راهنمای خرید هدفون

در مورد خرید هدفون، فاکتورهای مختلفی حائز اهمیت هستند. فاکتورهایی نظیر سبک طراحی هدفون مورد نظر (توگوشی، روگوشی، دورگوشی)، باسیم یا بی‌سیم بودن هدفون، دارا بودن قابلیت‌های اضافه مانند active noise-cancellation به منظور کاهش صدای مزاحم اطراف در انتخاب هدفون مؤثر هستند. به علاوه اینکه نباید عامل قیمت را نادیده گرفت. اگر توانسته باشید از بین انواع مختلف هدفون‌ها، مشخصات مورد نظر خود را پیدا کنید، می‌توانید به دنبال محصول مورد نظر خود با آن مشخصات بگردید اما اگر مانند بسیاری از افراد هنوز در انتخاب یا حتی شناخت عوامل اساسی دچار سردرگمی هستید، این مطلب دقیقاً همان چیزی است که به دنبالش هستید.

فرم و سبک هدفون

معرفی انواع هدفون‌هایی که در ادامه می‌آید، می‌تواند انتخاب شما برای خرید را روشن‌تر کند. تصمیم شما برای هدف استفاده از هدفون (گوش کردن به موسیقی، سینمای خانگی یا بازی) و مکانی که در آن قصد استفاده از آن را دارید (در خانه یا در حال حرکت) دایرۀ انتخاب شما در انواع هدفون‌ها را محدودتر خواهد کرد.

قرارگیری روی گوش

راهنمای خرید هدفون

هدفون‌ها از نظر نوع قرارگیری به هدفون‌های روگوشی، هدفون‌های توگوشی و هدفون‌های دورگوشی تقسیم می‌شوند.
هدفون‌های توگوشی معمولا از دو مدل دیگر سبک‌تر و کوچک‌تر هستند و در نزدیک‌ترین فاصله با لاله‌ی گوش قرار می‌گیرند. نقطه ضعف این هدفون‌ها نداشتن یک محیط ایزوله است. شرایطی که باعث می‌شود وقتی از هدفون استفاده می‌کنید صداهای بیرونی هم شنیده شوند.  هدفون‌های دورگوشی، فضای کامل گوش را  می‌پوشانند و باعث به وجود آمدن یک محیط ایزوله برای گوش می‌شوند. با استفاده از این مدل‌ها صداهای محیط به میزان بسیار کمی شنیده می‌شوند. البته ابعاد بزرگ‌تر نسبت به سایر مدل‌ها از معایب این هدفون‌هاست. ابعاد بزرگ این هدفون‌ها باعث می‌شود وزن‌شان نسبت به دو مدل دیگر بیشتر شود. هدفون‌های روگوشی را می‌توانیم مدلی متعادل از دو مدل دورگوشی و توگوشی بنامیم. اگر می‌خواهید کوتاه‌مدت از هدفون استفاده کنید، هدفون‌های روگوشی به دلیل سادگی قرارگیری روی گوش و امکان جداکردن آسان انتخاب بسیار خوبی برای‌تان خواهند بود.

مزایا: نسبتاً جمع و جور؛ نسبت به هدفون‌های فول‌سایز کمتر مستعد داغ کردن گوش‌ها هستند؛ بعضی مدل‌ها برای حمل و نقل آسان، قابلیت جمع شدن دارند.

معایب: قابلیت جداسازی نویز در آن کمتر از مدل‌های فول‌سایز است؛ باس ضعیف‌تر نسبت به هدفون‌های فول‌سایز؛ درز صدا به بیرون.

ویژگی‌های دیگر: میکروفون و کنترل‌های ناوبری روی سیم؛ عرضۀ پدهای روی گوش اضافه به همراه هدفون؛ قاب حمل؛ طراحی جمع‌شدنی؛ کابل حلقوی یا مستقیم.

هدفون‌های فول سایز

خرید هدفون

این مدل از هدفون‌ها محفظه گوشی بزرگی داشته و هنگام قرار گرفتن بر روی سر تمام گوش کاربر را می‌پوشانند. به دلیل سایز بزرگ و قابلیت ایزوله کردن گوش نسبت به صداهای محیطی، هدفون‌های فول سایز بیشتر برای استفاده از خانه در نظر گرفته می‌شود. اما نسل جدید این هدفون‌ها مانند هدفون‌های محبوب بیتز که بسیار مورد استقبال جوانان است باعث شده حضور این هدفون‌ها در خیابان ها نیز بیشتر و بیشتر شود.

مزایا: هدفون‌های سایز بزرگ معمولا بیشتری میزان بیس و بلندی صدا را در میان هدفون‌های دیگر دارند این هدفون ها فضای بشری برای تولید صدا داشته و گردش صدا را نیز بهتر انجام می‌دهد و به خوبی صدای محیط را قطع کرده و اجازه خروج صدای موسیقی را نیز نمی‌دهد.

