شهر مسکو در روسیه

شهر مسکو در روسیه

مسکو (به روسی: Москва تلفظ: مُسکْوا) پایتخت و پرجمعیت‌ترین شهر کشور روسیه است. این شهر با جمعیتی بیش از ۱۳ میلیون نفر، بزرگترین شهر در قاره اروپا و یازدهمین شهر پرجمعیت در جهان است. مسکو از مهمترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری فدراسیون روسیه و اروپا به‌شمار می‌آید. این شهر در کنار رودخانه مسکو و در ناحیه مرکزی فدرالی در روسیه اروپایی واقع شده‌است. کاخ کرملین، قلعه‌ای باستانی در این شهر است که محل زندگی رئیس‌جمهور روسیه و استقرار قوه مجریه این کشور است. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت آن کشور بود.

مسکو پایتخت و پر جمعیت‌ترین شهر روسیه است. این شهر از مهم‌ترین مراکز سیاسی، اقتصادی، مذهبی، تاریخی، مالی، آموزشی و ترابری فدراسیون روسیه و اروپا محسوب می‌شود و در سرشماری سال ۲۰۱۰ پر جمعیت‌ترین شهر قاره‌ی اروپا و ششمین شهر پر جمعیت دنیا است. این شهر در کنار رودخانه‌ی مسکو و در ناحیه‌ی مرکزی فدرالی در روسیه‌ی اروپایی واقع شده‌ است. کاخ کرملین، قلعه‌ای باستانی در این شهر است که محل زندگی ریاست جمهوری روسیه و استقرار قوه‌ی مجریه‌ی این کشور است. این شهر در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز پایتخت آن کشور بود.

مسکو از نظر دارا بودن مؤسسات علمی، ورزشی و آموزشی از رتبه خوبی در سطح جهان برخوردار است. به طوری‌که بیش‌ترین امکانات ورزشی را در کل جهان به خود اختصاص داده‌ است. این شهر دارای یک مجتمع حمل و نقل بین‌المللی به نام «متروی مسکو» است که بزرگ‌ترین شرکت تولید واگن‌های مترو در جهان است.

 

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

مسکو در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

روسی

واحد پول

روبل

نوع برق شهری

برق شهری در روسیه ۲۲۰ ولت و ۵۰ هرتز و دوشاخه‌ها و پریزها از نوع C و F است.

کد کشور

شماره‌های اضطراری

پلیس ۱۰۲

آمبولانس ۱۰۳

شماره اضطراری عمومی ۱۱۲

جهت رانندگی

راست

فرودگاه‌های بین‌المللی

فرودگاه بین‌المللی دوموده‌دوو

فرودگاه بین‌المللی شرمتیوو

فرودگاه بین‌المللی ونوکووا

 

وضعیت آب و هوا

مسکو طبق طبقه‌بندی آب و هوایی Köppen، دارای آب و هوای قاره‌ای مرطوب است. تابستان‌های گرم و گاهی بسیار گرم و مرطوب دارد و زمستان‌هایش طولانی و سرد است. در فصل زمستان، دمای هوا به طور معمول تا منفی ۱۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد، البته دوره‌های هوای گرم هم در زمستان وجود دارد که دمای هوا تا صفر درجه بالا می‌آید.

بهترین زمان برای سفر

سردترین ماه سال در مسکو، ژانویه است و میانگین دمای هوا در این ماه منفی ۸ درجه سانتی‌گراد است. بهترین زمان سفر به مسکو، با توجه به آب و هوا، اواخر بهار یعنی اوایل ماه ژوئن است. این مدت، بهترین آب و هوا را برای بازدید طولانی از جاذبه‌های گردشگری دارد.

از اوایل ماه مه تا اواسط ماه جولای، وقتی هوا هنوز خیلی گرم نشده است، می‌توانید برای سفری عالی به مسکو برنامه‌ریزی کنید. یکی دیگر از زمان‌های فوق‌العاده برای سفر به مسکو، روزهای منتهی به سال نو است اگر می‌خواهید چشم‌اندازهای دیدنی و فراموش‌نشدنی از زمستان‌های واقعی روسیه را تجربه کنید.

 

هزینه‌های سفر

هزینه روزانه برای سفر ارزان: تا ۱۵۰۰ روبل (۸۳ هزار تومان)

اقامت در خوابگاه هاستل: ۶۰۰ روبل (۳۳ هزار تومان)

غذای ارزان در کافه‌تریا: کمتر از ۴۰۰ روبل (۲۲ هزار تومان)

بلیط تک‌سفره مترو: ۵۵ روبل (۳ هزار تومان)

تورهای پیاده‌روی، سر زدن به پارک‌ها و کلیساها: رایگان

هزینه‌ی روزانه برای سفر میان‌رده: بین ۱۵۰۰ تا ۸ هزار روبل (۸۰ هزار تا ۴۴۰ هزار تومان)

اتاق دو تخته در هاستل یا هتل ارزان: از ۲۵۰۰ یا ۳۵۰۰ روبل (۱۳۸ هزار تا ۱۹۰ هزار تومان)

غذاهای منوی ناهار: ۴۰۰ تا ۶۰۰ روبل (۲۲ هزار تا ۳۳ هزار تومان)

شام کامل به همراه نوشیدنی: ۸۰۰ تا هزار روبل (۴۴ هزار تومان)

ورودی موزه: ۳۰۰ تا ۷۰۰ روبل (۱۷ هزار تا ۴۰ هزار تومان)

هزینه‌های روزانه‌ی سفر لوکس و گران: بیش از ۸ هزار روبل (۴۴۰ هزار تومان)

اتاق دو تخته در هتل: ۸ هزار روبل (۴۴۰ هزار تومان)

غذای کامل با نوشیدنی: هزار روبل (۵۵ هزار روبل)

تورهای همراه با راهنما: از ۱۵۰۰ روبل (۸۲ هزار تومان)

رفت و آمد با تاکسی: از ۵۰۰ روبل (۲۷ هزار تومان)

 

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

مسکو به عنوان یکی از گران‌ترین شهرهای دنیا مشهور است. با وجود این، با رعایت برخی نکات می‌توانید هزینه‌های سفر را کاهش دهید و از سفر به این شهر زیبا لذت ببرید.

 

ترانسفر فرودگاهی

مسکو سه فرودگاه بین‌المللی دارد که هر سه خارج از شهر و در سه مکان متفاوت قرار دارند. یکی از نقاط مشترک هر سه فرودگاه، در اختیار داشتن خدمات ریلی پرسرعت فرودگاهی است. با ۴۲۰ روبل می‌توانید خود را از این طریق به مرکز شهر و مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو برسانید. از این ایستگاه‌ها، دسترسی راحت و ارزانی از طریق وسایل حمل و نقل عمومی به بسیاری از نقاط شهر دارید.

انتخاب دیگر، اتوبوس‌های توریستی کوچکی است که کم و بیش طبق برنامه از منطقه‌ی پارکینگ فرودگاه حرکت می‌کنند و با کرایه‌های معقول و مناسب، شما را به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو می‌رسانند.

 

اقامتگاه

یکی از مهم‌ترین هزینه‌های سفر، هزینه‌ی اقامت است. اگر بتوانید در هاستل اقامت کنید، هزینه‌های سفرتان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. یکی از هاستل‌های ارزان مسکو، Godzillas Hostel است. این هاستل، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین هاستل‌های شهر است که در بخش تاریخی شهر در یک ساختمان قدیمی و در یک خیابان خلوت واقع شده است. کافه‌های ارزانی حوالی این هاستل وجود دارد و به ایستگاه مترو هم نزدیک است.

