راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور، از آن دست محصولاتی است که پیش از این استفاده از آن در کشور ما رایج نبود. اما امروزه، با افزایش استفاده از رایانه و نرم‌افزارهای آن، احساس نیاز به وجود دستگاهی که از طریق آن بتوان مطالب موجود در رایانه را برای افراد زیادی نمایش داد، بیش از پیش احساس می‌شود. هم اکنون بسیاری از دانشگاه‌ها، مدارس، سازمان‌ها و ارگان ها درحال تجهیز به دستگاه ویدئو پروژکتور هستند اما هنگام خرید آن به چه نکاتی باید توجه کنیم، تا ویدئو پروژکتوری مناسب برای نیازهایمان داشته باشیم.

میزان کنتراست، روشنایی، رزولوشن ویدئو پروژکتور، عمر لامپ و درگاه‌های ورودی ویدئو پروژکتور، مواردی هستند که حتما باید در حین خرید به آنها توجه کنید.

کنتراست (Contrast)

وقتی در دیتا پروژکتور از کنتراست صحبت می‌کنیم در واقع منظور ما میزان تفاوت نمایش رنگ سیاه و سفید است، به این ترتیب برای مصارف آموزشی دستگاهی با کنتراست ۱۳۰۰۰:۱ دستگاه بسیار مناسبی است. ناگفته نماند که میزان کنتراست دستگاه‌های ویدئو پروژکتور بسته به نوع فناوری که از آن بهره می‌برد (LCD یا DPL) متفاوت است که در این مورد به تفضیل سخن خواهیم گفت.

راهنمای خرید ویدئو پروژکتور

روشنایی (Brightness)

به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین ملاک‌های برتری ویدئو پروژکتور میزان روشنایی آن است، به لطف پیشرفت فناوری، این روزها بیشتر دستگاه‌های ویدئو پروژکتور حاضر در بازار، روشنایی قابل قبولی دارند. با این حساب اگر قصد دارید از دستگاه دیتا پروژکتور در فضای آموزشی به ابعاد یک کلاس استفاده کنید، گزینه‌های بالای ۳ هزار انسی‌لومنز انتخاب‌های بسیار خوبی برای شما هستند.

نکته: انسی لومنز (Ansi Lumens) واحد محاسبه میزان نور لامپ ویدئو پروژکتور است، این معیار به این ترتیب حساب می‌شود که روشناییِ نورِ یک شمعِ روشن برابر با یک انسی لومنز است و با این حساب دیتا پروژکتوری که ۳ هزار انسی‌لومنز روشنایی دارد، در واقع روشنایی برابر با ۳ هزار شمع روشن دارد.

مقایسه تکنولوژی های LCD ،DLP و LCoS

پروژکتورهای LCD (نمایشگر کریستال مایع) و  DLP (پردازش نور دیجیتال) از فناوری های روشنایی مختلفی استفاده می کنند.

پروژکتورهای DLP از تراشه ای استفاده می کنند که شامل هزاران آینه کوچک برای رفلکت یا بازتاب نور است. آینه ها از بین یک چرخ رنگی عبور می کنند و این عبور باعث افزایش وضوح و دقت تصویر می شود.

از طرف دیگر، یک پروژکتور ال سی دی (LCD) برای انتقال نور از طریق یک صفحه LCD طراحی شده است. نتیجه این می شود که از آنجایی که مقدار نوری که می تواند از طریق پانل عبور کند محدود است کنتراست رنگ را کاهش می دهد. این پروژکتورها مناسب فضای تاریک و پخش فیلم است. در صورت تمایل مقاله مفصل تری را درباره مقایسه تکنولوژی ها را در این مقاله مطالعه بفرمایید.

خرید ویدئو پروژکتور

چه چیزی باعث بهترین کیفیت تصویر می شود؟

از نظر استفاده در کلاس درس، یک پروژکتور DLP کیفیت تصویر بهتری نسبت به یک دستگاه ال سی دی داشته و هم چنین در هنگام نمایش فیلم ها دقت بیشتری دارد. به علاوه ،تصاویر با سطوح سیاه بیشتر و پیکسل کمتری پشتیبانی می شوند که به این صورت تصاویر و فیلم هایی که واقعی تر هستند را مشاهده می کنید.

