شهر مونس بلژیک

شهر مونس بلژیک

مون یا مونس (به فرانسوی: Mons) در شهرستان مونس در استان انو در منطقه فدرال والوون در کشور بلژیک واقع شده‌است. مونْس بر روی یک بر آمدگی بین دو رودخانه «اِن» (Haine) و «ترویی» (Trouille) قرار داشته و شهرکی مهم در بین شهرهای بروکسل و پاریس محسوب می‌شود. قدمت این شهر کوچک به قرن هفتم بازمی‌گردد که در آن یک قلعه ساخته بودند. اندکی بعد یک صومعه در آنجا بنا کردند. دوران طلایی مونس در قرن سیزدهم تا پانزدهم بود، اما در قرن‌های ۱۷ و ۱۸ به خاطر آسیب‌های شدید جنگ ارزش خود را از دست داد. امروزه این شهر کوچک صاحب انستیتوهای فرهنگی و علمی قابل توجه و تعدادی موزه هیجان انگیز است.

مونس بلژیک

جاذبه های گردشگری مونس

ساختمان شهرداری

ساختمان شهرداری مونس، به طرزی باشکوه بر میدان بزرگ در مرکز شهر اشراف دارد. سر در ورودی آن توسط «متئوس دولَیانس» (Mattheus de Layens) در سال ۱۴۵۸ طراحی شد و باقی ساختمان‌های شهرداری که دور حیاط قرار دارند، در بین قرن‌های ۱۵ تا ۱۸ ساخته شدند. اگر به سمت چپ ورودی اصلی نگاه کنید، یک مجسمه برنزی میمون را می‌بینید که برای شانس آوردن آن را نصب کردند. در داخل ساختمان، «اتاق کمیسیون» (Salle des Commissions) را با پرده‌های منقوشی از سال ۱۷۰۷ خواهید دید. اگر در حیاط قدم بزنید، به باغ «میور» (Mayeur) می‌رسید که آب‌نمایی زیبا دارد. درست در سمت چپتان زندانی قدیمی از سال ۱۵۱۲ با یک اتاق شکنجه قرار گرفته است.

 

 

شهر مونس 6

 

 

برج ناقوس

معروف‌ترین سازه شهر مونس، برج ناقوس آن است که جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. این برج ۸۷ متری در سال ۱۶۶۱ ساخته شده و تنها برج ناقوس باروکی محض در بلژیک محسوب می‌شود. مطمئن باشید که مناظر خیره کننده اطراف ارزش پله‌هایی که باید بالا بروید را دارند. از روی سکوی تماشای بالای آن حتی می‌توانید تا دهکده‌های دور دست را نیز ببینید.

 

 

شهر مونس 1

 

 

کلیسای سنت ودرو

درست در زیر تپه قلعه مونس با بقایای یک قلعه قدیمی فئودالی، می‌توانید کلیسای «سنت ودرو» (Sainte-Waudru) را ببینید. ساخت این بنا در سال ۱۴۵۰ آغاز شد و علیرغم آن‌که توقف‌های زیادی در روند تکمیلش قرار داشتند، اما وحدت سبک قابل توجهی در آن به چشم می‌خورد. وقتی وارد می‌شوید اولین چیزی که شما را متوجه خود می‌کند، ستون‌های راهروی مرکزی هستند که تا گنبد بالا می‌روند. زیارتگاه مطلایی که در نزدیکی محراب اصلی قرار دارد، پیکر قدیسی که در سال ۶۸۲ درگذشت را در خود جای داده است. حتماً قبل از ترک کلیسا، به خزانه آن سر زده و تعدادی از اشیا عتیقه متبرکه را تماشا کنید.

 

 

شهر مونس 5

 

 

موزه‌ های‌ شهری

در باغ‌های میور که کنار ساختمان شهرداری قرار دارد، می‌توانید موزه‌های شهری یا سده (Centenaire) را پیدا کنید که از سه موزه زیر یک سقف تشکیل شده‌اند. موزه جنگ خود شامل دو طبقه می‌شود. طبقه همکف درباره جنگ جهانی اول به ویژه رژیم بریتانیا بوده که آلمانی‌ها را در نزدیکی مونس متوقف کرد. موزه طبقه سوم نیز وقف جنگ جهانی دوم و آزاد سازی مونس به دست ارتش آمریکا در سال ۱۹۴۴ شده است. موزه سرامیک و چینی در طبقه اول، بیش از ۳۵۰۰ قطعه از مهم‌ترین تولیدکنندگان اروپایی قرن ۱۸ تا به امروز را به نمایش می‌گذارد. موزه سکه که در طبقه دوم قرار گرفته، بیش از ۲۰,۰۰۰ سکه و مدال از کشورهای مختلف را در خود جای داده است.

 

 

شهر مونس 2

 

 

موزه مردم شناسی مونس

موزه مردم شناسی مونس مجموعه نمایشی خود را به زیبایی گردآوری کرده است. این مجموعه زندگی مردم مونس را به وضوح توصیف کرده و در یک عمارت قدیمی متعلق به سال ۱۶۳۲ قرار دارد. در اینجا اشیایی روزمره از منطقه را می‌بینید که به خوبی منعکس کننده زندگی مردم در طی سالیان هستند. اندکی آن طرف‌تر می‌توانید موزه هنرهای زیبا، با مجموعه‌ای از هنرمندان فرانسوی و بلژیکی از قرن ۱۶ تا ۱۸ را پیدا کنید؛ البته آثار خیلی معروفی در این موزه وجود ندارد.