بیشتر هاستل‌های مسکو، اقامتگاه‌های متنوعی را با امکانات مختلف با قیمت‌های نسبتا یکسان و مناسب در اختیار گردشگران می‌گذارند. یکی دیگر از هاستل‌های مناسب که موقعیت مرکزی دارد، هاستل DaHostel است. حتی برای اقامت می‌توانید روی هتل‌های ارزان هم حساب کنید، مثلا هتل‌هایی مثل Ampir، Belorusskaya، Khitrovka یا هتل Elegant.

 

اماکن گردشگری مسکو

میدان سرخ

 

میدان سرخ

 

میدان سرخ بیش از ۵۰۰ سال است که در مرکز مسکو و البته در مرکز حوادث و رویدادهای تاریخی آن قرار دارد. ساختمان‌های باشکوه و ارزشمند اطراف آن، تاریخ پرحادثه‌ی شهر را یادآوری می‌کند. در همین مکان، کلیسای جامع سنت باسیل به دستور ایوان مخوف ساخته شده است. بعدها آرامگاه لنین به این میدان اضافه شده است.

این میدان به شکل تاریخی خود مرمت شده است و حفظ و نگهداری می‌شود. کاخ کرملین یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این میدان است. بسیاری از خیابان‌های مهم و اصلی شهر به این میدان منتهی می‌شوند. این میدان، علاوه بر اینکه یک جاذبه‌ی گردشگری مهم در شهر مسکو است، تا کنون میزبان برگزاری کنسرت خواننده‌های مشهوری بوده است. میدان سرخ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

 

کلیسای جامع سنت باسیل

 

کلیسای جامع سنت باسیل

 

برج‌هایی با آجر قرمزرنگ و گنبدهای پیازی‌شکل و پیچ در پیچ با آن نمای رنگارنگ و زیبا، از مهم‌ترین ویژگی‌های ظاهری این کلیسای دیدنی هستند که یکی از مهم‌ترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری مسکو است و بسیاری از گردشگران، مسکو را با این کلیسا و گنبدهای رنگارنگش می‌شناسند. این کلیسا به دستور ایوان مخوف ساخته شده است و دارای هشت شاپل یا کلیسای کوچک است. دو کلیسا هم بعدها به آن اضافه شد.  این کلیسا در مرکز مسکو قرار داشت و بلندترین بنای مسکو تا سال ۱۶۰۰ بود. از سال ۱۹۹۰ این بنا به همراه کرملین و میدان سرخ به عنوان یکی از میراث‌های جهانی یونسکو شناخته شده است. منقول است که ایوان مخوف، به قدری تحت تاثیر معماری کلیسای جامع سنت باسیل قرار گرفته‌ بود که دستور داد تا چشم‌های معمار آن، پوستنیک یاکلووف را کور کنند تا دیگر نتواند بنایی به آن زیبایی طراحی کند، تا روزی رقیب این سازه نشود.

 

کلیسای جامع دورمیشن

 

کلیسای جامع دورمیشن

 

این کلیسا در اصل در سال ۱۳۲۶ پایه‌گذاری شده و در سال ۱۴۷۰ به دست معمار ایتالیایی یعنی Aristotle Fioravanti، به سبک رنسانس، بازطراحی شده است. این کلیسا برای چندین قرن، میزبان برگزاری مهم‌ترین مراسم مذهبی و رسمی روسیه بوده است از جمله تاج گذاری ایوان مخوف در سال ۱۵۴۷ و خاکسپاری شهدا و پیروان کلیسای ارتدکس. بعد از اینکه پایتخت در سال ۱۷۱۳ به سن پترزبورگ منتقل شد، این کلیسا باز هم اهمیت خود را حفظ کرد اما در سال ۱۹۱۸ توسط کمونیست‌ها بسته شد. از سال ۱۹۹۰، مراسم مذهبی دوباره در کلیسا برپا شد. ستون‌های سفید و گنبدهای طلایی و فضای داخلی بسیار زیبای کلیسا باعث شده که یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری مسکو باشد. اگر به تاریخ و معماری علاقه دارید، در سفر به مسکو بازدید از این کلیسا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

 

موزه‌ی هنرهای زیبای پوشکین

 

موزه ی هنرهای زیبای پوشکین

 

موزه‌ی دولتی هنرهای زیبای پوشکین مجموعه‌ای ارزشمند از ۵۰۰ هزار اثر هنری را از زمان بازگشایی‌اش در سال ۱۹۱۲ تا به امروز جمع‌آوری کرده است. این مجموعه در ابتدا به عنوان یک مجموعه‌ی آموزشی ساخته شده، اما بعدها گسترش پیدا کرده و به موزه‌ای ارزشمند تغیر یافته است. مجموعه‌های ارزشمند آثار امپرسیونیست، پست امپرسیونیست و مدرنیست این موزه در یک گالری به نام هنر اروپایی و آمریکایی قرن نوزدهم و بیستم نگهداری می‌شود.  موزه در ابتدای تاسیس به افتخار الکساندر سوم، تزار روسیه به ‌نام موزه‌ی الکساندر سوم نام‌گذاری شد. پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه و سقوط دودمان رومانوف، نام موزه به موزه‌ی هنر غربی تغییر یافت و در نهایت در سال ۱۹۳۷، دولت روسیه نام موزه را به افتخار صدمین سال درگذشت الکساندر پوشکین به نام کنونی تغییر داد.

موزه‌ی پوشکین دارای یکی از با ارزش‌ترین مجموعه‌های هنری از نقاشانی مانند ساندرو بوتیچلی، لوکاس کراناخ پدر، رامبرانت، رافائل، ادگار دگا، پل سزان، پل گوگن، پیر آگوست رنوآر، تئودور روسو، آنری دو تولوز- لوترک، آندره دورن، کامی پیسارو، ونسان ون گوگ و پابلو پیکاسو است.

 

تالار نمایش بولشوی

 

تالار نمایش بولشوی

 

تالار بولشوی یکی از مهم‌ترین  افتخارات فرهنگ و هنر روسیه است. این تالار از مشهورترین تالارهای جهان برای اجرای باله و اپرا است. تالار بولشوی در سال ۱۷۷۶ میلادی، به دستور کاترین کبیر، در منطقه تورسکوی مسکو، بنیان گذاشته‌ شد.

سالن سه بار در سال‌های ۱۸۰۵، ۱۸۱۲ و ۱۸۵۳ آتش گرفت و به کلی در آتش سوخت، اما هربار عمارت بازسازی شد. در نهایت ساختمان کنونی در سال ۱۸۲۵ در مسکو بنا شد. باله‌ی «دریاچه‌ی قو» اثر چایکوفسکی، نخستین‌بار در سال ۱۸۷۷ در تالار بولشوی روی صحنه رفت. در حال حاضر تالار بزرگ، گنجایش ۱۷۵۰ تماشاگر را دارد و صحنه‌ی اصلی آن از هفت سطح جداگانه و مجزا تشکیل شده ‌است.

 

نگارخانه ترتیاکوف (Tretyakov)

 

نگارخانه ترتیاکوف

 

نگارخانه ترتیاکوف اولین بار در سال ۱۸۵۶ شکل گرفت زمانی که پاول ترتیاکوف، مجموعه‌ی نقاشی‌های خود را برای اولین بار به نمایش گذاشت. امروزه این گالری یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری دنیا را در اختیار دارد. بیش از ۱۳۰ هزار اثر هنری در این گالری نگهداری می‌شود. علاقه‌مندان برای بازدید کامل از این نگارخانه باید از ۵۲ تالار موزه که هر یک به دوره‌ی زمانی ویژه‌ای تعلق دارد عبور کنند. تابلوهای گنجینه‌ی هنری ترتیاکف نه تنها از دیدگاه هنری بلکه از نظر اجتماعی هم جالب توجه است. از روی تابلوها می‌توان با آداب و رسوم زندگی مردم روسیه در سده‌های گذشته آشنا شد.

