راهنمای خرید کاغذ دیواری

کاغذ دیواری یک از مصالحی است که به علت سهولت اجرا ، تنوع طرح و رنگ و هزینه مناسب ، مورد استقبال طراحان داخلی قرار گرفته است. اما انتخاب بهترین طرح و نوع کاغذ دیواری از میان انبوه طرح های موجود در بازار نیاز به تأمل بیشتری دارد. در ادامه به مواردی اشاره خواهیم کرد که هر کس لازم است قبل از خرید کاغذ دیواری به آن ها توجه نماید تا بهترین انتخاب کاغذ دیواری را برای فضای مورد نظر انجام دهد.

قبل از اینکه به بازار جهت خرید کاغذ دیواری بروید ، موارد زیر را بررسی نمایید تا بدون سردرگمی در طرح های متنوع موجود ، بتوانید مناسب ترین انتخاب را داشته باشید.

  • چه نوع از کاغذ دیواری نتیجه و نمایی که شما مدنظر دارید را ارائه می دهد؟ ( رنگ و جنس کاغذ دیواری های موجود در بازار را بررسی کنید)
  • کدام طرح برای فضای مورد نظر مناسب تر است؟ و یا کدام سبک از طرح و نقش ها مورد علاقه شماست؟!
  • آیا به کاغذ دیواری هایی که قابل لکه برداری و قابل شست و شو هستند نیاز دارید؟
  • آیا قصد دارید که از کاغذ دیواری های پشت چسبدار استفاده کنید؟ و یا ترجیح می دهید یک متخصص از روش های دیگر برای نصب کاغذ دیواری تان استفاده کند؟!
  • چه میزان کاغذ دیواری نیاز دارید؟ ( ابتدا حتما” محلی که می خواهید کاغذ دیواری کنید را با دقت اندازه گیری نمایید و قبل از سفارش، نیز در مورد مقدار مناسب آن، مشورت های لازم را با فروشنده انجام دهید.)

کاغذ دیواری مدرن

چرا کاغذ دیواری ؟

ممکن است این سوال وجود داشته باشد که اگر انتخاب و نصب کاغذ دیواری سخت و پر از دردسر است، چرا باید از آن استفاده کرد؟ چرا به جای آن از رنگ‌آمیزی برای دیوارها استفاده نکنیم؟ در جواب باید بگوییم یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از کاغذ دیواری این است که طرح‌ها و رنگ‌هایی که به وسیله کاغذ دیواری می‌توان روی دیوار به وجود آورد، در حقیقت با  نقاشی دیوارها غیرممکن است.

 

رنگ‌آمیزی دیوارها کاری بسیار عالی و ایده‌آل است، اما به شرطی که تمایل به تک‌رنگ بودن دیوارها داشته باشید یا بخواهید از دو رنگ متفاوت با هم، اما ساده برای دیوار‌های مجاور استفاده کنید. اما اگر تمایل دارید طرح و نقشی خاص را با جلوه‌ای جذاب و متمایز بر دیوار داشته باشید یا منظره‌ای دیدنی را روی دیوار خانه خود ایجاد کنید، تنها راه، استفاده از کاغذ دیواری است؛ زیرا در صورتی که شما در زمینه هنر طراحی و نقاشی توانایی خوبی نداشته باشید، ایجاد طرح و نقش زیبا روی دیوار، مطمئنا از توان شما خارج خواهد بود، بنابراین اینجاست که کاغذ دیواری بهترین گزینه برای دکوراسیون است.

راهنمای کاغذ دیواری

کاربری فضا

اولین نکته در انتخاب کاغذدیواری ، کاربری آن فضا است. مثلاً برای اتاق‌خواب که نیاز به آرامش وجود دارد بهتر است از طرح‌ها و رنگ‌های ساده‌تر و ملایم‌تر استفاده کرد که ایجاد آرامش نمایند؛ از طرفی برای فضاهایی با فعالیت‌های بیشتر و پرانرژی‌تر مثل آشپزخانه ، پذیرایی و … می‌توان طرح‌ها و رنگ‌های شاخص‌تر را انتخاب نمود.