معایب: این هدفون‌ها به دلیل اندازه بزرگ و وزن بیشتر امکان حمل و نقل آسان وراحت را ندارند. و در استفاده طولانی مدت باعث گرم شدن بیش از حد گوش می‌شوند. گوشی‌های بزرگ ممکن است با عینک، گوشواره ویا مدل موی کاربر تداخل داشته باشد.

هدفون‌ها بی سیم

هدفون

هدفون های بی سم در دوحالت بیشترین استفاده را دارند. یکی زمانی که امکان گوش دادن به موسیقی با صدای بلند در خانه و یا محیط بسته وجود ندارد و دوم هنگام ورزش کردن و دویدن که سیم هدفون‌ها باعث ایجاد مزاحمت در حرکات کاربر می‌شود. محبوب‌ترین فرمت برای ارسال موسیقی به صورت بی سیم، بلوتوث است. اما این نکته را نیز در ذهن داشته باشید که هدفون‌های بی سم بلوتوث راحتی زیای دارند اما در این راه به علت فشرده شدن فایل ها کیفیت صدا و موسیقی قربانی می‌شود.

مزایا: عدم وجود سیم‌های دست و پا گیر و مزاحم و قیمت مناسب رخی مدل‌ها نسبت به سال‌های گذشته

معایب: با تمام شدن باتری هدفون دیگر امکان گوش دادن با آن‌ها وجود ندارد و باید شارژ مجدد شوند. کیفیت صدای هدفون‌های بی سم به دلیل فشرده شدن فایل ها نسبت به هدفون‌های دیگر کمتر است.

هدفون‌های توگوشی

هدفون لایتنینگ

خانوادۀ هدفون‌های توگوشی، مدل‌های بسیار وسیعی را شامل می‌شوند؛ از محصولاتی که می‌توانید به سادگی در مترو و اتوبوس تهیه کنید، تا هدفون‌های موجود در بسته‌بندی گوشی‌های همراه شما و حتی هدفون‌های قدرتمندی که با مدل‌های فول‌سایز از نظر قابلیت‌های صوتی رقابت می‌کنند. گوشی‌های کوچک این هدفون‌ها روی گوشی بیرونی یا در درون کانال گوش قرار می‌گیرند و در بعضی مدل‌ها، به خصوص مدل‌های اسپرت، با گیره‌های کوچکی دور گوش محکم می‌شوند.

مزایا: بسیار جمع و جور و سبک هستند؛ بسیاری از مدل‌ها میکروفون و کنترل‌های ناوبری و مسیریابی را روی سیم هدفون قرار داده‌اند؛ توانایی حذف صدای مزاحم بیرونی متوسط تا سطح عالی؛ تداخل کم یا حتی عدم تداخل با گوشواره، عینک، کلاه و موها.

معایب: کیفیت صدا و پاسخ صدای بم معمولاً قابل مقایسه با مدل‌های فول‌سایز نیست؛ استفادۀ طولانی از آن‌ها ممکن است باعث ناراحتی هایی شود؛ بعضی مدل‌های ابتدایی به سادگی گذاشته و برداشته نمی‌شوند که باعث می‌شود استفاده از آن‌ها در محیط‌های اداری مناسب نباشد؛ طراحی با دو کابل به معنای احتمال بیشتر برای پیچ خوردن و گره خوردن آن‌ها خواهد بود.

ویژگی‌های دیگر: کنترل از راه دور با پنج دکمه برای کنترل صدا؛ جنس و اندازه‌های مختلف برای گوشی (فوم، لاستیک، سیلیکون)؛ غلاف‌های نگه دارندۀ بالای گوش؛ چند درایور balanced-armature با crossover

از هدفون خود چه موقع و برای چه استفاده می کنید

شاید سوال جالبی باشد اما بسیاری از افراد از هدفون ها فقط برای تماس های تلفنی روی سیستم استفاده می کنند، بسیاری از افراد هم هستند که از این وسیله برای کم کردن صدای اطراف استفاده می کنند. عده ای هم هستند که می خواهند با استفاده از هدفون صداهای ملایم را به طور طبیعی تجربه کنند و عده ی بیشتری هم از هدفون های استریو برای لذت بردن از موسیقی استفاده می کنند. به هر حال شما در هر دسته خاصی قرار بگیرید باید بدانید که هدف شما خرید هدفون های خاصی است به عنوان مثال کسی که از هدفون ها برای دریافت و ارسال تماس صوتی استفاده می کند باید بداند که آیتم هایی مثل کیفیت بلندگو باید طوری باشد که نویز دریافت نکند، خصوصا برای افرادی که در مراکز اورژانس کار می کنند. از طرفی میکروفون هم باید طوری باشد که صدای شما را با کیفیت ارسال کند، بسیاری از هدفون ها هستند که میکروفون را پشتیبانی نمی کنند. پس موقع خرید به نیازتان توجه داشته باشید.