این مجموعه‌ی ارزشمند، در آغاز با نمایش و نگهداری شمایل ترسیم شده توسط هنرمندان ناشناس، شکل گرفته است. آثار هنری متعلق به اوایل قرن بیستم به بعد در یک گالری جدید به نام نیوترتیاکوف در نزدیکی همین گالری به نمایش درآمده‌اند.

 

ایستگاه‌های مترو

 

ایستگاه های مترو

 

مسکو یکی از شهرهای زیبای دنیا است، به قدری زیبا که ایستگاه‌های متروی آن هم به عنوان جاذبه‌ی گردشگری معرفی می‌شوند. این ایستگاه‌ها در سال ۱۹۳۵ به عنوان بخشی از برنامه‌ی دولت برای تبدیل مسکو به پایتخت کمونیسم دنیا، شکل گرفته‌اند. اولین ایستگاه مترو به نحوی ساخته شد که نشان‌دهنده‌ی شکوه شوروی باشد. هزاران کارگر و داوطلب، برای ساخت تونل‌ها دست به کار شدند که در آغاز از وسایل و ابزارهای بسیار ساده استفاده می‌کردند. امروزه این ایستگاه‌های مترو مانند یک موزه‌ی زنده ی زیبا، گردشگران را به سوی خود می‌کشانند. سیستم متروی مسکو، در طول روز ۹ میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و در حال حاضر ۲۰۶ ایستگاه در قالب ۱۴ خط مترو دارد. ایستگاه‌های بزرگ و زیبای مترو که با هدف نمایش شکوه دولت کمونیست حاکم وقت، ساخته شده بودند، با مجسمه‌های مرمری، دیوارهای موزائیک، شیشه‌های رنگین و مانند آن تزیین شده‌اند. بسیاری از ایستگاه‌های مترو در مسکو، مانند ایستگاه کیفسکایا دارای تزئینات مجلل، ستون‌های مرمرین، چلچراغ و کف‌پوش‌هایی از سنگ خارا هستند و بیشتر به کاخ می‌مانند تا ایستگاه قطار.

 

صومعه‌ی نووودویچی (Novodevichiy)

 

صومعه ی نووودویچی

 

صومعه‌ی نووودویچی باشکوه در سال ۱۵۲۵ پایه‌گذاری شده و در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. این صومعه در سال ۱۸۱۲ توسط سربازان ناپلئون تسخیر شد. بعدها قبل از اینکه در دوران کمونیسم به موزه تبدیل شود، به عنوان زندان زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت.  برخلاف دیگر صومعه‌های مسکو این صومعه از سده‌ی هفدهم تاکنون دست ‌نخورده باقی ‌مانده ‌است. گورستان نووودویچی یک گورستان مشهور در نزدیکی همین صومعه است که در آن افراد سرشناسی مثل نیکولای گوگول و آنتوان چخوف دفن شده‌اند. صومعه در جنوب غربی بخش تاریخی مسکو قرار دارد. محدوده‌ی آن با دیوار در بر گرفته شده و اطراف آن را پارک‌ها احاطه کرده‌اند.

 

اقامتگاه کولومنسکو (Kolomenskoe)

 

اقامتگاه کولومنسکو

 

این اقامتگاه در منطقه‌ای سرسبز در نزدیکی رودخانه واقع شده و اقامتگاه تابستانی مورد علاقه‌ی ایوان مخوف و سزار میخائیل بوده است. هر دو نفر، تغییراتی در جهت بهبود این اقامتگاه انجام داده‌اند اما سزار الکسیس تصمیمی گرفت تا در این منطقه یک کرملین روستایی برای خود بسازد. یک کاخ چوبی عالی با چندیدن بنا و اتاق مجلل در سال ۱۶۶۷ ساخته شد. پس از مرگ او، این کاخ رو به نابودی رفت و توسط کاترین کبیر ویران شد. امروزه این منطقه یکی از مکان‌های تفریحی برای اهالی مسکو است که برای شرکت در بسیاری از فستیوال‌های فضای باز به این منطقه می‌روند.

 

کرملین مسکو

 

کرملین مسکو

 

کرملین مسکو که غالبا فقط با نام کرملین شناخته می‌شود یک مجموعه‌ی تاریخی دارای استحکامات در قلب مسکو است که مشرف به رود Moskva در جنوب، کلیسای سنت باسیل و میدان سرخ در شرق و باغ اسکندر در غرب واقع شده است. این مجموعه یکی از شناخته‌شده‌ترین کرمیلن‌ها (دژهای روسی) است که ۵ کاخ، ۴ کلیسای جامع و برج و دیوار دارد. یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی این مجموعه، کاخ بزرگ کرملین است. در حال حاضر این مجموعه‌ی تاریخی به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور روسیه مورد استفاده قرار گرفته است.

نام کرملین به معنای دژی درون شهر است. البته از این نام گاهی برای اشاره به دولت روسیه هم استفاده می‌شود، درست مثل عبارت کاخ سفید که برای اشاره به دفتر اجرایی رئیس جمهور آمریکا به کار می‌رود. پیش از این از کلمه‌ی کرملین برای اشاره به دولت اتحاد جماهیر شوروی استفاده می‌شد و کرملینولوژی به معنای مطالعه‌ی سیاست‌های شوروی و روسیه است.

 

پارک گورکی

 

پارک گورکی

 

پارک مرکزی گورکی یک پارک تفریحی و فرهنگی است. این پارک در مرکز مسکو واقع شده و به افتخار ماکسیم گورکی، نام‌گذاری شده است. این پارک در کنار رود مسکوا و در نزدیکی ایستگاه متروی Park Kultury قرار دارد و در سال ۱۹۲۸ پایه‌گذاری شده است. این پارک ۱۲۰ هکتار وسعت دارد.

 

باغ الکساندر

 

باغ الکساندر

 

این باغ یکی از اولین پارک‌های شهری عمومی در مسکو است که از سه بخش یا باغ جداگانه تشکیل شده است. این مجموعه در کنار دیواره‌های غربی کرملین به طول ۸۶۵ متر کشیده شده است. در هر کدام از این سه باغ، بناهای تاریخی و بناهای یادبود متعددی وجود دارد که هر کدام گوشه‌ای از تاریخ و فرهنگ شهر را معرفی می‌کنند. پارک در سال ۱۸۲۳ افتتاح شده و در تمام طول سال باز است.

 

کلیسای جامع مسیح منجی

 

کلیسای جامع مسیح منجی

 

کلیسای جامع مسیح منجی یک کلیسای ارتدکس روسی در مسکو است و در کرانه‌های شمالی رود موسکوا قرار دارد. این کلیسا فاصله‌ی کمی تا کرملین دارد و با ۱۰۳ متر ارتفاع، بلندترین کلیسای مسیحیت ارتدکس در دنیا است. کلیسای فعلی، دومین سازه‌ای است که در این مکان ساخته شده است. کلیسای ابتدایی در قرن نوزدهم ساخته شده بود و ساخت آن بیش از ۴۰ سال طول کشیده بود. این کلیسا به دستور ژوزف استالین در سال ۱۹۳۱ ویران شد. پس از ویران شدن کلیسا، قرار شد تا در همین مکان، کاخی مجلل به عنوان محل استقرار مجلس قانونگذاری ساخته شود. ساخت بنا در سال ۱۹۳۷ آغاز شد و در سال ۱۹۴۱ به دنبال حمله‌ی آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم، متنوقف شد. ستون‌های فولادی آن سال بعد جمع آوری شد و ساخت بنا هیچ وقت به سرانجام نرسید. به دنبال انحلال اتحاد جماهیر شوروی، کلیسای فعلی در همان محل در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ ساخته شد.

