راهنمای خرید هارد اکسترنال

اگر اطلاعات و مطالب مهمی در حافظه کامپیوتر خود ذخیره کرده اید و قصد دارید از این اطلاعات مهم، پشتیبان تهیه کنید و یا حافظه سیستم شما نسبتا پر شده است .
آیا لازم است از چندین فلش مموری برای حمل و نقل اطلاعات استفاده کنید یا باید لپتاپ و کامپوترشان را همه جا با خود ببرید ؟ خیر ، نیازی نیست هیچکدام از این راه ها را امتحان کنید . راه حل مشکل شما خرید هارد اکسترنال است . هارد های اکسترنال ، علاوه بر قیمت مناسب ، ظرفیت های بالایی را در اختیار شما قرار می دهد.
می‌خواهیم چند مورد از بحث‌برانگیزترین قابلیت‌های هاردهای اکسترنال را در این راهنمای خرید مورد بحث قرار دهیم. با ما همراه باشید.

هارد اکسترنال چیست؟

هارد اکسترنال وسیله ای است شبیه فلش خودمان ، اما با سایز بزرگتر و با حافظه چندین برابر که میتوان اطلاعات زیادی را در ان ذخیره کرد . خب مسلما گاهی اطلاعاتی در کامپیوتر داریم و میترسیم بپرد یا به هر دلیلی از دست برود . شما میتوانید این اطلاعات را در جایی مثل هارد اکسترنال ذخیره کنید. در این صورت خیالتان راحت است اگر ان اطلاعات از بین برود شما کپی شده ان را دارید. با یک کپی پیست copy paste ساده میتوانید اطلاعات را در هارد اکسترنال بریزید.

انواع حافظه خارجی

دو نوع درایو ذخیره سازی اطلاعات وجود دارد.

  • Solid-State Drives یا اصطلاحا SSD
  • Hard Disk Drive یا اصطلاحا HDD

SSD ها بسیار سریع هستند ولی نسبت به HDD ها گرانتر می باشند. برای خرید SSD در حجم بالا باید حدودا 4 برابر HDD هزینه کنید. SDD ها همچنین امن تر هستند. اگر مقاومت هارد برای شما مهم است می توانید از مدل های قوی و ضد ضربه استفاده کنید. این درایو ها معمولا دارای پوشش بیرونی می باشند که مقاومت دستگاه را بیشتر می کنند.

حافظه های SSD برخلاف HDD ها هیچ قسمت مکانیکی ندارند و کمتر از  HDD ها آسیب پذیرند. اگر دیسک سخت اکسترنال HDD داشته باشید و هنگام خواندن و یا نوشتن اطلاعات به آن ضربه وارد کنید به احتمال بالای 90 درصد دیسک سخت اکسترنال شما آسیب خواهد دید.

در عوض HDD ها ارزان می باشند و در ظرفیت های بالای 500GB  و تا حجم 1TB و 2TB  (هر ترابایت 1024GB است) و بالاتر موجود می باشند.

هارد اکسترنال

معیارهای مهم در خرید هارد اکسترنال

خرید هارد اکسترنال (External HDD) ممکن است برای برخی از کاربران کمی مشکل باشد و دلیلش هم آشنا نبودن آن‌ها با فاکتورها و معیارهای مهمی است که در هنگام خرید هارد باید به آن‌ها توجه کنند و نکات قابل ذکری که باید در نظر داشته باشند. در این قسمت به مهمترین معیارها و نکاتی که هنگام خرید هارد اکسترنال باید در نظر داشته باشید، خواهیم پرداخت.

ظرفیت هارد

این مورد بستگی به ظرفیت اطلاعاتی دارد که قصد دارید در حافظه ذخیره سازی خارجی نگه دارید. اگر بیشتر اطلاعات شما، فایل های Word و اطلاعات اینچنینی هستند که حجم زیادی ندارند، می توانید هارد 250 یا 320 گیگابایتی تهیه کنید و اگر بیشتر فایل های شما را موزیک و عکس و فیلم تشکیل می دهند، می توانید هارد 500 گیگابایتی ، 1 و یا 2 ترابایتی تهیه کنید.

سرعت چرخش هارد و سرعت انتقال داده

بعد از ظرفیت و حجم، سرعت انتقال داده مهمترین فاکتور در خرید یک هارد اکسترنال به درد بخور است. سرعت انتقال به دو بخش تقسیم می‌شود؛ سرعت خواندن و سرعت نوشتن. سرعت خواندن برابر با تعداد بیت‌هایی است که در یک ثانیه، هارد آن‌ها را از روی صفحاتش خوانده و به کامپیوتر منتقل می‌کند و سرعت نوشتن هم تعداد بیت‌هایی است که در یک ثانیه از سمت کامپیوتر به هارد ارسال شده و بر روی صفحات هارد ذخیره می‌شود.

