شهر دوشنبه تاجیکستان

شهر دوشنبه تاجیکستان

دوشنبه (به فارسی تاجیکی: Душанбе) پایتخت کشور تاجیکستان است. تا ۸۰ سال پیش دوشنبه دهکدهٔ کوچکی بوده‌است. دلیل نامگذاری آن این بوده‌است که در این محل دوشنبه‌بازار برگزار می‌شده‌است.

میدان اسب‌دوانی، باغ گیاه‌شناسی، استودیوی سینمایی و آب‌های گرم گل‌پسته (در ۱۵ کیلومتری شهر) از دیدنی‌های دوشنبه هستند. در ۲۵ کیلومتری این شهر چشمه‌های معدنی درمانی به نام شاه‌عنبری واقع شده‌است. آب آن در بهبود بیماری‌های بندهای استخوان، دستگاه عصبی و بیماری‌های پوستی مؤثر است. از دیگر دیدنی‌های پیرامون دوشنبه به ویژه در قدیم، مهمانسرای قره‌تاغ در ۵۰ کیلومتری شهر است که در زمان شوروی سالانه سه هزار نفر تعطیلات خود را در آن می‌گذراندند.

دوشنبه  پایتخت کشور تاجیکستان است. تا ۸۰ سال پیش دوشنبه دهکده کوچکی بوده‌است. دلیل نامگذاری آن این بوده‌است که در این محل دوشنبه‌بازار برگذار می‌شده‌است.
میدان اسب‌دوانی، باغ گیاه‌شناسی، استودیوی سینمایی و آب‌های گرم گل‌پسته (در ۱۵ کیلومتری شهر) از دیدنی‌های دوشنبه هستند. در ۲۵ کیلومتری این شهر چشمه‌های معدنی درمانی به نام شاه‌عنبری واقع شده‌است. آب آن در بهبود بیماری‌های بندهای استخوان، دستگاه عصبی و بیماری‌های پوستی مؤثر است. از دیگر دیدنی‌های پیرامون دوشنبه به ویژه در قدیم، مهمانسرای قره‌تاغ در ۵۰ کیلومتری شهر است که در زمان شوروی سالانه سه هزار نفر تعطیلات خود را در آن می‌گذراندند.
دوران کهن
منطقه‌ای که در حال حاضر به آن دوشنبه گفته می‌شود، در صده‌های میانی شومان نام داشته است که در برخی منابع تاریخی قدیمی، سومان نیز نوشته شده است. در کتاب حدود العالم من المشرق الی المغرب آمده است:«شومان شهری است استوار و گرد، او باره‌ای کشیده و او را قهندزی است بر سر کوه نهاده و اندر میان قهندز چشمه‌ای است بزرگ و از وی زعفران خیزد بسیار.»[۲] مقدسی در کتاب احسن التقاسیم فی معرفه الاقالیم می‌گوید:«شومان مکانی پرجمعیت و آباد و نیکو است.»شرف الدین علی یزدی در ظفرنامه تیموری از آن به نام حصار شادمان یاد کرده و غالباً آن را بصورت مختصر حصار یا حصارک نوشته که امروز هم به «حصار» یا «قلعه حصار» معروف است و در ۲۵ کیلومتری شهر دوشنبه قرار دارد. شایان یادآوری است که حصار کلمه‌ای عربی و به معنی کاخ و قلعه است.
در گسترهٔ شهر دوشنبه که اکنون پایتخت تاجیکستان است، بازماندهٔ ساختمان‌هایی کشف شده که به سده پنج پیش از میلاد بر می‌گردد. در سال ۱۸۶۸ ادارهٔ روستای دوشنبه توسط دولت تزاری روسیه به امیر بخارا واگذار شدانشمند بلخی محمود ابن ولی در کتاب بحر الاعراف فی مناکب الخیر برای نخستین بار به استفاده از جای‌نام «دوشنبه» در نامهٔ خان بلخ سبحان قل بهادر به فیودور سوم امپراتور روسیه در دسامبر ۱۶۷۶ اشاره کرده است. در سندی بازمانده از سال ۱۸۲۶ این شهر «دوشنبه قورغان» نامیده شده است. قورغان واژه‌ای ترکی به معنی قلعه و حصار است. قلعه دوشنبه در کنار رود ورزآب جای داشته و روز دوشنبه هر هفته در آن بازاری برگزار می‌شده است. نام کنونی پایتخت تاجیکستان یادآور همین بازار است. دهکده‌ای که با گذشت زمان در جای دوشنبه‌بازار پیدا شد، دوشنبه نام گرفت و با گذشت زمان رشد کرد و پایتخت تاجیکستان گشت. 

