راهنمای خرید پرده

پرده در چیدمان خانه های ایرانی نقش پررنگی دارد. پرده ها می توانند جلوه هایی از رنگ و زیبایی را در خانه شما به نمایش بگذارند و چیدمان آن را تحت تاثیر قرار دهند.

حتما می دانید که یکی از ارکان ساخت هر خانه ای وجود پنجره است و پنجره ها می توانند بخشی از زیبایی هر خانه را تامین کنند.

البته زمانی این زیبایی دو چندان می شود که پرده های زیبا بر آنها آویخته باشد. پرده ها در کنار طرح و سبکی که یک پنجره دارد، می توانند بر زیبایی ویژه پنجره ها بیفزایند استفاده از پرده هایی که با طرح و رنگ و چیدمان خانه شما تناسب بیشتری داشته باشد، نیازمند رعایت یکسری نکات است. اول اینکه پرده ای که برای خانه خود انتخابمی کنید، متناسب با چیدمان خانه شما باشد، دوم اینکه چه پرده های خانه برعهده دارند. پرده می تواند شکل و سبک مختلفی داشته باشد. سبک و شکل پرده را می توانید متناسب با دیگر وسایل خانه خود هماهنگ کنید.

علاوه بر جنبه های زیبایی شناختی، پرده ها سلیقه و علاقه شما را نیز به اطرافیان نشان می دهند. درواقع پرده ها و رنگ ها و طرح های آنها روحیه و حال و هوای خاص شما را به بیننده نشان می دهد. به همین دلیل باید تلاش کنید که نهایت سلیقه تان را در انتخاب نوع پرده خانه خود به خرج دهید.

شاید نیازی نباشد برای انتخاب، خرید و نصب پرده های منزلتان متحمل هزینه گزافی شوید؛ کافی است به این نکات توجه کنید.

راهنمای خرید پرده

دکوراسیون ساده برای پنجره‌ها

پنجره‌هایی ساده به زیبایی می‌توانند منظره آ‌ن‌سوی خود را قاب کنند. پرده‌های ساده نیز تا حدی این چنین عمل می‌کنند. این نوع پرده‌ها همیشه جذابیت و زیبایی خاص خود را دارند. این نوع پرده‌ها که با پارچه‌هایی بسیار ساده دوخته می‌شوند، توجه بیننده را به دکوراسیون قسمت‌های دیگر فضا معطوف می‌کنند و باعث می‌شوند نگاه کمتر درگیر دکوراسیون داخلی منزل  پنجره شود. در این حالت احساس خوشایندی از تماشای دکوراسیون پنجره به فرد القا می‌شود.

گاهی اوقات اگر برای پنجره‌ اتاق‌هایی که دکوراسیونی شلوغ و پیچیده دارند پرده‌ای ساده در نظر بگیرید، جلوه کلی دکوراسیون داخلی اتاق ناقص به نظر خواهد رسید. در چنین مواردی پیشنهاد می‌شود از پرده‌های ساده برای پنجره‌ها استفاده نکنید. چنانچه دکوراسیون خلوتی با قالیچه و روکش مبلمان ساده و طرح‌های خلوت دارید، برای پنجره‌ها از پرده‌‌های ساده استفاده کنید.

انواع شیدها با پارچه‌های خلوت یا ساده و رنگ‌های ملایم نیز، مانند پرده‌های ساده، جلوه‌ای بسیار راحت و زیبا دارند. یکی دیگر از دلایل استفاده از پرده‌ها و شیدهای ساده برجسته‌تر نشان دادن بافت پارچه‌ای است که برای پرده یا شید استفاده شده است. معمولا بافت پارچه‌های بدون طرح با رنگ‌های ملایم بیشتر جلوه می‌کند.

رنگ‌های سفید، طوسی، سبز زیتونی و آبی ملایم برای پرده‌ها و شید‌های ساده مناسب هستند.

