راهنمای خرید مودم همراه

مودم همراه 4G با برندهای مختلف در بازار ایران موجود است اما واقعاً کدام برند بهتر و سریع‌تر است؟ آیا تفاوتی بین مودم‌های 4G وجود دارد و ممکن است با یک سیم‌کارت 4G و در یک موقعیت مکانی، سرعت متفاوتی را تجربه کنیم؟ در این بررسی عملکرد ۵ مودم مختلف را قیاس می‌کنیم تا پاسخ این سوال تا حدی روشن شود. در نظر بگیرید که مودم‌های یک برند هم با هم یکسان نیستند و نمی‌توان گفت که همیشه یکی از برندها برتر است و به مدل محصول توجه نکرد.

مودم همراه چیست؟

راهنمای خرید مودم همراه

در حال حاضر مودم همراه، محبوب‌ترین نوع مودمی است که در بازار وجود دارد. این مودم‌ها باتری‌های مستقلی دارند و چون معمولا در آن‌‌ها خبری از نمایشگر رنگی پرمصرف نیست، عمر باتری‌ زیادی دارند و به همین دلیل بسیار محبوب شده‌اند. عده‌ای سوال می‌کنند زمانی که موبایل‌مان می‌تواند چنین امکانی را در اختیارمان قرار دهد و اینترنت سیم‌کارت را به اشتراک بگذارد، دیگر چه نیازی به خرید یک دستگاه جدید است؟ جواب ساده است: اولا اینکه استفاده از اینترنت در مودم سیم‌کارتی مانع از سریع خالی شدن باتری موبایل‌تان می‌شود. این موضوع حتما برای شمایی که از دیتای موبایلی استفاده می‌کنید، آشنا است. روشن بودن دیتای مویابل باعث می‌شود باتری موبایل‌ها به‌سرعت ته بکشد؛ اما در مودم همراه تنها وای‌فای گوشی را روشن می‌کنید و با استفاده از وای‌فای که به‌مراتب کم‌مصرف‌تر از دیتای گوشی موبایل است، ارتباط اینترنتی‌تان را برقرار می‌کنید. سازوکار این مودم‌ها کاملا مشابه تلفن‌های موبایل است و از لحاظ اینترنت دریافتی، با موبایل‌ها برابری می‌کنند. استفاده از مودم‌ همراه بسیار ساده است و هر کسی با هر میزان از اطلاعات هم می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. یعنی اگر می‌توانید در یک موبایل جدید سیم‌کارت بیندازید و تماس برقرار کنید، با مودم‌های سیم‌کارتی هم می‌توانید به اینترنت وصل شوید. تمام!

معمولا یکی از نقاط ضعف مودم‌های همراه این است که در تعداد کاربر محدودیت دارند و در اغلب اوقات، ۱۰ دستگاه حداکثر تعداد کاربری است می‌توانند به‌صورت هم‌زمان به مودم وصل شوند. یک مشکل دیگر هم وجود دارد: با خرید مودم همراه، یک دستگاه دیگر به گجت‌های نیازمند شارژ شما افزوده می‌شود. این مودم‌ها در مدل‌های خوب خود دارای صفحه نمایش کوچکی هستند و می‌توانند اطلاعات ضروری مورد نیاز را نمایش دهند.

مودم های یو اس بی (دانگل USB 4G)

ساده ترین و ابتدایی ترین مودم هایی که در نسل 3G به بازار ایران ورود کرده بودند مودم های یو اس بی ساده ای بودند که با داشتن یک اسلات سیمکارت و متصل کردن به درگاه یو اس بی کامپیوتر، شمارا به آسانی به اینترنت متصل میکردند.مانند دستگاه آشنا و قدیمی DWM-156  از شرکت دی-لینک . مشابه همین دستگاه در نسل 4G هم تولید شد که با توجه به همه گیر شدن  استفاده از اینترنت به صورت وای فای ، اقبالی به مودم های یو اس بی 4G نشد و تقریبا در بازار ایران نایاب است .

راهنمای مودم همراه

روتر با قابلیت نصب دانگل یو اس بی 4G

روتر هایی در بازار موجود هستند که سیم کارت به صورت مستقیم به آنها نمیخورد، در عوض دارای یک پورت USB هستند تا با متصل کردن مودم های یو اس بی 4G (که در بالاتر توضیح دادیم) اینترنت سیم کارت شمارو تبدیل به امواج وایرلس یا پورت LAN میکنند.

