شهرهای کشور عمان

شهرهای کشور عمان
کشور عمان داراى شهرستانى برون‌بومى است بنام شهرستان مدحاء که در خاک امارات متحده عربی واقع شده‌است بطوریکه خاک امارات از چهار جهت این شهرستان را احاطه نموده‌است. جمعیت آن پیرامون ۲۶۰۰ نفر می‌باشد. همچنین دوروستا به نامهای شیص و نحوه که از توابع اماره شارجه از توابع امارات متحده عربی در وسط خاک‌های این شهرستان واقع می‌باشد.در ادامه با سایت roomaco.com همراه باشید تا با شهرهای کشور عمان آشنا بشیم .

البریمه
کشور پادشاهی عمان دومین کشور بزرگی است در شبه جزیره عربستان از ناحیه مساحت، ودر حدود ۳۰۰ هزار کیلومتر مربع مساحت خاک عمان می‌باشد. بیشتر خاکهای عمان کوهستانی است ودر اقصی جنوب جزیره عربستان واقع شده‌است. در بیشتر بخش‌های کشور عمان رشته‌کوه‌های بزرگ و سخت‌گذر حجر که از دشت‌ها و جلگه‌های از رأس مسندم شروع می‌شود ودر امتداد امارت رأس‌الخیمه و فجیره و سلطنت عمان می‌گذرد تا بیابان‌ها و هامون‌های «الجو» امتداد یافته‌است می‌پوشاند. در مناطق داخلیه عمان نیز کوههای متعددی وجود دارد. بلندترین قلهٔ این رشته‌کوه‌های بزرگ که از این مناطق عبور می‌کند کوه حجر نامی می‌شود. در وسط این کوه جبل اخضر قرار دارد که ارتفاعش به ۳۰۷۵ متر می‌رسد. ارتفاعات این کوه رنگهای مختلفی دارد وبشکل مدرج است. این کوه دربین سهل ودشت و تپه‌ماهورهای بزرگ واقع شده‌است. در تباین خاک مناطق کشور عمان اختلاف گوناگونی وجود دارد، زمینهای سبخ در کرانه دریا، تا سهل حاصلخیر باطنه در جنوب شرقی و مسقط، واز صحرای پهناور ربع‌الخالی تا حدود کوههای سرسبز صلاله که شبیه مناطق استوائی است. محدوده کشور عمان از مغرب امارات متحده عربی و عربستان سعودی، از جنوب کشور یمن، از شمال تنگه هرمز، واز سمت مشرق به دریای عرب محدود می‌شود، درازی ساحل عمان ۱۷۰۰ کیلومتر می‌باشد.
عمان از مناطق مناسب برای صخره‌نوردی است. بسیاری از صخره‌های سرزمین عمان در کف اقیانوس باستانی تتیس که میان ایران و عمان قرار داشت شکل گرفتند.
تقسیمات کشوری
کشور عمان به نه واحد اداری بخش می‌گردد.
چهار استان و پنج منطقه
استان مسقط
مسقط عمان
استان مَسقَط (به عربی: محافظه مَسقَط )‏ وپایتخت کشور عمان . جمعیت آن در حدود ۶۳۱۰۳۱ هزار نفر می‌باشد.
استان مسقط در جزء جنوبی ساحل استان باطنه شمالی و بین خلیج عمان و کوه حجر شرقی واقع شده‌است و یکی از بنادر مهم عمان است، و شاید یکی از جالب‌ترین بنادر جهان باشد. این بندر به شکل خلیج مدوری است که دور آن را کوه‌های خشک و بدون هیچ‌گونه پوشش نباتی با صخره‌های درشت و درخشنده احاطه کرده و به زحمت از ساحل مشاهده می‌شود.
این کوه‌ها با وجودی که مانند دیوار سنگی مدوری بندر مَسقَط را احاطه کرده‌اند، غالباً از هم جدا هستند و از طریق فواصل آن‌ها می‌توان به پشت کوه‌ها راه یافت.محافظه مَسقَط و بخش‌های توابع اش قلب کشور عمان را تشکیل می‌دهند، تمام نهادهای بزرگ دولتی در مسقط قرار دارند، شهر مسقط یکی از قدیمی‌ترین شهرهای عمان است.
در دوران قدیم کشور عمان سلطنت مسقط وعمان می‌نامیده‌اند. بر فراز کوه‌های مسقط چند قلعهٔ تاریخی وجود دارد که مشهورترین آنها قلعه میرانی و قلعه جلالی می‌باشند.
استان مسندم
مسندم عمان
استان مُسَندَم (به عربی: محافظه مُسَندَم)‏ نام شبه‌جزیره‌ای است در بخش شمالی از کشور عمان. نوار ساحلی از خاک امارات متحده عربی به مسافت ۷۰ کیلومتر استان مسندم از خاک عمان جدا ساخته‌است.
