استانبول ترکیه وهرچه که لازم است از آن بدانید(2021)

برای سفر یا مهاجرت به استانبول تلاش شده مطالب مفیدی از تاریخچه استانبول ، بهترین زمان برای سفر و مواردی که باید هنگام سفر در نظر گرفت ، اطلاعات عمومی شهر و عذاها، مراکر فرهنگی، تجاری و تفریحی و همینطور اماکن تاریخی استانبول به اطلاعتان برسد.

فهرست مطالب

استانبول ترکیه را بهتر بشناسید

استانبول (به ترکی استانبولی: İstanbul) یا قسطنطنیه بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز فرهنگی و اقتصادی آن است. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمرهقرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قارهٔ آسیا و اروپا را ازیکدیگر جدا می‌کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان است که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع است.  استانبول به عنوان پلی میان اروپا و آسیا نقش مهمی در تبادلات فرهنگی و اقتصادی ملل مختلف بازی می‌کند.

تنگه بسفر و ساحل و اسکله‌های آن، کافه‌ها، بازار قدیمی، مساجد و دیگر بناهای تاریخی جزو هویت اصلی استانبول به شمار می‌روند. این مکان‌ها، درکنار هوای مدیترانه‌ای و همچنین امتزاج فرهنگی غرب و شرق جلوه خاصی به استانبول بخشیده‌است و آن را به مقصدی خاطره‌انگیز برای گردشگران تبدیل کرده‌است. این شهر در سال ۲۰۱۰ پایتخت فرهنگی اروپا بوده و همه‌ساله در رده‌های بالای شهرهای توریستی جهان قرار دارد.

شهر استانبول Istanbul ترکیه یکی از مقدس ترین شهرهای جهان به شمار می‌رود .استانبول،شهری دوتکه میان آسیا واروپا،نمایشی همیشگی از فرهنگ،سنت و تاریخ ترکیه را در کنار زیباییهای امروزه و مدرنش به رخ میکشد.بعد از واردشدن به استانبول و از همان فرودگاه آتاتورک شاید اولین چیزی که توجه مسافران را جلب میکند،پرچم های قرمز رنگ ترکیه است که ازهمه جا آویزان هستند علاقه و تعصب ترک ها به ملیت و رهبرشان که شهر بزرگ استانبول همیشه در یک جشن ملی به نظر برسد.

فرودگاه در بیست کیلومتری غرب شهر واقع شده و تا مرکز شهر با تاکسی حدود نیم ساعت فاصله دارد.کرایه ی تاکسی ها نسبتا گران است و میشود همین مسیر را با اتوبوس ،تراموا و مترو هم طی کرد.بسته به حال و حوصله و انتخاب خودتان دارد.ایستگاه اصلی مترو از سالن فرودگاه ده دقیقه ای پیاده روی دارد ولی بسیار راحت و ارزان است ،به شرط آنکه شما ازآن آدم های نباشید که همه چیز را با خودشان توی چمدان این طرف و آن طرف می برند.

برای اقامت در استانبول ،اگر خیلی اهل گشت و گذار هستید و ترجیح می دهید،ازجاهای دیدنی دور نباشید ،بهتر است یکی از دو محله تقسیم یا سلطان احمد هتل بگیرید.میدان تقسیم اصلی ترین بخش جدید استانبول و در قسمت اروپایی و سلطان احمد مرکز بخش قدیمی در همینم قسمت است .هر دوی اینهابه مراکز خرید و دیدنی های تاریخی نزدیک هستند و هتل های  با سرویسهای متنوع و قیمت های  متوسط دارند ؛ولی برای یک هتل لوکس تربا چشم انداز دریای مرمره ،باید در بخش غربی  و اطراف فرودگاه جستجو کنید.

شهر استانبول در ترکیه

محبوب ترین جذابیت استانبول برای گردشگران ،کاخها،کلیسا ها ومسجد هاو قصر های است که قدمت آن به دوره ی رومی بیزانس  و دوره ی عثمانی ها میرسد یکی از مشهورترین آن ها مسجد سلطان احمد در همین محله سلطان احمد است با معماری زیبا و شش مناره آبی که به مسجد آبی معروف شده ،روبه روی مسجد سلطان احمد،موزه تماشای ایاصوفیه قرار گرفته که سرسرای وسیعش،دنیای از فرهنگ و هنر  اسلامی ترکیه را در خود جای دارد. در بالای منطقه ی سلطان احمد و نزدیک  به شاخ طلایی مدخلی که بخش قدیمی و جدید ترکیه را از هم جدا می کند

کاخ توپ کاپی است که نزدیک به چهار صد سال مرکز سلاطین عثمانی و امروز کلکسیونی از چینی ها،جواهرات،لباس ها و تخت های طلا کوب عثمانی را به نمایش می گذارد و چشم انداز زیبایی نیز به تنگه بسفر دارد؛تنگه ی بسفر همان تنگه ای است که دریای سیاه و مرمره را به هم وصل میکندو استانبول را بین آسیا و اروپا تقسیم کرده است.کاخ دولما باغچه نیز در ساحل تنگه بسفر قرار گرفته ؛دولما باغچه به چلچراغ خیلی بزرگش مشهور است .تمام ساعتهای روی نه و پنج دقیقه ،ساعتی که آتاتورک در تاریخ ۱۰نوامبر در دولما باغچه از دنیا رفت ثابت مانده اند.

استانبول ترکیه یکی از شهرهای های است که تقریبا تمام وسایل نقلیه عمومی را داراست ؛تاکسی های شخصی ؛تاکسی های اشتراکی یا همان دولموش ها،تراموا،اتوبوس،مینی بوسها ،مترو و حتی قایق های برای  عبور و مرور بین بخش آسیایی و اروپایی.ولی یکی از جاهای که به تاکسی نیازی نیست و پیاده روی خوش میگذرد خیابان استقلال استانبول است که بسیار معروف است.

از جنبه‌های مثبت استانبول، وجود رستوران‌های متنوع و با کیفیت در این شهر است. در استانبول می‌توانید در کنار غذاهای اصیل ترکی، بسیاری از غذاهای ملل مختلف دیگر را هم میل کنید. استانبول به واسطه توریستی بودنش، میزبان بسیاری از هتل‌های بین‌المللی و داخلی ترکیه است. تعداد و تنوع زیاد هتل‌ها در این شهر، به نوعی تصمیم‌گیری برای انتخاب را سخت می‌کند. اما با کمی جستجو می‌توانید با توجه به معیارهایتان هتل مناسبی را بیابید.

با توجه به قرارگرفتن این شهر در کنار دریای مرمره، استانبول دارای آب و هوایی شرجی و پرباران است. بنابراین بهترین وقت سفر به استانبول، بهار و اوائل پائیز خواهد‌ بود. تاریخ استانبول که در ابتدا «بیزانتیوم» نامیده می‌شد به سال ۶۶۷ قبل از میلاد باز می‌گردد. شهری که تحت تاخت و تاز امپراتوری‌های اطراف مانند روم شرقی و عثمانی و همینطور هخامنشیان قرار می‌گرفت و نام‌های گوناگونی می‌گرفت، از روم جدید تا قسطنطنیه و بالاخره بعد از فتح آن بوسیله ترکها استانبول نام گرفت.
وجود فستیوال‌های فصلی، وجود کافه‌های متعدد و سایر عوامل شهری و فرهنگی و همینطور خاصیت چند مذهبی و نژادی شهر، با توجه به سبقه‌ی تاریخی و حفظ برخی بافت‌های سنتی و تاریخی آن سبب رشد طبیعی سفر جهانگردان به آن شده‌است.

تاریخچه استانبول

تاریخ استانبول ترکیه در جدیدترین یافته‌های باستان‌شناسی به ۱۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. در حدود سال ۷۰۰ قبل از میلاد، ماهیگیران یونانی شهری در قسمت آسیایی تنگه بسفور به نام «کادیکوی» ساختند که یکی از مراکز مهم ماهیگیری آن زمان گردید.هرچه امپراطوری بیزانس دچار فساد و تباهی می‌شد، مردمان این شهر با انتخاب روش زندگی دیگری به رشد خود ادامه می‌دادند تا اینکه مرکز توجه سایر امپراطوری‌ها شدند.
در حدود سال ۱۰۰ قبل از میلاد، استانبول بخشی از امپراطوری روم شده و در سال ۳۰۶ بعد از میلاد امپراطوری روم شرقی این شهر را به عنوان پایتخت خود برگزید. اما در حدود سال ۴۰۰ میلادی این شهر دچار بحران‌های فراوانی به سبب حمله‌های گسترده بربرها گردید و سرانجام در سال ۵۳۲ به شدت تخریب گردید.

به سبب اهمیت تجاری این شهر که شاهراه تجاری منطقه به حساب می‌آمد، برای صدها سال محل تاخت و تاز امپراطوری‌های ایران، عرب‌ها، عشایر مسلح و سرانجام طرف‌های درگیر در جنگ‌های صلیبی شد تا اینکه سرانجام در سال ۱۴۵۳ میلادی در حالی که شهر به شدت ضعیف و شکننده بود، توسط «سلطان محمد دوم» فتح شده و پایتخت امپراطوری عثمانی تعیین گردید. این امپراطوری تا زمان شکست‌اش در جنگ جهانی اول در استانبول مستقر بود.
پس از استقرار جمهوریت در ترکیه، «مصطفی کمال آتاتورک» پایتخت را به آنکارا منتقل کرد. استانبول همچنان به گسترش خود ادامه داد بطوری که امروزه حدود ۱۴ میلیون نفر جمعیت دارد و قطب گردشگری و اقتصادی ترکیه محسوب می‌شود.

آب و هوای استانبول

استانبول آب و هوای معتدل اقیانوسی به همرا تابستان گرم و شرجی و زمستان سرد و بارانی و گاهی برفی دارد. البته متوسط درجه حرارت در تابستان به سختی بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد می‌شود. گرم‌ترین ماه سال جولای یا تیرماه و سردترین ماه نیز ژانویه یا دی ماه است. میانگین بارش سالانه باران در استانبول زیاد و بیش از ۸۰۰ میلیمتر می‌باشد. بیشتر این بارش‌ها در اواخر پاییز و زمستان می‌بارد. تابستان گاهی با رگبار همراه است. همچنین در بهار شاهد مه خواهید بود.
با توجه به باران‌های بسیار در فصول زمستان و پاییز و آفتاب سوزان در تابستان، همراه‌داشتن چتر توصیه می‌شود.

خدمات ارتباطی در استانبول

تلفن و موبایل در استانبول

استانبول تنها شهر ترکیه است که دو کد تلفن دارد. کد تلفن استانبول در ناحیه اروپایی آن ۲۱۲ و در ناحیه آسیایی و جزایر پرنس ۲۱۶ است. برای تماس با هرکدام از نواحی – چه از ناحیه دیگر و چه از شهرهای دیگر ترکیه – باید از این کدها و ۰ قبل از آنها استفاده کنید.
اگر قصد تهیه سیم‌کارت‌های اعتباری دارید می‌توانید از کیوسک‌های شرکت‌های مخابراتی مثل «ترک‌سل» یا «وودافون» که در فرودگاه وجود دارند، و یا از فروشگاه‌های داخل شهر اقدام کنید. کپی پاسپورت یا اصلش را بهمراه داشته باشید. رومینگ شرکت‌های همراه اول و ایرانسل در ترکیه برقرار است و در صورت تمایل می‌توانید از سیم‌کارت خودتان هم استفاده کنید منتها از نظر هزینه سیم‌کارت‌های اعتباری مقرون به صرفه‌ترند.

اینترنت در استانبول

تعداد زیادی از کافی‌شاپ‌های استانبول دارای اینترنت وایرلس رایگان هستند مخصوصا در خیابان استقلال ِ بی‌اوغلو. فست‌فودهای بین‌المللی و همینطور کافه‌های استارباکس هم اینترنت رایگان دارند. بیشتر هتل‌ها، بخصوص هتل‌های ناحیه «سلطان احمد» هم اغلب اینترنت رایگان دارند. چه در لابی هتل و چه در داخل اتاق. نگران قیمت‌ها هم نباشید. بسیار ارزان تر از دیگر کشورهای اروپایی!

نکات ضروری سفر به استانبول

۱- مانند همه شهرهای پرجمعیت، دزدی و کیف‌قاپی هم در استانبول و مخصوصا مناطق پر رفت و آمد اتفاق میفتد. پس مواظب کیف و وسایل خودتان باشید. تکنیک‌های قاپ زدنی آنقدر متنوع است که توصیه می‌کنیم همیشه مراقب این خطر باشید .سعی کنید پول کمی همراهتان باشد یا در جیب‌های مختلف بگذارید. از مدارکتان هم جدا مراقبت کنید.
۲- استانبول خانه‌ی سه باشگاه بزرگ فوتبال در ترکیه است که هوادارن بسیار متعصبی دارند. روزهایی که مسابقات لیگ یا هر مسابقه‌ی دیگری در جریان است، نگاهی به رنگ لباسی که می‌خواهید بپوشید هم بیندازید!
۳- تا اطلاع ثانوی از این تاریخ از حضور و تردد در میدان تقسیم و خیابان های اطراف آن به علت تظاهرات اعتراضی که تداوم دارد، خودداری کنید.
۴- در صورت بروز هرگونه مشکلی اعم از دزدی یا حتی کلاهبرداری رانندگان تاکسی هنگام حساب کردن کرایه تان به پلیس مراجعه کنید.
۵- هنگام دیدار از مسجد سلطان احمد مواظب کسانی که خودشان را راهنمای توریست‌ها جا می‌زنند و در ازای توضیحات و راهنمایی شما پول زیادی تا ۵۰ لیر می‌گیرند، باشید! دیدار از این مسجد برای عموم رایگان است و نیازی به پرداخت هیچ مبلغی به هیچ کس نیست.
۶- خوشبختانه اوضاع بهداشتی استانبول در حد استانداردهای کشورهای پیشرفته است. منتها مراقب آبی که از تانکرها می‌نوشید، باشید. بهتر است بطری آب معدنی همراه داشته باشید تا مجبور به نوشیدن از محل‌هایی که از سلامت‌شان مطمئن نیستید، نباشید.

اطلاعات ضروری استانبول

اختلاف ساعت با تهران

استانبول در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

ترکی

واحد پول

لیر ترکیه

نوع برق شهری

۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

کد کشور

۹۰+

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

وضعیت آب و هوا در استانبول

استانبول به خاطر موقعیت مکانی، در نواحی آب و هوایی متفاوتی قرار دارد و دارای چندین خرداقلیم است. آب و هوای مدیترانه‌ای، آب و هوای گرمسیری مرطوب و آب و هوای اقیانوسی در بخش‌های مختلف شهر مشاهده می‌شود. قرار گرفتن در کنار دو پهنه‌ی آبی متفاوت، یکی دیگر از دلایل تنوع اب و هوایی در استانبول است.

جولای گرم‌ترین ماه سال است و میانگین دمای هوا به ۲۴ درجه می‌رسد. فوریه با میانگین دمای ۶ درجه، سردترین ماه سال است. ماه ژانویه با میانگین میزان بارندگی ۱۰۰ میلی‌متر، مرطوب‌ترین ماه سال محسوب می‌شود. بهترین ماه برای شنا در دریا، ماه آگوست است زمانی که میانگین دمای آب ۲۲ درجه است.

زمان سفر

استانبول و ترکیه‌ی اروپایی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه با بارش برف دارد. بهار و پاییز یعنی از آوریل تا مه و از سپتامبر تا اواسط نوامبر، بهترین زمان برای سفر به استانبول است زمانی که دمای هوا مطبوع و آسمان صاف است.

هزینه‌های سفر

میانگین هزینه‌های روزانه در سفر به ترکیه

سفر ارزان: بیش از ۱۵۰ لیره

هزینه‌ی اقامت در خوابگاه: ۷ تا ۲۴ لیره

بلیط اتوبوس بین شهری ۴۵ لیره

وعده‌های غذایی: ۸ تا ۱۰ لیره

نوشیدنی: ۷ تا ۱۲ لیره

سفر میان‌رده: ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیره

هزینه‌ی اقامت در اتاق دوتخته هتل: ۹۰ تا ۲۰۰ لیره

پرواز بین شهری: ۵۰ لیره

وعده‌های غذایی: ۴۰ لیره

سفرهای روزانه‌ی قایق‌سواری: ۳۵ لیره

سفر لوکس: بیش از ۳۵۰ لیره

هزینه‌ی اقامت در اتاق دوتخته: بیش از ۲۰۰ لیره

کروزهای چندروزه: ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیره

کرایه خودرو روزانه: ۲۰ لیره

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

اگر بدانید که بیشترین هزینه‌های سفر مربوط به کدام بخش است، به سادگی با مدیریت آن‌ها می‌توانید سفری ارزان‌تر را تجربه کنید.

کاهش هزینه اقامت

هزینه‌ی اقامتگاه، مهم‌ترین هزینه‌ی سفر است. اینکه در کدام فصل از سال سفر کنید، تاثیر چشم‌گیری بر قیمت هتل‌ها دارد. فصل شلوغ گردشگری در استانبول از جولای تا سپتامبر است. در این مدت قیمت هتل‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. اگر در ماه‌های آوریل، مه و اکتبر سفر کنید، می‌توانید هتل‌های ارزان‌تر پیدا کنید.

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی اقامت این است که هتل را بسیار زودتر رزرو کنید. برای رزرو کردن هتل، سایت‌های رزرو آنلاین را به دقت بررسی کنید. این سایت‌ها گاهی تخفیف‌های خوبی برای بازدیدکنندگان خود در نظر می‌گیرند. اگر قرار است برای مدت طولانی مثلا یک ماه در استانبول اقامت کنید، کرایه‌ی آپارتمان به صرفه‌تر است.

موقعیت مکانی هتل هم بر قیمت آن تاثیرگذار است. اگر برای حمل و نقل در شهر مشکلی ندارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، می‌توانید هتل‌های دورتر و ارزان تر را انتخاب کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ی خورد و خوراک

رستوران‌های توریستی که خارجی‌ها در آن رفت و آمد می‌کنند، بسیار گران‌تر از رستوران‌های کوچک و محلی هستند. غذاهای محلی و لذیذ ترکی را در همین رستوران‌های محلی هم می‌توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید.

کارت ورودی موزه بگیرید (Istanbul Müzekart)

اگر دوست دارید به اکثر موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری سر بزنید، کارت گردشگری استانبول بگیرید. با کمک این کارت‌ها می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های شهر از جمله کاخ توپ‌قاپی و ایاصوفیه، رایگان دسترسی داشته باشید. بسیاری از رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها و جاذبه‌های تفریحی، با ارائه‌ی این کارت به شما تخفیف‌های خوبی می‌دهند.

استفاده از تورهای دوچرخه‌سواری

یکی از بهترین روش‌ها برای گشت و گذار در خیابان‌های قدیمی شهر و سر زدن به جاذبه‌های مختلف، استفاده از دوچرخه است. شرکت‌های توریستی مختلفی امکانات کرایه‌ی دوچرخه را برای مسافران فراهم کرده‌اند و تورهای دوچرخه‌سواری در محله‌ی قدیمی شهر برپا می‌کنند. این تورها و کرایه‌ی دوچرخه معمولا هزینه‌های معقولی دارند و تجربه‌ای لذت‌بخش در سفر به این شهر تاریخی و زیبا هستند.

مراکز گردشگری استانبول

مسجد ایا صوفیه

ایا صوفیه

ساختمان فعلی ایا صوفیه در دوره‌ی امپراتوری بیزانس در سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستینین اول ساخته شد. این بنا، حکم یک بیانیه‌ی متکبرانه را داشت که ثروت، قدرت و توانایی‌های فنی این امپراتوری را به جهان نشان می‌داد. تا حدی که نواحی اطراف تخت پادشاهی که در این بنا قرار داشت، به عنوان مرکز دنیا شناخته می‌شد. بعد از اینکه سپاه عثمانی، قسطنطنیه را تسخیر کرد، این کلیسا به مسجد تبدیل شد و در نهایت در قرن بیستم میلادی به موزه تبدیل شد و هنوز هم مهم‌ترین جاذبه‌ی نمادین استانبول است.

مسجد ایاصوفیه استانبول که به معنی «خرد مقدس» است، در اصل یک کلیسای جامع متعلق به قرن ششم در قسطنطنیه (استانبول امروزی) بود. این بنا در زمان امپراطوری بیزانس به عنوان یک کلیسا ساخته شده و در زمان امپراطوری عثمانی تبدیل به یک مسجد شد.

ابعاد ایا صوفیه برای هر سازه‌ای که از استیل ساخته نشده باشد بسیار عظیم و دور از باور است. بر اساس نقشه، طول بنا ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر بوده و گنبد آن ۳۳ متر قطر دارد. در طول عمر ۱۴۰۰ ساله این بنا، از آن به عنوان کلیسای جامع، مسجد و موزه استفاده شده است. در زمان ساخت این سازه، قسطنطنیه پایتخت امپراطوری بیزانس بود. این دولت که به طور رسمی مسیحی به شمار می‌رفت، در اصل نیمه شرقی امپراطوری روم را تشکیل می‌داد که بعد از سقوط آن به طور مستقل ادامه یافت.

مسجد ایاصوفیه استانبول

تبدیل ایاصوفیه به مسجد

فصل دیگر زندگی ایا صوفیه از سال ۱۴۵۳ آغاز شد. در آن سال امپراطوری بیزانس به پایان رسید و شهر قسطنطنیه به دست ارتش امپراطوری عثمانی افتاد. ایا صوفیه با عظمت و زیبایی خاصش خیلی زود توجه حکمرانان عثمانی را به خود جلب کرد. در همین زمان بود که چهار مناره به بنا اضافه گردید. در داخل بنا نیز موزاییک‌کاری‌ها پشت یک لایه رنگ زرد پنهان شده و تصویر چهار خلیفه را بر روی ستون‌ها نصب کردند. سبک معماری مسجد ایا صوفیه به ویژه گنبدهایش بر روی معماری عثمانی تأثیر به سزایی داشت که یکی از بناهای متأثر از آن، مسجد آبی استانبول متعلق به قرن ۱۷ است.

مسجد ایاصوفیه استانبول

چرا ایاصوفیه استانبول؟

  • محبوب ترین و پربازدیدترین جاذبه استانبول است.
  • یکی از باشکوه ترین آثار به جا مانده از امپراتوری بیزانس است.
  • ایا صوفیه به مدت هزار سال بزرگترین کلیسای جهان بود.
  • با بازدید از این ساختمان، شکوه معماری و تاریخ را لمس می کنید.
  • دسترسی به این ایا صوفیه بسیار ساده است.
مسجد ایاصوفیه استانبول

موقعیت مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه در بخش اروپایی استانبول و در محله ای پر فت و آمد و توریستی، در جوار هتل ها، مراکز خرید، و دیدنی های توریستی شهر واقع شده است. مسجد سلطان احمد (یکی دیگر از جاذبه های توریستی و گردشگری استانبول) از معروفترین همسایه های مسجد ایاصوفیه است. همچنین کاخ توپکاپی، نخستین کاخ پادشاهان عثمانی در ترکیه، فاصله اندکی با ایاصوفیه دارد. ایاصوفیه که یکی از شناخته شده ترین نشانه های استانبول است، در میدانی به همین نام (میدان ایاصوفیه)، در محله سلطان احمد قرار دارد.

مسجد ایاصوفیه استانبول 6

دسترسی به مسجد ایاصوفیه استانبول

برای رفتن به موزه مسجد ایاصوفیه تمام وسایل نقلیه عمومی به راحتی در دسترس است. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با برپایی چندین ایستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به مسجد ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد، کاخ و موزه توپکاپی و سایر دیدنی های این منطقه تسهیل کرده اند. فاصله مسجد ایاصوفیه تا موزه و کاخ توپکاپی 5 دقیقه پیاده روی است.بازدید از مسجد و موزه ایاصوفیه استانبول در تمام ایام هفته امکان پذیر است. گردشگران می توانند در پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 17 و در بهار و تابستان از 9 صبح تا 19 به بازدید از این اثر تاریخی بپردازند. فراموش نکنید؛ حتماً باید حداقل یک ساعت پیش از زمان بسته شدن موزه ایاصوفیه، بلیت بخرید.

مسجد ایاصوفیه استانبول

جاذبه های اطراف ایا صوفیه

  • کاخ توپکاپی | Topkapi Place: فاصله 60 متری
  • کلیسای ایا ایرنه | Hagia Irene: در فاصله 200 متری
  • حمام خرم سلطان ایاصوفیه | Ayasofya Hurrem Sultan Hamam: فاصله 250 متری
  • باسیلیکا سیسترن | Basilica Cistern: در فاصله 300 متری
  • موزه باستان شناسی | Archaeological Museum: در فاصله 450 متری
  •  مسجد سلطان احمد | Sultan Ahmed Mosque: فاصله 500 متری
  • موزه هنرهای اسلامی و ترکی | Museum of Turkish and Islamic Arts: در فاصله 650 متری
  • پارک گلخانه | Gülhane Parkı: فاصله 750 متری
  • بازار ادویه | Arasta Bazaar: در فاصله 750 متری
  • برج گالاتا | Galata Tower: در فاصله 2.9 کیلومتری

کاخ توپ‌ قاپی (Topkapı Sarayı)

 کاخ توپکاپی

این قصر به دستور سلطان محمد فاتح یکی از پادشاهان امپراتوری عثمانی در قرن پانزدهم میلادی ساخته شده است. این مجموعه‌ی وسیع و باشکوه، نمایش خیره‌کننده‌ای از هنر اسلامی است. حیاط باشکوه این بنا با کاشی‌های زیبا و دست‌ساز تزیین شده است. فضای داخلی اتاق‌ها، تالارها و برج‌ها و دیوارهای این مجموعه‌ی دیدنی، هر کدام گوشه‌ای از شکوه و عظمت آن را به تصویر می‌کشند.

یکی از دیدنی‌ترین بخش‌های کاخ، حرم‌سرا است، جایی که همسران و فرزندان پادشاه در آن زندگی می‌کردند. بارگاه دوم کاخ، جایگاه آشپزخانه‌ی سلطنتی و بارگاه سوم جایی است که اتاق خصوصی پادشاه در آن قرار دارد. علاوه بر بنای این کاخ و تزیینات چشم‌گیر آن، آثار و اشیای به‌جامانده از آن دوران که میراث امپراتوری هستند و بخش زیادی از آن را آثار مذهبی تشکیل می‌دهند، بخش دیگری از دیدنی‌های این کاخ باشکوه را تشکیل می‌دهند. برای اینکه این کاخ مجلل را کامل ببینید باید حداقل نصف روز زمان در نظر بگیرید.

کاخ توپ‌قاپی بخشی از منطقه‌ی تاریخی استانبول است؛ مجموعه‌ای از آثار تاریخی که در سال ۱۹۸۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

استانبول شهری نیست که بتوانید یک روزه از تمام دیدنی ها و مکان هان های دیدنی آن دیدن کنید. با سفر به ترکیه، شهری تاریخی، زیبا و بزرگ استانبول را خواهید دید. بنابر این، برای سفری هیجان انگیز به شهر تاریخ و فرهنگ آماده شوید، یکی از بنا های تاریخی مه بازدید از آن از باید های سفر به استانبول محسوب می شود، کاخ توپکاپی استانبول است که هر بیننده ای را وسوسه به بازدید و کندو کاو بیشتر و بیشتر می کند. در ادامه با بخش کوچکی از تاریخ حیرت انگیز بنای تاریخی توپکاپی استانبول آشنا شوید.

 کاخ توپکاپی

«کاخ توپکاپی» (Topkapı Palace) که آن را «توپقاپی» نیز تلفظ می‌کنند، نمادی از شهر استانبول به شمار می‌رود. این کاخ، بر فراز تپه‌ای دیدنی واقع شده و در قرن 15 میلادی، اقامتگاه و مرکز اصلی حکومتی پادشاهان عثمانی به حساب می‌آمد. ساخت کاخ توپکاپی به دستور «سلطان محمد دوم» و در سال 1459 میلادی آغاز شد و ابتدا آن را با نام «کاخ جدید» صدا می‌زدند تا با «کاخ قدیمی» واقع در «میدان بایزید» اشتباه گرفته نشود. یکی دیگر از کاخ‌های پادشاهان عثمانی، یعنی «کاخ ساحلی توپقاپی» در قرن 19 در آتش سوخت و بعد از آن، نام خود را به این کاخ جدید داد که در زبان ترکی به معنی «دروازه‌ی توپ» می‌باشد.

کاخ توپ‌قاپی استانبول

کاخ توپکاپی استانبول صندلی امپراتوری عثمانی

کاخ توپکاپی استانبول  محل سکونت سلاطین عثمانی، حرم سرا و دادگاه عثمانی و همچنین مرکز مدیریت حکومت بوده است. ساخت کاخ توپکاپی از سال ۱۴۵۹ آغاز شد و در سال ۱۴۷۸ به پایان رسید. کاخ توپکاپی در واقع دومین کاخ عثمانیست که در استانبول بنا شد. این کاخ ۴ قرن خانه سلاطین عثمانی بود و ۲۵ سلطان عثمانی در آن زندگی کردند، از سلطان مهمد دوم تا سلطان عبدالملک همگی در کاخ توپکاپی سکنی داشتند.

هر سلطانی که به تاج و تخت رسید، قسمتی را با معماری و طرح متفاوت به کاخ اظافه کرد و گاها به دلیل بلاهای طبیعی آتش سوزی و یا زلزله ، به ویژه زمین لرزه ۱۵۰۹ و آتش سوزی ۱۶۶۵ کاخ بازسازی و بر آن تغییراتی اعمال شد تا اینکه در سال ۱۹۲۴ کاخ به موزه تبدیل شد. با بازدید از کاخ توپکاپی درواقع معماری ۴ قرن را خواهید دید چرا که هرگوشه از این کاخ نمایان گر یک معماری از دوره خاص است و در طول قرن ها بازسازی و گسترش یافته است.

 کاخ توپکاپی ترکیه

بخش های کاخ توپکاپی استانبول

پیش از آنکه توریستان تور ترکیه به قسمت داخلی کاخ برسند، نخستین دروازه ای امپریالیستی با شکوه و زیبای چشمه سلطان احمد سوم را در حیاط خلوت خواهند دید. داخل کاخ به چهار بخش اصلی : حیاط اصلی و دیگر سازه های کوچکتر از جمله حرم، جایی که اعضای زن خانواده سلطان ساکن بوده اند و ساختمان شورای امپریالیستی، جایی که جلسات میان مقامات دولتی مهم برگزار می شود، تقسیم شده بود.

بر خلاف کاخ های اروپایی که تنها یک ساختمان بزرگ در وسط باغ ساخته می شدند، کاخ توپکاپی تنها کاخ افراد سلطنتی نبود  و شامل مجموعه ای از سالن ها، سربازخانه ها، آشپزخانه ها، کیوسک ها، محل های خواب و اتاق ها در محوطه مرکزی بوده. کاخ توپکاپی عثمانی به نوع ساده و فروتن و در عین حال به نوعی کاربردی ساخته شده بود.

 کاخ توپکاپی

ساعات بازدید و قوانین بازدید از کاخ توپکاپی استانبول

در طول سفر با تور ترکیه همه روزه در پاییز و زمستان از ساعت ۹ صبح الی ۵ بعد از ظهر و در بهار و تابستان از ساعت ۹ صبح الی ۷ بعد از ظهر به جز روز های سه شنبه می توانید به بازدید از این کاخ دیدنی بروید. لازم به ذکر است که موزه در صبح‌های تعطیلات مذهبی  نیز برای بازدید عمومی بسته است.

ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس کاخ برای افراد با  لباس نا مناسب( دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و …) ممنوع است و از ورود آنان جلوگیری می کنند.

در کاخ موزه ی توپکاپی عکسبرداری ممنوع است.

استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای کودکان ممنوع است.

کاخ توپاکی 1

چگونه به کاخ موزه توپکاپی برویم؟

کاخ موزه ی توپکاپی در منطقه سلطان احمد، یکی از مناطق باستانی مشهور و جذاب استانبول قرار دارد، به همین دلیل برای رسیدن به این کاخ تمامی وسایل نقلیه ی عمومی از قبیل اتوبوس، مترو و تراموا به آسانی در دسترس مردم و توریست ها است. کاخ موزه توپکاپی همه روزه به جز سه شنبه ها برای دیدار عموم باز است. لازم به ذکر است که برای ورود به بخش آثار مذهبی و مقدس از ورود گردشگرانی که لباس مناسب ندارند ( دامن کوتاه، تاپ های تابستانی باز و …) جلوگیری خواهد شد. و همچنین در کاخ موزه ی توپکاپی عکسبرداری ممنوع است، چرا که نور فلش دوربین می تواند به آثار باستانی آسیب بزند. استفاده ازکالسکه در کاخ موزه توپکاپی برای کودکان ممنوع است؛ پس قبل از تهیه بلیط به این مسائل دقت کنید.

مسجد آبی – مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

مسجد سلطان احمد

یادگار بزرگی که سلطان احمد برای پایتختش به جا گذاشت، مسجد زیبایی است که به خاطر تزیینات و رنگ کاشی‌های آن، مسجد آبی نامیده می‌شود. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ ساخته شده است و مثل مسجدالحرام، شش مناره دارد. فضای داخلی، عظمت بنا و تزیینات زیبای این مسجد باعث شده که یکی از بهترین نمونه‌های معماری عثمانی باشد.

یکی از بهترین بخش‌های سفر به استانبول، قدم زدن در باغ‌های بین مسجد آبی و ایا صوفیه است. جایی که از آن می‌توانید شکوه و عظمت هر دو بنای زیبا را ببینید و از تماشای آن لذت ببرید.

پشت مسجد آبی، بازار Arasta Bazaar واقع شده است. این بازار مکانی فوق‌العاده برای خرید سوغات باکیفیت است. اگر دوست ندارید در بازار بگردید می‌توانید از موزه‌ی موزاییک Great Palace دیدن کنید که بین مسجد و بازار واقع شده است

یکی از با شکوه ترین بناهای کشور ترکیه شهر استانبول ، مسجد سلطان احمد است که به دلیل کاشی های آبی رنگش، به مسجد آبی شهرت یافته است. این بنای باشکوه کمی متفاوت تر از سایر مساجد است. گنبدهای آبشاری مسجد آبی و شش مناره آن، از زیبایی های این مسجد است که بی شک تحسین بازدیدکنندگان را دربر خواهد داشت.

مسجد سلطان احمد

تاریخچه مسجد سلطان احمد استانبول

مسجد آبی به دستور سلطان احمد اول و در زمانی که تنها ۱۹ سال داشت ساخته شد. این مسجد در نزدیکی ایا صوفیه قرار دارد و بر روی محوطه یک میدان اسب دوانی باستانی و کاخ امپراطوری بیزانس بنا شده است. موزائیک‌های کاخ مذکور را در موزه موزائیک در همان نزدیکی می‌توانید تماشا کنید. پروژه ساخت مسجد آبی در سال ۱۶۰۹ آغاز شد و ۷ سال به طول انجامید. معماری که طراحی مسجد سلطان احمد را به عهده داشت فردی به نام آقا محمد بود که جدش را اعدام کردند.

سلطان احمد که بسیار نگران به پایان رسیدن این مسجد بزرگ بود اغلب خود درگیر روند کار می‌شد. او تنها یک سال پس از اتمام ساخت شاهکارش در سن ۲۷ سالگی درگذشت. پیکر او به همراه همسر و سه پسرش در بیرون مسجد دفن شده است. مجموعه مسجد اصلی شامل یک مدرسه، بیمارستان، یک مدرسه ابتدایی، بازار، عمارت و گور مؤسس آن بود که متأسفانه اکثرشان در قرن ۱۹ تخریب شدند.

مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

چرا مسجد سلطان احمد استانبول؟

  • یکی از محبوب ترین و زیباترین جاذبه های شهر استانبول است.
  • معماری جذاب و خیره کننده این مسجد شما را انگشت به دهان می کند.
  • برای بازدید از این جاذبه هیچ هزینه ای نمی پردازید.
  • می توانید در این مسجد باشکوه ساعاتی را به راز و نیاز و عبادت بگذرانید.
مسجد سلطان احمد

معماری و طراحی مسجد سلطان احمد

کافی ست نگاهی به طراحی این مسجد بیندازید تا شما هم تایید کنید که مسجد آبی، به راحتی نقطه اوج معماری عثمانی محسوب می شود. گنبدهای آبشاری، تقارن زیبا و طاق های پی در پی، مناره های آن و کاشی های آبی درون مسجد، از هر لحاظ خاص و منحصر به فرد هستند. البته طراحی و معماری این سازه مذهبی به صورت ترکیبی است و با یک بررسی کوتاه متوجه خواهید شد که عناصر معماری اسلامی نیز در آن به چشم می خورند و همچنین از طراحی سازه ای بیزانسی مانند ایاصوفیه الهام گرفته شده است. بنابراین بی دلیل نیست که از مسجد سلطان احمد به عنوان چشمگیرترین مسجد تاریخی کشور ترکیه یاد می شود.

معماری مسجد سلطان احمد را هنرمندی به نام «محمد آقا صدفکار» (Sedefkâr Mehmed Ağa) به عهده داشت. او که شاگرد معمار سنان بود، ایده های هنرمندانه استادش را با استعداد خود ترکیب کرد و برای ساخت مسجدی وسیع، با ابهت و باشکوه دست به کار شد.

مسجد سلطان احمد استانبول ترکیه

مناره های مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد یکی از سه مسجد شش مناره ای استانبول است (دو مسجد دیگر مسجد مدرن سابانکی ( Sabancı Mosque ) واقع در آدانا و مسجد Hz. Mikdat واقع در مرسین هستند). چهار عدد از مناره ها در گوشه های مسجد آبی قرار گرفته اند. هر کدام از این مناره های شیار دار و شبیه به مداد، سه بالکن ( Şerefe ) با منقاره های استالاکتیتی دارند، در حالیکه دو مناره ی واقع در انتهای جلوخان تنها 2 بالکن دارند. موذن برای گفتن اذان مجبور بود پنج بار در روز از پلکان باریک مارپیچی بالا برود.

مسجد سلطان احمد

تماشای مسجد سلطان احمد برای مسلمانان و غیر مسلمانان

از همان ابتدا این مسجد برای مسلمانان ترکیه ساخته شد اما با توجه به توریستی شدن آن، غیرمسلمانان زیادی برای دیدن مسجد آبی آمدند. برای این که تقدس مسجد حفظ شود، ورودی غیر مسلمانان از ضلع غربی است. از طرفی پوشش برای خانم ها اجباری است. البته نه به آن شکلی که در مساجد ایرانی مرسوم است. فقط کافی است خانم ها لباس های پوشیده بپوشند و اگر روسری نداشتند، از ورودی مسجد، روسری بگیرند. طراحی جالبی که در ورودی این مسجد قرار دارد، زنجیره هایی است که از دروازه آویزان شده است. این زنجیره ها، باعث می شود همه کسانی که می خواهند وارد مسجد شوند سر خود را هنگام ورود خم کنند. درواقع تعظیم و سلام به هنگام ورود، برای همه کسانی که وارد می شوند بدین گونه اجبار می شود. فرقی ندارد سلطان باشی یا عام.

از آن جایی که مسجد آبی همچنان فعال است، به هنگام اقامه نماز، بازدید از داخل مجموعه امکان پذیر نیست. بازدید از مسجد آبی بر خلاف مسجد ایاصوفیه رایگان است و هزینه ای در بر ندارد.

بلند صحبت کردن و استفاده از فلش دوربین، ممنوع است. به طور کلی فلش دوربین در مکان های تاریخی باعث تخریب آثار خواهد شد.  به همین دلیل هر مکانی که برای بازدید می روید، پیش از ورود، فلش دوربین خود را خاموش کنید.

باسیلیکا سیسترن استانبول ترکیه (Basilica Cistern)

باسیلیکا سیسترن استانبول ترکیه

بازیلیکا سیسترن یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این تالار زیرزمینی بزرگ که ظاهری شبیه قصر دارد با ۳۳۶ ستون در ۱۲ ردیف نگه داشته شده است و در زمان‌های دور به عنوان یک آب‌انبار سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. ساخت این مجموعه‌ی بزرگ به دستور کنستانتین کبیر آغاز شده و در زمان ژوستینین یکم در قرن ششم میلادی به اتمام رسیده است. بسیاری از ستون‌های به کار رفته در ساخت این بنا از سازه‌های پیشین مورد استفاده قرار گرفته و دارای حکاکی‌های تزیینی دیدنی است.  یکی از مشهورترین ستون‌های این مجموعه، ستون مدوزا نام دارد و گوشه‌ی شمال غربی بنا قرار گرفته است. سر مدوسا روی این ستون حکاکی شده است.  مدوسا یا مدوزا در اساطیر یونان یکی از گورگون‌ها، دختر فورسیس و ستو و تنها فناپذیر در بین آن‌ها بود. او می‌توانست هر کس را که به چشمانش خیره می‌شد، تبدیل به سنگ کند. در سفر به استانبول بازدید از این مجموعه‌ی باشکوه را نباید از دست بدهید. ستون‌های این آب‌انبار به زیبایی تمام نورپردازی شده‌اند و انعکاس آنها در آب، تصویری فوق‌العاده می‌سازد که بسیار تماشایی است.

دنیایی که تصورش را نمی‌کنید! در استانبول، درست زیرِ زمین، آب انباری تماشایی وجود دارد که اگر قدم در آن بگذارید احتمالا آن را با معبدی مقدس و باشکوه اشتباه می‌گیرید. چه کسی این آب انبار را ساخت و چرا به آن نام «در زمین فرورفته» دادند؟ چطور می‌توان به آب انبار باسیلیکا رسید؟ در این مطلب برای‌تان از راز سر ستون‌های مِدوسا در باسیلیکا سیسترن استانبول هم خواهیم گفت.

باسیلیکا سیسترن آب انبار عظیم و وهم انگیزیه که در زبان ترکی یرباتان سارایی به معنای قصر غرق شده نامیده می شه و روبروی مسجد سلطان احمد واقع شده که یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول و دیدنیهای ترکیه ست. بنای سیسترن متعلق به سال ۵۳۲ پس از میلاده و مدتی هم به عنوان کاروانسرای تاجران ابریشم مورد استفاده قرار می گرفته است .

باسیلیکا سیسترن استانبول 5

چرا باسیلیکا سیسترن استانبول ؟

  • یکی از محبوب ترین جاذبه های شهر استانبول است.
  • باسیلیکا سیسترن، بزرگ ترین سرداب به جا مانده از امپراتوری روم شرقی است.
  • این جاذبه در قلب استانبول قرار گرفته و دسترسی بسیار راحتی دارد.
  • باسیلیکا سیسترن در نزدیک دیدنی های دیگری چون ایاصوفیه، مسجد سلطان احمد و کاخ توپکاپی قرار گرفته است.
  • بازدید از این جاذبه زمان چندانی نمی برد و بنابراین به راحتی می توانید آن را در برنامه روزانه خود بگنجانید.
باسیلیکا سیسترن استانبول ترکیه

باسیلیکا سیسترن استانبول چطور کشف شد؟

رفته رفته به دلیل اعتقاد عثمانی‌ها به احکام اسلامی و شرایطی که آب در اسلام داشت، این آب انبار فراموش شد و تاسیسات دوران عثمانی جایگزین آن شد. تا این که بین سال‌های 1544 تا 1550، شخصی به نام گیلیوس، مسافری هلندی، پا به استانبول گذاشت. گیلیوس این آب انبار را پیدا کرد و از طریق او کل غرب از وجود این اثر تاریخی باخبر شد.

باسیلیکا سیسترن استانبول 2

راز مجسمه مِدوسا در آب انبار باسیلیکا چیست؟

در آب انبار باسیلیکا، مجسمه‌ای نسبتا بزرگ و وارونه وجود دارد؛ مجسمه‌ای که روی سر آن به جای مو مارهای زنده رشد کرده! این مجسمه در اساطیر یونانی نماد مدوسا بود. مدوسا به معنی فرمانرواست. در افسانه‌ها آمده که مدوسا قدرت عجیبی داشته، به طوری‌که هر کس به چشمانش خیره می‌شده، او را تبدیل به سنگ می‌کرده است. مدوسا در ابتدا دوشیزه‌ای زیبا بود اما آتنا، نگهبان شهر آتن و الهه خِرَد در یونان باستان، به دلیل خطای مدوسا او را طلسم کرد. به خاطر وجود طلسم به جای موهای سر مدوسا مار رویید. مجسمه سر مدوسا را می‌توانید در زیر دو ستون به عنوان سرستون در گوشه شمال غربی آب انبار باسیلیکا ببینید.

باسیلیکا سیسترن استانبول 1

چرا آب انبار باسیلیکا خاص است؟

ستون‌های مرمر بسیار زیبایی از داخل آب سر بیرون آورده‌اند، از طرفی این ستون‌ها تصویرشان در آب دیده می‌شود: انگار تا بی‌نهایت در زمین فرو رفته‌اند. به همین خاطر مردم لقب یِره باتان (به زبان ترکی) را به آب انبار باسیلیکا داده‌اند. این کلمه به زبان فارسی یعنی در زمین فرورفته.

این آب انبار با مساحت 9800 مترمربعی‌اش ظرفیت ذخیره حدود 100 هزار تن آب را دارد. حدس می‌زنید در آب انبار باسیلیکا چند ستون وجود داشته باشد؟ 50، 100، 200؟ نه بیشتر از این حرفهاست! این باسیلیکا دقیقا 336 ستون مرمر دارد. وقتی از پلکانی که 52 پله دارد پایین رفته و وارد آب انبار شوید، تماشای این ستون‌ها شما را مجذوب خود خواهد کرد.

باسیلیکا سیسترن استانبول ترکیه

دیدنی های اطراف باسیلیکا سیسترن استانبول

همان طور که گفتیم باسیلیکا سیسترن درست در قلب بخش تاریخی استانبول قرار دارد و بنابراین با بسیاری از دیدنی های جذاب استانبول احاطه شده است. در این جا با برخی از مهم ترین جاذبه های استانبول که در اطراف باسیلیکا سیسترن قرار دارند، آشنا می شویم:

  • ایاصوفیه | Hagia Sophia: در فاصله 300 متری
  • مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی | Sultan Ahmed Mosque: در فاصله 350 متری
  • کاخ توپکاپی | Topkapi Place: در فاصله 1 کیلومتری
  • بازار ادویه | Arasta Bazaar: در فاصله 550 متری
  • حمام خرم سلطان ایاصوفیه | Ayasofya Hurrem Sultan Hamam: در فاصله 350 متری
  • کلیسای ایا ایرنه | Hagia Irene: در فاصله 750 متری
  • موزه باستان شناسی | Archaeological Museum: در فاصله 850 متری
  • موزه هنرهای اسلامی و ترکی | : در فاصله 75 متری

میدان هیپودروم استانبول ترکیه

میدان هیپودروم استانبول ترکیه

ساخت هیپودروم به دستور سپتیموس سوروس در سال ۲۰۳ میلادی آغاز شده و در سال ۳۳۰ در زمان کنستانتین کبیر به پایان رسیده است. این مجموعه، یک مرکز عمومی در زمان بیزانس بوده و بازی‌های بزرگ، مسابقات مختلف و حتی نبردهای جناحی در آن انجام می‌شده است.  امروزه چیز زیادی از این بنا برای دیدن باقی نمانده است فقط بخش‌هایی از دیوارهای بخش جنوبی هنوز پابرجا است. البته در منطقه‌ای که At Meydanı نام دارد و این هیپودروم در آن واقع شده،  بناهای تاریخی زیادی به جا مانده است. از جمله یک فواره در بخش شمال غربی که توسط ویلیام دوم، پادشاه آلمان در سال ۱۸۹۸ به پادشاه عثمانی هدیه شده است. از دیگر آثار تاریخی این مجموعه می‌توان به ابلیسک مصری اشاره کرد؛ همچنین ستون مار که از دهلی توسط کنستانتیمن به این مکان منتقل شده و یک ابلیسک سنگی که در اصل پوششی برنزی و طلاکاری شده داشته که در سال ۱۲۰۴ توسط سربازان حاضر در جنگ صلیبی دزدیده شده است.

میدان هیپودروم در استانبول ترکیه در زمان امپراتوری بیزانس مرکز اجتماعات، برنامه های ورزشی و سیرک شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) بوده است. میدان هیپودروم در حال حاضر با نام میدان سلطان احمد شناخته می شود و هنوز قطعاتی از آثار بیزانسی در آن موجود است.هیپودروم واژه ای یونانی است که از دو بخش هیپو به معنای اسب، و دروم به معنای میدان تشکیل شده است. به همین مناسبت هنوز در ترکیه عده ای آن را آت میدانی (at meydani) می خوانند.

میدان هیپودروم استانبول ترکیه

مسابقات اسب دوانی و ارابه رانی تفریحات مورد علاقه مردم در دنیای قدیم و در زمان امپراتوری روم و بیزانس بوده است و در بسیاری از شهرهای یونانی و رومی میدانهایی به این منظور ساخته می شده است. گرچه امروز دیگر اثری از ساختار و اساس میدان اسب دوانی هیپودروم باقی نمانده، اما میدان سلطان احمد در استانبول ترکیه، بر اساس ابعاد و نقشه های آن بنا شده و مسیر میدان اسب دوانی هیپودروم، در میدان سلطان احمد استانبول با سنگفرش مشخص شده است. آثار باستانی به جا مانده از هیپودروم، امروز در محوطه سبز میدان سلطان احمد خونمایی می کنند.

میدان هیپودروم 3

موقعیت جغرافیایی هیپودروم استانبول

هیپودروم استانبول که امروز با نام میدان سلطان احمد شناخته می شود، در محله سلطان احمد منطقه فاتح بخش اروپایی استانبول ترکیه قرار دارد. هیپودروم در این منطقه با بخش بزرگی از جاذبه های توریستی استانبول، به ویژه دیدنی های تاریخی همسایه است. مسجد سلطان احمد (مسجد کبود)، موزه ایاصوفیا، موزه آثار تاریخی ترکی و اسلامی، کاخ موزه توپکاپی، آب انبار باستانی باسیلیکا سیسترن، بازار بزرگ استانبول، پارک معروف گلخانه، پارک سلطان احمد و… تنها بخشی از همسایگان هیپودروم در منطقه فاتح استانبول هستند. چندین هتل مجلل 4 و 5 ستاره و فروشگاه های بسیاری نیز در اطراف این میدان تاریخی دیده می شوند.

میدان هیپودروم استانبول ترکیه

تئودوسیوس ابلیسک

مهمترین نماد میدان هیپودروم، تئودوسیوس ابلیسک یا ستون هرمی آن است که در مصر ساخته شده است و ارتفاع آن به ۲۰ متر می رسد. این ستون را برای کشور گشایی های تتموس سوم در سال ۱۵۰۰ پیش از میلاد مسیح ساخته اند که در آن نقش نگارهای موسوم به هیروگلیف بر روی ستون نصب شده حک شده است.معنا و مفهوم این نقوش حک شده در عصر بیزانس همچون رمزی باقی ماند طوریکه از نگاه آنان نوعی طلسم نامکشوف تلقی می گشت. تا اینکه درسال ۱۸۲۳ مراد از چنین هیلوگرافی بر دیگران گشوده شد.

تئودوسیوس ابلیسک
تئودوسیوس ابلیسک

کاتیسما

یک نوع خاصی از قصر که  ساختمان کوچی دارد و نام کاتیسما را بر خود دارد در بخش شمالی میدان هیپودروم واقع است. این بنا دارای ۲۴ ستون است و امروزه  محل قرارگیری جایی مشهور به آبخوری آلمان است. این قصر کوچک در گذشته دستشویی عمومی، سالن غذاخوری و خوابگاهی مخصوص محافظین داشت. این قصر کارکرد خاصی داشت و در زمان هایی که کاتیسما مورد تاخت و تاز دشمن قرار می گرفت و یا مردم اعتراض می کردند، از طریق تونل مخفی که بین قصر کوچک و قصر اصلی وجود داشت خود را از مهلکه خطر نجات می دادند.

میدان هیپودروم 5

ستون مار

همانطور که از نام این ستون بر می آید، روزی روزگاری این ستون مارپیچی شامل سر سه مار در سر ستون بوده است. این مارها، دیگی از آتش را در بالای سر خود داشتند که نماد و محصول فکری دوران باستان بود. این ستون از دلفی یونان به شهر استانبول آورده شده بود. این ستون مارپیچی از ذوب کردن تجهیزات نظامی ارتش دشمن به نشانه پیروزی یونان در مقابل ایرانی ها ساخته شده بود.

بعد از پیروزی در این جنگ، این ستون به عنوان هدیه به بنای دلفی آپولو تقدیم شد تا بدین شیوه مراتب تشکر خود را به این مکان نشان دهند. ولی بعدها، این دیگ آتش سه پا که بر سر مارهای ستون قرار داشت، یکباره ناپدید شد. حتی امروزه، کسی اطلاع ندارد که الان آنها دقیقا در کجا قرار دارند و کی و چطور مارهای سه سر از آن جدا گشته اند. ولی یکی از آنها، در موزه باستان شناسی استانبول نگهداری می شود.

چگونه به میدان هیپودروم استانبول برویم؟

چگونه به میدان هیپودروم استانبول برویم؟

برای رسیدن به میدان زیبا و توریستی هیپودروم می توانید از خطوط تراموای استانبول استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه تراموا به هیپودروم، ایستگاه چمبرلی تاش (Çemberlitaş) است که تنها 300 متر با آن فاصله دارد.

هیپودروم با ایستگاه مترو فاصله بیشتری دارد. ایستگاه متروی جان کورتاران (Cankurtaran)، با یک کیلومتر فاصله نسبت به هیپودروم واقع شده است. ایستگاه کومکاپی (Komkapi) یکی دیگر از نزدیک ترین ایستگاه های متروی استانبول به هیپودروم است که 1400 متر با آن فاصله دارد.

آدرس میدان هیپودروم استانبول

Binbirdirek, Sultan Ahmet Parkı No:2, 34122 Fatih/İstanbul, Turkeyاستانبول, ترکیه

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موزه باستان‌شناسی استانبول مجموعه‌های بی‌نظیری از آثار و صنایع دستی به جا مانده از قرون گذشته از ترکیه و سراسر خاور میانه را در اختیار دارد. آثار به نمایش در آمده در این موزه، هم از نظر تاریخی و هم از نظر مکانی، بسیار متنوع هستند. موزه دارای سه بخش است که هر سه بخش بسیار دیدنی هستند و نباید آن را از دست بدهید؛ یکی موزه‌ی شرق باستان، دیگری موزه‌ی باستان شناسی و عمارت کاشی‌کاری محمد دوم. در این عمارت، مجموعه‌ی شگفت‌انگیزی از هنر سرامیکی به نمایش درآمده است.

هر چیزی که دوست داشته باشنید ببینید در استانبول یافت می شود از مراکز خرید و بازارهای قدیمی گرفته تا مساجدی با قدمت زیاد و معماری های زیبا . در واقع استانبول مملو از دیدنی های جذاب و نفس گیر همراه با مراکز خرید و تفریحات مهیج است و سفر به ان خوشایند هر فردی است . یکی از مکان هایی که بازدید از ان توصیه می گردد موزه باستان شناسی در استانبول (Istanbul Archaeology Museum) است که با آثاری نفیس و ارزشمند ، سهم بسزائی در نمایش تاریخ دارد برای آشنایی بیشتر با این موزه با ما همراه باشید .

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موقعیت موزه های باستان شناسی

موزه باستانشناسی استانبول در بخش اروپایی استانبول و در همسایگی کاخ توپکاپی و پارک گلخانه واقع شده است. موزه باستان شناسی استانبول در محله سلطان احمد قرار دارد، که توسط موزه ها و مکان های تاریخی و هتل ها احاطه شده است.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

تاریخچه موزه های باستان شناسی

موزه باستانشناسی توسط عثمان حمدی بی در سال 1883 با عنوان مدرسه صنایع هنری ساخته شد و در بین سالهای 1891-1875 به عنوان موزه موزه سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. این مکان در بازسازی های سال های 1919-1917 و 1935-1932 به صورت موزه درآمد. معمار موزه باستانشناسی الکساندر والری است که معماری قصر پرا نیز از آثار اوست. موزه باستانشناسی یکی از سازه های برجسته در سبک نئوکلاسیک استانبول است.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

اطلاعاتی در مورد موزه باستان شناسی

موزه باستان شناسی به عنوان یکی از برترین جاذبه های گردشگری استانبول در بخش اروپایی شهر در منطقه امینونو و محله فاتیح واقع شده و بیش از یک میلیون قطعه ارزشمند را در خود جای داده است . این موزه به همت فردی به نام عثمان حمدی بی در قرن نوزدهم میلادی در همسایگی کاخ توپکاپی و پارک گلخانه بنا شد و درهای خود را در سال 1891 به روی علاقه مندان گشود . موزه باستان شناسی از غنی ترین موزه های جهان است و در ان از آثار مربوط به تمدن های بابلیان ، سومریان ، یونان باستان ، تمدن آناتولی، ایلامیان ، امپراتوری ترکان آتیلا ، دوره آشوریان ، امپراتوری اسکندر مقدونی ، تمدن مصر ، ترکان عثمانی ، ترکان سلجوقی ، ترکان غزنوی ، امپراتوری هیتیت ها و … محافظت و نگهداری می شود .

موزه باستان شناسی که از دیدنی های استانبول به شمار می آید از سه موزه تشکیل شده که هر کدام از این موزه ها مربوط به دوره و بخشی از تمدن جهان هستند . این 3 موزه عبارتند از :

• موزه شرق باستان

• موزه هنر اسلامی

• موزه باستان شناسی (ساختمان اصلی)

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

موزه های باستان شناسی استانبول یکی از 10 موزه برتر جهان

موزه های باستان شناسی، از 10 موزه مهم جهان به شمار می روند. در کنار مجموعه های دیدنی آن، جنبه های معماری ساختمان ها و باغ های آن اهمیت تاریخی و طبیعی دارند. سایت گردشگری TripAdvisor در سال های 2014 و 2013به موزه های باستان شناسی استانبول “گواهی برتری” اعطا کرده است.

این موزه توسط باستان شناسان، نقاشان و هنرمندان اداره می شود.

موزه‌ی باستان‌شناسی استانبول

دسترسی به موزه باستان شناسی استانبول

در بالا هم گفتیم که موزه باستان شناسی در بخش اروپایی استانبول و در همسایگی کاخ توپکاپی و پارک گلخانه قرار دارد و اینکه موزه باستان شناسی  درست در محله معروف ” سلطان احمد ” قرار دارد که توسط موزه ها و مکان های تاریخی و هتل ها احاطه شده که موزه باستان شناسی  در منطقه امینونو آن می باشد و از جای معروفی بنام کاخ توپکاپی دسترسی به این مکان تاریخی شگفت آور برای شما گردشگران بسیار آسان بوده است .

شما این امکان را دارید که از انواع وسایل حمل و نقل در استانبول از جمله مترو ، اتوبوس و تراموا برای رسیدن به این موزه استفاده نمایید و همپنین برای رسیدن به موزه باستان شناسی می توان  سوار تراموای کاباتاش زیتین بورنو شده و درست در ایستگاه گلخانه پیاده شوید و به آسانی به موزه برسید و از لذت آشنایی با تاریخ ترکیه و جهان در استانبول بهره مند شوید .

بازار بزرگ استانبول ترکیه

گردشگران استانبول دوست دارند خرید کنند، از آثار تاریخی دیدن کنند و موزه‌های مختلف را ببینند. در بازار بزرگ استانبول، هر سه مورد را هم‌زمان و یکجا می‌توانید تجربه کنید. این بازار جایی است که حتما همه‌ی گردشگران استانبول برای یک بار هم که شده به آن سر می‌زنند. این بازار بزرگ سرپوشیده در حقیقت اولین مرکز خرید دنیا است، وسعتی برابر با یک محله‌ی بزرگ دارد و با دیوارهای ضخیم احاطه شده است. بازار بین دو مسجد Nure Osmanıye و Beyazıt قرار گرفته است. مسجد Beyazıt بین سال‌های ۱۴۹۸ تا ۱۵۰۵ ساخته شده و معماری آن از ایا صوفیه الهام گرفته است.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

این بازار ۱۱ دروازه‌ی ورودی دارد. غرفه‌ها و مغازه‌های متعدد در اطراف راهروهای باریک قرار گرفته‌اند و هر چه که از صنایع دستی و سوغات تصور کنید می‌توانید در این غرفه‌ها و مغازه‌ها پیدا کنید. هر کسب و کاری، بخش مخصوص به خود دارد بنابراین پیدا کردن محصول مورد نظرتان از بین این همه مغازه و غرفه به سادگی امکان‌پذیر است.

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی ترین بازارهای سرپوشیده ای دنیا است و دارای ۳۰۰۰ مغازه بوده که در برگرفتن ۶۱ خیابان استانبول به جرات می تواند بزرگترین بازار استانبول به شمار بیاید. با وجود افزایش روز به روز بازارها و فروشگاه های مدرن و لوکس در ترکیه، هنوز هم این بازار یکی از پر بازدیدترین جاذبه های گردشگری شهر استانبول به شمار می رود. جالب است بدانید که این بازار در سال ۲۰۱۴ با ۹۱ میلیون بازدید کننده، پر بازدید ترین جذبه ی گردشگری جهان شد!

بازار بزرگ استانبول ترکیه

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ یکشنبه ها و همچنین در هنگام تعطیلات عمومی بسته است و در بقیه روزها باز می باشد. در روزهای جمعه و شنبه بسیار شلوغ است و پیدا کردن اجناس با قیمت مناسب تر، سخت می شود.

با وجود اینکه این بازار یک بازار سرپوشیده  است اما باز هم آب و هوا بر روی بازدید از این بازار تاثیر می گذارد. تابستان های استانبول گرم و مرطوب و زمستان های آن سرد، بارانی و برفی دارد. در این شهر میزان بارندگی خیلی زیاد است و حتی در فصل تابستان هم گاهی سیل اتفاق می افتاد؛ از نظر آب و هوا بهترین زمان برای بازدید از این بازار می، ژوئن، سپتامبر و اکتبر است.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

چرا بازار بزرگ استانبول؟

  • از بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیاست.
  • یکی از محبوب ترین و پربازدیدترین جاذبه های استانبول است.
  • از این بازار می توانید سوغات و صنایع دستی ترکیه را تهیه کنید.
  • حتا در صورتی که اهل خرید نیستید، فضای تاریخی بازار برای شما جالب خواهد بود.
  • بازار بزرگ استانبول در سال 2014، به عنوان پربازدیدترین بازار دنیا انتخاب شد.
  • یکی از نخستین بازارهای جهان محسوب می شود.
بازار بزرگ استانبول ترکیه

مکان‌های دیدنی در منطقه‌ی بازار بزرگ استانبول

  • مسجد بایزید (Beyazit Camii)
  • بویوک والده حان (Buyuk Valide Han)
  • محله‌ی امینونو
  • مسجد فاتح (Fatih Camii)
  • دانشگاه استانبول
  • مسجد قلندرخانه (Kalenderhane Camii)
  • مسجد رستم پاشا
  • بازار ادویه
  • مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Camii)
  • ستون کنستانتین
  • قنات والنس (Valens Aqueduct)
  • مسجد شاهزاده
بازار بزرگ استانبول ترکیه

ثبت جهانی بازار بزرگ استانبول

همانطور که گفتیم بازار استانبول از ویژگی های تاریخی بسیار برخورد است و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده دنیا به شمار می رود. از همین رو در سال ۱۹۸۵ در لیست میراث جهانی به ثبت رسید. این موضوع نشان دهنده یک شاهکار از نبوغ و خلاقیت انسانی در آن زمانی است که این بازار ساخته شده و همچنین نشان دهنده تبادل ارزش‌های بشری در یک بازه زمانی در یک منطقه فرهنگی از لحاظ پیشرفت در معماری یا فناوری، برنامه‌ریزی شهری یا طراحی چشم‌انداز است.

بازار بزرگ استانبول ترکیه

مسیر دسترسی به بازار بزرگ استانبول

به منظور دسترسی به بازار بزرگ استانبول می بایست به قلب منطقه ی تاریخی استانبول یعنی فاتح بروید. برای این که به این منطقه برسید می توانید از انواع وسایل نقلیه نظیر مترو، تراموا، اتوبوس و تاکسی استفاده کنید. توجه داشته باشید که بازار بزرگ استانبول ورودی های بسیاری دارد اما پر رفت و آمدترین ورودی در خیابان بایزید و در کنار مسجد بایزید قرار دارد.

ساعت بازدید: هر روز ۹:۰۰ تا ۱۹:۰۰ به استثنای یک شنبه ها و روزهای تعطیل رسمی

آدرس:  Grand Bazaar, Beyazıt Mh, Fatih, İstanbul, Turkey

بازار بزرگ استانبول ترکیه

واقعیت هایی شگفت آور درباره بازار بزرگ

  • این بازار در حدود سال ۱۴۵۵ زمانی که امپراتور عثمانی کنترل قسطنطنیه را در دست گرفت باز شد و گسترش آن به یک مرکز خرید در اوایل قرن ۱۷ به پایان رسید.
  • این بازار بیش از ۳۰۰۰ مغازه در بیش از ۶۰ خیابان سرپوشیده دارد و روزانه بین ۲۵۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰۰ نفر بازدیدکننده دارد.
  • یکی از معتبرترین منابعی که بازار بزرگ استانبول را در قرن نوزدهم روایت می کند، نوشته های نویسندگانی مانند ادموندو ده آمیچیس (Edmondo De Amicis)، رمان نویس ایتالیایی و تئوفیل گوتیه (Théophile Gautier) شاعر و نویسنده فرانسوی هستند.
  • بازار بزرگ استانبول گرچه به کالاها و محصولات سنتی اش شهر دارد، اما این تنها انتخاب شما نیست و در این بازار طیفی از محصولات مدرن را خواهید دید.

مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

یکی از معروفترین جاذبه های گردشگری استانبول مسجد سلیمانیه است که توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند. روزانه بسیاری از گردشگران استانبول از این مسجد بازدید و درباره قدمت و جاذبه های این بنا اطلاع کسب میکنند. این مسجد که یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول می‌باشد، در فاصله سالهای ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ میلادی و در قسمت غربی خلیج استانبول بنا شد. مدارک نشان می دهند که ۳۵۲۳ کارگر در ساخت آن همت گماردند. این مسجد خاطرات تلخی نیز دارد. در سال ۱۶۶۰ در آتش سوخت، ستون‌های بزرگش بعدا نقاشی شد و بعدها در سال ۱۹۵۶ بازسازی شد.

مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

تاریخچه مسجد سلیمانیه استانبول

سلطان سلیمان اول به‌عنوان حاکمی هنرمند و دانا و قدرتمند در دوره عثمانی شناخته‌شده است. او که در همه امور حکومت‌داری به‌نوعی بهترین عملکرد را از خود بر جای گذاشته است در سال ۱۵۵۰ به معمار سینان که معمار برجسته عثمانی است دستور ساخت مجموعه کامل از مسجد و ساختمان‌های تابعه را داد. معمار تپه‌ای بلند را در محله فاتیح انتخاب نمود و کار ساخت مسجد سلیمانیه با بهترین مواد و صنعتگران حرفه‌ای هفت سال طول کشید، پس از ساخت مسجد نام سلیمانیه منتسب به نام سلطان را بر مسجد نهادند (به انگلیسی Süleymaniye Mosque، به ترکی Süleymaniye Camii). مهم‌ترین شاخصه مسجد سلیمانیه به علت وجود مقبره سلطان سلیمان، همسرش خرم سلطان و معمار سینان است.

مسجد سلیمانیه 3

معماری مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه در منطقه فاتیح واقع شده است. معمار آن معمار زبردست و معروف عثمانی سینان است که آثار زیادی را طراحی و ساخته است. مسجد دارای سبک معماری عثمانی است وعناصر اصلی مسجد سلیمانیه شامل گنبد تخت مرکزی و گنبدهای پیرامونی و مناره‌ها کاملاً مشهود می‌باشند. بنای ساختمان دارای سه قسمت است که شامل صحن اصلی و ساختمان مرکزی، ساختمان پشتی که شامل مزار سلطان سلیمان اول و حیاط جلویی که شامل سقا خانه است. در پیرامون مسجد خارج از مرز مسجد، مدرسه و حوزه علمیه و کاروانسرا، آشپزخانه قرار گرفته است.

مسجد سلیمانیه

بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه استانبول در منطقه فاتیح واقع شده است، این منطقه در زمان حکومت سلطان سلیمان منطقه اصلی شهر بوده است که در آن عناصر اصلی شهر ساخته‌شده‌اند در زمان بازدید از مسجد باشکوه سلیمانیه می‌توانید به صورت کامل از مناطق اطراف مسجد سلیمانیه نیز بازدید نمایید که این از مهمترین این اماکن عبارتند از:

  • عمارت تاریخی میر حسن آقا
  • بازار بزرگ شهر استانبول
  • مسجد شاهزاده کامیل
  • بنای ابراهیم پاشا
  • رستوران سنتی تاشان
  • بنای ایسا سلطان
  • مسجد ولیده سلطان
  • مسجد بایزید
  • مسجد رستم پاشا
  • بنای مصطفی پاشا
  • مسجد تاریخی ینی (جدید)
  • مسجد شاهزاده
  • بنای ابراهه والنس
  • پارک بزرگ گلخانه
مسجد سلیمانیه

مقبره های سلیمان، روکسلانا و سنان مسجد سلیمانیه

پشت مسجد سلیمانیه یک گورستان و دو آرامگاه شامل مقبره های سلطان سلیمان اول و همسرش روکسلانا ( خرم سلطان ) که به زیبایی بازسازی شده اند، مقبره ی دخترش مهریماه، مادرش صالحه دل آشوب و خواهرش آسیه قرار دارند.  دقیقا خارج از دیوار های مسجد و جلوی بنا، آرامگاه معمار سنان واقع شده است. این آرامگاه برای عموم باز نیست.

مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

کاروانسرا، آشپزخانه و باغ گود چای مسجد سلیمانیه

خارج از دیوار های مسجد و مقابل آنها کاروانسرا (برای عموم بسته می باشد) و آشپزخانه های عمومی قرار دارند که امروزه به رستوران تبدیل شده اند. در کنار رستوران، پشت درخت ها یک کافه درون باغ گودی پنهان شده است.

مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

ساعات بازدید از مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه استانبول در تمام ساعات به‌جز ساعات نماز پذیرای بازدیدکنندگان می‌باشد، نکته مهم در بازدید از این مساجد در شهر استانبول پوشیده بودن سر بانوان در داخل مساجد می‌باشد.

هزینه بازدید از مسجد سلیمانیه

در تور استانبول تقریباً هزینه بازدید از مساجد رایگان بوده و نیازی به خرید بلیت نخواهید داشت.

آدرس مسجد سلیمانیه استانبول

Süleymaniye Mah., Prof. Sıddık Sami Onar cad. No:1, 34116 Fatih/İstanbul, ترکیه

بازار ادویه استانبول ترکیه (Mısır Çarşısı)

بازار ادویه استانبول یا بازار مصری ها (Mısır Çarşısı) ، یکی از مشهورترین بازارهای سرپوشیده بعد از گراند بازار استانبول در ترکیه است. بازار ادویه از قدیم الایام بازار مرکزی تجارت ادویه در استانبول بوده و هست. اما در چند سال گذشته مغازه های دیگری هم جایگزین برخی ادویه فروشی ها شده است. مثل سبزیجات و میوه های خشک شده و … .بازار ادویه محل بسیار گرم و دلنشینی برای گردشگرانی است که به ادویه جات و غذا های سنتی علاقه مندند.

بازار ادویه استانبول ترکیه

بازار ادویه در واقع بازار مصری ها است که در میدان امینیو استانبول واقع شده است. البته میدان امینیو در محله ی فاتیح استانبول قرار گرفته است و به عنوان یکی از بزرگ ترین بازارهای سنتی شهر استانبول شناخته می شود. جالب است درباره ی این بازار این نکته را بدانید که بعد از بازار بزرگ استانبول، این بازار بزرگ ترین مجموعه ‌ی سرپوشیده‌ ی موجود در شهر استانبول است. از جمله شاخصه های این بازار این است که اگر حتی شما را با چشم و گوش بسته داخل آن بفرستند، شما می توانید آن جا را تنها از طریق بو کشیدن حس نمایید.