با توجه به بودجه ی خود هدفون بخرید

این که شما هر مقدار پول داشته باشید و بخواهید برای خرید هدفون خرج کنید شاید خوب باشد اما باید بدانید که باید هدفونی را انتخاب کنید که هر چقدر هم که بخواهید هزینه کنید ارزش آن را داشته باشد. شما می توانید کلیه سایت ها را برای هدفون های مختلف با ویژگی های مختلف جستجو کنید اما مهم این است که آنچه که می خواهید پیدا کنید و قیمت واقعی آن را بدانید و پرداخت کنید. گاهی اوقات کافیست سری به سایت کمپانی سازنده بزنید. اما بهتر است اول جیب خود را در نظر بگیرید و با توجه به هزینه ای که می خواهید بکنید هدفون ها را جستجو کنید. از طرفی هم شما می توانید به راحتی با قراردادی با برخی شرکت ها هدفون مورد علاقه خود، با ویژگی هایی که خودتان دوست دارید سفارش دهید. به هر حال مراقب باشید برخی از فروشگاه ها هزینه زیادی از شما نگیرند.

برخی هدفون ها قابلیت حذف نویز دارند

بسیاری از اوقات شما نیاز دارید روی کارتان تمرکز داشته باشید و از کارتان لذت ببرید و در نهایت دقت آن را تمام کنید. بسیاری از هدفون ها هستند که قابلیت حذف نویز دارند و برای خلبان هایی که پرواز های طولانی مدت دارند بسیار مناسب هستند. البته نمونه های ساده تری از این مدل هدفون ها هم هنوز ساخته می شود و می تواند به شما کمک کند با صرف هزینه ای کمتر یکی از این هدفون ها را خریداری کنید. در این هدفون ها که با استفاده از اصل تداخل مخرب، موجب می شود که امواج صوتی شکسته شوند و به گوش شما نرسند. البته این هدفون ها بیشتر برای افرادی بکار می آید که بخواهند صداهای نسبتا ضعیفی نظیر پچ پچ کردن، حرف زدن، روخانی کتاب و… را از خود دور کنند اما نمونه های قوی تر هم هستند که برای برخی خلبان ها مورد استفاده قرار می گیرد که موجب می شود شکست دیواره های صوتی بر اثر حرکت هواپیما به گوش خلبان نرسد.  پس اگر به چنین امکانی نیاز دارید می توانید به راحتی یکی از این هدفون ها را خریداری کنید.

هدفون بدون نویز

برند به تنهایی برای بسیاری از افراد همه چیز است

شاید دقت کرده باشید که وقتی کسی برای خرید جنسی وارد فروشگاهی می شود بدون اینکه به بیان جزییات و نیازهای مورد نظر بپردازد راحت نام و مدل جنس مورد نظر را می گوید و در کمتر از دو دقیقه محصول خود را خریداری می کند و می رود! نیازی نیست که بر سر قیمت چانه بزند و یا حتی ویژگی هایش را مورد بررسی قرار دهد. چون برخی برند ها در واقع با نام خود تمام چیزی که نیاز دارید را در خود گنجانده اند و بسیاری از کاربران چون قبلا از برند های خاصی استفاده کرده اند دوباره رو به همان برند می آورند. البته نا گفته نماند هدفون هایی که برند می شوند و مردم با اسم آنان را خریداری می کنند هزینه های بالاتری دارند اما خب امتحان خود را پس داده اند، ولی باید دقت کنید که انتخاب یک برند توسط یک شخص، دلیلی بر تایید شما بر آن برند نیست و باید هر محصول خصوصا هدفون ها که تنوع تکنولوژیکی زیادی دارند را بر اساس خواست شخصی و نیازهای خود خریداری کنید. پس دقت کنید برند در واقع جایگزین همه چیز نیست.

به سبک صدایی که می خواهید بشنوید دقت کنید

با توجه به اینکه سبک های صوتی و موسیقیایی خاصی روز به روز بیشتر روانه بازار می شوند، شرکت های سازنده نیز دقت دارند که هدفون های خاصی را برای اصوات خاصی بسازند به عنوان مثال کسی که موسیقی پاپ گوش می دهد از نظر فنی باید هدفونی خریداری کند که برای این تون موسیقی ساخته می شود و برای سایر موسیقی ها نیز همین استثنا وجود دارد. از طرفی اگر شما برای دریافت تماس تلفنی نیاز دارید که هدفون داشته باشید لزومی ندارد از هدفون استریو استفاده کنید! دلیلش را حتما می توانید بفهمید!

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است