شهر سوچی در روسیه

شهر سوچی در روسیه

سوچی (به روسی: Сочи) یک شهر گردشگری روسیه واقع در سرزمین کراسنودار در مرز غربی این کشور است. این شهر بر کرانه‌های دریای سیاه و در دامنه بلندی‌های پوشیده از برف رشته‌کوه قفقاز جای دارد. سوچی بزرگ (شهر و حومه) با درازای ۱۴۵ کیلومتر، طویل‌ترین شهر اروپا است.

قرن‌ها پیش منطقه‌ی فعلی شهر سوچی، تحت تصرف رومیان و یونانیان باستان بود. سپس از قرن ۶ میلادی بود که به تملک پادشاهی گرج درآمد. از قرن ۱۵ به بعد، توسط حکومت‌های خودمختار اداره می‌شد تا جایی که در اوایل قرن ۱۹ به کشور روسیه پیوست. این منطقه در ابتدا «بندر الکساندریا» (Fort of Alexandria) نام داشت. واژه‌ی «سوچی» نام نسبتا جدیدی است که از سال ۱۸۹۶ برای آن انتخاب شد. قویترین نظریه برای این نام، به الهام‌گیری آن از واژه‌ی محلی «سچه» (Sshatche)، به معنی «مکان کناره‌ی دریا»، اشاره دارد.

شهر سوچی با ۱۴۵ کیلومتر درازا در امتداد دریای سیاه واقع شده است. این امر سوچی را طویل‌ترین شهر اروپا و دومین شهر طویل در جهان پس از مکزیکوسیتی کرده است.  سوچی که در جنوب کشور روسیه قرار گرفته است، جنوبی‌ترین شهری محسوب می‌شود که در نزدیکی خط استوا واقع شده است.  سوچی از شرایط طبیعی گوناگونی بهره می‌برد. این شهر که در ارتفاع کمتری نسبت به مناطق اطراف خود قرار دارد. از طرفی در کرانه‌های دریای سیاه واقع شده است، در حالی که در فاصله‌ی ۵۰ کیلومتری از ساحل آن به دامنه‌های رشته‌کوه‌های قفقاز، کوه‌های «کاکاسوس» (Caucasus)، ختم می‌شود.

آب و هوای سوچی با توجه به موقعیت جغرافیایی مرطوب است. این شهر از میانگین دمای ۵ درجه در روزهای سرد سال و میانگین دمای ۲۶ درجه در روزهای گرم سال برخوردار است. همچنین میزان بارش سالانه‌ی ۱۵۰۰ میلی‌متر برای این شهر ثبت شده است. امروزه جمعیت شهر سوچی به نیم میلیون نفر می‌رسد. ملیت‌های ارمنی، اوکراینی و گرجستانی به ترتیب دیگر ساکنین این منطقه را پس از مردم محلی آن تشکیل می‌دهند. پس از شاخه‌های مختلف مسیحیت که دین غالب این شهر را تشکیل می‌دهد، اسلام در جایگاه بعدی اعتقادات مردم این منطقه قرار می‌گیرد.

سالانه نزدیک به ۲ میلیون گردشگر در فصل تابستان به سوچی سفر می‌کنند.  یکی از عواملی که بیشترین نقش را در مشهور شدن این شهر داشت، خانه‌ی ویلایی بود که استالین، رهبر فقید شوروی سابق، برای زمان تعطیلات خود در سوچی بنا کرده بود. یکی از ویژگی‌های سوچی هوای پاک آن است. نزدیک به ۹۰٪ این منطقه توسط جنگل‌ها و پارک‌ها احاطه شده است. سوچی از ۲۰۲۴ کیلومتر مربع جنگل‌ بهره می‌برد که از این میزان ۴۰ کیلومتر مربع آن در داخل شهر واقع شده است.

سوچی یکی از معدود شهرهای کشور روسیه است که می‌توانید در آن درختانی استوایی مانند نخل و اکالیپتوس پیدا کنید. این شهر که از بهترین اقامتگاه‌های تابستانی کشور روسیه محسوب می‌شود، از صدها چشمه‌ی آب معدنی نیز بهره می‌برد. همان‌طور که اشاره شد، این شهر زمانی جزو یونان باستان بوده است. به همین دلیل عبادتگاهی مانند پانتنون آتن در آن قرار دارد.  در سال ۲۰۱۴، شهر سوچی میزبان بازی‌های المپیک زمستانی بود. پس از برگزاری این مسابقات، سوچی به اولین شهر در نزدیکی خط استوا تبدیل شد که این بازی‌ها را میزبانی کرد. همچنین در جام جهانی آینده در سال ۲۰۱۸، سوچی یکی از شهرهای میزبان خواهد بود.

حمل و نقل در سوچی عمدتا از طریق اتوبوس و تاکسی صورت می‌گیرد. همچنین فرودگاه بین‌المللی سوچی از سال ۱۹۴۵ فعالیت خود را آغاز کرد. شاید تعجب کنید اما این شهر قرن‌ها پیش به عنوان تبعیدگاه زندانی‌ها مطرح بود.  بزرگ‌ترین آکواریوم آب شور روسیه در این شهر قرار دارد. آکواریوم سوچی نزدیک به ۵ میلیون لیتر آب شور را همراه با ۴۰۰۰ گونه‌ی جانوری در خود جای داده است. برای آخرین مورد جالب است بدانید که با توجه به فاصله‌ی ۱۶۰۰ کیلومتری دو شهر مسکو و سوچی از یکدیگر، ۳۷ ساعت زمان می‌برد اگر بخواهید این مسیر را با قطار طی کنید.

