راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

هدست واقعیت مجازی، بی شک گجت های هیجان انگیزی هستند اگر تا به حال آنها را امتحان نکرده اید، قطعا از آزمودن شان لذن می برید. اما اگر قصد خرید این هدست ها را داریدف اول کمی صبر کنید و حد و حدود بودجه تان را مشخص کنید. در بازار فعلی ایران، انواع متنوعی از هدست های واقعیت مجازی را پیدا می کنید که عملکرد همگی آنها تقریبا مشابه است و تفاوت اصلی به کیفیت ساخت، لوازم جانبی و بسته بندی آنها بر می گردد. دقت کنید که گول تبلیغات عجیب و غریب برخی محصولات را نخورید.

مثلا با بیشتر این هدست ها می توانید فیلم های سه بعدی هم ببینید. ضمن اینکه تقریبا هیچ برنامه ی واقعیت مجازی اختصاصی روی هیچ کدام از آنها وجود ندارد. در همه ی نمونه های موجود، این گوشی شماست که وظیفه ی پخش تصاویر را به عهده می گیرد و این یعنی باید گوشی خود را داخل هدست بگذارید. طبیعتا بهتر است در این زمان گوشی را سایلنت کنید و از مشاهده ی طولانی مدت واقعیت مجازی هم بپرهیزید، چون چشم هایتان اذیت می شود.

نکات عمومی خرید

بسیار مشاهده شده است که کاربران از گیجی یا بروز سردرد پس از استفاده از هدست‌ واقعیت مجازی گلایه دارند. بد نیست بدانید که در حال حاضر گزینه‌های متفاوتی در دسترس قرار گرفته‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید تجربه‌ای خوشایندتر داشته باشید و به راحتیِ چشمان خود و جلوگیری از بروز سردرد و سرگیجه کمک کنید. جدیدترین هدست‌های واقعیت مجازی عرضه شده به بازار، امکان تنظیم دقیق مکان هدست را روی سر فراهم می‌کنند و همین امر، راحتی هرچه بیشتر چشمان شما را به دنبال خواهد داشت. درنظر داشته باشید سردردی که در استفاده از این هدست‌ها شاهد هستید، کمابیش مشابه تجربه‌ای است که پس از استفاده طولانی مدت از بازی‌های ویدئویی ویژه کنسول‌های بازی از سر می‌گذرانید.

راهنمای خرید هدست واقعیت مجازی

با این تفاسیر، اگر قصد خرید هدست واقعیت مجازی جدیدی دارید؛ اولین اقدامی که باید انجام دهید، مراجعه به فروشگاه و امتحان کردن چند نمونه از این هدست‌ها است. با این راهکار می‌توانید از راحتی کامل هدست روی سر و صورت خود اطمینان حاصل کنید. در حال حاضر، گزینه‌های موجود در بازار امکان تنظیم دقیق هدست را روی سر کاربر فراهم می‌کنند. با وجود این، در صورتی که باز هم احساس راحتی از به‌کارگیری هدستی خاص به شما دست نداد، بهتر است به دنبال گزینه خرید متفاوتی باشید.

اگر فروشگاهی برای امتحان کردن هدست واقعیت مجازی نیافتید، اطمینان حاصل کنید که دماغه هدست یا همان پلی که روی بینی شما قرار می گیرد، به اندازه کافی پهن است. علاوه بر این، دقت کنید که امکان تنظیم نوارها یا بندهای هدست هم وجود داشته و ماده سازنده آن‌ها به اندازه کافی نرم و از مواد الاستیک با خاصیت کشسانی بالا تشکیل شده باشد. شیشه‌ها و قسمت‌هایی از هدست که روی صورت شما قرار می‌گیرند هم باید از پدهای ویژه بهره‌مند شده باشند. در این بخش هم توجه داشته باشید که ماده سازنده پدها از پلاستیک سخت نباشد. وزن هدست نیز یکی از مؤلفه‌های مهم در انتخاب محصول مناسب است. درنظر داشته باشید که شما قرار است برای مدتی طولانی این هدست را روی صورت خود داشته باشید و از همین رو، راحتی آن یکی از موارد مهم و ضروری است.

