شهر نفتالان در آذربایجان

شهر نفتالان در آذربایجان
نفتالان شهری در جمهوری آذربایجان است که ناحیه گورانبوی آن را احاطه کرده است.ارامنه ناحیه گورانبوی را شاهومیان می‌خوانند و ادعا دارند که این ناحیه متعلق به منطقه ناگورنو قره باغ است. نفتالان در زبان ترکی آذربایجانی به معنای خریدار نفت است. نفتالان مرکز تأسیسات منحصربه‌فرد نفتی است. نفت این منطقه نفت خام سنگینی است که بر خلاف نفت دریای خزر مناسب صادرات نیست. به جهت مواد خاصی که در این نفت وجود دارد برای درمان بیماری پوستی پسوریازیس مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نفتالان (به ترکی آذربایجانیNaftalan, Nəftalan ) بعد از گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان در منطقه غرب آن است که از طرف شمال با شهرستان گوان بوی، از طرف جنوب با شهرستان ترتر، از طرف شرق با شهرستان یولاخ، از طرف غرب با شهرستان داش کسن همسایه است.
نفتالان با شهر باکو حدود 338 کیلومتر فاصله دارد و به عنوان شهری که در توریسم سلامت (درمانی) فعالیت می کند که در دنیا مشهور است.
از طریق اتوبوس و خودرو می توان از باکو و شهرهای دیگرش به این شهر سفر کرد.
شرایط مطلوب زیست محیطی و هوای پاک و تمیز و وجود منابع درمانی نفت، باعث شده است که بیماران از سراسر دنیا به این شهر می آیند و علاوه بر استفاده درمانی از جاذبه های طبیعی نیز استفاده می کنند. از دیگر منابع طبیعی این شهر، می توان حمام های آب گرم و چشمه های آب گرم را نام برد.

نفتالان naftalan  به زبان آذری به معنی خریدار نفت است.این شهر محسور شده در ناحیه گورانبوی granboy  و یکی از مراکز منحصر به فرد نفتی کشور آذربایجان azerbaijan  بحساب می آید . نفتالان نفت خام سنگینی دارد که برخلاف نفت دریای خزر مناسب فرآوری و تصویه نیست  و به جهت مواد خاص معدنی دارای خاصیت درمانی و شفا بخش می باشد.

نفتالان

از خواص  درمانی آن می توان به درمان بیماری های پوستی  اگزما و  پ سوریا زیس اشاره کرد.  همچنین درد مفاصل را تسکین می دهد ، اعصاب را آرامش بخشیده ، پوست را زیبا میکند و باز کننده ی رگ های عروقی نیز می باشد. به ادعای برخی بیماران حمام کردن داخل قیر همانند حمام در شکلات است و معترف به این قضیه هستند که  بیماری های مزمن و درد هایشان بهبود یافته و یا درمان شده است. در سال 1874 در زمان آزادسازی اقتصاد امپراتوری روسیه یک شیمیدان آلمانی به نام جاگر  jager   نفت نفتالان را به یک محصول صادراتی تبدیل کرد  و از قرن 20 صادرات این محصول رواج پیدا کرد .

سال 1980 را می توان اوج رونق نفتالان  بحساب آورد به گونه ای که این منطقه هر ساله پذیرای  حدود 75 هزار مراجعه کننده بود، بعد از فروپاشی شوروی این حمام بسته شد و از رونق افتاد که امروزه بعد از چند دهه بار دیگر راه اندازی شده است .

جهانگردان در سفرنامه های خود از نفتالان یاد کرده اند که نشان دهنده ی اهمیت وقدمت طولانی این حمام ها می باشد. داخل هر حمام چند وان قرار دارد که  هر وان  از قیر طبیعی پرشده و این قیر ها سرشار از صمغ یا رزین هستند، هیچ گونه پارافین یا آلکان های سبک در این قیر ها وجود ندارد. این ماده مستقیم وارد خون می شود و می تواند سلول های کشنده را خنثی کند و با تحریک توسط مولکول های قیر باعث بهبود گردش خون و تغذیه ی ارگان های بیمار می شود.

استخر نفت آذربایجان

اولین اقامتگاه تفریحی در  نفتالان  در سال1929 افتتاح شد و تنها نخبگان شوروی حق استفاده از آن را داشتند . موزه ای در نفتالان برای باز دید کنندگان و گردشگران وجود دارد این موزه با هدف  به تصویر کشیدن گذشته ی نفتالان تاسیس شده است.

مجموعه ای از اشیاء چوبی باقیمانده و نیز از عکس های مراجعه  کنندگان در زمان شوروی سابق  که معالجه شده‌اند نگهداری میکند. این عکس ها در طی  سال های اوج رونق نفتالان 1970 و1980 جمع آوری شده اند . امروزه تحقیقات برروی خواص این مواد نفتی همچنان ادامه دارد و سال 2010  تعداد هتل ها و مراکز سلامت برای جذب گردشگران به این منطقه بیشتر شده است.

با توجه به سیاست های اتخاذ شده نفتالان به سوی پیشرفت و رونق دوباره حرکت میکند و هر ساله گردشگران زیادی را با هدف درمانی و استفاده از خواص طبیعی این طلای سیاه و شفا بخش به خود جذب میکند و بار دیگر این دست های سخاوتمند طبیعت  است  که التیام بخش دردهای آدمی میشود .

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است