بازار ادویه استانبول ترکیه

بازار ادویه‌ در کل، مجموعه‌ ای است که ادویه‌ های رنگ به رنگ و از هر طعم و مزه ای در سراسر آن و در دکان و حجره اش به فروش می‌ رسد و شما می ‌توانید در حین گردش و بازدید از جاذبه های بی انتهای استانبول و این بازارش، ادویه‌ هایی با کیفیت و صد البته خوش‌ عطر مورد نیاز خود را تهیه کرده یا حتی این ادویه ها را به عنوان سوغاتی برای دوستان و عزیران خود خریداری نمایید.

بازار ادویه استانبول ترکیه

بازار ادویه، یا بازار مصری های استانبول؟

بازار ادویه در آغاز به نام بازار جدید مشهور بوده است اما بعد ها نام آن به بازار مصری ها تغییر کرد. علت این نام گذاری این است که بازار از درآمد عثمانی ها از ایالتی متعلق به دولت عثمانی در مصر ساخته شد و به این منظور مدتی به بازار مصری ها مشهور بود. لغت misir در زبان ترکی دو معنی دارد یکی کشور مصر و دیگری گیاه ذرت. به همین دلیل بازار ادویه به اشتباه به بازار ذرت هم مشهور بوده است!

بازار ادویه استانبول ترکیه

موقعیت جغرافیایی و دسترسی به بازار ادویه

بازار ادویه در بخش اروپایی استانبول و در محله امینیو نزدیک محله ی فاتیح استانبول واقع شده است. بازار ادویه در طولخیابان چیچک پازاری و خیابان ینی مسجد کشیده شده است.

مساجد سلیمانیه و رستم پاشا، میدان سلطان احمد، پل گالاتا، و بسیاری دیگر از دیدنی های توریستی استانبول ترکیه در همسایگی بازار ادویه قرار دارند و می توانید با اندک پیاده روی از این بازار، استانبول باشکوه و تاریخی را نظاره کنید.

بازار ادویه استانبول ترکیه

چگونه به بازار ادویه برویم؟

برای رسیدن به بازار ادویه می توانید از ترموا و مترو استفاده کنید و در ایستگاه امینیو از قطار پیاده شوید و به آسانی به بازار ادویه استانبول بروید.

آدرس بازار ادویه

Rüstem Paşa, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey
استانبول, ترکیه

ساعت کار بازار ادویه

بازار ادویه همه روزه از ساعت 8 صبح تا 7:30 بعد از ظهر، به استثناء یکشنبه ها در ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر، باز است. همچنین در تعطیلات عمومی و مذهبی تعطیل می باشد.

درست در کنار ورودی اصلی بازار، مسجدی به نام مسجد نو (Yeni Camii) وجود دارد که ساخت آن در سال ۱۶۱۵ آغاز شده و در سال ۱۶۶۳ به پایان رسیده است. هنگام گشت و گذار در بازار، بد نیست به این مسجد هم سر بزنید و از کاشی‌کاری‌های زیبای فضای داخلی آن لذت ببرید.

کاخ دولما باغچه استانبول ترکیه (Dolmabahçe)

کاخ دلمه باغچه

کاخ مجلل و باشکوه دلمه باغچه، یکی از بهترین نمونه‌های تاثیر تزیینات و معماری اروپایی بر معماری دوران امپراتوری عثمانی در قرن نوزدهم میلادی است. این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول در سال ۱۸۵۴ ساخته شده است تا به جای کاخ توپ‌قاپی، اقامتگاه اصلی سلطان و خانواده‌اش باشد.

باغ‌های حوالی کاخ با حوض‌ها، فواره‌ها و باغچه‌های گل زیبا تزیین شده‌اند. فضای داخلی کاخ ترکیبی از سبک‌های روکوکو، باروک، نئوکلاسیک و المان‌های عثمانی است و با شمعدان‌ها و چلچراغ‌های بزرگ و باشکوه، وسایلی به سبک فرانسوی و نقاشی‌های دیواری خیره‌کننده مزین شده است.

کاخ دولما باغچه واقع در استانبول ترکیه بین سالهای ۱۸۴۳ و ۱۸۵۶، بدستور سلطان عبدالمجید اول، سی و یکمین پادشاه عثمانی، ساخته شده‌است. کاخ دولما باغچه در مساحت ۴۵ هزار متر مربع و در منطقه‌ای با مساحت ۱۱۰ هزار متر مربع بنا شد و از سال ۱۸۸۹ تا ۱۹۰۹ میلادی کاخ دولما باغچه به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی استفاده می‌شده‌است. تا قبل ازکاخ دولما باغچه، کاخ توپکاپی محل استقرار سلاطین عثمانی بوده است.

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در استانبول اواسط قرن نوزدهم در نزدیکی منطقه بسفر ساخته شد و از آن پس توانست جای کاخ توپکاپی را در استانبول بگیرد. سبک معماری کاخ دولما باغچه در استانبول نئوباروک بود و توسط معمار ارشد دربار عثمانی به دستور سلطان عبدالمجید ساخته شد. این کاخ، آخرین اقامتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی محسوب می شد و شش سلطان عثمانی در آن روزگار گذراندند.

کاخ دولما باغچه استانبول

در کاخ باشکوه دلمه باغچه که به صورت متقارن ساخته شده، ۲۸۵ اتاق، ۴۳ سراسرا و ۶ حمام ترکی به چشم می خورد. چیزی که سبب شده جلوه ی بی نظیری از این کاخ در نظرهای به وجود بیاید یک چلچراغ ۴۰۰۰ کیلوگرمی کریستالی است که در سالن کاخ به رقص در آمده و ۲۶ متر ارتفاع دارد. جالب است بدانید که این کاخ خانه ی پادشاه های دیگری ترکیه بعد از جکومت عثمانی بوده که این عبارت از مصطفی کمال آتاتور بوده که و در همین کاخ از دنیا رفت. اما امروز از آن به عنوان یک جاذبه ی گردشگری استفاده می کنند و تبدیل به یک موزه شده است.

کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در استانبول از سه بخش اصلی تشکیل شده:

  •  آپارتمان های اداری Selamlik یا  Mabeyn-i Hümayun
  •  سرسرای تشریفات Muayede Salonu
  •  حرمسرای امپراتوری Harem-i Hümayun
کاخ دولما باغچه استانبول

آپارتمان های اداری کاخ دلمه باغچه

درون کاخ آپارتمان هایی با کاربری اداری وجود دارد که از لحاظ عملکرد و شکوه جز مهمترین بخش های عمارت کاخ دولما باغچه در استانبول است. زمانی که وارد این بخش می شود با یک سرسرای بزرگ مواجه هستید که یک راه پله کریستالی دارد و عناصر تزئینی قابل توجه برای ساخت این مجموعه به کار برده شده است. از دیگر بخش های قابل توجه بخش اداری در کاخ دولما باغچه در استانبول عبارت از: چند سرسرای تزئین شده با فرش های هرکه واقع در طبقه ی بالا، لوسترها و شومینه های کریستالی و یک حمام سلطنتی زیبا که با رخام گچی مصری تزئین شده است، می باشد.

کاخ دولما باغچه استانبول

سرسرای تشریفات کاخ دلما باغچه

یکی از بزرگترین تالارهای کاخ دولما باغچه در استانبول سرسرای تشریفات است که بیش از ۲۰۰۰ مترمربع مساحت دارد و ارتفاع سقف آن از زمین حدود ۳۶ متر است. این سرسرا با یک فرش هرکه بزرگ و یک لوستر کریستالی ۴/۵ تنی که هدیه ی ملکه ویکتوریا است، تزئین شده است. گالری های طبقات بالایی توسط سفیران خارجی که به مناسب مراسم های مذهبی به این کاخ دعوت می شدند نیز مورد استفاده قرار می گرفت، البته به غیر از مراسم مذهبی برای دیگر مراسم از این جایگاه ها برای ارکستر های کاخ استفاده می شد. زنان اجازه ی حضور در این مراسم را نداشتند، بنابراین، بانوان از پنجره های راهروی طویلی که بخش اداری را به حرمسرا متصل می کرد و بالای سرسرای تشریفات قرار داشت نظاره گر مراسم می شدند.

کاخ دولما باغچه استانبول

حرمسرای امپراتوری کاخ دلما باغچه

معماری این کاخ بسیار جالب و هیجان انگیز است به طوری که شما به گونه ای به هر کدام از بخش های این کاخ متصل می شوید که برای آشنایی با راه ارتباطی درون این کاخ باید چندین بار به بازدید از آن بروید تا راه ها را یاد بگیرید. حرمسرای کاخ دولما باغچه در استانبول توسط یک راهروی بزرگ به بخش اداری متصل شده است و جهت اطمینان از این که کسی به این راهرو نفوذ پیدا نمی کند، همواره نگهبانانی از آن محافظت می کردند. تنها مردی که اجازه ی ورود به این محدوده را داشت شخص سلطان بود و اتاق هایی مخصوص ملکه ی مادر (مادر سلطان)، همسران سلطان و فرزندان وی نیز وجود داشت.

کاخ دولما باغچه استانبول

چگونه به کاخ دولما باغچه استانبول برویم؟

برای بازدید از کاخ دولمه باغچه اگر در میدان تکسیم هستید، سوار قطار زیرزمینی فونیکلار شوید و به کاباتاش بروید. کاخ دولمه باغچه ۳۰۰، ۴۰۰ متر با ایستگاه کاباتاش فاصله دارد که با دنبال کردن تابلوها به آن خواهید رسید.اگر در منطقه سلطان احمد هستید سوار تراموا شوید و در کاباتاش پیاده شوید تا به کاخ لولمه باخچه برسید.

آدرس کاخ دولما باغچه استانبول

Vişnezade Mh., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey استانبول, ترکیه

ساعت کار کاخ دولمه باغچه استانبول

روزهای شنبه، یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه از ساعت ۹ صبح تا ۱۶ روزهای دوشنبه و پنجشنبه کاخ دولمه باغچه تعطیل می باشد. همچنین کل ظرفیت بازدید از کاخ در روز ۱۵۰۰ نفر می باشد.

کلیسای چورا استانبول ترکیه (Chora Church)

کلیسای چورا استانبول

چورا در زبان یونانی به معنای کشور است و این کلیسای زیبا در اصل کلیسای سنت چورا نامیده می‌شود. کلیسا بیرون از دیوارهای شهر قسطنطنیه و احتمالا در قرن پنجم هجری ساخته شده است. البته بنایی که امروزه قابل مشاهده است، بنای بازسازی شده در قرن ششم است. این کلیسا که امروزه به موزه تبدیل شده، سراسر دنیا به خاطر موزاییک‌های قرن چهاردهمی مشهور است. نقاشی‌های دیواری رسم شده بر دیوارها و گنبد بنا بسیار دیدنی و جالب توجه است.

کلیسای چورا استانبول از جمله دیدنی های ترکیه یک کلیسای ارتدوکس یونانی قرون وسطی است که از دوران حکومت بیزانس باقی مانده و در بخش غربی منطقه فاتح و سه مایلی شمال غربی سلطان احمد واقع شده است. در قرن شانزدهم میلادی هم زمان با دروان عثمانی کلیسای چورا به مسجدی برای عبادت مسلمانان تبدیل شد و در سال ۱۹۴۸ میلادی به دلیل قدمت و آثار موجود در آن به موزه بدل گشت.

کلیسای چورا استانبول

کلیسا در اصل در اوائل قرن چهارم، خارج از اولین دیوار قسطنطنیه ساخته شد؛ چورا در یونانی به معنی حومه ی شهر می باشد. نام اصلی بنا “کلیسای ناجی مقدس در چورا ( حومه ی شهر )” بود و این مکان در ابتدا زیارتگاهی کوچک واقع در خارج از شهر به شمار می رفت. بعد ها کلیسای چورا در زلزله ای آسیب دید و تا چندین قرن به حال خود رها شد؛ پس از گسترش دیوار های شهر و مسکونی شدن این منطقه، محله ی کلیسا داخل قسطنطنیه قرار گرفت.

کلیسای چورا استانبول

فضای داخلی کلیسای چورا استانبول

با اینکه کلیسای چورا به اندازه ی دیگر کلیساهای بازمانده از عصر بیزانس واقع در استانبول بزرگ نیست، به دلیل سالم بودن دکوراسیون داخلی اش بنایی منحصر به فرد به شمار می رود. ساختمان کلیسا به سه بخش اصلی تقسیم می شود: سرسرای ورودی یا همان هشتی، بدنه ی اصلی کلیسا ( naos ) و کلیسای کوچک کناری. بنا شش گنبد دارد: دو گنبد در هشتی داخلی ( esonarthex )، یک گنبد در کلیسای کوچک و سه گنبد در بدنه ی اصلی.

کلیسای چورا استانبول
کلیسای چورا استانبول

سرسرای اصلی کلیسای چورا استانبول

در های مرکزی هشتی داخلی به بدنه ی اصلی کلیسا منتهی می شوند. بزرگترین گنبد کلیسا ( قطر 7/7 متر ) بر فراز مرکز سرسرای اصلی قرار گرفته است. دو گنبد کوچکتر در طرفین یک برآمدگی ساده وجود دارند: گنبد شمالی بر فراز محراب – که از طریق گذرگاه کوتاهی به سکوی خطابه متصل می شود – و گنبد جنوبی بالای اتاقک دایاکونیکان ( diaconicon ) – که دسترسی به آن از کلیسای کوچک امکان پذیر است – واقع شده اند.

1. کویمسیس ( Koimesis )، عروج مریم مقدس. آخرین خواب مریم قبل از صعود به بهشت. در این تصویر مسیح کودکی را که سمبل روح مریم است در آغوش گرفته است

2. عیسی مسیح

3. مریم باکره به همراه نوزاد

کلیسای چورا 5

کلیسای کوچک کلیسای چورا استانبول

از سمت راستِ هشتی داخلی در هایی به داخل کلیسای کوچک فرعی باز می شوند. از این کلیسای کوچک به عنوان آرامگاهی برای مقبره های خانوادگی و بنا های یادبود استفاده می شد. دومین گنبد بزرگ کلیسا ( قطر 4/5 متر ) زینت بخش مرکز سقف کلیسای کوچک است. گذرگاهی کوچک کلیسای کوچک را مستقیما به سرسرای اصلی وصل می کند و خارج از این گذرگاه یک عبادتگاه کوچک و یک انبار وجود دارند. کلیسای کوچک مملو از طرح های آبرنگ است:

1.رستاخیز ( Anastasis ). مسیح که به تازگی دروازه های دوزخ را در هم شکسته بود در میانه ایستاده و آدم و حوا را از قبرشان بیرون می کشد. پشت سر آدم، یحیی تعمید دهنده، داوود و سلیمان ایستاده اند؛ بقیه ی افراد حاضر در تصویر، پادشاهان صالح هستند.

2. بازگشت مسیح، قضاوت نهایی. مسیح بر تخت نشسته و در دو طرف او مریم باکره و یحیی تعمید دهنده قرار دارند

3. باکره و نوزاد

4. بارگاه ملکوتی فرشتگان

5. دو لوحه از موسی

کلیسای چورا 4

ساعات بازدید از کلیسای چورا استانبول : همه روزه بجز چهارشنبه ها از ساعت 9:30 تا 18:30
قیمت بلیط ورودی کلیسای چورا استانبول : 6 دلار

توجه داشته باشید که استانبول دارای موزه های متعددی است که در هر کدام از آن ها با کلکسیونی نفیس از آثار و بقایای ادوار گذشته روبرو خواهید شد لذا در سفر به استانبول این مکان های دیدنی را فراموش نکنید و در برنامه خود بگنجانید.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول ترکیه

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

موزه هنر ترکی و اسلامی در کاخ ابراهیم پاشا، وزیر اعظم سلطان سلیمان واقع شده است. این موزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های استانبول است که اگر به تاریخ عثمانی و هنر اسلامی علاقه دارید، بازدید از آن را به هیچ وجه نباید از دست بدهید. مجموعه‌ی وسیعی از فرش در این موزه نگهداری می‌شود که به زعم بسیاری از کارشناسان، بهترین مجموعه‌ در نوع خود در تمام دنیا است. علاوه بر فرش‌هایی از ترکیه، فرش‌هایی از منطقه‌ی قفقاز و ایران هم در این مجموعه وجود دارد. آثار سرامیکی، خوشنویسی و منبت‌کاری از قرن نهم تا نوزدهم میلادی، بخش دیگری از آثار این موزه را تشکیل می‌دهند.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی یکی از موزه‌های دیدنی در استانبول ترکیه است که به تازگی بازسازی شده است. در تور استانبول یکی از دیدنی‌هایی که می‌توانید بازدید کنید همین موزه است. همراه ما باشید تا با این موزه آشنا شوید.

این بنای عثمانی در سال 1524 برای ابراهیم پاشا، دوست دوران کودکی، شوهر خواهر و وزیر اعظم سلطان سلیمان، ساخته شد. این بنا که به تازگی مجددا بازسازی شده است، مجموعه‌ای گرانبها از اقلام هنری بسیار زیادی از قبیل خوشنویسی‌های نفیس و مجموعه‌ای از باشکوه‌ترین فرش‌های عتیقه است. برخی از فرش‌های عتیقه بزرگ به موزه فرش انتقال داده شدند اما باقی مجموعه در مکان اصلی خود باقی ماندند.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

این کاخ درست یک سال پیش از اینکه ابراهیم با خواهر سلیمان ازدواج کند به او هدیه داده شد. اما همه چیز مطابق میل ابراهیم سپری نشد. پس از گذشت مدت زمانی، قدرت، ثروت و نفوذ ابراهیم به حدی رسید که سایر اطرافیان پادشاه به وی حسادت کردند و دسیسه چینی‌ها آغاز شد. سرانجام همسر سلیمان با اتهام زدن خیانت به ابراهیم، سلیمان را بر علیه ابراهیم ساخت و همین اتفاق باعث شد تا سلیمان دستور دهد تا ابراهیم را در سال 1536 خفه کنند.

آثار هنری موجود در این موزه مجموعه‌ای از آثار مربوط به قرن 8 تا 19 بوده و همگی به خاور میانه ربط دارند.  در مجموعه این آثار مواردی همچون نامه‌ها و دست نوشته‌ها، امضای مخصوص سلطان، کتاب‌های ایرانیان مربوط به دوره صفویه و آثار چوبی مربوط به قرن 12 و 13 و همچنین فرش‌های عتیقه و ارزشمند مربوط به کشورهای مختلف به چشم می‌خورد.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

در موزه هنرهای ترکی و اسلامی چه چیزی نباید از دست برود؟

شما اطمینان حاصل کنید که یک فرش Anatolian Uşak با دست بافته شده ، در بخش فرش موزه یکی از بهترین مجموعه های فرش در جهان است.پنمایشگاه های عصر سلوک نشان دهنده یک سطح بالایی از مهارت هاست .شامل کاشی های دیواری و چوب های چوبی است که به نظر می رسد.که سبک عثمانی را تحت تاثیر قرار داده اند. مجموعه ای جذاب از هنر عامیانه Yörük (عشایر ترکیه) است .که شامل چادرهایی است که توسط عشایر استفاده می شود.

واقع در طبقه زیرزمین.یک درب با شکوه از مسجد بزرگ در Cizre ( در جنوب شرقی ترکیه) نجات یافته است .که از سال 1155 شروع شده است.آثار هنری در مجموعه موزه از قرن هشتم تا قرن نوزدهم و از سراسر خاورمیانه آمده است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

 تغییر نام موزه هنرهای ترکی و اسلامی در دوره جمهوری خواه

در طول دوره جمهوری خواه ، نام موزه به « موزه هنرهای ترکی و اسلامی » تغییر یافت. این در سال 1983 به کاخ ابراهیم پاشا در سلطان مهد منتقل شد . در اصل، سلطان سلیمان قانونگذار ، این کاخ را که از قرن شانزدهم میلادی به عنوان هدیه ای به بزرگترین وزیر ابراهیم پاشا ارائه می شود، ارائه می دهد .

پس از مرگ ابراهیم پاشا ، همچنان به عنوان محل اقامت برای وزرای بزرگ، سفیر و دیگر مقامات بلند پایه مورد استفاده قرار گرفت.با وجود اینکه بیشتر ساختمان های مدنی و دولتی در دوره عثمانی از چوب ساخته شده است، کاخ ابراهیم پاشا باسنگ ساخته شده است و بنابراین در شرایط عالی تا امروز باقی مانده است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول یکی از ثروتمندترین موزه های فرش جهان است

موزه که دارای مجموعه ی ثروتمندترین فرش در جهان است ، تعداد زیادی از فرش های ویژه ای را ازامپراتوری سلجوق مهمترین کشور ترکیه قبل از امپراتوری عثمانی برخوردار است. فرشی که در آناتولی تولید شد در طول 15 ، 16 ، و 17 قرن، معمولا با چهره های هندسی، طرح خط کوفی، و حیوانات تزئین، و در میان اقلام با ارزش ترین در این بخش می باشد.

در اینجا شما همچنین قالی های نفیس را از ایران و قفقاز پیدا خواهید کرد . در این مجموعه موزه نیز می توان از دستورات دست نوشته، تحقیر و طغیان از سلطان عثمانی استفاده کرد. در بخش ” مصنوعات چوبی ” موزه ، شما می توانید مصنوعات از قرون 9 و 10 قرن آناتولی را ببینید .

موزه هنرهای ترکی و اسلامی استانبول

و همچنین آثار هنری چوبی با مروارید مادر و عاج از دوران عثمانی مورد بررسی قرار گیرد. بسیاری از مصنوعات سنگی نیز در نمایشگاه موزه وجود دارد. برخی از آثار شگفت انگیز سنگ قبرستانی از دوران سلجوقی است که نشان دهنده شاخه ای از خوشنویسی کاملا متفاوت از نسخه عثمانی است.صحنه های شکار و موجودات اساطیری مانند گریپون و اژدها اغلب بر روی این سنگ قبرها برجسته می شوند.

ایا صوفیه‌ی کوچک (Küçük Aya Sofya)

ایا صوفیه‌ی کوچک

پادشاه ژوستینین قبل از اینکه ایا صوفیه را بسازد برای امتحان کردن ساختار و معماری مد نظرش، یک نمونه‌ی کوچک از آن را ساخت. نام اصلی این بنا کلیسای سنت سرژیوس و باخوس بود اما به مرور زمان به دلیل شباهت به ایاصوفیه، نام جدیدی پیدا کرد: ایاصوفیه‌ی کوچک. در دوران حکومت عثمانی، این کلیسا به مسجد تبدیل شده و امروزه هنوز هم به عنوان مسجد مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه بخش‌های مختلف این بنا به عظمت و شکوه مساجد دیگر استانبول نیستند اما به خوبی مرمت و بازسازی شده‌اند و ارزش دیدن دارند. در باغ‌های آرام اطراف مسجد می‌توانید استراحت کنید و فنجانی چای بنوشید.

مسجد رستم پاشا استانبول

مسجد رستم پاشا استانبول

بدون شک، یکی از زیباترین مساجد استانبول، مسجد رستم پاشا است که با زیباترین کاشی‌کاری‌ها تزیین شده است. گرچه مسجد آبی شکوه و عظمت خاصی دارد و توجه هر گردشگری را جلب می‌کند، فضای داخلی و دیواره‌های بیرونی این مسجد هم که به زیبایی با کاشی‌های دست ساز آبی و قرمز و سبز تزیین شده‌اند، جلوه‌ی دیگری دارند.

یکی از ویژگی‌های مثبت این مسجد این است که چون کمتر از دیگر مساجد استانبول مشهور است، می‌توانید به راحتی بدون ازدحام جمعیت گردشگران، در آن بگردید و از تماشای زیبایی هنر دست هنرمندان لذت ببرید.

استانبول، شهر مسجدهای زیبا و خاص که بیشتر آن ها در دوره عثمانی ساخته شده اند. مساجدی که چشم انداز شهری استانبول را شکل داده اند و معماری زیبایی دارند. این مساجد دوست داشتنی از جاذبه های گردشگری این شهر هستند و نمی توان استانبول را بدون آن ها تصور کرد. می خواهیم درباره یکی از زیباترین مساجد استانبول، مسجد رستم پاشا استانبول حرف بزنیم.

مسجد رستم پاشا

رستم پاشا که بود؟

خرم سلطان همسر سلیمان، دختر خود مهرماه سلطان را به ازدواج رستم پاشا درآورد، رستم پاشا در آن زمان از کارکنان قصرهای داخلی بود. سلطان سلیمان در حال پیر شدن بود و زمانی که رستم پاشا در سال ۱۵۴۴ وزیر شد به همراه خرم سلطان و مهرماه سلطان اداره قصر را به عهده گرفتند. آن ها یک هدف مشترک شدند و می خواستند شاهزاده مصطفی، پسر بزرگ و ولیعهد سلطان سلیمان را حذف کنند. رستم پاشا ماموریت پیدا کرد تا سلطان سلیمان را متقاعد کند که پسرش می خواهد بر علیه او توطئه بچیند. در نهایت، شاهزاده مصطفی به دلیل این توطئه اعدام شد و واقعه ای رقم خورد که یکی از غم انگیزترین رویدادهای تاریخ عثمانی بود. پس از آن رستم پاشا تبدیل به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین  مقامات عثمانی شد او پس از مرگش در سال ۱۵۶۱ ثروت زیادی از خود به جای گذاشت.

مسجد رستم پاشا

تاریخچه ساخت مسجد رستم پاشا استانبول

همانطور که در ابتدا گفتیم رستم پاشا داماد سلطان سلیمان باشکوه بود و در مقام وزیر اعظم به او خدمت می کرد. با وجود اینکه رستم پاشا شخصی با صلاحیت بود، در تاریخ همواره از او به عنوان همدست خرم سلطان در توطئه علیه شاهزاده مصطفی، پسر و ولیعهد سلیمان، و محکوم کردن او به عنوان مقصر اصلی در دسیسه ی ارتش برای برکناری پادشاه یاد می شود.

مسجد رستم پاشا

سلطان سلیمان دستور داد مصطفی را گردن بزنند و این اتفاق راه را برای به سلطنت رسیدن شاهزاده سلیم، پسر میخواره و هوسباز خرم سلطان، هموار کرد. هرکدام از همسران و صیغه های سلطان برای به سلطنت رسیدن پسرشان تلاش زیادی می کردند؛ چون این اتفاق باعث می شد که آن ها به مقام والده سلطان، دومین مقام قدرتمند در امپراتوری عثمانی، نائل آیند. خرم سلطان در سال 1558 در گذشت و پس از وفات یافتن سلطان سلیمان، سلیمِ دائم الخمر بالاخره بر تخت پادشاهی نشست. دوران سلطنت سلیم به عنوان پایان عصر طلایی امپراتوری عثمانی و آغاز انحطاط آن شناخته می شود.

مسجد رستم پاشا

معماری مسجد رستم پاشا استانبول

بیرونی

این مسجد بر روی یک تراس بلند روی مجموعه ای از مغازه های اشغالی ساخته شده است که هزینه اجاره آنها برای از حمایت مجتمع مسجد مصرف می شود.

مسجد دارای حیاطی دو نفره با پنج حوضه غارنوردی و یک سقف عمیق و کم پشت است که یک ردیف ستون از آنها پشتیبانی می کند.

داخلی

مسجد رستم پاشا بخاطر تعداد زیادی کاشی های خود که  طرح های گلدار و هندسی بسیار متنوعی دارند، مشهور است.این کاشی ها نه تنها نمای داخلی حیاط، بلکه همچنین میراب ، مینیبار و دیوارها را پوشش می دهد. حدود 80 الگوهای مختلف وجود دارد. این کاشی ها استفاده اولیه از بول ارمنی را نشان می دهد. یک رنگدانه قرمز گوجه فرنگی که مشخصه سفال ایزنیک است.

بعضی از کاشیها، به ویژه آنهایی که در یک پانل بزرگ در زیر کمکی به ورودی اصلی چپ قرار دارند، با سبز و منگنز تاریک بنفش تزئین شده اند که از طرح رنگ آمیزی «Damascus warehouse» پیشی گرفته است. هیچ مسجدی دیگر در استانبول چنین استفاده ای از این کاشی ها ندارد.

مسجد رستم پاشا

ساعات کاری مسجد چیست؟

مسجد هر روز از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر باز است، اما در زمان نماز به روی  بازدید کنندگان بسته است. مسجد رستم پاشا را نمی توان به عنوان یک ملک قیمت گذاری کرد، و آنرا خرید. اما این مسجد از کمک های مالی استقبال می کند

مسجد رستم پاشا کجاست؟

پیدا کردن راهی برای رسیدن به مسجد رستم پاشا، واضح نیست، بلکه غیرممکن است. از ایستگاه ترمینال Eminönü، دور از Yeni Camii ( مسجد نیویورک ) به سوی ورودی بازار ادویه بروید ، اما وقتی به Mehmet Efendi Kurukahveci (کافی شاپ ترکیه) می روید، به سمت راست بروید . در پایان این جاده، ورودی کوچک به مسجد در سمت راست وجود دارد که باید از پله ها برای رسیدن به آن بالا بروید.

قلعه یدیکوله استانبول ترکیه (Yedikule Fortress)

قلعه‌ یدیکوله استانبول

با وجود اینکه مسیر دسترسی به قلعه یدیکوله کمی دشوار است، اما ارزش دیدن دارد. این قلعه در قرن پنجم میلادی توسط تئودئوس دوم ساخته شده و بخش‌های جنوبی دیواره‌ی دفاعی قسطنطنیه را تشکیل می‌داده است. طاق بزرگ این قلعه با نام Porta Aurea به معنای دروازه‌ی طلایی مشهور است چرا که درهای این دروازه طلاکاری شده بوده است.  وقتی عثمانی‌ها شهر را تصرف کردند، از این قلعه به عنوان یک دژ نظامی و بعدها به عنوان زندان و محل اعدام استفاده می‌کردند. قلعه‌ی یدیکوله در سال‌های اخیر بازسازی شده است و اکنون گردشگران می‌توانند از برج‌های آن بالا بروند و چشم‌اندازهایی از مناطق اطراف و دریای مرمره را تماشا کنند.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی و دیدنی استانبول قلعه ای به نام قلعه یدیکوله است . قلعه ی یدیکوله یا قلعه ی هفت برج، در دوران امپراتوری روم شرقی، در جریان توسعه ی شهری ساخته شده است. این بنا در محله ی یدیکوله در فاتح قرار دارد.  ساخت قلعه اولین بار در اواخر قرن چهارم میلادی آغاز و پس از آن، بنا بار ها تخریب و بازسازی شده است. این بنا در سال ۱۴۵۸ میلادی بنا گردید.

قلعه‌ یدیکوله استانبول

تاریخچه ی قلعه ی یدیکوله

تاریخچه ی قلعه ی یدیکوله به عظمت خود بنا است و از اواخر قرن چهارم، زمانیکه تئودوسیوس کبیر در مکان کنونی قلعه طاق بزرگداشتی بنا نهاد، آغاز می شود. هنگامیکه تئودوسیوسِ بعدی ساخت دیوار های زمینی عظیمش را شروع کرد، این طاق را در ساختار آن ها وارد نمود. در دوران بیزانس این طاق بزرگ “دروازه ی طلایی” ( Porta Aurea ) نامیده می شد و دسته های رژه ی پیروزی از آن عبور می کردند. دروازه های این طاق سابقا با ورقه های طلا پوشانده شده بودند اما در اواخر دوران بیزانس درگاه طاق مهر و موم شد. چهار برج از هفت برج قلعه به عنوان بخشی از دیوار های تئودوسیوس دوم ساخته شده اند و سه برج دیگر به دستور محمد فاتح درون دیوار ها قرار گرفته اند.

در دوران سلطنت محمد فاتح، قلعه جهت نگهداری از خزانه ی امپراتوری به کار می رفت. در زمان سلطنت مراد سوم، خزانه به کاخ توپکاپی منتقل و یدیکوله به سیاهچال تبدیل گشت. یدیکوله به صورت زندانی برای سفیران خارجی و سیستمداران عثمانی در آمد و گاها برخی از این افراد در این مکان اعدام می شدند.

قلعه‌ یدیکوله استانبول

کاربرد قلعه‌ یدیکوله استانبول در گذشته

چهار برج از هفت برج قلعه به عنوان بخشی از دیوار های تئودوسیوس و سه برج دیگر به دستور محمد فاتح ساخته شده است. در دوران سلطنت محمد فاتح، قلعه جهت نگهداری از خزانه ی امپراتوری به کار می رفت. در زمان سلطنت مراد سوم، خزانه به کاخ توپکاپی منتقل و یدیکوله به سیاهچال تبدیل گشت. یدیکوله به صورت زندانی برای سفیران خارجی و حاکمان ستمکار عثمانی در آمد و گاها برخی از این افراد در این مکان اعدام می شدند. در سال ۱۸۳۷ کاربرد قلعه به عنوان زندان متوقف گشت. پس از آن از یدیکوله برای نگهداری از شیر های کاخ توپکاپی، و بعد ها تولید باروت استفاده می شد.

قلعه‌ یدیکوله استانبول

واقعه های قلعه‌ یدیکوله استانبول

در زمان جنگ در دوران عثمانی، سفیران کشور های دشمن با دربار عالی رتبگان ( نخست وزیران عثمانی )، اغلب در قلعه ی یدیکوله زندانی می شدند. آن دسته از کتیبه های آلمانی و لاتین واقع در “برج سیاه چاله” که هنوز خوانا هستند، تاریخ تاریک قلعه را بازگو می کنند.

سلطان عثمان دوم، در سن ۱۷ سالگی، در جریان شورش سپاه ینی چری ها در این مکان ( ۱۶۲۲ ) اعدام شد؛ خرقه ای که او در هنگام به قتل رسیدن به تن داشت امروزه در کلکسیون لباس های کاخ توپکاپی به معرض نمایش گذاشته شده است.

آخرین امپراتور ترابوزان، دیوید مگاس کومننوس، کنستانتین برانکاونو از والاچیا و خانواده اش، پادشاه سایمون اول از کارتلی و تعدادی از سران پاشا های عثمانی از جمله ی کسانی بودند که در این قلعه اعدام شدند. امپراتوری عثمانی با حصر سفیر روس، الکسی میخائیلوویچ اوبرسکوف و تمامی کارکنان سفارت روسیه در قلعه ی یدیکوله، در سال ۱۷۶۸ به روسیه اعلان جنگ کرد.

قلعه‌ یدیکوله استانبول 2

فضای خارجی قلعه ی یدیکوله

مسجد و آبنمایی در میان حیاط داخلی قلعه ساخته شده بودند. همچنین اقامتگاه های پادگان در این حیاط قرار داشتند و بخش جداگانه ای از شهر محسوب می شدند. در قرن 19 ام این اقامتگاه ها تخریب شدند و مدرسه ی دخترانه ای در محل آن ها ساخته شد. در سال 1838 دروازه ی خارجی دوباره باز شد و از آن پس برج های قلعه به انبار باروت تبدیل شدند.

امروزه قلعه ی یدیکوله به موزه تبدیل شده و در ماه های تابستان در حیاط داخلی آن کنسرت های فضای باز اجرا می شوند. در سال های اخیر تئاتر فضای بازی در قلعه ساخته شده که فستیوال های فرهنگی در آن برگزار می شوند.

قلعه‌ یدیکوله استانبول 1

نکته: با استفاره از کارت موزه می توانید از این موزه به رایگان بازدید کنید.

آدرس  : Yedikule Mh. ٣۴١۰٧ Fatih | Istanbul, Istanbul

نام مرکز دیدنی استانبول: موزه قلعه یدیکوله (قلعه هفت برج) استانبول | Yedikule Fortress Museum

 قیمت : ارزان (ارزان حدودا ٢ یورو)

زمان باز بودن: هر روز از ساعت ٩:٣۰ تا ۶ بعد از ظهر

برج گالاتا استانبول ترکیه (Galata Tower)

برج گالاتا استانبول ترکیه

این برج در قرن چهاردهم ساخته شده و یکی از قابل تشخیص‌ترین و متمایزترین بناهای نمادین استانبول است. از بالای تراس این برج، چشم‌اندازهای زیبا و ۳۶۰ درجه‌ای از شهر را تماشا خواهید کرد.