 

اماکن گردشگری سوچی

باغ گیاه‌شناسی سوچی (Dendrarium)

 

باغ گیاه شناسی سوچی

 

سوچی لقب «شهر باغ» را به خود اختصاص داده است. قدمت باغ گیاه‌شناسی سوچی به سال ۱۸۹۲ بازمی‌گردد و در آن بیش از ۲ هزار گونه از گیاهان نادر و حتی غیربومی وجود دارد. در این باغ همچنین می‌توانید گونه‌های نادری از پرندگان و سایر حیوانات وحشی را هم ببینید. این باغ به چندین نمایشگاه تقسیم شده که هر یک مناطق مختلف جغرافیایی را به نمایش می‌گذارد، بنابراین می‌توانید گیاهان منطقه‌ی قفقاز را و مدیترانه را با گیاهانی از آمریکا، شرق آسیا و استرالیا و نیوزیلند را با هم مقایسه کنید. باغ گیاه‌شناسی سوچی با دریاچه‌هایی با آبشارهای کوچک، نمایشگاه گل، تراموای برقی و چشم‌اندازهای فوق‌العاده زیبای کوهستانی و دریا در بالاترین نقطه‌ی آن، یکی از جذاب‌ترین نقاط شهر سوچی و مکانی عالی برای لذت بردن از یک روز آفتابی است. برای ورود به این مکان زیبا باید ۲۵۰ روبل هزینه پرداخت کنید. ساعات بازدید از باغ گیاه‌شناسی سوچی همه روزه از ۹ صبح تا ۵ عصر است.

 

موزه شهر تفرجگاهی سوچی

 

موزه شهر تفرجگاهی سوچی

 

موزه‌ی شهر تفرجگاهی سوچی از مجموعه‌ی شخصی باشگاه کوهنوردی قفقاز در اوایل قرن بیستم ایجاد شده است. این کوهنوردان با جدیت به جمع کردن آثار فرهنگی و طبیعی می‌پرداختند که در سفرهای خود پیدا می‌کردند، از گیاهان و جانوارن بومی دریای سیاه گرفته تا نمونه‌های مربوط به باستان‌شناسی و انسان‌شناسی. امروزه در این موزه ۴ هزار اثر تاریخی وجود دارد که تاریخ سوچی و ساحل دریای سیاه را روزگار باستان تا به امروز را پوشش می‌دهد. مجموعه‌ی اصلی آثار قوم‌نگاری و باستان‌شناسی در منطقه‌ای که گسترش سوچی را به عنوان شهری گردشگری را به خوبی نشان می‌دهد، همچنان در این موزه در معرض دید عموم قرار دارند. ورودی این موزه به ازای هر نفر بزرگسال، حدود ۱۰۰ روبل است. همچنین این موزه معمولا در روزهای هفته، به غیر از روزهای تعطیل از ساعت ۹ صبح تا ۵:۳۰ عصر (در تابستان تا ۷:۳۰) میزبان علاقه‌مندان است.

 

مرکز تاریخی و ساحل سوچی

 

مرکز تاریخی و ساحل سوچی

 

علاوه بر آثار متعددی که در مرکز شهر وجود دارد، مانند بنای یادبود «Anchor and Cannon» در پارک پوشکینسکی و «فواره‌های آوازخوان» در کورورتونی پروسپکت، سوچی به معماری شهری دوره‌ی استالینستی «سبک امپراطوری» که همچنین با عنوان سبک سوسیالیسم شهرت دارد، شناخته می‌شود. همان طور که در قلب سواحل یکی از شهرهای گردشگری به سبک معماری استالینستی قدم می‌زنید، می‌توانید ترمینال مرکزی قطار سوچی، بندر سوچی، تئاتر زمستانی و موزه‌ی هنر سوچی را هم ببینید. در روزهای گرم تابستان، حوله هم به همراه داشته باشید تا بعد از گشت و گذار در جاهای دیدنی، از سواحل دریای سیاه نیز لذت ببرید.

 

کراسنایا پولیانا سوچی

 

کراسنایا پولیانا سوچی

 

سفر به سوچی بدون رفتن به پیست اسکی روزا ختور (Rosa Khutor Ski Resort) در کوه‌های قفقاز تکمیل نمی‌شود. اینجا همان جایی است که المپیک ۲۰۱۴ در رشته‌ی اسکی آلپاین و نوردیک برگزار شد. کوه‌های کراسنایا پولیانا سوچی لقب «سوئیس روسیه» را به خود اختصاص داده و بزرگترین و پرطرفدارترین پیست اسکی روسیه را در خود جای داده است: رزا ختور، آلپیکا سرویس، گورنایا کاروسل و کوه گازمپوم. این تفرجگاه‌ها میزبان افراد سرشناسی چون رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین است. طول پیست این تفرجگاه ۱۳۲ کیلومتر است که ۵۶ بالابر و رستوران‌های بسیار خوب مختلف دارد. هزینه‌ی رفتن به این پیست اسکی بسیار زیاد است و جزو تفریحات لوکس محسوب می‌شود. این تفرجگاه از اواخر دسامبر تا اوایل آوریل، از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میزبان علاقه‌مندان به اسکی و کوهستان است.

