شهر آخن در آلمان

شهر آخن در آلمان

آخن (به آلمانی: Aachen) شهری در ایالت نوردراین-وستفالن، در شمال‌غرب آلمان، نزدیکی مرزهای هلند و بلژیک جای گرفته است. جمعیت آخن در سال۱۸۹۰ از مرز ۱۰۰٬۰۰۰ نفر گذشت و به جمع کلان‌ شهرهای آلمان پیوست.
تاریخ آخن به دوره رومیان می‌رسد. شارلمانی آن را به پایتختی برگزید و از ۹۳۶ تا ۱۵۳۱م پادشاهان بزرگ آلمان در آن تاجگذاری کردند.[۱] آخن در منطقه مرزی هلند و بلژیکواقع شده و با شهرهایی مانند کلن،  دوسلدورف ، دویسبورگ، بن، مونشن‌گلادباخ، کرفلد و لورکوزن در آلمان، لیژ در بلژیک و ماستریخت، هیرلن و رورموند در هلند هم‌جوار است. کلیسای جامع آخن به عنوان نماد شهر آخن در سال ۱۹۷۸ به عنوان اولین بنای تاریخی آلمان در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. دانشگاه فنی آخن که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های فنی اروپاست در این شهر واقع شده است.

 

آخن آلمان

 

شهر آخن در نقطه امتداد مرزهای آلمان، هلند و بلژیک واقع شده است. این شهر ۲۳٬۸ کیلومتر مرز مشترک با بلژیک و ۲۱٬۸ کیلومتر مرز مشترک با هلند دارد. این شهر در حوضه آبریز رود ماس قرار دارد. امروز آخن ۲۵۸ هزار نفر جمعیت دارد، که چهره اصلی این شهر را دانشجویان تشکیل می‌دهند. دانشگاه تکنیک آخن در روز دهم اکتبر سال ۱۸۷۰ میلادی با ۳۲ معلم و ۲۲۳ دانشجو بنیانگذاری شد که امروز به یکی از بزرگترین و مهمترین دانشگاههای اروپا و جهان تبدیل شده است. بیش از ۳۰ هزار دانشجو در رشته‌هائی چون ماشین سازی، علوم طبیعی، پزشکی، زبان شناسی، مهندسی ساختمان و حتی علوم اجتماعی نیز تحصیل می‌کنند. در نزدیکی آخن شهرک تحقیقاتی یولیش قرار دارد که محققان و دانشمندان در همه عرصه‌های علمی در آن منطقه مشغول به تحقیق هستند. هر ساله این دانشمندان به خاطر تحقیقاتشان به جوائز علمی دست می‌یابند که آخرین آن جایزه نوبل در فیزیک بود. در کنار دانشگاه آخن انستیتوهای تحقیقاتی دیگری نیز چون انستیتوی «فراوون هوف» وجود دانرد که در عرصه تکنیک لیزر، تکنیک تولید و ملکولار بیولوژیک به تحقیق مشغول هستند.

 

آخن

 

در دست نوشته‌های باقی مانده در مورد شهر آخن برای نخستین بار در سال ۱۲۵۸ میلادی است که سخن از تولید روسری می‌شود. مانوفاکتورهای تولید روسری در آخن قرن‌ها از مهمترین رشته‌های اقتصادی این منطقه بوده است. با ورود ماشین‌های بخار تعداد زیادی از مردم، بخصوص زنان و کودکان که در این مانوفاکتورها کار می‌کردند، بیکار شدند. ناآرامی‌های ناشی از این امر در سال ۱۸۳۰ توسط واحد‌های مسلح ارتش سرکوب شد. اما شهرت جهانی آخن در صنایع سوزن سازی آن بود که با ورود چین به این بازار، آخرین کارخانه سوزن سازی در شهر آخن در سال ۲۰۰۴ تعطیل شد. در کنار کارخانه واگن سازی تالبوت، کارخانه لاستیک سازی کونتینتال، کارخانه فیلیپس نیز از سال ۱۹۳۴ درهای خود را گشود و به تولید لامپ نئون، شیشه و لامپ تلویزیون پرداخت. صنایع مربا سازی زنتیس و شکلات سازی از دیگر عرصه‌هائی هستند که نام آخن را جهانی ساخته‌اند.

