راهنمای سفر به تاجیکستان

راهنمای سفر به تاجیکستان
اگر قصد سفر به تاجیکستان را به هر منظوری ، سیاحت ، تجارت و یا بررسی امکان تحصیل را دارید با بررسی سایت های معتبر از جمله سفارت ایران در تاجیکستان ، رایزنی فرهنگی ایران در تاجیکستان و تاجیک مدیا و… حتما اطلاعات خود را کامل کرده ومراقب باشید تا در دام دلالها نیفتید. در ادامه مطلب هم چند راهنمایی کلی را می توانید مطالعه فرمائید.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با یکدیگر با  سفر به تاجیکستان آشنا بشیم .
اگر برای سفر اول قصد آمدن به تاجیکستان را دارید حتماً ویزای توریستی یک ماهه را که به مبلغ حدود 30 دلار توسط سفارت تاجیکستان در ایران ارائه می شود را تهیه نمائید.
در فرودگاه دوشنبه فرمی را باید بر اساس اطلاعات پاسپورت و ویزا تکمیل کرده و پس از ممهور شدن حتماً یک قسمت آن را دریافت دارید . به هنگام برگشت به ایران اگر این فرم نباشد اذیت فراوان می کنند.
کرایه تاکسی دربستی به هر نقطه دوشنبه حداکثر 30 سامانی معادل 7 دلار است .
توجه داشته باشید که ریال در تاجیکستان غیر معتبر بوده و حتی در بانک تجارت که در اینجا شعبه دارد. هم قابل چنج نیست پس حتماً مقداری دلار خرد هم همراه داشته باشید.
در بدو ورود اقدام به خرید سیم کارت نمائید سیم کارت با شماره معمولی بین 10 تا 15 سامانی قیمت دارد.
برای اقامت در اینجا سه راه وجود دارد . الف) گرفتن هتل سه ستاره بین شبی 30 تا 100 دلار  وهتلهای 4 ستاره بین 80 تا 140 دلار هزینه دارد . البته هتلهای 5 ستاره بین اللملی هتل شرایتون یا هتل حیات بالای شبی 200 دلار هزینه دارند . ب) اقامت در میهمانخانه که کرایه آن بین 10 تا 50 دلار است ج) کرایه کردن منزل با هزینه روزی 20 تا 50 دلار برای تا پنج نفر . این منازل مبله بوده و بنا به درخواست تازه کن هم دارند.( تازه کن = خدمتکار و…) .

