندهای ایرانی تاپ لاین، آشور، آدمک، سُها و برندهای خارجی مادر‌کر و چیکو را پیشنهاد می کنند. این پیشنهاد به علت جنس لطیف و مقاوم، تنوع در طرح و رنگ و… لباس های تولید شده توسط این برندهاست که البته قیمتشان هم کمی بالاتر است اما با توجه به اینکه لباس نوزاد خیلی شسته می شود و بی کیفیت بودن پارچه باعث خرابی زودرس آن می شود و همچنین تماس مستقیم آن با پوست نوزاد ارزشش را دارد.
چه رنگی بخریم؟ 
برای نوزاد لباس سفید در اولویت است و بعد از آن می توانید سراغ رنگ های روشن از جمله سبز، لیمویی، زرد، صروتی و آبی و… بروید.
معضل دگمه ها 
وقتی می خواهید لباس نوزادی بخرید خوب به دکمه هایش دقت کنید و حتی اگر لازم است یک بار آنها را باز و بسته کنید تا ببینید خوب و راحت باز و بسته می شوند یا نه. اهمیت این توصیه را زمانی متوجه می شوید که مجبورید برای هر بار تعویض کودک در روز چندین بار این دکمه ها را باز و بسته کنید. حواستان به مدل دکمه ها هم باشد که باعث آزار بدن نوزاد نشود. علاوه بر این اگر تعداد دگمه های لباس کودک زیاد است، بهتر است اصلا سراغش نروید.

خرید لباس کودک

به کودک کمی حق انتخاب بدهید

درابتدای فصل های مختلف سال، بنشینید فکر کنید که کودکتان به چه لباس هایی احتیاج دارد و از آنها یک لیست تهیه کنید. از آنجا که خرید این لباس ها هزینه زیادی دارد برای موارد لیست تان اولویت قائل شوید. وابتدا نیازهای مهم او را فراهم کنید. همیشه بین سن کودک و لباسی که دوست دارد ارتباطی برقرار است. وقتی کودک ۸- ۹ ساله است، می تواند درک کند که کدام لباس مناسبش است.

می توانید اطمینان کنید با لباسی که انتخاب کرده سردش نمی شود یا از گرما نمی پزد. می توانید به او بگویید چقدر بودجه برای لباس او در نظر گرفته اید و همچنین برایش توضیح دهید که لباسی که اجازه دارد بپوشد، چه ویژگی هایی باید داشته باشد؛ مثلا زیاد کوتاه نباشد. با کمک هم یک لباس مناسب تهیه کنید.

در خرید جوراب و لباس زیر خیلی دقت کنید. این تکه های لباس باید دقیقا اندازه بدن کودک شما باشند و حتی اگر ذره ای گشاد باشند، کودک را اذیت می کنند. نمی خواهید که جوراب فرزندتان این قدر گشاد باشد که وقتی راه می رود از پایش در بیاید؟ می توانید از فرزندتان بخواهید دستش را مشت کند و کفی جوراب را دور دست مشت شده اش بپیچید، این روش خوبی برای تخمین سایز پا برای جوراب است. بهتر است فرزندتان را هم برای خرید همراه خود ببرید.

به او یاد بدهید وقتی می روید برای او خرید کنید، به جای بازیگوشی توجه کند و لباس مورد علاقه اش را انتخاب کند. هنگامی که تنها برای خرید لباس کودک می روید، انتخاب سایز مناسب، شما را به شک می اندازد و تنها احتمال قوی ای که وجود دارد این است که برای تعویض لباس خریداری شده، دوباره، ولی این بار با فرزندتان به همان فروشگاه بر گردید. پس صبور باشید و از همان ابتدا فرزندتان را با خود همراه کنید.

راهنمای لباس کودک

پارچه های نرم بخرید

نوزاد تازه متولد شده پوست حساسی دارد. برخی از کارشناسان پارچه های پنبه ای را توصیه می کنند اما پارچه های پنبه ای ترکیبی نیز مناسب است. پارچه ارگانیک اغلب نرمتر از سایر پارچه ها است، گرچه معمولا گرانتر است. معمولا برچسب لباس، که اطلاعات اندازه و شستشو روی آن ذکر شده است و پشت گردن چاپ می شود، باعث تحریک پوست می شود. اگر متوجه شدید پشت گردن نوزاد قرمز شده است برچسب را جدا کنید.

به آسان و راحت پوشیدن و در آوردن لباس توجه کنید

هنگامی که یک نوزاد پر سر و صدا دارید، دکمه ها خسته کننده هستند. زیپ و چسب خیلی بهتر است. بعضی از شرکت ها زیپ های مغناطیسی تولید می کنند که از گیر کردن زیپ جلوگیری می کنند. لباس هایی بخرید که در قسمت گردن دکمه و در یقه کش داشته باشند؛ این لباس ها راحت تن نوزاد می شوند و به سر او فشار نمی آورند.

الیاف مصنوعی ممنوع
الیافی که لباس کودک از آن درست شده باید پنبه ای و نرم باشد و به خصوص دور مچ دست و پایش کشباف سفت نداشته باشد که روی بدن نوازد فشار ایجاد کند و جا بیندازد. موقع خرید نگاهی هم به درز لباس بیندازید و دستی رویش بکشید. اگر دست شما را آزار داد، قطعا برای پوست لطیف نوزاد مناسب نیست. در ضمن کافی است موقع خرید هم برای خودتان و هم فروشنده تکرار کنید که فقط و فقط لباس نخی می خواهید. البته لازم است خودتان پرچسب لباس کودک را هم چک کنید تا مبادا درصد کمی پلاستیک قاطی اش باشد.

