شهر لیما پرو

شهر لیما پرو

لیما پایتخت کشور پرو در آمریکای جنوبی است. این شهر ساحلی بوده و رو به اقیانوس آرام می‌باشد. لیما همچنین بزرگ‌ترین شهر پرو و مرکز استان لیما نیز هست. برآورد جمعیت برای منطقه شهری لیما ۶٫۹ میلیون (سال ۲۰۰۵) است و برای منطقه کلان‌شهری لیما ۸٫۲ میلیون. لیما که توسط یک فاتح اسپانیایی به نام فرانچسکو پیزارو بنا نهاده شده تحت عنوان «شهر شاهان» نیز شناخته می‌شود. این شهر بیش از ۳۰۰ سال، مهم‌ترین شهر و بزرگ‌ترین ناحیه پایتختی در آمریکای جنوبی بود.

با این که هیچ تعریف رسمی اداری برای شهر لیما وجود ندارد، این شهر کلاً شامل ۳۰بخش مرکزی از ۴۳۰بخش ایالت لیما محسوب می‌شود، که تقریباً با ناحیه شهری متمرکز در بخش تاریخی بخش لیما| محدوده لیما در ارتباط است. این شهر به عنوان هسته ناحیه پایتختی لیما، یکی از بزرگ‌ترین نواحی پایتختی در کشورهای آمریکایی است.

(ناحیه شهری) شهر لیما ²km ۸۰۰ مساحت را تحت پوشش قرار می‌دهد که عمدتاً در زمین‌های پست (مسطح) در کویر سچورا| دشت ساحلی پرو، بین دره‌های رودخانه‌های رود چیلون| چیلون، رود ریماک| ریماک و رود لورین| لورین واقع شده‌است. این شهر دارای شیب ملایمی در ساحل اقیانوس آرام به درون دره هاو دامنه‌های کوهستانی است که در ارتفاع m۵۰۰ از سطح دریا قرار گرفته‌اند. در باقی نقاط این منطقه، خشکی مفرط آب و هوا به این معناست که دوری از دره‌های رودخانه و نواحی آبیاری شده آن، این زمین محلی کاملاً از پوشش گیاهی عاری و بایر می‌باشد. طی پدیده شدید النینو یا زمستانهای نامعمول مرطوب، پوشش اندک و پراکنده گیاهی می‌تواند در برخی از کوهستانهایی که درست در شرق شهر قرار دارند و به عنوان بخشی از اکوسیستم ساحلی شهر «لوماس» محسوب می‌شوند، رشد نماید، اما این دامنه‌های سبز آشکار باقی نمی‌مانند، زیرا توسط منظره خاکستری رنگ بایر آن ممکنست پنهان شوند.

لیما دارای سیستم اتوبوس عمومی نیست. اتوبوسهای خصوصی، که معمولاً «(ترابری) میکرو| میکروهاً یا» کومبیس” خوانده می‌شوند، بسیار ارزان هستند اما مسیرهای آنان به خصوص برای خارجی‌ها گیج‌کننده‌است. کومبیس‌ها اغلب شلوغ بوده و با کیفیت پایینی نگهداری می‌شوند.

تاکسی از لحاظ کیفیت سرویس و قیمت فرق می‌کند. تاکسی‌ها می‌توانند در هر خیابانی متوقف شوند یا این که شرکت‌های خصوصی تاکسی می‌توانند برای جابجایی مسافران به یک آدرس مشخص رزرو شوند.

شرکتهای اتوبوسرانی متعدد میان شهری خدمات حمل ونقل را برای شهرهای دیگر عرضه می‌نمایند. کیفیت سرویس بسته به قیمت از اتوبوسهای ویژه لوکس تا «میکروس»‌های غیر راحت و شلوغ تفاوت می‌گند.