شهر سرزنده استانبول برای بسیاری از آدمها پر از خاطره است و با لبخند و برقی در نگاهشان از آن یاد می کنند. در کوچه پس کوچه های این شهر می توانید به مکان های فوق العاده ای برسید، مکان ها و بناهایی که از دوران بسیار قدیم به جا مانده و محبوب بسیاری از گردشگران هستند. یکی از این بناهای قدیمی برج گالاتا است که با نام گالاتا کوله سی نیز معروف است، رستورانی در بالای برج گالاتا در استانبول وجود دارد که می توانید بر فراز برج غذایی بخورد و مناظر اطراف را هم بنگرید. با ما همراه باشید تا به معرفی برج گالاتا استانبول از معروف ترین جاذبه های ترکیه بپردازیم.

برج گالاتا استانبول

برج گالاتای به عنوان یک سمبل برای استانبول به حساب می آید، بنایی که با بالا رفتن از آن می توانید به تماشای شهر استانبول و جزیره زیبای پاریم آدا بنشینید. پیشنهاد می کنیم حوالی غروب رفتن به این برج را انتخاب کنید، چشم انداز غروب خورشید و تنگه زیبای بسفر روبرویتان حس و حال بسیار لذت بخشی است. اگر به بالای آن رفتید دورتادور آن را بچرخید و با گرفتن عکس های یادگاری از آن بالا خاطره تان را برای همیشه زنده نگه دارید.

در برج گالاتای رستورانی وجود دارد و اگر به آنجا رفتید و گرسنه شدید می توانید لحظاتی در بالای برج خوشمزه ترین غذاهای ترکی را میل نمائید. نکته جالب دیگر این برج نام آن است که تداعی کننده نام تیم فوتبال معروف ترکیه، گالاتاسرای است.علاوه بر این لازم است بدانید که برج گالاتا در استانبول تا سال ۱۷۴۹ به عنوان بلندترین ساختمان استانبول مشهور بوده است.

برج گالاتا استانبول

چرا بازدید از برج گالاتا؟

  • یکی از نمادهای تاریخی شهر استانبول است.
  • تا سال 1749 به عنوان بلندترین ساختمان استانبول شناخته می شد.
  • برفراز برج گالاتا رستورانی وجود دارد که همزمان با صرف غذا، می توانید از تماشای مناظر اطراف هم لذت ببرید.
  • در انتهای خیابان استقلال قرار دارد و دسترسی به آن آسان است.
برج گالاتا استانبول

مرمت و بازسازی برج گالاتا استانبول

قدمت این بنای تاریخی به ۷۰۰ سال پیش بر می گردد و از همین رو صدمه های زیادی تاکنون دیده است. با وجود نا آرامی هایی که استانبول در قرن سیزدهم داشت و بلایای طبیعی ناگوار سبب شد تا این برج دچار آسیب های متعددی بشود. بیشتری میزان صدمه در سال ۱۵۰۹ میلادی به برج گالاتا در استانبول وارد شد و تا حدودی رو به ویرانی هم نیز رفت. در این زمان معماری به نام هیرتین (Hayrettin) کار مرمت برج را بر عهده گرفت و به خوبی هم از پس این کار برآمد. این معمار از مشهورترین سازندگان استانبول و حتا سراسر ترکیه در قرن شانزدهم میلادی بود.در زمان های دور از این بنا به عنوان یک زندان مخفی نام می بردند که برای همین در کتب تاریخی آن چنان درباره آن صحبت نشده است، اما پس از این ویرانی عظیم برج گالاتا دیگر به عنوان زندان به کار نرفت.

برج گالاتا استانبول

خوشگذرانی در برج گالاتا استانبول

افراد زیادی از برج گالاتا دیدن می کنند به خصوص افرادی که بیشتر با شهر استانبول آشنایی دارند و می دانند در پس کوچه های پیچ در پیچ و سنگ‌فرش شده استانبول برج زیبای گالاتا وجود دارد. اما اگر شما هم قصد دارید این برج را برای اولین بار ببینید برای تان چند پیشنهاد داریم تا در عین سادگی به شما بیشتر خوش بگذرد.

توصیه هایی مختصر برای تفریحی شاد در برج گالاتا:

  • حداقل یک ساعت را برای بازدیدتان در نظر بگیرید تا فرصت قدم زدن در کوچه های اطراف این برج را داشته باشید. هر کوچه و خیابانی در نزدیکی این برج سبکی خاص دارد. اگر هنگام عصر و غروب را برای بازدید از برج انتخاب کنید مردمانی را خواهید دید که هر یک لباس هایی را با توجه به سبک های مختلف موسیقی، تیم های فوتبال و دیگر ورزش ها و… به تن کرده اند.
  • حتما در یکی از کافه های اطراف برج نشسته و فنجانی چای در استکان های کمر باریک ترکی میل کنید تا غرق در فرهنگ و آداب ترک ها شوید.
  • دوربین عکاسی و تجهزاتش را فراموش نکنید.
  • از فروشگاه های سوغات اطراف این برج خرید کنید زیرا صنایع دستی خوبی خواهید دید و قیمت های مناسبی هم دارند.
  • اگر گرسنه به برج رسیدید در رستوران برج گالاتا طعم کباب های محلی را بچشید.
برج گالاتا استانبول

چگونه به برج گالاتا استانبول برویم؟

برج گالاتا در منطقه بی اوغلو استانبول قرار دارد. منطقه بی اوغلو یکی از معروفترین و دیدنی ترین مناطق استانبول است که همواره بخش بزرگی از زمان تور استانبول را به خود اختصاص می دهد. میدان معروف تقسیم (میدان تکسیم) و خیابان استقلال استانبول در این منطقه واقع شده اند. اگر در میدان تقسیم (تکسیم) استانبول هستید و می خواهید به برج گالاتا بروید، بهترین راه پیاده روی در خیابان استقلال است. فاصله میدان تقسیم تا برج گالاتا کمتر از 2 کیلومتر است که می توانید با 20 دقیقه پیاده روی در خیابان استقلال و تماشای مغازه ها و فروشگاه ها وکافه ها و هزاران جاذبه توریستی دیگر، از آن گذر کنید!

آدرس برج گالاتا

Bereketzade, Galata Kulesi, Beyoğlu/İstanbul, Türkeiاستانبول, ترکیه

ساعت کار برج گالاتا

به خاطر داشته باشید که بازدید از برج گالاتا از ساعت 9 تا 20 آزاد است. البته رستوران زیبای برج گالاتا که در طبقه نهم قرار دارد، همواره تا پاسی از شب باز است و از میهمانان خود پذیرایی می کند.

موزه هنرهای مدرن استانبول ترکیه (Istanbul Modern)

موزه هنرهای مدرن

استانبول فقط در جاذبه‌های تاریخی و آثار باستانی خلاصه نمی‌شود. این گالری هنری مدن، مجموعه‌ی بی‌نظیری از هنر مدرن ترکیه را به نمایش می‌گذارد. در تمام طول سال، نمایشگاههای مختلفی از آثار بهترین هنرمندان ترک و هنرمندان بین‌المللی در این گالری برپا می‌شود. اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید و دوست دارید با آثار هنرمندان این کشور آشنا شوید حتما برای سر زدن به این گالری برنامه‌ریزی کنید. موقعیت جغرافیایی این گالری که درست در تنگه‌ی بسفر قرار دارد یکی از ویژگی‌های متمایز آن است. یه کافه‌ی زیبا با چشم‌اندازهای زیبایی از دریا در این مجموعه وجود دارد که بهترین مکان برای استراحت و تماشای مناظر اطراف است.

موزه هنرهای مدرن استانبول (Istanbul Modern) به عنوان اولین موزه خصوصی ترکیه جهت سازماندهی نمایشگاه های هنر مدرن و معاصر، در سال 2004 میلادی در زمینی به مساحت 8000 متر مربع در محلی واقع در ساحل تنگه بُسفُر (این تنگه دو قاره اروپا و آسیا را از یکدیگر جدا می‌کند و شهر استانبول در دو طرف این تنگه قرار دارد) تاسیس گردید.موزه هنرهای مدرن استانبول بر آن است با رویکردی جهانی به جمع آوری، نگهداری، طبقه بندی و به نمایش گذاشتن آثار هنری مدرن و معاصر پرداخته و این آثار را در دسترس علاقه مندان و دوستداران هنر قرار دهد.

موزه هنرهای مدرن استانبول مساحتی به اندازه ۸ هزار متر مربع دارد و در سال ۲۰۰۴ در بی‌اوغلوی استانبول برای نمایش آثار هنرمندان مدرن این منطقه افتتاح شد. همچنین در سال‌های اخیر ۵ مجموعه دائمی و چند مجموعه خصوصی در موزه هنرهای. مدرن استانبول در معرض دید عموم قرار گرفت. از اواخر قرن ۱۹ تا به حال این موزه به جمع‌آوری آثار پرداخته است.

موزه هنرهای مدرن

فضای داخلی موزه هنرهای مدرن استانبول

شما می‌توانید در قسمت‌هایی از موزه هنرهای مدرن استانبول کتاب‌هایی را روی سقف ببینید که نشان دهنده تفکرات مدرن و خلاقانه‌ی هنرمندان ترک می‌باشد. همچنین فضای طراحی شده به صورت دیوارها و کفپوش سفید با هوشمندی تمام شما را به توجه کردن به آثار هنرمندان ترغیب می‌کند؛ زیرا در این فضای سفید شما تنها آثار هنرمندان را در رنگ‌های مختلف می‌بینید. لوله کشی‌های داخل موزه روی سقف آن قابل مشاهده می‌باشد و شاید این نیز به دلیل طراحی مدرن باشد و خود جزئی از هنرهای معاصر به شمار بیاید.

در اصل رسالت وجودی موزه هنرهای مدرن استانبول با رویکردی جهانی به جمع آوری، نگهداری، طبقه بندی و به نمایش گذاشتن آثار هنری مدرن و معاصر پرداخته است. همچنین در این موزه همگی می‌خواهند که آثار مدرن کشور ترکیه در دسترس علاقه مندان و دوستداران هنر معاصر قرار بگیرد. بخشی از تعهد موزه هنرهای مدرن استانبول به اشتراک گذاشتن خلاقیت هنری ترکیه با طیف وسیعی از مخاطبین بوده است. به همین دلیل در این گالری نمایشگاه‌های موقت و دائمی عکاسی و همچنین فضایی جهت برنامه‌های آموزشی و اجتماعی در دسترس می‌باشد. قطعاً شما اوقات مفرح و زیبایی را در موزه هنرهای مدرن استانبول خواهید داشت. مخصوصاً اگر ذوق هنری زیادی داشته باشید، به سختی از هر تابلو و اثر هنری جدا می‌شوید.

موزه هنرهای مدرن

نمایشگاه ها موزه هنرهای مدرن استانبول

در طبقه اول یک نمایشگاه دائمی در تالار اصلی واقع شده و این نمایشگاه به صورت دوره ای محتویاتش تغییر می کند و همه آثار مربوط به کارهای هنرمندان ترکیه در اوایل قرن بیستم می باشد. راهنمایی هایی هم به صورت متنی در کنار آثار وجود دارد که به شما در مورد ویژگی های اثار هنرمندان معاصر و مدرن ترکیه توضیح می دهند. جدا از هنرمندان ترک، مجموعه ای از کارهای هنرمندان دیگر کشورها نیز در کنار این آثار عرضه می شود.

در طبقه همکف دو یا سه نمایشگاه موقتی به صورت همزمان در تالار نمایشگاه های موقتی برگزار می شود، همینطور گالری های عکاسی. تالار نمایشگاه میزبان نمایشگاه های مفهومی هنر مدرن و معاصر و همینطور بررسی آثار هنرمندان گذشته ترکیه می باشد. جدا از این در طبقه همکف نمایشگاه های منطقه ای و جهانی پیرامون هنرهای بصری برگزار می شود. نمایشگاهی هم در بخش Pop-Up که به معماری، طراحی، تصویر متحرک و رسانه های جدید می پردازد برگزار می گردد.

موزه هنرهای مدرن

کتابخانه موزه هنرهای مدرن

این کتابخانه حدود 11500 کتاب و 24 اشتراک ملی و بین المللی از انتشارات معتبر را در خود دارد و این مقادیر همواره در حال رشد هستند. این کتابخانه به صورت تخصصی در زمینه های زیر کار می کند:

  • تاریخ هنر ترکیه و هنرمندان ترک
  • کاتالوگ های مربوط به موزه ، گالری و مجموعه های شخصی
  • انتشارات نظری پیرامون هنر
  • حرکت های هنری بزرگ و شاخص
  • عکاسی و عکاسان
  • موزه شناسی

اطلاعات کتاب شناسی مجموعه های موجود از طریق کاتالوگ های آنلاین کتابخانه قابل دسترسی هستند. این کتابخانه در طبقه همکف موزه قرار دارد و بازدیدکنندگان به راحتی و از طریق پست الکترونیک می توانند به تمامی منابع تحقیقاتی دسترسی داشته باشند. این منابع شامل سی دی رام ، مقالات و…است .

موزه هنرهای مدرن

بازدید از موزه هنرهای مدرن استانبول

موزه هنرهای مدرن استانبول از ۱۰ صبح تا ۶ عصر باز می‌باشد و شما می‌توانید از آثار مدرن و هنری آن در این ساعت‌ها دیدن فرمایید.

زمان پیشنهادی ما به شما برای دیدار از این موزه مدرن یک الی دو ساعت می‌باشد. نظر بازدیدکنندگان از این موزه مدرن بسیار جالب بوده است. هر کدام از این بازدیدکنندگان به نحوی هیجان خود را از دیدن هنرهای زیبا و معاصر ترکیه بیان کرده‌اند. برخی این موزه را واقعاً لایق توجه و دیدار دانستند و افراد زیادی شما را به دیدار از رستوران آن  توصیه کرده‌اند.

موزه هنرهای مدرن

دسترسی به موزه هنرهای مدرن

دسترسی به موزه هنرهای معاصر ترکیه می‌تواند با اتوبوس یا وسیله نقلیه خصوصی باشد. اگر شما می‌خواهید ماشین خود را به همراه ببرید، باید در نظر داشته باشید که هزینه پارکینگ به صورت مجزا دریافت می‌گردد.

موزه هنرهای مدرن  بر روی اسکله پشت مسجد نصرتی واقع شده است و بازدید کنندگان می‌توانند با اتوبوس یا تراموا به آن بروند. اگر بخواهید از این وسایل نقلیه استفاده کنید باید در نظر داشته باشید که حتماً از ایستگاه Tophane بیرون بیایند.

قیمت بلیط موزه هنرهای مدرن استانبول برای بزرگسالان ۱۴ لیر و برای دانش‌آموزان ۷ لیر است. همچنین در روزهای پنجشنبه ورودی موزه هنرهای مدرن ترکیه رایگان می‌باشد.

آدرس موزه هنرهای مدرن

Kılıçali Paşa Mahallesi, Meclis-i Mebusan Cad. No:4, 34433 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

موزه‌ی هنری پرا استانبول ترکیه (Pera Museum)

موزه پرا استانبول یکی از دیگر از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول در ترکیه است. موزه پرا استانبول در سال ۲۰۰۵ در منطقه پر جنب و جوش بی اوغلو بازگشایی شده و خیابان استقلال که خود مملو از فروشگاه، گالری هنری، کلیسا، مسجد، رستوران و کافه های متنوع است در نزدیکی آن قرار گرفته است. این موزه در ساختمانی ۵ طبقه که در گذشته متعلق به هتل بریستول بوده واقع شده است. ساختمان موزه نیز جالب و دیدنی است، چرا که در سال ۱۸۹۳ ساخته شده و در طی بازسازی که بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ بر روی آن انجام شده نمای خارجی آن تغییر نکرده ولی فضا و دکوراسیون داخلی آن کاملاً بازسازی شده است.

موزه پرا در استانبول

موزه پرا در استانبول در واقع کلکسیونی ارزشمند از مجموعه های هنری مختلف از قبیل مجموعه نقاشی، مجموعه ابزار اندازه گیری، مجموعه عکس های استانبول قدیم ، مجموعه سرامیک و موزاییک است و هر چند وقت یکبار در این موزه نمایشگاه های هنری نیز برگزار می گردد . در این موزه نقاشی های زیبا و آثار هنرمندان مشهور جهان موجود می باشد که توجه گردشگران تور استانبول را به خود جلب می کند.

موزه پرا استانبول در هتل تاریخی بریستول واقع شده است. این هتل بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ توسط معمار سینان بازسازی شد و با حفظ نمای ظاهری، نمای داخلی هتل را به صورت مدرن تغییر داد تا بتوانند موزه را در این هتل دایر کنند.

موزه پرا استانبول دارای تعدادی نمایشگاه دائمی و تعدادی نمایشگاه های موقت از آثار بین المللی می باشد.

موزه پرا در استانبول

بخش‌های موزه پرا استانبول

موزه پرا استانبول همواره دارای تعدادی نمایشگاه دائمی است، در عین حال میزبان نمایشگاه‌های موقت از آثار بین‌المللی نیز می‌باشد.

بخش دائمی نمایشگاه

  • نمایشگاه دائمی موزه سه بخش زیبا و اصلی دارد که در زیر به معرفی مختصری از آن‌ها می‌پردازیم:
  • نمایشگاه آثار شرق شناسی: در بخش شرق شناسی از موزه پرا استانبول آثار هنرمندان اروپایی و همچنین هنرمندان عثمان ترک به چشم می‌خورد که می‌توان به آثار زیبای عثمان حمدی بی اشاره کرد که برجسته‌ترین آن‌ها نقاشی ” مربی لاک پشت‌ها ” است.
    از دیگر آثار این هنرمند در این بخش از موزه می‌توان از ” دو دختر نوازنده” در سال ۱۸۸۰ و “دختری با کلاه صورتی” در سال ۱۹۰۴ نام برد.
  • نمایشگاه ابزارآلات وزن و اندازه گیری آسیایی: در این بخش از نمایشگاه پرا، بیش از ده هزار قطعه از ابزار و وسایل وزن و اندازه گیری که از دوران ماقبل تاریخ استفاده می‌شده‌اند تا به امروز به نمایش درآمده است.
    این ابزارآلات شامل تمام وسایل برای اندازه گیری وزن، طول و حجم در تمامی زمینه‌ها از تجارت و معماری گرفته تا جواهرات و حمل و نقل و داروسازی، می‌باشند.
  • نمایشگاه کاشی و سرامیک Kütahya: در واقع این بخش از موزه پرا استانبول، از دهه‌ی ۱۹۸۰ میلادی توسط suna و inan kirac پایه گذاری شده است.
    نمایشگاه کاشی و سرامیک شامل بیش از ۸۰۰ قطعه که از سال‌ها و دوره‌های مختلف مخصوصاً قرن‌های ۱۸ تا ۲۰ میلادی انتخاب شده‌اند، می‌باشد.
    تعداد محدودی از قطعاتی که به نمایش گذاشته شده‌اند، انتخاب شده‌اند تا یک ایده‌ی کلی از مجموعه‌ی kutahya نشان دهند.
موزه پرا در استانبول

بخش نمایشگاه موقت

از زمان افتتاح موزه پرا استانبول، این نمایشگاه هر سال با مؤسسات ملی و بین‌المللی هنر و آموز و پرورش برای برگزاری نمایشگاه‌هایی از هنرمندان جوان و تازه وارد پشتیبانی می‌کند، همکاری دارد.
با سازماندهی پروژه‌های مشترک با سازمان‌های برجسته بین‌المللی، نهادها و مجموعه‌هایی از جمله Tate Britain, Centre Pompidou, Victoria and Albert Museum, St. Petersburg Russian State Museum, JP Morgan Chase Collection, New York School of Visual Arts, and the Maeght Foundation سعی دارد بازدیدکنندگان ترک را با هنرمندان جهانی نیز آشنا کند.

موزه پرا در استانبول

امکانات موزه پرا استانبول

  • فروشگاه خرید محصولات فرهنگی و سوغاتی: طبق روال تمام مکان‌های تاریخی و دیدنی ترکیه، اینجا هم غرفه‌ای وجود دارد تا به‌صورت نمادین و یا برای سوغاتی خرید کوچکی انجام دهید.
  • کافه و رستوران: بااینکه موزه پرا استانبول، موزه‌ی کوچکی است و زمان زیادی برای بازدید از شما نمی‌گیرد ولی از آنجایی که محو دیدن این همه آثار زیبا خواهید شد، دل کندن از آن راحت نیست! چه چیزی بهتر از نوشیدن قهوه‌ی دلخواه شما یا خوردن چای به همراه باقلوای ترک.
  • آسانسور: به دلیل آنکه موزه پرا استانبول در یک هتل قدیمی و چند طبقه بنا شده است، وجود آسانسور یکی از امکانات آن بشمار می‌رود تا بازدیدکنندگان در زمان بازدید از نمایشگاه‌ها به‌راحتی بین طبقات جا به‌جا شوند.
موزه پرا در استانبول

ساعات بازدید و بلیط موزه پرا در استانبول

موزه پرا به عنوان یکی از دیدنی های استانبول در تمامی روزهای هفته به غیر از دوشنبه ها باز است و علاقه مندان در روزهای سه شنبه تا شنبه می توانند از ساعت 10 صبح تا 7 عصر و روزهای یکشنبه از ساعت 12 الی 18 به این موزه مراجعه کنند . بلیط بازدید از این مجموعه برای بزرگسالان 20 لیر و برای مراجعه کنندگان زیر 12 سال و بالای 65 سال 12 لیر می باشد . توجه داشته باشید که بازدید از موزه پرا در روزهای جمعه از ساعت 18 الی 22 رایگان است و این مجموعه ارزشمند روز اول تعطیلات مذهبی و روز اول ژانویه تعطیل می باشد .

میدان تقسیم ( تکسیم) استانبول

خیابان استقلال استانبول

میدان تکسیم  در مرکز شهر استانبول قرار گرفته است و شناخته ترین و معروف ترین مرکز مدرن شهر استانبول می باشد .میدان تکسیم یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری در تور استانبول می باشد که بسیاری از معروف ترین هتل ها و مراکز خرید در اطراف این میدان قرار دارند. میدان تکسیم به ناوگان حمل و نقل عمومی استانبول دسترسی مستقیم دارد بنابراین در این میدان ایستگاه های اتوبوس و مترو قرار دارند. میدان تکسیم در واقع قلب شهر استانبول است ، این میدان چندان بزرگ نیست و  به عنوان یک فضای باز در میان سر و صدای ترافیک چند خیابان می باشد . تمام راه های موجود در شهر استانبول به میدان تکسیم می رسند و به همین خاطر به آن قلب استانبول می گویند.

میدان تکسیم 6

علت نام گذاری میدان تکسیم

در گذشته و به دستور سلطان محمود اول ، میدان تکسیم به عنوان محلی برای انشعاب آبهایی که از شمال استانبول روان بودند و هدایت این آبها به سایر نقاط شهر انتخاب شد. بنابراین این میدان به دلیل تقسیم و انشعاب آب که در این مکان انجام می شد،تکسیم یا تقسیم ، نامگذاری گردید.

میدان تکسیم 5

راز مجسمه میدان تکسیم چیست؟

وسط میدان مجسمه‌ای است که به بنای یادبود جمهوریت شهرت دارد. این مجسمه به دست یک هنرمند ایتالیایی معروف با نام کانونیکا ساخته شده است. سالی که این بنای یادبود ساخته شد 1928 است. در همین زمان هم در میدان تکسیم نصب شد. در بین ایرانی‌ها موضوعی به اشتباه جا افتاده. اکثرا تصور می‌کنیم در نمای شمالیِ یادبود که تندیس آتاتورک در مرکز به همراه چند مرد نظامی وجود دارد، مربوط به سفر رضا شاه و فرزندش محمدرضا از ایران به ترکیه  است. در حالی که کاملا این موضوع اشتباه است!

سفر رضا شاه به ترکیه در سال 1933 اتفاق افتاد که حدود 5 سال بعد از ساخت این بنای یادبود است. افرادِ حاضر در این تندیس: سمت راستِ آتاتورک “عِصمت اینانو” و سمت چپش ارتشبد “فوزی چَکمَک”، دو تن از یاران باوفای آتاتورک در جریان استقلال و جمهوریت ترکیه هستند. در پشت سر آنها هم دو سردار مهم بولشویک شوروی سابق قرار گرفته‌اند و در نهایت پشت سر آنها مردمی هستند که نماد آسیای صغیر و آناتولی هستند.

میدان تکسیم 7

اطراف میدان تکسیم چه چیزهایی خواهیم دید؟

اطراف میدان تکسیم تقریبا همه چیز هست! از مغازه‌های فروش پوشاک در جاده استقلال گرفته تا ایستگاه مترویی که برای گردشگران بسیار مسیر مناسبی است. از رستوران‌های این میدان هم نمی‌توان به راحتی گذشت. بهترین مانتی‌فروشی‌ها (غذای سنتی ترک ها) و دیگر رستوران‌های فست‌فود اطراف آن هستند.

دکه‌های روزنامه فروشی برای تهیه استانبول کارت (کارت رفت و آمد با مترو) یا خرید بطری آب گزینه‌های خوبی هستند. دستفروش‌هایی که در زمستان “کستانه” یا بلوط کباب شده می‌فروشند حتما خرید کنید. در اکثر مواقعِ سال سیمیت دارند که معمولا نرخ آن حدود 1 تا 2 لیر است. سیمیت نان سنتی ترک‌هاست که اغلب وقتی صبح زود بدون خوردن صبحانه از خانه بیرون بزنند حتما سر راهشان تا محل کار یا دانشگاه، سیمیت پیش‌تر در مورد پارک گزی برای‌تان گفتیم که در اطراف همین میدان است. می‌توانید پس از گشت و گذار در میدان تکسیم و جاده استقلال در پارک گزی استراحت کنید.

این میدان محل تجمع است و بسیاری از گردهمایی‌ها به خصوص گردهمایی‌های شبانه از کنسرت موسیقی گروه‌های راک مبتدی گرفته تا تجمعات اعتراضی در تکسیم اتفاق می‌افتد. این میدان برای ترک‌ها پر است از خاطره.

میدان تکسیم 2

فست فود های تکسیم

همانطور که میدانید فست فود های بین الملی شامل کی اف سی ، مک دونالد، پیتزا هات و برگر کینگ تقریبا در بیشتر کشورهای سرو میشود این فست فود ها در استانبول مختص منطقه تکسیم می باشد.و رستورانهای محلی و اناوع ساندویچ ها نیز اینجا واقع شده اند.

برند های مشهور در تکسیم

این منطقه از استانبول به علت تنوع در همه قسمتهای آن از جمله هتلهای لوکس رستورانهای معروف و دیدنیهای دیگر به عنوان شلوغترین منطقه معروف شده است و همین امر باعث شده که بهترین برندهای دنیا در تکسیم نیز نمایندگی داشته باشد . یعنی شما در طول پیاده روی خود در منطقه تکسم انواع مارک لبا سهای مانند Debenhams، Guess، Mango، Zara، Diesel می بینید و همچنین برندهای ترکی نظیر Koton، LC Waikiki و غیره در آن قرار دارند.

میدان تکسیم 3

باقلوای استانبولی

در دنیا کسی نیست که اسم باقلوای استانبولی را نشنیده باشد و این نوع شیرینی بسیار خوشمزه و جهانی در منطقه تکسیم به فراونی یافت میشود . قنادی ها و کافه هایی هستند که باقلوای اصیل استانبولی را به صورت تازه سرو می نمایند. همچنین در مغازها قنادی میتوانید استراحت کوچکی داشته باشید و باقلوای تازه استانبول را سرو کنید.

خرید های ارزان در تکسیم

شاید برایت جالب باشد در کنار خرید برند های معروف دنیا در استانبول ، خرید های ارزان و با کیفیت را تجربه کنید . بله درست حدس زدین دستفروش ها و چرخی ها در خیابان استقلال و میدان تکسیم را در کنار عبار پیاده در کنار هم بساط کرده اند و شما میتوانید هر چیزی را با کمترین قیمت بخرید … از تور استانبول لذت ببرید.

خیابان استقلال استانبول در ترکیه

خیابان استقلال استانبول
Istiklal Caddesi

خیابان استقلال مسلما معروفترین خیابان استانبول است که در منطقه Beyoglu و منطقه اروپائی  استانبول واقع گردیده است.در گذشته این خیابان به نام Cadde-i Kebir یا خیابان بزرگ نامیده می شد که بعد از انقلاب ترکیه در سال 1923 به این نام تغییر پیدا نمود.

روزانه میلیونها نفر از مردم ترکیه برای گردش و تفریح به این بلوار زیبا آمده و از فروشگاهها سینماها رستورانها کافه ها مساجد کنیسه ها گالری های هنری مغازه ها سفارت خانه ها و سایر دیدنیهای این بلوار زیبا و قدیمی لذت می برند و این بلوار به یکی از تفرجگاههای مردم تبدیل گردیده است.

یک قطار تراموای توریستی نیز گردشگران را در یک مسیر 3 کیلومتری از میدان تقسیم تا میدان تونل هدایت می کند تا بتوانند زیبائیهای این مسیر را از داخل تراموا نیز ببینند.همچنین متروی این منطقه دومین متروی قدیمی جهان بعد از متروی لندن است که در نوع خود دیدنی می باشد و برای افرادی که نمی خواهند ترافیک میدان استقلال را نحمل کنند یا به پاهای خود فشار بیاورند یا بخواهند از معماری قرن 19 لذت ببرند گزینه بسیار خوبی است.

خیابان استقلال استانبول

فروشندگان ترک در این مسیر از فروش اجناس خود در میان نام آوران بزرگ پوشاک که هر کدام دارای شعیه ای در این بلوار هستند نا امید نیستند زیرا خود شان از جمله صادر کنندگان پوشاک در سطح جهان هستند و می توانند با آنها رقابتی سخت و نزدیک را داشته باشند.ضمن اینکه مسافران می توانند در اطراف خیابان تونل از دست فروشان یا مغازه ها اجناس ارزانتر را خریداری نمایند.

کلیسا اسانبول

شما اگر میخواهید غذاها و نوشیدنیهای ترک را نه در رستورانهای گران بلکه در رستورانهای خیابانی باقیمتی ارزان میل کنید می توانید شبها سری به این خیابان زده و از غذاهای ارائه شده توسط رستورانهای خیابانی با قیمتی ارزان استفاده کنید زیرا استانبول یکی از 10 شهر معروف دنیا از نظر رستورانهای خیابانی است.

در زمان سلاطین عثمانی، این خیابان به عنوان «خیابان بزرگ» شناخته می‌شد و بعد از جذب افراد متفکر به استانبول، این خیابان تبدیل به محلی برای قدم زدن مسیحیان لاتین فرانسوی شد، آنها به این خیابان «گرَند رو دِپرا» می‌گفتند. بعد از پیروزی جمهوری ترکیه، نام این خیابان به خیابان استقلال تغییر کرد. در خیابان استقلال دیدنی‌های فراوانی وجود دارد، از سینماهای تاریخی (مانند اطلس و بی اغلو) گرفته تا پاساژهای تاریخی (مانند هازاپولو، سوریه و چیچک)، کلیساها (مانند سنت آنتوان و سانتا ماریا)، ساختمان کنسولگری و گالری‌های هنری خلاقانه (مانند سالت بی‌اوغلو، آرتِر، و آپارتمان‌های مصری). همه‌ی این آثار نمونه‌های خیره کننده‌ای از معماری نئوکلاسیک و هنر قرن نوزدهمی ترکیه هستند.

پاساژ چیچک یا پاساژ گل


نمادی از سه دین: کلیسا، مسجد و کنیسه

تعداد اندکی کلیسا در این ناحیه وجود دارد که بهترین و بزرگترین‌ آنها با معماری نئوگوتیک ونیزی چشم‌نواز، «کلیسای سنت آنتونی پادوا» است. اگر به نشانه‌های مذهبی علاقمند هستنید، با تور گردشگری استانبول به گشت‌ مذهبی یکشنبه‌ها بروید که شما را به کلیساها، مسجدها و کنیسه‌های اصلی خیابان استقلال و محله‌های اطراف آن می‌‌برد. هرچند درک تاریخ چندفرهنگی استانبول در گذر زمان سخت به نظر می‌رسد اما این بازدیدها روشی عالی برای کشف چگونگی شکل‌گیری تاریخ این شهر با ادیان مختلف است.


تعداد اندکی کلیسا در این ناحیه وجود دارد که بهترین و بزرگترین‌ آنها با معماری نئوگوتیک ونیزی چشم‌نواز، «کلیسای سنت آنتونی پادوا» است. اگر به نشانه‌های مذهبی علاقمند هستنید، با تور گردشگری استانبول به گشت‌ مذهبی یکشنبه‌ها بروید که شما را به کلیساها، مسجدها و کنیسه‌های اصلی خیابان استقلال و محله‌های اطراف آن می‌‌برد. هرچند درک تاریخ چندفرهنگی استانبول در گذر زمان سخت به نظر می‌رسد اما این بازدیدها روشی عالی برای کشف چگونگی شکل‌گیری تاریخ این شهر با ادیان مختلف است.

خرید در خیابان استقلال

در این خیابان به راحتی حساب بانکی شما خالی می‌شود؛ لباس، موسیقی، تکنولوژی، دکوراسیون خانه، وسایل ورزشی، عطر، و انواع وسایل عرضه شده برای فروش شما را احاطه می‌کنند. به علت فروشگاه‌های زنجیره‌ای که در این خیابان وجود دارد، با قیمت‌های مقرون به صرفه‌ای مواجه خواهید شد؛ اما پیشنهاد می‌کنیم در خیابان به دنبال فروشندگان محلی باشید که با مهربانی با یک لیوان نوشیدنی چای سیب پذیرای شما هستند و می‌توانید به روش سنتی ترکیه با آنها در مورد قیمت چانه‌زنی کنید.

پاساژ چیچک یا پاساژ گل

پاساژ گل یک مکان‌ تاریخی معروف شامل کافه‌ها و رستوران‌های فراوان است. در گذشته یک سالن تئاتر نیز در این مکان وجود داشت که در اثر آتش‌سوزی نابود شد. پس از انقلاب روسیه در سال 1917، زنان روسی که قبلاً در طبقه ثرتمندان بودند، در این مکان به فروش گل پرداختند و این کار باعث شد بعدها نام پاساژ گل را به این مکان بدهند.این پاساژ، شاهکاری عظیم از معماری است که می‌توانید با خیالی آسوده از قدم زدن در آن لذت ببرید و یا با نشستن در زیر طاق گنبدی آن، چیزی بنوشید یا غذایی بخورید.

موزه درویشان مسلمان

رقص سما در قونیه

موزه مِولوی (Mevlevi Museum)، نمادی از صوفیان مسلمان و مولانایی، یکی از خانه‌های معروف درویش‌های سابق استانبول و مکانی برای نمایش لباس‌ها، وسایل و کتاب‌خوانی‌های آنها است. همچنین در این موزه نمایش باستانی رقص چرخان که به آن «رقص سِماع» می‌گویند، اجرا می‌شود.در این نمایش، چرخش نماد خلسه در نماز عمیق و دست‌های برافراشته نماد حمد و ستایش خداوند است.

گالری‌های خیابان استقلال

هنرمندان بین‌المللی و ترکی، درکوچه‌های خیابان استقلال، گالری‌های هنری مانند «موزه پِرا» و نمایشگاه‌های کوچکتر از قبیل آپارتمان‌های مصری در منطقه گالاتا را برپا می‌کنند. با یک تور گردشگری می‌توانید در این مسیر پیاده‌روی کنید و اطلاعات زیادی در مورد این گالری‌ها بدست آورید. موزه پرا، میزبان یکی از گران‌ترین نقاشی‌های ترکی از نقاش معروف «عثمان بیگ حمدی» است که یک مربی لاک‌پشت‌ها را به نمایش می‌گذارد.اگر عاشق هنر هستید اما نمی‌خواهید به گالری و نمایشگاه بروید، پس بهتر است با یک تور گردشگری به دیدن هنرهای خیابانی بروید. نقاشی‌های بسیار زیبایی که بر روی ساختمان‌ها و دیوارها کشیده شده‌اند، شما را مجذوب خود خواهند کرد.