کلیسای سن ونسان

این کلیسای عظیم وقف ونسان مقدس بوده و به سبک رمانسک ساخته شده است. روند ساخت آن از سال ۹۶۵ آغاز شد اما تا قرن سیزدهم ادامه داشت. در این کلیسا می‌توانید قدیمی‌ترین طاق دنده‌ای صلیبی بلژیک را ببینید که گفته می‌شود متعلق به قرن یازدهم است. زیارتگاه قرن نوزدهمی سن ونسان در قسمت همسرایان قرار داشته و گنجینه کلیسا را می‌توانید در نمازخانه هوبرت مقدس در ضلع جنوبی پیدا کنید. قبرستان قدیمی هم خیلی از کلیسا فاصله ندارد. البته اینجا امروزه یک پارک عمومی با نمازخانه‌ای رمانسکی بوده که اکنون به عنوان یک موزه باستان شناسی از آن استفاده می‌شود.

کاخ بلوی

شهر کوچک «بلوی» (Beloeil) در ۳۰ کیلومتری شمال غرب مونس قرار دارد و یک کاخ باروکی و پارک معروف را می‌توانید در آن تماشا کنید. کاخ بلوی متعلق به قرن سیزدهم بوده و در آن زمان به عنوان یک دژ نظامی از آن استفاده می‌شد. در بین قرن ۱۷ و ۱۸ این بنا به یک کاخ تغییر کاربری داد. عمارت اصلی در سال ۱۹۰۰ در آتش سوخت و در سال ۱۹۲۰ به شکل امروزی‌اش بازسازی شد. تنها دو جناح مستقل آن از سال ۱۶۸۲ بدون تغییر باقی مانده‌اند.

پارک بلوی

پارک بلوی که به ورسای کوچک بلژیک نیز شهرت دارد، در قرن هجدهم توسط شاهزاده «کلود لامورال دوم» (Claude Lamoral II) طراحی و به کمک معماری فرانسوی اجرا شد. این پارک از سلسله‌ای از باغ‌های زیبا و پیراسته، استخرهایی متعدد و تزئیناتی روکوکویی تشکیل شده است. دریاچه ۴۶۰ متری تزئینی آن نیز شما را به وجد خواهد آورد. مسیر پیاده روی پنج کیلومتری آن که خارج از مرزهای پارک امتداد می‌یابد یک گردش عالی را برایتان رقم می‌زند.

 

 

شهر مونس 4

 

 

تورنه

«تورنه» (Tournai) در ۴۹ کیلومتری مونس، یکی از قدیمی‌‌ترین شهرک‌های کشور به شمار می‌رود و جاذبه‌های متعدد بازسازی شده آن گواهی بر کامیابی این اقامتگاه شاهزاده‌ای و اسقف نشین هستند. کلیسای جامع نتردام یکی از خیره کننده‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای تورنه بوده و نمونه‌ای کلاسیک از معماری رمانسک به شمار می‌رود. در داخل آن حکاکی‌های شگفت انگیز و پر جزئیاتی را خواهید دید که در بین سال‌های ۱۵۷۰ تا ۱۵۷۳ ساخته شدند. خزانه کلیسا در اتاق دست راست قسمت همسرایان واقع شده و اشیای متبرکه ظریف و تحسین برانگیزی را نگهداری می‌کند.

میدان اصلی تورنه نیز با خانه‌های سه گوشی که امروزه میزبان موزه‌های مختلف شده‌اند احاطه می‌شود. در ضلع غربی میدان، قدیمی‌ترین برج ناقوس بلژیک را می‌بینید. چهار طبقه اول آن در سال ۱۲۰۰ ساخته شدند و آخرین طبقه و منار در سال ۱۲۹۴ تکمیل گشتند. ساختمان ستاره‌ای موزه هنرهای زیبا نیز در سال ۱۹۲۸ ساخته شده است.

 

 

شهر مونس 3

 

 

شارلوروا

شهر «شارلوروا» (Charleroi) در قلب یکی از قدیمی‌ترین مناطق صنعتی اروپا واقع شده است. این قسمت از جنوب بلژیک تقریباً معادل تولید زغال‌سنگ و فولاد بوده و به عنوان یک مرکز صنعتی خیلی دیدنی زیادی ندارد. البته محله قدیمی شارلوروا معماری‌هایی تاریخی و چند موزه عالی را در خود جای می‌دهد. میدان شارل دوم، ساختمان شهرداری و برج ناقوس ۷۰ متری‌اش برخی از این بناها هستند. موزه شیشه با نمونه‌هایی منحصر به فرد از هنر شیشه‌گران باستان تا به امروز می‌تواند حسابی شما را سرگرم کند. موزه باستان شناسی هم یافته‌هایی از روم باستان تا دوران مِرووَنژیان را به نمایش می‌گذارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است