شهر جرش در اردن

شهر جرش در اردن

جِرَش نام شهری است باستانی در کشور پادشاهی اردن. ذکر نام شهر جرش در بسیاری از کتب مؤرخین عرب آمده‌است. آثار زیاری از دوران تسلط امپراتوری روم بر این منطقه در جرش باقی‌مانده‌است که بسیار شگفت‌انگیز است، و یکی مراکز گردشگری کشور اردن است. جِرَش نام شهری است باستانی در کشور پادشاهی اردن. ذکر نام شهر جرش در بسیاری از کتب مؤرخین عرب آمده‌است. آثار زیاری از دوران تسلط امپراتوری روم بر این منطقه در جرش باقی‌مانده‌است که بسیار شگفت‌انگیز است، و یکی مراکز گردشگری کشور اردن است.

جرش شهری باستانی در اردن به شمار می‌رود که شگفتی‌های زیادی در دل خود پنهان کرده است. این شهر قدیمی که هنوز هم می‌توان شکوه گذشته را در خرابه‌های آن پیدا کرد، روی تپه‌ای بلند در سرزمین بلقان و حیران و سمت شرقی کوه السواد قرار دارد. این منطقه‌ی تاریخی از عصر برنز مسکونی شده است. امروزه این مکان خرابه‌های رومی به خوبی محافظت شده‌ای را در دل خود جای داده است، از جمله این خرابه‌ها می‌توان به میدان اسب سواری، معابد، طاق‌ها، تئاترها و معماری‌های دیگری اشاره کرد که شما را به حال و هوای گذشته می‌برند. شهر باستانی جرش دومین جاذبه‌ی توریستی محبوب در اردن بعد از پترا به شمار می‌رود.

 

آمفی تئاتر رومی

 

آمفی تئاتر رومی

 

آمفی تئاتر رومی ما بین سال‌های ۱۳۸ تا ۱۶۱ میلادی، در دوره‌ای که شهر را با نام فیلادلفیا می‌شناختند به دستور امپراطور آنتونیوس پیوس ساخته شد. این تئاتر به گونه‌ای بنا شده است که جایگاه مورد نیاز برای نشستن ۶,۰۰۰ تماشاگر را فراهم کند. همچنین  این جایگاه رو به شمال ساخته شد تا از تابش نور خورشید به روی تماشاگران جلوگیری شود. برخلاف خرابه‌های رومی در شهر رم، در اینجا بازدیدکنندگان می‌توانند از سازه بالا بروند. در حقیقت این بنا هنوز هم به منظور اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین دو موزه‌ی کوچک در این آمفی تئاتر وجود دارد. موزه‌ی اردنی سنت‌های مردمی  که در آن لباس‌ها، جواهرات، گلدوزی‌ها و سفالینه‌های سنتی اردنی به علاوه‌ی یک مجموعه از موزائیک‌های قرن ششمی از کلیساهای بیزانس در جرش و مادابا را به نمایش گذاشته‌اند. موزه‌ی دیگری به نام موزه‌ی فولکلور اردن که می‌توان در آن  یک مجموعه از وسایل مورد استفاده‌ی زندگی روزانه شامل  مواد و وسایل آماده‌‌سازی غذا مربوط به قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم را تماشا کنید.

 

 ارگ هادرین

 

ارگ هاردین

 

ارگ هادرین (The Hadrian Arch) ، یکی از ارگهای کهن باقیمانده در شهر جرش است. جرش نام شهری است باستانی در کشور پادشاهی اردن . ذکر نام شهر جرش در بسیاری از کتب مؤرخین عرب آمده‌است. آثار زیاری از دوران تسلط امپراتوری روم بر این منطقه در جرش باقی مانده‌است که بسیار شگفت انگیز است، و یکی مراکز گردشگری کشور اردن است. شهر باستانی جرش در سمت مشرق کوه  و  در سرزمین بلقان و حوران در روی تپهٔ بلندی واقع شده‌است.

این شهر در روزگار خلافت خلیفهٔ دوم عمر بن الخطاب توسط شرحبیل پسر حسنه تسخیر شده‌است و از اینرو ، دارای دیدنی های باستانی شگفتی می باشد . ارگ هادرین که نمونه دیگر آن با همین نام در شهر آتن، کشور یونان  ،  وجود دارد در واقع دروازه شهر محسوب می شده. این ارگ دارای یک دروازه اصلی در وسط و دو دروازه فرعی در سمت راست و چپ می باشد. در اطراف این ارگ، ویرانه ها و مخروبهای باقیمانده از دوران باستان به چشم می خورد. در طراحی ارگ هادرین از معماری رومی – یونانی استفاده شده است و با گذشت قرنها، هنوز سالم باقیمانده است.

 

محفظه جرش

 

محفظه جرش

 

جِرَش که روزی پایتخت و یکی از بزرگ‌ترین شهرهای منطقه‌ی “محفظه جرش” (Jerash Governorate) درشمال کشور اردن بود، امروز در قالب خرابه‌هایی به حیات خود ادامه می‌دهد که از این شهر تاریخی و باشکوه برجای مانده‌اند. این شهر باستانی در شمار بهترین بازماندگانی است که به خوبی معماری اصیل و دیدنی متعلق به امپراتوری روم باستان را در این ناحیه  نمایندگی می‌کنند. جرش که در میان گستره‌ای وسیع از زمین‌های حاصلخیز جان گرفت، در “عصر برنز” مسکونی بوده است. معابد، برج و بارو، میدان‌های اسب دوانی، ساختمان‌های تئاتر و دیگر بناهای تاریخی آن دوره، هنوز هم این گوشه و آن گوشه‌ی شهر سر پا ایستاده و اگرچه مدت‌هاست که دیگر آن زیبایی خیره کننده‌ و قدیمی خود را از دست داده‌اند، اما هنوز هم به خوبی قادرند بازدیدکنندگان را به سفری در زمان برده و آنها را به دوران گذشته  بازگردانند. این بنا بعد از جواهر بی بدیل صحرا یعنی شهر تاریخی و معروف پترا، دومین بنای معروف و پربازدید کشور اردن بوده و گفته می‌شود که به دستور اسکندر کبیر ساخته شده است.

 

جرش

 

این روزها شهری مدرن ، امروزی و هم نام در نزدیکی بناهای تاریخی جرش پا گرفته است. برگزاری تورهای گردشی و تفریحی از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این ناحیه‌ است که با نمایشی از شکوه ارتش امپراتوری روم ، رنگ و بویی باستانی به خود گرفته است. به علاوه تجربه‌ی ارابه رانی در همان میادینی که قرن‌ها پیش صحنه‌ی تاخت و تاز ارابه رانان محبوب بوده، بخشی دیگر از جذابیت‌های ارائه شده توسط مجریان صنعت توریسم کشور اردن است که بیش از پیش این بقایای تاریخی را در نزد گردشگران محبوب کرده و آن را در مرکز توجه قرار داده است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است