رصدخانه الغ بیگ سمرقند ازبکستان

رصدخانه اُلُغ بیگ بزرگترین رصدخانه آسیای‌میانه است که در شهر سمرقند کشور ازبکستان قرار دارد. از نظر کارشناسان می‌توان این رصدخانه را بهترین رصدخانه جهان اسلام نام برد. نام این بنا را نیز در واقع از نام سازنده آن، اُلُغ بیگ امیر تیموری گرفته‌اند.

رصدخانه الغ بیگ 1

امیر تیموری خود ستاره‌شناس بزرگی بود و یک دانشگاه ستاره‌شناسی، هم نام این رصدخانه تأسیس کرد، این دانشگاه خیلی زود تبدیل به بزرگترین مرکز علم ستاره شناسی جهان در دوران خود شد. امیر تیموری در آن زمان از بزرگترین عالمان ستاره شناسی از جمله غیاث‌الدین جمشید کاشانی و علی قوشچی دعوت کرد تا در مدرسه الغ بیگ تحقیق کنند.

رصدخانه الغ بیگ 2

زمان درخشندگی این مدرسه زمانی بود که حدود 60 تا 70 محقق در آن مشغول تحقیق بودند. در واقع الغ بیگ با احداث دانشگاه، قصد کمک به رشته‌ی ستاره شناسی را داشت.

رصدخانه الغ بیگ 3

معماری رصد خانه الغ بیگ

رصد خانه الغ بیگ سمرقند را دایره مانند طراحی کردند تا محورهای اصلی آن در چهار جهت جغرافیایی روی نصف‌النهار سمرقند قرار بگیرد. در طبقه همکف این ساختمان، تالار کاری برای پژوهشگران وجود دارد. زاویه‌یاب فخری که برای رصد خورشید و ماه استفاده می‌شود بر روی محدوده شمال و جنوب قرار دارد.

رصدخانه الغ بیگ 5

عبدالرزاق سمرقندی احتمال می‌دهد نقش روی دیوار زاویه‌یاب و صفحه خورشیدی طرحی از نه آسمان، هفت سیاره و کره خاکی با اقلیم کوهستان و دریا و صحرا باشد. تمام رصد خانه را با آجر پخته و نقش‌های هندسی از آجر و لعاب و معرق‌های کاشی مزین کرده‌اند.

رصدخانه الغ بیگ 4

به دلیل تعصبات مذهبی این رصدخانه را ویران کردند و هر آن چه از این بنا باقی ماند زیر خاک مدفون شد. ویاتن باستان شناس قدیمی با خواندن وقف نامه‌ای حدود جغرافیایی این بنا را یافت و با حفاری موفق به کشف آن شد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است