شهر دوبلین ایرلند

شهر دوبلین ایرلند

دوبلین (به انگلیسی: Dublin) پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور جمهوری ایرلند است. این شهر بیش از یک میلیون تن جمعیت دارد و در کرانه رود لیفی واقع شده‌است. مردم شهر دوبلین عمدتاً به زبان ایرلندی تکلم می‌کنند که البته زبان انگلیسی نیز تا حد گسترده‌ای کاربرد دارد. دین بیشتر مردم دوبلین مسیحی کاتولیک می‌باشد.

این شهر دوران تاریخی مختلفی را از سر گذرانده‌است. وایکینگ‌ها، نروژی‌ها، سلت‌ها، اقوام نورمان، انگلیسی‌ها اقوامی بودند که دوره‌ای بر این شهر حاکم بوده‌اند. این شهر از سال ۱۹۲۲ رسماً بعنوان پایتخت جمهوری ایرلند معرفی گردید. در دو دوره متوالی طاعون در این شهر شیوع پیدا کرد و شمار زیادی از مردم دوبلین در قرون وسطی بر اثر ابتلا به طاعون درگذشتند.

اطلاعات ضروری
اختلاف ساعت با تهران: ۳:۳۰-

زبان رسمی: ایرلندی

زبان رایج دیگر: انگلیسی

واحد پول: یورو

نوع برق شهری: ۲۰ ولت/ ۵۰ هرتز (نوع دوشاخه‌ی G)

کد کشور: ۳۵۳+

کد شهری: ۰۱

شماره اضطراری: ۹۹۹ یا ۱۱۲

جهت رانندگی: چپ

فرودگاه: فرودگاه دوبلین (DUB)

 

وضعیت آب و هوایی

دوبلین مانند اغلب شهرهای اروپایی، در تمام طول سال، آب و هوایی بسیار ملایم دارد. گرمای روزهای تابستان به ندرت آزاردهنده می‌شود و زمستان‌ها نیز تقریبا همیشه دمای هوا بالاتر از نقطه‌ی انجماد قرار دارد. بارش برف در پایتخت خیلی کم اتفاق می‌افتد. اگرچه در برخی از روزهای زمستان می‌توانیم ریزش دانه‌های برف را هم شاهد باشیم. به طور کلی آب و هوای این ناحیه خیلی هم بارانی نیست و فصل پاییز را می‌توان خیس‌ترین زمان سال دانست. زمانی که باران می‌بارد بیشتر به صورت ریزش نم‌نم خواهد بود تا اینکه شاهد بارشی طغیانی باشیم، بنابراین باید بسیار بدشانس باشید که بارش‌های سنگین باران و برف تجربه‌ی سفرتان را دستخوش تغییر کند.

 

 

شهر دوبلین ایرلند 4 1

 

 

بهترین زمان برای رزرو هتل

از آنجایی که تابستان‌های دوبلین تقریبا همیشه مطلوب هستند، فصل‌های پر گردشگر و گران برای این شهر و هتل‌هایش پیرو الگوی آمریکای شمالی است. به طور معمول فصل پر گردشگر و گران این شهر از ماه ژوئن تا آگوست و فصل کم گردشگر و ارزان آن از نوامبر تا فوریه به طول می‌انجامد، با این وجود طی تعطیلات کریسمس همه چیز کاملا گران می‌شود، پس بهتر است چند هفته یا حتی چند ماه قبل برای این مدت اقدام به رزرو اتاق کنید تا هزینه‌ی اضافی به شما تحمیل نشود. خارج از فصل تابستان، معمولا اجاره‌ی اتاق کاری نسبتا راحت است، اما با وجود قیمت‌های مناسب، جای تعجب نیست که بسیاری از مکان‌های ارزان‌تر و محبوب‌تر از قبل رزرو شده باشند. به خصوص در آخر هفته‌ها این اتفاق می‌افتد، چرا که دوبلین به مقصد مناسبی برای آخر هفته‌های دیگر کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

 

هزینه‌های مرسوم
هاستل (خوابگاه)

قیمت یک شب اقامت در خوابگاهی اشتراکی از ۱۰ یورو شروع می‌شود. این اتاق‌های معمولا دارای حمامی مشترک هستند. برای یک شب اقامت در اتاقی خصوصی هم باید حدود ۷۰ یورو بپردازید و اگر تخت دو نفره یا اتاقی دو تخته بخواهید هم باید ۱۰ یوروی دیگر به این مقدار اضافه کنید.

