راهنمای خرید لوستر

امروزه با مجلل و مدرن شدن فضای داخلی خانه‌ها استفاده از اکسسوری‌ها و وسایل تزیینی در دکوراسیون منزل بیش از پیش باب شده است. در این میان انتخاب لوستر زیبا و مناسب برای فضاهای مختلف خانه هم در زیبایی و هم در روشنایی‌بخشی نقش خیلی مهم و اساسی‌ دارد اما همین‌طور که انتخاب بجا و درست لوستر در زیبا نشان دادن محیط موثر است، انتخاب نادرست و اشتباه هم باعث شلوغی و بدجلوه کردن آن می‌شود؛ برای همین تصمیم گرفتیم در این مطلب راهنمای کوچکی را برای آنهایی که قصد خرید لوستر دارند، بیاوریم.

هدف از خرید لوستر

آیا کاربرد لوستر در منزل شما روشنایی است و یا صرفا یک وسیله تزیینی محسوب می شود که فقط زمان حضور مهمان به عنوان مکمل نوری مورد استفاده قرار می گیرد؟

امروزه با توجه به افزایش تصاعدی هزینه برق خانگی، بسیاری از شهروندان از نورهای موضعی و یا نورهای مخفی و نورهای فلورسنت برای تامین نور منزل استفاده می کنند. بسیاری از منازل را دیده ایم که یک نور فلورسنت (مهتابی) به دیوار نصب شده و منبع اصلی نور در خانه محسوب می شود. در اینگونه موارد اینکه میزان نوردهی لوستر انتخاب شده به چه میزان است خیلی اهمیت ندارد و در نتیجه شما کاملا مطابق سلیقه می توانید به انتخاب لوستر بپردازید؛ اما اگر از لوستر هم به عنوان زینت و هم به عنوان وسیله روشنایی استفاده می کنید، اینکه چه میزان نور تامین می کند، و اینکه چند لامپ دارد و میزان مصرف لامپ ها چه میزان است و … بسیار حائز اهمیت خواهد بود. پس پیش از هر چیز، مشخص کنید که هدف اصلی از خرید لوستر چیست؟!

راهنمای خرید لوستر

اندازه لوستر

بزرگی و کوچکی لوستر انتخابی‌تان کاملا بستگی به فضای نشیمن‌تان دارد. در فضاهای بزرگ دست‌تان برای تعیین اندازه لوستر باز است و در عوض برای فضاهای کوچک باید لوسترتان شاخه‌ها و چراغ‌های کمتری داشته باشد؛ چون اگر نور و روشنایی‌تان زیاد باشد، مجبور می‌شوید بعضی از لامپ‌ها را باز یا خاموش کنید که این کار جلوه زشت و نازیبایی به آن می‌بخشد.

سبک لوستر

 هنگام انتخاب لوستر سبک دکوراسیون‌تان را در نظر بگیرید. لوسترهای کوچک و اسپرت که غالبا روشنایی کمتری دارند و در ترکیب‌شان فلز یا چوب به کار رفته مناسب خانه‌های مدرن هستند و در مقابل لوسترهای بزرگ، کلاسیک و پرنور که معمولا بلوری و کریستال هستند، هماهنگی بیشتری با دکوراسیون و سبک چیدمان خانه‌های سنتی دارند. به یاد داشته باشید هماهنگی آباژورها با نوع لوستر هم در زیبایی فضای‌تان خیلی موثر است. اگر در فضای پذیرایی‌تان از آباژورهای پایه‌دار یا رومیزی با پارچه‌هایی با طراحی مدرن استفاده کرده‌اید، باید از لوستری مدرن که طراحی زیبا و خاص دارد، کمک بگیرید.

