شهر اودسا اوکراین

شهر اودسا اوکراین

اودسا (به اوکراینی: Одеса)؛ (به روسی: Одесса) یکی از شهرهای بندری کشور اوکراین در کرانه دریای سیاه است. شمار ساکنان آن در حدود ۱٫۱ میلیون نفر است و چهارمین شهر بزرگ اوکراین به‌شمار می‌آید. اودسا بزرگ‌ترین شهر کرانه دریای سیاه است و مرکز استانی است به نام استان اودسا. شهر اودسا بر روی تپه‌هایی پیرامون بندرگاهی کوچک ساخته شده‌است.

مامان اودسا (Odessa mama) نامی است که مردم شهر اودسا به آن داده اند. این شهر قوانین خاص خود را دارد و فرقی نمی کند که عضو کدام کشور باشد، چراکه همیشه متفاوت است. این شهر زمانی بخشی از امپراطوری روسیه، زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی و زمانی هم عضو اوکراین بود. تاریخ این شهر خیلی طولانی نیست و اگرچه اولین سکونت ها در قرن سیزدهم در این شهر انجام شدند، ولی اودسا مدرن در سال ۱۷۹۴ شکل گرفت. هدف اولیه از احداث اودسا مدرن ایجاد «پنجره ای رو به اروپا» بود. معماری بناهای این شهر الهام زیادی از سبک های معماری فرانسوی و ایتالیایی گرفته است. این شهر سریعاً‌ تبدیل به بهشت هنرمندان و خانه ای برای مردم سراسر جهان شد. مردمی از اوکراین، روسیه،‌ یونان، آلمان، مولداویا و بسیاری از کشورهای دیگر. به صورت کلی این تضاد موجود در اوسا است که این شهر را تا این حد منحصر به فرد و متفاوت از سایر بخش های اوکراین می سازد. چراکه هیچ جای دیگری در جهان شما نمی توانید این بولوارهای فرانسوی و ایتالیایی و یا خیابان های یونانی،‌آلبانیایی را مشاهده کنید.

 

اطلاعات کلی اودسا

زبان: اوکراینی، روسی

واحد پول: گریونا اوکراین (UAH) – هر یک دلار آمریکا برابر با ۲۶ گریونا است

فرودگاه ها:  Odessa International Airport – در ۷ کیلومتری جنوب شرقی این شهر

 

شماره های اضطراری:

خدمات اضطراری: ۱۰۲

آتشنشانی: ۱۰۱

پلیس: ۱۰۲

آمبولانس: ۱۰۳

اطلاعات گردشگری:‌ +۳۸ ۰۴۸ ۷۲۵-۱۷-۱۷

اختلاف ساعت با تهران: ۲ ساعت عقب تر

 

اودسا اوکران

 

آب و هوا اودسا

آب و هوای اودسا تحت تاثیر دریای اطراف خود است. آب و هوا این شهر ملایم است و فصل خشک ندارد. متوسط دما در تمامی ماه ها کمتر از ۲۲ درجه سانتی گراد است. حداقل ۴ ماه سال متوسط دما کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد است و میزان بارش در تمام طول سال به خوبی پراکنده شده است. جولای گرم ترین ماه سال است که در آن دما شاید تا ۲۹ درجه هم برسد. اما با این حال احتمال بارش باران، رعد و برق و وجود مه در تمام ماه های سال وجود دارد. سردترین ماه سال ژانویه است. در این ماه دمای هوا در شب ها شاید حتی به -۷ درجه هم برسد و همیشه باید انتظار باران،‌برف و مه را داشته باشید.

 

بهترین زمان بازدید از اودسا

بهترین زمان بازدید از اودسا بدون شک تابستان است. چراکه دریا آرام و گرم است. میوه های تابستانی مختلف هم در این زمان در بازارها آماده هستند.

در اوایل پاییز هم هوا مناسب است و از بازدید از خود اودسا راضی خواهید بود. دوم سپتامبر روز تولد این شهر است و جشن و مراسم ویژه ای در آن برگزار می شود،‌ بنابراین سفر به اودسا در این تاریخ هم بسیار جالب خواهد بود. در زمستان و اوایل بهار هوا سرد خواهد بود و احتمالاً در گردش های بیرون شهری و یا استفاده از ساحل و دریا دچار مشکل خواهید شد.

 

هزینه های سفر به اوکراین

سفر با بودجه محدود: اقامت: ۱۹۴ گریونا، غذا ۷۴ گریونا، حمل و نقل شهری ۹٫۲ گریونا، سرگرمی ۲۴ گریونا، انعام ۳٫۹ گریونا

سفر با بودجه معمولی:‌ اقامت ۴۸۶ گریونا، غذا ۱۸۶ گریونا، حمل و نقل شهری ۲۵ گریونا،‌ سرگرمی ۵۷ گریونا، انعام ۸٫۷ گریونا

سفر لوکس: اقامت ۱۱۹۹ گریونا، غذا ۴۶۸ گریونا،‌ حمل و نقل عمومی ۷۲ گریونا، سرگرمی ۱۲۳ گریونا، انعام ۱۵ گریونا

 

دسترسی به شهر

از چهار طریق زمینی،‌ قطار، هوایی و دریایی می توان به این شهر وارد شد. یکی از نقاط تمایز اودسا،‌ امکان ورود به آن از طریق حمل و نقل دریایی است. در واقع، بندر اودسا یکی از بزرگترین بنادر دریای سیاه و دریای آزوف است.

