راهنمای خرید مایکروویو

در این مطلب می کوشیم اطلاعاتی را در مورد مایکروویوها و نکاتی را در مورد نحوه انتخاب و خرید مایکروویو ها ارائه کنیم. مایکروویو ها برای آماده کردن غذا در زمان کوتاه مناسب هستند.

فرهای مایکروویو برای افراد پر مشغله بسیار عالی هستند، کسانی که فرصت زیادی برای آشپزی کردن ندارند.امروزه تعدادی از مدل های مایکروویو دارای گریل و/یا فر مجهز به فن هستند بنابراین فرهای مایکروویو فایده دیگری هم دارند : این مایکروویوها در صورتی که مشکل کمبود فضا داشته باشید عالی هستند.

امروزه تجهیزات و محصولات مختلفی برای پخت غذا به کار برده میشوند. دستگاه هایی که از روشهایی متفاوتی برای پخت غذا استفاده میکنند. این روش های مختلف تاثیرات متفاوتی بر ماهیت غذا و مواد مغذی موجود در مواد غذایی دارند. مثلا همانطور که میدانیم افزایش مدت زمان پخت مواد غذایی باعث از بین رفتن بیشتر مواد مغذی موجود در غذاها میشود. بنابراین استفاده از مایکروفر یا همان مایکروویو برای پخت و پز چون در زمان کوتاهتری غذا را میپزد باعث نگهداری بیشتر مواد مغذی موجود در غذا میشود. بنابراین اگر علاقه مند به استفاده از مواد غذایی با مواد مغذی و ویتامینهای بیشتر هستید به شما استفاده از مایکروویو را پیشنهاد میکنیم.

مایکروویو چیست؟

مایکروویو دستگاهی است که از امواج مایکروویو برای پخت غذا استفاده میکند. مایکروویو به معنی امواج کوتاه است. مایکروویو ها امواج الکترومغناطیسی با طول موج کوتاه و در نتیجه انرژی بالا هستند که از انها میتوان برای پخت مواد غذایی اب دار استفاده کرد. امواج مایکروویو در برخورد با اشیاء مختلف واکنشهای متفاوتی دارند. مثلا فلزات این امواج را دفع میکنند موادی مانند شیشه و پلاستیک این امواج را عبور میدهند و مواد ابدار این امواج را جذب میکنند. این امواج میتوانند جهت گیری مولکولهای اب را به صورت پیوسته تغییر دهند این تغییر جهت باعث ایجاد گرما و پخته شدن غذا میشود. به همین دلیل است که از ماکروفر برای پخت غذاهای مرطوب و اب دار استفاده میشود.

راهنمای خرید مایکروویو

اصول کار مایکروویو:

مایکروویو با عبور امواج غیر یونیزه کننده مایکروویو که معمولا دارای فرکانس 2.45 گیگاهرتز می باشند از میان غذا کار می کند. به طور کلی استفاده از مایکروویو برای پخت غذاهایی که شامل آب به صورت مایع(نه یخ زده) هستند، وهمچنین برای پخت موادغذایی شامل چربی ها و شکر ها (به دلیل فرآیندهای علمی که اساس کار مایکروویو بر پایه آن است) مناسبتراست.

تصور مشهور و اشتباهی در مورد مایکروویو این است که گفته میشود مایکروویو غذا را از داخل به سمت خارج می پزد. در حقیقت، امواج مایکروویو در لایه های بیرونی غذا جذب می شوند، مشابه فرایند موجود در سایر روش های پخت غذا. این تصور نادرست از اینجا ناشی می شود که امواج مایکروویو از لایه های خشک سطح غذا نفوذ می کنند و بنابراین گرمای اولیه را تا عمق بیشتری نسبت به سایر روش ها تحریک می کنند. با توجه به مقدار آب موجود در غذای مورد نظر، عمق نفوذ گرمای اولیه می تواند چند سانتیمتر یا بیشتر باشد. این در حالی است که در روش های معمول سرخ کردن و پخت، گرمای اولیه به صورت متمرکز در سطح غذا باقی می ماند.
عمق نفوذ امواج مایکروویو به ترکیبات غذا و نیز فرکانس دستگاه مایکروویو بستگی دارد. هر چه فرکانس کار مایکروویو پایین تر باشد، عمق نفوذ امواج به داخل غذا بیشتر خواهد بود.