تاجیکستان 1
صرف غذا در دوشنبه :
در شهر دوشنبه رستورانهای زیادی وجود دارد . در این رستورانها انواع غذاهای محلی و بین اللملی ارائه می گردد. در ادامه با چند تا از این رستورانها آشنا می شویم .
رستوران الشام : این رستوران انواع غذاهای عربی را ارائه می دهد . جز بهترین رستورانهای دوشنبه می باشد . این غذاها به ذائقه ما ایرانیان خیلی شبیه می باشد . این رستوران در خیابان اکاددمی رجبوف قرار دارد . ساعت کار این رستوران 11 صبح تا 11 شب می باشد .
رستوران تراکتیر :  این رستوران با غذاهای اروپای شرقی میزبان شما خواهد بود . این رستوران در خیابان رودکی و نزدیک اپرا قرار دارد .
رستوران سیگا فردو زانتی : همانگونه که از اسم این رستوران مشخص هست .این رستوران به ارائه بهترین طعم غذای ایتالیایی در دوشنبه می پردازد . همچنین بهترین طعم کافی و فست فودها را در این رستوران امتحان کنید .این رستوران در خیابان ردوکی روبرو موزه ملی تاجیکستان قرار دارد .
رستوران روخات : اگر بدنبال تست طعمهای تاجیکی می باشد . این رستوران را از دست ندهید . این رستوران در خیابان رودکی نزدیک خیابان اسماعیل سامانی قرار دارد . از زیباییهای این رستوران دکوراسیون سنتی آن می باشد .
رستوران این اسیا : این رستوران طعمهای آسیای جنوب شرقی  مثل کیم چی ، غذاهای هندی را به شما ارائه می دهد .این رستوران در هتل شرایتون قرار دارد . مطمئنا کمی قیمت غذاها با رستورانهای عادی شهر متفاوت می باشد .
رستوران استیک هاوس : همانطور که از اسم رستوران معلوم هست . میتوانید . استیکهای ابدار و خوش طعم را در این رستوران تجربه نمائید . این رستوران در خیابان حسین زودا و پشت پارک اپرا دوشنبه قرار دارد . تست طعم استیکهای این رستوران را پیشنهاد میکنیم .
رستوران برکت : غذاهای متنوعی به صورت بوفه در این رستوران ارائه می گردد. این رستوران در خیابان اسماعیل سامانی قرار دارد .
جاذبه های دیدنی دوشنبه :
پارک رودکی در مرکز شهر دوشنبه یکی از جاذبه های معروف شهر دوشنبه می باشد . مقصد بعدی شما می تواند موزه ملی تاجیکستان در داخل همین مجموعه  باشد . ا . ساعت بازدید از این موزه بین 9 صبح تا 5 بعدظهر می باشد . در این پارک شما می توانید از پرچم بزرگ نصب شده در پارک بازدید کنید . در گوشه دیگری از این پارک مجسمه بزرگ و زیبا اسماعیل سامانی قرار دارد .
موزه موسیقی گورمینج : این موزه مجموعه جالبی از لوازم موسیقی را در خود جای داده . ساعت بازدید از 8 صبح تا ساعت 8 شب می باشد . این موزه  در خانه قدیمی و کوچک جمع اوری شده .
مرکز اسماعیل سامانی : این مرکز در خیابانی به همین نام قرار دارد. مجموعه ای از اثار تاریخی و مدرن تاجیکستان را با معماری اسلامی زیبا در خود جای داده . بسیاری از گردشگران بازدید از این مجموعه را توصیه می کنند .
مسجد یعقوب چارکی : این مسجد از معروفترین مساجد شهر دوشنبه می باشد . این مسجد در نزدیکی خیابان رودکی قرار دارد .
پارک ابی دلفین دوشنبه : اگر علاقه مند به  تفریح های ابی هستید . لذت استفاده از پارک ابی در خیابان بوگوتونی وا را فراموش نکنید . ساعات بازدید از این پارک بین 10  صبح  8 شب می باشد . هزینه این پارک ابی حدود 80 سامانی برای بزرگسالان و 40 سامانی برای کودکان  می باشد . امکان سرو غذا نیز در این مجموعه مهیا می باشد .
سالن باله و تئاتر ملی تاجیکستان :این مرکز در جنوب شهر دوشنبه قرار دارد . اگر علاقه مند به دیدن تئاتر و رقص هستید . در سفر به تاجیکستان این محل را از دست ندهید .
باغ گلها و باغ وحش دوشنبه : درب ورودی این پارک از خیابان اسماعیل سامانی قرار دارد . این مجموعه برای یک قدم زدن و دیدن طبیعت برای چند ساعت مناسب می باشد .
خانه هنر نور : اگر علاقه مند به خرید صنایع دستی و داشتن یک یادگاری از کشور تاجیکستان هستید . حتما سری به این فروشگاه در خیابان اسماعیل سامانی  بزنید .
دو تا از ییلاقات زیبا اطراف دوشنبه : ییلاق ورزاب گورگی و کاراتاگ گورگی می باشد . اگر عاشق طبیعت و سکوت هستید این دو محل را با کمک راهنمای محلی از دست ندهید .
در شهر دوشنبه بازدید از مراکز زیر را در برنامه داشته باشید. بازارها ( ماشین بازار ، سلطان کبیر ، کاروان ، خطا بازار، سخاوت، شاه منصور، برکت و..) مراکز تفریحی و فرهنگی ( پارک دوستی ، سنتر اسماعیلیان ، پارک وطن، پارک غلبه ، پارک عینی ، اپرا باله، موزه بهزاد ، موزه ملی ، موزه مردم شناسی و..)
تقریبا” روزی نیست که در یکی از کاخها( سالن ها) کنسرت رقص و موسیقی نباشد لذا اگر اهل این گونه برنامه­ ها هستید سری به کاخ باربد، جامی، لختک، سیرک و… بزنید. فیلم­های روز و سه بعدی هم در کاخ باربد و جوانان قابل تماشا است.
در خارج دوشنبه جاذبه های طبیعی بسیاری قرار دارد . حتما توصیه می گردد این اماکن را با راهنمای محلی بروید . ضمنا جاده های بین شهری  تاجیکستان اصلا وضعیت مناسبی ندارند . بسیاری از گردشگران بازدید از طبیعت بکر و بی نهایت زیبای پامیر را جزو  مقصد اصلی سفر به تاجیسکتان می گزارند. این مسیر باید با خودروهای چهار دیفرانسیل طی شود . اگر عاشق سکوت .زیبایی و طبیعت هستید .این مقصد را فراموش نکنید . این کوهها در قسمت جنوب کشور تاجیکستان قرار دارد . آژانس گردشگری لیلون تراول در خیابان رودکی معرفی می گردد.
منطقه حصار( در 30 کیلومتری دوشنبه – این شهرک و روستاهای اطراف محل جولان هندوانه کاران ایرانی و برداشت تخم هندوانه است. علاوه بر آن منطقه باستانی بوده و قلعه و آثار خانه زیبایی دارد.) رفت و برگشت یک روز زمان نیاز دارد.
منطقه  وحدت ( این شهرک در 30 کیلومتری دوشنبه بوده و یکی از مراکز عمده کشت و برداشت پنبه است . علاوه بر این در دره رامید این منطقه که بسیار زیباست تعداد زیادی حوضچه پرورش ماهی احداث شده است و چند آبگرم بسیار خوب و مفید هم در منطقه زیرون آنجا هست) – رفت و برگشت یک روز زمان نیاز دارد.
منطقه ریگر ( این شهر در 50 کیلومتری دوشنبه بوده و قطب الومینیوم تاجیکستان است . بخشی ازمسیردوشنبه تا ریگر برنج زار است.منطقه بسیار زیبایی بوده و خود ریگر بسیار زیبا بوده و یکی از مراکز تفریحی دوشنبه است. ) رفت و برگشت یک روز زمان نیاز دارد.
آبگرم و استراحتگاه شاه عنبری ( در 30 کیلومتری دوشنبه) رفت و برگشت یک روز زمان نیاز دارد.
شهر قرقان تپه در 80 کیلومتری که یکی از قطب های کشاورزی و از شهرهای آباد تاجیکستان است. البته این شهر در مسیر شهر کولاب زادگاه امام علی رحمان بوده و مسیر این شهر تا کولاب جنگلهای پسته است . در خود شهر کولاب هم که در نزدیکی افغانستان است آرامگاه زیبای میرسید علی همدانی قرار دارد. از دوشنبه تا کولاب 300 کیلومتر راه هست. که البته ارزش دیدن دارد. رفتن و برگشت دوروز زمان می برد.
شهر پنجکنت در 270 کیلومتری که شهری باستانی و زیباست و در 50 کیلومتری آن شهر پنجه رود و مزار زیبای رودکی قرار دارد . البته بخشی از مسیر پنجکنت با خجند یکی است.
شهر زیبا و تاریخی خجند که می توان آن را اصفهان تاجیکستان نامید.
سفر به تاجیکستان