فرودگاه اودسا هم در نزدیکی این شهر واقع شده است. این فرودگاه بین المللی بوده و از طریق آن می توانید به نقاط مختلف جهان سفر کنید. سرویس حمل و نقل از فروگاه به مرکز شهر هم متناوبن در حال رفت و آمد است و مشکلی از این بابت نخواهید داشت.

 

حمل و نقل شهری در اودسا

تاکسی در اودسا خیلی ارزان است. یک مسیر پنج دقیقه‌ای تنها ۳ تا ۵ گریونا هزینه دارد. اگر کل شهر را با تاکسی طی کنید فقط ۱۰ گریونا پرداخت می کنید. اکثر تاکسی ها زرد هستند. وقتی سوار یک تاکسی می شوید مراقب باشید که راننده از تاکسی‌متر استفاده کند تا بر اساس میزان مسافت طی شده مبلغ را پرداخت کنید. یا اینکه در همان ابتدا در مورد هزینه رسیدن به مقصد مورد نظر با راننده صحبت کنید.

سرویس های اتوبوس مختلفی هم در شهر اودسا فعالیت می کنند که برخی از آنها برقی هستند و انرژی حرکتی خود را از سیم های برقی میگیرند که در طول شهر کشیده شده هستند. البته مسیر حرکت آنها خیلی مشخص نیست و ممکن است گمراه شوید. بنابراین، قبل از سوار شدن به این اتوبوس ها،‌از مسیر حرکت آنها و مقصد خود مطمئن شوید.

 

غذا در اودسا

 

غذا در اودسا

 

چربی با سیر

رتبه اول غذاهای سنتی در اوکراین بی شک به «چربی با سیر» می رسد. البته تصویر این غذا چندان اشتها برانگیز به نظر نمی رسد. ولی خود اوکراینی ها این غذا را خیلی دوست دارند. برای پخت این غذا از یک تکه چربی درشت و خام استفاده می کنند. البته آن ها این چربی را در نمک می خوابانند و شاید هم آن را دودی کنند که این کار مزه ی آن را بهتر می کند. در گذشته، چربی به خاطر مقدار زیاد انرژی ای که دارد، غذایی مهم در اوکراین به شما می رفت.

 

Varenki با کلم ترش یا سیب‌زمینی

یک نوع غذا  سنتی است که مواد تشکیل ‌دهنده‌ی آن در نانی مخصوص پیچیده می‌شوند. تهیه این غذا می تواند بسیار ارزان برای شما تمام شود. نان این کوفته، از آرد، دوغ، آب و نمک تهیه می‌شود. درون این نان از پوره‌ی سیب‌زمینی، قارچ و پیاز تهیه می‌شود که با توجه به سلیقه، می‌توان کلم ترش را جایگزین سیب‌زمینی کرد.

 

بورش

بورش شناخته شده ترین غذای اوکراین است. بیش از ۳۰۰ نوع بورش مختلف وجود دارد. حتی اگر هم در پخت دو نوع بورش از مواد اولیه یکسانی استفاده کنید،‌ باز هم احتمالاً‌ مزه ی آن ها متفاوت خواهد بود. بورش اوکراینی در واقع نوعی سوپ است که با استفاده از کلم، سیب زمینی، هویچ، پیاز، جعفری و خیلی از دانه های مختلف پخته می شود و همین امر باعث می شود که رنگ آن قرمز تیره باشد.

 

جاذبه های دیدنی اودسا

سالن تئاتر ملی و اپرا اودسا

 

سالن تئاتر ملی و اپرا اودسا

 

اوکراینی ها بیش از هر جای دیگری در جهان با موسیقی روسیه و نوابغ آن مانند چایکوفسکی و استراوینسکی آشنا هستند. بنابراین، این کشور مقصدی عالی برای شنیدن آثار موسیقایی روسی،‌ آن هم با قیمت هایی بسیار پایین است. سالن تئاتر ملی و اوپرا اودسا به همین خاطر ساخته شده است و یکی از معروف ترین ساختمان های این شهر است. این ساختمان متعلق به قرن ۱۹ می باشد و در ساخت آن از معماری های ایتالیا و فرانسه الهام گرفته شده است.

 

دخمه های اودسا

 

دخمه های اودسا

 

در زیر شهر اودسا شبکه ای بزرگ از تونل های زیر زمینی قرار گرفته است که آن ها را دخمه های اودسا می نامند. این دخمه ها همانند تاریخ این شهر بزرگ هستند. در طی جنگ جهانی دوم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی از این دخمه ها به منظور پناه گرفتن استفاده می کردند. اکنون بخشی از این تونل ها تبدیل به موزه شده تا در آن ها شهامت و افتخار این سربازان را مشاهده کنید.

 

سواحل Lanzheron

 

ساحل اودسا

 

اودسا شهری ساحلی است. بنابراین شهروندان آن هر روزه از نعمت تماشای دریا لذت می برند. سواحل زیادی در این شهر وجود دارد و حتی در مرکز شهر هم می توانید ساحلی را پیدا کنید. تمامی این ساحل ها در طول تابستان شلوغ هستند. اکثر سواحل اودسا هم بخش های رایگان، هم بخش پولی و هم بخش VIP دارند.  به هرحال سواحل این شهر هم یکی از مهم ترین جاذبه های آن هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است