 

هتل

هتل‌های متنوعی با قیمت‌های مختلفی در دوبلین وجود دارد که دستتان را را انتخاب تا حدودی باز می‌گذارد. مناطق توریستی این شهر کاملا فشرده هستند، بنابراین دقت کنید برای پیدا کردن هتلی ارزان‌تر باید به نقاط دورتر یا نزدیک فرودگاه سر بزنید. میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره به شرح زیر است:

۱ ستاره ۳۴ تا ۶۰ یورو

۲ ستاره ۴۵ تا ۱۲۵ یورو

۳ ستاره ۴۵ تا ۲۰۸ یورو

۴ ستاره ۵۴ تا ۳۶۹ ورو

۵ ستاره ۱۸۹ تا ۳۸۶ یورو

 

متوسط قیمت مواد غذایی

تا زمانی که موضوع فقط غذا و نوشیدنی باشد، هزینه‌ی چندانی در دوبلین به شما تحمیل نمی‌شود.

صبحانه: بسیاری از هاستل‌ها و هتل‌های این شهر به همراه اجاره‌ی اتاق، صبحانه‌ی رایگان هم ارائه می‌دهند. در غیر این صورت پیدا کردن مکانی مناسب برای میل کردن این وعده‌ی غذای در نزدیکی محل اقامتتان کار چندان مشکلی نیست (۳ تا ۶ یورو).

ناهار: در سراسر دوبلین، فست فودهای خوبی وجود دارد که می‌توانید غذایی ارزان در آن‌ها میل کنید. رستوران‌ها اغلب قیمت‌های بالاتری دارند (۵ تا ۱۰ یورو).

شام: دوبلین رستوران‌های گرانی دارد، اما دست‌کم انتخاب‌های متنوع و خوبی هم پیش رویتان قرار می‌گیرد که ارزش خرج کردن دارند (۸ تا ۱۵ یورو).

مک دونالد بیگ مک: یک وعده غذا در مک دونالد به همراه سیب زمینی سرخ شده و نوشیدنی حدود ۶ یورو می‌شود (۳/۹۵ یورو= غذای اصلی).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۶۲ و ۴۷ یورو تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

 

 

شهر دوبلین ایرلند 3 1

 

 

 

حمل و نقل عمومی

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۲۰ تا ۳۰ یورو

اتوبوس ایرکوچ از فرودگاه تا مرکز شهر

۹ یورو

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۳.۳۰ تا ۶ یورو

هر ۳ کیلومتر جابجایی توسط تاکسی در سطح شهر

۶ تا ۱۰ یورو

تراموا یا اتوبوس در سطح شهر

۱.۵۰ یورو

بلیت یک روزه تراموا و اتوبوس

۶.۹۰ یورو

 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

از جاذبه‌های رایگان بازدید کنید
شهر دوبلین جاذبه‌های رایگان فراوانی دارد که از آن جمله می‌توان به موزه‌ی تاریخ ملی، گالری ملی، موزه‌ی ملی باستان‌شناسی ایرلند، کتابخانه‌ی چستر بیتی و پارک‌های سنت استفان گرین و فونیکس اشاره کرد.

بلیت ترکیبی تهیه کنید
اگر برنامه دارید از تعداد زیادی جاذبه‌ی توریستی پولی دیدن کنید، بهتر است بلیت همه‌ی آن‌ها را ترکیبی خریداری کنید. به طور مثال می‌توانید با خرید بلیت ترکیبی بازدید از کلیسا‌های جامع کِرِست و دوبلین حدود ۱/۲۵ یورو پس‌انداز کنید.

دوچرخه کرایه کنید
دوچرخه‌های عمومی دوبلین در مرکز شهر اجاره داده می‌شوند. سه روز اجاره‌ی هر کدام از آن‌ها تنها ۳ یورو هزینه در بر دارد. همچنین ۳۰ دقیقه‌ی اول آن رایگان است، بنابراین می‌توانید ابتدا خودتان را محک بزنید، سپس اقدام به کرایه کنید یا می‌توانید قبل از اتمام ۳۰ دقیقه آن را باز گردانید و فورا دوچرخه‌ای دیگر بردارید!

در تورهای رایگان پیاده‌روی شرکت کنید
شورای شهر دوبلین هر هفته تورهای رایگانی را برای تماشای همه‌ی جاذبه‌های شهر و پیاده‌روی تدارک می‌بیند. با شرکت در این تورها خودتان را از شر هزینه‌های اضافی رها کنید.