آب و هوای تاجیکستان

جمهوری تاجیکستان دارای آب و هوای بری است که در ان تفاوت بین گرمای شب و روز و تابستان و زمستان قابل ملاحظه است.باران ان ناچیز و آسمان در بیشتر روزهای سال صاف است. بر پایه داده های آماری، در سال 2 هزارو 100 تا 3 هزار و 165 ساعت آفتاب دارد. باد های محلی در دره های این سرزمین تحت تاثیر اختلاف بلندی به وجود می آیند و به باد های کوهستانی معروف هستند. در میان این باد ها مهم تر از همه باد گرم و خشک یا باد گرمسیر است که در تابستان و پاییر در تمامی دره فرغانه می وزد. در جنوب تاجیکستان باد افغانی با ویژگی همانندی شهرت محلی دارد.

در کوهستانهای این کشور، خط برف دایمی از 3 هزارو800 تا 5 هزارو 200 متر بلندی دارد.

چه وقت به تاجیکستان برویم؟
می‌گویند بهار تاجیکستان بسیار دیدنی است. به خصوص در شهر دوشنبه، هوای بهار، هوایی دلپذیر و مطبوع است. به خصوص در روزهای جشن نوروز، که حال و هوای بهار، رنگ تازگی و بوی عید هم به خود می‌گیرد. اما زمستان‌های تاجیکستان، زمستان‌های سختی است و بهتر است برای لذت بردن از سفر، فصل زمستان را برای گردش در این کشور انتخاب نکنید.کلا بیشتر کشورهای آسیای میانه در فصل بهار و اوایل تابستان بسیار زیبا می باشد .

