راهنمای خرید چاقو آشپزخانه

همه چاقو های آشپزخانه یکسان نیستند ـ اغلب یک برند مهم را می توان یافت که چاقوهای با کیفیت پایین را با قیمتی بالا می فروشد در حالی که احتمال دارد بتوان یک مجموعه با کیفیت تر را با قیمت ارزانتر برای یک برند کمتر شناخته شده یافت.

از آنجا که خرید چاقو آشپزخانه که از آنها به صورت روزانه برای تمام آشپزی طول روز استفاده می کنید، یک سرمایه‌گذاری به حساب می آید انتخاب کاردهای با کیفیت خوب که ماندگار هستند و جابجایی آنها راحت می‌باشد یک باید است. در این مقاله، فرا می‌گیرید به هنگام خرید چاقو های آشپزخانه با کیفیت به دنبال چه باشید.

راهنمای خرید چاقو آشپزخانه

تصور کنید از یک گوجه‌فرنگی که با یک چاقوی بد خرد شده باشد، چیزی جز چند تکه له شده باقی نخواهد ماند که غیر ممکن است بتوانید آن را سر میز بیاورید. بیشتر عروس‌خانم‌ها برای جهیزیه، یکسری کامل چاقو می‌خرند بدون اینکه بدانند دقیقا به چه چاقویی برای چه کاری نیاز دارند. سری‌های چاقوها معمولا گران هستند و به دلیل اینکه عادت نکرده‌ایم از هر چاقو درست استفاده کنیم، بیشتر آنها بدون استفاده می‌ماند. اگر کاربرد درست هر چاقو را بشناسید و بدانید هر چاقو به چه کار می‌آید، می‌توانید درست و بجا خرید کرده و به بهترین شکل از چاقوهایی که می‌خرید استفاده کنید. اینها رایج‌ترین چاقوهایی هستند که در هر مجموعه چاقو وجود دارد.

چندکاره خوش‌دست
به این چاقو می‌گویند چاقوی چندکاره یا چاقوی برش. این چاقوی کوچک بسیار خوش‌دست است و با آن می‌توانید تمام کارهای کوچک آشپزخانه، از پوست کندن میوه‌ها تا شکل دادن به تکه‌های کوچک گوشت را انجام دهید. می‌توانید با این چاقو میوه‌آرایی کرده یا مواد غذایی کوچک را خرد کنید، مثلا برای خرد کردن سیر این چاقو از همه مناسب‌تر است.

چندکاره خوش‌دست چاقو

مخصوص گوجه‌فرنگی
از چاقوی دندانه‌دار بیشتر از همه برای خرد کردن نان و شیرینی‌های کوچک استفاده می‌شود. می‌توانید به آسانی با آن کیک صبحانه را برش بزنید یا پنیر را ورقه کنید. از آن می‌توانید برای ورقه کردن میوه‌ها و سبزیجات نرم هم استفاده کنید. مثلا گوجه‌فرنگی با این چاقو خیلی راحت برش داده می‌شود، به خصوص اینکه این چاقو، اندازه کوچک چاقوی دندانه‌دار است.

چاقو مخصوص گوجه‌فرنگی

استاد سبزی خرد کردن
این چاقو تقریبا شبیه ساطور عمل می‌کند، با این تفاوت که تیغه آن از ساطور کلاسیک ارتفاع کمتری دارد و در نتیجه سبک‌تر است. البته قطر تیغه استحکام زیادی به آن می‌دهد. دندانه‌هایی که روی تیغه وجود دارند، هم خرد کردن را راحت می‌کنند و هم باعث می‌شوند مواد غذایی کمتر به تیغه‌ها بچسبند. با این چاقو به راحتی می‌توانید سبزی خرد کنید.

چاقو استاد سبزی خرد کردن

نان بدون خرده نان
این چاقوی دندانه‌دار بزرگ، درست مانند نمونه کوچک‌ترش عمل می‌کند با این تفاوت که به دلیل اینکه سنگین‌تر شده، انرژی کمتری از شما می‌گیرد. البته خرد کردن گوجه‌فرنگی با این چاقو کمی سخت است اما به راحتی می‌توانید نان و کیک‌های بزرگ را با آن خرد کنید. استفاده از چاقوی دندانه‌دار برای خرد کردن نان باعث می‌شود کمترین خرده‌ها از نان جدا شود.