سده بیستم
در آغاز سده بیستم میلادی، این قلعه تختگاه (مرکز حکومت) بیک حصار شاه مردان قل ‌بود. این قلعه در زمین‌لرزه ۱۶ شهریور۱۲۸۶ (۸ سپتامبر ۱۹۰۷ میلادی) ویران شد و از آن تنها یک دروازه و دو برج در میان دو کوه برجای مانده است. پس از آن زمین‌لرزه، شاه مردان قل به قلعه دوشنبه کوچید که در آن زمان مرکز یکی از املاک‌داری‌هایش بود و از آن پس دوشنبه تختگاه بیک حصار شد.
در سال ۱۹۲۰ پس از انقلاب بولشویک‌ها، فرماندار بخارا به دوشنبه گریخت و پس از آن دوشنبه اقامتگاه ابراهیم بیک، رهبر تاجیک که بر ضد بولشویک‌ها می‌جنگید، شد. پس از پیروزی ارتش سرخ در سال ۱۹۲۹، این شهر به عنوان مرکز جمهوری شوروی سوسیالیستی تاجیکستان تعیین شد. در پی آن در ۱۶ اکتبر سال ۱۹۲۹ نام این شهر به استالین‌آباد تغییر کرد اما در۱۹۶۱ دوباره به دوشنبه واگردانده شد.

 

جاذبه های توریستی دوشنبه

میدان اسب‌دوانی، باغ گیاه‌شناسی، استودیوی سینمایی و آب‌های گرم گل‌پسته (در ۱۵ کیلومتری شهر) از دیدنی‌های دوشنبه هستند. در ۲۵ کیلومتری این شهر چشمه‌های معدنی درمانی به نام شاه‌عنبری واقع شده است. آب آن در بهبود بیماری‌های بندهای استخوان، دستگاه عصبی و بیماری‌های پوستی مؤثر است. از دیگر دیدنی‌های پیرامون دوشنبه به ویژه در قدیم، مهمانسرای قره‌تاغ در ۵۰ کیلومتری شهر است که در زمان شوروی سالانه سه هزار نفر تعطیلات خود را در آن می‌گذراندند.
زیبایی بعضی از خیابان ها مثل رودکی و میدان هایی مثل عینی، پیکر سامانی و ساختمان های رنگی اطراف خیابان با رنگ های مختلف صورتی، قرمز، سفید، آبی و… توجه انسان را به خود جلب می کند.

 

میدان دوست مجسمه اسماعیل سامانی یا هیکل سامانی

 

میدان دوست مجسمه اسماعیل سامانی

 

این میدان روبروی مجلس شورای ملی تاجیکستان واقع شده است که طاقی به ارتفاع پنجاه متر و مجسمه ای از اسماعیل سامانی به ارتفاع بیست و پنج متر در این میدان قرار دارد . بیشتر مراسم ملی مهم در کنار این میدان برگزار می شود . همه روزه افراد زیادی ازاین میدان بازدید می کنند . این میدان که در واقع سمبل ملی کشور تاجیکستان محسوب می شود ، دارای کتابخانه و موزه ای است که در زیر طاق بزرگ در ضلع غربی این بنا قرار دارد.

 

پارک غلبه یا میدان غلبه

در این پارک یادمان برخی از کشته های جنگ جهانی دوم واقع است.

این میدان در نزدیکی موزه ملی تاجیکستان ، بازار صد برگ و هتل بزرگ پایتخت قرار دارد . صدرالدین عینی وپیکره هایی از رمان های او زینت بخش این میدان می باشد.

 

میدان تانک

در این میدان یک دستگاه تانک قرار دارد که در جنگ جهانی دوم با رانندگی یک نفر تاجیکستان تا شهربرلین آلمان رفته و بدون هیچ آسیبی برگشته است .

 

پارک لنین

 

پارک لنین شهر دوشنبه

 

این پارک در خیابان رودکی در مجاور میدان اسماعیل سامانی قرار دارد به تازگی بنا به دستور امام علی رحمان رئیس جمهور نام این پارک به رودکی تغییر یافته و مجسمه رودکی به جای مجسمه لنین نصب شد.

 

میدان ابوعبدالله رودکی

 

میدان ابوعبدالله رودکی شهر دوشنبه
??????

 

میدان ابوعلی سینا

 

میدان ابوعلی سینا
??????

 

در خیابان هشتاد و دو(از خیابان های مهم شهر دوشنبه) قرار دارد.