انواع و اعتبارهای ویزاهای تاجیکستان

ویزا تاجیکستان 1
بسته به مقصد اقامتی شهروندان خارجی، بخش کنسولی سفارت تاجیکستان در ایران اقدام به صورت ویزا برای مدت زمان های مختلف اقامت می‌کند؛

ویزای گردشگری (T) به مدت ۳۰ و کمتر از ۴۵ روز. شهروندان خارجی که با ویزای گردشگری وارد تاجیکستان می‌شوند، باید کشور را قبل از تاریخ انقضا ویزای خود ترک کنند. این نوع ویزا قابل تمدید یا جایگزینی با دیگر انواع ویزا نیست.
ویزای تحصیلات دانشگاهی (O-1) این نوع ویزا تنها توسط اداره کنسولی وزارت امور خارجه تاجیکستان صادر می‌شود.
ویزای آموزشی (O-2) به مدت کمتر از ۹ ماه. این نوع ویزا قابل تمدید یا جایگزینی با دیگر انواع ویزا نیست.
ویزای کار (M) به مدت کمتر از ۳ ماه. ویزای کار بر مبنای مجوز کار که توسط خدمات مهاجرتی وزارت امور داخلی جمهوری تاجیکستان اعطاء می‌شود، تمدید خواهد شد.
ویزای منطقه آزاد تجاری (МОИ) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن.
ویزای شخصی(XC) به مدت کمتر از ۳ ماه.
ویزای رانندگان (H) به مدت کمتر از اعتبار گواهینامه‌ای که توسط وزارت حمل و نقل و ارتباطات جمهوری تاجیکستان اعطا شده است.
ویزای فعالیت‌های تجاری (ТИ) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان.
ویزای سرمایه گذاری (C) به مدت کمتر از ۲ سال.
ویزای کسب و کار (К) برای تاریخ‌های درخواست شده، به مدت کمتر از یک سال با یک بار تمدید پس از آن.
ویزای دیپلماتیک (Д) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان.
ویزای رسمی کسب و کار (X) برای تاریخ‌های درخواست شده، به مدت کمتر از یک سال.
ویزای مهاجران (ИД) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان.
ویزای رسانه های جمعی (Ж) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان
ویزای همسر شهروند تاجیکستانی (ХШ) به مدت کمتر از ۳ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان.
ویزای ورزشکاران و گروه های خلاق (ВХ) به مدت دوره انجام فعالیت‌ها.
ویزای مذهبی (ТД) به مدت کمتر از ۴ ماه با یک بار تمدید پس از آن در تاجیکستان.
ویزای بشر دوستانه (Б) به مدت لازم برای تحویل محموله بشر دوستانه.

نوع ویزا بر اساس تعداد ورود
ویزای تاجیکستان بر اساس تعداد ورود و خروج به خاک این کشور به سه دسته تقسیم می‌شوند؛

۱) ویزای یک بار ورود (با این ویزا شما یک بار حق ورود و خروج از تاجیکستان را خواهید داشت).

۲)‌ ویزای دو بار ورود (با این ویزا شما دو بار حق ورود و خروج از تاجیکستان را خواهید داشت).

۳) ویزای چند بار ورود (با این ویزا شما چند بار حق ورود و خروج از تاجیکستان را خواهید داشت).

روش‌های صدور ویزا
کلیه شهروندانی که به تاجیکستان سفر می‌کنند به ویزا نیاز دارند. این ویزا را می‌توان از طریق سفارت یا کنسولگری جمهوری تاجیکستان در خارج از کشور، آژانس‌های مسافرتی یا هنگام ورود به فرودگاه دوشنبه (با اعمال شرایط خاص) دریافت کرد.

البته شیوه اخذ ویزای گردشگری تا حد ممکن ساده شده است. کافی است تا گردشگران فرم درخواست ویزای گردشگری را پر کرده و آن را به آژانس‌های مسافرتی ارائه کنند تا مقدمات سفر آن‌ها فراهم شود. گردشگران انفرادی نیز می‌توانند بر اساس فرم درخواست ویزا و برنامه‌های سفر خود اقدام به اخذ ویزا نمایند.