 

ویلای استالین

 

ویلای استالین

 

حتی دیکتاتورها هم گاهی به آرامش و استراحت نیاز دارند و چه جایی بهتر از مکانی آرام، پر از رایحه‌ی گل‌ها و منظره‌ای که توسط رودخانه‌ی روسیه احاطه شده باشد. ژوزف استالین اغلب از سال ۱۹۳۷ تا مرگ‌اش در سال ۱۹۵۳ در این خانه (خانه‌ای که در تعطیلات از آن استفاده می‌شد) ماند. ستون‌‌ها و نرده‌های این خانه چوبی و به رنگ سبز است و با درختان و گیاهان انبوه پوشیده و استتار شده است. بازدیدکنندگان این خانه می‌توانند همان چشم‌انداز دریا و کوه‌های قفقاز را ببینند که زمانی استالین از این عمارت به آن‌ها اشراف داشت و به آن‌ها چشم می‌دوخت. این خانه از دوران استالین دست‌نخورده باقی مانده و هنوز بسیاری از وسایل شخصی این دیکتاتور در آن وجود دارد، مانند ژاکت چرم او، میز بیلیارد و عکس‌های خانوادگی‌اش. بازدید از این ویلا، نگاهی است اجمالی به زندگی یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاریخی مدرن. بعد از بازدید از این عمارت می‌توانید ناهار را به رستوران طبقه‌ی اول خانه رفته و از غذاهای مورد علاقه‌ی استالین امتحان کنید.

 

پارک ملی سوچی

 

پارک ملی سوچی

 

پارک ملی سوچی در سال ۱۹۸۳ به عنوان اولین پارک ملی روسیه افتتاح شد که بیش از ۱۹۰ هزار هکتار را از مناطق نیمه گرمسیری گرفته تا مناطقی با آب و هوای کوهستانی را شامل می‌شود. در این پارک ملی مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی از جمله آبشارها، دره‌ها، گلوگاه‌ها و غارهای بسیار شگفت‌انگیزی وجود دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، ۳۳ آبشار وجود دارد، مانند آگورا راوین جورج (Agura Ravine/Gorge)، آبشارها و دره‌های پادشاهی برندایوو (Berendeevo Kingdom) و مجموعه غارهای ورونتسو (Vorontsov Cave Complex) که یکی از طولانی‌ترین غارهای موجود در روسیه است و در آن شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان‌ها ۲۰ هزار سال قبل در آن زندگی می‌کردند. در این پارک همچنین موزه‌ی طبیعت قرار دارد، جایی که می‌توانید در مورد گیاهان و پوشش گیاهی منطقه‌ی ساحلی قفقاز چیزهای زیادی یاد بگیرید و ویرانه‌های تاریخی و باستانی اوبلیسک (ستون‌های هرمی شکل) را مورد بررسی قرار دهید. پارک ملی سوچی همچنین برنامه‌ی ویژه‌ای برای بازگرداندن پلنگ ایرانی به این پارک را دارد. زمانی این پلنگ در منطقه‌ی گسترده‌ای از این پارک یافت می‌شد اما امروزه عملا منقرض شده است.

 

مزرعه و چای‌خانه Dagomys 

 

سوچی

 

مزرعه‌ی کشت چای در منطقه‌ی Dagomys، خارج از سوچی قرار دارد و شمالی‌ترین نقطه‌ در جهان است که در آن چای کشت می‌شود. از سال ۱۸۷۸ در این منطقه چای کشت می‌شود و گردشگران می‌توانند برای برای آشنایی با تاریخچه‌ی چای در این منطقه، از یک راهنمای تور کمک بگیرند. گونه‌های چای سیاه و سبز محلی که به دلیل خوش‌طعم بودن مشهور هستند، در مغازه‌هایی که در مزرعه‌ها وجود دارد، قابل خریداری هستند.

چای‌خانه توسط یک صنعت‌گر ماهر، به سبک سنتی روسی ساخته و تزئین شده است که شامل طرح‌های رنگی غنی، حکاکی‌های پیچیده‌ی چوبی و هنر دست‌ساز مردم محلی است. در این مناظر سرزنده و پرطراوت، بازدیدکنندگان می‌توانند از مهمانی چایی روسی به سبک قرن ۱۹ لذت ببرند. این میهمانی‌ها با شیرینی، آجیل، مرباهای محلی، قطعه موسیقی عاشقانه و صد البته چای تکمیل می‌شود. این چای‌خانه سه‌شنبه‌ها تا یکشنبه‌ها از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر از گردشگران و علاقه‌مندان پذیرایی می‌کند.

 

ذخیره‌گاه زیست کره طبیعت قفقاز

 

ذخیره گاه زیست کره طبیعت قفقاز

 

ذخیره‌گاه زیست کره‌ی طبیعت قفقاز یکی از میراث جهانی ثبت شده دریونسکو و دومین جنگل کوهستانی بزرگ اروپا است که در ۲۰ کیلومتری شمال غربی سوچی قرار دارد. این ذخیره‌گاه در منطقه‌ی وسیعی از جنگل‌های نیمه حاره‌ای تا مراتع آلپ کشیده شده و گونه‌های مختلف حیوانات وحشی از جمله خرس، گرگ و بیزون اروپایی در آن زندگی می‌کنند. جنل‌های بکر با پوشش گیاهی متنوع که اغلب از گیاهان بومی خود این منطقه است، زیبایی دوچندانی به این ذخیره‌گاه بخشیده است. به شما پیشنهاد می‌کنیم در فصول تابستان و زمستان، حتما سفرهای اکوتوریستی به این منطقه داشته باشید.

این پارک دو برون‌بوم (بخشی از این ذخیره‌گاه جدا از منطقه‌ی اصلی، در جایی دیگر قرار دارد) خاص دارد که یکی در خوستا (Khosta) سوچی قرار دارد و به دلیل داشتن گونه‌ی گیاهی سرخدار و بیشه‌های درخت شمشاد مشهور است. برون‌بوم دیگر کاربردی شبیه باغ وحش دارد و می‌توانید برخی از گونه‌های حیوانات ساکن در این پارک دیدن کنید. بازدید از این برون‌بوم‌ها حدود ۳۰۰ روبل هزینه دارد و از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر میزبان گردشگران است.