در این روزها شهردار لیما بر روی یک سیتم جدید اتوبوسرانی تحت عنوان متروپولیتانو کار می‌کند که همه اتوبوسهای آن خطوط انحصاری خواهند داشت؛ گفته شده که اتوبوسهای جدید باید از شرکتهایی که در ناحیه مترو پلیس (پایتخت) در حال کار هستند فراخوانده شوند، این اتوبوسها از یک شرکت چینی خریداری شده‌اند، همان شرکت اتوبوسهایی را نیز ایتالیا می‌فروشد. امید شهردار این است که در چند سال دیگر یک سیستم ترابری عمومی جدید را ببیند.

غذا در لیما

 

غذا لیما

 

لیما را به عنوان پایتخت غذاها و خوراکی‌های آمریکای لاتین می‌شناسند و همین نکته باعث می‌شود تا بتوانید بهترین غذایی را که تا به حال می‌توانید میل کنید را در اینجا تجربه کنید. هر موقع که یک بشقاب غذا جلوی شما بگذارند، شبیه به یک کار هنری رنگارنگ خواهد بود.

یکی از غذاهایی که حتما باید در این شهر امتحان کنید، «سویچ» (Ceviche) است. جدا از غذاهای محلی پرویی، شما می‌توانید انواع مختلفی از غذاهای ترکیبی را در اینجا پیدا کنید. مهم‌ترین آن‌ها «چیفا» (Chifa) است که ترکیبی بین غذاهای چینی و پرویی است. در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم، کشور پرو شاهد ورود سیلی از غذاهای چینی به کشور خود بود و همین باعث شد تا فرهنگ غذایی آن از خیلی جهات تغییر کند.

«چیفا» تبدیل به یکی از محبوب‌ترین غذاها در لیما شد که بیشتر از ۶۰۰۰ رستوران در سطح شهر آن را می‌پختند و عرضه می‌کردند. اگر به یک رستوران که «چیفا» می‌پزند بروید، متوجه می‌شوید که غذا به سبک چینی پخته شده است اما مواد آن غذا پرویی هستند. همچنین اگر به اینجا سفر کردید، حتما غذای «نیکی» (Nikkei) را هم امتحان کنید که ترکیبی از غذاهای ژاپنی و پرویی است.

لیما دومین شهر در آمریکای جنوبی است که بیشترین جمعیت ژاپنی را دارد و این به این معنا است که مردم پرو خیلی خوب توانسته‌اند غذاهای ژاپنی را تهیه کنند.

 

اماکن تاریخی 

مراکز تاریخی شهر لیما بسیار نزدیک به هم هستند و باعث می‌شود تا بتوان بدون احتیاج به وسیله‌ی نقلیه از آن‌ها بازدید کرد. «پلازا مایور» (Plaza Mayor) قلب تپنده‌ی مرکز شهر است و در شعاع دو بلوکی آن جاذبه‌ها و مکان‌های تاریخی بسیاری را خواهید دید که می‌تواند یک روز کامل شما را سرگرم خود بکند.

«پلازا مایور»

 

شهر لیما پرو

 

می‌توانید از کلیسای جامع لیما شروع کنید که قدمت آن به سال ۱۵۳۵ میلادی برمی‌گردد. در داخل آن، مقبره‌ی «فرانچسکو پیزارو» را خواهید دید. همان فاتح اسپانیایی که امپراتوری قوم اینکا را سرنگون کرد. پیشنهاد ما این است که با تور و راهنما به این مکان بروید تا از تاریخ جالب آن حسابی اطلاعت کسب کنید.

 

«کلیسای جامع لیما»

 

لیما پرو

پس از دیدن کلیسای جامع می‌توانید به کاخ حکومت بروید. این مکان، محل رسمی اقامت رییس جمهور این کشور است. اگر عصر به دیدن این مکان بروید می‌توانید تغییر شیفت نگهبانان کاخ را ببینید. چندین بلوک آن طرف‌تر از کلیسای جامع، «صومعه‌ی سن فرانچسکو» را خواهید دید که یکی از بهترین و جالب‌ترین اماکن تاریخی شهر است.