آشنایی با 4G+ و مودم‌های LTE با کلاس‌های سرعتی بالاتر

تکنولوژی سریع‌تری به اسم 4G+ معرفی شده که حد واسط بین اینترنت نسل چهارم و پنجم است. علامت پلاس به این معنی است که سرعت این ارتباط بیشتر از سرعت پروتکل 4G یا همان LTE است. لذا مودم 4G ممکن است صرفاً 4G باشد و یا ممکن است از ارتباط سریع‌تر 4G+ نیز پشتیبانی کند.

اما چگونه است که سرعت‌های متفاوتی در مودم‌های 4G وجود دارد و همیشه در معرفی گوشی‌ها از مودمی با کلاس 4، 6 و … سخن به میان می‌آید؟

خرید مودم همراه

ارتباط نسل چهارم با باندهای فرکانسی مختلفی صورت می‌گیرد. هر ۵ مگاهرتز یک باند فرکانسی است که حداکثر سرعت ارتباط با چنین فرکانسی، معادل 37.5 مگابیت بر ثانیه است. وقتی از کلاس صحبت می‌شود، حداکثر سرعت دانلود مدنظر است. به این ترتیب کلاس ۴ با وجود ۴ باند ۵ مگاهرتزی، ۴ برابر 37.5 مگابیت بر ثانیه سرعت دارد. به این ترتیب مودم‌های LTE با کلاس‌های بالاتر، سریع‌تر عمل می‌کنند.

منظور از مودم 4G+ این است که سرعت مودم بیش از 150 مگابیت بر ثانیه باشد. چنین مودمی برای رسیدن به سرعت بالاتر، محدود به فقط یک باند فرکانسی اضافی نیست و بلکه می‌تواند از چند باند فرکانسی مختلف بهره گیرد. بنابراین مودم‌های سریع‌تر 4G+ کاملاً از نظر تکنولوژی متفاوت هستند.

وای‌فای یا بدون وای‌فای

شاید نتوان مودم‌های یو.اس.بی را مودم‌ همراه نامید چرا که همواره به یک درگاه یو.اس.بی برای اغاز بکار نیاز دارند اما با وجود لپ‌تاپ‌ها این موضوع کمی آسانتر شده است. با این وجود عدم برخورداری دو مدل از هفت مدل موجود مودم‌های همراه ایرانسل از وای‌فای پاسخ به این سوال را مهم می‌کند که برخورداری از وای‌فای چقدر مهم است.

مودم همراه

در مودم‌های یو.اس.بی فاقد وای‌فای رایج‌ترین راه برای به اشتراک‌گذرای اینترنت، استفاده از قابلیت هات‌اسپات لپ‌تاپ یا دستگاه متصل به آن است که خب طبیعتا در پی‌سی‌ها به دلیل عدم برخورداری از آنتن وای‌فای این موضوع امکان‌پذیر نیست! یعنی تقریبا پی‌سی شما به تنها گیزنده اینترنت ایرانسل شما تبدیل خواهد شد مگر اینکه هزینه خرید یک انتن وای‌فای را متقبل شوید که با این هزینه می‌توانید یک مودم همراه بهتر بخرید!

درگاه کارت حافظه

استفاده از کارت حاظفه در مودم‌ها و روترها این روزها امری رایج است تا این دستگاه ‌ها به عنوان یک دیتاسنتر عمل کرده و تمامی دستگاه‌ها بتوانند اطلاعات خود را با استفاده از این حافظه با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

مثلا اگر گوشی، لپ‌تاپ، تبلت و حتی تلویزیون شما به این مودم‌ها متصل شوند می‌توانند از اطلاعات موجود بر روی این کارت حافظه به طور مشترک استفاده کنند. این اطلاعات می‌تواند، اهنگ، فیم، متن و یا هر چیز دیگر باشد.

محدوده‌ی فرکانس کاری شبکه‌ی وای فای مودم (WiFi Frequency):

۲.۴ گیگاهرتز (GHz)

یا ۵ گیگاهرتز.

