یکی از وسایل جانبی که امروزه هر کاربر مشتاق به وب گردی و برگزاری کنفرانس های آنلاین نیاز دارد، وب کم (webcam) است، دوربین های کوچک دیجیتالی که به رایانه متصل می شوند و می توانند عکس های دیجیتال را با سرعت بالا بگیرند و از طریق شبکه به تله کنفرانس ها منتقل و یا به برقراری یک ارتباط تصویری زنده در وب کمک کنند.

در حال حاضر وب کم ها قیمت بسیار مناسبی پیدا کرده اند و نرم افزار آن ها اغلب با خود وب کم ارائه می شود. وب کم ها رنج پیکسلی پایین تری نسبت به دوربین های دیجیتال عکس برداری دارند و اغلب طیف بین ۴۸۰ در ۶۴۰ پیکسل را در بر می گیرند. برای خرید یک وب کم مناسب و خوب باید آن را از ۳ نظر اندازه تصویر (image size)، کیفیت تصویر (image quality) و سرعت فریم (frame speed) بررسی کنید.

همه چیز خلاصه می شود به امکانات دوربین و نرم افزاری که با آن از وب کم استفاده می کنیم. اما شاید سوال باشد چه استفاده ای ؟!

جواب این سوال ، موارد زیادی را شامل می شود ولی ما در این مطلب به پاره ای از موارد اشاره می کنیم.

اولین و مرسوم ترین استفاده ای که از وب کم ها می شود همان است که گفته شد، یعنی ارتباط تصویری. بسیاری از کاربران اینترنت در چت های خود با دوستان و آشنایانشان از وب کم برای دیدن یکدیگر و ارتباط متقابل استفاده می کنند.

راهنمای خرید وب کم

مورد استفاده ی بعدی مربوط می شود به مانیتورینگ . بطور مثال شما در محل کار خود هستید و همزمان می خواهید اتاق کودک دلبندتان را نیز تحت نظر داشته باشید. به همین منظور از نرم افزارهایی استفاده می کنید که قابلیت ارتباط با شبکه را داشته باشند تا وب کم را به نوعی تبدیل به چشم سوم شما در منزل بکند.

مورد بعدی ، استفاده ی حفاظتی و امنیتی است. بطور مثال شما در لپ تاپ خود ، اطلاعاتی دارید که کسی به غیر از شما نباید به آن دسترسی داشته باشد. لذا با استفاده از نرم افزار های مربوطه ، سیستمی را تعبیه می کنید تا در صورتی که وب کم ، چهره ی شما را تشخیص بدهد سیستم عامل فعال شود در غیر اینصورت امکان استفاده از سیستم را نخواهد داد.

پس اینطور می توان گفت با استفاده از وب کم ها ، می توان اقدام به ثبت عکس و فیلم (برای هر منظوری) نمود. تنها لازمه ی این کار ، وجود یک دوربین با قابلیت های مورد نظر و نرم افزار های مخصوص به آن است.

اما بپردازیم به برخی قابلیت ها و ویژگی هایی که در وب کم ها وجود دارد و بهتر است در هنگام خرید به آنها توجه داشته باشید زیرا یک خرید آگاهانه می تواند تا حد بسیار زیادی در پول شما صرفه جویی کرده و در عین حال بهترین مدل را برای شما فراهم آورد.

راهنمای خرید وب کم 1

پهنای باند

اگر قرار است وب کم را برای رایانه منزل و استفاده های شخصی تهیه کنید و قرار است با یک مودم معمولی و از طریق خط تلفن ارتباطی تصویری را در شبکه اینترنت برقرار کنید نیازی به تهیه وب کم هایی با وضوح تصویر بسیار بالا ندارید زیرا پهنای باند شما کم است و تصاویر با پرش و قطع و وصل همراه می شود پس بهتر است برای استفاده های خانگی خیلی هزینه نکنید زیرا یک وب کم معمولی هم نیاز شما را برآورده می کند.