مزایای استفاده از مایکروویو چیست؟

از جمله مزیت های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
–    پخت سریعتر غذا
–     با توجه به زمان کوتاهتر پخت مقدار بیشتری از موادغذایی مفید و ویتامین¬ها در غذای پخته شده باقی خواهند ماند.
–    صرفه جویی در هزینه و وقت
–    نیاز کمتر به ظروف و در نتیجه شستشوی کمتر

راهنمای مایکروویو

آیا مایکروویو ایمن است؟

البته در گذشته مردم با مشکلاتی هنگام استفاده از این وسیله مواجه بودند. این مشکلات بیشتر به علت استفاده از ظروف نامناسب بودند. پخت بیش ازحد غذا از دیگر مشکلات محسوب می شد. همچنین نگرانی در مورد استفاده از پوششی که برای پوشاندن غذا در هنگام پختن آن توسط مایکروویو وجود داشت. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات و نگرانی ها برطرف شده اند  و استفاده از مایکروویو با رعایت نکات زیر کاملا ایمن می باشد.
1-    تنها از ظروف مناسب و مخصوص مایکروویو استفاده کنید.
2-    تنها از پوشش ایمن و مناسب برای پوشاندن غذا در مایکروویو استفاده کنید.
3-    در صورت امکان از تنظیمات پخت اتوماتیک که در بیشتر مایکروویوهای امروزی موجود است و مانع پخت نامناسب(زیاد یا کم پخته شدن) می شود، استفاده کنید.

ایا امواج مایکروویو غذا را الوده میکنند؟

امواج مایکروویو در دستگاه مایکروفر فقط در زمانی که دستگاه روشن است وجود دارند و بعد از خاموش شدن ان از بین میروند. بنابراین غذا به موج الوده نمیشود!

ایا امواج مایکروویو به بیرون از دستگاه نشت میکنند؟

در دستگاههای ماکروفر معمولا دو سنسور تعبیه شده اند به نحوی که هنگام باز شدن درب دستگاه تولید امواج مایکروویو را متوقف میکنند. هنگام روشن بودن دستگاه احتمال نشت امواج از اطراف در وجود دارد اما موسسات استانداری وجود دارند که میزان نشت امواج از اطراف دستگاه را بررسی میکنند و در صورتی که از حد مجاز فراتر رود علامت استاندارد به محصول تعلق نمیگیرد بنابراین اگر از دستگاهی سالم با علامت استاندارد استفاده میکنید خطری در این مورد وجود ندارد.

چه ظروفی مناسب استفاده در مایکروفر هستند؟

ظروف ارکوپال، سرامیکی و پیرکسی که فاقد لبه های فلزی باشند برای استفاده در مایکروفر مناسب هستند. فقط اندسته از ظروف پلاستیکی که مخصوص مایکروفر ساخته شده اند برای استفاده در مایکروفر مناسبند.

خرید مایکروویو

زمان پخت و وات مایکروویو:

همان طور که ذکر شد زمان پخت به وات دستگاه وابسته است. مقادیر بیشتر غذا به زمان بیشتری برای گرم شده نیاز دارد؛ اگر مقدار غذا دو برابر شود، باید زمان پخت بین 50 تا 60 درصد افزایش یابد. بیشتر مایکروویوها بین 600 تا 700 وات هستند. مطالعه دفترچه راهنمایی که سازنده های مایکروویو همراه آن ارائه می کنند بهترین راه برای اطلاع از نحوه ی استفاده از آن است. مقدار وات ادعا شده در دفترچه راهنما سازنده مقدار توان ماکزیمم ممکن برای وسیله می باشد.

روش ساده ای برای اطلاع از میزان وات مایکروویو وجود دارد. در این روش یک فنجان آب با دمایی برابر دمای اتاق را داخل مایکروویو قرار داده و آن را با حداکثر توان روشن کنید تا زمانی که آب به جوش بیاید. زمانی که طول می کشد تا آب به جوش بیاید را ثبت کنید. به طور کلی این زمان برای مایکروویو 600 تا 700 واتی تقریبا برابر 2.5 تا 3 دقیقه است. مایکروویوی با وات بالاتر آب را در زمانی کمتر به جوش می آورد.