تفاوت این دو نیز در برد، عمق و سرعت وای فای (بسته به استانداردهای مطرح شده در بند قبل) است. محدوده‌ی فرکانس وای فای در بیشتر مودم‌های همراه از نوع ۲.۴ گیگاهرتز (GHz) است. البته برخی مدل‌ها از وای فای با فرکانس ۵ گیگاهرتزی هم پشتیبانی می‌کنند که به این مودم ها اصطلاح Dual Band (دو بانده) اطلاق می‌گردد.

ظرفیت باتری مودم همراه:

از آنجا که بدون باتری چیزی به نام مودمِ همراه معنا ندارد، لذا وجود باتری را می‌توان مهم‌ترین وجه‌تمایز و قابلیتِ مودم‌های همراه دانست. ظرفیتِ باتری برحسب میلی‌آمپر ساعت (mAh) تعیین می‌گردد. مودم‌های Huawei E5577s-321/932 با ۳۰۰۰mAh و Netgear 790s با ۲۹۳۰mAh و ZTE MF93D با ۲۸۰۰mAh از نمونه های با ظرفیت بالا هستند.

قابلیت استفاده از مودم به عنوان پاوربانک:

مدل‌هایی از مودم همراه، با ظرفیت باتری بیش از ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت، در بازار موجودند با نام مودم-پاوربانک همراه. مودم‌-پاوربانک‌های Huawei E5770 ،Huawei E5730 یا Xiaomi ZMI MF855 از این گونه‌اند.

صفحه نمایشِ اطلاعات مودم همراه (LCD):

مودم‌هایی که دارای صفحه نمایش‌اند، اطلاعات مربوط به میزان شارژ باتری، وضعیت آنتن دهی، نام شبکه‌ی وای-فای (SSID)، رمز آن (WiFi Key)، تعداد کاربران متصل به مودم و امثال اینها را نمایش می‌دهند. این صفحه نمایش در تعداد معدودی از مودم‌ها لمسی بوده که می‌توان از طریق آن تنظیمات مودم را تغییر داد. از این نوع می‌توان مودم های ۷۸۲s و Netgear 790s را نام برد.

صفحه نمایشِ اطلاعات مودم همراه

پشتیبانی از SMS و USSD:

تقریباً تمامی مودم های همراه از دریافت و ارسال پیامک (SMS) پشتیبانی می‌کنند. اما مدل‌هایی که از USSD بسیار کم هستند. با این قابلیت می‌توان از کدهای دستوری مربوط به اوپراتوری که سیم کارت آن روی مودم نصب است استفاده کرد. مثلاً می‌توان باقیمانده‌ی بسته‌ی اینترنتِ فعال را مشاهده کرد یا بسته‌های جدید خرید. از مدل‌هایی که از USSD پشتیبانی می‌کنند.

مزایای مودم‌ همراه

  • قابلیت حمل و جابجایی نامحدود
  • تنوع فراوان در مدل‌ها
  • بازه‌ی گسترده‌ی قیمت‌ها
  • استفاده‌ی بسیار آسان برای همه
  • قابلیت استفاده به عنوان نوعی حافظه‌ی همراه
  • کمک به افزایش دوام باتری در گجت‌های وصل شونده
  • قابلیت ایجاد شبکه‌های کوچک بی سیم با استفاده از وای فای (Wireless LAN)
  • استفاده به عنوان WiFi Repeater جهت افزایش برد شبکه‌ی وای فایِ دیگر مودم/روترها*

* این قابلیت تنها در برخی مدل‌ها و با نام Wi-Fi Extender موجود است.

چند نکته

-گاهی خریداران به اشتباه فکر میکنند که این دستگاه ها به خودی خود اینترنت دارن و یا دارای سیم کارت می باشد.خیر ، این طور نیست این ها فقط دستگاه های روتر بدون سیم کارت می باشند و باید برای آنها سیم کارت به همراه سرویس اینترنت خریداری شود.

البته بعضی از اپراتور ها اقدام به فروش سیم کارت به همراه دستگاه مودم روتر 4G به صورت بسته های تجاری کرده اند که اطلاعات دقیق تر اون ها رو میتونید از وب سایت های سه اپراتور بزرگ کشور- ایرانسل- همراه اول- رایتل مطالعه کنید.

برند های متعددی از این دستگاه ها در بازار موجوده که توصیه ما این است که حتما از برند های مطرح و شناخته شده مانند دی-لینک ، تی پی لینک ، زایکسل ، هواوی با گارانتی شرکت های معتبر تهیه کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است