شهر چرنوبیل اوکراین

شهر چرنوبیل اوکراین

چُرنوبیل (به اوکراینی: Чорнобиль)(تلفظ tʃɔrˈnɔbɪlʲ)، یا معروفتر چِرنوبیل (به روسی: Чернобыль) (تلفظ tɕɪˈrnobɨlʲ) شهری در اکراین است که در استان کیف و در نزدیکی مرز بلاروس قرار دارد.

این شهر به علت حادثه چرنوبیل که در نیروگاهی هسته‌ای چرنوبیل که در ۱۴٫۵ کیلومتری این شهر قرار داشت خالی از سکنه شد. این حادثه در سال ۱۹۸۶ میلادی رخ داد. در این شهر هم اکنون تعداد کمی زندگی می‌کنند و دولت اوکراین در نظر دارد آن را به یک قطب گردش‌گردی تبدیل کند.

با اینکه چرنوبیل بعد از انفجار اتمی، قابل سکونت نیست، اما عده‌ای از ساکنان اصیل آن، پس از انفجار به خانه‌های خودشان بازگشتند و زندگی را در همان شرایط سخت تاکنون ادامه داده‌اند.

حدود ۲۰۰ تن مواد رادیواکتیو و سایر فلزات سمی محیط چرنوبیل را به شدت مسموم کرده‌اند. واقعه‌ی چرنوبیل یکی از بدترین فاجعه‌های تاریخ بشریت بوده است. این مواد سمی حتی در خاک رسوخ کرده‌اند و منظره‌ی عجیب و مرده‌ای را در این منطقه رقم زده‌اند.

سی و یک سال بعد از تبدیل این منطقه به منطقه‌ای مرده و بی‌روح، برای اولین بار است که این منطقه رنگ موجودی زنده به خود می‌بیند.  در دهه‌ی گذشته تعداد روزافزون از گروه ستارگان به این منطقه سفر کرده‌اند تا به چشم خود دهکده‌ی مرده را دیده و شاهد طلوع خورشید بر فراز شهر متروک پریپیات «Pripyat» و برژنو «Brezhnev» باشند.

 

چرنومبیل

 

سفر بعد از دوران رادیواکتیویته

واژه‌ی «Stalker» از رمان علمی تخیلی آرکادی و بوریس ستراگاتسکی «Arkady and Boris Strugatsky» در سال ۱۹۷۱ میلادی، به نام پیک‌نیک در کنار جاده «Roadside Picnic»، گرفته شده است. در این داستان مهاجمان بیگانه از سایر کره‌ها به زمین آمده و در قسمت‌هایی از کره‌ی زمین که به‌صورت منطقه‌بندی شده بوده، موادی سمی رها می‌کنند. در داستان گروهی به نام ستارگان وجود داشته که این مواد سمی را به فلزات گران‌بها تبدیل کرده و در بازار سیاه به فروش می‌رسانده است. این داستان بعدها در فیلم آندری تراکوسکی «Andrei Tarkovsky» با نام ستارگان به تصویر کشیده شده است.

۱۵ سال قبل از رخ دادن واقعه‌ی چرنوبیل، رمان ستراگاتسکی به نظر بسیار عجیب و نو می‌نمود.

در ۲۶ آوریل سال ۱۹۸۶، یک سری اشتباهات در نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل باعث به‌وجود آمدن یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات تاریخ بشریت و رخداد فاجعه‌ای هسته‌ای (فقط در فوکوشیما این مقدار رادیواکتیو که تا مرتبه‌ی ۷ می‌رسد، گزارش شده است) در چرنوبیل شد.

انفجاری در رآکتور شماره‌ی چهار باعث پخش شدن غباری از مواد رادیواکتیو در مناطقی گسترده از اوکراین، بلاروس و روسیه شد. در اثر این حادثه بیش از صد هزار نفر به صورت اجباری به مناطقی دیگر منتقل شدند. علاوه بر صدماتی که به مردم وارد شد، این حادثه هزینه‌های سیاسی و اقتصادی جبران‌ناپذیری در پی داشت.

مناطق بسیاری از این محدوده با حصارهایی محافظت شده است تا از ورود مردم به آنجا جلوگیری شود.

گروه ستارگان خود را از دوستدارن تاریخ و مستندسازان می‌دانند و از اینکه خاطره‌های چرنوبیل به فراموشی سپرده شود، جلوگیری می‌کنند.

 

دنیای مجازی در مقابل دنیای واقعی

شهر چرنوبیل اوکراین

عضوی از گروه ستارگان در هنگام غروب روی پشت‌بام (عکاس: )

 

 

بازی اوکراینی ستارگان، اولین بازی کامپیوتری است که در منطقه‌ی چرنوبیل طراحی شده و در سال ۲۰۰۷ میلادی منتشر شد. این بازی بر روی عموم بسیار تاثیرگذار بود.

با توجه به بازی کامپیوتری و تاسیس گروه ستارگان می‌توان فهمید که این اشتیاق سفر به چرنوبیل در واقع ناشی از غرور جوانی است. باید این مسئله را در نظر داشت که تراژدی‌هایی که در بازی به نمایش گذاشته شده، بسیار کمتر از واقعیت است و ممکن است واقعیتی که در سفر به چرنوبیل می‌توان دید، بسیار هولناک بوده و خارج از توان تحمل انسان باشد.

