راهنمای خرید کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک مصالح مقاومی هستند که به صورت ردیفی چیده شده و سطح را می پوشانند. کاشی و سرامیک از جنس های مختلف – سنگ، سرامیک، چینی و شیشه – معمولا در فضاهای داخلی مانند آشپزخانه و حمام و سرویس بهداشتی به کار می روند. همه ی این مصالح، زیبا، مقاوم و متنوع در شکل و رنگ هستند و اینها انتخاب را سخت می کند.

همواره توجه داشته باشید جهت خرید کاشی و سرامیک علاوه‌ بر طرح و رنگ باید به موارد دیگری نیز توجه داشته باشیم. تمام کاشی های تولیدی دارای مشخصات خاصی می باشد از جمله این موارد محل استفاده (محیط خارجی ، داخلی ، صنعتی ، اماکن عمومی) – دیوار و یا کف – ضریب اصطکاک ( میزان لیزی ) – میزان سائیدگی – میزان جذب آب و درجه که معمولا به صورت کد و بر روی جعبه بسته بندی آن نوشته می شود می باشد.

کاشی و سرامیک های موجود در بازار اغلب بر دو نوع براق و یا غیر براق تقسیم بندی می شوند که بر اساس آن دارای ویژگی های خاصی می باشند (درجه ، جذب آب ، ضریب اصطکاک ، درجه سائیدگی ، مقاومت در برابر سرما). توجه داشته باشید از کاشی کف میتوان در دیوار استفاده کرد اما کاشی های دیوار را نمی توان به هیچ عنوان در کف به کار برد.

راهنمای خرید کاشی و سرامیک

کاشی و سرامیک را برای کدام قسمت دکوراسیون منزل تان می خواهید؟

اگر دقیقا بدانید کاشی و سرامیک را برای کدام قسمت منزل تان می خواهید، انتخاب اندازه و مصالح بسیار محدودتر و در نتیجه راحت ترخواهد شد. آن را برای دیوار ها می خواهید؟ کف؟ کانتر؟ یا نیمکت حمام؟ به طور معمول سنگ، سرامیک و چینی برای کانتر و کف استفاده می شوند. شیشه معمولا برای دیوارها استفاده می شود.

کاشی های شیشه ای امروزه گزینه های رایجی برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه ها هستند، چون به راحتی بازیافت می شوند و در طیف وسیعی از رنگ ها و پرداخت ها موجود اند.

خرید کاشی و سرامیک

کاشی های موزاییکی در شکل های مربع و مستطیل بسیار معروف شده اند. این موزاییک ها برای کف حمام بسیار مناسب اند، چون آسان تمیز می شوند و به دلیل سطح کوچک شان و بندکشی های بیشتر، از لغزش جلوگیری می کنند. برای خرید کاشی های موزاییکی دقت کنید، چون این کاشی ها در دیوارها هم به کار می روند و اگر شما برای کف می خواهید، باید نمونه ای را تهیه کنید که در برابر لغزش مقاوم باشد.

درجه :

یکی از عوام مهم در انتخاب کاشی و سرامیک درجه می باشد . همواره در تولیدات کاشی و سرامیک درجه یک بالاترین کیفیت محصولات تولیدی می باشد و هرچه قدر مقدار این عدد افزایش یابد به یک نسبت از کیفیت محصول کاهش می یابد .
با توجه به نوع درجه بندی محصولات تولیدی قیمت های آن نیز متفاوت می باشد.
اغلب محصولات تولیدی با درجه کیفی یک و دو مناسب استفاده در کف هستند.
کاشی و سرامیک تولیدی با درجه کیفی سه از استحکام کافی برای محل های پر تردد را ندارد و بیش‌تر در دیوار استفاده می شود.

راهنمای کاشی و سرامیک


درجه سائیدگی

در تولیدات کاشی و سرامیک استاندارد PEI (Porcelain and Enamel Institute ) میزان درجه‌بندی سائیدگی محصولات می باشد توجه داشته باشید که هر چقدر درجه کیفی این عدد بالا تر باشد کاشی دارای مقاومت بیشتری در برابر سائیدگی را دارد.
فقط کاشی های براق دارای این نوع درجه بندی هستند، و اگر قصد خرید کاشی غیربراق را دارید چنین درجه‌بندی را بر روی برچسب آن پیدا نخواهید کرد.
با توجه به اینکه کاشی های استفاده شده در دیوار نیازی به مقاومت بالا در برابر سائدگی ندارند و بیش‌تر جنبه تزئیناتی را دارند می تواند از درجه کیفی سایندگی یک و دو استفاده کرد و در هزینه ها صرفه جویی نمود.