مساحت مسندم در حدود ۱۵ هزار کیلومتر مربع می‌باشد. این استان چهره‌ای کوهستانی دارد. ارتفاع کوههای مسندم از سطح دریا از ۱۸۰۰ تا ۲۳۰۰ متر می‌رسد.
این کوهها به رشته کوه حجر اتصال دارد، رشته کوه حجر از رأس‌الخیمه و فجیره و تا سلطنت عمان ادامه دارد.فاصله استان مسندم تا مسقط (پایتخت عمان) در حدود ۵۰۰ کیلومتر است. استان مسندم در اقصی شمال خاک سلطنت عمان واقع شده‌است.
رأس مسندم
مسندم در جنوب تنگه هرمز قرار دارد و ژرفای آب تنگه هرمز در روبروی مسندم ۱۸۰ متر است. قسمتی شمالی مسندم که بنام رأس مسندم معروف است بر فراز آبراه مهم تنگه هرمز قرار دارد، تنگه هرمز یکی از مهم‌ترین تنگه‌های جهان می‌باشد. رأس مسندم به دلیل واقع بودن بر فراز آبراه جهانی تنگه هرمز از موقعیت خاصی برخور دار است. ارتفاع رأس مسندم بر فراز تنگه هرمز ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد. وهمانطور که معلوم است تمام آبهای خلیج فارس قابل کشتیرانی نیست، و تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفت کش‌های حامل نفت و خروج از تنگه هرمز از پایهٔ رأس مسندم می‌گذرد، زیرا این مسیر ژرف ترین مسیر برای نفت کش‌ها شناخته می‌شود، ودر حدود ۹۰٪ از نفت خلیج فارس از این گذرگاه به سوی کشورهای جهان می‌رود.
بر طبق آمار سال ۲۰۰۳ میلادی جمعیت استان مسندم ۲۰٫۳۸۰ نفر می‌باشد. جمعیت استان مسندم طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۲۰۰۵ میلادی برابر با ۲۸٫۳۷۸ نفر بوده‌است.
استان ظفار
ظفار
استان ظُفار (به عربی: محافظه ظُفار )‏ یکی از استان‌های با اهمیت کشور پادشاهی عُمّان است.
امروزه استان ظفار یکی از زیباترین استان‌های سلطنت عمان است، و در حوزه بازاریابی و گردشگری و معرفی خود به عنوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری کشورهای شبه جزیره عربستان موفق بوده‌است.
بویژه در ماه‌های ۷ و ۸ میلادی که سالیانه جشنواره ظفار و صلاله که به جشنواره پائیزی صلاله (مهرجان خریف صلاله) معروف است، در این شهر ساحلی برگزار می‌شود، شهر صلاله پایتخت استان ظفار مرکز فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و گردشگری عمان به شمار می‌آید. ظفار در دوران گذشته خود حکومت جداگانه‌ای داشته‌است، ولی تحت سیطره امراء یمن بوده‌اند. در سال ۱۸۲۹ میلادی سلطان سعید، سلطان مسقط و عمان کوشش کرد که ظفار را در تحت نفوذ خود قرار دهد، ولی موفق نشد. و لیکن درسال ۱۸۷۹ میلادی ظفار به مسقط ملحق شد.
در ظفار چهارمین جنگ عمانی‌ها برپا شد این جنگ از سال ۱۹۶۵ میلادی شروع و در سال ۱۹۷۵ میلادی پایان یافت.
ظفار در جنوب عمان واقع شده و یکی از ورودی‌های اصلی مسقط است.
مساحت استان ظُفار ۹۹٬۳۰۰ کیلومتر مربع و جمعیت آن بنا بر سرشماری سال ۲۰۰۳ برابر با ۲۱۵٬۹۶۰ نفر است. پایتخت ظفار شهر صلاله است که در کنار دریا واقع شده‌است. جزیره حلانیات (جزیره کوریا موریا) در نزدیکی ساحل صَلاله و در جنوب شرقی صلاله واقع شده‌است. ظُفار از سوی شرق با صحرای «جده حراسیس» عمان هم‌مرز است.
ظفار در تاریخ منبع اصلی و صادرکننده بزرگ کُندُر (نوعی بخور) به جهان بود ولی امروزه کشور سومالی این نقش را به عهده گرفته.درباره محدوده ظفار در کتاب:«تحفهالنظار فی غرائب‌الامصار و عجائب‌الاسفار» ابن بطوطه مراکشی آمده‌است : در مغرب ناحیه عمان و مسقط کوه‌های بلندی واقع هستند در امتداد شمال به جنوب و آن ناحیه به وسیله آن کوهستان از صحرای بزرگ عربستان، ربع الخالی و امارات دیگر در شبه جزیره عربستان جدا شود و در دامنه آن کوهستان وادی‌ها باشند شایسته زراعت. سکنه آن از مردمان گوناگون و در تحت امارات مسقط هستند و از طریق تنگه‌های چندی کرانه‌های عمان راه پیدا می‌کنند.
