راهنمای خرید پرینتر

پرینتر، یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجادشده به‌وسیلهٔ رایانه را بر روی کاغذ حک می‌کند. این تعریف یک پرینتر بوده، وسیله‌ای که تقریبا به یکی از اجزای اجتناب‌ناپذیر در خانه‌ها و ادارات تبدیل‌ شده است. پرینترها برای مصارف مختلفی تولید می‌شوند، از کوچک‌ترین مصارف خانگی تا برگ‌ترین کارخانه‌ها و چاپخانه‌ها نیاز به دستگاه پرینتر دارند.

پرینترها انواع مختلفی دارند اما از میان پرینترهای ماتریس سوزنی، لیزری، جوهرافشان، تماسی و غیر تماس تنها دو مورد لیزری و جوهرافشان بیشترین کاربرد را در میان کاربران ایرانی دارد که به توضیح این دو مورد و بهترین گزینه‌های خرید آن‌ها می‌پردازیم.

برای اینکه هنگام خرید زمان طولانی را صرف مقایسه و بررسی محصولات نکنید، بهتر است قبل از رفتن به مراکز خرید یا خرید آنلاین تصمیم بگیرید که نمونه لیزری یا جوهرافشان می‌خواهید و ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که برای شما اولویت دارند، مثل امکانات شبکه‌ای، سرعت چاپ، کیفیت چاپ، ظرفیت کاغذ، اندازه و وزن را در نظر بگیرید.

توان کاری

پرینترها در کلاس‌های مختلفی طراحی می‌شوند. اولین مورد در این زمینه توان کاری پرینتر است که بر اساس استفاده‌ی طراحی شده برای پرینتر تعیین می‌شود. در این قسمت پرینترها در مدل‌های خانگی، خانگی سنگین، اداری سبک و اداری سنگین دسته‌بندی می‌شوند. نکته‌ی تعیین‌کننده در این زمینه توان کاری پرینتر است. توان کاری پرینتر معمولاً با عددی بین ۱۰۰۰ تا ۱۰۰٫۰۰۰ و حتی بیشتر عنوان می‌شود. البته شاید میزان اعلام‌شده توسط شرکت سازنده معیار خوبی برای انتخاب پرینتر نباشد. توصیه‌ی ما به شما این است که در مرحله‌ی اول به حجم سینی ورودی پرینتر دقت کنید. پرینترهایی که برای مصارف سبک طراحی می‌شوند معمولاً در سینی ورودی کاغذ خود تنها پذیرای ۱۰۰ برگ هستند. این میزان با افزایش توان پرینتر کم‌کم بیشتر می‌شود. در واقع می‌توان گفت پرینتری که دارای سینی ۱۰۰ برگی است برای سبک‌ترین مصارف ساخته شده است و بهتر است در منزل استفاده شود. کمی بالاتر به سینی‌های ۱۵۰ برگی برمی‌خوریم. این پرینترها توان بیشتری داشته و برای استفاده‌های متوسط خانگی و یا سبک اداری مناسب هستند. پرینترهای ۲۰۰ برگ به بالا هم برای مصارف اداری طراحی شد‌ه‌اند. البته پرینترهایی هم داریم که این مقادیر برای آن‌ها ناکافی است و سینی‌های مجزایی تا سقف ۱۰۰۰ برگ ارائه می‌دهند. حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که سینی چه اهمیتی دارد و شاید بگویید می‌توانید حتی در سینی‌های کمتر هم مکرر کاغذ پر کنید و استفاده‌ی سنگینی از پرینتری داشته باشید. در این که می‌توانید از پرینتری با ظرفیت سینی کم کار سنگینی بکشید شکی نیست اما هر پرینتر توان کاری مخصوصی دارد و در صورت تجاوز از این میزان پرینتر خیلی زود از کار خواهد افتاد. پس در مرحله‌ی اول ظرفیت کاری خود را با پرینتر مشخص کنید.

