راهنمای خرید لنز چشم

همه ما در این سال‌ها، از بد و خوب استفاده از انواع و اقسام لنزهای رنگی فراوان شنیده‌ایم اما در کنار تمام توصیه‌های پزشکی و بایدها و نبایدهایی که دانستن آنها از نان شب برای چشم‌تان واجب‌تر است، باید قبول کنیم مردم از استفاده از لنز چشم دست برنداشته‌اند چون مثل دیگر لوازم زیبایی و آرایشی هنوز پرطرفدار و محبوب است.

اگرچه زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر است اما برای کسانی که مشتریان ثابت استفاده از لنزهای رنگی هستند، اطلاعاتی داریم که با آن هم در انتخاب لنز به شما کمک می‌شود و هم روش‌های صحیح استفاده از لنز چشم و رعایت نکات بهداشتی آن را می‌آموزید.

قبل از خرید لنز چشم کارکردهای متفاوت لنزهای نرم را بشناسید

لنزهای نرم بسته به نیازهای شما انواع مختلفی دارند. به طور کلی، لنزهای نرم راحت‌تر از لنزهای سخت قابلیت تطبیق دارند. علاوه بر این این لنزها راحت‌تر نیز هستند، به ویژه هنگامی که به مدت طولانی آن‌ها را به چشم دارید. از نمونه لنزهای نرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد، که در خرید لنز چشم مناسب می‌بایست آن‌ها را بشناسید:

  • لنزهای طولانی مدت: این لنزهای می‌توانید در طول شب و به مدت بیش از ۷ روز بدون هیچ گونه جابجایی‌ای به چشم داشته باشید.
  • لنزهای تعویضی مدت‌دار: این گونه لنزها را نباید در طول شب استفاده کرد. باید آن‌ها را به طور منظم تعویض کرد، به طور مثال هر دو هفته یا هر چهار هفته یکبار.
  • لنزهای سیلیکونی: اگر دچار خشکی چشم هستید، این لنزها گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهند بود، علاوه بر این که مقاومت بیشتری در برابر محرک‌های خارجی دارند.
  • لنزهای نرم رنگی: این لنزها به چشم‌های شما رنگی متفاوت‌ نسبت به رنگ طبیعی چشم‌هایتان می‌بخشند و به عنوان لوازم آرایشی و بهداشتی به کار می‌روند.

راهنمای خرید لنز چشم

مدت زمان استفاده از لنز چشم مورد نظر را مشخص کنید

در هنگام خرید لنز چشم معمولا لنزهای نرم برای استفاده‌ی طولانی مدت ترجیح داده می‌شوند، با وجود این طول عمر آن‌ها به اندازه‌ی لنزهای سخت نیست. اما بسته به کارکرد هر لنز، هر کدام زمان استفاده‌ی مشخصی دارند و در این زمان مشخص قابل استفاده‌ی دوباره هستند.

  • لنزهای روزانه‌ی یکبار مصرف: این گونه لنزها ممکن است به دلیل اینکه بعد از هر استفاده، دور انداخته می‌شوند، هزینه‌ی بالایی داشته باشند. با این حال تعویض روزانه‌ی لنز، می‌تواند احتمال عفونت چشم را به حداقل برساند.
  • لنزهای تعویضی ماهانه/هردوهفته یکبار: اینگونه لنزها نسبت به لنزهای یکبار مصرف اقتصادی‌تر هستند و همچنان خطر عفونت در آن‌ها کمتر است، چرا که هر چند هفته قابل تعویض هستند.

اگر شما در نظر دارید که لنز تماسی خود را هر روز استفاده کنید، می‌توانید هریک از لنزهای نرم و یا سخت را برای استفاده انتخاب کنید. با این حال اگر فقط قصد دارید آن‌ها را در آخر هفته‌ها و یا مراسمات خاص استفاده کنید، لنز نرم تماسی گزینه‌ی مناسب‌تری هنگام خرید لنز چشم خواهد بود.

لنزهای نرم را می‌توان هم بصورت کوتاه مدت و هم بصورت طولانی مدت استفاده کرد، در حالیکه لنزهای سخت می‌بایست به صورت پیوسته استفاده شوند تا اینکه چشم به آن‌ها عادت کرده و راحت باشند.

خرید لنز چشم

نگاه‌تان را رنگی کنید

انتخاب رنگ لنز چشم مناسب چشم تابع عوامل زیادی از جمله رنگ مو یا ظاهر پوست است. اما در نهایت بستگی دارد به سلیقه شما و اینکه دوست دارید ظاهری طبیعی، دراماتیک یا دوست‌داشتنی‌تر داشته باشید. اگر مایلید رنگ چشم‌تان را تغییر دهید ولی آن تغییر خیلی بارز نباشد بهتر است از لنز‌هایی که کناره‌های عنبیه شما را مشخص‌تر می‌کنند و رنگی طبیعی‌تر به ظاهر شما می‌بخشند، استفاده کنید. برای کسانی که چشمان آبی دارند اما دوست دارند تغییر کوچکی در ظاهرشان به‌وجود آورند، لنز خاکستری مایل به سبز پیشنهاد می‌شود.