راهنمای لوستر

لوستر را برای چه فضایی در نظر گرفته اید؟

لوستر را برای چه فضایی در نظر گرفته ایدلوستر را برای فضای نشیمن و پذیرایی می خواهید یا آشپرخانه و اتاق خواب یا اتاق خواب کودک یا راهرو و یا …؟

اینکه مکان مورد استفاده لوستر کجاست بر انتخاب شما تاثیر به سزایی دارد. مثلا استفاده از لوستر های حبابی در اتاق نشیمن و پذیرایی اصلا توصیه نمی شود. اما همین لوسترها در فضای حال، اتاق خواب و آشپزخانه بسیار مناسب هستند. لوسترهایی که از چوب در طراحی آنها استفاده شده، همخوانی بسیار خوبی با فضای آشپرخانه یا اتاق خواب خواهند داشت؛ چرا که در هر دوی این فضاها به میزان زیادی چوب مصرف شده و هارمونی لازم بین فضا و لوستر صورت می گیرد. معمولا در فضای نشیمن و پذیرایی لوسترهای حجیم و سنگین و در سایر فضاها لوسترهای کم حجم و سبک مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که لوسترهای پخش کننده نور در اتاق نشمین زیبایی و شکوه دارد، استفاده از آن در اتاق خواب نامناسب است. در اتاق خواب باید سعی کنید لوسترهایی انتخاب شود که نور آن رو به بالاست و نور کاملا به ملایمت به محیط خواب شما تابانده می شود؛ در آشپزخانه نورها باید رو به پایین باشند تا بیشترین نور به فضا برسد تا کار با دقت و ایمنی صورت بپذیرد. برای موارد تخصصی تر حتما با مشاورین ما مشورت کنید.

لامپ های لوستر را بررسی کنید

تعداد لامپ های لوستر را بررسی کنید چرا که هر چه لامپ بیشتری داشته باشد نور بیشتری فراهم می‌کند. اگر به دنبال لوستری هستید که بیشتر جنبه دکوری بودن آن برای تان مهم است پس آن‌هایی را انتخاب کنید که لامپ کمتری دارند و اگر به تابش بیشتری نیاز دارید لوستری با لامپ های بیشتر انتخاب کنید.

به علاوه باید لوسترهای شید دار که به منظور کنترل میزان نور ساطع شده از لوسترها استفاده می‌شوند نیز توجه کنید. و مهمتر از آن ببینید که در آن از لامپ های خاص استفاده شده یا نه، چرا که در صورت خرابی لامپ های خاص به سختی می‌توانید آن ها را پیدا کنید و معمولا هم قیمت بیشتری دارند.

خرید لوستر

ارتفاع سقف برای نصب لوستر

توجه به ارتفاع و بلندای سقف هنگام انتخاب لوستر خیلی مهم است. اگر سقف پذیرایی‌تان بلند است، لوسترهای آویزدار و چند طبقه انتخاب خوبی برای منزل‌تان شماست و اگر سقف کم‌ارتفاعی دارید، پیشنهاد ما به شما تهیه لوستر سقفی است که هم کوتاهی سقف شما کمتر نشان داده شود و هم اینکه مزاحمت برای اهالی خانه ایجاد نکرده و تبدیل به یک مانع نشود و در ضمن زیبایی آن تحت‌ تاثیر فضای کم‌ارتفاع قرار نگیرد. در این میان کمک گرفتن از دیوارکوب یا یک آباژور هماهنگ با لوستر در خانه‌‌های با سقف کوتاه روش بسیار خوبی برای تنظیم نور فضاست.

به فضای خود توجه کنید

معمولا لوسترها در اتاق خواب ها، لابی ها، اتاق ناهارخوری و پذیرایی نصب می‌شوند. لوستر شما براساس فضایی که در آن قرار می‌دهید نیز متفاوت است. اندازه اتاق نیز اهمیت دارد. لوستر بزرگ تر در اتاقی بزرگ و دلباز خوش نما است چرا که اگر در آن لوستر کوچکی آویزان شود در این فضا بسیار کوچک تر دیده می‌شود.

اگر لوازم روشنایی کوچکتری نیاز دارید می‌توانید از چراغ های آویز به جای آن استفاده کنید.