اندازه و قدرت

اندازه مایکروویوها با حجم های مختلفی از 17 لیتر تا بیش از 32 لیتر موجودند. اگر به دنبال مایکروویوی با ابعاد مناسب برای خانواده هستید به دنبال مایکروویوی با حجم حداقل 27 لیتر باشید. مایکروویوی با این ابعاد سینی چرخنده بزرگتر و ارتفاع داخلی بیشتری دارد و می توان ظروف بزرگتر یا بیش از یک ظرف را در آن ها قرار داد.

توان مایکروویو

توان ماکروویو با وات محاسبه می شود. و می تواند در بازه ای از 800 وات تا 1100 وات قرار بگیرد. هر چه وات بالاتر باشد غذا سریع تر پخته می شود.

توان مایکروویو

قابلیت گرم کردن و پختن مایکروویو

دو ویژگی و کاربرد اصلی مایکروویو ها که خرید مایکروویو را لازم میکند قابلیت پختن و گرم کردن انهاست. البته قضیه به همین جا ختم نمیشود! با خرید مایکروفر دیگر لازم نیست زمان زیادی را در کنار اجاق گاز صرف نموده و مراحل پخت غذا را پیگیری نمایید! بلکه کافیست مواد اولیه ی مورد نظر غذای خود را در داخل دستگاه قرار داده و برنامه ی پخت متناسب با ان را انتخاب نمایید. دستگاه غذا را پخته و به شما تحویل خواهد داد.البته برنامه های بیشتری نیز در مدل های جدید وجود دارد. مثلا برنامه ی یخ زدایی برای گرم کردن غذاهای خارج شده از فریزر نیز وجود دارد. در کل هرچقدر قیمت مایکروویو افزایش میابد قابلیت ها و برنامه های ان نیز افزایش میابد. هر چه برای خرید مایکروفر بیشتر هزینه کنید قابلیتهای بیشتری از ان خواهید دید.

قابلیت یخ زدایی مایکروویو

یکی از ویژگی هایی که خرید مایکروویو را  ضروری میکند امکان یخ زدایی مواد غذایی با استفاده از انست. شما با استفاده از مایکروویو میتوانید مواد غذایی خارج شده از فریز یخچال را بلافاصله گرم کرده و مورد استفاده قرار دهید. مدت زمان یخ زدایی مواد غذایی بستگی مستقیم به وزن و نوع انها دارد که نوع ان را از طریق صفحه کلید مایکروفر انتخاب میکنید و وزن انرا با ترازو اندازه گرفته و در برنامه ان وارد میکنید.

سنسورهای هوشمند مایکروویو

وجود برخی از سنسورهای ویژه در مایکروویو باعث میشود کار شما در پخت غذا و همچنین کار با دستگاه اسانتر شود. مثلا سنسور رطوبت و وزن قابلیت تنظیم کردن قدرت مناسب برای پخت غذای شما را دارد. علاوه بر این سنسورهایی مانند زمان و قدرت نیز در پخت غذا شما را یاری خواهد کرد.

سنسور مایکروویو

جنس سرامیکی و یا استیلی محفظ

محفظه استیلی ضد زنگ بوده و به راحتی توسط دستمالی مرطوب پاک میشوند. علاوه بر ان محفظه سرامیکی نیز وجود دارد که علاوه بر ضد زنگ بودن و راحتی در نظافت ضد باکتری و ضد خش نیز هستند. بنابراین محفظه دستگاه راحتتر تمیز شده و همچنین دیرتر صدمه میبیند.

برنامه ریزی تاخیری

با خرید مایکروویوهایی با این  قابلیت شما قادر خواهید بود دستگاه را در زمان مد نظر خود راه اندازی نمایید. فرض کنید قرار است صبح زود برای پخت غذایی خاص بیدار شوید. با استفاده از این قابلیت شما قادر خواهید بود شب مواد لازم برای پخت را در دستگاه قرار داده و صبح زود غذا تازه پخته شده را از دستگاه تحویل بگیرید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است