ظفار در ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی پایتخت عمان مسقط واقع شده‌است . و از طرف شمال به عربستان سعودی، از طرف جنوب به دریای عرب و اقیانوس هند، واز طرف غرب به کشور یمن و از سمت شرق به صحرای «جدهالحراسیس» عمان محدود می‌گردد.
در فصل پائیز باران موسمی می‌بارد و درجه گرما در این وقت از سال کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد است، در حالیکه در تمام مناطق شبه جزیره عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس درجه گرما به ۴۰ تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد.
شهر صلاله مرکز استان ظفار شهری است بندری که از دو منطقه خشک کوهستانی در شمال، و جنگلی و ساحلی در جنوب تشکیل گردیده‌است . صحرای پهناور «جدهالحراسیس»، ظفار را از لحاظ جغرافیائی از دیگر نقاط کشور جدا ساخته‌است. جاذبه‌های طبیعی متعددی در ظفار وجود دارد مانند : کوه‌های سرسبز، غارها، و چشمه‌های شیرین و دره‌های پردرخت و جنگلهای انبوه و درختان تنومند و صحراها و تلماسه شنی تا حدود ربع الخالی، و نوار ساحلی و درختان بلند نارگیل و موز و القافای و قصب شکر.
یکی از مشهوترین کوه‌های سلطنت عمان «جبل اخضر» است. ارتفاع جبل اخضر از سطح دریا : ۹ هزار و ۹۰۰ قدم است. در این کوه میوه‌های سردسیر و چشمه‌های گوناگونی در جریان است، دره‌های پر فراز و نشیبی در این کوه به وجود آمده‌است در قسمت بالای کوه منظره از آبشارها و چشمه‌های گوناگونی پدید آورده‌است.رودخانه آب شیرین که از جوی‌های جبل اخضر سرچشمه می‌گیرد. بیشتر ساکنان منطقه جبل احضر از قبیله «بنی‌ریام» هستند. در شمال عمان امارات متحده عربی و قطر، ودر جنوب عمان سرزمین‌های حضرموت و مَهره و در مغرب آن ربع‌الخالی و در مشرق آن دریا واقع شده‌است.
استان بریمی

استان بُرَیمی (به عربی: محافظه البریمی )‏ یکی از استان‌های کشور پادشاهی عمان است. این استان استانی تازه‌بنیاد است.
جمعیت آن در حدود ۷۶٫۸۳۸هزار نفر می‌باشد.
منطقه باطنه
باطنه (به عربی: منطقه الباطنه )‏ نام منطقه در کشور عمان بود از تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۱۱ به دو استان باطنه شمالی و باطنه جنوبی تقسیم شده است.
منطقهٔ باطنه یکی از مناطق بزرگ و مهم سلطنت عمان بود و شامل ۱۲ بخش می‌باشد.
منطقهٔ باطنه در امتداد ساحل خلیج عمان و از خطمه ملاحه در شمال آغاز تا رأس الحمراء در جنوب و بین خط الرأس کوه حجر در غرب و خلیج عمان در شرق پایان می‌یابد.عرض سهل باطنه در حدود ۲۵ کیلومتر می‌باشد. باطنه یکی از مناطق آباد وپرجمعیت‌ترین مناطق سلطنت عمان به شمار می‌آید.
جمعیت استان باطنه بر طبق آمار سال ۲۰۰۳ میلادی در حدود ۵۶۳٫۸۳۳ نفر بود. همچنین حدود ۸۸٫۸۳۴ از توابع کشورهای بیگانه در باطنه زندگی می‌کنند و به کارهای مختلف اشتغال دارند.
همچنین در منطقه باطنه درختان کمیابی وجود دارد مانند : درخت «ماسوه» در شهرستان لوی و درخت «دیباج» در ولایت السویق.
مشهورترین صنایع دستی و تقلیدی باطنه ساخت خنجر، شمشیر، کشتی سازی، کوزه‌گری و کاشی وچرم و ساخت حلوای عمانی است. اهمیت منطقه باطنه از آنجاست که چند بندرگاه و «اسکله» بزرگ و تجارتی وجود دارد و منطقهٔ عبور بین شرق و غرب و ترانزیت کالای مختلف است، و مرکز صادرات مس از در دوران گذشته تا امروز بوده‌است. این بنادر در کرانه اقیانوس هند واقع شده‌است.
