راهنمای خرید مودم ADSL

اینترنت دنیای بزرگ و عجیبی است. به قول یک مثل قدیمی، اینترنت هم‌چون یک خیابان دوطرفه است که تا بی‌نهایت ادامه پیدا کرده و هر چه بروی به انتهای‌اش نمی‌رسی. وب‌سایت‌های اینترنتی هم مثل مغازه‌هایی هستند که دو طرف این خیابان عجیب را اشغال کرده‌اند و آن‌قدر به ویترین پر زرق و برق‌شان اهمیت می‌دهند که هر روز در حال تغییر دکور هستند. متاسفانه این خیابان را نمی‌توان پیاده پیمود و برای حرکت در این خیابان عجیب که زیبایی‌های آن “بینندگان را مسرور می‌سازد” باید حتما وسیله داشته‌ باشید. مودم‌ وسیله‌ ی مورد نیاز برای حرکت در این خیابان هستند و ما امروز می‌خواهیم در انتخاب این وسیله‌ی کاربردی هرآن‌چه را می‌دانیم در اختیارتان قرار دهیم.

ADSL به معنای DSL آستیمتریک یا دی اس ال نامتقارن میباشد که به منظور نابرابری سرعت آپلود و دانلود میباشد.

راهنمای خرید مودم ADSL

اکثر ما تنها یک کانکشن مستحکم و قدرتمند برای تماشای ویدیوها و دریافت مطالب مورد نظرمان نیاز داریم. افرادی که دی اس ال متقارن میخواهند، معمولا تنها با یوتیوب کار میکنند و میخواهند همانگونه که فیلم مشاهده میکنند، فیلم را نیز آپلود نمایند.

مدل دیگر، مدل ADSL2 میباشد. این مدل نیز صرفا برای نشان دادن پر سرعت بودن ارتباط مورد استفاده قرار میگیرد یا شاید هم این که به نظر برسد در میان دیگر ارتباطات در منطقه شما پرسرعت تر است.

در میان این اصطلاحات شاید عبارت 802.11 کمی برایتان عجیب باشد؛ این کد که توسط IEEE (یک انجمن آزاد برای هدایت و گسترش تکنولوژی در سراسر دنیا) به Wi-Fi داده شده است یک مشخصه برای خالی نبودن عریضه میباشد! در این بین، کلمات و حروف انگلیسی a ، b ، c و… نیز وجود دارند که هر یک نشانگر یک چیز خاص میباشند.

سه حرف اول، معمولا استاندارد قدیمی تری محسوب شده و سرعت آرام تری را پوشش داده و گسترش میدهند. اما حرف n نشانگر این مسئله است که توانایی هات اسپات نیز وجود دارد.
جدید ترین استاندارد، استاندارد ac میباشد که پوشش وای فای دو بانده را برایتان منزل تان با سرعت بیشتر و برد بالاتر فراهم میکند.

بی‌سیم یا باسیم

راست‌اش مودم‌های کابلی دیگر آن‌چنان هواداری ندارند و مزیت استفاده از قابلیت بی‌سیم بر همه مشخص شده ‌است. استفاده از شبکه‌ی بی‌سیم راحت‌تر هم هست و اکنون دیگر محدودیت قیمتی هم برای انتخاب آن‌ها وجود ندارد. پس بی برو و برگرد یک مودم بی‌سیم انتخاب کنید. این مودم‌ها از یک تا چهار پورت LAN برای اتصال شبکه‌ی کابلی هم در اختیارتان قرار می‌دهند.

نوع استاندارد بی‌سیم

چندین نوع فناوری بی‌سیم با استانداردهای مختلف عرضه شده ‌است که به ترتیب جدیدتر بودن، کیفیت و برد بیشتری ارایه می‌دهد. این استاندارد را انستیتوی مهندسان برق و الکترونیک (IEEE) امریکا تصویب و با شیوه‌ی نمایش IEEE 802.11x معرفی می‌کند که در آن، x با یک حرف جایگزین می‌شود. دو استاندارد اولیه a و b بودند که دیگر تقریبا منقرض شده‌اند و کمترین استانداردی قابل رویت در بازار شبکه‌ی امروز، نوع g است. بعد از استاندارد g به n می‌رسیم که فعلا همه‌گیرترین استاندارد وای‌فای (Wi-Fi) است و قریب به اتفاق دستگاه‌های فعلی از آن پشتیبانی می‌کنند. موارد جدیدتر شامل استانداردهای ac و ad می‌شوند که آخری به دلیل جدید بودن، تقریبا نایاب است و یکی مانده به آخر هم کمیاب! دستگاه‌های حرفه‌ای شرکت‌های اپل (Apple)، ایسوس (ASUS) و ال‌جی (LG) و … از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند.