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. اگر نه می‌توانید برای کسب اطلاعات لازم از این صفحه دیدن کنید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در دوبلین خوابگاه‌های اشتراکی هستند که ۱۰ تا ۲۶ یورو قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی را در اختیار شما می‌گذارد تا به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می توانید دوستانی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

 

جاذبه های گردشگری دوبلین

 

کلیسای جامع سنت پاتریک

 

کلیسای جامع سنت پاتریک دوبلین

 

 

«کلیسای جامع سنت پاتریک» (St Patrick’s Cathedral) بزرگ‌ترین کلیسای ایرلند بوده و نامش را از قدیس حامی ایرلند گرفته است. این بنا در سال ۱۱۹۱ ساخته شد و تا به امروز به عنوان یکی از قسمت‌های مرکزی و مهم شهر از آن یاد می‌شود. این محوطه به طور منظم برای رویدادهایی با اهمیت ملی استفاده شده که شامل مراسم سالگرد «روز یادبود» در نوامبر می‌شود. سالانه حدود نیم میلیون بازدیدکننده برای تماشای این کلیسا از درهای آن عبور می‌کنند و بسیاری از آن‌ها این بازدید را تجربه‌ای عمیق و به یادماندنی توصیف کرده‌اند.

کیلمینام جیل

 

 

این زندان تاریخی در سال ۱۷۹۶ ساخته شد و بسیاری از انقلابیون ایرلندی را در خود جای می‌داد که بعد از شورش نافرجام سال ۱۹۱۶ در نهایت به خاطر مقاومت در برابر قانون بریتانیا اعدام شدند. «کیلمِینام جیل» (Kilmainham Gaol) به خاطر رفتارهای خشونت‌آمیز با زندانیان، شامل زنان و کودکانی که به خاطر جرم‌های کوچکی مانند دزدیدن غذا به خاطر گرسنگی دستگیر شده بودند، بسیار بدنام بود. این مجموعه امروزه بعد از بازسازی به یک موزه تبدیل شد تا تورهایی فوق‌العاده از سلول‌های قدیمی و حیاط‌ها را برگزار کرده و بازدیدکنندگان را با جایی که تاریخ ایرلند برای همیشه تغییر کرد آشنا کند.

موزه کوچک دوبلین

 

موزه کوچک دوبلین

 

 

«موزه کوچک دوبلین» (The Little Museum of Dublin) در یک خانه قرن هجدهمی واقع شده و داستانی درباره شهر و مردمانش را به شیوه‌ای جذاب و زنده روایت می‌کند. تاریخ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دوبلین با مستندات تاریخی شگفت‌انگیز و یادبودهای مختلفی به نمایش گذاشته شده است. موزه کوچک راهنماهای با اطلاعاتی هم دارد که به فهم شما درباره پایتخت ایرلند کمک شایانی می‌کنند. طرفداران «U2» باید حتماً به اتاق اختصاص یافته به این گروه راک معروف سر بزنند.

باغ ملی گیاه شناسی

 

 

این باغ‌های شگفت انگیز در میان شهر شلوغ و پر سر و صدای دوبلین، آرامشی واقعی را به شما هدیه می‌کنند. زمانی که در این باغ‌ها هستید باید بی‌دغدغه به گشت و گذار بپردازید و از تماشای تنوع گیاهی در آن لذت ببرید. بعد از این گردش می‌توانید به رستورانی که در نزدیکی آن قرار دارد سر زده و تجدید قوا کنید. ورود به باغ‌های گیاه‌‌شناسی هزینه ندارد و می‌توانید به جز تعطیلات کریسمس هر روز سال به آن سر بزنید. تورهای هدایت شده‌ای هم هر یکشنبه بعد از ظهر اجرا می‌شوند که می‌توانید به یکی از آن‌ها بپیوندید.

پارک فونیکس

 

 

پارک فونیکس دوبلین

 

 

دیوارهای سنگی «پارک فونیکس» (Phoenix Park) یک پارک شهری عظیم، ۷۰۷ هکتار زمین را در خود محصور کرده‌اند. فونیکس یکی از بزرگ‌ترین پارک‌ها در اروپا به شمار می‌رود. همزمان که از گردش در میان فضای سبز پارک لذت می‌برید، شانس دیدن گوزنی وحشی که آزادانه در زمین‌های آزاد اطراف پرسه می‌زند زیاد است. باغ وحش دوبلین هم در این پارک واقع شده و بزرگ‌ترین باغ وحش کشور محسوب می‌شود. مرکز بازدیدکنندگان نیز اطلاعاتی مفید درباره تاریخ پارک در اختیار شما خواهد گذاشت و حتی می‌توانید از صرف ناهاری لذیذ در فضای باز نیز خاطره‌ای به یاد ماندنی بسازید.