 

کاخ بزرگ کرملین

 

کرملین مسکو 1

 

کاخ بزرگ کرملین بین سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۹ ساخته شده است. یک گروه از معماران برجسته به سرپرستی Konstantin Thon، این کاخ را طراحی کرده‌اند. این معمار بزرگ، علاوه بر کاخ کرملین، معمار زرادخانه‌ی کرملین و کلیسای جامع مسیح منجی هم بوده است.

کاخ بزرگ کرملین، در زمان‌های گذشته، اقامتگاه تزارها در مسکو بوده است. ساخت این بنا، مستلزم ویران کردن یک کاخ باروک بود که در همین مکان قرار داشت. این کاخ ۱۲۵ متر طول، ۴۷ متر ارتفاع و ۲۵ هزار مترمربع وسعت دارد. این مجموعه‌ی بزرگ شامل یک کاخ قدیمی، ۹ کلیسا از قرن‌های چهاردهم تا شانزدهم و قرن هفدهم و بیش از ۷۰۰ اتاق است. ساختمان کاخ، مستطیل شکل است و یک حیاط داخلی دارد، سه طبقه به نظر می‌رسد، اما در واقع دارای دو طبقه است. ساختمان غربی کاخ، شامل تالار ملاقات‌های دولتی و اتاق‌های خصوصی خانواده‌ی امپراتوری است.

پنج تالار پذیرایی این مجموعه به نام‌های امپراتورهای گذشته‌ی روسیه نام‌گذاری شده‌اند. تالار Georgievsky، امروزه برای ملاقات‌های دولتی و دیپلماتیک و مراسم رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی در تالار Vladimirsky، منعقد و امضا می‌شوند.

 

کلیسای جامع عید تبشیر (Cathedral of the Annunciation)

 

کلیسای جامع عید تبشیرر

 

این کلیسای جامع، یک کلیسای ارتدکس روسی است و در جنوب غربی میدان کلیسای جامع کرملین مسکو قرار دارد. این میدان، اصلی‌ترین ساختمان‌های مجموعه‌ی بزرگ کرملین را به هم متصل می‌کند. این کلیسا در ابتدا، شاپل یا کلیسای کوچک اختصاصی تزارهای روسیه بوده است.

 

موزه‌ی هنرهای مدرن مسکو

 

موزه ی هنرهای مدرن مسکو

 

موزه‌ی هنرهای مدرن مسکو، موزه‌ای است که در آن آثار هنری مدرن و معاصر نگهداری می‌شود. این موزه در دسامبر ۱۹۹۹ افتتاح عمومی شد. ایده‌ی این پروژه و اجرای آن برعهده‌ی Zurab Tsereteli، رئیس آکادمی هنر روسیه بود. این موزه در خیابان Petrovka در نزدیکی بولوار Petrovsky در مرکز مسکو قرار دارد. بنای موزه، یک ساختمان قرن هجدهمی به سبک نئوکلاسیک است که معمار مشهور روسی Matvei Kazakov آن را طراحی کرده است.

در دسامبر سال ۲۰۰۳، موزه، گالری‌های خود را به مکان دوم گسترش داد. در این موزه و تالارهای متعدد آن، آثار هنری بسیار ارزشمندی از هنرمندان سراسر دنیا نگهداری می‌شود. هسته‌ی ابتدایی موزه، آثار خصوصی Zurab Tsereteli، موسس و مدیر موزه بوده است. امروزه این موزه فقط یک گالری بزرگ برای نمایش آثار برجسته‌ی هنری نیست و به عنوان یک مرکز آموزشی هنری هم شناخته می‌شود. مدرسه‌ی هنرهای مدرن در کنار این موزه فعالیت می‌کند و در خدمت علاقه‌مندان به هنر است.

 

باغ وحش مسکو

 

باغ وحش مسکو

 

باغ وحش مسکو، ۲۱٫۵ هکتار وسعت دارد و در سال ۱۸۴۶ توسط یک دانشمند بیولوژیست پایه‌گذاری شده است. در سال ۱۹۱۹ این باغ وحش، ملی شد و در سال ۱۹۲۲ مالکیت آن به شهر مسکو واگذار شد و از آن زمان کنترل و اداره‌ی آن در اختیار مقامات شهر مسکو است.

این باغ وحش هنگام تاسیس، ۱۰ هکتار وسعت داشت و در آن ۲۸۶ حیوان نگهداری می‌شد. در سال ۱۹۲۶، باغ وحش در زمین‌های اطرافش گسترش یافت و وسعت آن به ۱۸ هکتار رسید. بنای اصلی باغ وحش چوبی بود و در سال ۱۹۹۰، مرمت و بازسازی شد. بخش‌های جدیدی مثل پل، یک ورودی بزرگ به شکل قصر صخره‌ای و بخش‌هایی جدید برای نگهداری حیوانات به مرور زمان به آن اضافه شده است.

 

حمل و نقل عمومی در مسکو

مترو

 

مترو مسکو

 

با اینکه هیچ علامت انگلیسی در رابطه با متروها وجود ندارد اما استفاده از آن‌ها کار راحتی است. متروی مسکو به قدری زیبا است که بیشتر شبیه به موزه است. یکی از دلایل این تزئینات آن است که در آغاز این مکان را به عنوان پناهگاه مردم در زمان جنگ بنا کردند. در نتیجه برای قابل تحمل بودن و ادامه زندگی کمونیستی آن را زیبا ساختند.  سال ۱۹۳۵، وقتی که متروی مسکو راه‌اندازی شد، این سیستم زیرزمینی فقط ۱۱ ایستگاه داشت و ۲۸۵ هزار نفر را به مقصدهای خود می‌رساند. اما، امروز، شبکه متروی مسکو شامل ۲۰۶ ایستگاه است و روزانه ۹ میلیون نفر از آن استفاده می‌کنند.

همانطور که از نقشه پیدا است هر مقصد رنگ خاص خود را دارد. ورودی هر مترو با رنگ قرمز و حرف M نشان داده می‌شود. همانطور که گفته شد ساعت کار وسایل از ۵:۳۰ صبح تا ۱ بامداد ادامه دارد و معمولا آخرین قطار در هر خطی مسیر خود را در ساعت ۰۰:۵۰ آغاز می‌کند. در ساعت شلوغی شهر (۸ تا ۹ صبح و ۵ عصر تا ۹ شب) مترو نیز بیش از حد شلوغ می‌شود پس توصیه می‌کنیم در این ساعات از استفاده از مترو خودداری کنید.

برخی ایستگاه‌ها ظواهر و سنت‌های بسیار جالبی دارند برای مثال زمانی که وارد ایستگاه مترو Ploschad Revolutsii می‌شوید مجسمه‌های برنزی از انسان‌هایی را می‌بینید که یادآور انقلاب کمونیستی هستند. بسیاری از مردم بر این باورند که لمس کردن این مجسمه‌ها برایشان خوش‌شانسی می‌آورد. بهای بلیت مترو برای یک سفر ۲۸ روبل(۱۵۵۰ تومان) است که تا هر زمان که داخل مترو باشید می‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید با خرید یک بلیت برای ۵، ۱۰ یا ۲۰ سفر در هزینه صرفه‌جویی کنید.

 

اتوبوس

 

اتوبوس مسکو

 

اتوبوس بعد از مترو رایج‌ترین و محبوب‌ترین وسیله نقلیه عمومی در  مسکو به شمار می‌رود. اتوبوس‌ها را اولین بار قبل از انقلاب ۱۹۱۷ وارد شهر کردند و امروزه ۱۸ ترمینال اتوبوسرانی در مسکو وجود دارد که روزانه هزاران جاده را طی می‌کنند. برای مقصدهای داخل یا خارج از شهر می‌توانید از این اتوبوس‌ها استفاده کنید. هزینه یک سفر ۲۸ روبل (۱۵۵۰ تومان) تمام می‌شود. بلیت اتوبوس را می‌توانید از خود راننده، ایستگاه‌های اتوبوس یا کیوسک‌های نزدیک ایستگاه اتوبوس تهیه کنید.

