راهنمای خرید مونوپاد

مونوپاد وسیله ایست که برای گرفتن عکس های سلفی یا همان خویش انداز به کار می رود. اگر دقت کرده باشید امروزه بر روی پروفایل اکثر کاربران شبکه های اجتماعی «تلگرام ، اینیستاگرام ، فیسبوک و …» عکس های جذاب و متفاوتی از نوع خویش انداز نظر ها را جلب می کند.
Monopod «مونوپاد» از ترکیب دو کلمه Mono و pod تشکیل شده است ، در این عبارت Mono به معنی تک یا خود به کار رفته و pod معنای میله و یا دسته را دارد.

مونوپاد تغییر یافته ای از پایه های دوربین است ، این پایه ها بر روی سه پایه ای قرار می گرفتند و در عدم ایجاد لرزش در دوربین یاری دهنده عکاس می شدند.

این وسیله استفاده کنندگان را قادر می سازد موبایل و یا دوربین حرفه ایشان را بر روی گیره ای متصل نمایند و عکسی خویش انداز را در خاطراتشان ثبت کنند. از این وسیله می توان برای گرفتن عکس های سلفی با کیفیت و بسیار زیبا استفاده کرد. این مدل عکس ها که اخیراً مورد استقبال فراوان قرار گرفته اند ، اگر به طور عادی و  بدون استفاده از مونوپاد گرفته شوند ممکن است کیفیت مطلوبی نداشته باشند، چون هنگام لمس دکمه شاتر امکان دارد دست دچار لرزش شود ، که از کیفیت عکس گرفته شده، کم می کند. از مشکل دیگر این نوع عکس های سلفی می توان به فضای کم برای قرار گیری سوژه نام برد و در بسیاری از موارد کل سوژه ی مورد نظر عکاسی که فرد می خواهد در عکس باشد در فضای کم عکس گنجانده نمی شود و اگر فاصله دوربین و سوژه بیشتر شود ، این مشکل تاحد زیادی مرتفع خواهد شد. استفاده از منوپاد تا حدودی این مشکل ها را حل خواهد کرد.

راهنمای خرید مونوپاد

حداکثر و حداقل طول دسته 

مونوپاد باید قابل حمل باشد بنابراین هر چه جمع و جورتر بهتر.

اکثر مونوپادها حداقل 20 سانتی متر هستند اما نمونه های کوچکتری هم با قیمت گرانتر وجود دارند که به راحتی در کیف شما جا می شود. البته این به نظر و سلیقه ی شخصی هر فرد بستگی دارد برای تعداد زیادی از افراد حداقل طول دسته اصلاً مهم نیست.

حداکثر طول دسته نیز نکته ای ضروری است مخصوصاً اگر شما جزو افراد قد بلند باشید. زیرا ممکن است با کوتاه بودن دسته، هنگام گرفتن عکس سلفی نتوانید تمام منظره ی پشت سرتان را تحت پوشش قرار دهید.

 مناسبترین  دسته یا pad

دسته یا pad  قطعه ایست که برای فاصله گرفتن گوشی موبایل از سوژه، مورد استفاده قرار می گیرد. این میله معمولا از جنس آلومینیوم ساخته می شود تا وزن زیادی نداشته باشد و در مقابل ضربات احتمالی مقاوم باشد، انتهای این دسته دارای روپوشی پلاستیکی است که در رنگ های متنوع ساخته می شود. اندازه این میله از 20 سانتیمتر تا 110 سانتیمتر متغیر است و به دلخواه و با توجه به شرایط عکاسی قابل تنظیم است، در بعضی موارد این فاصله بیشتر نیز خواهد شد. در هنگام استفاده می توان این میله را از هم باز کرد و با تنظیم فاصله مورد نظر زیبا ترین عکس را گرفت، و پس از گرفتن عکس های زیبا و جذاب می توان میله را جمع کرد تا برای نگه داری اش فضای کمی لازم باشد.

