راهنمای خرید کیسه خواب

تجربه نشان داده که استفاده از کیسه خواب در سفرهای اکوتوریستی و کمپینگ بسیار اهمیت دارد. کیسه خواب باید گرم، خشک و به قدر کافی جادار باشد. باید اندازه شما باشد، بسته بندی اش آسان و مطابق با آب و هوا باشد.

خزیدن داخل یک کیسه خواب و این که می دانید به جای گرم و نرم و راحتی می روید، بسیار لذتبخش است. یک کیسه خواب مناسب شب های راحتی را برای شما فراهم می نماید. باید مشخص کنید که قصد دارید در کجا از کیسه خواب خود استفاده کنید. مثلاً در شرایط زمستانی، ۳ فصل، تابستانی یا جنگل.

بیشتر کیسه خواب ها به دو روش طبقه بندی می شوند: با فصل و دما یا درجه بندی راحتی. اگر زیاد به کمپینگ می روید حداقل به دو کیسه خواب احتیاج دارید: یکی برای کمپینگ در هوای گرم و یکی دیگر برای کمپینگ در هوای سرد.

وقتی برای تهیه یک کیسه خواب مناسب مشغول جستجو هستید، به ویژگی های اطراف و مواد استفاده توجه کنید. به بخش پاها، ناحیه حفاظت از بدن، محافظت از زیپ و نوار عایق آن توجه کنید.

شکل کیسه خواب

اولین نکته ای که در انواع کیسه خواب ها به چشم می آید، شکل آن است. به طور کلی کیسه خواب ها به اشکال مستطیل، شبه مستطیل یا مخروطی، مومیایی و دابل واید تقسیم می شوند. کیسه خواب های مستطیلی، پهن ترین شکل کیسه خواب و مومیایی ها جمع ترین حالت آن ها هستند. این که چه شکلی از کیسه خواب برای شما مناسب تر است، بستگی به نوع سفرتان دارد. اگر فضای کافی دارید و حداکثر راحتی را می خواهید، کیسه خواب های مستطیلی را انتخاب کنید.
کیسه خواب های مخروطی، برای افرادی که بدن های بزرگی دارند مناسب است و گرمای بیشتری را نسبت به نوع مستطیلی برایتان فراهم می کند. اگر گرمای بیشتر و وزن کمتر برایتان اهمیت بیشتری دارد، بهتر است نوع مومیایی را انتخاب کنید و اگر کیسه خوابی دو نفره نیاز دارید که به وسیله زیپ

راهنمای خرید کیسه خواب

فضایتان را از فرد دیگر جدا کند، دابل وایدها بهترین انتخاب هستند.

جنس کیسه خواب
روکش و عایق کیسه خواب ها از جنس های مختلفی ساخته می شوند. از نظر مواد عایق، کیسه خواب ها به دو دسته الیاف مصنوعی و پرقو تقسیم می شوند. کیسه خواب هایی که در آن ها از الیاف مصنوعی استفاده می شوند، نسبت به پرقو قیمت ارزان تری دارند، قابلیت فشرده شدن کمتر و باز شدن بیشتر را ندارند و سریع تر از کیسه خواب ای پر، گرمای خودشان را از دست می دهند. در مقابل، عایق پرقو گران تر، سبک تر، قابل فشرده تر و لوکس ترین نوع عایق محسوب می شود. اشکال هر دو عایق در این است که در اثر خیس شدن، گرمای خودشان را از دست می دهند. بهتر است در محیط های مرطوب، پوشش مناسبی روی کیسه خوابتان قرار بدهید تا خیس نشود.
از نظر جنس رویه هم کیسه خواب ها به پارچه های ورقه ای- تنفسی، میکرو و نایلون تقسیم بندی می شوند. نوع اول یا تنفسی، در محیط های مرطوب و به همراه عایق پرقو ، کاربرد بالایی دارد و رطوبت را به بیرون دفع می کند. نوع میکرو، قابلیت ضد آب و دوام بالایی دارد و در مقایسه با نوع اول سبک تر است. نوع نایلونی هم در مقابل رطوبت کمترین کارایی را دارد و سبک ترین و قابل فشرده ترین نوع پارچه محسوب می شود.

خرید کیسه خواب

کوک ها را بررسی کنید

دوخت کوک ها باید حداقل ۳ کوک در هر سانتی متر و دوخت تقویتی در نقاطی که کوک ها کشیده می شوند، وجود داشته باشند. آیا می توانید پر قو را راحت از کیسه خواب بیرون بکشید؟ (قسمت پای کیسه خواب بین کوک محل خوبی برای آزمایش است). اگر پر قو بیرون بیاید، کیسه خواب پرهای درونش را در طول زمان از دست می دهد.