کاشی هایی که در درجه بندی سه از لحاظ سایندگی قرار می گیرند مقاومت متوسطی در برابر سائیدگی دارند لذا بیش‌تر مناسب استفاده در فضاهای مسکونی می باشند.

کاشی هایی که درجه کیفی سایندگی آن ها چهار می باشد مقاومت بسیار بالایی در مقابل سائیدگی دارند و مناسب برای استفاده در تمامی فضاهای مسکونی و برخی از فضاهای تجاری(فضاهایی که تردد در آنها کمتر است) می باشند . کاشی هایی که درجه کیفی سایندگی آن ها پنج می باشد بیش‌ترین مقاومت در درجه کیفی سایندگی را دارا می باشند و برای استفاده در تمامی فضاهای تجاری مناسب هستند.

درجه جذب آب

میزان جذب آب کاشی (Water Absorption) طبقه‌بندی مهم دیگر در انتخاب کاشی های سرامیکی در هنگام خریدن کاشی می باشد که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید.

کاشی و سرامیک


این نوع درجه کیفی اطلاعاتی در خصوص نحوه انتخاب کاشی با توجه به رطوبت موجود در آن محل استفاده را به شما می دهد.

چهار نوع دسته بندی در این نوع درجه بندی موجود میباشد که در آن‌ها نام و درصد جذب آب یک کاشی بیان می شود هر چقدر میزان این عدد کمتر باشد مقدار نفوذ پذیری رطوبت به کاشی کمتر می شود.

کاشی غیرشیشه‌ای که بیش از ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند این نوع کاشی ها و مناسب برای استفاده در فضاهای بیرونی و مرطوب (ماننده حموم و دستشویی ) نمی باشند.

کاشی نیمه‌ شیشه‌ ای که بین ۳ تا ۷ درصد وزن خود آب جذب می کند و فقط جهت استفاده در فضاهای خشک و داخلی خانه مناسب می باشند.

کاشی شیشه‌ای بین ۰,۵ تا ۳ درصد وزن خود آب جذب می کند این نوع کاشی ها سرامیک نام دارند. از سرامیک‌ها در کف نیز می توان استفاده نمود و نیاز شما در کاشی کاری منزل را برطرف خواهد نمود.

کاشی شیشه‌ای کمتر از ۰,۵ درصد وزن خود آب جذب می کند و جز دسته‌ بندی غیرقابل‌ نفوذ قرار می گیرد .

راهنمای خرید کاشی

کاشی و سرامیک های چینی با خاصیت ضد لغزش بودن و مقاومت بالا، گزینه های بسیار خوبی برای کفپوش هستند. این کاشی ها مصالحی به شدت مقاوم و ضد آب هستند که در فضاهای بیرونی هم می توانند به کار روند.کاشی سرامیکی برای فضاهای مرطوب مانند حمام مناسب است. به آسانی تمیز و نصب می شود، ضد آب، مقاوم و ارزان است. طراحان هم چنین کاشی های سرامیکی را به دلیل اینکه برای رنگ آمیزی و تزیینات عکس برگردان (نوعی طراحی که در آن طرح های روی کاغذهای مخصوص را به مصالح دیگر مانند سرامیک منتقل می کنند) مناسب اند، دوست دارند. وقتی صحبت از مقاومت می شود، سنگ طبیعی در ردیف اول قرار می گیرد. این سنگ داری زیبایی کاملا طبیعی است و از آنجایی که هیچ دو سنگی به هم شبیه نیستند، یک الگوی طبیعی در کف و دیوار به وجود می آید. در هنگام انتخاب سنگ به الزامات نگهداری توجه کنید. بعضی از سنگ ها باید بتونه کاری شوند، وگرنه منافذ آنها به مرور زمان با آلودگی پر می شود و حتی ممکن است تخریب شوند. سنگ صاف و هموار از جهت نظافت برای آشپزخانه مناسب تر است، در حالی که یک کفپوش سنگی بافت دار در حمام از لغزش پیش گیری می کند.به شکل و اندازه توجه کنید. این موضوع مخصوصا وقتی خودتان می خواهید کاشی را نصب کنید، مهم تر است. کاشی های بزرگ تر ظاهر مشخص تری دارند و آسان تر از کاشی های کوچک نصب می شوند. اگر از کاشی سرامیکی استفاده می کنید، در مستقیم بودن لبه ها دقت کنید تا ریختن دوغاب راحت تر صورت گیرد. هم چنین دقت کنید که همه ی کاشی ها یک اندازه باشند.