راهنمای خرید مودم

آنتن وفرکانس مودم

یکی از مهمترین ویژگی‌های مودم مربوط به این بخش‌ است. یکی از دقدقه‌های مهم هر فرد برای انتخاب مودم، برد و کیفیت ارتباط بی سیم است. دو فرکانس برای ارتباط بی سیم وجود دارد: 2.4 گیگا هرتز و 5 گیگا هرتز که برد 5 گیگ بیشتر است اما توجه داشته باشید که بازهم مسئله مشابه بودن دو دستگاه با روتر وجود دارد یعنی برد مودم باید با برد دستگاهی که میخواهید از آن استفاده کنید یکی باشد در غیر این صورت اتصال انجام نمیگیرد این موضوع را شاید خودتان تجربه کرده اید اکثرا در اماکن عمومی از مودمهای 5 گیگ با سرعت و تعداد انتن بالا استفاده میکنند که پوشش کاملی در محیط داشته باشند برای همین ممکن است که شما با گوشی خود وایرلس یک مکان را که از شما دور است را پیدا کنید و حتی تعداد آنتن نیز بالا باشد ولی وقتی میخواهید به آن متصل شوید با پیغام عدم اتصال مواجه میشود دلیل این امراین است که برد وایرلس موبایل شما نسبت به روتر کمتر است و نمیتواند اطلاعات را به روتر بفرستد ولی به خاطر برد بالای روتر موبایل شما میتواند آنها را دریافت کند در ارتباط آنلاین همیشه اطلاعات باید دوطرفه باشد که اصطلاحا به آن Send و Recive میگویند و اگر شما رسیو داشته ولی سند نداشته باشید اطلاعات رد و بدل نمیشود.برای درک بهتر تصور کنید که فردی با بلندگو از فاصله زیاد شما را صدا میزند شما میتوانید صدای ان رابشنوید اما هرچه تلاش کنید او صدای شما را نخواهد شنید . نوع آنتن هم در برد موثر است و هرچه قدرت آنتن بیشتر باشد برد شما بیشتر است معمولا آنتنها 2 یا 5dBi هستند برخی از مودمها قابلیت تغییر آنتن را دارند اما باید ببینید که مدار مودم برای آنتن پرقدرتر طراحی شده است یا خیر مثلا یک مودم با انتن 5dBi دارید که قابلیت تغییر آنتن دارد حال اگر در طراحی مدار و رادیو مودم قدرت 7dBi محاسبه شده باشد با تعویض آنتن از 5 به 7dBi شاهد افزایش برد خواهید بود اما در غیر این صورت تفاوت چندانی نخواهید دید.که البته معمولا روی اکثر مودمها آخرین مدل آنتنی که ساپورت میکنند گذاشته شده است و امکان تعویض آنتن برای خرابی احتمالی آنتن و یا استفاده از آنتنهای اکسترنال برای زمانی که لازم است دستگاه از آنتن فاصله داشته باشد پیشبینی شده است.توصیه میشود که برای فضاهای بالای 70 متر از آنتن 5dBi استفاده شود

خرید مودم ADSL

سرعت انتقال بی‌سیم

برای هر شبکه‌ی بی‌سیم، عددی به عنوان حداکثر سرعت انتقال درون شبکه تعریف می‌شود که واحد اندازه‌گیری آن معمولا مگابیت بر ثانیه است. این فاکتور به‌صورت یک عددی بعد از نوع استاندارد بی‌سیم (البته با حرف بزرگ انگلیسی) نشان داده می‌شود. مثلا اگر نوع شبکه‌ی بی‌سیم n و سرعت آن ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه باشد، مودم را به عنوان یک دستگاه N300 معرفی می‌کنند. آن‌چه می‌توان به‌صورت مستقیم از این عدد برداشت کرد، حداکثر سرعت انتقالی است که می‌توان درون شبکه‌ی بی‌سیم محلی (Local) به آن دست یافت.

این معیار، کاملا مستقل از پهنای باند دریافتی اینترنت است و نمی‌توان از حداکثر سرعت شبکه‌ی بی‌سیم به حداکثر سرعت اینترنت پی برد. امکان دارد شما یک مودم با حداکثر سرعت ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه خریده ‌باشید، اما پهنای باند اشتراک اینترنت‌تان، یک مگابیت بر ثانیه باشد. حال اگر نهایت سرعت در دانلود منیجرتان به سرعت ۲۵۰ کیلوبایت بر ثانیه می‌رسد، نباید مودم را گناه‌کار بدانید و سازنده را دروغ‌گو تصور کنید؛ چرا که در چنین شرایطی، سرعت اینترنت دریافتی از سمت ISP است که به عامل محدودکننده تبدیل شده‌.