صحار در گذرگاه تاریخ
صحار یکی از بخش‌های منطقه باطنه‌است. این شهر یکی مراکز مهم منطقه باطنه‌است و ۲۳۰ کیلومتر از مسقط فاصله دارد.
این شهر قبل از اسلام و در دوران حکم پادشاهان جیفر و عبد دو پسران آل جلندی پایتخت عمان بوده‌است. شهر صحار در دوران قدیم از مهم‌ترین مناطق تولید مس و صادرات آن بوده‌است. اما بعد از اسلام صحار مرتبهٔ پایتختی کشور از دست می‌دهد، اما این شهر به عنوان بزرگ‌ترین بندر تجارتی باقی می‌ماند. و یکی از بزرگ‌ترین بنادر تجارتی منطقه به شمار می‌آید در آن دوران، تا جائیکه با دوبندر بزرگ آن دوران سیراف و بصره رقابت داشته‌است. امروزه شهر صحار شهری آباد و پر رونق است.
استان ظاهره

استان ظاهره به عربی ( محافظه الظاهره ) نام استانی است در کشور پادشاهی عمان.
جمعیت استان ظاهره براساس آمار سال ۱۹۹۳ میلادی ۱۸۱ هزار نفر بوده‌است.
این استان در قسمت شمالی از خاک عمان واقع شده‌است. در دوران قدیم این منطقه بنام «توام» و «الجو» معروف بوده‌است. این منطقه عبارت‌اند از سهل شبه صحراوی در پایه غربی کوه حجر و در امتداد صحرای ربع‌الخالی واقع شده‌است. رشته کوه «الکور» این منطقه از ناحیه مشرق از داخل عمان جدا ساخته‌است.عربستان سعودی و امارات متحده عربی در ناحیه غربی این منطقه قرار دارند و استان وُسطی از سمت جنوب استان ظاهره واقع می‌باشد .
شهر بریمی و شهر محضه و منطقه خریمه از مناطق گردشگری این استان می‌باشند، شهر بریمی با شهر العین که یکی از شهرهای آباد امارات متحده عربی است با هم چسپیده هستند، شهر العین از طرف جنوب شرقی شهر بریمی واقع شده‌است.
در این استان مناطق تاریخی متعدی وجود دارد من جمله: «بازار تاریخی عبری» ، «دژ الغسبی» ، «فلج العراقی» (قنات العراقی) ، «غار الکتبه» ، «قلعه الخندق» ، «حصون عبول» و «الخصیب» می‌توان نام برد.
استان داخلیه
محافظه الداخلیه
استان داخلیه (به عربی: محافظه الداخلیه )‏ یکی از استان‌های کشور عمان است.
جمعیت آن در حدود ۲۶۰٫۸۷۲ هزار نفر می‌باشد.
استان داخلیه قلب کشور پادشاهی عمان به شمار می‌آید.
زمین‌های این استان را بیشتر تپه ماهورهای بزرگی که در میانه سرزمین وجود دارد تشکیل داده‌اند. جبل اخضر در سمت جنوب استان واقع شده‌است.
این استان از سوی خاور به استان‌های شرقیه شمالی و شرقیه جنوبی و از سوی باختر به استان ظاهره، از جنوب به استان وسطی و از شمال به استان‌های مسقط و باطنه جنوبی محدود شده‌است.
منطقه شرقیه
المنطقه الشرقیه
منطقه شرقی (به عربی: المنطقه الشرقیه )‏ نام استانی در کشور عمان است.
جمعیت آن در حدود ۶۶۵۸۷ هزار نفر می‌باشد.
منطقه شرقی از جانب داخلی کوه حجر واقع شده‌است. از سوی شمال این استان رشته‌کوه حجر واقع شده‌است، واز جنوب آن رمال آل وهیبه واقع شده‌است. اما از سوی خاور دریای عرب، و از سوی باختر به منطقه داخلیه محدود شده‌است.

استان وسطی
المحافظه الوسطی
استان وُسطی (به عربی: المحافظه الوسطی )‏ نام استانی در کشور عمان است.
جمعیت آن در حدود ۱۶۱٫۲۳۴ هزار نفر می‌باشد.
استان وسطی از سوی جنوب استان داخلیه و استان ظاهره واقع شده‌است. از سوی خاور دریای عرب، و از سوی باختر عربستان سعودی، واز سوی جنوب استان ظفار، واز سوی شمال به استان داخلیه محدود می‌شود. بنا براین منطقه وسطی مساحت بزرگی از خاک کشور در بردارد.
وجود چند چاه نفت امتیاز خاصی به این استان بخشیده‌است.
راهنمای اقامت ،تحصیل ،سفر وزندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است