 

کلیسای بیزانس لو

 

کلیسای بیزانس لو

 

این ویرانه‌ی باستانی باقی مانده از کلیسای بیزانس لو، در حومه‌ی پارک ملی سوچی قرار دارد که اثری فریبنده از تاثیر و گسترش اولیه‌ی کلیسای شرقی را به نمایش گذاشته است. این کلیسای بالای یک کوه قرار دارد و برآورد شده است که کلیسای اصلی در حدود قرن ۱۰ یا ۱۱ میلادی ساخته شده و بعدها آن را به قلعه تبدیل کرده‌اند. در نزدیکی این بنا قطعاتی از شیشه‌های رنگی پیدا شده که نشان می‌دهد در پنجره‌های اولیه‌ی آن، از شیشه‌های رنگی استفاده شده است.

 

قلعه گودلیک (Godlik Fortress)

 

قلعه گودلیک

 

یکی دیگر از ویرانه‌های باستانی بیزانس، قلعه‌ی گودلیک است که در مقابل منظره‌ای زیبا و دراماتیک در کنار رودخانه‌ی گودلیک، در نزدیکی صخره‌ای مشرف به دریا قرار دارد. این قلعه بین قرن ۴ و ۵ میلادی ساخته شده است. قلعه‌ی باستانی گودلیک شکل اصلی مثلثی خود را به همراه برج‌های هزار ساله‌ی خود حفظ کرده است. در بخشی از این قلعه، در Geniokhs، پایگاهی برای تجارت برده‌ی دزدان دریایی محلی ایجاد شده بود و بعدها دریانوردان جنوایی، در قرون ۱۴ و ۱۵ میلادی، بخش‌های دیگری هم به این قلعه اضافه کردند. قطعه‌های مختلفی از آثار سفالی باستانی در اطراف این قلعه کشف شده که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ظروف خزری، مربوط به قوم افسانه‌ای خزر که زمانی در این منطقه به قدرت رسیدند، اشاره کرد.

 

کوه آخون بزرگ

 

کوه آخون بزرگ

 

کوه آخون بزرگ در سوچی قرار دارد و در سال ۱۹۳۶، استالین دستور ساخت برج دیدبانی بر بالای این کوه را صادر کرد و سرگی وروبیوف طراحی آن را انجام داد. امروزه این برج با ۳۱ متر ارتفاع، یکی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری سوچی محسوب می‌شود و چشم‌اندازی محسورکننده به طبیعتی زیبا دارد. برای رسیدن به بالای این کوه و برج دیده‌بانی، جاده‌ای ۱۱ کیلومتری وجود دارد که ۲۰۰ متر آن در ۱۰۲ روز ساخته شده بود که خود یک رکورد محسوب می‌شود.

 

چشمه آب گرم ماتسستا

 

چشمه آب گرم ماتسستا

 

چشمه‌ی آب گرم ماتسستا یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی شهر سوچی است که امروزه به تفرجگاه آب‌های گرم تبدیل شده و گردشگران زیادی از سراسر دنیا برای بهره بردن از خواص درمانی این چشمه به سمت سوچی می‌آیند. پزشکان می‌گویند که آب این چشمه برای درمان  بیماری‌های قلبی و عروقی‌، بیماری‌های زنان، بیماری‌های پوستی و اختلالات عصبی و حرکتی موثر است. ماتسستا به معنی «آب آتش» است و این به دلیل گرمای بالای آب چشمه نامگذاری شده است.

 

موزه هنر سوچی

 

موزه هنر سوچی

 

موزه هنر سوچی  یکی دیگر دیدنی‌های این شهر است که نمایی کلاسیک و زیبا دارد و در آن از مجموعه‌ی نفیسی از هنرهای روسی و خارجی، مانند نقاشی‌های بوریس کاستودیف، آپولیناریا واسنتسف، کنستانتین باگایفسکی، ایوان آیوازووسکی و … نگهداری شده و علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. گفته می‌شود آثار به نمایش درآمده در این موزه به بیش از ۶ هزار اثر هنری می‌رسد. نمایشگاه‌های دائمی این موزه نیز اهمیت بسیار زیادی دارند که از آن جمله می‌توان به جواهر گنج کهن (The treasure of the antiques) اشاره کرد که در سال ۱۹۹۷ در ساحل رودخانه‌ی مزیمتا (Mzymta) کشف شد. جام‌های نقره و سنجاق‌های سینه قرصی شکل نیز از دیگر آثار نفیس موجود در این موزه به شمار می‌رود.

 

غذاهای محلی شهر سوچی

کباب شیشلیک (Shish kebab)

 

کباب شیشلیک

 

کباب در بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی از محبوبیت بسیاری برخوردار است و آوازه آن به بسیاری از کشورها دیگر جهان رسیده است. هر کشوری با توجه به ذائقه خود و با توجه به دستورات پختی که دارد، از روش‌ها و گوشت‌های مختلفی برای درست کردن کباب استفاده می‌کند.  در شهر سوچی روسیه نیز این کباب بسیار پرطرفدار است و به عنوان پادشاه غذاهای شهر سوچی معرفی می‌شود. از گوشت گوسفند برای درست کردن این غذا استفاده می‌شود که به سیخ کشیده و به همراه سبزیجات معطر که بر روی آتش کباب می‌شود، تهیه و سپس سرو می‌شود. این غذا با هر طعم و دستوری پخته شود؛ طعم آن تا مدت‌ها زیر زبان شما باقی خواهد ماند.