 

اتوبوس برقی

 

اتوبوس برقی

 

مسکو دارای بزرگ‌ترین شبکه اتوبوس برقی در دنیا است. با وجود این که اتوبوس‌های برقی‌ وسایل نقلیه‌ای آرام‌ و دلپذیر هستند اما به خاطر ترافیک، پارک نادرست و نابه‌جای ماشین‌ها یا تصادفات آن‌ها ممکن است توقف‌های طولانی‌ مدتی طی مسیر داشته باشند. در نتیجه بسیار کند هستند. هزینه بلیت اتوبوس‌های برقی مانند اتوبوس‌های معمولی ۲۸ روبل (۱۵۵۰ تومان) است و آن‌ها از راننده، ایستگاه مترو و کیوسک‌های نزدیک ایستگاه می‌توان تهیه کرد.

 

تراموا

 

تراموا مسکو

 

تراموای مسکو که از سال ۱۸۹۹ افتتاح شد امروزه شبکه گسترده‌ای در سطح شهر دارد. جدیدترین خط در سال ۱۹۸۴ ساخته شد. با اینکه که بیشتر خطوط اصلی ترامواها گرفته شده و تنها ۵ درصد رفت‌و آمدها از طریق آن صورت می‌گیرد اما همچنان در برخی بخش‌ها (بخصوص فواصل بین ایستگاه‌های مترو) نقش مهمی را ایفا می کنند. قیمت و مکان تهیه بلیت ترامواها نیز مانند اتوبوس‌ها است.

 

مینی‌بوس

 

مینی بوس مسکو

 

مینی‌بوس‌ها وسایل نقلیه سریعی هستند و توصیه می‌شود گردشگران ترجیحا از مینی‌بوس‌هایی که خطوط آبی روی سقف دارند استفاده کنند. این مینی‌بوس‌ها برخلاف مینی‌بوس‌های عادی سر ایستگاه توقف می‌کنند و از بلیت‌های وسایل نقلیه عمومی برای آن‌ها می‌توان استفاده کرد. مینی‌بوس‌های عادی را در هرجای شهر (غیر از ایستگاه‌ها) می‌توان یافت و با تکان دادن دست متوقف کرد. این وسایل ۱۵ تا ۲۰ نفر مسافر را در خود جای می‌دهند و هر مسافر هر جا که بخواهد می‌تواند پیاده شود، تنها باید راننده را با یک فریاد آن هم به زبان روسی آگاه کند زیرا رانندگان معمولا زبان‌های خارجی را بلد نیستند. می‌توانید برای توقف از جمله Ostanovite pozhaluista به معنای لطفا بایستید استفاده کنید. هزینه هر مقصد ۵۰ روبل است و باید آن را حین سوار شدن مستقیما به راننده بپردازید.

 

تاکسی

 

تاکسی مسکو

 

در روسیه از هر اتومبیلی می‌توان به عنوان تاکسی استفاده کرد. افرادی هم که ماشین شخصی دارند (تاکسی نیستند) نیز مسافرکشی می‌کنند. بهتر است پیش از سوار شدن از قیمت تاکسی آگاه شوید زیرا زمانی که متوجه می‌شوند شما خارجی هستید سعی دارند تا مبلغ بیشتری را از شما دریافت کنند، بنابراین تعارف نکنید و تخفیف بگیرید. بهتر آن است پیش از تاکسی گرفتن قیمت‌ها را از محلی‌ها بپرسید.

استفاده از تاکسی نسبت به بقیه وسایل امن‌تر و ارزان‌تر است اما تعداد کمی از آن‌ها را در تمام خیابان‌ها می‌بینید. تاکسی‌ها را از رنگ زرد و علامت شطرنجی روی سقفشان می‌توان تشخیص داد. معمولا به ازای هر کیلومتر ۱۰ روبل (البته مسیرهای داخل شهر) می‌گیرند.

 

اجاره اتومبیل

اجاره اتومبیل جایگزین خوبی برای تاکسی است. برای مثال کرایه تاکسی از فرودگاه مسکو ۷۰ دلار (۲۶۹ هزارتومان) است در صورتی که کرایه یک اتومبیل اجاره‌ای برای ۳ روز ۵۰ دلار(۱۹۲هزار تومان) است. اگر اتومبیل را برای زمان بیشتری اجاره کنید کرایه آن کمتر می‌شود. در این صورت حتما بیمه بگیرید زیرا با وجود اوضاع رانندگی در مسکو (مانند ایتالیا، یونان و کارائیب) ارزشش را دارد. برای آگاهی از قیمت تاکسی‌های اجاره‌ای می‌توانید از این سایت کمک بگیرید. ارزان‌ترین اپراتور Eleks-Polus نام دارد (روزی ۲۰ تا ۳۰ دلار)(۷۷ هزار تومان تا ۱۱۵ هزار تومان) اما در فرودگاه دفتر ندارند و به زبان انگلیسی نیز مسلط نیستند.

 

دوچرخه و اسکوتر

هیچ خط عبور خاصی برای دوچرخه در مسکو وجود ندارد و حتی رها کردن آن‌ها حتی بوسیله قفل در خیابان کار ایمن و امنی نیست. با این وجود چند سرویس اجاره دوچرخه در سطح شهر وجود دارد. همچنین در تابستان اسکوترها محبوبیت بسیاری پیدا می‌کنند. مسکو مکان چندان مناسبی برای گشتن با اسکوتر نیست اما با این وجود تفریح خوبی است.

 

 بلیت

بلیت‌های ۱ یا ۲ سفره را می‌توانید از تمام باجه‌های بلیت‌فروشی سراسر شهر تهیه کنید که قیمت آن‌ها  (بسته به نوع) از ۵۵ تا ۱۱۰ روبل (۳۰۰۰ تومان تا ۶۰۰۰ تومان) متغیر است. حتی می‌توانید از خود راننده‌ها (تراموا، اتوبوس و اتوبوس برقی) نیز بلیت بخرید که بابت هر بلیت ۵۵ روبل (۳۰۰۰تومان) باید هزینه کنید. همچنین از کارت Troyka نیز می‌توانید برای تمام وسایل نقلیه استفاده کنید که بسیار به صرفه است. مبلغ درون این کارت را هر زمان که خالی شد می‌توان شارژ کرد.

 

غذاهای محلی مسکو

سوپ برش

 

سوپ برش

 

حتما نام این غذا را شنیده‌اید و شاید آن را در استان‌های شمالی ایران هم امتحان کرده باشید؛ سوپی خوش رنگ و لعاب که در روزهای سرد زمستانی واقعا می‌چسبد. این سوپ قرمزرنگ و زیبا با کلم و چغندر تهیه می‌شود. ممکن است گوشت هم داشته باشد. سیب زمینی، سبزیجات و خامه‌ی ترش روسی از دیگر مواد تشکیل‌دهنده‌ی آن است. این غذا را معمولا با نان سیر یا نان چاودار سرو می‌کنند و گاهی روی آن پنیر آب شده می‌ریزند. این سوپ به اندازه‌ای مقوی و کامل است که می‌توان به عنوان یک وعده‌ی غذایی کامل روی آن حساب کرد اما معمولا به عنوان پیش‌غذا سرو می‌شود. پیش از اینکه مسکو را ترک کنید، این غذا را حتی برای یک بار امتحان کنید.