خرید پرده

بدون والان بدوزید

وقتی قسمتی از بالای پرده زیر سقف کاذب و یا قاب پرده می‌رود دیگر لازم نیست شما یک والان هم برای آن در نظر بگیرید‌. آویزان کردن پرده‌های کناری که به دکور معروف است‌، این ترکیب را کامل می‌کند‌.

پارچه را با نورهای مختلف امتحان کنید

حواس‌تان باشد رنگ پارچه پرده‌ای که شما در فروشگاه دیده‌اید لزوما همان رنگی نخواهد بود که شما در خانه خواهید دید. بنابراین هنگام انتخاب پارچه به نور فضای خانه‌تان توجه کنید و از فروشنده بخواهید چراغ‌های متمرکزش را خاموش کند تا شما در نور غیر‌مستقیم هم رنگ پارچه را ببینید‌. البته بهتر است که روز برای خرید پرده اقدام کنید تا هر دو نوع نور در دسترس باشند‌.

بین پنجره‌ها تابلو بزنید

وقتی که شما روی یک دیوار بزرگ دو پنجره کنار هم دارید و بین آنها هم دیوار کوچکی وجود دارد‌، می‌توانید دو پرده جداگانه آویزان کنید و روی دیوار میان دو پنجره هم تابلو و یا شمعدان دیواری نصب کنید‌. شما حتی می‌توانید با توجه به عرض دیوار میانی یک بوفه هم آنجا قرار دهید .

پنجره‌ها را به هم وصل کنید

اگر روی یکی از دیوارهای شما دو پنجره با فاصله از هم وجود دارد‌، برای عریض‌تر شدن فضای پذیرایی برای مجموع پنجره‌ها و دیوار وسط یک پرده بزرگ بزنید‌. به این ترتیب ابهت فضا بیشتر خواهد بود‌. البته بهتر است این پرده را دو تکه در نظر بگیرید چرا که شما می‌توانید پنجره‌ها را راحت باز کنید و موقع شستشو هم با مشکل کمتری مواجه شوید‌. اگر مشکل شما برای انجام این کار این است که نگران مشخص بودن محل اتصال دو تکه به هم هستید‌، پرده را به جای چین دادن به صورت پیلی دار بدوزید‌.

راهنمای پرده

پارچه‌های ظریف و حریرها

پارچه‌های ظریف مانند حریر در دو نوع شفاف و نیمه‌شفاف موجود هستند. این پارچه‌ها علاوه‌بر اینکه فیلتری در برابر نور خورشید هستند، منظره و جلوه خارج را به طور کامل مسدود نمی‌کنند. پارچه‌های حریر به رنگ‌های سفید و کرم بسیار معمول هستند، اما امروزه رنگ‌‌ها و طرح‌‌های متنوعی از این نوع پارچه‌ها را می‌توان خریداری کرد.

پارچه‌های ظریف از لحاظ نوع بافت و الیاف، تنوع گسترده‌ای دارند برای مثال پارچه‌های موسلین، انواع حریرها، پارچه‌های توری، انواع سیلک‌ها و… . پارچه‌های ظریفی که با الیاف طبیعی بافته شده‌اند بسیار حساس اند و به مراقبت‌های ویژه احتیاج دارند اما پارچه‌های ظریف مصنوعی در برابر شست‌وشو زیاد مقاوم هستند و به اتو کردن نیاز ندارند.

پارچه‌های ظریفی مانند موسلین، کریشه و تنزیب (پارچه لطیف توری شکل)، سال‌های زیادی به‌عنوان پوششی در برابر نور خورشید استفاده می‌شده است. امروزه می‌توان برای خلق پرده‌ای زیبا از این پارچه‌ها به‌صورت تنها استفاده کرد. این پارچه‌های ظریف در پرده‌های چند لایه به‌عنوان یکی از لایه‌های مهم به حساب می‌آیند.