سرعت انتقال بی‌سیم

تعداد پورت ها

تعداد پورت ها برای راه اندازی یک شبکه کامپیوتری کوچک بسیار حائز اهمیت است. با خرید یک مودم با چند پورت اضافی بدون نیاز به هیچ سوئیچ جداگانه و یا روتر می توانید یک شبکه راه بیاندازید. البته قیمت مودم چند پورت تقریباً دو برابر مودم های تک پورت است برای نمونه مودم 819112 USRobatic قیمتی در حدود 49هزار تومان دارد و دارای یک درگاه لن است در حالیکه مدل 819101 از همین برند با پشتیبانی از چهار پورت دارای قیمت 71هزار تومان است. بیشترین تعداد پورت های لن در مودم های حال حاضر 4 پورت است و برای راه اندازی یک شبکه محلی کوچک در خانه کافی به نظر می رسد. مودم های دارای چند پورت به راحتی می توانند شبکه را به اشتراک بگذارند. و در واقع به عنوان یک هاب عمل کنند. اما در مقابل معمولا مودم هایی که دارای چند پورت هستند در بیشتر مواقع از درگاه USB پشتیبانی نمی کنند و یا در نهایت از یک پورت USB پشتیبانی می کنند.

مودم

نویزگیرها

معمولاً مودم های ADSL هیچ مشکلی برای خطوط ارتباطی تلفن ها ایجاد نمی کنند اما در مقابل تلفن ها یا نویزی که روی خطوط ارتباطی می فرستند در اغلب موارد موجب از بین رفتن اینترنت ADSL می شوند. در این میان تلفن هایی که مکالمات را کد و به نوعی محافظت می کنند بیشترین نویز را در خطوط تلفن دارند. البته هر سیستم دیگری از جمله خطوط برق قوی در نزدیکی کابل ها و یا برخی نمایشگرهای شماره تلفن ها می توانند این نویز را در خطوط ایجاد کنند. برای پرهیز از این مشکلات معمولاً توصیه می شود که برای استفاده از اینترنت از یک کابل جدا (یک خط شماره جدا) استفاده شود و یا اینکه مودم را در مسیر اولین خروجی کابل تلفن قرار دهیم و یا در غیر اینصورت قبل از هر دستگاه تلفن از یک نویزگیر (اسپلیتر یا Splitter) استفاده کرد. نویزگیرها همراه با مودم ها نیستند اما اکثر شرکت های خدمات دهنده ADSL و یا شرکت های توزیع کننده مودم های ADSL همراه با مودم های خود که در اختیار کاربران می گذارند یک نویزگیر نیز تحویل می دهند البته نویزگیرها قیمت زیاد گرانی ندارند و معمولاً قیمت آن ها بین 2 تا 5 هزار تومان است.

 QSS یا WPS چیست؟

بیشتر مودم‌ها دکمه‌ای دارند که اتصال به شبکه‌ی بی‌سیم را ساده‌تر می‌کند؛ تی‌پی‌-لینک نام این دکمه را QSS گذاشته و دی-لینک آن را WPS می‌نامد. با استفاده از QSS یا WPS می‌توانید بدون نیاز به وارد کردن پسورد (Password)، به یک شبکه‌ی بی‌سیم وصل شوید.

کیو اس اس

شیار سیم‌کارت

اینترنت ADSL کمی با محدودیت مواجه است و نیاز به کابل مسی و اشتراک تلفن از طرف شبکه‌ی مخابراتی، باعث می‌شود گاهی با قطعی‌های آزاردهنده‌ای روبرو شویم. چند وقتی هست که شرکت‌های تولیدکننده‌ی تجهیزات شبکه به این فکر افتاده‌اند از دیتای سیم‌کارت‌های موبایل برای برقراری اتصال اینترنت استفاده کنند. در نتیجه برخی از مودم‌های جدید به یک شیار سیم‌کارت مجهز شده‌اند و با قرار دادن یک سیم‌کارت معمولی، اینترنت پرسرعتی برای‌تان دست و پا می‌کنند. سرعت اینترنت در این نوع ارتباط معمولا از دیگر روش‌ها بیشتر است که با گسترش پوشش شبکه‌ی ۴G، این مقدار بیشتر هم شده ‌است.

یک سری مودم همراه هم داریم که باتری داخلی دارند و قابل‌حمل هستند. کافی است یک سیم‌کارت درون مودم قرار دهید و اینترنت را با خود همراه کنید. این مودم‌ها به مودم‌های سیم‌کارت خور و مودم‌های همراه معروف شده‌اند و با ایجاد یک شبکه‌ی وای‌فای قابل حمل، از لحاظ سادگی اتصال به مودم هم روال ساده‌ای را دنبال می‌کنند. برخلاف مودم‌های معمولی کابلی و بی‌سیم، مودم‌های سیم‌کارتی معمولا تعداد کاربران را محدود می‌کنند و نهایتا به ۱۰ تا ۱۵ کاربر سرویس می‌دهند.

نتیجه گیری

همانطور که در بالا با هم خواندیم، مودم ها انواع مختلف و اصطلاحات گسترده ای دارند. گاهی پیش میاید مودمی کارآمد ماست که هزینه بیشتری دارد. پس شک نکنید و همان مدلی را تهیه نمایید که مختص شماست. گاهی کمی هزینه بیشتر، بهتر از خرید دو برابر یک کالا است. هر چقدر هزینه کنید، همان قدر آش میل میکنید!

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است