آیا استفاده از یک پروژکتور LCD مزیتی هم دارد؟

یک پروژکتور ال سی دی تصاویری تولید می کند که در آن پیکسل ها قابل ملاحظه تر هستند. با این حال، یک پروژکتور ال سی دی مصرف برق کمتری داشته و گرمای کمتری نسبت به یک پروژکتور DLP تولید می کند. یکی دیگر از مزایای آن این است که وضوح تصویر بهتری در محیط های کم نور دارد.

امکان کنترل نور اتاق را دارید؟

اولین موضوعی که برای انتخاب یک ویدئو پروژکتور باید در نظر بگیرید، وضعیت نورپردازی در اتاقی است که قصد دارید ویدیو پروژکتور را در آن قرار دهید. روشنایی (یا در واقع عدم روشنایی کافی) ویدیو پروژکتورها در گذشته مشکل مهم همۀ آن‌ها بود و برای استفاده از آن‌ها، باید اتاق به کلی تاریک می‌شد؛ اما امروزه ویدیو پروژکتورها روشن‌تر و البته ارزان‌تر از گذشته شده‌اند و می‌توان به سادگی مدل‌هایی را پیدا کرد که با استفاده از فناوری‌های بهتر مثل پرده‌های نمایش با قابلیت پس زدن نور محیط، می‌توانند در اتاق‌های روشن نیز عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

اما باز هم هرچه اتاق مورد استفاده تاریک‌تر باشد، کیفیت تصویر بالاتر خواهد بود. در مورد کنتراست، ویدئو پروژکتور برای نمایش یک تصویر برجسته عوض اشکال خسته و بی‌جان، نیاز به تاریکی خواهد داشت. این مسئله به فرایند کالیبره کردن رنگ‌ها نیز کمک زیادی می‌کند. معمولاً زیرزمین‌ها به جهت اینکه ذاتاً محیط‌های تاریکی هستند، بهترین مکان برای قرار دادن ویدئو پروژکتور در نظر گرفته می‌شوند اما اگر بتوانید جلوی نور پنجرۀ اتاقتان را با پرده‌های تیره بگیرید، می‌شود گفت هر اتاقی برای قرار دادن ویدیو پروژکتور شما مناسب خواهد بود.

برای قرار دادن یک پرده نمایش جا دارید؟

برای نصب کردن پرده نمایش، علاوه بر ابزار، نیاز به جا نیز خواهید داشت. چند راه برای نصب پرده نمایش وجود دارد. می‌توانید از پرده‌های باز شدنی بالا به پایین (مدل‌های موتوردار و دستی در بازار پیدا می‌شوند) استفاده کرده و آن‌ها را از سقف آویزان کنید. اگر هم اشغال همیشگی فضا توسط پرده باعث ناراحتی شما نمی‌شود، می‌توان از مدل‌های ثابت نیز استفاده کرد. راه دیگر، رنگ کردن دیوار با استفاده از رنگ‌های مخصوص پرده نمایش است.

راهنمای ویدئو پروژکتور

 

قبل از خرید پروژکتور، حتماً از اینکه جای کافی برای قرار دادن پرده به علاوه اسپیکرها و لوازم دیگری که برای سینمای خود نیاز دارید وجود دارد مطمئن شوید. ابزارهای آنلاینی برای محاسبۀ دقیق طول و عرض برای پرده‌های نمایش با نسبت تصویر مشخص وجود دارند که در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

چرا روشنایی ویدئو پروژکتور مهم است؟

به طور مثال، اگر شما یک کلاس بزرگ با دانش آموزان زیاد داشته باشید، تصاویر باید بزرگتر باشند که این موضوع می تواند باعث کاهش روشنایی شود. بنابراین، یک پروژکتور با خروجی بالای لومن ممکن است انتخاب بهتری باشد. علاوه بر این، باید میزان روشنایی اتاق را نیز در نظر بگیرید.

معمولا شما باید درس ها و این که چه مقدار یادداشت برداری لازم است را باید در نظر بگیرید.در این حالت، خروجی روشن تر لومن ممکن است انتخاب بهتری باشد. با این حال، اگر شما قصد استفاده از پروژکتور را گاها در یک اتاق تاریک دارید، ممکن است دیدن تصاویر ،بیش از اندازه برای دانش آموزان شما روشن و پرنور  باشد.

جنبه دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، انواع برنامه هایی است که از ویدیوها، عکس ها و گرافیک ها استفاده می کنید. اگر شما قصد دارید که مقداری روشنایی در اتاق تان داشته باشید، در نتیجه به خروجی لومن بالاتری نیاز دارید. اگر کلاس درس در بیشتر  اوقات تاریک باشد، در این نوع استفاده نیازی به مقدار لومن بالایی نخواهد داشت.