 

بلینی (Blini)، پنکیک روسی

 

بلینی 1

 

بلینی در واقع همان کرپ‌ فرانسوی است که به سبک روسی تهیه می‌شود و یکی از مهم‌ترین غذاهای اهالی شهر را تشکیل می‌دهد. این کرپ را معمولا با تاپینگ شیرین سرو می‌کنند. البته ممکن است برای کامل کردن از مواد مختلفی استفاده شود؛ مثلا سالمون دودی، قارچ خامه‌ای، خامه‌ی ترش، مربا و… البته لوکس‌ترین تاپینگی که با این کرپ نوش جان می‌کنند، خاویار است.

نوع دیگری از پنکیک در روسیه وجود دارد که syrniki نامیده می‌شود و معمولا آن را به عنوان دسر یا برای صبحانه سرو می‌کنند. بهتر است که آن را با مربای خانگی، عسل یا خامه‌ی ترش نوش جان کنید.

 

سالاد روسی

 

سالاد روسی

 

سالاد روسی یکی از آن غذاهایی است که در سراسر دنیا معروف است و طرفداران زیادی دارد. مطمئنا در ایران سالاد روسی خورده‌اید و حتی شاید یکی از غذاهای اصلی در منوی غذایی خانواده‌ی شما باشد. حتی اگر خودتان استاد درست کردن سالاد روسی هستید، در مسکو حتما سالاد روسی اصیل را با سبک‌ترین و لذیذترن مایونز ممکن امتحان کنید. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل خوشمزگی این سالاد در روسیه این است که برای تهیه‌ی آن از تازه‌ترین و باکیفیت‌ترین مواد غذایی استفاده می‌شود. در مسکو این سالاد را با نام سالاد الیویه هم می‌شناسند. یک سرآشپز به نام لوسین الیویه (Lucien Olivier) در اواسط دهه‌ی ۱۸۰۰ این سالاد را ابداع کرد البته در آن زمان با ساده‌ترین مواد اولیه سالاد را تهیه کرد. بعدها مردم دنیا هر کدام طبق ذائقه و سلیقه‌ی خود، ماده‌ای به آن افزوده‌اند و دستور اختصاصی خود را برای تهیه‌‌ی این غذای لذیذ دارند.

 

سالمون دودی یا شاه‌ماهی نمکی

 

سالمون دودی

 

انواع ماهی‌های رودخانه یا آب شور در روسیه به شکل‌های مختلف مثلا دودی، نمکی یا مارینه شده به وفور در تهیه‌‌ی غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. مراحل آماده‌سازی آنها به دقت انجام می‌شود تا طعم نهایی غذا، تازه و دلپذیر باشد. در منوی رستوران‌ها ماهی‌های دودی یا مارینه شده را به عنوان یک وعده‌ی کامل یا همراه با پنکیک خواهید دید. شاه ماهی نمکی در نوعی سالاد مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن shuba می‌گویند. روی ماهی را با لایه‌هایی از سبزیجات آب پز،  چغندر، پیاز و مایونز می‌پوشانند. در منوی رستوران‌های روسیه، انواع و اقسام غذاها را خواهید دید که با ماهی‌های متنوعی تهیه می‌شوند. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، در سفر به مسکو می‌توانید انواع و اقسام ماهی را با بهترین طعم و کیفیت امتحان کنید.

 

شیشلیک روسی

 

شیشلیک روسی

 

اگر ماهی مارینه شده و نیمه پخته مورد علاقه‌ی شما نیست، بدون شک از شیشلیک لذت می‌برید. غذای محبوبی که در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران رایج است و در هر کشوری با نام متفاوتی تهیه می‌شود. برای طبخ این غذا انواع گوشت را که معمولا گوشت بره است به سیخ می‌کشند و روی آتش می‌پزند. غذای لذیذی که به سختی می‌توان از خیر آن گذشت. در بین تکه‌های گوشت، موقع سیخ کردن کباب، گاهی انواع سبزیجات مثل گوجه و فلفل قرار می‌دهند یا تکه‌های چربی و در روسیه گوشت ماهی. این کباب را در روسیه گاهی با سالمون، گوشت گاو و حتی مرغ هم می‌پزند و با نان و ترشی و سس گوجه‌ی پرادویه سرو می‌کنند. اگر در زمان سفرتان، گذرتان به بازارچه‌ی محلی Izmailovsky افتاد، در آنجا می‌توانید از غرفه‌های خیابانی، شیشلیک را داغ و تازه از روی منقل بردارید و نوش جان کنید.

 

پلمنی (pelmeni)  یا دامپلینگ روسی

 

پلمنی

 

آن چه که دامپلینگ روسی را از سایر غذاهای مشابهش متمایز می‌کند، سبزیجات محلی و معطری است که به مواد آن اضافه می‌شود. برای پر کردن دامپلینگ‌ها از انواع گوشت مثل گوشت گاو یا بره استفاده می‌کنند. ترکیب گوشت و سبزیجات را در خمیرهای نازک می‌پیچند. البته گاهی از انواع ماهی به خصوص سالمون و قارچ خامه‌ای برای پر کردن دامپلینگ‌ها استفاده می‌شود. وقتی می‌خواهید چنین غذایی سفارش دهید از شما می‌پرسند که دوست دارید آن را پخته نوش جان کنید یا طبخ شده در آب گوشت.

 

مینی پای یا پیراشکی

 

مینی پای یا پیراشکی

 

مینی پای روسی یا پیراشکی، موادی مشابه دامپلینگ دارد اما معمولا در ماهیتابه سرخ می‌شود یا آن را در فر می‌پزند. علاوه بر گوشت‌های معمولی یا ماهی سالمون ممکن است پیراشکی‌های متفاوتی با موادی چون کلم، سیب زمینی، تخم مرغ، پنیر و حتی مواد پرکننده‌ی شیرین پیدا کنید. پیراشکی، یک پیش‌غذای فوق‌العاده در رستوران‌های مسکو است البته آن را می‌توانید از نانوایی‌ها و غرفه‌های خیابانی هم خریداری کنید و به عنوان یک وعده غذای کامل نوش جان کنید.

 

مدوویک (medovik)

 

مدوویک

 

این کیک با ظاهر جذاب و هوس‌انگیزی که دارد حتما توجه‌تان را جلب می‌کند. لایه‌های کیک اسفنجی عسلی با خامه‌ی شیرین پیشنهادی است که نمی‌توانید به سادگی رد کنید. برای تهیه‌ی این کیک لایه‌ای از ۵ تا ۱۵ لایه‌ی نازک کیک استفاده می‌کنند. بین لایه‌ها از شربت و انواع مغزها استفاده می‌کنند و اجازه می‌دهند چند ساعتی بماند تا شربت کاملا به خورد کیک برود. نتیجه‌ی نهایی، کیکی لطیف و سبک و البته بسیار شیرینی است که عاشقان واقعی شیرینی، از آن لذت می‌برند.

 

استروگانوف

 

استروگانوف

 

استروگانوف از آن دسته غذاهای روسی است که آن را روی میز شام اهالی بسیاری از شهرها و کشورهای دنیا خواهید دید و در واقع به یک غذای بین‌المللی تبدیل شده است. البته خوردن استروگانوف در مبدا آن، لذت و طعم دیگری دارد که حتما باید امتحان کنید. استروگانوف روسی، لذیذتر، دلچسب‌تر و خامه‌ای تر از آن چیزی است که هر جای دیگر دنیا امتحان کرده‌اید. خامه‌ی ترش و بهترین قارچ‌های روسی از مهم‌ترین دلایلی هستند که استروگانوف روسی را متمایز می‌کنند. اگر این غذا با بهترین گوشت شکار طبخ شود که لذت امتحان کردن آن دوچندان خواهد شد.