 

«کاخ حکومت»

 

کاخ حکومت لیما

شما تنها می‌توانید به همراه تور و راهنما به این مکان بروید و از لحظه‌ای که از درب‌های ورودی آن داخل شوید، حق عکس‌برداری ندارید. اما به محض ورود، با کتابخانه‌ای رو به رو می‌شوید که ۲۵۰۰۰ نوشته‌ی قدیمی دارد و قدمت آن متون به اوایل تشکیل حکومت بر‌می‌گردد. این تنها قسمت کوچکی از جذابیت‌های شهر است. در کنار این‌ها، موزه‌ها و کلیساهای بسیاری در مرکز شهر وجود دارد.

 

«پارکه دل آمور»

 

پارکه دل آمور

یکی دیگر از بهترین ویژگی‌های لیما ساحل آن است. شهر بر روی یک صخره از سطح دریا ساخته شده است که به شما نمای ۳۶۰ درجه از اقیانوس آرام می‌دهد. یکی از زیباترین سواحل آن «پارکه دل آمور» که معنای پارک عشق می‌دهد، است. بهترین زمان رفتن به این مکان، بعد از ظهر است تا بتوانید غروب آفتاب را تماشا کنید.

اگر در زمان غروب به این پارک بیایید، جمعیت زیادی از زوج‌های جوان،خانواده‌ها و کودکان مشغول بازی را در اینجا خواهید دید. در مجموع حال و هوای آن در زمان غروب آفتاب دیدنی است.

 

موزه‌ها و گالری‌ها

موزه‌ها و گالری‌ها لیما

 

اگر از آن دسته افرادی هستید که به تاریخ و هنر علاقه دارید، شهر لیما هوای شما را دارد. بعضی از آن‌ها را حتما باید امتحان کرد. «موزه‌ی طلا»، که درباره‌ی جواهرات قوم اینکا و سلاح‌های باستانی‌شان است.

«موزه‌ی هنرهای ایتالیایی» که هنر اروپایی در پرو را به رخ می‌کشد.

«موزه‌ی هنر لیما»، «موزه‌ی باستان‌ و طبیعی پرو»، «موزه‌ی ملی» و «موزه‌ی هنرهای معاصر» دیگر موزه‌هایی هستند که باید از آن‌ها دیدن کرد.

 

آب و هوا

 

اب و هوا لیما

 

هوای لیما واقعا ملایم و لطیف است و همین باعث شده است که در تمام سال مناسب برای مسافرت باشد. البته ممکن است صبح با مه شروع شود اما تا اواسط روز از بین می‌رود. همچنین بارندگی در لیما بسیار کم است و اگر هم بارشی در کار باشد، در حد چندین قطره برای چند دقیقه است.

هوای آن در تابستان بین ۲۰ تا ۲۷ درجه‌ی سانتی‌گراد است و در زمستان بین ۱۵ تا ۲۰ درجه‌ است. این بدین معنا است که در تابستان یک تیشرت و در زمستان یک کاپشن نازک کافی است.

 

محله‌های قدیمی

محله قدیمی لیما

 

یکی دیگر از دلایل برای دیدن لیما، این است که هر محله‌ی این شهر رنگ و بوی خاص خودش را دارد. محله‌ی «بارانکو» حال و هوایی هنری دارد.

محله‌ی «میرافلورز»، منطقه‌اس سرسبز به همراه پارک‌های زیبا است. محله‌ی «سنترو»، قسمت تاریخی شهر است که مملو از ساختمان‌ها، کلیساها و موزه‌ها است. محله‌ی «لامولینا»، که در آن سفارت‌ها قرار دارند و رستوران‌های آن گران هستند. محله‌ی «سن ایزیدرو»، که قطب مالی شهر است.

پس اگر قصد سفر به کشور پرو را داشتید، چند روزی را به شهر لیما اختصاص دهید. درست است که در مقایسه با مکان‌های قدیمی و کهن قوم اینکاها، یک شهر بزرگ جذابیتی ندارد اما اگر چند روزی را در آن سپری کنید، شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است