خرید مونوپاد

گیره نگهدارنده

بر روی مونوپاد و بالای دسته ی ان گیره ای نگهدارنده وصل شده است که می توان به وسیله آن گوشی را به مونوپاد متصل کرد. پس از تنظیم کردن کامل گوشی و قرار دادن در محل تعبیه شده و محکم کردن آن ، گوشی آماده عکس و یا فیلم برداری است ، پس از این که گوشی بر روی گیره کاملا محکم شد ، می توان زاویه گیره را نسبت به سوژه همانطور که مورد نظر است تنظیم کرد.

سازگاری با دوربین و موبایل

اکثر دسته‌های سلفی دارای یک نگهدارنده قابل تنظیم در عرض هستند که برای نگه داشتن ایمن گوشی موبایل در حالت افقی به کار می‌رود. یک گیره پلاستیکی یا براکتی که دور دستگاه را محکم فشار می‌دهد از نمونه‌های رایج است. در هنگام خرید مونوپاد سلفی از سازگاری گیره آن با وزن، اندازه و نوع دستگاه مورد استفاده مطمئن شوید.

مورد مهم دیگر توانایی دسته سلفی در چرخش به اطراف است. طبق مشاهدات ما اکثر مونوپادها امکان چرخش 180 درجه‌ای را دارند که به کاربر امکان گرفتن عکس سلفی از زوایای مختلف را می‌دهد. برخی از دسته‌های سلفی نیز چندکاره بوده و قابلیت پشتیبانی از دوربین کامپکت و GoPro را نیز دارند.

کیفیت ساخت

این مسئله به صورت ظاهری هم ممکن است قابل تشخیص باشد اما کیفیت مواد اولیه استفاده شده نیز بسیار اهمیت دارد. استفاده از یک مونوپاد سلفی با کیفیت پایین می‌تواند منجر به آسیب‌های سنگینی نظیر سقوط و شکستن گوشی یا دوربین شود. کیفیت ساخت . دوام بالای دسته و به خصوص قسمت هولدر گوشی آن بسیار اهمیت دارید که حتما باید به آن توجه کنید. مقداری هزینه بیشتر هنگام خرید و توجه به کیفیت مونوپاد، به نوعی دستگاه شما را نسبت به آسیب‌های احتمالی ناشی از افتادن بیمه خواهد کرد.

جدای از عوامل ایمنی ذکر شده، علاوه بر استحکام، سبکی مونوپاد سلفی نیز برای بسیاری اهمیت دارد. مسلما دسته سبک‌تر قدرت مانور شما را در عکاسی سلفی افزایش می‌دهد. خاصیت ضد لغزش بودن دسته، جنس نرم (در عین استحکام بالا) گیره‌های نگهدارنده گوشی و قرارگیری راحت در دست نیز از نکات کوچک اما با اهمیتی است که باید به آن‌ها توجه کنید.

راهنمای مونوپاد

دکمه های کنترلی

پس از اینکه میله در دستان فرد قرار گرفت ، حالا دیگر نوبت عکس گرفتن خواهد شد ، اما نیازی به دسترسی به دکمه شاتر بر روی گوشی نخواهد بود . برای این منظور دکمه شاتر بر روی مونوپاد قرار گرفته است ؛ البته این دکمه در دو حالت موجود است و با توجه به نوع مونوپاد متفاوت خواهد بود . در بعضی موارد این دکمه بر روی دسته قرار گرفته و در برخی دیگر همراه مونوپاد ریموتی موجود است که می توان به وسیله آن تصویر برداری را آغاز کرد. بعضی از مونوپادها بر روی ریموت علاوه بر دکمه ی شاتر دو دکمه زوم هم دارند، با بهره گیری از این دکمه ها می توان عکس بهتر و با کیفیت تری گرفت. وجود این دو دکمه در مونوپاد باعث بهتر شدن و با کیفیت تر شدن و حرفه ای تر شدن مونوپاد خواهد شد و در نتیجه قیمت این نوع مونوپاد ها کمی گران تر خواهد بود.