داخل کیسه بروید

مطمئن شوید که برای راحتی فضای کافی در کیسه خواب وجود دارد. امتحان کنید ببینید آیا می توانید در داخل کیسه شکمتان را بخارانید؟ دسته زیپ ها را بکشید و روکش را ببندید. تمام بخش های کیسه خواب را از لحاظ راحتی بررسی کنید. کیسه خواب را تنها با خوابیدن به پشت امتحان نکنید. اگر به پهلو یا به شکم می خوابید، کیسه خواب را در این حالت نیز امتحان کنید.

با زیپ ها بازی کنید

آیا به هم وصل کردن زیپ در کیسه های خواب آسان است؟ به دنبال کیسه خوابی باشید که شل نشود تا از گیر کردن زیپ به نوارهای عایق جلوگیری شود. بهتر است که کیسه خواب های سه فصلی ای را انتخاب کنید که زیپ آن ها در طول کیسه خواب و در یک طرف آن دوخته شده باشد تا تهویه مناسبی را برای پاهای شما فراهم کند.

پرکن را امتحان کنید

کیسه خواب را در ساک آن بگذارید. آیا کیسه خواب زمانی که فشرده شده است به راحتی در کوله پشتی تان جای می گیرد. بگذارید کیسه خواب حدود ۵ دقیقه در ساک باشد، سپس آن را بیرون بیاورید و روی زمین بیندازید و ۵ دقیقه به آن وقت دهید تا شکلش را به دست آورد. وقتی به حالت اولیه برگشت روی هر بخش به سمت پایین فشار بیاورید و رها کنید. کیسه خواب باید ظرف چند ثانیه به حالت اول خود برگردد.

راهنمای کیسه خواب

دمای کیسه خواب
دمای کیسه خواب بسته به منطقه ای که به آن سفر می کنید اهمیت بسیاری دارد. خصوصا در کویر که معمولا شب های بسیار سردی دارد، انتخاب دمای مناسب کیسه خواب می تواند سفرتان را بسیار لذت بخش تر بکند. به طور کلی کیسه خواب ها از نظر دما به 4 دسته Maximum Comfort، Comfort، Lowest Comfort و Extreme تقسیم می شوند. بهتر است در زمان خرید درجه ی مناسب، با توجه به محلی که قصد سفر به آن را دارید، از فروشنده مشورت بخواهید و مناسب ترین درجه را انتخاب کنید.

پوسته و تو دوزی کیسه خواب

پوسته‌ی بیرونی یک کیسه خواب معمولا جهت مقاومت بیشتر از نایلون ripstop  یا پلی‌استر ساخته شده‌ است.  تعداد زیادی از کیسه‌های synthetic-fill با پوششی از پارچه‌ی مقاوم در برابر آب(DWR) روکش می‌شوند. DWR باعث می‌شود تا قطرات آب به جای نفوذ درون کیسه بر روی آن به صورت قطره مانند لیز بخورند. از طرف دیگر تودوزی کیسه خواب با هدف بالابردن رطوبت بدن ایجاد شده است، پس در بخش داخلی DWR کاربردی ندارد.

کیسه خواب با روکشی مخصوص سر

اگر در نقاط سرد مستقر شوید به میزان قابل ملاحظه‌ای گرمای‌ بدنتان را از طریق سر از دست خواهید داد، از این رو بهتر است نیم‌نگاهی به کیسه‌های شبه مستطیلی(semirectangular) با روکش مخصوص سر بیاندازید. این روکش‌های کلاه‌مانند به نحوی ساخته شده‌اند تا از هدر رفت گرمای بدن از طریق سر جلوگیری کنند. ضمنا می‌توانید با قرار دادن پارچه یا لباس در آن یک بالش نسبتا راحت نیز داشته باشید.

جیب‌های اضافه

این جیب‌ها جهت نگهداری وسایل کوچکی همچون پخش‌کننده‌های موسیقی(mp3 پلیر)، ساعت یا لیوان کاربرد دارند و آن‌ها را در مواقع نیاز دم دست شما قرار می‌دهد.

جای مخصوص تشکچه

در برخی از کیسه‌ها قسمت عایق زیرین با یک بخش ویژه جهت متصل شدن به تشکچه  جایگزین شده است. نتیجه این می‌شود که در نیمه‌های شب به هیچ وجه تشکچه زیر پایتان جابجا نمی‌شود!

جیب بالش

اغلب ما برای داشتن خوابی راحت حتما نیاز به یک بالش داریم. برخی از کیسه‌ها، با جیب بالش طراحی شده‌اند که این اجازه را به شما می‌دهند تا با چپاندن لباس‌های اضافه در آن برای خودتان یک بالش به نسبت راحت ایجاد کنید. البته می‌توانید به جای این کار یا از خانه بالشی کوچک به همراه بیاورید یا اینکه یک بالش سفری خریداری کنید که حملش نسبتا آسان است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است