این سرعت به دو عامل مهم بستگی دارد: تعداد دفعات چرخش هارد داخلی در یک دقیقه (این بند) و حداکثر سرعت پورت‌ها (بند بعدی)

قاعدتاً هر چقدر که دور موتور ماشین بیشتر باشد، سرعت آن نیز بیشتر خواهد شد اما این سرعت تاجایی قابل افزایش است که محدودیت سرعت در جاده را زیر پا نگذاریم. صفحات هارد دیسک همیشه درحال چرخش هستند و همین دلیل صدای زیاد هارد است. صفحات هارد معمولاً بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ بار در دقیقه و حتی بیشتر از آن می‌چرخند. بنابراین هاردی که سرعت چرخش آن بیشتر باشد، عموماً گزینه بهتری برایتان خواهد بود با این شرط که سرعت پورت آن را محدود نکند.

هاردی با سرعت ۷۲۰۰ دور در دقیقه یا بیشتر همراه با پورتی مثل USB 3.0 پیشنهاد می‌شود.

قابلیت اتصال به شبکه

اگر تصمیم ندارید از از این درایو در یک شبکه خانگی یا اداری استفاده کنید، نیازی به بررسی قابلیت شبکه در درایو خود ندارید. ولی اگر قرار است از این درایو در شبکه خانگی یا شبکه کوچک اداری خود استفاده کنید باید قابلیت Network-Attached Storage یا اصطلاحا NAS را بررسی کنید. این درایو ها مانند هارد های اکسترنال بزرگی می باشند که می توانند به طور اتوماتیک از چند کامپیوتر نسخه پشتیبان تهیه کنند و یا کامپیوترهای موجود در شبکه برروی آنها اطلاعات بنویسند و یا بخوانند.

این درایو ها از HDDهای معمولی گران تر می باشند. گاهی اوقات قیمت این هارد ها بر اساس تعداد کامپیوتری که می توانید به آنها متصل کنید و ظرفیت آنها، خیلی زیاد می شوند. این درایو ها در یک شبکه، ابزار بسیار مفیدی می باشند.

راهنمای خرید هارد اکسترنال

محافظ و قاب هارد

همانطور که می‌دانید، هر چیزی که قابل حمل باشد، امکان آسیب رسیدن بهش وجود دارد. اجزای مکانیکی داخل هارد دیسک بسیار حساس هستند. ممکن است هارد در حین کار از دستتان، بر روی آن آب ریخته شود و … . همیشه پیشنهاد می‌شود هارد اکسترنالی بخرید که در برابر عواملی مثل ضربات فیزیکی و شوک تا حدودی مقاوم باشد و همینطور دربرابر شوک‌های الکتریکی.

توجه کنید که قرار نیست با هارد کشتی بگیریم ولی بهتر است هارد اکسترنالمان در برابر اینگونه آسیب‌ها کمی مقاوم باشد. امروزه هاردهای اکسترنالی می‌بینیم که کم مانده ضدگلوله نیز باشند! ولی در مقابل آسیب‌های ناگهانی خیلی زود خراب می‌شوند. بنابراین دلتان را زیاد به این محافظ‌ها خوش نکنید، خودتان باید مواظب هاردتان باشید.

اگر هاردی خریدید ولی هیچ مقاومتی در مقابل این آسیب‌ها در مشخصاتش ننوشته باشد، می‌توانید با تهیه یک کیف مخصوص هارد اکسترنال، آن را تا حدودی ایمن کنید.

خرید هارد اکسترنال

امنیت درایو

بعضی از درایوها دقیقا مشابه یک مخزن عمل می کنند. یعنی تنها اطلاعات شما را درون خود نگه می دارند. ولی درایو هایی نیز وجود دارند که امنیت و امکانات بیشتری مانند بازیابی راحت فایل ها و یا تهیه نسخه پشتیبان به صورت اتوماتیک فراهم می کنند.

این امکانات ممکن است برای شما هزینه بردار باشند و قیمت درایو را بالا ببرد. بنابراین کاملا بستگی به نیاز و اهمیت امنیت اطلاعات شما دارد.

منبع تغذیه

هاردها به دو صورت انرژی مورد نیازشان را تامین می‌کنند:

۱- از طریق پورت‌ها: این گونه هاردها تنها به یک کابل نیاز دارند تا قابل استفاده باشند و به همین دلیل در جایی که دسترسی به برق و … نداشته باشید، کاربردی خواهند بود. برای اکثر کاربران این هاردها پیشنهاد می‌شود.

۲- از طریق آداپتر خارجی: این گونه هاردها انرژیشان را با استفاده از یک آداپتر برق تامین خواهند کرد و به یک کابل دیگر برای برقراری ارتباط با پورت برای انتقال داده نیاز خواهند داشت. اگر مطمئن هستید که در هر جایی که از هارد اکسترنال استفاده خواهید کرد، به پریز برق نیز دسترسی داشته باشید، می‌توانید این هاردها را انتخاب کنید. با این حال به دلیل کاهش خصوصیت قابل حمل بودن هارد، این گزینه پیشنهاد نمی‌شود.

نکته آخر

تهیه Backup از اطلاعاتتان خیلی راحت تر از این است که با صرف هزینه گزاف، از شرکت های خدماتی بخواهید اطلاعات شما را بازیابی کنند. ضمن اینکه هیچ ضمانتی برای بازگشتن اطلاعات شما وجود ندارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است