در ضمن ، کاربری فضا ، جنس کاغذ دیواری مناسب و میزان دوام آن را تعیین می‌کند. مثلاً برای اتاق یک نوجوان پرانرژی و بازی گوش ، لازم است جنس بادوام‌تری از کاغذ دیواری انتخاب کرد، از طرفی برای اتاق مهمان شاید جنس کاغذدیواری و مقاومت آن کمتر مورد توجه باشد. در مورد فضاهایی که دارای رطوبت و آلودگی هستند مثل سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه ، توجه به دوام کاغذدیواری و مقاومت آن در برابر تردد افراد، آلودگی و گردوخاک و رطوبت اهمیت پیدا می‌کند، ضمناً باید به نحوه نگهداری آن و قابلیت شست‌وشو بودنش توجه کرد.

خرید کاغذ دیواری

مقیاس فضا

ابعاد فضای موردنظر و ویژگی‌های دیواری که قرار است با کاغذدیواری پوشیده شود مثل ارتفاع و عرض آن، بازشوهایش و … ، بر طرح و نقش و رنگ کاغذدیواری اثر دارد.

مثلاً توصیه می‌شود اگر دیواری پر از بازشو مدنظر است ، بهتر است از طرح‌های شلوغ‌تر و ریزنقش‌تر استفاده کرد. در فضاهایی با ارتفاع سقف بلند می‌توان از طرح‌هایی با خطوط عمودی استفاده نمود.

میزان روشنایی فضا

کاغذهای دیواری می‌توانند بر روشنایی فضا اثر بگذارند؛ به‌عکس، میزان روشنایی و تعداد پنجره‌های اتاق نیز بر رنگ کاغذدیواری مؤثر است. برای مثال طرح‌های تیره‌تر و شلوغ‌تر باعث تاریک‌تر شدن اتاق می‌شود (مخصوصاً اتاق‌های کوچک). از طرف دیگر استفاده از کاغذهای دیواری براق و روشن می‌تواند اتاق‌های با روشنایی کم را روشن‌تر نماید.

طرح‌ها و رنگ‌هایی از انواع کاغذ دیواری که در آلبوم‌ها و مجله‌ها می‌بینید با جلوه واقعی آن در فضای موردنظر  شما با شرایط مختلف نور و روشنایی تفاوت دارد. این نکته بسیار مهم است که طرح انتخابی‌تان در فضای واقعی با شرایط نوری مختلف در صبح و ظهر و شب چگونه جلوه می‌کند. پس شاید لازم باشد نمونه‌هایی از طرح‌های انتخابی خود را به خانه بیاورید و در شرایط مختلف نوری بررسی‌شان کنید.

کاغذ دیواری

برای انتخاب طرح مناسب

اولین قدم در خرید کاغذ دیواری این است که شما با توجه به چیدمان و فضای خانه‌تان اقدام به خریداری این محصول کنید. مثلا اگر فضای خانه شما کوچک و کفپوش‌های خانه طرح‌دار هستند کاغذ دیواری با طرح ساده و رنگ‌های گرم و ملایم می‌تواند اثر بهتری در دلباز دیده‌شدن فضای خانه داشته باشد اما اگر چیدمان و کفپوش‌های خانه ساده است، شما می‌توانید از کاغذ دیواری‌های طرح‌دار استفاده کنید. حتی کاغذ دیواری‌ها با توجه به طیف گسترده رنگی که دارند می‌توانند به جذابیت فضای خانه یا محیط کار بیفزایند طوری که با انتخاب رنگ‌های روشن می‌توانید فضای اتاق را بزرگ و با رنگ‌های تیره اتاق‌های بزرگ را کوچک‌تر نشان بدهید.