 

سوپ Solyanka

 

غذا سوچی

 

سوپ‌های غلیظ بر پایه‌ی گوشت که با ترکیب مزه ترش و شور طعم خاصی را ایجاد می‌کند، یکی از متفاوت‌ترین سوپ‌های تهیه شده در رژیم غذایی مردم کشور روسیه به شمار می‌آیند. سوپ Solyanka از سوپ‌هایی است که در مدت زمان طولانی و آهسته پخته می‌شود و از پیاز، هویج، سیر، گوجه فرنگی و فلفل در آن استفاده می‌شود. این سوپ که در شهر سوچی بسیار سرو می‌شود، بسیار خوش‌عطر و پرادویه است و گزینه‌ی خوبی برای کسانی است که از خوردن غذاهای تند لذت می‌برند.

 

خینکالی (Khinkali)

 

خینکالی

 

خینکالی یکی از غذاهای اصیل گرجی است که در روسیه نیز طبخ می‌شود و در کشورهای دیگر نیز با نام‌های مختلف سرو می‌شود. این غذا اغلب در روسیه با همین نام یا «پلمنی» (pelmeni) شناخته می‌شود. خمیرهای خینکالی که دارای بافتی نرم و نازک هستند را با موادی از قارچ و پنیر گرفته تا گوشت ادویه‌دار، سبزی، پیاز و سیر پر می‌کنند و آن را در آب جوش می‌پزند. وقتی این غذا را سفارش می‌دهید از شما پرسیده می‌شود که آن را تنها (به صورت پخته) می‌خواهید یا به صورت سوپ.

 

Khachapuri

 

خاچاپوری سوچی

 

یکی دیگر از غذاهای معروف گرجی که در سوچی روسیه بسیار پخته می‌شود و طرفداران خود را دارد Khachapuri است. این غذای لذیذ که به صورت نان مانند است، به کره آغشته شده و سپس با پنیر پر شده و روی آن یک تخم مرغ می‌ریزند. این غذای ساده برای شام یا صبحانه می‌تواند وعده مناسبی باشد. این غذا در کشورهای دیگر نیز پخت می‌شود و یکی از غذاهای معروف خیابانی در ارمنستان است.

 

غذاهای دریایی

 

غذاهای دریایی سوچی

 

اگر شما به گوشت قرمز کمتر علاقه دارید یا ترجیح می‌دهید غذاهای سبک‌تری میل کنید، پس در سوچی دچار مشکل نمی‌شوید. اینجا غذاهای دریایی فوق‌العاده‌ای سرو می‌شود که طعم آن‌ها بی‌نظیر است. مصرف ماهی‌هایی از آب‌های شیرین مانند ماهی کپور و Zander، ماهی آب‌های شور همچون سگ ماهی و ماهی سالمون و قزل‌آلا در مناطق شمالی کشور روسیه به عنوان مواد اولیه در تهیه‌ی انواع غذاهای دریایی، از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از این غذاها «شاه ماهی در زیر پوستین» است که مواد تشکیل‌دهنده آن عبارتند از شاه ماهی، سیب زمینی، چغندر، هویج، تخم مرغ و سس مایونز.

 

پنیرهای خانگی

 

پنیر سوچی

 

یکی از معروف‌ترین بخش‌های غذاهای محلی و سنتی سوچی پنیرهای خانگی است. همانند تنوع غذایی کباب‌ها و سوپ‌ها در سوچی تنوع پنیرها نیز وجود دارد و طعم‌های هر کدام منحصر به فرد و متفاوت است. پنیرهای خانگی که در سوچی درست می‌شود را حتما باید امتحان کرد.

 

برش (Borsch)

 

برش

 

این سوپ قرمز چغندر و هویج بهترین غذا برای گرم شدن در زمستان است. این غذا طبق سلیقه با گوشت، سیب زمینی، سبزیجات، ماست یا خامه، کرفس و ادویه ترکیب می‌شود. این سوپ با نان گندم یا نان سیر همراه با پنیر آب‌شده سرو می‌شود. با این که این غذا بسیار مغزی است، اما معمولا به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. جالب است بدانید که این غذا اگر یک روز بیشتر بماند، بسیار خوشمزه‌تر از روز اول می‌شود. برای طعم بهتر، برش را معمولا با ماست یا خامه سرو می‌کنند.

 

بلینی (Blini)

 

بلینی

 

نوع دیگری از پنکیک‌های پخته‌شده و غذاهای اصیل مردم کشور روسیه، بلینی است که با اندک تفاوتی نسبت به سایر پنکیک‌ها، طبخ می‌شود. آن‌ها با خمیر مایه‌ای ترش‌تر و با ضخامت کم‌تری تهیه می‌شوند که معمولا برای سرو در آیین و مراسم مذهبی خاصی، مثل شب کریسمس یا برای برگزاری جشنواره‌های غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پنکیک‌ها اغلب در زمستان پخته می‌شود و به نوعی با درست کردن آن به بهار خوش آمدگویی می‌کنند. این پنکیک‌ها با مواد مختلفی از گوشت‌ها، ماهی‌ها و مرباها سرو می‌شود.

 

بیف استراگانف (Beef Stroganoff)

 

بیف استراگانف

 

از دیگر غذاهای روسی که در همه شهرهای روسیه طبخ می‌شود و بر روی میز شام تمام مردم جهان می‌توان یافت، استراگانف روسی است که با تمام استراگانف‌های دیگر متفاوت است، بدین معنا که خوشمزه‌تر، نرم‌تر و چرب‌تر است. برتری استراگانف روسی به خاطر خامه ترش و برخی قارچ‌های مخصوص این کشور است که به آن اضافه می‌شود. از قرن ۱۹ که این غذا تهیه شد تا به حال، استراگانف یکی از غذاهای محبوب دنیا شناخته می‌شود.