گروه ستارگان وظیفه دارند که خطرات استفاده از مواد و انرژی‌های ناشناخته را به بشر یادآور کنند. بازی کامپیوتری هم برای جلب توجه نسل جوان به این حادثه ساخته شد. ما امیدواریم که بشر از این حادثه درس عبرت گرفته و هیچ‌گاه فراموش نکند. تعداد زیادی انسان جان خود را از دست دادند تا ما را از خطرات جانی بعد از انفجار هسته‌ای دور نگه دارند.

 

چرنوبیل اوکراین

شرخ در حال رسیدن به منطقه‌ی ممنوعه (عکاس: )

 

پارک تفریحی پری پیات

پارک تفریحی پری‌پیات، تقریبا ۳۰ سال است که متروکه و تنها است. وسایل بازی به شدت لذت‌بخش بودند. چرخ و فلک غول‌پیکر پارک هرگز مورد استفاده قرار نگرفت. پارک فقط برای یک روز باز و بلافاصله متروک شد. تاکنون نیز به همین منوال باقی مانده است. و تبدیل به مکانی برای رفت و آمد اشباح شده است.

 

ساختمان سرگرم‌کننده

 

چرنوییل 1

 

پارک تفریحی پری‌پیات برای جشن روز اول ماه مه سال ۱۹۸۶، ساخته شد. و هدفش سرگرم‌کردن حدود ۵۰۰۰۰ نفر از ساکنان پریپیات، در اوکراین امروزی، بود.

 

مکان بی‌عیب

منطقه‌ پارک برای ساخت‌و ساز کاملا وسیع بود. با فضاهایی بسیار مسطح و محصور شده توسط درختان سایه‌دار.

سرگرمیِ بازدیدکنندگان

 

پارک چرنوییل

 

بازگشت به گذشته

 

حادثه چرنوویل

 

پارک برای سرگرمی کارکنان و خانواده‌های نیروگاه برق ساخته شده بود. اکثر شهر اطراف نیروگاه قرار داشت و بیشتر ساکنان شهر جز کارکنان آن بودند.

 

نه چندان شاد

 

چرنویل 2

ساختِ سفارشی

 

چرنویل

بحران

 

چرنویل 3

 

پارک قرار بود در اول مه سال ۱۹۸۶ افتتاح شود. اما روز افتتاح هرگز نرسید. ۲۶ آوریل، راکتور شماره‌ی ۴ در تزدیکی نیروگاه برق چرنوبیل ذوب و ننگین‌ترین فاجعه‌ی اتمی در تاریخ اتفاق افتاد.

 

در تاریکی

 

چرنویل متروکه

 

راکتور منفجر شد، اما این وضعیت بلافاصله به شهر اطلاع داده نشد. هنگامی که بچه‌ها  بیرون خانه در حال بازی بودند، ابرهای از دود به آرامی در حال حرکت به سمت پری‌پیات بودند. ناوگان اتوبوس‌ها یک روز بعد برای تخلیه‌ی شهر رسیدند.

 

۲۷ آوریل، ۱۹۸۶

چرنویل 4

 

 

پارک برای مدتی کوتاه در ۲۷ آوریل ۱۹۸۶، جلوتر از برنامه، باز شد. هدف کسب سود مالی نبود. صاحبان پارک برای چند ساعت در هنگام تخلیه شهر آن‌جا را گشودند؛ تا شاید تلاشی در جهت کاهش تراژدی و احساس هولناک آن روز باشد.

متروکه

 

چرنویل 5

 

هیچ‌کس دیگر به پری‌پیات بازنگشت، به جز دانشمندان و روزنامه‌نگاران و گه‌گاهی عکاسان. ۵۰۰۰۰ ساکن شهر، پارک را که برای سرگرمی‌شان ساخته شده بود، رها کردند. پارک تا به امروز دست‌نخورده باقی مانده است.

 

گردش در خرابه‌ها

 

خرابه های چرنویل

 

گروه‌های گردشگری به پارک می‌روند. اما با راهنماهایی که دستگاه‌های تششع‌نگار دارند و گروه‌ها مستقیما از طرف حکومت تعیین می‌شوند.

منطقه‌ی جداشده

 

چرنویل 6

 

تمام مناطق پری‌پیات جزئی از منطقه‌ جداشده هستند. ناحیه‌ای که هنوز به‌دلیل سطح بالای خطرناک تششع ناامن است. پارک تفریحی جز یکی از آلوده‌ترین مناطق است.

 

منطقه‌ خطر

 

منطقه خطر چرنویل

 

تقریبا هرچیزی در شهر به سادگی رها شده است. حتی وسیله‌های با ارزش پارک تفریحی نیز جان سالم به در نبرده‌اند.هزاران نفر از مردم درپی انفجار و عواقب بعدی آن کشته شدند.

خالی

 

منطقه به شهر ارواح تبدیل شده است، پارک تفریحی یک یادآوری فراموش‌نشدنی از چیزی است که می‌توانست باشد.

پارک زنده است

 

چرنویل خالی از سکنه

 

پارک تفریحی پری‌پیات تبدیل به یکی از قسمت‌های فرهنگ پاپ شده است. همچنین در بازی‌های ویدئویی، همچون Call of Duty 4 و S.T.A.L.K.E.R بخش سایه‌های چرنوبیل، از پارک استفاده شده است.

 

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است