 

مقبره میرزا تورسون زاده 

 

ساختمان اتفاق نویسندگان

ساختمان اتفاق نویسندگان

 

بر روی دیوارهای این ساختمان پیکره های بسیار زیبایی از شعرای ایرانی ازجمله : فردوسی، سعدی،رودکی، خیام، حافظ که ابعاد هر کدام بیش از سه متر است نصب گردیده است.

 

 

چایخانه راحت

این چایخانه در دو طبقه با ساختمانی بسیار زیبا در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری واقع است.

 

کاخ پرزیدنت

 

کاخ پرزیدنت

 

این کاخ که محل کار دولت جمهوری تاجیکستان و همچنین رئیس جمهور این کشور می باشد .

 

چایخانه سعادت

 

خواجه آب گرم

 

خواجه آب گرم

 

این جای دیدنی در 35 کیلومتری شهر دوشنبه ( به طرف ورزاب ) واقع است که دارای تأسیسات و آب گرم طبیعی بسیار مناسبی بوده و محل مناسبی جهت درمان برخی از بیماری های پوستی و مفصلی می باشد .

 

همچنین مکان های دیدنی و طبیعی زیادی در شهرهای این کشور از جمله : خجند ، حصار، فیض آباد،قرغان تپه ، راغون و …. وجود دارد

که بسیاری از اتباع کشورهای دیگر ، از این مکان ها دیدن می کنند.

 

مراکز خرید دوشنبه

 

در فروشگاه زنجیره ایی مثل Orima تقریبا همه چیز می توان پیدا کرد، ولی مشکل خط و زبان وجود دارد، اکثرا روسی نوشته شده و وقتی چیزی را بر می داری شک و تردید داری که دقیقا چه چیزی برداشته ای!
تعدادی بازار بسیار بزرگ و شلوغ و درهم مثل بازار کاروان که همه چیز و همه شغلی پیدا می شود، در دوشنبه وجود دارد. نرخ اجناس اغلب از ایران بیشتر است مگر موارد خاصی از پوشاک.
بازاری هم مثل صد برگ وجود دارد که ظاهری آراسته تر و مدرن تر دارد، پاساژی چند طبقه با مغازه های مختلف واقع در میدان عینی یا میدان صدبرگ که به خاطر وجود این بازار به هر دو نام معروف است.

 

زیلیونی بازار

این بازار که به بازار شاه منصور نیز مشهور است ، محل خرید و فروش تره بار به صورت عمده و خرده می باشد . در این بازار برخی از وسایل منزل ، نان ، مواد پروتئینی ، پارچه و………. نیز به فروش می رسد.

 

بازار سلطان کبیر

در این بازار بیشتر لوازم ساختمانی ، لوازم یدکی خودرو ، فرش ، وسایل منزل و …….. نیز داد و ستد می رسد.

 

بازار کاروان

در بازار کاروان بیشتر فروشگاه های پوشاک ، کفش ، فرش و انواع لباس های ساخت ترکیه ، روسیه ، چین ، و……… به صورت کلی فروشی و خرده فروشی دیده می شود . در این بازار نرخ اجناس مناسب تر از جاهای دیگر می باشد .

 

بازار سخاوت

در بازار سخاوت بیشتر فروشگاه های پوشاک و لوازم خانگی و ……فعالند.

 

بازار دوستی

این بازار بیشتر محلی است و به اهمیت بازارهای یاد شده نیست .

 

بازار راه آهن

که عمده فروشی و خرده فروشی مواد لبنی و پروتئنی است.

 

بازار صد برگ

 عمده فروشی و خرده فروشی مواد بهداشتی و پوشاک در کنار میدان عینی

 

بازار صوم

 دراین بازار بیشتر فروشگاه های لوازم خانگی ، کامپیوتری و صنایع دستی تاجیکستان موجود می باشد . این بازار درخیابان رودکی نزدیک کاخ پریزیدنت واقع است

 

بازار برکت

 این بازار در نزدیکی کاخ ریاست جمهوری واقع شده و کاربری آن بیشتر تره بار و خشکبار است.

 

فروشگاه کرژنمیر

 فروشگاه لوازم التحریر بوده و در کنار میدان عینی قرار دارد

 

فروشگاه های اوریما

 این فروشگاهها از بزرگ ترین سوپر مارکت های شهر دوشنبه است

 

بازار ورزاب

 محل فروش تره بار

 

بازار بلخ در بیرون از شهر دوشنبه

 شامل تره بار و خشکبار می باشد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است