 

کیک عسل (honey cake)

 

کیک عسل

 

این کیک خوش‌طعم از چندین لایه تشکیل شده است و شما به خوبی می‌توانید طعم عسل و کارامل را حس کنید. این کیک را اغلب یک روز قبل از سرو، حاضر می‌کنند و در یخچال قرار می‌دهند تا همه مواد آن به خورد یکدیگر برود. در نهایت با مقداری آجیل تزیین و کاور می‌شود.

 

سالاد سیب زمینی الیور (olivier potato salad)

 

سالاد سیب زمینی الیور

 

این سالاد از خیار تازه یا خیارشور روسی، سیب زمینی خردشده، نخود فرنگی، تخم‌مرغ، سس مایونز یا خامه ترش تهیه می‌شود. در روسیه این سالاد را به نام اولیویر (Olivier) می‌شناسند که به خاطر آشپز لوسین اولیویر (Lucier Olivier) است؛ کسی که در دهه ۱۸۰۰ طرز تهیه محرمانه آن را تهیه کرد. این سالاد بسیار ساده و لذیذ است و زمانی که همه مواد با هم ترکیب می‌شوند و به خورد یکدیگر می‌روند، طعم فوق‌العاده‌ای می‌گیرد.

 

سوغات شهر سوچی

عروسک‌های ماتروشکا

 

عروسک های ماتروشکا 2

 

وقتی صحبت از سوغات روسیه باشد اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، عروسک‌های ماتروشکا است؛ عروسک‌های زیبایی که از کوچک به بزرگ درون هم قرار می‌گیرند. جالب است بدانید که این عروسک‌ها اصالتا ژاپنی هستند و اولین بار در نمایشگاه جهانی ۱۹۰۰ پاریس معرف شدند. امروزه این عروسک‌ها به عنوان سوغات روسیه در سراسر دنیا شناخته می‌شوند عموما از چوب تهیه می‌شوند و روسیه هم سابقه‌ای طولانی در ساخت صنایع دستی چوبی دارد. امروزه این عروسک‌ها را با جنس‌ها و کیفیت‌های مختلف می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید. حتی مدل‌های متنوعی برای این عروسک‌ها طراحی می‌شود مثلا بعضی از آنها به شکل شخصیت‌های سایسی روسیه طراحی می‌شوند. قیمت آنها بستگی به تعداد عروسک‌ها و میزان ظرافت و دقتی دارد که در رنگ آمیزی آنها به کار رفته است.

 

تلنیاشکا (Telnyashka)

 

تلنیاشکا

 

این تی‌شرت‌های راه راه که رنگ‌های متفاوتی دارند، بخشی از یونیفرم نیروهای نظامی روسیه در قرن نوزدهم بودند. امروزه می‌توانید این تی‌شرت‌ها را در رنگ‌های مختلف خریداری کنید.

 

والنکی (Valenki)

 

والنکی 1

 

این پاپوش‌های سنتی زمستانی که عموما به شکل چکمه‌های نمدی تولید می‌شوند، یکی از سوغاتی‌های سنتی شهر سوچی هستند.

 

شکلات

 

شکلات سوچی

 

اهالی روسیه علاقه‌ی زیادی به شیرینی‌جات دارند و شکلات‌ها و شیرینی‌های روسی، بسیار لذیذ هستند. کافی است یک بار یکی از آنها امتحان کنید تا مشتاق شوید این طعم لذیذ را با نزدیکان خود شریک شوید.

شکلات آلیونکا یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های روسیه است که با بسته‌بندی خاص خود شناخته می‌شود؛ بسته‌ای با تصویر یک دختربچه.

 

چرچخلا یا لواشک آجیلی

 

چرچخلا یا لواشک آجیلی 1

 

این خوراکی لذیذ، در سراسر منطقه‌ی قفقاز1 رایج است و در هر شهر و کشوری با دستور و طعمی خاص و با ظاهری متفاوت تهیه می‌شود و اسامی مختلفی دارد. برای تهیه‌ی آن، انواع مغزها را پس از نخ کردن، در عصاره‌ای غلیظ و میوه‌ای قرار می‌دهند، سپس از جایی آویزان می‌کنند تا خشک شود.

 

خاویار

 

خاویار سوچی

 

خاویار تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است. دریای خزر به عنوان بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان بیش از ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می‌کند. روسیه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان خاویار است. اگر توانایی مالی برای خرید خاویار دارید، می‌توانید در سفر به سوچی، برای خود یا نزدیکان‌تان خاویار بخرید.

 

صنایع دستی دریایی

 

صنایع دستی ساخته شده از بامبو 1

 

دریای سیاه علاوه بر ماهی، موجوات آبزی فراوانی دارد که از میان آنها می‌توان به انواع صدف‌ها اشاره کرد. بنابراین تعجبی نیست که در مناطق ساحلی انواع و اقسام صدف‌های زیبا پیدا می‌شود و هنرمندان خوش‌ذوق محلی از آنها برای ساخت انواع صنایع دستی و زیورآلات استفاده می‌کنند که می‌توانید محصولات آنها را در فروشگاه‌های مختلف پیدا کنید و بخرید. اگر خودتان به ساخت صنایع دستی با صدف علاقه دارید در نواحی ساحلی می‌توانید صدف جمع کنید. معمولا بعد از طوفان و باد شدید، صدف‌های بزرگتری در ساحل پیدا می‌شوند.