با کم و زیاد کردن تعداد چین‌ها در پرده‌هایی با پارچه‌های ظریف، می‌توان جلوه پرده را تغییر داد و میزان نور ورودی و حفظ حریم داخلی خانه را کم و زیاد کرد و آن را به‌راحتی با شرایط محیط و حال‌وهوای خانه تطبیق داد.

برای فضاهای رسمی و مجلل، ترکیب پرده‌های حریر و ظریف به عنوان لایه زیرین، در کنار پرده‌های مخمل ضخیم که به دو طرف پنجره هدایت شده‌اند، بسیار شکیل و زیبا است. در چنین حالتی می‌توانید با کنار زدن پرده‌های مخمل و استفاده تزئینی از آنها، نور طبیعی را به داخل راه دهید یا با باز کردن لایه‌های مخمل جلوی ورود نور را بگیرید. در این حالت جلوه‌ای جدید برای پرده پدیدار می‌شود.

در انتخاب و استفاده از پارچه‌های حریر و ظریف رنگ شده، این نکته را مد نظر قرار دهید که رنگ این پارچه‌ها ممکن است به‌دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض نور خورشید، به مرور از بین ‌برود.

انواع تورها و دیگر پارچه‌های ظریف، می‌توانند به تنهایی پرده‌ای زیبا و کامل برای دکوراسیون خانه شما به‌خصوص در فصل تابستان باشند. در فصل زمستان نیز یک لایه از پرده‌ای ضخیم‌تر را به این پرده‌ها اضافه کنید و به سادگی پرده‌ای زمستانی و چند لایه داشته باشید.

پرده‌های حریر ساده در عین سادگی و زیبایی، می‌توانند حریم داخلی فضا را محفوظ نگه دارند و به نور طبیعی اجازه دهند تا به فضا وارد شود.

پنجره ها نقش مهمی در زیبایی و جلوه نقاط مختلف خونه دارن. نور هم که از مهمترین عناصر دکوراسیون داخلی منزل  هست و پنجره ها اصلی ترین منبع تامین نور طبیعی هستن. اینکه چه پرده ای و چه جنسی برای چه پنجره ای و با چه شرایطی مناسب هست، موضوعیه که در این مطلب اون رو مورد بررسی قرار میدیم.

پرده

نقش روی نقش نیندازید

اگر تصمیم گرفتید که به ترکیب پرده‌تان دکور هم اضافه کنید‌، به این موضوع مهم توجه داشته باشید که هر دو پارچه حریر و ضخیم را طرح‌دار انتخاب نکنید چراکه فضا را شلوغ می‌کند. اگر پارچه طرح‌دار دوست دارید‌، پارچه دکورهای کنار پرده را طرح‌دار تهیه کرده و پارچه حریر را به یکی از رنگ‌های روشن موجود در طرح انتخاب کنید‌.

یک رنگ از محیط بگیرید‌

اگر می‌خواهید در محیط پذیرایی‌تان پرده رنگی بزنید‌، رنگ را از ترکیب رنگ های به کار رفته در دکوراسیون فضای پذیرایی انتخاب کنید‌. البته رایج‌ترین کار این است که شما رنگ دکورها را تیره‌تر یا تند‌تر انتخاب کنید و حریر را به لحاظ رنگی هماهنگ با آن بخرید‌. البته امروز حریر‌های رنگی متنوعی هم به بازار آمده‌اند‌. اگر همه اجزای مبلمان‌تان رنگ سفید یا روشن دارد می‌توانید پرده را تیره تر انتخاب کنید‌.