راهنمای خرید لوستر کلاسیک

نحوه نورپردازی

نورپردازی توسط لوستر به طور کلی چه آویز و چه سقفی با توجه به طرز قرارگرفتن شاخه ها و در نتیجه لامپ، به سه فرم اصلی سربالا، سر پایین و خوابیده تقسیم می شوند. در مدل سربالا نور به طرف بالا انتشار یافته و در نتیجه سقف هم روشن می شود ولی در مدل سر پایین از آنجا که شاخه ها و در نتیجه لامپ ها، به سمت پایین قرار دارند نور حاصل در بخش پایانی اتاق بیشتر بوده و سقف تاریک تر خواهد بود و در مدل سوم شاخه ها به موازات سقف و به صورت خوابیده بوده و معمولاً این فرم در قالب لوسترهای غیرآویز و به اصطلاح سقفی وجود دارند. نورپردازی در این نوع لوستر ابتدا به طرفین یعنی دیوارها صورت می گیرد.

سبک و مدل لوستر

همچنان که به هنگام انتخاب لوازم دکوراسیونی هماهنگی آنها به لحاظ مدل و سبک را در نظر می گیرید در تهیه لوستر نیز این مهم را مورد توجه قرار دهید به عنوان مثال در یک فضای کاملاً مدرن، آویختن لوستری با آویزهای کریستالی کاری ناصحیح بوده و به لحاظ دکوراسیونی محیطی ناهماهنگ را سبب می شود.

نورپردازی ثانویه

اغلب فضاها علاوه بر لوستر دارای منابع نورزای دیگری همچون آباژور، چراغ های دیوارکوب و در معماری امروزی هالوژن های واقع در سقف‌های کاذب یا اصلی هستند که آنها نیز نقش نورپردازی محیط را برعهده دارند لذا در چنین شرایطی پیش از هرگونه اقدام جهت انتخاب لوستر و احیاناً دیوارکوب های آن بقیه منابع نورزای موجود و یا حتی الامکان کاربرد منابع نورزای دیگر را در نظر بگیرید.

راهنما خرید لوستر مدرن

نگهداری و تمیز کردن آن ها را مد نظر داشته باشید

لوسترها جاذب گرد و خاک هستند. گرد و غبار به سادگی روی لوسترها می‌نشیند مخصوصا اگر دارای طرح های پیچ در پیچ باشد. هر چه طرح آن ساده تر باشد، تمیز کردن آن آسان تر است. اگر به دنبال لوستری هستید که تمیز کردن آن راحت باشد پس به دنبال طرح های ساده تر بگردید.

زمانی که یک لوستر را سر جایش نصب کردید، اطمینان یابید که قادر به تمیز کردن آن به طور مرتب هستید تا جلوه زیبا و کیفیت خوب آن حفظ شود.

گارانتی آن را بررسی کنید

مثل همیشه، بهتر است چیزی بخرید که گارانتی داشته باشد. بنابراین، به گارانتی لوستری که می‌خرید نگاهی بیندازید. برخی از فروشگاه ها ممکن است این امکان را برای مشتریان فراهم آورده باشند که مشتری بتواند لوستر را به منزل برده و تست کند و اگر جلوه خوبی در منزلش نداشت پس بیاورد.

در مورد این امکان از کارمند فروشگاه لوازم روشنایی مورد نظر سوال کنید. به علاوه شما باید ببینید که لوسترتان تا چه مدت زمان گارانتی دارد و آیا اگر مشکلی برای آن پیش آمد آن ها لوستر را تعمیر می‌کنند یا نه.

مساحت سقف

در یک معماری معمولی وسعت سقف و کف یک فضا یکسان است ولی از آنجایی که این روزها کاربرد سقف‌های کاذب در حاشیه سقف اصلی بسیار رایج شده است، در واقع مقداری از مساحت اصلی کاسته شده و در نتیجه هنگام خرید لوستر می‌بایست همان میزان باقی مانده را به عنوان اندازه موجود ملاک قرار دهید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است