میزان استفاده از کاشی و سرامیک در دکوراسیون داخلی منزل شما چقدر است؟

با وجودی که هیچ استاندارد صنعتی برای مقاومت کاشی وجود ندارد، بیشتر کاشی ها با استفاده از رتبه های PEI (Porcelain Enamel Institute) به صورت زیر طبقه بندی می شوند:
۱: بدون رفت و آمد
۲: رفت و آمد کم
۳: رفت و آمد متوسط رو به کم
۴: رفت و آمد متوسط رو به زیاد
۵+: رفت و آمد زیاد رو به خیلی زیاد

بیشتر کاشی های چینی در ردیف ۴ یا ۵ قرار می گیرند، یعنی دارای مقاومت بالا هستند. پس می توانند گزینه ی مناسبی برای یک آشپزخانه ی خانوادگی باشند.

راهنمای خرید سرامیک

ضریب اصطکاک (میزان لیزی ):

ضریب اصطکاک(C.O.F (Coefficient Of Friction به مقاومت کاشی در برابر لیزخورد اشاره دارد. هرچه میزان این ضریب بیش‌تر باشد کفی که با این کاشی فرش شده باشد از ضریب اطمینان بالاتری نسبت به لیز خوردن برخوردار است (در اصلاح احتمال سرخوردن افراد بر روی این نوع کاشی ها کمتر می شود).

اگر قصد خرید کاشی برای برای حمام خانه خود را دارید حتما به ضریب اصطکاک آن دقت کنید. هر چه این عدد بیش‌تر باشد هنگام خارج شدن از حمام احتمال سرخوردن افراد بر روی این نوع کاشی ها کمتر می شود.

توجه داشته باشید ضریب اصطکاک بیش‌تر از ۵۰ برای مصارف مسکونی و ضریب اصطکاک بیش‌تر از ۶۰ برای مصارف تجاری مناسب می باشد.

مقاومت در برابر سرما:

اگر قصد استفاده از کاشی در فضای بیرونی را دارید این درجه بندی از اهمیت ویژه برخوردار است. مقاومت در برابر سرما به این اطلاعات را در اختیار شما می گذارد که آیا کاشی مورد نظر توانایی مقاومت در برابر سرما را دارد یا خیر. اگر از کاشی مورد نظر در فضاهای داخلی می خواهید استفاده کنید این درجه‌ بندی از اهمیت زیادی برخوردار نمی باشد.

نگهداری و استفاده

کاشی یکی از مستحکم‌ترین و سخت‌ترین موادی است که می‌توان برای پوشش محیط استفاده نمود اما عمر مفید کاشی‌ها علاوه بر جنس و کیفیت کاشی، ارتباط مستقیم با نحوه نصب دارد. هم‌چنین استفاده بهینه از کاشی، محیطی که استفاده می‌شود و شرایط کف و دیوار نیز بر این مهم تاثیرگذار است. اگر زیرسازی مناسب نباشد از عمر سطح کاشی شده کاشته خواهد شد. برای تمیز کردن کاشی باید از موادی استفاده کرد که استاندارد بوده و به سطح کاشی آسیب نزند زیرا اسیدها و بازهای قوی به دلیل خوردنده بودن می‌تواند سطح کاشی را از بین ببرد. هم‌چنین برخی مواد اسیدی می‌تواند بر روی سیمانی که برای بندکشی استفاده شده است تاثیرات مخرب داشته باشد. البته چسب‌های تهیه شده با استفاده از مواد اپوکسی معمولاً مواد مقاوم‌تری نسبت به حملات شیمیایی محسوب می‌شوند.با توجه به اینکه کاشی‌ها جزء مواد قابل ارتجاع محسوب نمی‌شوند، باید به هنگام استفاده دقت نمود که مواد سنگین بر روی سطح کاشی‌ها نیفتد. در قسمت‌هایی که امکان افتادن وسایل بر روی سطح کاشی وجود دارد باید به وسیله فرش و یا حصیر پوشانده شود.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است