 

ژولین قارچ

 

ژولین قارچ

 

این غذای لذیذ، طعمی مشابه استروگانوف دارد ولی بدون گوشت تهیه می‌شود. غذایی متشکل از قارچ خامه‌ای که آن را در منوی بسیاری از رستوران‌ها به عنوان پیش‌غذا خواهید دید. این غذای لذیذ با قارچ خرد شده، پنیر، خامه و خامه‌ی ترش تهیه می‌شود. روی آن را برای ترد و طلایی شدن، گریل می‌کنند و در بشقاب یا کراستی از جنس نان، سرو می‌کنند. ظاهر ساده‌ی این غذا شاید توجه گردشگران خارجی را جلب نکند اما یک غذای روسی بسیار رایج و پرطرفدار است. به طور کلی، قارچ در روسیه یکی از مهم‌ترین مواد غذایی تشکیل‌دهنده‌ی غذاها است. حتی ترشی قارچ را هم می‌توانید در رستوران‌ها و بازارچه‌های روسیه امتحان کنید.

 

 

 

مسکو روسیه

 

مراکز خرید در مسکو

خیابان Arbat

این خیابان یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های مسکو است و فقط به عابران پیاده اختصاص دارد. در اطراف این خیابان، مجموعه‌ای از فروشگاه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها وجود دارد که باعث می‌شود گشت‌ و گذار در این خیابان قدیمی، تجربه‌ای متفاوت در سفر به روسیه باشد. در این خیابان علاوه بر اینکه می‌توانید از فروشگاه‌های مختلف خرید کنید، از اجرای هنرمندان خیابانی هم لذت می‌برید. در واقع این خیابان فقط یک مرکز خرید ساده نیست، دنیایی از تجربه‌های ناب را در گشت و گذار در این خیابان تجربه خواهید کرد. می‌توانید از فروشگاه‌های کوچک و بزرگ انواع سوغات از قبیل عروسک‌های ماتروشکا، زیورآلات کهربایی و هزاران یادگاری کوچک و بزرگ دیگر بخرید.

 

خیابان Kuznetsky Most

این خیابان برای قرن‌های متمادی یکی از مهم‌ترین و نمادین‌ترین خیابان‌های خرید در مسکو بوده است. این خیابان در قلب مسکو و در شمال میدان سرخ قرار دارد. این خیابان از قدیم به عنوان مرکزی برای خریدهای لوکس شناخته می‌شده و به خاطر بوتیک‌ها و فروشگاه‌های مد مشهور است. علاوه بر پوشاک، انواع زیورآلات و عطر از برندهای مطرح روسیه و بین‌المللی هم در فروشگاه‌های متعدد این خیابان عرضه می‌شود.

 

خیابان Tverskaya

این خیابان یکی از گران‌ترین خیابان‌های دنیا است که از زمان‌های گذشته، یک مسیر تجاری مهم در مسکو بوده است. امروزه این خیابان به یک بهشت واقعی برای خرید تبدیل شده است. فروشگاه‌های بزرگ و شیک در بناهای سنگی این خیابان میزبان برندهای مشهور دنیا در زمینه‌ی مد هستند. این خیابان یک مقصد خرید گران‌قیمت است البته اگر بگردید ممکن است محصولات میان‌رده هم در میان هزاران کالایی که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، پیدا کنید. از میدان سرخ به سمت شمال حرکت کنید تا به این خیابان زیبا برسید. حتی اگر قصد خرید ندارید، فرصت گشت و گذار در این خیابان را از دست ندهید.

 

منطقه‌ی Kitai-Gorod و خیابان Tretyakovsky Proezd

منطقه‌ی دیدنی Kitai-Gorod در شرق کرملین قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین مناطق تجاری مسکو است. این منطقه با بخش‌هایی از دیوارهای قدیمی و قرون وسطایی شهر احاطه شده است. فروشگاه‌های متعددی در این منطقه وجود دارند که در آنها می‌توانید انواع آثار هنری و صنایع دستی و هنر بومی روسیه را خریداری کنید. اشیای سرامیکی زیبا و زیورآلات از دیگر سوغات و کالاهایی هستند که می‌توانید بهترین آنها را در این منطقه پیدا کنید.

در شمال غربی متروی Kitai-Gorod یک خیابان کوتاه به نام Tretyakovsky Proezd وجود دارد که تجربه‌ی متفاوتی از خرید را برای شما رقم می‌زند. در این خیابان، برندهای لوکس و مشهوری مانند آرمانی، پرادا، Bentley و Graff شعبه دارند.

 

 

آویاپارک

 

بازار Izmailovo 

اگر در مرکز مسکو باشید سر زدن به این بازار کمی سخت است اما ارزشش را دارد. این بازار در نزدیکی ایستگاه Partizanskaya قرار دارد و ارزان‌تر از خیابان Arbat است. در این مجموعه غرفه‌های متعددی وجود دارند که از آنها می‌توانید انواع صنایع دستی و آثار هنری مثل نقاشی، فرش، سوغاتی‌های منحصربه‌فرد روسی و… را خریداری کنید. ضمنا غرفه‌های فروش غذا هم وجود دارند که در آنها می‌توانید کباب تازه و داغ نوش جان کنید. بهترین زمان برای سر زدن به این بازار، روزهای آخر هفته است. چون در سایر روزهای هفته بعضی از فروشگاه‌ها بسته هستند.

نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این بازار ایستگاه Partizanskaya است. دسترسی به این بازار بسیار ساده است و فقط چند دقیقه پیاده با مترو فاصله دارد.

 

بولوار Petrovka

این منطقه یکی از مهم‌ترین مناطق خرید در مسکو است. در این خیابان مراکز خرید بزرگ و لوکس را خواهید دید. علاوه بر محصولات برندهای لوکس، می‌توانید سوغات روسیه را هم در این فروشگاه‌ها پیدا کنید از جمله کلاه‌های خز، خاویار و…

 

مرکز خرید Glavnyi Universalnyi Magazin

این مرکز خرید که به اختصار GUM نامیده می‌شود، یکی از شعبه‌های دپارتمان‌استورهای GUM  بوده و میزبان برندهای مشهور مد از جمله کریستین دیور، لویی ویتون، اترو و… است.

 

مرکز خرید TsUM

این مرکز خرید از نظر بزرگی مشابه مرکز خرید GUM است و به خاطر میزبانی از برترین محصولات اروپایی از قبیل عطر، زیورآلات، پوشاک خز و… مشهور است. فودکورت این مجموعه با رستوران‌های ۵ ستاره برابری می‌کند و در آن می‌توانید غذاهای روسی و بین‌المللی را نوش جان کنید.

 

آویاپارک (Aviapark)

مرکز خرید آویاپارک یکی از مراکز خرید تازه تاسیس است که در شمال مسکو در منطقه‌ی Sokol قرار دارد. این مرکز خرید یکی از بزرگترین مراکز خرید روسیه و اروپا است. این دپارتمان استور مدرن گنجایش ۸۰ رستوران و ۲۰ سالن سینما را دارد. هزاران فروشگاه متنوع در این مجموعه میزبان خریداران هستند. آکواریوم استوایی، طراحی مجلل و کالاهایی با کیفیت فوق‌العاده دست به دست هم داده‌اند تا این مجموعه به یکی از بهترین مراکز خرید روسیه تبدیل شود. البته بسیاری از کالاهای عرضه شده در این مرکز برای طبقه‌ی مرفه است. حتی اگر قصد خرید ندارید، گشت و گذار در این مجموعه، تفریح خوبی در سفر به مسکو است. ساعت کار این مرکز روزهای یکشنبه تا پنجشنبه از ۱۰ صبح تا ۱۰ شب و روزهای جمعه و شنبه از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این مرکز ایستگاه‌های Aeroport و Dinamo است.