به طور مختصر، در خصوص فاکتورهای مؤثر در خرید یا عدم خرید هدست واقعیت مجازی باید گفت در صورتی که شما ارادت ویژه‌ای به بازی‌های ویدئویی دارید و با استفاده از این هدست‌ها قصد دارید تجربه خود را به جایگاه جدیدی ارتقاء دهید، خرید این دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی را اکیدا به شما توصیه می‌کنیم. با پوشیدن این هدست‌ها در واقع شما به شخصیت اصلی بازی تبدیل خواهید شد. هیچ شکی نیست که این هدست‌ها معنای تازه‌ای به مفهوم بازی‌های اول شخص بخشیده‌اند. این در حالی است که هدست‌های یادشده، قابلیت‌ها و کاربردهای متفاوت دیگری هم دارند.

کاربری کوتاه مدت یا بلند مدت ؟

پاسخ به این سؤال می تواند کمکی بزرگ به کاربران برای انتخاب یک هدست واقعیت مجازی باشد. افرادی که می خواهند دائما با واقعیت مجازی کار کنند بهتر است هدست های موبایلی مانند Google Daydream View یا Gear VR را انتخاب کنند زیرا حمل و جابجایی و استفاده از آن آسان است. اما اگر هر از گاهی می خواهید واقعیت مجازی را با کیفیت عالی تجربه کنید بهتر است هدست های PC مانند  HTC Vive یا Oculus Rift را تهیه کنید. جابجایی هدست های PC به دلیل تجهیزات بزرگی که دارند و باید آن ها را به PC وصل کرد سخت است، به همین دلیل برای افرادی که دائما می خواهند از هدست های واقعیت مجازی استفاده کنند توصیه نمی شود. به علاوه ی این که برای کار با هدست های PC باید یک اتاق کامل را به آن اختصاص دهید و برای بازی فضای کافی برای حرکت آزادانه وجود داشته باشد اما برای استفاده از هدست های موبایلی نیاز به فضای بزرگی نیست.

راهنمای هدست واقعیت مجازی

هدست Vive در زمینه حرکتی بسیار فوق العاده بوده و این در حالیست که PSVR سونی با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند اما می‌تواند شما را به دنیای واقعیت مجازی وارد سازد. برای کسانی که به دنبال عناوین کژوال هستند و می خواهند گاه به گاهی بازی 360 درجه و قابل توجه را تجربه نمایند، بایستی بازیهایی با موضوعات سرگرم کننده و ماجراجویی را انجام دهند. اما برای هاردکورها بازیهایی چون EVE: Valkyrie آنلاین و چندی دیگر در این سطح پیشنهاد می شود.

به هر حال اگر می خواهید تجربه واقعی در دنیای واقعیت مجازی کسب کنید، هدست  HTC Vive مورد پیشنهاد است اما اگر فقط دوست دارید واقعیت مجازی را تجربه کنید، هدست های موبایلی چون Gear VR و برخی دیگر مناسب خواهند بود.

تجهیزات مکمل

بسته به اینکه برای هدست واقعیت مجازی خود چه کاربردهایی درنظر گرفته‌اید، گزینه‌های متفاوتی می‌توانند در لیست تجهیزات مکمل این هدست‌ها قرار گیرند. علاوه بر این، پلتفرم انتخابی شما برای اجرای بازی‌های ویدئویی که می‌تواند کامپیوتر شخصی، گوشی هوشمند یا کنسول بازی باشد نیز روی این لیست، تأثیرگذار خواهد بود. متأسفانه گزینه یونیورسالی که امکان استفاده از آن در کنار تمامی دستگاه‌های الکترونیکی و تجهیزات جانبی وجود داشته باشد هنوز به بازار هدست‌های واقعیت مجازی عرضه نشده است. از جمله مولفه‌های تاثیرگذار دیگر می‌توان به فاکتور قیمت اشاره کرد که این امر نیز بر انتخاب‌های شما اثرگذار خواهد بود.

خرید هدست واقعیت مجازی

کنسول بازی

اجرای بازی‌های ویدئویی، یکی از کاربردهای اصلی هدست‌ واقعیت مجازی به‌حساب می‌آید. با این تفاسیر، در نگاه اول به نظر می‌رسد تعامل گسترده‌ای میان استفاده از هدست‌ های واقعیت مجازی و کنسول‌های بازی وجود داشته باشد؛ اما در حقیقت تنها یکی از برندهای سرشناس این بازار، در این راه سرمایه‌گذاری کرده است. شرکت سونی هدست واقعیت مجازی پلی استیشن وی آر را با قیمت ۳۹۹ دلار برای استفاده در کنار کنسول پلی‌استیشن 4 یا نسخه پروی این کنسول به بازار عرضه کرده است. این در حالی است که خرید این دو محصول در کنار هم، تجربه چندان متفاوتی در مقایسه با استفاده از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی در کنار کامپیوترهای شخصی پیش روی شما قرار نخواهد داد. به بیان دیگر، در صورتی که تمرکز شما بر بهبود کیفیت تجربه کاربری باشد، باید دقت داشته باشید که تفاوت زیادی میان استفاده از هدست سونی یا به‌کارگیری گزینه‌های سازگار با کامپیوترهای شخصی وجود ندارد. این در حالی است که در زمینه محدودیت بازی‌های ویدئویی، موضوع کمی متفاوت است.