شب‌های خیابان استقلال

بی‌اوغلو (منطقه‌ای اطراف خیابان استقلال) هرگز نمی‌خوابد و پرطرفدارترین مقصد شب‌زنده‌داری استانبول است. موسیقی زنده، جشن‌های خیابانی، کافه‌های مختلف، فست‌فودها، غذاهای سنتی ترکیه و رستوران‌های لوکس آماده پذیرایی از شما هستند. یک ساختمان قدیمی متعلق به قرن 19 نیز وجود دارد که دیدی 360 درجه از افق شهر استانبول به شما می‌دهد.

خوشمزه های خیابان استقلال

شیرینی در خیابون استقلال استانبول

گزینه‌های خوراکی خیابان استقلال ظاهرا نامحدود هستند، از غذاهای خیابانی ارزان مانند صدف پر شده، نان شیرینی‌ها و پلو گرفته تا بهترین رستوران‌های استانبول مانند «یِنی لوکانتا» (Yeni Lokanta). اگر می‌خواهید بهترین دسر سنتی ترکیه را امتحان کنید، قنادی‌های این منطقه را از دست ندهید.

باقلوای شیرین و لُقما (توپ‌های کوچک سرخ شده که در شربت شیرین گذاشته شده) از شیرینی‌های خوشمزه ترکی هستند.

‌‌

برج دختر استانبول ترکیه

برج دختر استانبول ترکیه

این شهر که در زمان‌های دور با نام Chrysopolis خوانده می‌شد، یکی از اولین سکونت‌گاه‌های یونانیان در بسفر بود. موقعیت این شهر به صورتی است که احتمال حمله به آن بیشتر بود نسبت به قسطنطنیه که دیوارهای دفاعی و موقعیت مکانی امن‌تری داشت. اما همین قرار گرفتن در معرض مسیرهای مختلف باعث شده بود که از نظر اقتصادی اهمیت زیادی داشته باشد. تا سال ۱۸۰۰، اینجا پایانه‌ای برای کاروان‌های تجاری بود که کالاهای ارزشمند خود را از شرق به قسطنطنیه و از آنجا به اروپا می‌بردند. یکی از دیدنی‌های این منطقه، مسجد مهرماه سلطان است. این مسجد به دستور سلطان سلیمان در سال ۱۵۴۷ برای دخترش مهرماه سلطان ساخته شده است. یکی دیگر از دیدنی‌های این منطقه، مسجد Yeni Valide است که در قرن هجدهم به دستور سلطان احمد سوم ساخته شده است.

برج لئاندر «LEANDER’S TOWER» در استانبول که با نام «Kız Kulesi»  به معنی برج دختر استانبول نیز شناخته می شود؛ یکی از آثار تاریخی مشهور کشور ترکیه به شمار می رود. این منطقه دارای پیشینه تاریخی زیادی بوده و در دوران امپراتوری روم باستان از این جزیره به عنوان گمرک و نقطه کنترل بازرگانی و برج فانوس دریایی استفاده می شده است. امروزه، برج دختر در استانبول به عنوان یکی از نمادهای شناخته شده شهر محسوب می شود. این برج که در کنار تنگه بسفر قرار دارد در ساحل آسیایی شهر واقع شده است.

برج دختر استانبول ترکیه

تاریخچه

نخستین استفاده از این محل برای ساخت برج به قرن پنجم میلادی باز می گردد که حاکم یونانی منطقه به منظور کنترل کشتی هایی که از تنگه بسفر عبور می کردند و جمع آوری مالیات و عوارض عبور، برجی در این محل احداث کرد. این سنت بعدها توسط رومی ها نیز ادامه یافته و در دوران حکومت بیزانس، حاکم رومی منطقه یک زنجیر نیز در عرض تنگه قرار داد و به کمک این زنجیر و برج احداث شده جدید، بر تردد کشتی ها در تنگه بسفر نظارت داشت. در دوره امپراتوری عثمانی اما کاربری برج تغییر کرده و از آن به عنوان فانوس دریایی استفاده شد.

برج دختر استانبول ترکیه

چرا برج دختر استانبول؟

  • یکی از شاخص ترین جاذبه های استانبول است.
  • برای دیدن این برج باید سوار قایق شوید.
  • در رستوران بالای این برج می توانید به صرف غذا بپردازید و از تماشای مناظر اطراف لذت ببرید.
برج دختر استانبول ترکیه

افسانه­ های برج دختر

جدا از تاریخچه­ ی آن، برج دختر در استانبول موضوع چند افسانه نیز بوده است. طبق شنیده­ ها، مرد جوانی که با نام لیندروس شناخته می ­شد عاشق راهبه­ای به نام هیرو شد که در این برج زندگی می­کرد. هر شب، هیرو آتشی بر می ­افروخت تا معشوقش را به این جزیره­ ی کوچک راهنمایی کند. با این وجود، یک شب، آتش بوسیله­ ی طوفان از جزیره خارج شد و لیندروس راهش را گم کرد و در تنگه­ی بسفر غرق شد. هیرو چنان تحت تاثیر این موضوع قرار گرفت که نتوانست مقاومت کند و خودکشی کرد.

برج دختر استانبول ترکیه

امکانات برج دختر استانبول

در این محل، یک کافه رستوران وجود دارد که در آن غذاهای سنتی ترکیه ای و بین المللی سرو می شود. هزینه غذاهای ارائه شده در منوی این رستوران چندان گران نبوده و البته چندان ارزان هم نیست. توصیه می کنیم در تور استانبول و در زمان بازدید از این برج، در این رستوران توقف کرده و از چشم انداز بی نظیر و تاریخی آن لذت ببرید. در این محل همچنین یک موزه نیز وجود دارد که بازدید از آن رایگان بوده و نیازمند خرید بلیت نیست.

برج دختر 3

چگونه می توانیم خود را به این جزیره برسانیم؟

می توانید با ۲۰ لیر توسط قایق، از کاباتاش  یا سالاجاک  (Salacak)که در بین خیابانهای اوسکودر و حارم  (Harem)قرار دارند، خود را به برج دختر برسانید.  البته این نرخ مربوط به سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ است. از کاباتاش (Kabataş) تا برج، ۱۰ دقیقه و از اوسکودر (Uskudar)  کمتر از یک دقیقه طول می کشد. البته ساعت تردد قایقها را از قبل چک کنید.

برج دختر 6

جاذبه های اطراف برج دختر

  • کاخ دلمه باغچه | Dolmabahçe Palace: فاصله 3.9 کیلومتر
  • موزه معصومیت | The Museum of Innocence: فاصله 5.2 کیلومتر
  • برج گالاتا | Galata Tower: فاصله 5.5 کیلومتر
  • موزه ایاصوفیه | Hagia Sophia: فاصله 6.5 کیلومتر
  • کاخ موزه توپکاپی | Topkapi Palace Museum: فاصله 6.6 کیلومتر

مدرسه کافر آغا استانبول ترکیه

اگر شما هم تور استانبول را برای سفر به کشور ترکیه انتخاب کرده‌اید، قطعاً علاقه‌مند به بازدید از مکان‌های دیدنی و تفریحی و همچنین مکان‌های تاریخی و باستانی این شهر بسیار زیبا خواهید بود.یکی از مکان‌های تاریخی و بسیار دیدنی شهر استانبول که در نزدیکی مسجد ایاصوفیه قرار دارد مدرسه کافر آغا استانبول می‌باشد، که شما می‌توانید ساعاتی عالی را در بازدید از این مکان تفریحی و دیدنی استانبول در تور استانبول خود بگذرانید. با ما همراه باشید تا در مطلب زیر با مدرسه کافر آغا استانبول و تاریخچه آن و همچنین نحوه دسترسی به آن آشنا شوید.

مدرسه کافر آغا 4

درباره‌ی مدرسه کافر آغا استانبول

مدرسه کافر آغا یک ساختمان کوچک با محیطی بسیار زیبا و دوست‌داشتنی می‌باشد که دیرینه تاریخی بسیار زیادی پشت دیوارهای خود دارد و امروزه این مدرسه قدیمی که زمانی مکان درس خواندن ملاها و عوامل حکومتی عثمانی‌ها بوده است ، مکانی برای گذراندن ساعاتی خوش به همراه صرف چای سنتی ترکی و همچنین کشیدن قلیان‌های عربی می‌باشد و شما می‌توانید در حیاط و ایوان مدرسه کافر آغا نشسته و از اتمسفر باستانی و روح کهن این ساختمان لذت ببرید.

مدرسه کافر آغا 3

تاریخچه ساخت مدرسه کافر آغا استانبول

ازآنجاکه مدرسه کافر آغا در کنار مسجد ایاصوفیه قرار دارد، گویای این می‌باشد که این ساختمان در زمان عثمانی‌ها ساخته‌شده است.
به‌طور دقیق‌تر مدرسه کافر آغا استانبول به دستور کافر آقا که در آن زمان مسئول و رئیس خواجه‌ها و برده‌های سیاه‌پوست درباره سلطان سلیمان بوده است، ساخته‌شده است.
این مکان در سال ۱۵۵۹ به دست معماری به نام سینان که یکی از معروف‌ترین معماران آن زمان در حکومت عثمانی‌ها بوده است، ساخته‌شده است که امروزه تبدیل به مکانی فرهنگی و تفریحی شده است اما در آن زمان این مکان به‌عنوان یک مدرسه برای فرزندان درباریان و همچنین عاملان حکومت عثمانی‌ها بوده است.

مدرسه کافر آغااز آن روز تا به کنون بارها موردبازسازی و بنایی قرارگرفته است و درنهایت در سال ۱۹۸۹ این مرکز که دارای ۱۵ اتاق درس و آزمایشگاه بوده توسط سازمان فرهنگی و هنری ترکیه به موسسه تفریحی و فرهنگی مدرسه کافر آغا استانبول تبدیل شد.

مدرسه کافر آغا 6

جذابیت‌های توریستی و امکانات مدرسه کافر آغا

مدرسه کافر آغا همان‌طور که گفته شد امروزه مکانی تفریحی و درعین‌حال باستانی می‌باشد.
این مکان شامل یک حیاط بزرگ، ۱۵ اتاق و یک سالن باغ است که می‌توانید در جای‌جای آن صنایع‌دستی و سوغاتی‌های دست‌ساز ترکیه نظیر خطاطی‌های بسیار زیبا، سرامیک‌های رنگ‌شده و طرح دار، جواهرات و همچنین کتابچه‌های ترکی را خریداری کنید و از آن‌ها بهره‌مند شوید و در سالن باغ و محوطه وسطی می‌توانید در رستوران سنتی ترکی که در حیاط مرکزی قرار دارد نشسته و از غذاهای سنتی ترکیه، چای ترکی و قلیان عربی بهره‌مند شوید و ساعاتی عالی را در این مکان بگذرانید.

مدرسه کافر آغا 5

بازدید از مدرسه کافر آغا

همان‌طور که گفته شد مدرسه کافر آغا یک مکان توریستی فرهنگی تاریخی و تفریحی در یک‌زمان می‌باشد و شما در بازدید از آن می‌توانید ضمن آشنا شدن با تاریخ و گذشته پنج قرن پیش ترکیه و استانبول، از امکانات مدرن و سوغاتی‌ها نیز بهره‌مند شوید.
برای بازدید از این مکان دیدنی در شهر استانبول باید در بین ساعات هشت و نیم صبح و ۵ بعدازظهر به‌جز روزهای دوشنبه به این مکان بسیار زیبا مراجعه کنید.

مدرسه کافر آغا 1

ازآنجاکه مدرسه کافر آغا دریکی از مهم‌ترین قسمت‌های شهر ترکیه یعنی در نزدیکی مسجد ایاصوفیه و محله ایاصوفیه hagia suphia  قرار دارد، می‌تواند مقصد شما برای روزی باشد که دارید از این منطقه معروف در استانبول و همچنین مسجد ایاصوفیه بازدید می‌کنید.
ضمن بازدید از این مکان دیدنی استانبول می‌توانید از موزه حاجییا سوفیا و همچنین موزه ایاصوفیه دیدن کنید و اگر علاقه داشتید بعدازآن می‌توانید در پارک گلخانه (golhane parki) که یک پارک بسیار بزرگ در استانبول می‌باشد، استراحت کرده و از فضای زیبا و سبز پارک لذت ببرید و همچنین می‌توانید از قدم زدن در محله‌های باستانی و قدیمی استانبول، در کنار بازدید از مدرسه کافر آغا استانبول لذت ببرید.

مدرسه کافر آغا 2

دسترسی به مدرسه کافر آغا استانبول

همان‌طور که گفته شد مدرسه کافر آغا در محله cankurtaran در کنار hagia suphia قرار دارد و ازآنجاکه این مکان دریکی از مهم‌ترین محل‌ها و شلوغ‌ترین محل‌های استانبول واقع‌شده است، دسترسی به آن به‌هیچ‌عنوان دشوار نبوده و شما برای دسترسی به این مکان می‌توانید از تمام لوازم نقلیه عمومی استفاده کنید.
بهترین راه برای دسترسی به این مکان دیدنی استانبول استفاده از تراموا و پیاده شدن در نزدیکی خیابان علمدار alemdar می‌باشد.

آدرس مدرسه کافر آغا

Cankurtaran Mh., Caferiye Sok. Soğukkuyu Çıkmazı No:5, 34122 Sultanahmet, Fatih/Fatih/İstanbul, Turkey

شماره تلفن مدرسه کافر آغا

+۹۰ ۲۱۲ ۵۱۳ ۳۶ ۰۱

مسجد کالندرحانه استانبول ترکیه

اگر برای کار و یا تقریح به استانبول سفر کرده اید و تور استانبول را انتخاب کرده اید، اگر میخواهید از فرهنگ ترک ها و فرهنگ عثمانی ها آشنا شوید میتوانید از موزه ها و نماشگاه ها و همچنان باقی شهر استانبول دیدن کنید. اما اگر میخواهید با هنر معماری و فرهنگ معماری اسلامی دوران عثمانی آشنا شوید حتما از مساجد تاریخی استانبول دیدن کنید، یکی از این مساجد که فرق بین دو معمازی اسلامی و بیزانس را نشان میدهد مسجد کالندرحانه Kalenderhane Camii می باشد.

مسجد کالندرحانه Kalenderhane در نزدیکی دانشگاه استانبول در کنار قنات بزدان در وزنجیلر واقع در امین انو در محله ی فاتیح قرار دارد که در این متن از این مسجد و چگونگی بازدید آن بیشتر مطلع می شوید.

مسجد کالندرحانه 5

نکته ی جالبی که راجع به این مسجد این است که محلی که مسجد کالندرحانه استانبول در آن واقع شده است، ابتدا حمام دوران روم باستان بوده! سپس در قرن ۶ میلادی کلیسای در این منطقه ساخته شد اما در سالهای بعد حدود قرن هفتم کلیسای در جنوب کلیسای اول ساخته شد.
بعدها کلیسا ی سوم نیز در نزدیکی این کلیسا ساخته شد که این کلیسا توسط عثمانی ها از بین رفت. در سال ۱۴۵۳ کلیسا توسط سلطان محمود شخصاً به کالندری فرقه ای از درویش ها اختصاص یافت. درویش ها از این عمارت به عنوان آشپزخانه عمومی استفاده می کردند و به خاطر همین به این ساختمان می‌گفتند کالندرحانه یعنی خانه ی کالندری.

مسجد کالندرحانه استانبول

تاریخچه مسجد کاندرحانه استانبول

در سال ۱۷۴۶ حاجی بشیر آقا Kizler aghasi قصر توپکاپی محراب و منبری برای این ساختمان ساخت تا این ساختمان تبدیل به مسجد می شود. مسجد کالندرحانه توسط آتش و زلزله آسیب دید که این مسجد در سال ۱۸۵۵ و باردیگر بین سال‌های ۱۸۸۰ و ١٨٩٠مورد بازسازی قرار گرفت. در دهه ی ٣٠ بعد از آنکه مناره ی مسجد کالندر حانه به وسیله رعد و برق سقوط کردند و باعث خرابی قسمتی از ساختمان شد متروکه شد.

در دهه ۷۰ و بعد از آن که مناره و محراب مسجد مورد بازسازی قرار گرفت و بار دیگر مسجد کالندر حانه برای عبادت باز شد. مسجد کالندر حانه که یک کلیسای دوره بیزانس بود و سپس به مسجد تبدیل شده بود معماری ترکیبی از دوران بیزانس و معماری اسلامی دارد که معماری بسیار جالبی برای بازدید است. البته تابلو هایی که در زمان کلیسا بودن مسجد کالندر حانه وجود داشت همگی برداشته شدند و جای خود را به تابلوهای اسلامی و متون مذهبی داده اند.و همچنین توجه کنید که مسجد کالندر حانه یک مسجد تک مناره است.

مسجد کالندرحانه استانبول

بازدید از مسجد کالندرحانه استانبول

هنگام بازدید از مسجد کالندر حانه Kalenderhane به اولین مطلبی که باید توجه داشت این است که در هنگام اذان اجازه ی بازدید وجود ندارد و فقط در این هنگام اجازه ی عبادت و نماز خواندن است درست مثل هر مسجد دیگر. هنگام بازدید حتی اگر شما سر رشته ای از معماری نداشته باشید کاملا متوجه قسمت هایی از مسجد کالندر حانه Kalenderhane میشوید که به صورت معماری بیزنس است و همجنین متوجه نوع معماری اسلامی نیز در برخی موارد میشوید.

مسجد کالندرحانه استانبول

در نزدیکی مسجد کالندر حانه Kalenderhane هم بیمارستان است و دانشگاه معروف استانبول پس موقع بازدید در صورت علاقه میتوانید از دانشگاه معروف استانبول نیز دیدن و پرس و جو کنید. در نزدیکی مسجد کالندر حانه Kalenderhane کتاب فروشی بزرگی به نام فیلیز کیتابوی قرار دارد که شما هر نوع کتابی مخصوصا کتب تاریخی مرتبط با بنا های تاریخی و تاریخ عثمانی بخرید و مطالعه کنید تا بیشتر با این بناهای تاریخی از جمله مسجد کالندر حانه Kalenderhane آشنا شوید.

همچنین در اطراف مسجد کالندرحانه Kalenderhane کافه ها و رستوران های با کیفیتی است که هم میتوانید وقت خود را در آنجا سپری کنید و هم از خوراک و نوشیدنی در آنجا لذت کافی را ببرید.

مسجد کالندرحانه استانبول

دسترسی به مسجد کالندرحانه استانبول

از آنجا که مسجد کالندر حانه Kalenderhane در کنار قنات بزدان در وزنجیلر واقع در امین انو در محله ی فاتیح قرار دارد و همچنین در نزدیکی دانشگاه استانبول قرار دارد شما به راحتی توسط اتوبوس و تاکسی میتوانید به این مسجد دسترسی ساده داشته باشید.

و چون این مسجد نزدیک خیابان های اصلی استانبول است پس سختی در کار نیست.

پس طیق این گفته ها هنگام سفر با تور استانبول یکی از جاهایی که باعث آشنایی با تاریخ و فرهنگ ترک ها و مقایسه معماری بیزنس و اسلامی میشود مسجد کالندر حانه Kalenderhane است.

آدرس مسجد کالندرحانه

Kalenderhane Mahallesi, 16 Mart Şehitleri Cd No:16, 34134 Fatih/İstanbul, Turkey

کلیسای جامع سنت جورج استانبول ترکیه

کلیسای جامع سنت جورج یک کلیسای جامع ارتدوکس یونانی مهم است که هنوز در استانبول بزرگترین شهر ترکیه از آن استفاده می شود. این کلیسا از حدود سال ١۶۰۰ جایگاه اسقفی قسطنطنیه جهان یعنی اسقف ارشد کلیسای ارتدوکس یونانی بوده است. وی به عنوان رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس شرقی در جهان شناخته شده است.

این کلیسا که به مارتیر سنت جورج مسیحی اختصاص داده شده است مکان ارائه خدماتی مهم بوده و جایی است که پاتریک (سر اسقف) تقدیس تدهین را روزهای مقدس و مهم پنجشنبه انجام می دهد. این کلیسا در منطقه فِنِر استانبول یعنی شمال غربی مرکز تاریخی قسطنطنیه واقع شده است. این کلیسا باتوجه به جایگاه خود در جهان مسیحیت کلیسای نسبتاً کوچکی است و این موضوع را می توان با توجه به قوانین اسلامی امپراطوری عثمانی که هر ساختمان غیر اسلامی می بایست کوچکتر و محقرتر از ساختمان و بناهای اسلامی نظیر مسجد باشد، توجیه کرد.

 کلیسای سنت جورج استانبول

تاریخچه کلیسای سنت جورج

کلیسای سنت جورج استانبول کلیسای اصلی و جامع ارتدوکس یونانی در استانبول ترکیه است و بزرگترین شهر ترکیه “قسطنطنیه قدیم” و پایتخت امپراطوری بیزانس تا سال هزارو چهار صد و پنجاه و سه بوده و هنوز امروزه همچنان در استانبول مورد استفاده قرار می گیرد. حدودا از سال هزار و ششصد ، مرکز رهبری جهانی اسقف بزرگ، اسقف ارشد کلیسای ارتدکس یونانی بوده است و حکم رهبر معنوی مسیحیان ارتدوکس شرقی در جهان را دارد.

 کلیسای سنت جورج استانبول

موقعیت محلی کلیسای سنت جورج

کلیسای سنت جورج استانبول در منطقه ای با نام فنر استانبول، شمال غربی مرکز تاریخی قسطنطنیه قدیم قرار دارد. این کلیسا یک کلیسای  تقریبا کوچک است. اگر به خاطر فتح های زیاد اسلامی قسطنطنیه در سال هزارو چهار صدو پنجاه و سه نبود، کلیسای اسقف در ایا صوفیه قرار داشت.

 کلیسای سنت جورج استانبول

بهترین زمان بازدید از کلیسای سنت جورج

ساعت بازدید  برای عموم از هشت و سی دقیقه  تا چهار بعد از ظهر است، اما به دلیل اقداماتی علیه ملی گرایان ترکی و دیگر افرادی که چشم دیدن حال خوب کلیسا را ندارند، بازرسی امنیتی شدید در آنجا اعمال می شود. محل بازدید گروهی از زائران از یونان و دیگر کشورهای ارتدوکس است. در پشت کلیسا دفاتر اسقفی و کتابخانه اسقف قرار دارند و فضای داخلی آن با هزینه های بالایی به سبک های مورد علاقه ی مسیحیان ارتدوکس در آمده است.

 کلیسای سنت جورج استانبول

کلیسای سنت جورج استانبول کجاست؟

کلیسای سنت جورج استانبول در منطقه ی فنر استانبول، شمال غربی مرکز تاریخی قسطنطنیه قدیم قرار دارد.

(آدرس آن، پاتریخانسی رام فنر، کادسی صدر اعظم علی پاشا، فنر ۳۴۲۲۰، استانبول است.)

این یک کلیسای نسبتا کوچک است، مخصوصا با توجه به موقعیتش در جهان مسیحیت، هرچند این اتفاق توسط قوانین اسلامی امپراطوری عثمانی که بر حقوق اهل ذمه حکمرانی می کنند، توضیح داده می شود.

حقوقی که تصریح می کنند که تمام بناهای غیر اسلامی باید کوچکتر و پست تر از بناهای اسلامی متناظر مثل مساجد باشند.

اگر به خاطر فتوحات اسلامی قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳ نبود، کلیسای اسقف در ایا صوفیه قرار داشت.

 کلیسای سنت جورج استانبول

بازدید از کلیسای سنت جورج استانبول

ساعت بازدید کلیسا برای عموم از ۸:۳۰ تا ۴ بعد از ظهر است، اما در اقدامی علیه ملی گرایان ترکی و دیگر افرادی که چشم دیدن حال خوب کلیسا را ندارند. بازرسی امنیتی شدید در آنجا اعمال می شود. کلیسای سنت جورج استانبول محل بازدید گروهی از زائران از یونان و دیگر کشورهای ارتدوکس است. در پشت کلیسا دفاتر اسقفی و کتابخانه اسقف قرار دارند.

کلیسا، که بخشی از یک صومعه قبل از تبدیل شدن به محل رهبری اسقف و پاپ کلیسا بود، ظاهرا تاثیر گذار نبوده، اما فضای داخلی آن با هزینه های زیاد به سبک های مورد علاقه ی مسیحیان ارتدوکس تزئین شده است.

پیست اسکی کاراتپه استانبول

یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری استانبول که در آن می توان از کلی تفریح و سرگرمی مهیج برخوردار شد و از این تفریحات هیجان انگیز به وجد آمد پیست اسکی کاراتپه استانبول ( Ski Karatepe Istanbul ) نام دارد ، این پیست که توانسته برای تفریحات زمستانی به یکی از مکان های همیشگی افراد علاقه مند تبدیل شود توانسته سالانه هزاران هزار گردشگر را به سمت خود بکشاند و از این رو به یک منطقه بسیار جذاب و البته مجهز تبدیل شود.

پیست اسکی کاراتپه استانبول

درباره‌ی اسکی کاراتپه

اگر به ورزش اسکی و اسنو بوردینگ علاقه دارید و به استانبول سفر کردید یکی از بهترین مکان‌هایی را که برای این ورزش می‌توانید انتخاب کنید همین مرکز اسکی کارا تپه می‌باشد.
مرکز اسکی کاراتپه خارج از استانبول قرار دارد و در نزدیکی جاده آنادولو قرار دارد، در فصول سرما یکی از زیباترین تفرج‌گاه‌های موجود در استانبول می‌باشد.
نام اولیه‌ی مرکز اسکی کاراتپه کل تپه بوده که در سال ۲۰۰۸ به کاراتپه تغیر نام یافت. فاصله‌ی مرکز اسکی کاراتپه تا استانبول چیزی در حدود ۳ ساعت رانندگی می‌باشد.

پیست اسکی کاراتپه استانبول

توجه داشته باشید فصل تفریحات زمستانی به خصوص اسکی در این پیست از اواسط دی ماه شروع می شود و تا اوایل اسفند ماه ادامه دارد و همچنین بد نیست بدانید که میزان برف در این ماه در حالت عادی بین 80 سانتی متر تا 200 سانتی متر خواهد بود و این یعنی به راحتی می توان در این پیست به اسکی و یا سایر تفریحات زمستانی پرداخت اما جالب است بدانید که محبوبیت پیست اسکی کاراتپه تنها به دلیل تفریحات زمستانی نیست چرا که این پیست توانسته علاوه بر فصل زمستان و تفریحات پر طرفدار آن برای اسیر فصل ها نیز به یک منطقه بسیار عالی برای تفریح تبدیل شود .

پیست اسکی کاراتپه استانبول

امکانات تفریحی پیست اسکی کاراتپه استانبول

هنگامی که به پیست اسکی کاراتپه وارد می شوید با 21 پیست اسکی و زمینی به طول 17 کیلومتر روبرو خواهید شد و البته بد نیست بدانید که در این پیست یک خانه اسکی با گنجایش 3 هزار نفر نیز در نظر گرفته شده است تا گردشگران بتوانند با خیالی آسوده در آن به تفریح بپردازند ، وقتی وارد این پیست می شوید حتی اگر برای انجام تفریحات مانند اسکی مهارت هم نداشته باشید می توانید از پیست های معمولی بهره ببرید

در واقع در کاراتپه تمامی افراد با هر نوع از سطح مهارتی می توانند به تفریح بپردازند چرا که مسیرها متفاوت اند و میزان سختی آن ها نیز بسیار متغییر پس به راحتی در این پیست به تفریح و ورزش بپردازید و البته نا گفته نماند که در این پیست برای افراد تازه کار کلاس های آموزشی نیز وجود دارد تا بتوانند در سطح حرفه ای به ورزش ها و تفریحات زمستانی بپردازند.

پیست اسکی کاراتپه استانبول

همچنین خوب است بدانید که این پیست در فصل تابستان هم می تواند یک مکان تفریحی عالی باشد چرا که در این فصل هم افراد می توانند از انجام تفریحاتی چون اسب سواری ، مسیرهای کوهستانی ویژه دوچرخه سواری ، سافاری سواری در جنگل های فندق و بلوط منطقه و بازی فوتبال در زمین های چمن مخصوص این بازی نهایت لذت را ببرند و البته بد نیست بدانید که این پیست جذاب و منحصر به فرد توانسته از سال 2005 میلادی تا به الان به یکی از پرطرفدار ترین مناطق برای باشگاه های فوتبال جهت انجام بازی های آمادگی قبل از بازی اصلی تبدیل شود .

پیست اسکی کاراتپه استانبول

راه های دسترسی به پیست اسکی کاراتپه استانبول

همان طور که گفته شد این پیست اسکی در فاصله 110 کیلومتری از شهر منحصر به فرد استانبول قرار گرفته است که البته از این رو نیز دسترسی به این پیست به یک امر بسیار راحت و آسان تبدیل شده و تنها کافی است گردشگران و افراد علاقه مند به تور استانبول یک مسیر دو ساعته را از میان جاده های خیره کننده و چشم نواز کوهستانی طی کنند و خود را به این پیست برسانند و البته نا گفته نماند که برای رسیدن به این پیست اسکی حتما افراد مشتاق باید از دروازه شرقی ایزمیت عبور کنند و در بزرگراه استانبول – آنکارا قرار بگیرند و بعد با توجه به تابلوها خود را به کاراتپه برسانند .

آدرس اسکی کاراتپه استانبول

Maşukiye Mahallesi, Çınarlı Mah. Leyla Atakan Cad. No:18, Maşukiye, 41290 Kartepe/Kocaeli, Turkey

شماره تماس اسکی کاراتپه استانبول

+۹۰ ۲۶۲ ۳۵۴ ۳۴ ۸۸

خیابان بغداد استانبول ترکیه

خیابان بغداد استانبول که در بین ترک ها به اختصار «خیابان» هم نامیده می شود یکی از خیابان های لوکس و معروف استانبول است. این خیابان در بخش آسیایی قرار گرفته و یکی از بهترین خیابان های خرید در استانبول به شمار می رود. از آن جا که اکثر توریست ها صرفا وقتشان را در بخش اروپایی می گذرانند، لازم دیدیم که در مورد این خیابان که اتفاقا در بخش آسیایی قرار دارد صحبت کنیم و شما را با این خیابان رویایی و لوکس بیشتر آشنا کنیم.

خیابان بغداد استانبول

تاریخچه خیابان بغداد

جاده‌ای که ارتش عثمانی هنگام خروج از شهر استانبول از آن عبور کرد خیابان بغداد نام دارد و اکنون یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید و تفریحی شهر استانبول شده است. نام بغداد زمانی بر روی این خیابان گذاشته شد که پادشاه عثمانی، سلطان مراد چهارم با ارتش بغداد از این محل لشکرکشی کرد. این خیابان بین دو خیابان کادیکوی و مالتپ با طولی به‌اندازه ۱۴ کیلومتر در سمت آسیایی شهر استانبول قرارگرفته است. این خیابان جزو زنده‌ترین خیابان‌های خرید دنیا به‌حساب می‌آید که در بین گردشگران تور استانبول بسیار پرطرفدار است. بیشتر مغازه‌های خرده‌فروشی مربوط به برندهای معروف دنیا در این خیابان پیدا می‌شود.  درواقع در طول این خیابان، تقریباً می‌توانید تمام مغازه‌های مارک معروف دنیا مانند

  • زارا
  • لوئیس ویتون
  • تامی هیلفیگر
  • باربور
خیابان بغداد استانبول

خرید در خیابان بغداد در استانبول

بهترین برندها و مارک های برتر دنیا در خیابان بغداد  شعبه دارند. بسیاری خانم ها و توریست ها و گرشگران تور استانبول وقت خود را در خیابان بغداد در استانبول با خرید کردن از مراکز خرید این خیابان میپردازند. بیشتر اجناس و کالاهای موجود در این خیابان بین المللی بوده و شهرت جهانی دارند. همیشه مراکز خرید خیابان بغداد در استانبول در هر ساعتی از شبانه روز شلوغ و پر از توریست و گردشگر بوده و هست. برای رسیدن به این خیابان یک طرفه اگر سمت میدان تکسیم هستید، با استفاده از اتوبوس به طرف کادیکوی استانبول رفته و سپس با استفاده از ون به خیابان بغداد در استانبول میرسید.

خیابان بغداد استانبول

جاذبه های خیابان بغداد

زمانی که شما در این خیابان قدم می زنید به هیچ عنوان احساس نمی کنید که در یک کشور در حال توسعه هستید. ساختمان ها و فروشگاه های این خیابان به گونه ای است که بیشتر حال و هوای شهرهای آمریکا را به گردشگر می دهد. فست فود ها و رستوران های بزرگ و مجهز با حال هوایی غربی باعث شده این خیابان از جمله مکان های خاص شهر استانبول باشد.

این خیابان شب ها تا دیر وقت شاهد رفت و آمد جوان های استانبولی با ماشین های لوکسشان است. این خیابان میزبان مسابقات بسیاری در ورزش های دوچرخه سواری و اتومبیل رانی بوده است و معمولا با توجه به تنگی مسیر سانحه ها و تصادفات سختی در این خیابان رخ داده است. خیابان بغداد استانبول از جمله مناطقی است که بازدید از آن بدون هیچ هدف و خریدی، شناخت بالایی از فرهنگ مردم شهر استانبول به گردشگر می دهد.

خیابان بغداد استانبول

دسترسی به خیابان بغداد استانبول

این خیابان و محله های اطرافش دسترسی بسیار خوبی دارند و علاوه بر تاکسی و اتوبوس، گزینه های متعدد دیگری هم وجود دارد. اتوبوس دریایی (فِری) که در اسکله های کادیکوی و بوستانچی قرار دارند و همین طور قطار شهری که در شمال خیابان قرار گرفته دسترسی به نقاط دیگر شهر را میسر می سازد. در ترمینال بوستانچی کشتی های فِری قدیمی وجود دارند که مسافران را به بخش اروپایی و همین طور جزایر تفریحی مثل پرنس ادوارد منتقل می کنند.

مسجد هرکایی شریف استانبول ترکیه

یکی از جذابترین مساجد ترکیه برای گردشگران مسلمان ، مسجد هرکایی شریف استانبول است که توسط سلطان عبدالمجید برای نگهداری از خرقه حضرت محمد ساخته شده و در محله فاتیح قرار دارد . به همین دلیل این مسجد هرکایی شریف به معنی خرقه مقدس نام دارد . هرساله از روز پانزدهم تا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان این خرقه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می گیرد . سالها پیش ساختمان های مختلفی از جمله خانه کارمندان و سربازخانه که محل استراحت سربازان بود ، در اطراف این مسجد قرار داشتند .

مسجد هرکایی شریف استانبول

معماری مسجد هرکایی شریف استانبول

ساخت‌ مسجد هرکای شریف از سال ۱۸۴۷ شروع و در سال ۱۸۵۱ به پایان رسید . معماری مسجد هرکایی شریف از هنر اسلامی و عثمانی بهره مند است . این مسجد به‌صورت یک هشت‌ضلعی بوده به‌طوری‌ که در مرکز این هشت‌ضلعی گنبدی با هشت پنجره وجود دارد که این گنبد با دو گل دسته در اطرافش پوشیده شده است . سه درب مجلل سنگی در حیاط وجود دارند که به درون مسجد باز می شوند . بر روی شرقی ترین درب حیاط سنگ نوشته ای موجود است که نام سلطان عبدالمجید توسط خطاط معروف کازاکر ایزدین بر روی آن به اختصار حکاکی شده است . همچنین هشت سنگ نوشته دیگر با همین مضمون که آنها نیز کار خطاط ایزدین می باشند فضای زیر گنبد را مزین ساخته اند . گنبد مسجد هرکای شریف قطری به طول ۱۱٫۵ متر دارد که گنبد نسبتاً بزرگی است . محراب و منبر این مسجد نیز از سنگ سماق قرمز است .