اگر دل‌تان می‌خواهد ظاهری دراماتیک پیدا کنید که هر کسی در نگاه اول متوجه تغییر شما شود؛ از رنگی گرم‌تر مثل قهوه‌ای روشن استفاده کنیدو اگر چشم شما به همین رنگ است، رنگ سردی مثل آبی روشن به‌شما پیشنهاد می‌شود . اما اگر رنگ چشم خودتان تیره است بهترین انتخاب برای شما رنگ‌های مات است. برای اینکه طبیعی‌تر به نظر برسید از رنگ عسلی روشن یا رنگ فندقی استفاده کنید یا اگر دوست دارید که در میان جمع کاملا متمایز به‌نظر بیایید، مطابق سلیقه‌تان از رنگ‌های روشن‌تر مثل آبی، سبز یا بنفش استفاد کنید و درنهایت اینکه اگر پوست تیره‌ای دارید، لنز‌های روشن می‌توانند ظاهری کاملا متفاوت را به شما ببخشد.

راهنمای لنز چشم

تعیین کنید که چه میزان محافظت از اشعه‌ی فرابنفش برای شما اهمیت دارد

بسیاری از مردم لنزهای تماسی را به این دلیل انتخاب می‌کنند که مثلا هنگام ورزش کردن، عینک دست و پاگیر آن‌ها نشود. اگر شما در فضای باز ورزش می‌کنید و یا مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب می‌گذرانید، ممکن است به لنزهایی با محافظ اشعه‌ی فرابنفش نیاز داشته باشید.

  • اگر برای شما داشتن محافظ اشعه‌ی فرابنفش ضرورت دارد. باید در نظر داشته باشید که همه‌ی لنزهای تماسی نرم دارای این ویژگی نیستند. پس قبل از خرید لنز چشم با پزشک متخصص خود این نیاز را مطرح کنید.
  • به این نکته توجه کنید که تمامی چشم شما نیاز به محافظت در برابر اشعه‌های فرابنفش را دارد، این در حالی است که لنز تماسی تنها بخشی از آن را می‌پوشاند. پس اگر به مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید خواهید بود، بهتر است که از عینک آفتابی مناسب نیز استفاده کنید.

مراقبت؛ شرط بی‌خطر بودن لنزها

لنز شما فقط برای خود شماست. هیچ‌گاه لنز دوستان خود را استفاده نکنید و لنز خود را به دیگری قرض ندهید. لنز همانند مسواک یا دارو یا هر وسیله شخصی تنها به همان فرد دارنده آن و ویژگی‌های همان فرد اختصاص دارد و معاوضه آن می‌تواند خطرات بالقوه‌ای مانند انتقال باکتری‌های بیماری‌زا و متعاقبا ایجاد عفونت‌های شدید را به‌دنبال داشته باشد. باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید چون لنز‌های رنگی همانند کنتاکت لنز‌های معمولی باید به‌درستی نگهداری، تمیز و ضد عفونی شده و در محلول‌های مخصوص قرار داده شوند.

حتما بنا بر توصیه متخصص مربوطه کنتاکت لنز خود را بیرون انداخته و در زمان تعیین شده از یک نمونه جدید و نو استفاده کنید. اگر از کنتاکت لنز تنها گاه و بیگاه استفاده می‌کنید بهتر است بیشتر از کنتاکت لنزهای روزانه یکبار مصرف بهره ببرید. یادتان باشد نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز چشم استفاده کنید زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های مخاطره‌آمیزی شود که حتی به از دست رفتن بینایی شما بینجامد بنابراین اگر هنگام مصرف کنتاکت لنز متوجه هر گونه ناراحتی یا آزاری در چشم خود شدید حتما این مسئله را با چشم‌پزشک خود در میان بگذارید و از لنز استفاده نکنید.

لنز چشم

به کاستی‌های لنزهای نرم آگاه باشید

برای بسیاری از افراد استفاده از لنزهای نرم راحت از لنزهای سخت است و این لنزها بهتر به نیازهای آن‌ها پاسخ می‌دهند. با این حال باید دانست که لنزهای نرم به اندازه لنزهای سخت دید خوبی به شما نمی‌دهند. در زیر به برخی کاستی‌های این گونه لنزها می‌پردازیم:

  • لنزهای نرم آلودگی‌ها را تا حدودی بیشتر از لنزهای سخت به خود جذب می‌کنند. اگر شما مرتبا در تماس با گردوغبار و و دود سیگار هستید، بهتر است قبل از خرید لنز چشم نرم با پزشک متخصص خود مشورت کنید.
  • علاوه بر موارد مربوط به آلودگی هوا، لنزهای نرم ممکن است مواد محرک از جمله صابون و لوسیون را از دستان شما جذب کنند. شستن کامل دست‌ها قبل از تماس با لنز خطر جذب این مواد را کاهش می‌دهد، اما همچنان احتمال جذب اینگونه مواد وجود خواهد داشت. پس نیاز به مراقبت زیادی خواهد بود.
  • به دلیل صافی و ماهیت متخلخل آن‌ها، این گونه لنزهای تماسی شکننده‌تر از لنزهای سخت خواهند بود. پس ممکن است به آسانی آسیب ببینند و یا ترک بردارند ( هرچند که خیلی سریع قابل تعویض هستند.)

از مایع لنز مخصوص استفاده کنید

زمانی که لنزی را تهیه و خریداری می‌کنید باید به نوع مایع لنزی که به همراه آن باید بخرید نیز توجه داشته باشید. بعضی از مایع لنزها، برای مصارف روزانه با لنزهای قوی و طبی استفاده می‌شوند ولی بعضی دیگر برای مصارف معمولی با لنزهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه از مایع لنز، قطره چشم، و پاک کننده لنزهایتان به خوبی مراقبت کنید. این را به خاطر بسپارید که اگر از مواد دیگری بدون درمیان گذاشتن با پزشک متخصص استفاده کنید، ممکن است خطرات جدی و آسیب‌های چشمگیری به سلامتی خود وارد کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است