هدست واقعیت مجازی

برای چه نوع دستگاهی هدست تهیه می کنید؟

افراد برای سه نوع دستگاه هدستی تهیه می کنند که باید به کنسول های بازی ، تلفن همراه و PC اشاره کرد. در حالی که هدست های مناسب تلفن همراه ارزان ترین مدل ها هستند، هدست های PC قیمت بسیار بالایی دارند و خریداران علاوه بر تهیه یک کامپیوتر دسکتاپی میان رده، بایستی هزینه هنگفت برای خرید هدست نیز صرف کنند.

اگر شما یک تلفن هوشمند گلکسی اس 7 اج سامسونگ را داشته باشید می توانید آن را با Gear VR به کار گیرید. یا اگر تلفن هوشمند پیکسل دارید، می توانید هدست  Google Daydream View را به کار گیرید. برای کنسول بازی چون PS4 نیز باید هدست PS VR سونی را خریداری کنید تا بتواند با مشخصات مناسب خود از پس پشتیبانی کنسول نسل هشتمی سونی برآید.

PS VR سونی قیمت 399 دلار دارد که می توان گفت در مقایسه با بقیه قیمت معقولی دارد. در مقابل هدست های مناسب PC همانند HTC Vive یا Oculus Rift با قیمتی بیش از 700 دلار به فروش می رسند.

عینک واقعیت مجازی

ارزان ترین هدست بازار

هدست مقوایی گوگل، طبیعتا ارزان ترین هدستی است که در بازار پیدا می شود. در بازار ایران، می توانید انواع مختفی کپی های آن را با ویژگی های گوناگون پیدا کنید که طبعا قیمت های متفاوتی هم دارند.

با این وجود، از نظر کلی همگی تجربه ی حداقلی مشابهی را پیش روی شما می گذارند. هدست های مقوایی موجود در بازارف عموما دو مدل دارند دقت کنید که در هنگام خرید از سالم بودن لنز ها و گیره های مقوایی مطمئن شوید.

ارزان ترین هدست بازار

سخن پایانی

توصیف محیط هدست واقعیت مجازی در قالب کلمات برای کاربرانی که تا به حال تجربه استفاده از آنها را نداشته‌اند کار چندان آسانی نیست. تمامی ویدیوهایی که تا قبل از ورود تکنولوژی‌های واقعیت مجازی به چشم‌مان دیده‌ایم در صفحه‌نمایش‌های گوشی‌ها، تلویزیون‌ها و نهایتا تی‌وی‌های 3D بوده‌اند که تمامی محتوا دقیقا در روبروی چشمان‌مان قرار داشته‌اند. اما محیطی که یک هدست واقعیت مجازی خوب برای‌مان به نمایش می‌گذارد، تفاوت چندانی با تصاویری که به چشم‌مان می‌بینیم ندارد. در مورد موارد استفاده و کارایی‌های این تکنولوژی صحبت کردیم و اشاره کردیم که گزینه‌های خرید هدست واقعیت مجازی مناسب، به گوشی هوشمندتان نیز بستگی دارد. برای مثال اگر گوشی هوشمندتان جزو پرچمداران ال‌جی و سامسونگ نیست، توصیه ما خرید هدست‌های ارزان‌قیمت کاردبردی مانند VR Box 2 و BOBO VR می‌باشد، در غیر این صورت هدست‌های Gear VR و LG 360 VR می‌توانند کیفیت بهتری در ارایه امکانات واقعیت مجازی در اختیارتان قرار دهند. و در آخر اینکه اگر از گیمرهای حرفه‌ای هستید و قصد دارید تجاربی نیز در زمینه بازی‌های حرفه‌ای در دنیای واقعیت مجازی کسب کنید، بدون شک تنها گزینه‌هایی که برای این منظور می‌توان تهیه کرد، هدست‌های VR بالارده می‌باشند (که متاسفانه به سختی در کشورمان نیز یافت می‌شوند)

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است