ابعاد تصویر

بدون شک یکی از دلایل خرید ویدئو پروژکتور را می‌توان تصویر بزرگ آن دانست، بد نیست بدانید دستگاه‌های دیتا پروژکتور رایج بازار که روشنایی حدود ۳ هزار انسی لومنز دارند، به راحتی قادر هستند ابعادی بین ۲ تا ۳ متر مربع را تصویر دهند. لازم به ذکر است که نور محیط در میزان روشنایی و شفافیت تصویر تشکیل شده بر روی پرده نمایش تاثیر زیادی دارد. برای نمونه همان‌گونه که اشاره شد یک دستگاه معمولی با حدود ۳ هزار انسی لومنز به راحتی تصویری ۲ تا ۲.۵ را بر روی پرده نمایش کلاس درس ایجاد می‌کند، این شرایط در حالی است که لامپ‌های کلاس درس نیز روشن باشد و نور معمولی در اتاق وجود داشته باشد. حال اگر در تاریکی مطلق بخواهیم از همین دستگاه دیتا پروژکتور تصویر بگیریم به راحتی قادر هستیم تصویری روشن به ابعاد ۵ تا ۶ متر مربع داشته باشیم. ذکر این نکته نیز لازم است که هر چه دستگاه ویدئو پروژکتور به پرده نمایش نزدیک‌تر باشد تصویر کوچکتری را خواهیم داشت و هر چه دستگاه را از پرده دورتر کنیم تصویر بزرگ‌تری ایجاد خواهد شد.

رزولوشن یا وضوح تصویر

این روزها با گسترش گوشی‌های همراه، عبارت رزولوشن به واژه‌ای قابل درک تبدیل شده است. در واقع میزان بزرگی پیکسل‌های تصویری را رزولوشن می‌گوییم، کاملاً مشخص است که هر چه تعداد پیکسل به کار رفته بیشتر باشد با رزولوشن بالاتر و در نتیجه وضوح تصویر بیشتری طرف هستیم. از آنجایی که دستگاه‌های ویدئو پروژکتور نیز، تجهیزاتی بصری هستند از رزولوشن‌های مختلفی برخوردارند. شوربختانه باید گفت رزولوشن دستگاه‌های دیتا پروژکتور در چند سال اخیر پیشرفت زیادی نداشته و در دستگاه‌های رایج با رزولوشن‌های ۸۰۰ در ۶۰۰ پیکسل یا نهایتا ۱۰۲۴ در ۷۶۸ پیکسل طرف هستیم. این میزان رزولوشن با توجه به بالا رفتن جزئیات فیلم و عکس‌های موجود و جا افتادن کیفیت تصویر فول‌ اچ‌دی که رزولوشنی برابر با ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ دارد به هیچ وجه قابل قبول نیست. البته از آنجایی که بیشتر استفاده دستگاه‌های ویدئو پروژکتور معمولی برای مصارف آموزشی است، به راحتی می‌توان از رزولوشن کم آنها چشم پوشید. ناگفته نماند که ویدئو پروژکتورهای زیادی نیز در بازار با رزولوشن‌های بالاتر و حتی فول‌ اچ‌دی وجود دارند که قیمت آنها بیشتر است.

وزن ویدئو پروژکتور

ویدئو پروژکتور

اگر می خواهید از پروژکتور برای کلاس های مختلف استفاده شود، در صورتی که قرار باشد بین کلاس ها جابجا شود،باید به وزن دستگاه هم توجه کنید. در این صورت، شما باید پروژکتوری انتخاب کنید که نه تنها سبک وزن (کمتر از ۳ کیلوگرم) باشد، بلکه از لحاظ تکنولوژی، نیازهای کلاس شما را تامین کند.

از سوی دیگر، اگر  قرار باشد که پروژکتور در یک محل ثابت قرار بدهید، مقدار وزن دستگاه دیگر اهمیتی ندارد.در عوض باید بیشتر روی عملکرد و قیمت پروژکتورتان تمرکز کنید.

حرف آخر!

اینها مهم‌ترین نکات و تجارب عمومی بود که باید در هنگام خرید یک ویدئو پروژکتور به آنها توجه کنید اما مطمئنا تجارب شخصی نیز وجود دارند که اگر به انها دست یافته‌اید مطمئنا برای سایرین ارزشمند خواهند بود و بهتر است همین جا انها را با باقی خوانندگان در میان بگذارید!

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است