 

برگ بو

 

برگ بو

 

برگ بو یگ گیاه خوشبو و همیشه سبز است. برگ این گیاه سمبل صلح، جاودانگی و شکوه است. در روسیه از برگ بو هنگام پختن گوشت، غذاهای گیاهی و سوپ‌ها استفاده می‌کنند. می‌توانید چند شاخه برگ بو را همراه ببرید و در گلدان نگه دارید. این برگ‌های خوشبو تا چند روز حتی بدون آب، تازه می‌مانند و خاطرات سفر را به یادتان می‌آورند. زمانی که شاخه‌ها خشک شدند می‌توانید برگ‌های آن را جدا کنید و چند دقیقه قبل از پختن کامل غذا، آن را به سوپ یا غذاهای دیگرتان اضافه کنید.

 

اکالیپتوس

 

اکالیپتوس 1

 

در تمام طول سال در بازارهای نزدیکی اقامتگاه‌های سلامتی در سوچی می‌توانید برگ‌ها و شاخه‌های بزرگ اکالیپتوس را بخرید. گیاهی که خواص زیادی برای آن عنوان می‌کنند. عصاره‌ی برگ‌های اکالیپتوس، یک نوشیدنی مفید است که از بدن در برابر بسیاری از بیماری‌ها دفاع می‌کند. همچنین بخور اکالیپتوس یک درمان طبیعی و ثابت شده‌ی سرماخوردگی است.

 

ادویه‌جات

 

ادویه جات روسی

 

منطقه‌ی قفقاز نه تنها به خاطر آشپزی منحصربه‌فرد و فوق‌العاده بلکه به خاطر ادویه‌جات و گیاهان معطری که در آن رشد می‌کند، مشهور است. تنوع این ادویه‌جات و گیاهان معطر بسیار جالب توجه است. در بازارچه‌های محلی سوچی می‌توانید انواع ادویه‌جات را به صورت جداگانه یا مخلوط خریداری کنید. یکی از این ادویه‌های مخلوط Adjika نام دارد که هر کسی برای تهیه‌ی آن یک دستور سری دارد. این ادویه را با هر نوع غذایی از گوشت تا پاستا مصرف می‌کنند و با توجه به میزان فلفل موجود در آن دسته‌بندی می‌کنند تا هر کس با توجه به ذائقه هر کدام را که دوست داشت، انتخاب کند.

 

نقاشی

 

نقاشی روسی

 

دریای سیاه با همه‌ی زیبایی‌ها و رنگ‌های متنوعی که دارد، همواره الهام‌بخش هنرمندان محلی برای خلق آثار هنری بوده است. در شهر سوچی هنرمندان زیادی آثار خود را برای فروش عرضه می‌کنند. آثار این هنرمندان از نقاشی‌های ساده گرفته تا شاهکارهای هنری در گالری‌های هنری به فروش می‌رسند. برای اینکه این آثار را ببینید و خریداری کنید می‌توانید به موزه‌ی هنر در گردشگاه مرکزی سوچی و پارک Riviera سر بزنید.

 

صنایع دستی ساخته شده از بامبو

 

صنایع دستی ساخته شده از بامبو 1 1

 

در بیشتر فروشگاه‌های سوغات در سوچی، صنایع دستی و محصولات ساخته شده از بامبو را خواهید دید. بامبو در حومه‌ی شهر سوچی رشد می‌کند. این سوغاتی‌های جالب، کاملا دست‌ساز و حاصل ذوق، سلیقه و تلاش هنرمندان محلی است. در سوچی، هنرمندان از بامبو برای ساخت انواع ظرف، جعبه، قاب عکس، جاسیگاری، سبد و… استفاده می‌کنند. یکی از نکات مثبت این سوغاتی جذاب این است که بسیار سبک است و وزن چمدان شما را بالا نمی‌برد.

 

هنرهای شیشه‌ای

 

هنرهای شیشه ای 1

 

یکی از کارهای سرگرم‌کننده‌ای که می‌توانید در سفر به روسیه انجام دهید بازدید از استودیوی هنرهای شیشه‌ای در Adler است. در این تور، با شیشه‌گری سنتی روسیه آشنا می‌شوید. هنرمندان ماهر شیشه‌گر، در مقابل چشم بازدیدکنندگان، اشیای مختلف را می‌سازند و بازدیدکنندگان از نزدیک با مراحل کار آشنا می‌شوند. حسن ختام این بازدید، خرید آثار هنری ساخته شده با شیشه است که معمولا شامل انواع ظروف و گلدان است. البته این سوغاتی، بسیار حساس و شکننده است و باید مراقب حمل و نقل آن باشید و به خوبی آن را بسته‌بندی کنید.

 

 

مرکز خرید سوچی

 

مراکز خرید در شهر سوچی

مرکز خرید الکساندریا (Alexandria)

این مجتمع تجاری ۱۴ طبقه، برای برگزاری مسابقات المپیک ساخته شده است. در این مرکز، برندهای لوکس و گران و برخی از برندهای میان‌رده نمایندگی دارند. این برندها معمولا برندهای بین‌المللی هستند. البته اخیرا محصولات ارزان‌قیمت‌تر هم به این مجموعه اضافه شده است تا همه بتوانند با دست پر از این مرکز خرید خارج شوند. لوازم آرایش، زیورآلات و هدایای خاص و غیرمعمول از مهم‌ترین محصولاتی هستند که در این مرکز می‌توانید خریداری کنید.

 

مرکز خرید ملودیا (Melodiya)

طبقه‌ی هم‌کف این مرکز خرید در منطقه‌ی پیاده‌رو واقع شده است و برندهای لوکسی مثل گوچی و ورساچه، در آن جدیدترین محصولات خود را عرضه می‌کنند. طبقه‌ی اول و دوم به پوشاک کودکان و نوجوانان از برندهای گران و میان‌رده اختصاص دارد. علاوه بر این، در این مجموعه می‌توانید هدایای لوکس و گران‌قیمت هم خریداری کنید.

