شهر آرتاشات در ارمنستان

شهر آرتاشات در ارمنستان

آرتاشات (به ارمنی: Արտաշատ) یک شهرک در ارمنستان است که در استان آرارات واقع شده‌است. آرتاشات شهرکی است قدیمی در کرانه رود ارس است. این شهرک مرکز استان آرارات است.

این شهر توسط شاه آرتاشس یکم در ۱۷۶ پ. م. بنیاد شده بود و از سال ۱۸۵ تا ۱۲۰ پیش از میلاد پایتخت پادشاهی ارمنستان و مرکز سیاسی و فرهنگی ارمنی‌ها بشمار می‌آمد و با عنوان «وُستان هایوتس» (دربار ارمنیان) معروف بود. نام آرتاشات از زبان فارسی میانه گرفته شده و از دو جزء ارد (حق) و شاد تشکیل شده و به معنی «شادی حق» است. از مراکز فرهنگی این شهر «تئاتر آمو خارازیان» و «فرهنگسرای شارل آزناوور» است. شارل آزناوور خواننده سرشناس فرانسوی ارمنی تبار است.

 

 

صومعه خور ویراپ

 

صومعه خور ویراپ

 

صومعه خور ویراپ (به ارمنی: Խոր վիրապի վանք) (خور ویراپ به معنی گودال عمیق یا چاه عمیق) صومعه‌ای است متعلق به کلیسای حواری ارمنی؛ که در دشت آرارات، در نزدیکی مرز ترکیه واقع شده است. این صومعه حوزه علمیه دینی و محل اقامت جاثلیق ارمنستان می‌باشد. شهرت این صومعه مربوط به زمان زندانی شدن گریگور روشنگر توسط پادشاه تیرداد سوم می‌باشد این صومعه هم اکنون یکی از زیارتگاه‌های اصلی ارمنی‌ها می‌باشد. صومعه خور ویراپ در نقطه صفر مرزی بین ارمنستان و ترکیه قرار دارد. صومعه در حدود ۸ کیلومتری جنوب آرتاشات، استان آرارات واقع شده است. این بنا در زمان سلسله اشکانی ارمنستان در دشت آرارات در ارتفاعی معادل ۲۳۰۰ متر از سطح دریا ساخته شده است و ساخت آن به سده ۷ میلادی بر می‌گردد. این صومعه که در مکان پایتخت کهن ارمنستان یعنی شهر شهر باستانی آرتاشات بنا شده بود.

 

کلیسای هوهانس مقدس

 

کلیسای هوهانس مقدس

 

 

تئاتر آمو خرازیان آرتاشات

 

تئاتر آمو خرازیان آرتاشات

 

 

 

کوه آرارات

 

نمای از کوه آرارات

 

نمایی از کوه آرارات از صومعه خور ویراپ. تپه جایی که کلیسا بر آن بنا شده است مکان آرتاشات باستان می باشد.

 

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است