 

 

سوغات شهر مسکو

شکلات

 

شکلات 2

 

روس‌ها اولین بار طعم شکلات را در دوران کاترین کبیر در قرن هجدهم چشیدند. در آن زمان شکلات یک محصول لوکس بود که فقط طبقه‌ی اشراف می‌توانستند از آن بهره ببرند. در سال ۱۸۹۹، فردی به نام Alexey Abrikovos، اولین شکلات انحصاری روسیه را ساخت و آن را با اسامی جالبی روانه‌ی بازار کرد. شاید آوازه‌ی شکلات روسیه را تا به حال نشنیده باشید اما با امتحان کردن یک تکه از آن، نظرتان عوض می‌شود.

 

خاویار

 

خاویار روس

 

البته خارج کردن خاویار از این کشور ممنوع است اما شما تا زمانی که در مسکو هستید می‌توانید طعم لذیذ آن را در رستوران‌های مختلف امتحان کنید. در رستوران‌های سراسر مسکو، انواع خاویار را می‌توانید به اشکال مختلف سفارش دهید و طعم آن را امتحان کنید. خاویار را می‌توانید از فروشگاه‌های بزرگ و سوپرمارکت‌های مطرح خریداری کنید. البته در نظر داشته باشید که قیمت بالایی دارد و شاید هر کسی توانایی پرداخت هزینه‌ی آن را نداشته باشد.

 

عروسک‌های ماتریوشکا

 

عروسک های ماتریوشکا 1

 

زمانی که صحبت از سوغات روسیه باشد، اولین چیزی که به ذهن هر کسی می‌رسد، عروسک‌های زیبای ماتریوشکا است. این عروسک‌ها از اواخر دهه‌ی ۱۸۹۰ به عنوان سوغات و یادگار روسیه مطرح شدند. در تمام فروشگاه‌های مسکو می‌توانید انواع این عروسک‌ها را خریداری کنید. ماتروشکا عروسک‌های چوبی درون‌تهی هستند که از چوب درخت زیرفون (کُپ) و در تعداد ۵ یا بیشتر یا کمتر و به صورت تو در تو با تزیینات و رنگ آمیزی متنوعی ساخته می‌شود. ماتروشکا نسخه‌ی مردانه هم دارد که ددوشکا (dedushka ) نامیده می‌شود و پیرمردی روس است.

 

عتیقه‌جات مربوط به دوران شوروی

انواع تقویم، مدال، کارت، ساعت و… را می‌توانید از بازارچه‌ها و فروشگاه‌های عتیقه‌جات و اشیای قدیمی بخرید. هر کدام از آنها نشانه‌ای از گذشته و تاریخ روسیه را در دل خود جای داده‌اند.

 

سماور

 

سماور روسی

 

سماور نامی آشنا برای ما ایرانیان است. در گذشته در خانه‌ی هرکسی یکی دو سماور وجود داشت. امروزه اما با گسترش وسایل جدید، دیگر سماورها به کنج انباری‌ها رفته‌اند. برای اولین بار سماور در دوره‌ی سلطنت شاهرخ نوه نادر شاه افشار وارد ایران شد و تا پایان دوران صدارت امیر کبیر که وی صنعتگران ایرانی را به ساخت سماور تشویق کرد این وسیله از کالاهای وارداتی بود. اهالی روسیه هم امروزه به ندرت از سماور استفاده می‌کنند و چای‌سازهای برقی جایگزین سماور شده است. این وسیله برای داغ نگه داشتن آب برای مدت طولانی مناسب بوده است.

در سفر به مسکو می‌توانید انواع سماور را چه تزیینی و چه کاربردی، خریداری کنید.

 

زیورآلات سنتی

 

زیورآلات سنتی

 

زیورآلات سنتی یکی از سوغاتی‌های محبوب در شهرهای مختلف دنیا هستند. مسکو هم زیورآلات خاص خود را دارد که با قطعات چینی رنگ‌آمیزی شده درست می‌شوند که داخل یک قاب نقره‌ای قرار می‌گیرند. انواع مختلفی از این زیورآلات را می‌توانید با طرح‌ها و نقاشی‌های سنتی و رنگارنگ خریداری کنید؛ گوشواره، گردنبند، دستبند، گل سر و…

برخی از انواع آنها کاملا با دست ساخته و نقاشی می‌شوند و معمولا طرح‌های گلدار دارند.

یکی دیگر از انواع زیورآلاتی که می‌توانید در مسکو خریداری کنید، زیورآلات کهربایی هستند. کهربا که با نام اشک خورشید هم شناخته می‌شود، در روسیه از سواحل بالتیک به دست می‌آید. کهربا که معمولا به رنگ عسلی و طلایی شناخته می‌شود، تنوع رنگ دارد. برخی از انواع کهرباها سفید هستند یا رنگ مشکی و رگه‌های سرخ دارند. هنرمندان روسی علاقه‌ی زیادی به کهربا دارند و زیورآلات را با استفاده از آن به زیبایی تمام طراحی می‌کنند. علاوه بر زیورآلات از کهربا برای ساخت اشیای دیگری مثل مهره‌های شطرنج و تزیینات داخلی هم استفاده می‌شود.

 

جعبه‌های لاکی

 

جعبه های لاکی روسی 2

 

جعبه‌های زیبای پاپیه ماشه که با لاک سیاه و نقاشی‌های رنگارنگ تزیین می‌شوند، بهترین گزینه برای نگهداری جواهرات و یادگاری‌های ریز و درشت هستند. این سوغاتی زیبا در روستاهای Palekh و Fedoskino در مرکز روسیه با دست ساخته می‌شوند و به زیبایی تمام با مینیاتورهای چشم‌گیر تزیین می‌شوند. در همه‌ی شهرهای روسیه و در فروشگاه‌های سوغات می‌توانید این جعبه‌های زیبا را خریداری کنید. برای تزیین این جعبه‌ها معمولا از نقوش و طرح‌های سنتی استفاده می‌کنند و نقاشی‌هایی می‌کشند که یادآور داستان‌های کهن روسی و رویدادهای مهم تاریخی هستند. قیمت این جعبه‌ها به اندازه‌ و تصاویر نقاشی‌شده روی آنها بستگی دارد. با توجه به اینکه این جعبه‌ها دست‌ساز هستند، قیمت‌ آنها بالا است.

 

چینی Gzhel

 

چینی روسی

 

روستای Gzhel در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی مسکو، از قرن چهاردهم میلادی به ساخت چینی و سفالگری مشهور است. این روزها، انواع محصولات چینی این منطقه را می‌توانید با رنگ آبی و سفید متمایزشان در میان هزاران کالای رنگارنگ در فروشگاه‌های سوغات مسکو پیدا کنید. انوع کاسه و بشقاب، سماور و فنجان، ظرف سرو خاویار، قوری، گلدان، ساعت دیواری و هزاران وسیله‌ی تزیینی دیگر را می‌توانید خریداری کنید و به عنوان سوغات به شهر و دیار خود ببرید.

 

عسل

 

 

 

پرورش زنبور عسل از قدیم‌الایم در روسیه رواج داشته است و امروز هم روسیه به داشتن تنوع بی‌نظیری از عسل به خود می‌بالد. قرن‌های متمادی، عسل یکی از مهم‌ترین محصولات صادراتی روسیه بوده است. این ماده‌ی مغذی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که خواص بی‌شمار آن اثبات شده است. هر عسل، خواص درمانی منحصربه‌فردی دارد. علاوه بر مزایایی که برای بهبود بسیاری از بیماری‌ها دارد، برای داشتن پوستی درخشان و شفاف هم مفید است.

عسل‌هایی که در مسکو خواهید دید تنوع زیادی دارند؛ هم از نظر غلظت هم از نظر رنگ و عطر. عسل‌ها ممکن است در رنگ‌های قرمز، سفید و حتی سیاه وجود داشته باشند، برخی از آنها شفاف و برخی دیگر مات هستند. از میان لذیذترین انواع آن می‌توان به عسل شاه‌بلوط، عسل لیمو و عسل تمشک اشاره کرد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است