مسجد هرکایی شریف استانبول

بازدید از مسجد هرکایی شریف استانبول

هنگامی برای سفر به ترکیه تور استانبول را انتخاب کرده‌اید، یکی از مکان‌هایی که ارزش دیدن دارد، همین مسجد هرکایی شریف است. هنگامی‌که برای بازدید از این مسجد رفته اید و می‌خواهید خرقه‌ی پیامبر را ببینید توجه داشته باشید که فقط در ۱۵ ماه رمضان تا ۲۷ همین ماه می‌توانید ببینید.

هنگامی بازدید حتماً به خطاطی‌های موجود و معماری مسجد دقت کنید که زیبایی معماری اسلامی قرن ۱۸ را می‌بینید. توجه دیگری که باید داشته باشید این است که مسجد همه‌روزه باز می‌باشد اما برای اقامه‌ی نماز و مناسبت‌های مذهبی برای بازدیدکنندگان بسته می‌باشد و برای مسلمانان و نمازگزاران باز می‌باشد.

مسجد هرکایی شریف استانبول

در خیابان و محله‌ای که مسجد هرکای شریف Hırka-i Şerif در آن قرار مساجد کوچک دیگری هم وجود دارد که باعث شده هنگام اذان صدای اذان در کل این محله به‌خوبی شنیده شود.
در کل این مسجد یکی از زیباترین مسجدها در تمامی کشورها است و با بازدید از این مسجد خود شاهد این جلال و شکوه خواهید بود.

مسجد هرکایی شریف استانبول

دسترسی به مسجد هرکایی شریف استانبول

ازآنجا مسجد هرکای شریف Hırka-i Şerif مسجد معروفی است، دسترسی آن آسان است.
چه با اتوبوس و چه با تاکسی شما به‌راحتی می‌توانید به این مسجد دسترسی داشته باشید، و چون در نزدیکی خیابان اصلی یعنی فوزا پاشا است باعث شده که دسترسی به این مسجد چندین برابر آسان‌تر شود.

پس طیق این گفته‌ها هنگام سفر با تور استانبول یکی از جاهایی که باعث آشنایی با تاریخ و فرهنگ ترک‌ها می‌شود مسجد هرکای شریف است.

آدرس مسجد هرکای شریف

Hırka-i Şerif Mahallesi, Akseki Cd. No:20, 34091 Fatih/İstanbul, Turkey

دیوارهای قسطنطنیه استانبول ترکیه

دیوارهای قسطنطنیه استانبول (Walls Of Constantinople Istanbul) جزو بناهای قدیم و مربوط به قرون وسطی می باشد. این دیوار به جهت محافظت از شهر در برابر دشمنان و به دستور کنستانتین کبیر بنا شد. طول این دیوار حدود 6.5 کیلومتر بوده و در دوره حکومت عثمانی ها دست نخورده باقی ماند. بخش هایی از دیوارهای قسطنطنیه استانبول در قرن نوزدهم دچار آسیب هایی شد که در سال 1980 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این دیوار با استفاده از تکه سنگ ها، آجرهای قرمز و بلوک های سنگ آهک بنا شده است.

دیوارهای قسطنطنیه استانبول

تاریخچه دیوارهای قسطنطنیه استانبول

دیوارهای قسطنطنیه استانبول یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری استانبول نزد گردشگران می باشد که در ابتدا بدست کنستانتین کبیر ساخته شدند، شهر جدید را از همه طرف محصور کرده، و از آن شهر در برابر حمله های احتمالی از طرف دریا و زمین محافظت می نمایند. با گسترش شهر، خطوط معروف و دوگانه دیوارهای تئودوسین در قرن پنجم ساخته شدند. اگرچه بخش های دیگر دیوار، کمتر ساخته شده بودند، زمانی که به خوبی اداره می شد، این دیوارها تقریبا برای هر محاصره گر قرون وسطی، امپراطوری بیزانس با آن دیوارها، در طول محاصره اش از طرف اهالی اروپای شرقی، عربها، روس ها، و بلغارها، جهت نجات شهر غیر قابل تسخیر بودند.

دیوارهای قسطنطنیه استانبول

تکنولوژی گلوله های توپی

پیدایش توپ باروت برای محاصره، استحکامات را آسیب پذیر ساخت، اما تکنولوژی گلوله های توپی به اندازه کافی برای تصرف شهر بدست خود آنها پیشرفته نبود و دیوار ها توانستند بین زمان بارگذاری ها، تعمیر شوند. در نهایت، شهر در تاریخ ۲۹ می ۱۴۵۳، بعد از ۶ هفته محاصره از چنگ نیروهای عثمانی خارج شد.

دیوارهای قسطنطنیه استانبول

ویران شدن دیوارهای قسطنطنیه استانبول

دیوارهای قسطنطنیه استانبول تا حد زیادی در طول دوره امپراطوری عثمانی دست نخورده باقی ماند، تا وقتی که بخش هایی از آن در قرن نوزدهم، با گسترش یافتن مرزهای قرون وسطایی شهر، ویران شد.با وجود نبود محافظت کافی، بخش های زیادی از دیوار حفظ شده و هنوز هم تا به امروز حفظ شده اند.بازسازی در مقیاس بزرگ هم از دهه ی ۱۹۸۰ در دست اقدام است.

دیوارهای قسطنطنیه استانبول

دروازه های دیوارهای قسطنطنیه استانبول

دیوار شامل ده دروازه و تعدادی درب فرعی کوچک می‌شد . پنج دروازه‌ی عمومی با پل از میان خندق عبور می‌کردند ، درحالی‌که پنج “دروازه‌ی نظامی”، که در اوایل با شماره‌هایشان شناخته می‌شدند، به بخش‌های خارجی دیوارها می‌رسیدند. این دروازه‌ها به ترتیب از جنوب به شمال به شرح زیر بودند :

  1. اولین دروازه‌ی نظامی یا “دروازه‌ی مسیح”
  2. دروازه‌ی طلایی در پشت دروازه دژ هفت برج ، مربوط به دوره عثمانی قرارگرفته بود .
  3. دروازه‌ی نظامی دوم که بزرگ‌ترین دروازه‌ی نظامی بود بعدازاینکه سلطان سلیمان بلگراد را در سال هزار و پانصد و بیست‌ویک فتح کرد ، صنعت گران صرب را در این مکان اسکان داد ، این بنا امروزه به نام دروازه‌ی بلگراد نیز شناخته می‌شود .
  4. دروازه‌ی ملانتیاس یا “دروازه‌ی سلمبریا”
  5. دروازه‌ی نظامی سوم واقع در قسمتی به نام “سیگما” که امروزه با دیوار پوشانده شده است .
  6. دروازه‌ی ریژیم
  7. دروازه‌ی نظامی چهارم
  8. دروازه‌ی سنت رومانوس که به آن دروازه‌ی “توپ جنگی” هم می‌گویند .
  9. دروازه‌ی نظامی پنجم که به آن دروازه‌ی “یورش” هم نام دارد .
  10. دروازه‌ی چاریسیوس یا “پلیندریون” که به ترکی به آن دروازه‌ی آدرنه گفته می‌شود .

جنگل بلگراد استانبول ترکیه

جنگل بلگراد جنگلی برگ‌ریز در نزدیکی استانبول است. در دوران امپراطوری عثمانی مساحت این جنگل حدود ۱۳ هزار هکتار بود. اگرچه مساحت این جنگل به ۵۴۴۲ هکتار کاهش یافته اما هنوز هم کسانی را که برای اولین‌بار به جنگل بلگراد می‌آیند، با دیدن جنگل وسیع و درختان بلند و باستانی شگفت‌زده می‌کند.

در دوران سلطان سلیمان، جنگل بلگراد موقعیت استراتژیک مهمی داشت چون منبع اصلی تامین آب شهر محسوب می‌شد. امروزه بازدیدکنندگان قبل از رسیدن به این جنگل، زمانی که قنات‌های تاریخی را می‌بینند که در گذشته آب را به بخش‌های مختلف شهر می‌رساند، از عملکرد آن در گذشته آگاه می‌شوند. آب از چشمه‌ها و رودخانه‌های متعدد در جنگل به داخل شهر کانال‌کشی شده بود. با گذشت زمان و افزایش تقاضا، سدی در این جنگل بنا شد. امروزه در استانبول ۷ سد خمیده وجود دارد؛ با این حال طولی نمی‌گذرد که این سدها هم پاسخ‌گوی جمعیت این شهر نخواهد بود چون جمعیت استانبول به سرعت در حال رشد است.

جنگل بلگراد

چه زمانی به تماشای جنگل بلگراد برویم؟

از آنجایی که این جنگل در اطراف استانبول است و لزومی ندارد مسافت زیادی از مرکز شهر استانبول فاصله بگیرید؛ هر زمانی که به جنگل بروید کسانی را خواهید دید که مشغول قدم زدن، دویدن یا دوچرخه سواری هستند. اما توصیه می‌کنیم در فصول بهار و پاییز تماشای جنگل‌های بلگراد را از دست ندهید. بلگراد در تمام این ماه‌ها زیباست. در بهار چشم‌انداز سبز خوشرنگی در مقابل دیدگان‌تان خواهد بود و در فصل پاییز تمام طیف‌های زرد و نارنجی را خواهید دید.

جنگل بلگراد

قوانین جنگل بلگراد چیست؟

جنگل بلگراد سالهاست که از طریق دوست داران محیط زیست مورد حمایت قرار گرفته و دولت قوانینی هم برای حفظ گونه‌های مختلف پرندگان و سایر حیوانات در این جنگل تنظیم کرده است. مهمترین قانون این است که در یک محدوده حدودا 3هزار متر مربعی شکار کردن ممنوع است.

برای پارک کردن ماشین پارکینگ‌هایی در نظر گرفته شده بنابراین شما پیش از ورود به محوطه جنگلی بلگراد می‌توانید اتومبیل خود را بیرون پارک کنید. آخر هفته ها که شامل روزهای شنبه و یکشنبه است هزینه پارکینگ برای ماشین‌های سواری 11 لیر است اما روزهای دیگر هفته با پرداخت 5 لیر می‌توانید از خدمات پارکینگ استفاده کنید.

اگر دوست دارید با ماشین وارد محوطه جنگلی بلگراد شوید مبلغ 20 لیر از شما دریافت می‌شود. بدون ماشین نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

جنگل بلگراد

چطور به جنگل بلگراد برویم؟

اگر در میدان تکسیم و بخش اروپایی استانبول باشید می‌توانید از مترو و اتوبوس برای رسیدن به جنگل استفاده کنید. در میدان تکسیم به طرف ایستگاه حاجی عثمان سوار مترو (خط M2) شوید. در ایستگاه حاجی عثمان از قطار پیاده شده حدود یک دقیقه پیاده روی خواهید داشت تا در بیرون ایستگاه مترو سوار اتوبوس شوید. اتوبوس (42HM) به طرف باهچه‌کوی یا باغچه‌کوی حرکت می‌کند. دقت کنید تا مسیر دیگری را سوار نشوید. حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد تا به مقصد برسید. بعد از پیاده شدن از اتوبوس با ده دقیقه پیاده‌روی به سادگی می‌توانید به درب ورودی اصلی جنگل بلگراد برسید. برای اطلاعات بیشتر درباره حمل و نقل عمومی در استانبول و آکاهی از خطوط مترو استانبول حتما مطلب راهنمای حمل و نقل عمومی در استانبول را بخوانید.

جنگل بلگراد

مسیرپیاده روی در جنگل بلگراد

یک مسیر پیاده ‌روی در جنگل بلگراد در استانبول برای پرانرژی ‌ها وجود دارد که می توانید هم در آن آرام راه بروید و طولانی و هم سریع که در این حالت باید حسابی بدوید. این مسیر از سرچشمه ‌ای که چشمه‌ ی نشت جاری شده، آغاز می‌ شود. گردشگران در این مکان با ظروف پلاستیکی به صف می‌ایستند تا از آب چشمه پر کرده و از طعم ناب آن استفاده کنند. در طول مسیر ۵٫۶ کیلومتری که در این جنگل وجود دارد ۱۷ دستگاه ورزشی نصب شده تا بتوانید ورزش هم در طول مسیری که می روید بنمایید.

جنگل بلگراد

بازدید از باغ آتاتورک در جنگل بلگراد

در جنگل بلگراد در استانبول، باغ گیاه شناسی به نام آتاتورک وجود دارد که در سال ۱۹۱۶ برای اولین در ترکیه تاسیس شد. وسعت این باغ به ۳۰۰ هکتار می رسد که بیش از ۲۰۰۰ نوع گیاه بومی و خارجی را در خود جای داده است. زمانی که در این باغ در حال پیاده روی هستید می توانید در کنار دریاچه های آن گیاهان عجیبی را تماشا کنید. این باغ در تمامی ایام هفته از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر باز بوده و ورودیه‌ی آن رایگان است. این باغ آخر هفته ها بسیار شلوغ است و برای کسانی که به دنبال سکوت و آرامش هستند وسط هفته را برای سفرشان پیشنهاد می کنیم.

جنگل بلگراد

قوانین بازدید از جنگل بلگراد

  • با توجه به این که جنگل بلگراد یکی از منایع طبیعی استانبول و ترکیه محسوب می شود، مسئولان محیط زیست قوانینی را برای حفاظت از آن در نظر گرفته اند که از جمله ی آن ها ممنوعیت شکار در ۳ هزار مترمربعی این جنگل می باشد.
  • برای پارک کردن خودرویتان پارکینگ هایی در نظر گرفته شده که اگر در روزهای تعطیل (شنبه و یکشنبه) بروید مبلغ ۱۱ لیر را باید پرداخت کنید و اگر در روزهای دیگر هفته بخواهید وارد پارکینگ شوید ۵ لیر می بایست پرداخت کنید.

* اگر دوست دارید با ماشین وارد محوطه جنگلی بلگراد شوید مبلغ ۲۰ لیر از شما دریافت می‌شود. بدون ماشین نیازی به پرداخت ورودی ندارید.

آکواریوم استانبول ترکیه

استانبول را می توان دنیایی از جاذبه های دیدنی دانست که هر سلیقه ای را می تواند راضی نگه دارد. یکی از این جاذبه ها، آکواریوم استانبول است. اگر گشت و گذار در دنیای زیر آب را دوست داشته باشید و به آن علاقه مند باشید، قطعا این آکواریوم می تواند لحظه های خیلی خوبی را برایتان رقم زند. در ادامه این آکواریوم را بیشتر به شما معرفی خواهیم کرد.

آکواریوم استانبول

درباره آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول در سال ۲۰۱۱ در فلوریا در جنوب غربی استانبول و در ۵ کیلومتری فرودگاه بین المللی آتاتورک افتتاح شد و امروزه به دلیل تنوع و حجم بالای گونه های جانوران آبی اش که حدود ۱۵۰۰ گونه ی مختلف است، در بین شناخته شده ترین اکواریوم های دنیا قرار دارد. این آکواریوم در ساختمانی ۲ طبقه قرار داشته و حدود ۲۲ هزار متر مربع وسعت دارد.

در هنگام بازدید از این آکواریوم باید مسیرهای زیر را طی کنید: دریای سیاه، تنگه ی استانبول، دریای سرخ، دریای اژه، تنگه ی دادردانل، دریای مدیترانه، تنگه ی جبل الطارق، قسمتی از اقیانوس اطلس شامل غرب اقیانوس اطلس و شرق اقیانوس اطلس، کانال پاناما، اقیانوس آرام، گرمای جهانی، میان اطلسی، ناتیلوس و جنگل استوایی.

آکواریوم استانبول

چرا آکواریوم استانبول؟

  • آکواریوم استانبول، بزرگترین آکواریوم موضوعی دنیاست و موجودات دریایی 17 منطقه جهان را به نمایش می گذارد.
  • یکی از بهترین جاذبه های استانبول است که دیدنش را نباید از دست بدهید.
  • در آکواریوم استانبول می توانید در کنار کوسه ها غواصی کنید و یا خودتان به ماهی ها غذا بدهید.
  • در این آکواریوم می توانید از 17 هزار جانور آبزی و خشکی‌زی بازدید کنید.
  • آکواریوم استانبول یکی از بهترین آکواریوم های کشور ترکیه است.
  • درست در کنار آکواریوم استانبول یک مرکز خرید و یک هتل به چشم می خورد که می توانید از امکانتشان استفاده کنید.
آکواریوم استانبول

در این آکواریوم ۲ سینمای ۵ بعدی هم تعبیه شده است که با نمایش فیلم های ۳ بعدی و شبیه سازی عناصر آب و باد و مه، تجربه های نمایشی بی نظیری برای بازدید کننده ها بوجود می آورند. البته برای رفتن به قسمت سینماها و دیدن فیلم های ۳ بعدی باید هزینه ی جدا بپردازید. علاوه بر این، در طول مسیر چند کافه قرار داه شده تا بازدید کنندگان در صورت تمایل در آنها  بتوانند استراحت کنند.البته این تنها تفریح اکواریوم نیست، در این آکواریوم، هزارتویی آینه ای وجود دارد که با پرداخت ۷ لیر می توانید وارد آن شوید و به کشف ناشناخته ها در دنیای آینه ها بپردازید. این قسمت آنقدر هیجان انگیز است که لحظات فوق العاده ای را برایتان رقم خواهد زد و بدون شک ارزش امتحان کردن را دارد.

آکواریوم استانبول

هزینه ی بازدید از آکواریوم استانبول

آکواریوم هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ بعدازظهر باز است. هزینه ی ورود به این آکواریوم برای بزرگسالان در حدود ۴۲ لیر و برای دانش آموزان، معلم ها، افراد معلول و افراد بالای ۶۵ سال، ۲۹ لیر است. ورود کودکان زیر ۲ سال هم کاملا رایگان است.

آکواریوم استانبول

چطور به آکواریوم استانبول برویم؟

آکواریوم تا فرودگاه آتاتورک استانبول فقط ۵ کیلومتر فاصله دارد و روش های مختلفی برای دسترسی به آن وجود دارد:

  • اگر در مرکز شهر استانبول اقامت کرده باشید، می توانید با ماشین های رایگان و بدون پرداخت هزینه به این آکواریوم بروید. ماشین های رایگان در بین محله ی سلطان احمد وتکسیم قرار گرفته اند.
  • از میدان تکسیم به سمت فلوریا اتوبوس وجود دارد که می توانید سوار یکی از آنها شوید و در ایستگاه فلوریا پیاده شوید.

پارک آبی آکوا مارین استانبول ترکیه

قطعا تفریحات آبی، یکی از لذت بخش‌ترین تفریحات مخصوصا برای ایرانی‌ها می‌باشد. کشور توریستی ترکیه، به خوبی در تامین و ساخت انواع تفریحات آبی تخصص دارد، به طوری که این کشور، پر است از پارک‌های آبی و تفریحات موج‌سواری و کشتی و….همراه شما هستیم با یکی دیگر از جاذبه های گردشگری و تفریحی استانبول؛این بار پارک آبی آکوا مارین استانبول.

درباره پارک آبی آکوا مارین در استانبول

پارک آبی آکوا مارین استانبول در 12 می سال 1999 در بخش اروپائی شهر تاسیس شده و از بزرگترین پارک های آبی در استانبول به شمار می آید . آکوا مارین در منطقه فاتح استانبول احداث شده و سرسره ها و استخرهای متعدد موجود در آن می تواند تا ساعت ها گردشگران را به خود مشغول ساخته و روزی خاطره انگیز برای آنان به همراه داشته باشد . این مجموعه آبی که از جاذبه های گردشگری ترکیه و تفریحات استانبول می باشد با موقعیتی در ساحل جنوبی استانبول و حاشیه دریای مرمره ، قابلیت پذیرش 3 هزار نفر را به طور همزمان دارد و بازی های مهیج آن برای تمامی رده های سنی چه کودک و چه بزرگسال مناسب می باشد .

پارک آبی آکوا مارین استانبول

پارک آبی آکوا مارین کجاست؟

این پارک آبی که یکی از جاذبه های گردشگری استانبول است با قرار گیری در کنار ساحل جنوبی استانبول و حاشیه دریای مرمره موقعیت بسیار خوبی را برایگردشگران ایجاد کرده است و همچنین قابلیت پذیرش همزمان ۳ هزار نفر را دارد.تنوع وسایل بازی این مجموعه برای تمام سنین در نظر گرفته شده است.تمامی استاندارد های جهانی در ساخت این پارک آبی رعایت شده است و مطمئن باشید که تفریحی هیجان انگیز و با امنیت کامل را تجربه خواهید کرد.موارد بهداشتی نیز در این پارک کاملا رعایت شده و محیطی تمیز را دارا می باشد.

پارک آبی آکوا مارین استانبول

ساعت دسترسی به پارک آبی آکوا مارین

آکوا مارین، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۹ پذیرای گردشگران می‌باشد. پیشنهاد می‌کنیم برای لذت بردن از پارک آبی آکوا مارین ساعات قبل از ظهر را انتخاب کنید تا شلوغی، مانع تفریح شما نشود.

پارک آبی آکوا مارین استانبول

هزینه بلیط پارک آبی آکوا مارین

هزینه ورود به پارک آبی برای افراد متفاوت است که به صورت زیر می‌باشد:

هزینه بلیط برای آقایان: ۶۰ لیر (یکشنبه‌ها: ۷۰ لیر)

هزینه بلیط برای خانم‌ها: ۴۵ لیر (یکشنبه‌ها: ۵۵ لیر)

هزینه بلیط برای کودکان (۵ تا ۱۲ سال): ۳۰ لیر (یکشنبه‌ها: ۳۳ لیر)

هزینه بلیط برای کودکان ۰ تا ۴ سال: رایگان

پارک آبی آکوا مارین استانبول

امکانات پارک آبی آکوا مارین استانبول

به جز سرسره ها و تنوع وسایل تفریحی این پارک آبی، رختکن و کمد لباس یکی از ویژگی های خوب این پارک آبی است. سرویس بهداشتی، حمام آفتاب، کافه، بار و رستوران از دیگر امکانات آکوا مارین می‌باشد که تفریح شما را تکمیل می‌کند.

حمام خرم سلطان استانبول ترکیه

خرم سلطان یکی از چهره های سرشناس و تاثیر گذار در طول تاریخ عثمانی بوده است. سلطان سلیمان به دلیل علاقه ای که به خرم سلطان داشت، در سال ۱۵۵۶  دستور ساخت حمامی را برای استفاده همسرش به معمار سینان داد. حمام خرم سلطان استانبول که روبروی موزه‌ ایاصوفیه قرار دارد،  لوکس‌ترین گرمابه‌ سنتی در شهر و از پرطرفدارترین جاهای دیدنی استانبول است. این حمام قدیمی زیبا و با شکوه یک بار، باز سازی شده است. و بعد از آن به عنوان مکان تاریخی توریستی در آمده است.

حمام خرم سلطان

حمام خرم سلطان (Haseki Hürrem Hamamı) بسیار زیبا و بسیار قدیمی می باشد و برطبق اصول اسلامی ساخته شده است. حمام‌های جداگانه برای خانم‌ها و آقایان، دالان‌های شاهانه و اطاق‌های چوبی. قسمتهای مردانه و زنانه حمام کاملا مجزاست و احتمال روبرو شدن آنها وجود نداشته است. حمام از دهه ۱۹۷۰ خالی بوده، در سال ۲۰۰۷ یک بار مرمت شده و طی سال‌های اخیر به عنوان ساختمان شهرداری مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

حمام خرم سلطان

معماری حمام خرم سلطان

بخش بانوان و آقایان حمام به طور کاملا متقارن و با زوایایی یکسان ساخته شده، به گونه ای که تصویرِ آینه ای یک دیگر هستند و می توان شاهد ابعاد خلاقانه معماری در این حمام ترکی بود.

امروزه حمام خرم سلطان ایاصوفیه به مانند سابق، در مرکز توجه قرار دارد و در کنار دیگر جاذبه های شهر استانبول می تواند بخشی از لیست بازدید و گشت و گذار شما در این شهر باشد.

می تواند بازدید از این حمام برای گردشگران جالب توجه باشد چرا که با انتخاب حمام خرم سلطان می توانید علاوه بر بازدید از یکی از زیباترین حمام های تاریخی، به سبک سنتی ترک ها استحمام کرده و پاکیزگی و آرامشی بسیار را به خود هدیه بدهید. این حمام امروزه به عنوان یک اسپای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد و قیمت‌های خدمات ارائه شده در این حمام بالاست و علاوه‌بر خدمات سنتی حمام، خدمات مدرنی چون آروما تراپی نیز در آن ارائه می‌شود.

حمام خرم سلطان

بخش های مختلف حمام خرم سلطان ایاصوفیه

1- سالن سرد 2- سالن داغ 3- سالن گرم

سالن سرد: سالن سرد اولین بخشی می باشد که هنگام ورود به حمام خرم سلطان وارد آن می شوید. این سالن شامل اتاق مخصوص(VIP)، اتاق ماساژ، اتاق تعویض لباس و کمدها، بخش پذیرش، فروشگاه، آرایشگاه، ویتامین سرا و مکانی برای استراحت کردن می باشد. در واقع اتاق سرد به مکانی گفته می شود که شما برای ورود به حمام آماده می شوید و هنوز چیزی از گرما و بخار لذت بخش حمام سنتی را تجربه نکرده اید.

سالن داغ: سالن داغ بزرگ ترین بخش حمام خرم سلطان می باشد که با ورود به این سالن، فضایی مرمرین و وسیع به چشم می خورد که در اطراف با غرفه های بزرگ و کوچکی احاطه شده است. این غرفه ها با زیبایی خاص و توسط فرش پوشیده شده و می توانید در آن بنشینید و استراحت کنید. علاقه مندانی که وارد سالن داغ می شوند باید بدانند که دمای هوا در این مکان حدود 42 تا 47 درجه سانتیگراد است. این دما در غرفه ها بیشتر نیز خواهد شد و تا نزدیک حدود 60 درجه سانتیگراد می رسد.

سالن گرم: پس از آنکه بدن عرق کرد و پوستتان آماده کیسه کشیدن شد به سراغ سالن گرم می روید. در این سالن، کارکنان شما را برای دراز کشیدن در مکان مورد نظر راهنمایی می کنند و حالا وقت حمام کردن به سبک ترک ها می باشد.

حمام خرم سلطان

دانستنی هایی جالب درباره ی حمام خرم سلطان:

جالب است بدانید که حمام خرم سلطان را در مکان سابق حمام های باستانی زئوکسیپوس ساخته بودند. زئوکسیپوس، سازه هایی هزاران ساله و متعلق به امپراتوری روم شرقی بوده و در واقع حمام های عمومی شهر قسطنطنیه (نام پبشین استانبول) محسوب می شدند. از این حمام تاریخی برای نگهداری زندانیان استانبول استفاده می شد.  زندان سلطان احمد که در نزدیکی حمام خرم سلطان قرار داشت ، دیگر ظرفیتی برای جای دادن زندانیان و خلافکاران زمانه خود نداشت و به این ترتیب مسئولین تصمیم گرفتند تا از حمام متروکه خرم سلطان به عنوان زندانی موقت استفاده کنند . سپس حمام ملکه امپراتور عثمانی چند وقت به عنوان انباری روغن و فلفل مورد استفاده قرار می گرفت .

شهربازی اسفانبول استانبول ترکیه

شاید تا به حال چندین بار به استانبول سفر کرده باشید اما آیا تابحال سری به شهربازی بزرگ این شهر زده اید ؟ اگر تا به حال به این شهربازی نرفته اید در سفر بعدی خود به استانبول این پارک تفریحی را از دست ندهید! شهر بازی اسفانبول استانبول یا ویالند سابق بزرگترین شهربازی استانبول است که در هنگاه افتتاح با نام ویالند مشغول به کار شد اما اخیرا نام شهربازی استانبول به اسفانبول (isfanbul) تغییر پیدا کرده است.

شهربازی اسفانبول استانبول

چرا شهربازی اسفانبول؟

یکی از بزرگ ترین شهربازی های استانبول و یکی از بهترین پارک های موضوعی ترکیه است.
این شهربازی را با عنوان دیزنی لند ترکیه می شناسند.
مجموعه ای از بازی های هیجان انگیز و مختلف را در اختیارتان قرار می دهد.
رستوران ها و کافه های متنوعی دارد.
شهربازی اسفانبول در سال 2015 از میان 800 پارک موضوعی اروپا، مقام پنجم را به خودش اختصاص داد.

شهربازی اسفانبول استانبول

قسمت های مختلف شهربازی اسفانبول استانبول

همان طور که گفته شد شهربازی اسفانبول توانسته 29 بازی مختلف و متعدد بسیار مهیج و خارق العاده را در خود جای دهد و از این طریق نیز از بخش هایی چون برج عدالت ، ترن نفس گیر ، رودخانه وحشی ، چرخش 360 درجه هیجان آور ، سرسره وایکینگ ، ترن ماجراجو رعب آور ، پرندگان دیوانه و سفر جذاب ، رویای فاتح ، قطار معدنچی کوچک ، چرخ و فلک بسیار بزرگ ، آتشنشان قهرمان ، قصر تاب ها ، جت اسکی جذاب ، اتاق جادو ، کودکان چرخان ، سینمای 4 بهدی عصر یخبندان ، مزرعه فوق العاده ، ترامبولین کانگرو ، بازی نهایی ، رانندگان شجاع ، اسرار استانبول ، روزی روزگاری استانبول ، قطار سریع السیر وحشت انگیز ، ماشین های کوبنده ، سافاری تونل ، کینگ کونگ و اجرای نمایش های زنده و بامزه بهره مند شده است.

شهربازی اسفانبول استانبول

 امکانات شهربازی اسفانبول استانبول

در شهربازی اسفانبول استانبول امکانات رفاهی متناسبی وجود دارد که شرایط تفریح را برای گردشگران راحت می نماید. از جمله امکاناتی که در این شهربازی برای وجود دارد میز اطلاعات جهت این که هر سوالی داشتید بپرسید، وای فای رایگان، فروشگاه های متنوع برای خرید، نقشه ویالند، قطار شهربازی و همینطور سرویس هایی که برای گردشگر در این پارک در اختیار شما قرار می گیرد.

شهربازی اسفانبول استانبول

هزینه ورودی اسفانبول

برای ورود به اسفانبول و تفریح در میان بازی های هیجان انگیزش، کافی است بلیت ورودی این مجموعه را تهیه کنید. برای پرداخت هزینه های ورود اسفانبول نیز سه راه پیش روی شماست. 1- خرید حضوری 2- خرید اینترنتی 3- کارت اسفانبول 4- اعضای اسفانبول

1- خرید حضوری: نخستین راه و معمول ترین حالت برای تهیه بلیت های ورودی اسفانبول ، خرید حضوری آن است. کافی است خود را به اسفانبول برسانید و از گیت ورودی بلیت ها را تهیه کنید. هزینه بلیت ها به این ترتیب هستند:

بزرگسالان (14 تا 59 سال): 149 لیر ترکیه
کودکان (3 تا 14 سال): 139 لیر ترکیه
خردسالان (0 تا 3 سال): رایگان

2- خرید آنلاین: در صورتی که بلیت های شهربازی اسفانبول را به صورت اینترنتی تهیه کنید، ضمن صرفه جویی در وقت می توانید از تخفیفی چند درصدی نیز بهره مند شوید.

شهربازی اسفانبول استانبول

آدرس شهربازی اسفانبول استانبول

Yeşilpınar Mahallesi, Şehit Metin Kaya Sk. No:11, 34065 Eyüp/İstanbul, Turkey

شماره تلفن شهربازی اسفانبول

۸۵۶۳ ۲۱۰ ۸۵۰ ۹۰+

دلفیناریوم استانبول ترکیه

استانبول یکی از شهرهای تاریخی زیباست که کنار دریای مرمره قرار دارد و به خاطر وجود جاهای دیدنی متنوعی که دارد از جمله شهرهای توریستی پر طرفدار است. تور استانبول تفریحات زیادی را برای بازدیدکنندگان دارد که یکی از آنها پارک آبی دلفیناریوم است. در ادامه به معرفی این مکان پرداخته ایم.

پارک آبی دلفیناریوم استانبول بزرگترین پارک دلفین‌ها در اروپا است. بازدید از پارک آبی دلفیناریوم مناسب برای تفریحات خانوادگی است و کودکان برای بازدید از این پارک علاقه ی زیادی نشان میدهند.

دلفیناریوم استانبول

دلفیناریوم استانبول (پارک دلفین استانبول) در محیطی آرام و زیبا ساخته شده و همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران و توریست‌های خارجی به شمار می‌آید. از آن جایی که این محیط فضای دنج و خاصی را در دل خود جای داده است می‌توان به عنوان انتخابی بدون محدودیت سنی نیز از آن یاد کرد.

تجربه حس واقعی شنا در کنار دلفین‌های آموزش دیده از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در دلفیناریوم استانبول به‌سادگی می‌توان شاهد آن بود. فضایی بکر و ناب که در آن امکان شنا برای تمامی افراد علاقه‌مند به شرط آشنایی و توانمندی با مهارت شنا وجود خواهد داشت.

دلفیناریوم استانبول

چرا دلفیناریوم استانبول؟

  • تفریحی مناسب خانواده و کودکان است.
  • در این مجموعه می توانید دلفین ها را از نزدیک ببینید.
  • می توانید با دلفین ها شنا کنید.
  • اگر کودک مبتلا به اوتیسم یا سندروم داون دارید، دلفیناریوم استانبول برنامه ویژه ای برای شما دارد.
  • بازدید از دلفیناریوم استانبول محدودیت فصلی ندارد و در تمام سال باز است.
دلفیناریوم استانبول

هنرمندان دلفیناریوم و نمایش ها

  • ورود به دلفیناریوم و نمایش اول | فک های خزپوش شمالی
  • نمایش دوم | گرازهای دریایی
  • نمایش سوم | دریانورد
  • نمایش چهارم | دلفین ها
دلفیناریوم استانبول

امکانات و خدمات دلفیناریوم استانبول

در دلفیناریوم استانبول امکانات زیر به چشم می خورد:

  • کافه دلفیناریوم | Dolphinarium Café: پس از تفریح و سرگرمی با دلفین ها، می توانید دقایق خوشمزه ای را در کافه دلفیناریوم سپری کنید. کافه دلفیناریوم در فضایی سرسبز و دلربا در کنار خلیج گلدن هورن (شاخ طلایی) قرار دارد. بنابراین این کافه دو بخش سرپوشیده و روباز دارد که هر یک ظرفیتی برابر با 60 نفر را در خودشان جای می دهند. در منوی کافه دلفیناریوم قهوه و انواعی از نوشیدنی های سرد و همچنین خوراکی های سبک به چشم می خورد که برای صرف قبل یا بعد از نمایش مناسب هستند.
  • عکاسی با دلفین ها: با پرداخت 50 لیر ترکیه می توانید در کنار دلفین ها یا گرازهای دریایی و … بایستید و عکسی حرفه ای و یادگاری بگیرید.
  • فروشگاه سوغاتی: پس از ورود به دلفیناریوم استانبول و در کنار باجه بلیت فروشی، چندین غرفه فروش سوغاتی خواهید دید که می توانید از آن ها یادگاری های مختلفی بخرید.
  • برگزاری مراسم مختلف: اگر دوست داشته باشید، می توانید هماهنگی های لازم را با کارکنان دلفیناریوم استانبول انجام دهید و مراسم خود را در کافه این مجموعه برگزار کنید. این برنامه می تواند تنها یک مهمانی خانوادگی یا جشن تولدی برای کودک‌تان باشد. در مجموع بسته به مراسم‌تان می توانید درخواست تزیین میز و سالن بدهید و یا برای جشن تولد کودکان از امکاناتی چون اجرای دلقک ها بهره مند شوید.
  • پارکینگ رایگان: پارکینگ دلفیناریوم استانبول با 120 جای پارک، از بازدیدکنندگان مجموعه استقبال می کند. استفاده از این پارکینگ هزینه ای ندارد.
دلفیناریوم استانبول 2

ساعت بازدید از دلفیناریوم استانبول

بازدید از مکان‌های دیدنی و تفریحی لازمه شناخت دقیق برخی از مهم‌ترین فاکتورها از جمله زمان دقیق بازدید می‌باشد. دلفیناریوم استانبول  با شرایطی مناسب امکان بازدید علاقه‌مندان و گردشگران را همه روزه در ساعات ۹ صبح الی ۱۸ عصر فراهم نموده است.