 

ناحیه‌ی بندری Sea Port و مناطق اطراف

یکی دیگر از مناطق خرید گران و لوکس در سوچی، حوالی Sea Port است. در این منطقه و در خیابان‌های اطرافش، برندهای محبوب بین‌المللی محصولات خود را عرضه می‌کنند. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، قدم زدن در این مناطق تجربه‌ای فوق‌العاده خواهد بود.

 

مرکز تجاری و تفریحی مورمال (Moremall)

این مرکز خرید جدید و محبوب از نظر اهالی سوچی، هیچ دست کمی از مراکز خرید مسکو ندارد. این مرکز محصولات متنوع با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد و همین مسئله باعث شده که مورد توجه قرار بگیرد و از شهرهای اطراف هم برای خرید به آن سر بزنند.

این مجموعه‌ی تجاری، ۱۶۹ هزار مترمربع وسعت دارد و در آن برندهای محبوب بین‌المللی به خصوص برندهای میان‌رده و تولیدکنندگان روسی، بهترین محصولات خود را عرضه می‌کنند. در این مرکز می‌توانی چیزهایی مثل لباس، اسباب بازی، لوازم ورزشی، لوازم خانه، سوغات و هدیه و هزاران محصول دیگر را خریداری کنید. تنوع و کیفیت محصولات این مرکز خرید، جالب توجه و راضی‌کننده است. در فودکورت بزرگ این مجموعه، رستوران‌های ارزان زیادی پیدا می‌شود. جوان‌ترها معمولا ساعتی را در مجموعه‌ی سینمایی مرکز می‌گذرانند.

 

 

سوچی روسیه

 

خیابان Navaginskaya

این خیابان یکی از خیابان‌های اصلی پیاده‌رو در شهر است که فرصت‌های فوق‌العاده‌ای برای خرید دارد. در همین خیابان فروشگاه مشهور Torgovaya Galereya قرار دارد و در آن می‌توانید انواع کالا با قیمت‌های مختلف پیدا کنید. چند مرکز خرید دیگر هم در این خیابان وجود دارد؛ مرکز خرید زنیت، آتریوم، لاک‌استار و Detsky Mir. علاوه بر مرکز خرید، بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مستقل هم از برندهای گران و هم از برندهای مقرون‌به‌صرفه در این خیابان دیده می‌شود. این خیابان یکی از بهترین مناطق سوچی برای خرید است. چون علاوه بر تنوع محصول و قیمت، چندین رستوران هم دارد که می‌توانید پس از خرید و برای استراحت، یکی از آنها را انتخاب کنید.

 

مرکز خرید Sochi TsUM

این مرکز خرید یکی از قدیمی‌ترین فروشگاه‌های سوچی است و از آنجایی که در نزدیکی ایستگاه قطار قرار دارد، همیشه شلوغ است. در طبقه‌ی پنجم، فروشگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی عرضه‌ کننده‌ی پوشاک از برندهای روسی وجود دارد. علاوه بر پوشاک، کالاهایی چون زیورآلات و لوازم جانبی، لوازم ورزشی، کیف و کفش، لوازم آرایش و انواع سوغات و صنایع دستی هم در این مرکز به فروش می‌رسد. حتی اگر قصد خرید هم نداشته باشید، قدم زدن در این مرکز، تجربه‌ی جالبی خواهد بود. این بنا ۵۰ سال پیش ساخته شده و هنوز جذابیت و ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است.

 

مرکز خرید سان سیتی (Sun City)

این مجموعه‌ی تجاری، یکی از مراکز خرید ارزان سوچی است که در شمال ایستگاه قطار قرار دارد. در این مجموعه محصولات متنوعی از قبیل پوشاک زنانه، انواع پارچه و منسوجات، لباس کودکان از برندهای داخلی، لوازم ورزشی، لوازم آرایشی و هدیه و سوغات عرضه می‌شود. یک شعبه از سوپرمارکت مشهور روسی یعنی Perekrestok در این مرکز، وجود دارد. فروشگاه‌های کوچک فروش و خدمات لوازم خانگی، بخش دیگری از این مجموعه‌ی تجاری را تشکیل می‌دهند.

 

مرکز خرید مگنولیا (Magnolia)

اگر می‌خواهید لباس‌های باکیفیت را با قیمت مناسب خریداری کنید، این مرکز خرید بهترین مکان است. بسیاری از محصولات عرضه شده در این مرکز خرید از برندهای خارجی هستند که شهرت چندانی ندارند اما کیفیت آنها قابل قبول است و اگر خوب بگردید می‌توانید محصولات بسیار باکیفیت را با قیمت‌های مقرون‌به‌صرفه خریداری کنید.

 

بازارچه‌ی Avangard

این بازارچه یکی از ارزان‌ترین بازارچه‌های شهر برای خرید کردن است. در این بازارچه می‌توانید محصولاتی مثل لوازم آرایش از برندهای روسی، لباس و زیورآلات ارزان و انواع سوغات و هدیه را خریداری کنید. تنوع لباس و کفش در این بازارچه قابل توجه است. در بین این همه محصول متنوع، هم کالاهای باکیفیت پیدا می‌شود و هم اجناس نامرغوب. بنابراین باید حسابی بگردید تا محصول باکیفیتی خریداری کنید. قیمت‌ها در این بازارچه ارزان و به‌صرفه است ولی امکان چانه زدن هم وجود دارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است