 

جاذبه های گردشگری شهر آخن

کلیسای مرکزی (دُم) آخن

 

کلیسای مرکزی دُم آخن

 

کلیسای شهر آخن معتبرترین کلیسای دوران رنسانس کارولینگر در سراسر جهان به حساب می‌آید. این کلیسا که مدفن کارل کبیر است، نخستین میراث فرهنگ جهانی آلمان است که در سال ۱۹۷۸ به ثبت رسید. این کلیسا ۶۰۰ سال محل تاج‌گذاری سلاطین آلمان بوده است. کلیسای شهر آخن هنوز مکان بازدید هزاران گردشگر از سراسر جهان است.

 

 میدان مونستر

 

میدان مونستر

 

دیدار از میدان قدیمی مونستر شهر آخن ضروری است. دیدن ساختمان‌های بسیار قدیمی این میدان با بوتیک‌های کوچک توجه گردشگر را به خود جلب می‌کند. در این میدان می‌توان یک بستنی سفارش داد و به منظره زیبای کلیسای شهر آخن نگریست.

 

ساختمان شهرداری آخن

 

ساختمان شهرداری آخن

 

شهرداری آخن در کنار کلیسای این شهر قدیمی‌ترین ساختمان‌های آخن به حساب می‌آیند. این ساختمان در قرن ۱۴ میلادی به سبک گوتیک ساخته شده است. در همین ساختمان است که همه‌ساله جایزه کارل برای تفاهم و اتحاد میان گروه‌های قومی در اروپا اهدا می‌شود.

 

دانشگاه آخن

 

دانشگاه آخن

 

کارل کبیر نه تنها به اتحاد اروپا می‌اندیشید، بلکه خواستار پیشرفت‌های جدی علم بود. امروز دانشگاه تکنیک آخن با ۴۰ هزار دانشجو، بزرگ‌ترین دانشگاه صنعتی در سراسر آلمان به حساب می‌آید.

 

پونت اشتراسه

 

پونت اشتراسه

 

در شهر بزرگ دانشگاهی آخن مناطق دانشجویی نیز فراوانند. در خیابان پونت یا “پونت اشتراسه” بار، کافه، رستوران و دیسکوتک‌های بسیاری در کنار هم قرار دارند. پونت اشتراسه صبح، ظهر یا شب ندارد. این خیابان همیشه شلوغ است.

 

چشمه معدنی الیزن

 

چشمه معدنی الیزن

 

شهر آخن دارای آب‌های معدنی است. آب های زیرزمینی “الیزن” دو منبع زیرزمینی این شهر را در خود جای داده است. ساختمان این مرکز در سال ۱۸۲۷ ساخته شده است. گرمای آب یکی از منابع حدود ۵۲ درجه سانتیگراد است و گوگرد فراوانی در خود دارد.

 

چشمه عروسکی

 

چشمه عروسکی

 

وجود آب‌های معدنی گوناگون در آخن نشان‌دهنده رابطه عمیق این شهر با آب است. مجسمه‌ساز برجسته آخنی بونی‌فاتیوس اشتیرن‌برگ در سال ۱۹۷۵ مجسمه‌هایی را بر روی چشمه‌ای ساخت که مدت‌هاست یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر آخن شده است. این مجسمه‌ها که متحرک‌اند نمادهای سوارکاری، کارنوال، نساجی و علم در این شهر هستند.

 

کافه قدیمی شهر

 

اخن کافه قدیمی شهر

 

آخنی‌ها فقط به آب معدنی یا سوارکاران‌شان افتخار نمی‌کنند، آن‌ها شیرینی‌پزهای زبده‌ای نیز هستند. در کافه قدیمی آخن با نام “فان دِن داله” انواع شیرینی‌های بسیار نایاب و خوشمزه چون نان‌برنجی یافت می‌شود. کافه قدیمی آخن در قرن هفدهم میلادی ساخته شده. چهار ساختمان این کافه در طول زمان به یک مرکز تبدیل شده است.

 

برج لوس‌برگ

 

برج لوس برگ

 

هر کس که علاقمند باشد شهر آخن را در زیر پای خود داشته باشد و با یک نگاه همه شهر را ببیند، باید به بالای این تپه ۲۶۴ متری شهر برود. برج متحرک “لوس‌برگ” امکان دید را به همه گردشگران و علاقمندان شهر آخن می‌دهد.

 

آخن در مرز میان سه کشور

 

آخن در مرز میان سه کشور

 

در نزدیکی شهر آخن مرز میان آلمان، بلژیک و هلند قرار دارد. این مرز آن قدر مورد توجه علاقمندان است که در آن گردشگاه‌هایی با رستوران و تفریح‌گاه‌های مختلف و جذاب ساخته‌اند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است