زمان دقیق تماشای دلفین‌ها و بازی‌های زیبا، بعد از ساعت ۱۴ خواهد بود.

دلفیناریوم استانبول 1

دسترسی

فراهم بودن موقعیت جوی مناسب یکی از عوامل اصلی استفاده از دلفیناریوم استانبول می‌باشد. به همین واسطه در برخی از روزهای معتدل سال ون‌های رایگان حاضر در میدان تکسیم، مسیر تکسیم تا پارک آبی را به صورت رایگان برای گردشگران هموار خواهند نمود.

آدرس

Silahtarağa Mahallesi, Silahtarağa Caddesi 2/4, 34050 Eyüp/İstanbul

مسجد اورتاکوی استانبول ترکیه

اکثر گردشگران تور استانبول در سفری که به این شهر دارند بازدید از مساجد استانبول را در برنامه های گردشی خود قرار می دهند لذا آشنایی با این اماکن مقدس می تواند به آنان در انتخاب مسجد موردنظرشان کمک کند . در این مطلب به معرفی مسجد اورتاکوی استانبول (Ortakoy Mosque Istanbul) پرداخته شده است با ما همراه باشید .

 مسجد اورتاکوی در استانبول

درباره مسجد باشکوه اورتاکوی در استانبول

مساجد قدیمی مربوط به دوره عثمانی از معروف ترین جاذبه های گردشگری استانبول به شمار می آیند در واقع قدمت ، سبک معماری و تزئینات داخلی این مساجد سبب شده تا گردشگران بسیاری علاقه مند به بازدید از آن ها باشند . مسجد اورتاکوی استانبول یکی از این مساجد است که در سال های میانی قرن نوزدهم بنا شده و با یک گنبد و دو مناره ، نمای خارجی زیبا و دکوراسیون داخلی جذاب توانسته خود را در میان معروف ترین مساجد استانبول جای دهد . مسجد اورتاکوی که در منطقه بشکیتاش و در محله اورتاکوی واقع شده از جاذبه های گردشگری ترکیه محسوب می گردد و قرارگیری آن در کنار آب بر جذابیت مسجد افزوده است .

 مسجد اورتاکوی در استانبول

چرا مسجد اورتاکوی؟

  • یکی از محبوب ترین دیدنی های استانبول است.
  • معماری باشکوه و دیدنی دارد.
  • این مسجد در کنار تنگه بُسفر قرار گرفته است و همین به جذابیت گشت و گذارتان می افزاید.
  • از این جا می توان به عنوان بهشت عکاسان یاد کرد.
  • بازدید از مسجد زمان زیادی نمی گیرد و در ادامه، می توانید از حال و هوای خوش اطراف لذت ببرید.
 مسجد اورتاکوی در استانبول

نمای بیرونی مسجد اوتاکوری

استفاده از سنک مرمر و نقش و نگار‌هایی که با دقت بر روی آن‌ها کار شده جلوه‌ی ویژه‌ای را به نمای مسجد بخشیده است، به طوری که ناخوداگاه نگاهتان به سوی آن جذب می‌شود. پنجره‌های بلند با دید وسیع به تنگه بسفر نوری خدایی را به داخل مسجد می‌کشانند و فضای معنوی را خلق می‌کنند. مسجد دارای دو مناره است که بر روی هرکدام از آن‌ها یک شُرفه (قسمت فوقانی مناره که موذن در آنجا می‌ایستد و اذان می‌گوید) به چشم می‌خورد. فرورفتگی‌های مناره با مرمر سفید و موزاییک تزئین شده و سایر بخش‌های آن با سنگ مرمر و آذرین پوشیده شده است.

 مسجد اورتاکوی در استانبول

فضای داخلی مسجد

از پله‌های مسجد که بالا می‌روید ساختمان‌های حرم را در برابر چشمانتان خواهید دید. در دو طرف مسجد مسیرهایی برای نمازگذاران زن و مرد تعبیه شده است که به درون مسجد منتهی می‌شوند. خانم‌ها در بخشی که چشم انداز زیبایی به تنگه بسفر داراد به نماز می‌ایستند. با ادامه دادن این مسیر به شگفت‌انگیزترین بخش مسجد می‌رسید، جایی که 9 لوستر زیبا در آن وجود دارند و خطاطی‌هایی از نام الله و چهار خلیفه سنی به چشم می‌خورند. تمامی این خطاطی‌ها توسط خود سلطان عبد المجید به زیبایی کار شده‌اند، آقایان در این مکان به نماز جماعت می‌ایستند.

 مسجد اورتاکوی در استانبول

آداب و رسوم بازدید از مسجد

شاید امروز این مکان به عنوان جاذبه‌ای توریستی شناخته شود، اما در واقع مکانی مذهبی است که برای ورود به آن باید آداب و رسوم رعایت شوند. ورود غیر مسلمانان به مسجد امکان پذیر است و خانم‌ها برای ورود به آن باید حجاب را رعایت کنند، به همین منظور پوشش‌های مخصوصی به رنگ‌های آبی و صورتی در ورودی مسجد برای بانوان در نظر گرفته‌اند. همچنین در هنگام اقامه نماز اجازه ورود به گردشگران داده نمی‌شود و اگر در این ساعت به این مکان رسیدید، باید قدری صبر پیشه کنید تا نمازگذاران از مسجد خارج شوند.

مسجد اورتاکوی 4

دیدنی های اطراف

  •  کاخ دلمه‌باغچه | Dolmabahçe Palace: فاصله 2.6 کیلومتر
  • پل بسفر | bosphorus bridge: فاصله 450 متری پیاده
  • پارک ماکا | Maçka Park: فاصله 4.1 کیلومتر
  • پارک ییلدیز | Yıldız Park: فاصله 1.1 کیلومتر
 مسجد اورتاکوی در استانبول

دسترسی به مسجد اورتاکوی در استانبول

به منظور دسترسی به مسجد اورتاکوی در استانبول همانطور که گفتیم موقعیت قرارگیری آن در ناحیه بشیکتاش و در سمت کرانه ی غربی در تنگه بسفر نیز قرار گرفته است. با توجه به این که این مسجد در منطقه گردشگرپذیر استانبول می باشد هر گونه وسایل نقلیه ای که فکر بکنید برای دسترسی به آن نظیر اتوبوس، تاکسی، مترو و تراموا وجود دارد.

آدرس: Mecidiye Neighborhood, Mecidiye Bridge, Beşiktaş district, İstanbul, Turkey

پل بسفر استانبول ترکیه

استانبول شهر دوپاره شده ترکیه و قطب گردشگری این کشور هر ساله پذیرای سیل عظیمی از گردشگران سر تا سر دنیا به خصوص ایران است. این شهر که فصل مشترک دو قاره آسیا و اروپا است دارای منظره‌ها و سواحل آبی فوق العاده زیبا و منحصر به فردی است. از جمله می‌توان به تنگه بسفر که جدا کننده استانبول به دو بخش آسیایی و اروپایی می‌باشد اشاره نمود.

پل بسفر استانبول

درباره پل بسفر استانبول

یکی از مکان‌هایی که حتماً گردشگران عزیز در طول سفر به ترکیه و در تور استانبول خود از آن دیدار خواهند نمود پل بسفر استانبول است که بنا به روایات تاریخ شناسان ایده اولیه آن به زمان داریوش اول (سال ۵۲۲ پیش از میلاد)، پادشاه بزرگ ایران باز می‌گردد. داریوش در جنگ خود با مقدونیه از پلی موقت بر این تنگه استفاده نمود تا به کمک آن سربازان خود را به عقب برگردانده و نتیجه جنگ را ه نفع خود تغییر دهد. در دوران عثمانی نیز پادشاهان ای سلسله تلاش بسیاری برای ایجاد چنین پل استراتژیکی بر این تنگه نمودند از جمله طرح بزرگ سلطان عبدالحمید دوم که در سال ۱۹۰۰ توسط شرکت راه آهن بسفروس اعلام شد.

تنگه بسفر یا بوسفور استانبول (İstanbul Boğazı) باریکه آبی است در کشور ترکیه که قاره‌های آسیا و اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند. این تنگه که مسیر اتصال دریای مرمره و دریای سیاه می‌باشد از وسط شهر استانبول می‌گذرد یا به عبارتی استانبول در دو سوی تنگه بسفر واقع شده است. طول تنگه بسفر حدوداً به ۳۰ کیلومتر می‌رسد و عرض آن متغیر بوده و در قسمت‌های مختلف چیزی بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ متر است.

پل بسفر استانبول

چرا پل بسفر؟

  • اولین پل دائمی ست که دو قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل کرد.
  • یکی از برترین جاذبه های شهر استانبول است.
  • کمتر کسی ست که در سفرش به استانبول از روی این پل نگذرد و یا یک عکس یادگاری با آن نگیرد.
  • با گذر از روی این پل می توانید سفری به دو قاره داشته باشید.
  • از این سازه به عنوان مروارید تنگه بسفر یاد می کنند.
  • در کنار پل بسفر اول، کافه ها و رستوران های متعددی وجود دارد و همچنین تعدادی از جاذبه های معروف استانبول هم در نزدیکی این پل واقع شده اند.
  • زمانی که به تماشای پل بسفر می نشینید به این فکر کنید که نخستین بار داریوش اول، ایده ساخت پلی بر تنگه بسفر را اجرایی کرد.
پل بسفر استانبول

تغییر نام پل بسفر به پل شهدای 15 ژوئیه

از آن جایی که پل بسفر اولین پلی بود که بر روی تنگه بسفر کشیده شد، این پل را به سادگی بسفر نامیدند. اما در سال 2016، رویدادی به وقوع پیوست که در نهایت باعث تغییر نام رسمی این پل شد. در تاریخ 15 ژوئیه 2016، در حین کودتای نافرجام ترکیه پل بسفر به وسیله عده ای از نیروهای ارتش ترکیه مسدود شد. در حین این ماجرا این افراد تعدادی از نیروهای پلیس و شهروندان ترکی را اسیر کردند و متاسفانه عده ای هم جان باختند. نیروهای ارتش حتا با تانک های شان از روی وسایل نقلیه عبور کردند؛ اما در نهایت فردای این روز، تسلیم پلیس و مردم معترض ترکیه شدند. گفته می شود که در حین این کودتا 41 پلیس و دو سرباز طرفدار حکومت جان باختند و از کودتاگرها نیز 104 تن کشته شدند.

در راستای همین ماجرا، در تاریخ 25 ژوئیه 2016، نخست وزیر وقت ترکیه، بن‌علی ییلدیریم (Binali Yıldırım) اعلام کرد که زین پس نام رسمی پل بسفر به “پل شهدای 15 ژوئیه” تغییر پیدا می کند.

پل بسفر استانبول

برج های پل بسفر

در دو سوی پل اول بسفر دو برج فلزی با ارتفاع 165 متر قرار دارد که در کشور ایتالیا ساخته شده اند و زمانی که آن ها را به ترکیه آوردند، قسمت های مختلف برج را به روی هم سوار کردند.

در چهار سال ابتدای ساخت پل، عابران پیاده می توانستند از طریق آسانسورهایی که درون برج های دو سوی پل تعبیه شده اند به بالا بروند و منظره ای متفاوت از شهر را تماشا کنند؛ اما در حال حاضر هیچ یک از مردم یا رسانه های تبلیغاتی اجازه استفاده از آسانسورها را ندارند.

پل بسفر استانبول

بازدید از پل بسفر استانبول

اگر در تور استانبول به سر می‌برید یا در فکر برنامه ریزی برای آن هستید حتما دیدار از این پل منحصر به فرد را در برنامه‌های خود بگنجانید چرا که این شاهکار بنا شده بر تنگه بسفر یکی از زیباترین مناظر ممکن از استانبول و تنگه بسفروس را به شما نشان می‌دهد. دریای آبی، آسمانی آفتابی، تپه‌های سرسبز و نمایی از بناها و ساختمان‌های قدیمی و ویلاهای لوکس و شکیل با اسکله‌های خصوصی در پیرامون این پل و قایق‌های کوچک و بزرگ تجاری و ماهیگیران محلی، همه و همه تجربه‌های فوق العاده ای است که هنگام عبور از پل بسفر استانبول به زیباترین شکل ممکن قابل لمس هستند.
از جمله مناظر بی نظیری که از روی پل بسفر استانبول قابل رویت است نمایی از قصر زیبای دلمه باغچه و مسجد آبی شهر استانبول است. شما می‌توانید برای عبور از روی این پل از تاکسی و یا متروباس استفاده نمایید.

به علاوه بهترین راه برای دیدن پل بسفر استانبول و لذت بردن از نمای زیبای آن و تنگه بسفر، استفاده از قایق‌های عمومی است. این قایق‌ها هر روز از ساعت ۱۰:۳۰ دقیقه صبح در اسکله پل بسفر استانبول مستقر هستند و برای متقاضیان یک گردش خوش آیند و لذت بخش فراهم می‌کنند.

آدرس پل بسفر استانبول

Kuzguncuk Mahallesi, Boğaziçi Köprüsü, Üsküdar/İstanbul, Turkey

مسجد بایزید استانبول ترکیه

مسجد بایزید در شهر استانبول واقع شده است مسجدی تاریخی در دل محله تاریخی فاتیح است. این مسجد بایزید به عنوان با شکوه ترین و بزرگترین مسجدی است که در دوره حکومت عثمانی ساخته شده است.

حکومت عثمانی به عنوان قدرتمندترین و طولانیترین دوره حکومت مسلمانان در تاریخ است و از سال ۱۲۹۹ آغاز شد و در سال ۱۹۲۳ به پایان رسیده است و گستره‌ای از شمال افریقا تا غرب اروپا را در سیطره حکومت خود داشته است. قسطنطنیه یا استانبول امروزی در طی این قرون پایتخت این امپراطوری بزرگ بوده است. سلاطین حکومت عثمانی که مسلمانانی سنی مذهب و معتقد بودند همواره به ساخت مسجد و ابنیه اسلامی علاقه داشته و این عمل به عنوان ذخیره‌ای معنوی و نمایشی برای قدرت خود می‌نمودند.

مسجد بایزید استانبول

اغلب مساجد شهر استانبول به‌صورت مجموعه‌ای مشتمل بر هسته اصلی که مسجد هست و در اطراف آن مدرسه، یتیم‌خانه، حمام و بازار و حوزه علمیه می‌باشد. اغلب سلطان و خانواده آن در مسجدی که ساخته می‌شد پس از مرگ دفن می‌شدند. وجود این تفکر در شاهان عثمانی سبب شده‌ات که شهر استانبول به عنوان شهری با بیشترین تعداد مساجد شناخته شود و در هر محله آن تعداد کثیری مسجد وجود داشته باشد که اغلب انها هنوز برپا هستند و مناسبات مذهبی در آنها اجرا می‌شود.

مسجد بایزید استانبول

تاریخچه مسجد بایزید استانبول

سلطان بایزید دوم به در ترکیه به بایزید ثانی معروف است که از سال ۱۴۸۱ تا ۱۵۱۲ بر سرزمین عثمانی حکومت نمود او در دوران حکومت خود مساجد و مدارس بسیار را بنا نهاد که مهم‌ترین آن‌ها مسجد بایزید ثانی است.

مسجد بایزید استانبول به عنوان باشکوهترین مسجد عثمانی نماد قدرت این امپراطوری است. بایزید با ساخت مسجد بایزید بنیان نوعی از تفکر سازه‌های عثمانی – اسلامی را در ترکیه بنا نهاد که پس از او این رویه در اخلاف او ادامه پیدا نمود و سبب ساخت صدها بنای زیبا گردید. ساخت مسجد بایزید استانبول از سال ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۵ به درازا کشید و این مسجد اولین مسجدی است که در آن سبک معماری عثمانی و اسلامی با هم تلفیق گردیده است. معمار این بنای زیبا یعقوب شاه است. در کنار این بنای زیبا مقبره سلطان بایزید دوم و فرزندانش است.

مسجد بایزید

معماری مسجد بایزید

مسجد بایزید یکی از زیباترین نمونه‌های مساجدِ دارای «تابخانه» (جایی برای اسکان و اطعام فقرا در زمستان) یا دارای «زاویه» است که در معماری اوایل عهد عثمانی بسیار رایج بود.

در ساخت و تزیین این مسجد، که نقشه و طرحی بدیع و زیبا دارد، نیز دقّت‌ ها و ظرافت‌ های فراوان مشاهده می‌شود. دو اتاق گنبدپوش کناری، تابخانه است و مانند خانه‌های آن عصر، بخاری دیواری با طاقچه ‌های گچ بری شده فرو رفته دارد.اطراف مسجد بایزید را دیواری احاطه کرده بود و آشپزخانه و دارالاطعامی در گوشه‌ ای قرار داشت که امروز از میان رفته است.

مسجد بایزید 1 1

مسجد با سنگبُری بسیار با سلیقه و همچنین با مصالح رنگی ساخته شده و شبستان آن، رواقی دارد با پنج طاق تیز از مرمر سفید و سنگ سرخ که بر پنج پایه سنگین و کلفت استوار است. علاوه بر آن، در فاصله طاق‌ ها گل و بوته ‌هایی برجسته، به صورت گل میخ، نقش کرده‌ اند. در قسمت درونی دوتا از آن ‌ها با خطّ کوفیِ در هم رفته، چهار کلمه محمد نقش شده، و رویه بیرونی رواق با پیشامدگی‌ هایی مقرنس و اشکال هندسی تزیین شده است. درون گنبد میانی شبستان مقرنس کاری و آراسته به اشکال لوزی، و درون گنبدهای دیگر صاف، منقّش و حلزونی است.

ویژگی دیگر این مسجد که در هیچ‌یک از مساجد دیده نمی‌شود، داشتن دو حوض فواره‌دار در چپ و راستِ سکوی شبستان است. در انتهای ایوان گنبدپوش ورودی که پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد، دری است با تارک آراسته به لچک های مقرنس در فاصله میان قسمت پایین لچک ها و طاقِ در، کتیبه و تزیینات برجسته ‌ای هست، و در دو طرف محرابک ها قرار گرفته‌اند.

مسجد بایزید 2

از دو محوّطه اصلی مسجد، اوّلی با گنبدی به قطر ۷۰ / ۸ متر پوشیده شده و دارای چهل چراغ است که ظاهراً صحنی سر پوشیده بوده و سپس به قسمت اصلی افزوده شده است. به هر حال، ابتدا در وسط، حوضخانه ‌ای بوده است.

جایگاه اصلی نماز که کفِ آن یک پلّه بلندتر است، با گنبدی پست‌تر و باریکتر پوشیده شده است. گنبد با اشکالی مثلثی، به پایه‌ها پیوسته است. محرابی که بر ضلع سمت گنبد قرار گرفته، سنگی و پر از نقوش برجسته بسیار ارزشمند است. تزیینات محراب، با آن‌که استادانه صورت گرفته، بیش از حد، شلوغ و آشفته است.

پلّه‌های سنگی و باریکی که مابین اتاق‌های تابخانه جای گرفته، ضمن آن‌که عبور به مقصوره‌های فوقانی را تأمین می‌کند، به بالای مناره هم راه دارد.

لنگه‌های در ورودی چوبی مسجد بایزیدپاشا، با اشکال هندسی متداخل و خطوط کنده‌کاری شده در قسمت های فوقانی، می تواند از شاه کارهای صنعت چوب ترک شمرده می شود. چند لنگه از پنجره‌های مسجد که تا امروز برجای مانده، نمونه‌هایی ساده ‌تر و ابتدایی‌ تر از صنعت چوب است.

مسجد بایزید 3

دسترسی به مسجد بایزید استانبول

مسجد بایزید استانبول در منطقه فاتیح در مجاورت بازار بزرگ شهر استانبول قرارگرفته است برای همین وسایل نقلیه عمومی فراوانی برای رسیدن به این محل وجود دارد. برای دسترسی به مسجد بایزید می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی آبی مانند اتوبوس‌ها دریایی و یا اتوبوس و تاکسی و تله اتاقک، استفاده نمایید. راه‌ترین روش برای رسیدن به این مکان استفاده از اتوبوس‌های شهری است. این مسجد در خیابان اردور قرار گرفته است. شما باید ابتدا وارد خیابان آتاتورک شوبد و در تقاطع با خیابان اردور وارد آن شوید و با کمی وارد مسجد شوید. هم چنین می‌توانید از تراموا برای رسیدن به مسجد بایزید استانبول استفاده کنید و در ایستگاه لاله لی پیاده شوید. روش دیگر استفاده از خط مترو است که ایستگاه Vezneciler درمجاورت مسجد قرار گرفته است.

آدرس مسجد بایزید استانبول

Beyazıt Mh., Ordu Cad., 34126 Fatih/İstanbul, ترکیه

محله اسکودار استانبول ترکیه

استانبول یکی از زیباترین شهرهای ترکیه و جهان است و با جاذبه های فراوانی که دارد مقصد محبوبی برای گردشگران به شمار می رود. استانبول منطقه ها و محله های مختلفی دارد که برخی از آن ها به دلیل توریستی بودن شهرت بیشتری پیدا کرده اند. محله اسکودار یکی از محله های معروف استانبول است که در بخش آسیایی و ددر ساحل شرقی تنگه بسفر قرار گرفته است. اسکودار یکی از پرجمعیت ترین مناطق مسکونی شهر است و از طریق کشتی مسافربری به اسم فِری به نقاط دیگر شهر و بخش اروپایی متصل می شود.

محله‌ی اسکودار استانبول

محله‌ی اسکودار در کدام قسمت از شهر استانبول واقع شده است؟

محله‌ی اسکودار در قسمت آسیایی شهر استانبول و در ساحل آناتولی تنگه‌ی بسفر قرار گرفته است. محله‌ی اسکودار از سمت شمال توسط مرز Beykoz از شرق توسط Umraniye و از جنوب شرقی توسط Atasehir و از جنوب توسط Kadikoy و از سمت غرب توسط تنگه‌ی بسفر احاطه شده است.
همچنین این محله در ساحل روبروی  مناطقی چون Besiktas,Beyoglu,Eminonu قرار گرفته است.

محله‌ی اسکودار استانبول

محله‌ی اسکودار استانبول در زمان حال به چه صورت است؟

محله‌ی اسکودار یکی از مناطقی است که آثار باستانی زیادی را در طی دوره‌های مختلف تاریخ به ویژه دوره عثمانی‌ها در خود جای داده.
یکی از این جاذبه‌ها قلعه دختر و یا قلعه دوشیزه است که برگرفته از افسانه‌ای است که بنا بر آن پدری طبق یک پیش بینی دخترش را در این قلعه حبس کرده که در برابر مار سمی که قصد کشتن او را دارد از او محافظت کند اما سرانجام دخترش توسط همان مار کشته می‌شود.
مسجد جامع میهری ماه سلطان که در روبروی میدان محله‌ی اسکودار روبروی اسکله واقع شده نیز یکی از آثار باستانی موجود در محله‌ی اسکودار است که در سال ۱۵۴۸ و توسط سلطان سلیمان برای دخترش میهری ماه سلطان ساخته شده است. قابل ذکر است که مقبره میهری ماه سلطان دو پسر سلطان سلیمان و وزیر اعظمش ابراهیم پاشا نیز در این مسجد قرار گرفته.

محله اسکودار

گورستان تاریخی کاراجا احمد نیز که بر روی تپه‌های سرسبز و در ۵۰ کیلومتری محله‌ی اسکودار و قرار گرفته یکی دیگر از آثار باستانی و دیدنی این منطقه است.
همچنین محله‌ی اسکودار یکی از مناطقی است که گردشگران تور استانبول عاشقش می‌شوند چرا که مملو از بوی خوش دریا و صدای مرغان دریایی که گوش شما را نوازش می‌دهد و نمایی زیبا از کشتی‌هایی که در اسکله این محله در رفت و آمدند ، می‌باشد.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید فیلم معروف کوزی گونی نیز در محله‌ی اسکودار فیلم برداری شده است.

محله اسکودار

جاذبه های دیدنی محله اسکودار

  • مسجد مهرماه سلطان
  • برج دختر ؛ Maiden’s Tower
  • کاخ بیلربئی ؛ Beylerbeyi Sarayı
محله اسکودار

محله اسکودار برای چه مسافرانی ایده آل است؟

بسیاری از مسافرانی که چه از طریق تور استانبول یا به صورت شخصی به این شهر سفر می کنند تمام وقتشان را در بخش اروپایی و مناطق توریستی و مراکز خرید می گذرانند. بنابراین شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که اصلا چرا باید به محله اسکودار و بخش آسیایی استانبول برویم؟ اگر دوست دارید تجربه ای واقعی از شهر استانبول داشته باشید و با سبک زندگی مردم محلی آشنا شوید، اگر دوست ندارید تنها یک توریست باشید و می خواهید استانبول واقعی را کشف کنید و اگر دوست دارید با فرهنگ اصیل مردم شهر آشنا شوید بدون شک عاشق اسکودار خواهید شد. در این محله می توانید با مردم محلی آشنا شوید، با آن ها گپ بزنید و از زندگی واقعی مردم استانبول در یکی از قدیمی ترین محله های شهر لذت ببرید.

محله اسکودار 1

چطور به اسکودار برویم؟

دسترسی به اسکودار بسیار ساده و راحت است. از تمام بخش های آسیایی شهر می توانید با اتوبوس یا دولموش خود را به محله اسکودار برسانید. از محله کادیکوی از طریق اتوبوس همگانی یا دولموش در ظرف ۱۰-۱۵ دقیقه به اسکودار می رسید.

از منطقه بشیکتاش که در بخش اروپایی قرار دارد هم با استفاده از کشتی های فِری یا قایق های ۲۴ ساعته می توانید به این محله بیاید.

مسجد ایوب سلطان استانبول ترکیه

شهر استانبول با تمام جلوها و زیبایی‌های دنیایی‌اش، با همه زرق‌وبرق‌ها و فروشگاه و ساختمان‌های بلند و مدرنش، با تمام بازارهای شلوغش، شهری است که در دل خود انسان‌های بزرگی را جای‌داده است مردان و زنانی که در زمان خود انسان‌های بزرگ و تأثیرگذاری بوده‌اند در این شهر  مقبره  سی‌وشش تن از یاران پیامبر اسلام آرمیده است، مسجد جامع ایوب سلطان ، آرامگاه ایوب انصاری یکی از نزدیکترین یاران پیامبر است. مسجد ایوب سلطان استانبول اینک مقدس‌ترین مسجد استانبول است زیارتگاهی برای نیایش، محلی معنوی که شکوه یاران پیامبر را به رخ می‌کشد.

مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

از نظر بعضی افراد آرامگاه ایوب سلطان در مقایسه با مسجد ایوب سلطان از زیبایی های بیشتری برخوردار است. آرامگاه ایوب سلطان در طول دوره های مختلف به وسیله قطعه های کاشی و آجری آراسته شده است و جلوه خاصی به آن بخشیده است، به طوری که نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. قابل ذکر است که آرامگاه ایوب سلطان به عنوان مقدس ترین و مهم ترین زیارتگاه استانبول İstanbul به شمار می رود. برخی از وسایل شخصی حضرت محمد (ص) در ساختمانی که آرامگاه ایوب سلطان را در بر می گیرد، نگهداری می شود.

مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

معماری مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

مسجد  ایوب سلطان نیز مانند اغلب مساجد ترکیه دارای معماری عثمانی است، این مسجد به‌عنوان اولین مسجد عثمانی دارای نقش تأثیرگذاری بر معماری مساجد بعدی خود داشته است. دستور ساخت مسجد جامع ایوب سلطان مربوط به سال ۱۴۵۳ میلادی است که سلطان محمد فاتح دوم دستور ساخت این مسجد را صادر نمود. این مسجد دارای یک گنبد مرکزی و گنبدهای کوچک پیرامونی است. فضای داخلی  دارای ستونهای بزرگ است پوشش دیوارهای مسجد سنگ مرمر سفید رنگ است.

مسجد دارای یک منبر سنگی بسیار بزرگ زیباست. چلچراغ‌های بزرّگ به سبک عثمانی به همراه پنجره هایی مشبک با شیشه‌های رنگی نور داخل مسجد را تأمین می‌کنند. مسجد دارای دو گلدسته بلند است. در فضای داخلی مسجد جامع ایوب سلطان کتیبه‌هایی که بر روی آن اسامی مقدس و اسامی خلفای اربعه نوشته‌شده است نصب گردیده است.

مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

مراسم برگزار شده در مسجد جامع ایوب سلطان و قبرهای اطراف آن:

  • مراسم تاجگذاری و “شمشیر عثمان” شاهزاده های عثمانی
  • قبر سوکلو محمد پاشا ( Sokollu Mehmet Paşa )،
  • قبر ضیاء عثمان صبا ( Ziya Osman Saba )
  • قبر فوضی چخماق ( Fevzi Çakmak )
مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

بازدید از مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

تور استانبول می‌تواند برای شما یک سفر منحصربه‌فرد برای شما باشد و با کوله باری از لذت و تجربه شمارا رهسپار کند ، شماِ علاوه بر بازدید از مسجد جامع ایوب سلطان  می‌توانید به اماکن زیبای اطراف آن نیز  که بسیار زیبا و دیدنی هستند، سری بزنید در کنار تجربه تفریحات مدرن و خرید کمی به سفر معنوی بروید. مسجد جامع ایوب سلطان به علت قداستی که داراست به‌عنوان نگین درخشان شهر استانبول سبب گردآمدن تعداد کثیری موزه، یادمان‌های تاریخی، مسجد و گورستان‌های تاریخی شده است که در نوع خود تبدیل به مجموعه‌ای بی‌نظیر شده است تعدادی از این اماکن عبارت‌اند از:

  • بازار بزرگ شهر استانبول
  • مسجد شاهزاده کامیل
  • بنای ابراهیم پاشا
  • رستوران سنتی تاشان در شمال مسجد لاله لی
  • بنای ایسا سلطان
  • مسجد ولیده سلطان
  • مکان واقعه تاریخی Vezir Mirmiran Mehmet Ağa Kabri
  • Turgay Hantal Mezarlık
  • موزه کافر پاشا
  • مسجد راشد سلطان
  • همچنین مراکز خرید سنتی فراوانی در اطراف مسجد جامع ایوب سلطان وجود دارد که در آن اشیا و پوشاک سبک دوره عثمانی به فروش می‌رود، که شما با دیدن آن‌ها قطعاً شگفت‌زده خواهید شد.
مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

دسترسی به جامع ایوب سلطان استانبول

مسجد جامع ایوب سلطان  در منطقه شاخ طلایی شهر استانبول قرارگرفته است برای دسترسی به این محل می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی آبی مانند اتوبوس‌ها دریایی و یا اتوبوس و تاکسی و تله کابین، استفاده نمایید.

مسجد جامع ایوب سلطان در بلوار بهاریه در خیابان بالابان قرارگرفته است. بازدیدکنندگان می‌توانند با استفاده از تراموای برقی به تپه پیر لوتی بروند که در بهارخواب‌های شیب‌دار این تپه مقبره‌هایی قرار دارند و فضای سرسبز و زیبایی چشم‌انداز وسیع شاخ طلایی است.

آدرس مسجد جامع ایوب سلطان استانبول

Merkez Mh., Camii Kebir Cd. No:1, 34050 Eyüp/İstanbul, ترکیه

مسجد عرب استانبول ترکیه

مسجد عرب استانبول در ترکیه به عنوان اولین عبادتگاه مسلمانان دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است. این مسجد تاریخ گویایی فصل جدیدی از سرنوشت این سرزمین است، فصلی که مسلمانان به این سرزمین وارد شدند و تقریباً همه چیز را تغییر دادند. تا قبل از ورود مسلمانان مسیحیت دین رسمی کشور بود و کلیساها و کشیشان دارای مرتبه و مقام والایی بودند اما با ورود مسلمانان تمام نمادهای دینی تغییر کردند و اسلام به عنوان دینی که اعراب آن را به قسطنطنیه آورده بودند سبب ایجاد موجی جدید از فرهنگ عربی در این منطقه شد.

مسجد عرب استانبول

استانبول را شهر مساجد نامیده‌اند و مسجد عرب به عنوان اولین مسجد این شهر طلیعه دار این مهم بوده است. هر روز از مناره‌های مساجد این شهر صدای اذان اذان گویان فضا را آکنده از صوت الهی می‌کند گویی اولین بار که مؤذن در مسجد عرب استانبول هر روز بارها از گوشه گوشه این شهر تکرار می‌شود.

استانبول در ظاهر شهری است همانند همه شهرهای دیگر اما وقتی تاریخ این شهر ورق می‌خورد داستان‌های بسیاری بر ملأ می‌شود. سرنوشت مردمانی که در گذر زمان بانی کارهای بزرگ، جنگ‌های خونین، حکومت‌های باشکوه و صنعت و تجارت بوده‌اند. مساجد شهر استانبول به عنوان بارزترین نمادهای مذهبی در طول ۱۰۰۰ ساله گذشته خود گویای سرنوشت این سرزمین‌اند.

مسجد عرب استانبول

معماری مسجد عرب استانبول

مسجد عرب دارای سبک گوتیک و معماری روم شرقی است. این مسجد به عنوان اولین مسجد در ترکیه از معماری سبک عثمانی که حدود ۷۰۰ سال پیش در این کشور مرسوم شد هیچ نشانی ندارد. مسجد عرب در دوطبقه ساخته‌شده است. متریال اصلی بنا از چوب می‌باشد. جالب است بدانید که این مسجد تاریخی فاقد گنبد می‌باشد. سقف مسجد از چوب ساخته‌شده است دیوارها گچی هستند و در این راستا به علت معماری خاص آن محرابی گچی در سمت قبله ساخته‌شده است که بسیار ساده است، در وسط صحن اصلی مسجد یک منبر جایی که نسبت به منبر مساجد دیگر پهن است تعبیه‌شده است.

مسجد عرب استانبول

مسجد دارای فقط یک مناره است که برای اذان‌گو ساخته‌شده است و در حیاط جلوی مسجد یک سقاخانه وجود دارد که دارای گنبدی با سبک عثمانی است. در اطراف این سقاخانه اشعار ترکی با حروف فارسی نوشته‌شده است. متریال داخلی مسجد چوب، گچ است اما دیوارهای خارجی از سنگ ساخته شده است که تقریباً زنگ قرمز دارد.

در تور استانبول یه عنوان یک طرح گردشگری حتماً به مسجد عرب به عنوان اولین و ساده‌ترین مسجد استانبول حتماً سری بزنید تا با مقایسه آن با مساجد دیگر روند تاریخی این شهر را دریابید.

مسجد عرب استانبول

بازدید مسجد عرب

مسجد عرب در منطقه گالاتا واقع شده است که از مناطق تاریخی شهر استانبول است. این منظقه مملو از آثار باستانی بسیار زیادی است که می‌توان بسیار جذاب و دیدنی باشد. وجود انواع موزه‌ها، عمارات تاریخی و مساجد از محسنات این منطقه است. با یک پیاده روی ساده می‌توان آثار تاریخی و مراکز خرید زیادی را بازدید کرد. از مهمترین اماکن موجود در اطراف مسجد عرب می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • موزه مدرن استانبول
  • حمام ترکی و تاریخی قلیچ علی پاشا
  • بنای Tophane kasri
  • بنای تاریخی tophane-i-amire kultur ve senat merkazi
  • مدرسه تاریخی قلیچ علی پاشا
  • بنای تاریخی عمر آقا
  • عمارت تاریخی گالاتا
  • میدان سیاسی تقسیممم
  • مسجد تحت الارض
مسجد عرب استانبول

دسترسی به مسجد عرب استانبول

مسجد عرب در شرق شهر استانبول و در محله توپخانه واقع‌شده است، برای همین دسترسی به این مکان تاریخی به‌راحتی توسط وسایل نقلیه عمومی میسر است.. یکی از جذاب‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این بنای زیبا از طریق اتوبوس‌های دریایی است و هم‌چنین استفاده از قطار شهری و تاکسی است. از طریق پل گالاتا و خیابان کاراکای، بهترین راه برای رسیدن به مسجد عرب است هم چنین مسیر دیگر از طریق پل آتاتورک و خیابان کاراکای است. در این خیابان مسیر تراموا وجود دارد و در نزدیک مسجد در ایستگاه مسجد عرب می‌توانید پیاده شده و به مسجد برسید. در تور استانبول شما می‌توانید با استفاده از امکانات اطلاعاتی آن به‌راحتی به اماکن موردنظر خود برسید.