همچنین، ویزاهای گردشگری که مهلت آن کمتر از ۳۰ روز است، نیاز به ثبت در OVIR ندارند (OVIR اداره‌ای برای ثبت نام اتباع خارجی است). اگر اقامت گردشگران در تاجیکستان طولانی‌تر از ۷۲ ساعت شود، باید با سیستم ثبت نام OVIR اقدام به ثبت نام نمایند. ثبت نام با OVIR به نیابت از طرف سازمانی انجام شود که شما را دعوت کرده است.

مدارک لازم برای صدور ویزا

۱) تکمیل شده درخواست ویزا

۲) دو عکس در اندازه گذرنامه.

۳) گذرنامه معتبر. گذرنامه باید به مدت شش ماه از تاریخ خروج معتبر بوده و دست کم دارای دو صفحه خالی برای ویزا باشد.

۴) رونوشت صفحه اول گذرنامه.

۵) معرفی نامه از محل کار و یا از آژانس هواپیمایی .

۶) دعوت‌نامه از وزارت امور خارجه تاجیکستان یا وزارت امور داخلی (برای افرادی که به طور مشخص از طرف ارگان و یا شرکتی دعوت می شوند.)

۷) برای کودکان کمتر از ۱۶ سال، والدین باید نامه‌ای را که به مهر و امضای دفتر اسناد رسمی رسیده و اظهار می‌دارد که کودکان همراه والدین خواهند بود، ارائه نمایند.

هزینه صدور ویزا
هزینه‌های کنسولی سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران برای شهروندان ایرانی به شرح زیر است؛

ردیف نوع ویزا هزینه (یورو)
۱ ویزای یک‌ماهه ۲۰
۲ ویزای ۴۵ روزه ۳۰
۳ ویزای دو ماهه ۳۵
۴ ویزای سه ماهه ۴۰
۵ ویزای شش ماهه ۷۵
۶ ویزای نه ماهه ۱۰۰
۷ ویزای یک ساله ۱۲۵
۸ ویزای ترانزیتی ۱۰

نکته‌:
در ویزاهای چندبار ورود، برای هر بار ورود ۵ یورو دریافت می‌شود .
برای خدمات کنسولی که در تعرفه‌های مذکور درج نشده‌اند، هزینه‌های کنسولی طبق تعرفه‌های هزینه‌های کنسولی جمهوری تاجیکستان که با قرار حکومت جمهوری تاجیکستان که در دوم نوامبر سال ۲۰۰۷ تصویب شده، دریافت می‌شوند.
هزینه کنسولی برای خدمات فوری برابر با ۱۰۰% قیمت اصلی ویزا است.
هزینه ویزای صادر شده باز پرداخت نمی‌شود .
هزینه ویزای گردشگری ۲۰ یورو است.

سفارت تاجیکستان در ایران

نشانی: تهران، ضلع شمالی کاخ نیاوران، خیابان شهید زینعلی، کوچه سوم، پلاک ۱۰
تلفن/ نمابر: ۲۲۲۹۹۵۸۴ (۰۲۱)، ۲۲۸۳۴۶۵۰ و ۲۲۸۰۹۲۲۹۹
پست الکترونیک: tajemb.ir@gmail.com، tajemb.ir@yahoo.com، tajemb.ir@list.ru
وب‌سایت: www.tajembiran.tj
ساعات کار سفارت تاجیکستان در تهران: همه روزه به جز جمعه‌ها و شنبه‌ها از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷:۳۰ بعدازظهر (تعطیل ناهار از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴:۰۰)
نمایندگی سفارت جمهوری تاجیکستان در مشهد
مسئول دفتر نمایندگی سفارت جمهوری تاجیکستان در مشهد: آقای عبدالرضا محمدی
نشانی: مشهد، میدان راهنمایی به سمت سه راه فلسطین، بین دستغیب ۴ و ۶، پلاک ۷۴، طبقه اول
تلفن/ نمابر: ۳۸۴۷۰۵۶۰ (۰۵۱)، ۳۸۴۷۰۴۶۰ و ۳۸۴۷۳۱۳۱
همراه ایران: ۰۹۱۵۱۱۵۳۱۶۵ ، تاجیکستان: ۰۰۹۹۲۹۱۸۶۶۳۱۳۱
وب‌سایت: www.tajik-em-mashhad.ir
پست الکترونیک: em.tajikistan@yahoo.com
ساعت کار دفتر: تمام روزهای هفته به جز جمعه و ایام تعطیلات رسمی ایران از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۴:۰۰

راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر و زندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است