البته تنها رنگ کاغذدیواری‌ها به اتاق شما هویت نمی‌دهد بلکه طرح‌های کاغذ دیواری هم به اندازه رنگ آن مهم هستند. پس اگر برای انتخاب کاغذ دیواری اقدام می‌کنید حتما طرح آن را هم درنظر بگیرید. مثلا کاغذ دیواری‌هایی که دارای طرح‌های کوچک هستند به فضا حس بزرگی می‌بخشند و این‌نوع کاغذ دیواری در اتاق‌های کوچک پر کاربرد هستند. کاغذ دیواری‌هایی که طرح روی آن را خطوط عمودی یا افقی تشکیل داده است بسیار مورد استفاده هستند چراکه کاغذ دیواری با داشتن خطوط عمودی، دیوارها و سقف خانه را بلند نشان می‌دهند و برای اتاق‌هایی که کوچک هستند خطوط افقی با پهن نشان دادن دیوارهای خانه باعث بزرگ دیده‌شدن آن می‌شود. اما اگر فضای خانه‌تان بزرگ است و دیوارهای بزرگی دارد برای کوچک و صمیمی‌کردن فضا می‌توانید از طرح‌های گلدار و شلوغ استفاده کنید.

اتاق بچه‌ها با دیگر اتاق‌های خانه تا حدودی تفاوت دارد. اگر شما به‌دنبال کاغذ دیواری برای اتاق فرزندتان هستید بهتر است از کاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های عروسکی استفاده کنید. البته کاغذ دیواری‌های درخشان با طرح‌های هندسی و هنری هم برای گروهی خوب است که به‌دنبال فضایی پر انرژی و شاد هستند.

در انتخاب هر نوع کاغذ دیواری باید هارمونی و هماهنگی رنگ‌ها در چیدمان خانه را درنظر بگیرید و سعی کنید با فضایی که دارید، کاغذ دیواری مورد نظرتان را خریداری کنید. در غیراین صورت ممکن است پس از مدتی کاغذدیواری دلتان را بزند. پس شما در خرید کاغذ دیواری راه سختی در پیش دارید به‌خصوص اگر در این زمینه تجربه‌ای نداشته باشید. اگر کمی دقت کنید و از قبل اطلاعاتی را در اختیار داشته باشید می‌توانید در انتخاب خود سریع‌تر به نتیجه برسید.

کلاسیک خرید کاغذ دیواری

برای انتخاب جنس مناسب

توجه داشته باشید که جنس کاغذ دیواری‌ها به اندازه طرح و رنگشان مهم است. 2 نوع کاغذ دیواری در بازار موجود است؛ کاغذ دیواری «پی پر» و «پی وی سی».

در واقع پی پر همان کاغذ دیواری معمولی است که قابل شست‌وشو نیست اما کاغذ دیواری با جنس پی‌وی‌سی قابلیت شست و شو دارد و مقاوم‌تر است. کاغذهای پی پر از یک لایه که همان کاغذ است و دیوار خانه شما را می‌پوشاند تشکیل شده اما کاغذ‌های پی‌وی‌سی 2 لایه دارند؛ لایه رویی و زیرین. مقاوم‌سازی‌ این نوع کاغذها از 2 لایه باعث می‌شود که وقتی شما با دستمال خیس روی این کاغذها بکشید، کاغذ پی وی سی آب را به‌خود جذب نکند. ضمن اینکه این کاغذها در مقابل کشش و گسیختگی مقاوم‌تر هستند و تمیز کردن آنها راحت‌تر است. این نوع کاغذ دیواری شاید کمی گران‌تر از نوع پی پر باشد اما مقاومت آن باعث می‌شود که شما بتوانید ‌مدت بیشتری از آن استفاده کرده و در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

بد نیست بدانید کاغذهای پی وی سی در بازار هم چینی‌اش موجود است و هم نوع ایتالیایی آن. از آنجا که کاغذ دیواری‌ها به‌صورت رولی عرضه می‌شوند، باید بدانید که وزن رول کاغذ دیواری‌های ایتالیایی به نسبت دیگر مارک‌ها بیشتر است که همین موضوع نشان‌دهنده پی‌وی‌سی (پلاستیک) بیشتر در این کاغذ دیواری است.