چاقو نان بدون خرده نان

قواعد بیان شده در مراحل ادامه همچنان برای انتخاب مجموعه‌ای خوب از کاردهای آشپزخانه کاربرد دارد. همچنین ریسک خرید یک مجموعه ارزان یا از قبل بسته‌بندی شده آن است که شما ممکن است هر کارد را در این مجموعه حس نکنید یا برند مورد نظر را دوست نداشته باشید در حالی که اگر یک کارد را اول انتخاب کرده باشید، می‌توانید با سرعت برندی که برای شما کارآیی ندارد را تغییر دهید.

1.به هنگام خرید کارد، هر چاقو را در دست خود بگیرید. اگر قصد دارید از این ابزار استفاده کنید، دسته آن باید راحت باشد و به خوبی در دست شما بنشیند. آگاه باشید آن چه که برای یک نفر راحت است الزاماً بدان معنا نیست که برای شما نیز راحت است. بنابراین، اگر چه این مشاوره مفید است اما اول آن را برای خودتان امتحان کنید.

2.ببینید چه میزان از کارد فلزی است و در کجا قرار گرفته است. به علایم مربوط به اتصال یا جوش به ویژه در دسته کارد توجه کنید. این یک نقطه ضعیف در چاقو است و باید از آن پرهیز کرد زیرا احتمال زیادی دارد چاقوهای ضعیف در این نقطه تا شوند یا بشکنند. بهترین چاقوها از یک فلز یک تکه ساخته می‌شوند و دست‌ساز هستند (هر چند که آنها نایاب بوده و اغلب پر هزینه هستند) در حالی که کاردهای ضعیف نازک هستند، دسته‌های محکمی ندارند و اغلب با یک پوشش ضخیم پلاستیکی پوشیده شده‌اند.

راهنمای خرید ست چاقو

3.وزن چاقو را احساس کنید. یک ساطور سبک وزن برای سرعت عمل و دقت خوب است در حالی که یک کارد سنگین نیازمند کار بیشتر در زمان استفاده از آن برای ساطوری کردن قطعات سبک است. البته، وضعیت عکس در زمانی مصداق دارد که مواد غذایی سفت مانند انواع آجیل، زنجبیل تازه، قند و دیگر مواد سخت‌تر قطعه قطعه شوند؛ برای این مواد، یک چاقوی سنگین ایده‌آل است.

4.تعادل چاقو را بیازمایید. چاقوهای با کیفیت تعادل خوبی دارند به طوری که تیغه یا دسته آنها چندان سنگین نیست. روش قدیمی و مرسوم تست کردن قرار دادن انگشت در جاانگشتی دسته در انتهای تیغه و نگه داشتن افقی چاقو با بخش برنده به سمت پایین است. یک چاقوی با کیفیت و تعادل خوب در آن نقطه متعادل شده و از انگشت شما نمی‌افتد. دلیل اصلی در نظر گرفتن تعادل آن است که یک چاقوی با تعادل خوب عمل بریدن را ساده‌تر ساخته و نیازمند تلاش کمتری است. وجود این نقطه تعادل مانند نقطه تعادل الاکلنگ ضروری است و این تعادل باید در یک نقطه تعادل باشد زیرا در غیر این صورت نامتعادل می‌گردد. اگر از کارد برای مقادیر زیاد مواد استفاده می‌کنید، یک کارد متعادل کمتر به دست شما فشار می‌آورد.

5.به دسته چاقو نگاه کنید. دسته باید محکم باشد، به آسانی قابل تمیز کردن باشد و به خوبی متصل شده باشد. برای اکثر کاردها، این محکم‌ترین بخش کارد است زیرا شبیه یک مجرا است که فشار وارده از دسته را به تیغه منتقل می‌کند. اگر این بخش نازک باشد، مشهود نیست (در پلاستیک پوشیده شده) یا یک جوش یا اتصال مشهود است که این خود علامت و نشانه خوبی نیست. اگر شکافی دیدید، نه تنها ضعف کارد را افزایش می‌دهد بلکه می‌تواند باعث آلوده شدن بخش‌های ریز مواد غذایی و نان به باکتری شود.

دسته چاقو

6.ببینید دسته از چه ماده‌ای ساخته شده است. دسته اغلب از چوب، پلاستیک، رزین‌های فشرده شده و دیگر مواد قوی ساخته می‌شود. چاقوهای قدیمی با دسته استخوانی گزینه خوبی نیستند زیرا استخوان پس از مدتی شکننده می‌شود. موارد زیادی وجود دارند که یک کارد عتیقه با دسته چوبی یا استخوانی در دست مصرف‌کننده فرو رفته و باعث جراحت گردیده است. چوب‌های کم دوام یا نرم یا دیگر مواد کم دوام برای دسته کاردها توصیه نمی‌شوند.