آدرس مسجد عرب استانبول

Arap Cami Mahallesi, 34420 Beyoğlu/استان استانبول، ترکیه

پارک آبی آکوا دلفین استانبول ترکیه

اگر در تور استانبول از دیدن بناهای تاریخی و گشت و گذار در مراکز خرید خسته شدید تفریح در پارک های آبی استانبول می تواند گزینه ای فوق العاده برای رفع خستگی و بازیابی نشاط و سرزندگی باشد . پارک آبی آکوا دلفین استانبول (Aqua Club Dolphin Istanbul) مجموعه ای تفریحی و مجهز در قسمت اروپایی این شهر است که گردشگران می توانند لحظاتی شاد را در آن تجربه کنند . در ادامه سعی شده اطلاعاتی کامل در مورد این مجموعه آبی در اختیار علاقه مندان قرار گیرد با ما همراه باشید .

پارک آبی آکوا دلفین 4

درباره پارک آبی آکوا دلفین استانبول

پارک آبی دلفین پس از پارک آبی آکوا مارین و در سال 2001 افتتاح شده است و بزرگترین پارک آبی شهر استانبول محسوب می شود . پارک دلفین در غرب استانبول و در منطقه باغچه شهیر قرار دارد . این پارک آبی روباز استانبول در فصل هایی که امکان استفاده از تفریحات آبی وجود دارد یعنی از اردیبهشت تا شهریور ، درهای خود را به روی مردم می گشاید . در این مجموعه آبی ، شو دلفین ها نیز اجرا می شود . با پرداخت هزینه جدا میتوان با دلفین ها شنا کرد و عکس یادگاری گرفت . در دلفین لند پارک آبی 11 دلفین ، 3 فک و 4 کوسه در استخر مخصوص نگهداری میشوند . اگر به ماهی ها علاقمندید میتوانید در آکواریوم این پارک آبی ، آنها را ببینید .

پارک آبی دلفین استانبول

قیمت بلیط پارک آبی دلفین استانبول :

هزینه بلیط آقایان در طی هفته ۵۰ لیر و آخر هفته ۵۰-۶۰ لیر
هزینه بلیط خانم ها در طی هفته ۲۰ لیر و آخر هفته ۴۵ لیر
هزینه بلیط کودکان ۵ تا ۱۲ سال در طی هفته ۲۵ لیر و آخر هفته ۳۵ لیر
هزینه بلیط کودکان ۰ تا ۴ سال : رایگان

پارک آبی دلفین استانبول

چگونه برویم؟

والا راه های رسیدن به آکوا کلاب دلفین زیاده اما خب این مرکز تفریحی خودش تو همه نقاط شهر سرویس رایگان تو یه ساعت هایی گذاشته

مثلا مبدا ما که تقسیم هستش میدون تقسیم  اونجا جلوی ساختمون آ ک م ساعت هشت و نیم تا نه و نیم سرویس میاد.

یا اگه به این سرویس ها نرسیدین از تقسیم با خط ۷۶ ای یا ۷۶ دی میتونید برید.

پارک آبی دلفین استانبول

ساعت کاری و بلیط پارک آبی دلفین استانبول

بسته به آب و هوا ، پارک آبی آکوا دلفین در طی ماه های اردیبهشت تا شهریور مشغول به کار است و هر روزه از ساعت 10 صبح تا 20 باز می باشد . توجه داشته باشید که قیمت بلیط این مجموعه در روزهای میانی و آخر هفته متفاوت است .

غذا در استانبول

Menemen (املت ترکی)

باقلوا استانبولی

این غذای لذیذ در واقع نوعی املت به سبک ترکی است. برای تهیه‌ی آن از پیاز سرخ شده، فلفل و گوجه استفاده می‌کنند. زمانی که این مواد پخت، تخم مرغ، سبزیجات معطر و ادویه به آن می‌زنند. یک غذای ساده و ارزان که تهیه‌ی آن بسیار راحت است و طعمی لذیذ و اعتیادآور دارد. اهالی این کشور معمولا املت را برای وعده‌ی صبحانه می‌خورند. نام این غذا با توجه به منطقه‌ی Menemen در ازمیر نام‌گذاری شده است. گوجه ماده‌ی اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این غذا در ابتدا یعنی در دهه‌ی ۱۹۲۰ فقط در این منطقه پرورش داده می‌شد.

این غذا گرچه بسیار ساده به نظر می‌رسد اما با افزودن مواد مختلف می‌توان در آن تنوع ایجاد کرد. مثلا گاهی در تهیه‌ی آن از پنیر، گوشت چرخ کرده، قارچ، سوسیس و حتی مرغ و بادمجان هم استفاده می‌کنند.

مزه

مزه

مزه در واقع نوعی پیش‌غذا است. در رستوران‌های سنتی، پیشخدمت با یک سینی بزرگ از انواع متنوع مزه سر میز شما می‌آید و شما این امکان را دارید تا از میان این همه طعم متنوع و جدید، هر کدام را که خواستید انتخاب کنید. نان برشته تکمیل‌کننده‌ی انواع مزه است. از مشهورترین و رایج‌ترین انواع مزه می‌توان موارد زیر را نام برد:

بادمجان کبابی و ماست (Patlıcan Ezmesi)

سالاد بادمجان کبابی (Patlıcan Salatası)

بادمجان سرخ شده با سس گوجه (Şakşuka)

دیپ ماست نعنایی (Haydari)

کباب Kuyu Kebabı

کباب ترکی

یکی دیگر از غذاهای استانبول و ترکیه، کباب Kuyu Kebabı است. این کباب در اصل متعلق به شهر Kastamonu در منطقه‌ی غرب دریای سیاه است. نام این کباب را با توجه به سبک پختن آن انتخاب کرده‌اند. کلمه‌ی kuyu به معنای گودال است. در اصل برای تهیه‌ی این غذا گوسفند یا بره‌ی کامل را بدون اعضای داخلی بدن داخل گودال و روی زغال می‌پزند. برای عطر دادن به این غذا از شاخه‌های درخت کاج استفاده می‌کنند.

اسکندر کباب (Iskender Kebap)

کباب سنتی اسکندر

برای تهیه‌ی این کباب هم مثل بسیاری از انواع کباب، قطعات گوشت را می‌کوبند با مواد مختلف طعم‌دار می‌کنند، به سیخ می‌کشند و روی آتش کباب می‌کنند. قطعات کوچک کباب را با نان پیده نوعی نان شبیه پیتا سرو می‌کنند. این نان‌ها با کره و سس گوجه پوشانده می‌شوند.

در کنار این غذا ماست هم قرار می‌دهند و می‌توانید از کره و سس گوجه‌ی بیشتری برای طعم دادن به غذا استفاده کنید.

آدانا کباب (Adana Kebap)

کباب آدانا

اگر از علاقه‌مندان به غذاهای گوشتی هستید، این غذا را در سفر به استانبول باید امتحان کنید. نام این کباب با توجه به شهر آدانا در جنوب شرقی ترکیه نام‌گذاری شده است. مواد تشکیل دهنده‌ی این غذا محدود است و البته مراحل آماده سازی و پخت آن مخصوص است. برای تهیه‌ی آن از گوشت گوسفند و دنبه استفاده می‌کنند. به طور سنتی این گوشت باید از گوسفند نر زیر یک سال تهیه شود. گوسفند مورد نظر باید در محیط طبیعی رشد کرده باشد و از مواد طبیعی تغذیه کرده باشد. بعد از طی مراحل تمیز کردن و آماده‌سازی گوشت، آن را با ادویه‌ها و سبزیجات معطر محلی طعم‌دار و سپس کباب می‌کنند. این کباب را با نان لواش و پیاز و گوجه و فلفل کبابی سرو می‌کنند.

Lüfer

ماهی یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین غذاها در ترکیه است. در سفر به استانبول حتما انواع ماهی و غذاهای دریایی را امتحان کنید. اگر می‌خواهید از بین انواع ماهی یکی را انتخاب کنید، لوفر را در نظر بگیرید. لوفر از خانواده‌ی آبی‌ماهی است که معمولا بزرگ است و طعمی بسیار لذیذ دارد. تمیز کردن و خوردن این ماهی بسیار راحت است. اگر به انواع ماهی و غذای دریایی علاقه دارید، ماهی لوفر را باید امتحان کنید.

Mantı

این غذا که گاهی راویولی ترکی نامیده می‌شود، یک غذای داغ است که آن را با ماست سرد و سیر سرو می‌کنند. این غذا در واقع نوعی دامپلینگ است، یعنی خمیری که با مواد دلخواه پر و سپس پخته می‌شود. خمیر را به راحتی با آرد و آب و نمک تهیه می‌کنند. گاهی برای طعم دادن به آن از تخم مرغ هم استفاده می‌کنند. هر چقدر خمیر نازک‌تر باشد، غذا حرفه‌ای تر پخته شده است. مواد داخلی این دامپلینگ‌ها مخلوطی از گوشت چرخ کرده، پیاز و نمک و فلفل است. در ترکیه و همینطور شهر استانبول میتوانید آنرا به راحتی پیدا کنید.

البته این روزها همین غذا را با موادی متنوع از جمله سالمون، اسفناج و مرغ هم می‌توانید سفارش دهید. دامپلینگ‌ها را پس از پر کردن در آب، یا سس گوجه می‌پزند یا در کره سرخ می‌کنند. همراه با غذا معمولا ماست، سیر یا سس گوجه‌ی پخته شده با کره سرو می‌کنند. به دلخواه از انواع ادویه برای طعم دادن به این غذا استفاده می‌کنند.

کونفه (Künefe)

کونفه

کونفه که در زبان عربی به آن کنافه می‌گویند، یک شیرینی عربی است که با پنیر تهیه می‌شود. برای تهیه‌ی آن، پنیر بدون نمک را بین دو لایه کادایف قرار می‌دهند. کادایف رشته‌های نازک خمیر است. این شیرینی را گرم سرو می‌کنند چون باید تازه پخته و با شربت طعم‌دار شود.

این دسر ترکی، رنگ کهربایی دارد و برای تزیین آن از پودر پسته استفاده می‌کنند. پنیر بین دو لایه‌ی کادایف آب می‌شود و بافت و طعمی متفاوت ایجاد می‌کند. نرمی پنیر در کنار تردی کادایف، ترکیبی فوق‌العاده است که باید آن را امتحان کنید.

باقلوا

باقلوا

باقلوا یکی از بهترین دسرهای ترکی و شهر استانبول است که در ایران هم بسیار محبوب است. مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن عبارت است از خمیر فیلو، انواع مغزها و شربت. تهیه‌ی این دسر بسیار ساده است و البته به دقت و مهارت هم نیاز دارد. خمیر آن باید نازک باشد. انواع مغزها در تهیه‌ی این شیرینی به کار می‌رود که عبارت‌اند از گردو، فندق و پسته که در هر منطقه‌ای با منطقه‌ی دیگر متفاوت است.

مغزها را بین خمیر قرار می‌دهند، آنها را با کره می‌پوشانند و بعد از پخته شدن روی آن شربت می‌ریزند.

Kuru Fasulye، خوراک لوبیا

لوبیو در گرجستان

شاید فکر کنید خوراک لوبیا چشم بلبلی غذایی بسیار ساده است و جایگاهی در فهرست بهترین غذاهای محلی ندارد. اما بافت و طعم متفاوت این خوراک باعث شده که در این لیست قرار بگیرد. برای تهیه‌ی این غذا از کره، گوجه یا رب گوجه و لوبیا استفاده می‌کنند. ممکن است برای تهیه‌‌ی آن، گوشت هم به کار ببرند یا از بسطرمه (گوشت ادویه زده‌ی دودی گاو) استفاده کنند.

مراکز خرید استانبول

استانبول مال

استانبول مال

استانبول مال یکی از بزرگترین مراکز خرید در ترکیه و خانه‌ی برترین برندهای دنیا و ترکیه‌ای است. این مرکز خرید با ۳۵۰ فروشگاه، فودکورت، شهربازی سرپوشیده، مرکز آثار نمایشی و هنر خیابانی، پویایی مجزایی به نمایش می‌گذارد و به همین دلیل کاربردی‌ترین مرکز خرید با این مضمون است. آدلِر، یکی از گروه‌های سرمایه گذاری اماراتی، یک رستوران سه طبقه با مساحت ۱۰۰۰ متر مربع داخل استانبول مال و برای اولین بار در ترکیه افتتاح کرد. در این رستوران که در دبی و ابوظبی شعبه دارد، تمام غذاهای خاورمیانه سِرو می‌شود. استانبول مال دارای ۵ دهلیز است که ۳ تا از آنها بزرگ و ۲ تای دیگر کوچک و هر کدام مضامین متفاوتی دارند. این مال با ۸۳ پله برقی و ۴۲ آسانسور، برای بازدیدکنندگانش موقعیت مسیریابی و خرید آسوده را فراهم می‌کند.

استانبول مال که به مضمون تفریحی‌اش شناخته شده، دارای اولین شهربازی سرپوشیده‌ی ترکیه، Moipark است. این شهربازی دارای بازی‌های عظیم و هتل وحشت است که اولین بار کارش را در ترکیه، اروپا و خاورمیانه بر روی زمینی به وسعت ۱۲ هزار متر مربع با هزینه‌ی ۳۶ میلیون دلار آمریکا، آغاز می‌کند. بخش منحصر به فرد دیگر این مال، ۱۶ سینما با ۳۰۵۰ صندلی است که آن را تبدیل به بزرگترین مجموعه‌ی سینمایی ترکیه می‌کند.

استانبول مال که در ۲۳ کیلومتری غرب منطقه‌ی ایکیتلی قرار دارد، دارای نمای خارجی تماشایی‌ و سکوی دید باز با نمای وسیع از خطوط زیبای معماری و برج‌های مرتفع‌اش است. خیابان ایستیکلار، تعبیر معاصر یکی از خیابان‌های تاریخی استانبول، یک خیابان سه بانده و مخصوص عابرپیاده با مغازه و کافه‌های متنوع است که در بخش شرقی مال قرار دارد. از نظر زیبایی شناسی و معماری، استانبول مال از لایه‌های فرهنگی، طراحی، تاریخی، نمادها و موادی الهام گرفته که در طول قرن‌ها تکامل یافته و این شهر را تبدیل به یک کلان شهر منحصر به فرد اوراسیا کرده است.

استانبول مال با مضمون و واحدهای متفاوتی که ارائه می‌دهد، توجهات را به عنوان کاربردی‌ترین مرکز خرید ترکیه به خود جلب می‌کند. در حالی‌که استانبول مال که افتخار دریافت بسیاری از جوایز بین‌المللی(حتی در حین ساخت) را دارد، جایزه‌ی “بهترین پروژه‌ی کاربرد مختلط” و “پروژه‌ی بهترین توسعه‌ی مرکز خرید” را در سال ۲۰۱۱ را دریافت کرده است.

ایستینیه پارک

مرکز خرید ایستینیه پارک در شهر استانبول دارای ۳۰۰ فروشگاه، اولین سینمای IMAX، برترین برندهای محلی و بین‌المللی، کافه و رستوران‌های خاص است. این مرکز خرید، محیط سبک زندگی شهری منحصر به فردی دارد و بر یک “آمفی تئاتر” توپوگرافیکی طبیعی از همسایه‌های مسکونی قرار دارد. در بالای آن، یک میدان ورودی بزرگ دایره‌ای در میان مرکز تفریحی روباز و منطقه‌ی فروشگاهی شیشه‌ای قرار دارد.

این مال مدرن در کنار فروشگاه‌های محسورکننده و یک مجموعه سینمایی به روزش، جایگاه تنوع زیادی از رستوران‌ها، کافه‌ها و حتی بازار مواد غذایی است. این مرکز خرید ثابت می‌کند که از روز افتتاح با فضاهای زندگی متنوع، برای مشتریانش مکانی متفاوت بوده است؛ فضاهایی جدید مانند منطقه‌ی مد، بلوار، میدان و بازار نوستالژیک! این مرکز خرید دارای فروشگاه‌های برندهای بزرگ لوکس بین‌المللی مانند دولچه و گابانا، دیور، پرادا، سلین، فِندی، هوگو باس، مکس مارا، زارا، منگو، دبنهایمز و دیگر برندها است. لوکس‌ترین و خاص‌ترین مغازه‌ها بیرون و در مرکز فضای بازی قرار دارند که از طبقه‌ی بالاتر قابل دسترسی است. خیابان برندهای ایستینیه پارک، یک فضای باز که مانند میدان اصلی شهر طراحی شده، نیز به نوبه‌ی خود در ترکیه یک نوآوری محسوب می‌شود.

ایستینیه پارک ارائه دهنده‌ی هنر، ورزش، خرید و آشپزی جهانی برای همه کَس است. این مرکز با ۳۰۰ فروشگاه و ۴۰ رستوران، اکنون نور چشم استانبول است. با این که این اعجوبه‌ی طراحی مناسب سلایق و نیازهای متعدد است،  با ۴۱ برند جدیدی که  وارد ترکیه کرده، ایستینیه پارک تفاوتش را با دیگر مراکز خرید نشان داده است. ایستینیه پارک که روحی تازه در ترکیه و استانبول دمیده، موفق شده تا به مقصدی ضروری برای افرادی شود که می‌خواهند یک روز خوب سپری کنند.

مرکز زورلو

مرکز زورلو تبدیل به پاتوق جدیدی در شهر استانبول تبدیل شده است. زورلو دارای مرکز خریدی لوکس، مرکزی برای هنرهای نمایشی، یک هتل ۵ ستاره، ادارات و منازل است. مرکز خرید زورل حدود ۱۸۰ فروشگاه متفاوت را در خود جای می‌دهد.

علاوه بر غول‌های مد مانند دولچه و گابانا، وَلنتینو، سنت لورن، تیفانی اند کو، فِندی، دیور، لویی ویتان، پرادا، بِربِری، کاوالی و چندین و چند برند دیگر، مرکز زورلو، در مساحت ۳۰۰۰ متر مربع منزل برندهای جذاب مد دیگری مانند گپ، تامی هیلفیگر، منگو، لاگوست و هم چنین بزرگ‌ترین فروشگاه H&M در ترکیه است.

مرکز خرید زورلو با رستوران‌های سطح بالایش بسیار متفاوت است. رستوران‌های بین‌المللی مانند تامز کیچن، جیمیز ایتالین و مورینی برای اولین بار به بازار ترکیه معرفی شده‌اند. رستوران‌های محلی مانند کوشه باشی، گونایدین، فار ایست و ول دان، برای مرکز خرید زورلو یک مفهوم جدید تعریف کرده‌اند. مرکز خرید زورلو تجربه‌ی فوق‌العاده‌ای از تماشای فیلم را با ۱۴ سینما و ظرفیت ۱۶۰۰ نفر برای دوستداران فیلم ارائه می‌دهد. مرکز هنرهای نمایشی زورلو یک شاهکار عظیم با ظرفیت ۳۵۰۰ نفر است. مرکز جدید برای هنرهای نمایشی و هنر مدرن، ورود گروه‌های مشهور و هنرمندان اجرایی را به روی صحنه خوش‌آمد می‌گوید. مرکز موسیقی استانبول که جایگاه هنرهای نمایشی متنوع مانند برادوی، فیلم‌های موزیکال و رقص است، موسیقی پاپ، کلاسیک، اپرا و جاز را ارائه می‌دهند.

رسیدن به مرکز خرید زورلو که در قلب شهر و در بخش اروپایی آن قرار دارد، از طریق مترو و دیگر اشکال حمل و نقل عمومی از تقریبا همه‌ی بخش‌های شهر قابل دسترسی است.

کانیون استانبول

کانیون، شناخته شده‌ترین مرکز خرید ترکیه،‌ یک واحه‌ی شهری در استانبول است. مرکز خرید افسانه‌ای جدید در سال ۲۰۰۶ در استانبول افتتاح شد و دارای ۳۷۰۰۰ متر مربع فضای فروشگاهی و ۲۶ طبقه‌ی تجاری و ۱۷۹ منزل مسکونی لوکس درون یک برج است. 

کانیون استانبول یک روش منحصر به فرد و ترکیبی خرید، سرگرمی و خرده فروشی در یک پوشش فوق‌العاده‌ی معماری است. کانیون دارای ۱۶۰ مغازه، ۹ سینما و مرکز ورزشی است. برندها، کافه‌ها و اجراهای فضای باز برتر محلی و جهانی در این فضای زنده قرار دارند.

کانیون منزلگاه برندهای تعیین کننده و معتبر و با خرده فروش مشهور مد، هاروی نیکلاس است. هم چنین اولین فروشگاه اپل در اروپای شرقی نیز در این مرکز خرید قرار دارد. هدف از ساخت کانیون، تشکیل قلب شهر بوده که مردم در حال زندگی، کار و خرید درون منطقه و ورای آن را به هم متصل کند. کانیون به جای یک مرکز خرید، شرکت یا محل زندگی استاندارد، بیشتر مانند بخشی اورگانیک از فضای شهری عمل می‌کند. کانیون استانبول جایگاه ۱۶۰ فروشگاه، سوپرمارکت غذاهای نادر، بازار خیابانی، سینما، رستوران، باشگاه و نواحی اجرای فضای باز است. برندهای برتر مد، لوکس، الکترونیک و سرگرمی دنیا تمام نیازهای خرید هر فردی را برآورده می‌کنند.

علاوه بر اینها، تجربه‌ی کلی و قدرت انتخاب در کانیون استانداردهای خرید را نه تنها در ترکیه، بلکه در کل ناحیه‌ی اروپای جنوبی تغییر می‌دهد.

پالادیوم

مرکز خرید پالادیوم استانبول که در بخش آسیایی استانبول قرار دارد، دارای برندهای مشهور ترک و بین‌المللی در یک فضای سبک زندگی منحصر به فرد است. پالادیوم در استانبول برای نمای بیرونی شیشه‌ای عظیمش شهرت دارد و با مغازه‌هایش در ۵ طبقه، یکی از برجسته‌ترین فضاها در شهر است.این مرکز خرید تعداد زیادی از برندهای محلی و بین‌المللی در منطقه‌ی آتاسحیر را در خود جای داده است.

هزینه‌ی ساخت پالادیوم استانبول حدود ۲۳۰ میلیون دلار بود و در سال ۲۰۰۸ افتتاح شد. این شاهکار نفیس مدرن دارای ۱۹۰ مغازه است که آن را تبدیل به یکی از بزرگترین مراکز خرید در شهر استانبول می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند در میان فروشگاه‌های برندهای جهانی‌ همچون گِس، میکائیل کروس، تامی هیلفیگر، زارا و پیرکاردین یا در اَوتلت‌های برندهایی مانند آدیداس و گپ گشت بزنند. پالادیوم در مقایسه با دیگر مراکز خرید استانبول، یکی از وسیع‌ترین و لوکس‌ترین تجارب خرید را ارائه می‌دهد. پالادیوم محیط خانوادگی سینمای بزرگ و فودکورتی با بیش از ۲۰ رستوران دارد.

 آکمرکز

آکمرکز یکی از مراکز خرید استانبول به شمار می‌رودکه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کنسول بین‌المللی مراکز خرید (ICSC) در سال ۱۹۹۵، آکمرکز را به عنوان بهترین مرکز خرید در اروپا انتخاب کرد. در سال ۱۹۹۶، آکمرکز به عنوان بهترین مرکز خرید دنیا توسط ICSC انتخاب شد و هم چنین بالاترین رتبه در زمینه‌ی طراحی و توسعه را دریافت کرد. با ۲۴۶ فروشگاه، آکمرکز، لباس‌های زنانه، مردانه، بچگانه، اسباب بازی، لوازم منزل، کفش، ورزشی، غرفه‌های کادو در کنار رستوران، سینما، آرایشگاه، بانک، صرافی، محصولات الکترونیکی، کفاشی، خیاطی و سوپرمارکت برای تمام نیازهای مشتریان ارایه می‌دهد.

 به تازگی اعلام شده که ۲۵ میلیون دلار برای برنامه‌ی حفظ موقعیت اول آکمرکز که پیشرو در خرده فروشی ترکیه است، هزینه‌ شده است. طراحی جدید شامل نوآوری جامع در معماری خارجی، طراحی داخلی، نورپردازی، علامت‌گذاری، سبک جدید برای رستوران و منطقه‌ی فودکورت است. تمام مرکز، حس جدیدی از خرید به سبک زندگی لوکس با توجه خاص به رسیدگی به بازدیدکنندگان با خدمات و تسهیلات خاص، القا می‌کند.

در طراحی این مرکز خرید به مدرن‌ترین روش، از طرح بوسفوروس (مشهورترین راه آب استانبول که اروپا را به آسیا متصل می‌کند) الهام گرفته شده است. مرکز جدید مملو از شکل‌ها و فضاهای ظریف و منحنی است.

مال برج ترامپ

مال برج ترامپ استانبول تجربه‌ی خرید از پنجمین شهر بزرگ دنیا را ارائه می‌دهد. مال برج ترامپ در استانبول، نخستین شعبه‌ با نام ترامپ در اروپا به شمار می‌رود که در سال ۲۰۱۲ افتتاح شد. ۱۷۵ فروشگاه ارائه دهنده‌ی ترکیب منحصر به فرد مد، سرگرمی و رستوران در مطیحی به مساحت ۴۳۶۰۰ متر مربع در مرکز خرید واقع در منطقه‌ی شیشلی قرار دارد. یکی از اصلی‌ترین نوآوری‌هایی مال برج ترامپ، مرکز خریدی برای کودکان است که مساحت آن به حدود ۹۰۰۰ متر مربع می‌رسد و در آن کودکان می‌توانند سرگرم شده و به فعالیت‌ بپردازند. “فروشگاه کودکان” که به طور خاص برای کودکان طراحی شده، خانه‌ی اولین تئاتر دیزنی با ظرفیت ۶۰۰ نفر است. پیور فیتنس، یک برند در حال پیشرفت بین‌المللی در مساحت ۳۳۰۰ متر مربعی خدمات خود را ارائه می‌دهد. ساختمان کلی برج ۲۶۰.۰۰۰ متر مربع، شامل برج مسکونی ۳۷ طبقه و نیز برج ۳۷ طبقه‌ی اداری است.

فوروم استانبول

فوروم استانبول بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا است. این مرکز خرید دارای ۵۰۰۰ نفر کارمند و جایگاه ۲۸۰ برند محلی و بین‌المللی است. این مرکز خرید در سال ۲۰ میلیون بازدیدکننده دارد.بزرگ‌ترین جاذبه‌ی این مرکز خرید غول‌آسا تورکوآزو، آکواریومی دارای ۱۰،۰۰۰ گونه‌ی آبزی در مساحت ۸۰۰۰ متر مربع است. تورکوآزو، اولین و بزرگ‌ترین آکواریوم ترکیه است که فوروم استانبول را تبدیل به اولین مرکز خرید دنیا با وجود آکواریوم می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند از میان طولانی‌ترین تونل‌های زیرآب عبور کنند و زاویه‌ی ۲۷۰ درجه‌ای را تجربه کنند که به آنها اجازه‌ی یکی شدن با موجودات دریایی و با پوشیدن لباس غواصی و پریدن به داخل آب را می‎دهد.

فوروم استانبول منحصر به فرد است و بعد جدیدی به بازار خرده فروشی فعلی در منطقه می‌بخشند. طرح این مرکز تجربه‌ی شهری معاصری با بلوار، ورودی‌ها، دهلیزها، فضاهای آزاد و ساختمان‌های یادبود ارائه می‌دهد. اثر متقابل این عناصر، خیابان‌ها با مناظر زیبا، جاده‌های باریک با سایه‌های سنگین و میدان‌های اصلی با ویژگی‌های فضایی متفاوت ایجاد می‌کند. فضای بازی با منظره‌ی فوق‌العاده، برای فستیوال‌ها، کنسرت‌ها، بازارها و رویدادهای ورزشی بسیار مناسب است.

فوروم استانبول برنامه‌ی لیزر شگفت‌انگیزی برای ورودی دارد که کار ۱۵ هنرمند برتر زنده‌ی ترکیه را در سرتاسر ساختمان‌های برجسته‌ی استانبول به نمایش می‌گذارند.

فوروم استانبول تبدیل به نقطه‌ی مهمی خواهد شد که خریداران و بازدیدکنندگان را از تمام نقاط استانبول به خود جذب می‌کند.

جواهیر استانبول

جواهیر استانبول بزرگ‌ترین مرکز خرید اروپا و دو دومین مرکز خرید بزرگ دنیا است. مرکز خرید جواهیر دارای مساحت کل ۶۲۰،۰۰۰ مترمربع در ۶ طبقه است و هزینه‌ی ساخت آن ۲۵۰ میلیون دلار است. ۲۸۰ فروشگاه در آن قرار دارد که برخی از این برندها برای اولین بار در ترکیه به فروش می‌رسند؛ این مرکز ۲۴ رستوران فست فود و ۱۴ رستوران خاص دارد. زیر سقف این مرکز، سِن بزرگی برای برنامه‌ها و دیگر رویدادها، ۱۲ سینما شامل سینمای IMAX 3D وجود دارد. جواهیر دارای یک سینما برای کودکان، امکانات تفریحی و یک سالن بولینگ است. یک چرخ و فلک بزرگ داخل مرکز خرید می‌چرخد. بزرگ‌ترین ساعت دنیا که اعدادش هر کدام ۳ متر است و از سقف ۲۵۰۰۰ متری شیشه‌ای جواهیر آویزان است.

برخی از برندهای مشهور بین‌المللی داخل این مرکز خرید شامل دوروتی پرکینز، بِنِتون، اسپریت، زارا، آدیداس، داکرز، لیوایز، ریباک، کانورس، ناین وست، استارباکس، برگر کینگ، مک دونالد، کِی اف سی و پیتزا هات است.

ساپ پیره

ساپ پیره که به معنی یاقوت کبود است، مانند جواهری بزرگ در شهر استانبول می‌درخشد. ساپ پیره یک مرکز خرید و مسکونی لوکس و یکی از بلندترین ساختمان‌های بلند استانبول است. یک ساختمان که از قلب مرکز جدید استانبول، بویوکدِرِ کادسی، برخواسته است. یک ساختمان هوشمند، دوستدار محیط زیست، انرژی کارآمد با باغ‌های عمودی که رابطه‌ی میان انسان و طبیعت را حفظ می‌کنند که نه تنها دارای فضاهای اجتماعی، بلکه دارای بزرگ‌ترین محل تمرین گلف در استانبول است.

ساپ پیره‌ی استانبول در حال پیشرفت برای جایگزین کردن محیط زندگی برتر استانبول است. در باغ خانه‌تان در ارتفاع ۲۰۰ متری خیابان به تماشای مناظر شگفت‌انگیز استانبول بنشینید. ساپ پیره‌ی استانبول یا ساپ پیره، بلندترین ساختمان در منطقه‌ی تجاری استانبول است و دومین ساختمان بلند در استانبول و ترکیه (پس از الماس استانبول واقع در منطقه‌ی تجاری مسلک) است. ساپ پیره اولین ساختمان اکولوژیک ترکیه با دو روکش شیشه‌ای است که می‌تواند هوا را توسط حفره‌های موجود در هر ۳ طبقه دریافت کند.

به لطف این سیستم، ساکنان ساختمان از وضعیت آب و هوایی نامناسب و سر و صدای شهری آزرده نمی‌شوند و به علاوه این سیستم یک فضای حائل بین فضای خارجی و تجهیزات درونی فراهم می‌کند. جذب نور خورشید و اشعه‌های فرابنفش توسط سیستم پرده‌ای منحصر به فرد تضمین می‌شود که به طور مستقیم توسط کامپیوتر و با توجه به فصل و روز و ساعت تنظیم می‌شود. ساپ پیره با ۵۴ طبقه بالای سطح زمین قرار دارد و دارای سقف بزرگی با ارتفاع ۲۳۸ متر است. این ساختمان ارتفاع ساختاری ۲۶۱ متر شامل مناره‌ی مخروطی‌که بخشی از طراحی آن است.

فستیوال های شهر استانبول

جشنواره گل لاله: شهر استانبول از مراکز پرورش گل لاله است و ماه اردیبهشت جشنواره از گل های لاله در پارک اِمیرگان و یازده پارک معروف دیگر استانبول برگزار می شود.

فستیوال هیدیرِلِسدر این فستیوال که اواخر ماه می برگزار مردم ترکیه فصل بهار را جشن می گیرند.

فستیوال جاز استانبول: این فستیوال هر سال در اوایل ژوئیه برگزار می‌شود، برنامه های این جشنواره شامل اجرای موسیقی جاز، فولکور، بلوز و انوازه دیگر موسیقی های محبوب و مشهور به همراه موزیسین های پرطرفدار دنیا می باشد.

جشنواره خرید استانبول: از آنجایی که عده ی بسیاری از افراد برای خرید به این شهر سفر می کنند جشنواره ای به نام خرید در آن برگزار می شود که از ۷ تا ۲۹ ژوئن برگزار می شود.

فستیوال مولانا و درویش‌های چرخان: مشهورترین جشنواره ی استانبول بزرگداشت حضرت مولانا  شاعر پر آوازه ایرانی می باشد، که هر سال بین ۱۰ تا ۱۷ دسامبر برگزار می گردد. البته قونیه هشت ساعتی با شهر استانبول فاصله دارد اما طی کردن این فاصله به دیدن همچین فستیوالی می‌ارزد.

جشنواره دوسالانه استانبولبنیاد فرهنگ و هنر استانبول، از سال ۱۹۸۷ تا امروز، هر دو سال یک بار، جشنواره‌ای از هنر مدرن را در پایتخت فرهنگی اروپا برگزار می‌کند. هدف دوسالانه استانبول، ساخت فضایی مناسب برای هنرمندانی با فرهنگ‌های مختلف است تا با مخاطبان آثار خود دیدار کنند. این جشنواره از اواسط سپتامبر شروع می‌شود و تا اواسط نوامبر ادامه دارد.

راهنمای استفاده از تلفن همراه در استانبول

برای استفاده از تلفن همراه اگر به سفر توریستی به ترکیه ای رفته اید دو راه پیش رویتان است. اول این که دارندگان خطوط همراه اول و ایرانسل می توانند از خدمات رومینگ اپراتورهای خود استفاده کنند، اما خوب خدمات رومینگ هزینه بالایی دارد و اصلا مقرون به صرفه نمی باشد. برای همین راه حل دوم که پیش رویتان است، خرید سیم کارت ترک سل است. هزینه خرید سیم کارت دیتا ترک سل ۱۰۰ لیر است. شما امکان استفاده از ۵ گیگ اینترنت را دارید. برای تمدید حجم اینترنتتان هم باید ۸۰ لیر بپردازید.

نکاتی که باید خرید سیم کارت در ترکیه بدانید!

  • هر سیم کارت تا ۲ هفته اعتبار دارد.
  • بیشتر کافه های شهرهای استانبول و آنکارا دارای اینترنت رایگان هستند سعی کنید از این مکان برای گشت و گذارتان در اینترنت استفاده کنید.
  • حدودا یک ساعت برای فعال سازی سیم کارت زمان احتیاج دارید.
  • برای تهیه سیم‌کارت داشتن گذرنامه و مراجعه به یکی از مراکز ترک‌سل در ترکیه الزامی است.

پکیج وای فای WiFi اجاره کنید!

در سفرتان به ترکیه حتما سعی کنید که یک، پک وای فای از مراکز مربوط اجاره کنید. زیرا اگر شما بخواهید به تنهایی درشهر استانبول به گشت و گذار بپردازید اگر زبان استانبولی هم بلد نباشید کارتان کمی سخت می شود. از همین رو با داشتن اینترنت در این شهر می توانید به راحتی در اینترنت راهنمای سفر به استانبول را سرچ کنید و اطلاعات لازم برای گردشگری در این شهر را بدست آورید.
جهت اجاره این پکیج که یک کیف شامل مودم، یو اس بی، آداپتور و پاور بانک است، از سایت alldaywifi.com می توانید استفاده کنید.

97 / 100
Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است