اتصالات و کنترل دوربین

مونوپاد سلفی چیزی بیشتر از یک میله فلزی بوده و یک ریموت کنترل نیز هست. تقریبا تمام مدل‌ها دارای یک دکمه روی دسته خود هستند که با فشردن آن می‌توان اقدام به گرفتن عکس یا ضبط ویدئو کرد. اما برای تشخیص این فرمان نیاز به اتصال گوشی به دسته سلفی است.

دو راه اصلی برای اتصال گوشی به مونوپاد سلفی وجود دارد: بلوتوث و کابل با جک 3.5mm که به پورت هدفون گوشی متصل می‌شود. با استفاده از بلوتوث به سادگی می‌توانید گوشی با مونوپاد را Pair (جفت) کنید. سپس با فشردن دکمه روی دسته به عکاسی یا فیلمبرداری بپردازید.

استفاده از بلوتوث بسیار بهتر و پیشرفته‌تر از کابل است، اما نیازمند انرژی است. دسته‌های سلفی دارای بلوتوث معمولا یک پورت micro-USB روی دسته خود برای شارژ باطری داخلی دارند. شارژ باطری داخلی آن نیز با کابل میکرو USB (که معمولا همراه آن است) به وسیله پورت USB کامپیوتر یا شارژر دیواری انجام می‌شود.

مونوپاد

نمونه‌های کابلی دارای یک کابل مارپیچ در انتهای دسته هستند که به پورت خروجی 3.5mm گوشی هنگامی که روی مونوپاد سوار است نصب می‌شود. در این روش نیازی به جفت شدن گوشی یا شارژ دسته سلفی نیست. برای عکاسی یا فیلمبرداری فقط کافیست دکمه روی دسته فشار دهید. تنها مشکل نمونه کابلی عدم ضبط صدا هنگام استفاده از پورت 3.5mm گوشی است، اگر چه این مشکل در دستگاه‌های اندرویدی با تغییر تنظیمات قابل حل است. اما برای گوشی آیفون در حال حاضر امکان ضبط فیلم با دکمه ریموت روی دسته نیست. در صورتی که از iPhone استفاده می‌کنید و نیاز به ضبط فیلم همراه با صدا دارید، می‌توانید ابتدا شروع به ضبط فیلم کرده و سپس آیفون را روی مونوپاد سلفی قرار دهید.

نوع دیگری از مونوپاد سلفی نیز وجود دارد که با یک قطعه کوچک به عنوان ریموت کنترل عرضه می‌شود. این قطعه ریموت به گوشی متصل شده و با فشار دکمه شاتر روی آن عکسبرداری انجام می‌شود. ما خرید این نوع را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم، زیرا در این صورت شما باید هم ریموت و هم دسته سلفی را با خود همراه داشته باشید و کنترل کنید، یعنی دو وسیله به جای یک وسیله!

لوازم جانبی

لوازم جانبی موبایل

آخرین چیزی که باید در نظر داشت لوازم جانبی مثل بند دسته، آینه و بند کمری است. شاید بتوان جالب ترین لوازم جانبی مونوپاد را آینه نامید زیرا به قرارگیری در موقعیت درست برای عکاسی سلفی با دوربین پشت گوشی کمک می‌کند. بعضی از مونوپادها نیز دارای قابلیت تنظیم فوکوس و زوم نیز هستند.

در نهایت اینکه دسته یا مونوپاد سلفی با توجه به نیازهای مختلف مصرف کنندگان در اشکال و اندازه‌های مختلفی طراحی شده است. به طور مثال دسته سلفی ضد آب برای استفاده در زیر آب استفاده می‌شود و در برابر سختی‌های استفاده در زیر آب مقاوم بوده و طول آن گاهی تا نزدیک 2 متر نیز می‌رسد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است