 

اتصالات

بیشتر وب کم های موجود در بازار از پورت و درگاه USB پشتیبانی می کنند که تقریبا می توان گفت هر رایانه ای درگاه USB را دارد اما دقت کنید که اگر پورت های USB سیستم شما درگیر سخت افزارهای دیگری چون ماوس، چاپگر و غیره است هنگام خرید وب کم یک HUB USB (قطعه ای سخت افزاری که دارای چندین درگاه USB است و می توانید آن را با هزینه بسیار کمی تهیه کنید) نیز خریداری کنید تا تعداد پورت های USB سیستم شما افزایش پیدا کند.

خرید وب کم

نرم افزار

هر وب کمی نرم افزاری به همراه خود دارد که امکانات ویرایشی متفاوتی را به کاربرش می دهد. اگر ویرایش تصویر برایتان مهم است بهتر است هنگام خرید به ویژگی ها و ابزارهایی که برنامه وب کم در اختیارتان می گذارد توجه کنید؛ امکاناتی چون بالا بردن شفافیت تصویر، قوی تر کردن رنگ ها و همچنین ابزارهایی ویژه برای تله کنفرانس ها.

داشتن یک وب کم حرفه ای و پیشرفته به خودی خود اشتباه نیست ولی اگر برای ارتباط تصویری در محیط های چت می خواهید از آن استفاده کنید و سرعت اینترنت و پهنای باندتان کم است ، خرید چنین وب کمی اشتباه است زیرا نه تنها نمی توانید از حداکثر ظرفیت آن در فضای اینترنت استفاده کنید بلکه بواسطه ی ارسال فایلهای حجیم ، با کندی در ارسال تصویر روبرو خواهید بود یعنی تصاویر شما فریم به فریم و همانند عکس برای مخاطب نمایش داده می شود. ضمن اینکه ممکن است سرعت اینترنت مخاطب شما هم پائین باشد که در اینصورت مشکل دو چندان می شود زیرا با سرعت پائین نمی توان فایلهای حجیم را بدرستی دریافت کرد. پس خرید وب کم در این شرایط دو ایراد اساسی دارد. اول اینکه نمی توان از حداکثر کیفیت آن بهره برد یعنی نتیجه عکس خواهیم گرفت . همچنین برای امکاناتی که قابل استفاده نیستند هزینه های زیادی را پرداخت کرده ایم.

فانتزی وب کم

وب کم هایی که معمولا در بازار دیده می شوند و کاربران بیشتری از آنها استفاده می کنند حدود 1 الی 1.3 مگاپیکسل هستند که از کیفیت خوب و قابل ملاحظه ای برخوردارند. اما قابلیت فیلمبرداری ، به چیزی بیشتر از کیفیت نیاز دارد و آن هم فریم بر ثانیه است. این ویژگی را که با FPS می شناسند معمولا اگر در حدود 30 و بالاتر باشد مناسب و مطلوب است.

میکروفون داخلی

امروزه اغلب وب کم ها به میکروفون داخلی مجهز هستند ولی اگر برای ضبط صدا ترجیح می دهید از میکروفون خارجی استفاده کنید باید گفت که این امکان برای شما فراهم است و می توانید میکروفون دیگری به سیستم خود وصل کرده و از آن بهره ببرید.

به درستی از وب کم استفاده کنیم

هر وسیله ای اگر به شیوه درست مورد استفاده قرار بگیرد، طول عمر بیشتری خواهد داشت و علاوه بر این موضوع باعث فراهم آمدن امکان آسایش کاربر خواهد شد. اگر شما هم جزو آن دسته از کاربران هستید که زمان زیادی از وقتتان را در اینترنت می گذرانید می توانید از وب کم استفاده های بیشتری هم ببرید و از آن مانند یک دوربین مانیتورینگ استفاده کرده و مکانی را تحت کنترل خود قرار دهید. اگر دوست دارید که از وب کم برای ایجاد فایل های ویدئویی استفاده کنید باید وب کمی را انتخاب کنید که از نظر سخت افزاری و نرم افزاری قابلیت های خوبی از نظر سرعت در ثبت فریم ها داشته باشد. پس در هنگام خرید خوب به این مسائل دقت داشته باشید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است