گالری ملی ایرلند

 

«گالری ملی ایرلند» (National Gallery of Ireland) برخی از مهم‌ترین آثار هنری ایرلندی را در کنار آثار برجسته هنرمندان اروپایی دیگر به نمایش می‌گذارد. این گالری در قلب دوبلین واقع شده و هزینه ورودی ندارد. هیچ علاقه‌مند به هنری نمی‌تواند بدون بازدید از این گالری مجلل از شهر خارج شود. یکی از شاهکارهایی که می‌توانید در اینجا تماشا کنید، تابلوی «بازداشت مسیح» (The Taking of Christ) از نقاش برجسته «کاراواجو» (Caravaggio) است.

گالری ملی ایرلند

 

 

کالج ترینیتی

 

 

«کالج ترینیتی» (Trinity College) احتمالاً یکی از بهترین نقاط برای بازدید در دوبلین به شمار بیاید. این مجموعه در قلب پایتخت واقع شده و پر از تاریخی باورنکردنی است. اینجا قدیمی‌ترین دانشگاه ایرلند محسوب می‌شود که در سال ۱۵۹۲ توسط ملکه الیزابت اول بنیان نهاده شد. ترینیتی پر از میدان‌های سنگفرش قدیمی، باغ‌ها و پارک‌ است و همچنین در سرتاسر جهان به خاطر گنجینه‌هایی که در خود جای داده شهرت دارد. این گنجینه‌ها شامل نمایشگاه دائمی، نسخه خطی و تصویرسازی شده انجیل به نام «کتاب کلز» (Book of Kells)، یک هارپ تاریخی ایرلندی و کتاب‌های «دارو اند آرما» (Durrow and Armagh) می‌شوند. این دست سازه‌های بی‌قیمت، در گنجینه و «لانگ روم» (Long Room) قرن هجدهمی حیرت‌انگیز به نمایش درآمده‌اند. همچنین می‌توانید بیش از ۲۰۰,۰۰۰ جلد از قدیمی‌ترین کتاب‌های ترینیتی را نیز در نمایشگاه‌های ادبی ببینید.

خیابان گرافتون

 

 

خیابان گرافتون

 

اگر از کالج ترینیتی به سمت جنوب بروید، به خیابان اصلی خرید دوبلین، «خیابان گرافتون» (Grafton Street) خواهید رسید. در پایین خیابان، مجسمه‌ای از «مولی ملون» (Molly Malone) نصب شده که نمی‌توانید آن را از دست بدهید. این خیابان زیبا در هر زمان از روز شلوغ بوده و نوازندگان خیابانی مختلفی در آن مشغول هنرنمایی هستند. بسیاری از گروه‌های موسیقی معروف مانند U2 در اینجا یک اجرای بداهه داشته‌اند. جدای از نوازندگان خیابانی، می‌توانید گستره وسیعی از بوتیک‌ها، جواهرفروشی‌ها و مراکز خرید مانند «براون توماس» (Brown Thomas) را نیز پیدا کنید.

سنت استیفن گرین

 

 

اگر به بالای خیابان گرافتون بروید، با «طاق فیوزیلیر» (Fusilier’s Arch)، ورودی اصلی به «سنت استیفن گرین» (St. Stephen’s Green) روبه‌رو می‌شوید. برخی از ساختمان‌های جورجیایی حول گرین، در پروژه‌های توسعه‌ی مجددِ شهر از بین رفتند. این پارک ۹ هکتاری یکی از گوهرهای سبز دوبلین محسوب شده و آرامش بی‌همتایی را به شما هدیه می‌کند. در روزهایی که هوا خوب باشد، مردم روی چمن‌های سبز آن دراز کشیده یا به صرف یک ناهار پیک نیکی مشغول هستند. در شورش سال ۱۹۱۶ این پارک شاهد جنگی تلخ بود.

سنت استیفن گرین

 

 

موزه ملی ایرلند

«موزه ملی ایرلند» (National Museum of Ireland) که تاریخ و هنرهای تزئینی کشور را به نمایش می‌گذارد در ساختمانی واقع شده که سابقاً از سربازخانه‌های ارتش بود. این موزه در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد و مجموعه‌هایش شامل نقره، سرامیک، جواهرآلات، مبلمان، مد اعلای ایرلندی و نمایشگاه‌هایی از تاریخ ارتش ایرلند می‌شود. نمایشگاه‌های دائمی مختلفی چون نقره‌های قرن ۱۷ تا ۲۰، هنر آسیایی، مبلمان کشور ایرلند و نمایشگاهی از دست‌سازه‌های تاریخی ارتش و یونیفرم‌های نظامی هم در موزه برپا هستند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است