7.ببینید تیغه کارد از چه ماده‌ای ساخته شده است. بهترین تیغه کارد از جنس سرامیک است زیرا می‌توان آن را تا رسیدن به سطح مناسب تیز کرد، تیزی خود را تا مدتی طولانی حفظ می‌کند و زنگ نمی‌زند. ایراد اصلی این نوع چاقو شکننده بودن بیش از حد و به راحتی شکستن آن است ـ کاردهای اغلب گران قیمت هستند. چاقوهای سرامیکی ارزان قیمت را باید با احتیاط زیاد مورد استفاده قرار داد.

چاقوهای خوب اغلب از فولاد زنگ‌نزن (فولاد کربن) ساخته می‌شوند که تیغه آنها با سرعت برش می‌دهد اما باید مراقبت زیادی داشت زیرا قابل اعتماد نیستند. کاردهای با فولاد کربن به راحتی در خانه تیز می‌شوند اما برای جلوگیری از زنگ‌زدگی نیازمند توجه هستند.

·        بسیاری از تیغه‌های کاردهای امروزی از جنس فولاد زنگ‌نزن هستند اما آنها اغلب به سرعت کند می‌شوند و تیز کردن دوباره آنها زمانی طولانی می‌برد. هدف اصلی از خرید کاردهای فولاد زنگ‌نزن این است که آنها نیازمند تیز کردن هستند اما زنگ نمی‌زنن. با حجم کربن کمتر نسبت به چاقوهای دارای فولاد کربن قدیمی که مستعد زنگ‌زدگی هستند، آنها تیغه بهتری داشته و سخت‌تر هستند.

·        اگر مشکل بودجه دارید، یک کارد ارزان فولاد زنگ‌نزن انتخاب خوبی تا زمانی است که استطاعت یک چاقوی ساخته شده از فولاد زنگ‌نزن دارای حجم بالای کربن را پیدا کنید.

·        تیغه‌های دست‌ساز بهتر از تیغه‌های ماشینی هستند زیرا فلز قوی‌تری دارند

·        از کاردهایی بپرهیزید که ادعا می‌شود هرگز نیازی به تیز کردن ندارند. آنها در شروع کار خیلی تیز نیستند و نمی‌توان آنها را تیز کرد یعنی آنها تیزی خود را از دست می‌دهند و وقتی تیزی خود را از دست دادند باید دور انداخته شوند.

راهنمای خرید چاقو

8.به عرض تیغ برنده توجه کنید. به ضخامت و همواری تیغه نیز توجه کنید. بهترین کاردها هموار هستند گویا طوری صیقل خورده‌اند که هیچ علامتی دال بر وجود پستی و بلندی در فلز آنها دیده نمی‌شود. تیغ برش باید کل طول چاقو از نوک تا دسته را دربربگیرد. تصویر بالا نشان می‌دهد که طول تیغ برش باید 5/1 سانتیمتر باشد یا اصلاً تیغ برشی وجود نداشته باشد که در این صورت برای برش‌های سخت مانند هویج بلا استفاده خواهد بود و به همین دلیل است که چاقوهای بزرگ‌تر برای موارد زیر مورد نیاز هستند:

·        باید از استفاده از چاقوهای اره‌ای آشپزخانه برای مصارف عمومی مانند خرد کردن سبزیجات و گوشت پرهیز کرد زیرا آنها نامطمئن هستند و ممکن است بیشتر سُر بخورند تا این که بِبُرند. نمی‌توان آنها را تیز کرد و آنها بیشتر اره می‌کنند تا این که ورقه ورقه کنند مگر این که با فشار مستقیم رو به پایین از آنها استفاده کنید (مانند زمانی که یک تکه پنیر سخت را می‌‌برید) که این کار البته خطرناک است. به نظر می‌رسد خرید آنها معامله خوبی است و آنها اغلب در قالب یک چاقوی همه‌کاره هم برای خرد کردن سبزیجات و هم بریدن نان بسته‌بندی و تبلیغ می‌شوند اما آنها ارزش پولی که می‌پردازید را ندارند. تقریباً هرگز آنها را در میان مجموعه محصولات یک تولیدکننده معتبر و با کیفیت نمی‌بینید لذا این نشان می‌دهد که تولیدکننده آنها مشتریانی را هدف قرار می‌دهد که بیشترین ملاحظات اقتصادی را دارند. چاقوهای اره‌ای باید در مجموعه شما گنجانده شوند اما نه فقط برای ورقه کردن نان یا محصولات تنوری شده.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است