راهنمای خرید پرینتر

پرینتر لیزری تک‌کاره یا چندکاره

در این که پرینترهای لیزری برای چاپ متن به کار می‌روند شکی نیست. فرض ما بر این است که همه‌ی شما عزیزان از این موضوع آگاه هستید. در این مرحله شما ۲ انتخاب پیش رو دارید. این که پرینتری تک‌کاره تهیه کنید که به صورت تخصصی به پرینت می‌پردازد، یا این که به سراغ پرینتری چندکاره بروید که علاوه بر پرینت می‌تواند قابلیت‌های اسکن، کپی و در برخی مدل‌ها فکس را هم ارائه دهد. قابلیت‌های اسکن و کپی در پرینترهای چندکاره بسیار مفید هستند. اگرچه شاید برای مثال قابلیت اسکن پرینترهای چندکاره امکانات و کیفیت اسکنرهای تک را نداشته باشد؛ البته شاید! قابلیت فکس هم در برخی پرینترهای چندکاره تعبیه می‌شود. به نظر ما که بودن این قابلیت‌ها در کنار پرینتر مفید است و البته قیمت تمام‌شده‌ی پرینتر را افزایش می‌دهد. اگر در حال حاضر نیازی به اسکن و کپی یا فکس نداشته باشید، شاید در آینده‌ به آن‌ها نیاز پیدا کنید.

کدام پرینتر بهتر است؟

ممکن است این سوال برای‌تان پیش بیاید که از بین پرینترهای موجود در بازار، لیزری‌ها بهترند یا جوهرافشان‌ها؟ همان‌طور که در بالا نیز بدان اشاره نمودیم انتخاب بهترین نوع پرینتر به شما و نیازتان باز می‌گردد. پرینترهای جوهرافشان می‌توانند نمودارهای رنگی و عکس‌های براق را چاپ کنند اما نمی‌توانند نوشته‌ها را به‌خوبی و خوانایی پرینترهای لیزری چاپ کنند.

پرینترهای جوهرافشان بسیار کندتر از پرینترهای لیزری هستند و هزینه مواد مصرفی آن‌ها نیز بسیار بیشتر از پرینتر های لیزری است. با توجه به موارد بالا نتیجه می‌گیریم که پرینترهای لیزری برای اداره‌‌ها و کارخانه‌ها مناسب‌تر بوده و به دلیل سرعت‌ بالا، دوام طولانی‌تر و ارزان بودن مواد مصرفی آن‌ها گزینه‌های خوبی برای این مکان‌ها هستند.

برای مصارف خانگی نیز باز پرینترهای لیزری به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر هستند. پرینترهای رنگی گران‌ قیمت بوده و برای مصارف خانگی پیشنهاد نمی‌شوند. پس اگر قرار است کتاب پرینت بگیرید یا تکالیف و گزارشات مدرسه یا دانشگاه را چاپ کنید، پرینترهای لیزری سیاه‌ و سفید بهترین گزینه برای شما هستند.

خرید پرینتر

علت تفاوت قیمت پرینترهای خانگی و اداری چیست؟

پرینترهای خانگی قابلیت گرفتن پرینت تعداد بالا را نداشته و سرعت‌ پایین‌تری نیز نسبت به پرینترهای اداری دارند. پرینترهای خانگی نمی‌توانند فشار بالایی را در برابر تعداد پرینت بالا تحمل کنند و به آن‌ها آسیب می‌رسد. تعداد برگ پرینت‌های یک پرینتر خانگی در ماه در حدود ۷۵۰ برگ بوده و پرینترهای اداری ۸,۰۰۰ برگ است. توجه داشته باشید که این حداکثر میزان ممکن است؛ پس همواره می‌بایست سعی کنید که تعداد صفحات چاپ‌شده را زیر این عدد حفظ کنید.

هزینه مواد مصرفی

یکی از نکات بسیار مهم که در زمان خرید چاپگر کمتر به آن توجه می شود و معمولا فروشندگان مشتری را از آن آگاه نمی سازند هزینه مواد مصرفی است. قیمت کارتریج برخی از پرینترهای ارزان جوهرافشان با خود پرینتر برابری می کند یعنی پس از چاپ حدود 150 تا 200 برگ، مجبور به پرداخت معادل قیمت پرینتر برای کارتریج جدید خواهید شد.