لباس کودک

یقه چسب دار یا بدون چسب؟ 
برای اینکه نوزادتان موقع لباس عوض کردن کمتر اذیت شود، می توانید لباسی را انتخاب کنید که یقه اش با چسب باز و بسته می شود و راحت تن بچه می رود. اگر دکمه کوچکی روش شانه باشد هم برای خارج کردن و پوشاندن لباس خوب است، اما بهترین نوع لباس ها آن هایی هستند که یقه گشاد دارند و راحت تن کودک می روند.
زیرپوش زیردکمه دار واجب است 
زیرپوش چه از نوع رکابی و چه آسیت دار باید زیردکمه دار هم باشد وگرنه به راحتی از پهلوهای نوزاد کنار می رود و او را در معرض خطر سرماخوردگی و… قرار می دهد.
کلاه های نوزادی؛ لازم برای همه فصول 
چه در تابستان به دنیا بیاید در چه زمستان، نیاز به کلاه دارد. برای تابستان کلاه نخری بخرید و برای زمستان کلا های کمی ضخیم تر. البته کلاه های تابستانی بهتر است کمی لبه هم داشته باشند تا صورت کودک آفتاب نخورد. در ضمن چه کلاه تابستانی باشد و چه زمستانی باید روی گوش های کودک را بگیرد.
فرقی نمی‌کند فرزندتان زمستان به دنیا بیاید یا تابستان. در هر دوی این فصل‌ها او به کلاه نیاز دارد. جالب است بدانید که بیشتر حرارت بدن نوزادان از طریق سرشان از دست می‌رود. برای همین در فصول سرد سال سراغ کلاه‌هایی ضخیم بروید.

1لباس کودک

ست چند تکه لباس نوزادی نخرید 
داخل این ست ها لباس هایی است که اصلا به دردتان نمی خورد. در ضمن ممکن است اندازه تکه های مختلف این ست ها با هم متناسب نباشد و روی دستتان بماند.
چند دست بخریم؟
عدد مشخصی وجود ندارد. اما بهتر است در خرید سایز صفر یاده روی نکنید چون در اغلب موراد بعد از دو، سه ماهگی دیگر قابل استفاده نخواهد بود. بگذریم از این که بعضی از بچه ها درشت ترند و از همان ابتدا لباس سایز صفر تنشان نمی رود. برای اینکه با کمبود لباس مواجه نشوید توصیه می کنیم چهار تا شش عدد زیرپیراهنی، سه تا چهار عدد لباس یک سره، سه تا چهار عدد لباس خواب، سه تا شش عدد کیسه خواب، بیش از 10 جفت جوراب و یک تا دو عدد کلاه و گرم کن بخرید.

نکات مهم در خصوص خرید لباس نوزادی

  • در سال های اخیر میلیون ها دست لباس به دلیل ناتوانی در دستیابی به استانداردهای ایمنی برگشت خورند.
  • هر چیزی که می تواند از لباس کودک بیرون بیاید، می تواند خطر خفگی داشته باشد، از جمله دکمه ها، گل ها و قلاب ها. بنابراین بهتر است لباسی برای نوزاد تهیه کنید که حاوی این چیزها نباشد. مارک های مخصوص نوزاد از این نوع تزئینات اجتناب می کنند، اما اقلام خانگی، دست فروش ها و شرکت های کوچک ممکن است از آن ها استفاده کنند. اگر لباسی با تزئینات این گونه دارید، قبل از اینکه هر کدام از آنها را بپوشانید، از سفت بودن دکمه، گل و قلاب اطمینان حاصل کنید.
  • تسمه های گردن و بند های کمربند می توانند خطرساز باشند. گزارش مصرف کنندگان توصیه می کند که از لباسهای دارای این اقلام بپرهیزید.

تسمه گردن کودک

  • در 12 ماه اول از لباس هایی که چنگک دارند بپرهیزید. همچنین از گلدوزی در قفسه سینه، به ویژه اگر در سمت چپ در برابر پوست قرار می گیرد، بپرهیزید. همه اینها می تواند باعث بروز خارش شود.
  • لباس های جدید اغلب حاوی مواد شیمیایی برای ایجاد چسبندگی هستند. قبل از پوشیدن لباس ها آن ها را بشویید.
  • اگر لباس نوزاد نخ و حلقه آویزان دارد آن را جدا کنید زیرا در انگشتان نوزاد گیر می کند و باعث زخم شدن انگشت می شود.
  • کمیته ایمنی محصولات مصرفی ایالات متحده(CPSC)  اعلام می کند که لباس خواب تولید شده برای اندازه های نوزاد 9 ماهه تا 14 ماه باید از پارچه های مقاوم در برابر شعله تولید شود تا نوزاد را در برابر سوختگی محافظت کند. برای کودکان 9 ماه و بالاتر لباس خواب بزرگتر نخرید مگر این که مقاوم در برابر شعله باشد. لباس خواب نوزادان تا 9 ماهگی از این قانون معاف است (از آنجائیکه نوزادان تا قبل از این که راه بروند در معرض شعله قرار نمی گیرند). در 9 ماهگی و پیش از آن، نوزادان باید در پتو، قنداق و یا کیسه خواب بخوابند.
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است