شهر تاریخی مدائن بغداد عراق

شهر تاریخی مدائن که در 35 کیلومتری جنوب شرق بغداد کنونی قرار دارد مجموعه‌ای از 5 یا 7 شهر به نام‌های تیسفون، اسپانبر، رومیه، سلوکیه، درزیندان، ماحوزا و ساباط بوده است که در دو طرف رود دجله قرار داشتند و پل‌های شناوری شهرها را به یکدیگر ارتباط می‌دادند.

شهر تاریخی مدائن 3

در اطراف هر کدام از این هفت شهر دیواره‌هایی بلند به منظور جلوگیری از تهاجم دشمنان کشیده بود که با دروازه‌ای راه ورود به شهر میسر می‌شد. شهر تاریخی مدائن با توجه به محل قرارگیری‌اش نقش استراتژیکی داشت و واسطه‌ای برای راه‌های تجاری بود که شرق و غرب را به یکدیگر ارتباط می‌دادند.

شهر تاریخی مدائن 2

تاریخچه شهر مدائن

این شهر در دوران دوران اشکانیان پایتخت غربی ایران بود و در دوران ساسانیان به عنوان پایتخت اداری و اقامتگاه زمستانی پادشاهان ایرانی استفاده می‌شد که پس از حمله اعراب و در دوران اسلامی مورد کم توجهی قرار گرفت و آسیب‌های فراوانی دید.

شهر تاریخی مدائن 5

از جمله آثار تاریخی شهر می‌توان به کاخ ساسانی با نام ایوان مدائن (طاق کسری، ایوان کسری) اشاره کرد که بزرگترین طاق خشتی ساخته شده به دست انسان با ارتفاع 35 متر، پهنای 25 متر و طول 50 متر است. طاق کسری به دستور شاپور اول، پادشاه ساسانی با نمایی از آجرهای زردرنگ بنا شده بود که پس از ورود اعراب با وجود مجسمه‌هایی در آن به عنوان مسجد استفاده می‌شد.

شهر تاریخی مدائن 1

قسمت‌هایی از این بنای زیبا در طی جنگ‌های صورت گرفته تخریب شده است و یا حتی دستور تخریب آن توسط خلیفه منصور داده شد که به دلیل هزینه بَردار بودن آن از این کار منصرف شد.

شهر تاریخی مدائن 4

در حال حاضر از شهر تاریخی مدائن تنها بقایای ایوان کسری (طاق کسری) و مقبره سلمان فارسی برجای مانده است. در سفر به عراق از دیدنی هایی همچون موزه ملی عراق، زیگورات اور، کاخ فاو، ارگ کرکوک، قصر عباسی بغداد و مسجد الرحمن بازدید کنید.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است