در واقع تولید کننده های پرینتر های ارزان، قیمت چاپگر را به شدت پایین نگاه می دارند و درآمد خود را از فروش مواد مصرفی تامین می کنند. به عنوان مثال در اکثر پرینترهای جوهرافشان HP، هد پرینتر به همراه کارتریج است و با هر بار عوض کردن کارتریج هد پرینتر نیز تعویض می شود به همین دلیل قیمت کارتریج های HP بسیار گران می باشد ولی در عوض به دلیل تعویض هد چاپگر، کیفیت آن همواره مطلوب است. البته می توان کارتریج های تمام شده را شارژ کرد اما این کار توسط هیچ کدام از تولید کنندگان چاپگر پیشنهاد نمی شود. شارژ جوهر کارتریج باعث صرفه جویی در هزینه ها و افت کیفیت پرینتر می گردد. اما یک یا دو بار شارژ کردن کارتریج (پر کردن کارتریج با جوهر) مشکل خاصی ایجاد نمی کند و امروزه این کار در تمام دنیا رایج شده است.

پیش از خرید چاپگر جوهر افشان از هزینه مواد مصرفی آن مطلع شوید. چاپگرهای Epson و Canon به دلیل قیمت نسبتا پایین مواد مصرفی و کیفیت مناسب چاپ همواره جزء بهترین انتخاب های چاپگرهای جوهر افشان می باشند.

پرینتر

قابلیت اتصال به شبکه

آیا قصد دارید پرینتر خود را بین چند کامپیوتر به اشتراک بگذارید؟

اگر قرار است بیش از یک نفر از پرینتر استفاده کنند بهتر است به فکر قابلیت شبکه باشید. بسیاری از پرینترهای جدید پورت Ethernet یا شبکه دارند و به راحتی توسط کابل شبکه به Switch متصل می شوند و به این ترتیب تمام کامپیوترهای شبکه می توانند از پرینتر استفاده کنند. البته پرینترهای بدون پورت شبکه را نیز می توان بین چند کامپیوتر به اشتراک گذاشت اما برای این کار باید پرینتر را به یکی از کامپیوترهای متصل نموده و سپس آن را Share کنید. در این حالت زمانی که کامپیوتری که پرینتر به آن متصل است خاموش باشد، دیگران نمی توانند از چاپگر استفاده کنند.

همچنین برخی از چاپگرهای مدرن مجهز به شبکه Wi-Fi می باشند به این ترتیب می توانید پرینتر را در هر مکانی از خانه قرار داده و به شبکه بی سیم متصل کنید.

اسلات حافظه، بلوتوث و PictBridge

اگر قصد دارید عکس های زیادی را چاپ کنید به فکر چاپگر با اسلات حافظه یا Bluetooth و یا PictBridge باشید. هر سه قابلیت به شما امکان چاپ عکس بصورت مستقیم از طریق دوربین را می دهند و نیازی نیست که تصاویر را ابتدا به کامپیوتر منتقل نموده و سپس آنها را چاپ کنید. از طریق اسلات حافظه می توانید مستقیما کارت حافظه دوربین را به پرینتر متصل نموده و تصاویر را چاپ کنید. اگر دوربین دیجیتال شما از بلوتوث پشتیبانی می کند می توانید آن را مستقیما به پرینتر متصل نموده و تصاویر مورد نظر خود را چاپ کنید.

قابلیت PictBridge نیز شما را قادر می سازد تا دوربین خود را از طریق همان پورت USB مستقیما به پرینتر متصل کنید.

این امکانات ممکن است هیچ وقت به کار شما نیایند و ممکن است همیشه تمایل داشته باشید قبل از چاپ عکس، آن را در صفحه بزرگ مانیتور مشاهده نموده و یا با نرم افزارهای ویرایش عکس تغییراتی در آن اعمال کنید.

پرینتر حرفه ای

سرعت، رزولوشن و کیفیت رنگ

سعی کنید قبل از خرید چاپگر، کیفیت رنگ های خروجی، سرعت چاپ هر برگ و وضوح چاپ را از نزدیک مشاهده کنید. توجه داشته باشید که اطلاعاتی که تولید کنندگان اعلام می کنند همانند Refresh Rate تلویزیون یا مصرف بنزین ماشین بعضا اشتباه و اغراق آمیز است. پس سعی کنید تنها به اطلاعات اعلام شده تولید کننده، بسنده نکنید و پیش از خرید چاپگر تحقیقات لازم را انجام دهید.

برخی از چاپگرهای جوهر افشان ارزان قیمت سرعت بسیار پایینی دارند و برای چاپ یک برگ زمان زیادی را تلف می کنند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است