پرده‌ای با همان سبک دکوراسیونی بزنید

برای پرده پنجره فضای پذیرایی هم مانند دیگر محیط‌های خانه – فارغ از تنوع موجود میان پارچه‌ها – مدل‌های مختلفی وجود دارد ولی یادتان باشد مدل و یا حتی پارچه انتخابی برای پرده باید با سبک دکوراسیون فضای مورد نظرتان هماهنگ باشد‌. در فضایی که مدرن است و مبلمان و دیگر لوازم دکوراسیونی مدرن انتخاب شده است هیچ وقت پرده‌ای کلاسیک همراه با ریشه نخرید‌. این موضوع برای فضای کلاسیک هم صدق می‌کند‌.

روی دیوار دکور بزنید

اگر نور فضای مورد نظرتان کم است ولی دوست دارید طرفین پرده محیط‌تان دکور با پارچه‌ای ضخیم هم بخورد‌، در صورتی که دو طرف پنجره دیوار خالی وجود دارد‌، ریل پرده را بزرگ‌تر نصب کرده و دکورها را در واقع روی دیوار نصب کنید تا فضایی از پنجره را اشغال نکرده و جلوی نور را نگیرند‌.

برای پنجره کوتاه پرده بلند بخرید

حتی اگر پنجره پذیرایی خانه‌تان قدی نیست و به صورت نیمه است‌، دلیل بر این نمی‌شود که شما حتما مجبورید پرده‌ای با همان ارتفاع آویزان کنید‌. شما حتی برای این نوع پنجره‌ها هم می‌توانید پرده‌های قدی بیاویزید‌‌. این را بدانید پرده قدی علاوه بر اینکه ارتفاع سقف و دیوار را بلندتر جلوه می‌دهد‌، فضا را رسمی‌تر می‌کند‌. شما حتی می‌توانید با وجود پنجره نیمه‌، قد پرده‌تان را از حد معمول هم یک متر بلند‌تر بگیرید و مقداری از پرده را روی زمین پهن کنید‌. به این ترتیب ابهت پرده زیادتر شده و فضا کلاسیک‌تر خواهد شد‌.

راهنمای خرید پرده سلطنتی

میل پرده ها را فراموش نکنید

بهتر است میل پرده را ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر بلند تر انتخاب کنید، زیرا باعث بزرگتر شدن فضا و زیباتر شدن آن می شود، هم چنین باعث می شود تا پنجره وسیع تر و عریض تر به نظر بیاید.

گیره و حلقه پرده ها را متناسب با دکوراسیون داخلی منزل خود انتخاب کنید

شما می توانید از خود پارچه پرده گیره های بسیار شیکی درست کنید، باید اندازه این گیره ها باید متناسب باشد، نه آن قدر تنگ که پرده ها چین اضافی بخورند، نه آن قدر شل که پرده ها از فرم اصلی خودشان خارج شوند. باید به فاصله نصب این حلقه ها هم توجه شود، رنگ حلقه ها نیز بسیار مهم است، اگر هم رنگ پرده ها باشد بسیار مناسب تر است.

زمان مناسب برای نصب پرده

زمان نصب پرده در خانه چه هنگامی است؟ ممکن است به تازگی به خانه جدید خود نقل مکان کرده باشید و یا خانه خود را رنگ آمیزی کرده باشید و یا بخواهید خانه خود را گردگیری کنید. در این صورت همیشه به یاد داشته باشید که آخرین چیزی که باید به مرتب کردن و نصب کردن آن بپردازید، پرده پنجرههاست. زیرا شستن و تمیز کردنپرده زمان بر و به نسبت پرهزینه است.

پس بهتر است حواستان باشد که حتما پرده را در آخرین مرحله از گردگیری خانه آویزان کنید. از طرفی تا رنگ دیوارها به طور کامل خشک نشده، پرده ها را نصب نکنید.

پرده های آشپزخانه نیز نباید تا پایین پنجرهبرسد زیرا معمولا مقدار زیادی چربی را به خود جذب می کند. به ویژه اگر پرده شما در قسمت بالایی هود و یثا در کنار هود آشپزخانه نصب شده باشد، حتما باید پرده را بافاصله از قسمت انتهایی پنجره نصب کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است