شهر بورجومی در گرجستان

شهر بورجومی در گرجستان

برجومی (Borjomi) شهری در استان سامتسخه-جاواختی گرجستان است . جمعیت این شهر طبق سرشماری سال 2009 میلادی 13600 تن بوده است .شهر برجومی یکی از شهرهای مهم در گرجستان می باشد که به”چشمه های آب گرم” معروف است که در 150 کیلومتری غرب تفلیس پایتخت گرجستان و در منطقه توری قرار دارد و در نزدیکی شهر باکوری یانی و پیست اسکی واقع گردیده است.

برجومی یکی از مناطق طبیعی و بکر گرجستان است که آب معدنی چشمه های آن به کشورهای گوناگونی از جمله ایالات متحده امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا صادر می شود و همواره پذیرای جهانگردان تور گرجستان بوده است. این شهر در قرن 19 میلادی توسط نیکولاس تزار به عنوان شهر آب گرم توسعه پیدا کرد این منطقه حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق، به خاطر آب‌های معدنی معروف بود و این شهرت حدود ۲۰۰ سال سابقه دارد و آب معدنی های زیادی از آنجا تهیه می شود. قدم زدن در اطراف تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنی است.

از دیدنی های این منطقه میتوان به پارک ملی برجومی ( گارگلی ) اشاره کرد.این پارک در واقع منطقه محافظت شده در ناحیه قفقاز کوچک در جنوب غربی تفلیس و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی اروپا است. این پارک در سال 1995 میلادی تاسیس و در سال 2001 میلادی به طور رسمی گشایش یافت. در این پارک انواع گونه های گیاهی و جانوری را می توان دید و از مناظر زیبای آن نهایت لذت را برد.آنچه که باعث نگرانی دوستداران و حامیان محیط زیست در گرجستان می باشد ، عبور خط لوله نفتی معروف باکو – تفلیس – جیحان از برجومی است. نشت احتمالی این خط لوله در آینده میتواند مشکلات فراوانی را برای محیط زیست برجومی بوجود آورد.

بورجومی یه شهر تفریحی بهاره است که میتونین از آب معدنی خالصش استفاده کنین البته آبش یه طعم شور، ترش و سولفوریک داره .. در عوض میتونین از جنگل های سرسبزش لذت ببرین بورجومی یه پارک ملی دوس داشتنی داره که میتونین از طبیعت بی نظیرش لذت ببرین.

بورجومی در دوران شوروی سابق به عنوان منبع آب معدنی این کشور وسیع شناخته می‌شد. در این شهر مکان‌های ساخته شده است که مسافرین این شهر می‌توانند از آن‌ها به طور مستقیم آب معدنی را از منیع اصلی آن بنوشند. وجود منابع آبی فراوان در این شهر باعث ایجاد مناطق سرسبز جنگلی چشم‌نوازی شده است. مناطقی که چشم هر مسافر را به خود خیره خواهند کرد. پارک ملی این شهر نیز از جمله مکان‌‌هایی است که در سفر به بورجومی به هیچ عنوان نباید آن را از دست داد.

برجومی شهری است بسیار سرسبز که چشمه ها، جنگل ها، آبشارها و کوه های فراوان آن باعث هرچه زیباتر شدن آن گردیده است. بد نیست بدانید که بهترین و زلال ترین آب معدنی دنیا مربوط به این شهر است که در اطراف آن تولید می شود و به نقاط مختلف جهان خصوصا ایالات متحده امریکا و کشورهای اتحادیه اروپا صادر می گردد.

این شهر که در قرن ۱۹ میلادی بوسیله “نیکولاس تزار” بعنوان شهر آب گرم توسعه پیدا کرد، حتی در زمان اتحاد جماهیر شوروی نیز بدلیل دارا بودن آب‌های معدنی، معروف بود که این شهرت چیزی حدود ۲۰۰ سال سابقه دارد. همچنین آب برجومی حاوی املاح معدنی بسیار مفیدی است که برای خیلی از بیماری ها مفید تشخیص داده شده و آب معدنی آن توسط پزشکان تجویز می گردد. به همین جهت هم هست که آب معدنی آن به ۳۵ کشور دنیا صادر می شود.
بد نیست بدانید که کوکاکولا، بزرگترین شرکت نوشابه سازی در دنیا، آب مورد نیاز برای ساخت نوشابه های خود را از آب این شهر تهیه می کند. به همین دلیل هم چندین کارخانه از این کمپانی مطرح در گرجستان وجود دارند که به تولید، بسته بندی و صادرات نوشابه های کوکاکولا به اروپا مشغول هستند.

آب معدنی

 

آب معدنی بورجومی

 

مکان های دیدنی شهر برجومی

پارک ملی بورجومی

پارک ملی برجومی، منطقه ای حافظت شده در ناحیه قفقاز در جنوب غربی تفلیس است و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی به شمار می آید . این پارک در سال ۱۹۹۵ میلادی تاسیس و در سال ۲۰۰۱ میلادی به طور رسمی گشایش یافت. همچنین در این پارک گونه های مختلف گیاهی و جانوری را می توان دید و از منظره های شگفت انگیز آن بی نهایت لذت برد.

پارک ملی برجومی

 

پارک ملی برجومی خاراگولی 1 1

 

 

چشمه های بورجومی

 

آبشارهای بورجومی

 

 

پارک تفریحی بورجومی

 

شهر بورجومی

 

  • کاخ آبی فیروزه

کاخ آبی فیروزه 1

یکی از مهم ترین ساختمان های تاریخی در برجومی کاخ آبی فیروزه “Firuza” است که در ورودی “پارک آب معدنی برجومی” قرار دارد. در سال ۱۸۹۲ این بنا توسط کنسول ایران ساخته شد و امروزه یک بنای یادبود فرهنگی به حساب می آید.می توان گفت این ساختمان ترکیبی از ویژگی های سبک های فارسی گرجی و اروپایی است. هم اکنون این مکان به یک هتل و کافه رستوران بسیار شیک در برجومی تبدیل شده است.

کاخ رومانوف برجومی

کاخ رومانوف برجومی 1

یکی از بناهای بسیار قدیمی و از جمله مکان های دیدنی شهر برجومی کاخ رومانوف است که در قرن نوزدهم ساخته شده است. بنای این کاخ به فرمان تزار روس نیکلای دوم و به وسیله ی معمار معروفی به نام لئونتین بنوئا در بین سال های ۱۸۹۲ تا ۱۸۹۵ ساخته شده است. امروزه اشیای بسیار با ارزشی در داخل ساختمان کاخ نگهداری می شود و این اشیاء توسط افراد مشهور به خانواده رومانوف هدیه داده شده است از جمله یک میز چوبی که هدیه ناپلئون به رومانوف ها است. همچنین یک صندلی راحتی هدیه شاه سابق ایران و میز چوبی بسیار باارزش و حکاکی شده که از جانب پیتر اول امپراطور روسیه به خانواده رومانوف اهدا شده است.

 

راهنمای اقامت – تحصیل – سفر و زندگی در دیگر کشورها

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

یک نظر اضافه کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است