البته نوع دیگری هم کاغذ دیواری در بازار وجود دارد که بیشتر مورد استفاده در ساختمان‌های تجاری، بیمارستان‌ها و محل کار است. دلیلش هم این است که کاغذهای دیواری الیافی باکتری را به‌خود نمی‌گیرند؛ قابلیتی که کاغذهای پی وی سی ندارند. در واقع زمانی که شما کاغذهای الیافی را به دیوار نصب می‌کنید، به‌دلیل جنسی که این نوع کاغذها دارند فضایی بین دیوار و کاغذ وجود دارد که محل گردش و ورود و خروج هوا است و در نتیجه باکتری در این نوع کاغذ تجمع نمی‌کند. توجه داشته باشید که کاغذ دیواری الیافی بیشتر برای محل‌های پر رفت‌وآمد است. خصوصیت بارز دیگری که این کاغذ دیواری دارد دیرسوزبودن آن است و سخت مشتعل می‌شود. شما حتی از این نوع کاغذ دیواری می‌توانید در پذیرایی یا نشیمن خانه خود هم استفاده کنید.

ویژگی‌های شخصیتی شما

اینکه طرز فکر شما چیست؟ شغل و حرفه‌تان چیست؟ به چه چیزهایی علاقه‌مند هستید؟ و در کل ویژگی‌های شخصیتی شما باعث می‌شود محیط زندگی‌تان را متناسب با آن شکل دهید. انسان‌ها دوست دارند در محیط زندگی‌شان عناصر هویت‌بخش وجود داشته باشد، بدین معنا که محیط را آن‌طور که می‌خواهند تغییر می‌دهند تا عناصری متعلق به خودشان در آن وجود داشته باشد ، یا اینکه سبک دکوراسیون اتاقشان را طوری انتخاب می‌کنند که نشانگر طرز فکرشان و علایقشان باشد.

می‌خواهید چه حسی را در فضا ایجاد کنید؟ می‌خواهید چه روایتی را بیان کنید؟ می‌خواهید چه پیامی را برسانید؟ این‌ها سؤالاتی است که در انتخاب طرح کاغذدیواری به شما کمک می‌کند. برای مثال شاید شما یک هنرمند باشید و طرح‌های هنری و گرافیکی کاغذدیواری را انتخاب می‌کنید؛ شاید به طبیعت علاقه‌مند باشید، می‌روید به سراغ طرح‌هایی از طبیعت. خوشبختانه کاغذهای دیواری در طرح‌های متنوعی در بازار موجود است و به‌راحتی می‌توانید طرحی متناسب با علایق و شخصیتتان انتخاب نمایید.

قبل از استفاده از طرح انتخابی ، آن را امتحان کنید

لازم است قبل از خرید کاغذدیواری موردنظرتان، مطمئن شوید که برای فضای خانه شما مناسب است. برای این کار دو پیشنهاد برایتان داریم:

  • اول آنکه نمونه‌هایی از طرح‌های منتخب خود را از فروشگاه خریداری کنید ، به خانه بیاورید و در فضای موردنظر قرار دهید و یکی دو روز با آن‌ها زندگی کنید، ببینید در ساعات مختلف شبانه‌روز چه جلوه‌ای دارند، بررسی نمایید که آیا با سایر لوازم و مبلمان اتاق(به لحاظ طرح و رنگ) تناسب داشته باشند.
  • دوم آنکه می‌توانید از فضای موردنظر عکس بگیرید و با استفاده از نرم‌افزارهای ویرایش تصویر طرح‌های موردنظر خود را در فضا مشاهده کنید و مناسب‌ترین طرح را انتخاب نمایید.
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است