شهر کانبرا در استرالیا

شهر کانبرا در استرالیا

کانبـِرا پایتخت کشور استرالیا است. جمعیتی بیش از ۳۲۵ هزار تن دارد و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار می‌آید. در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنیو ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن واقع است. کانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقی میان سیدنی و ملبورن به پایتختی استرالیا برگزیده شد. این شهر به عنوان شهری که کاملاً با نقشه قبلی ساخته شده‌است با دیگر شهرهای استرالیا تفاوت دارد. کانبرا به عنوان پایتخت استرالیا، پارلمان و دادگاه عالی این کشور و بسیاری دیگر از اداره‌های دولتی را در خود جای داده‌است. کانبرا همچنین مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی استرالیاست.

کانبـِرا پایتخت کشور استرالیا است. جمعیتی بیش از ۳۲۵ هزار تن دارد و بزرگ‌ترین شهر غیر بندری استرالیا به شمار می‌آید. در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی سیدنی و ۶۵۰ کیلومتری شمال شرقی ملبورن واقع است. کانبرا در سال ۱۹۰۸ در توافقی میان سیدنی و ملبورن به پایتختی استرالیا برگزیده شد. این شهر به عنوان شهری که کاملاً با نقشه قبلی ساخته شده‌است با دیگر شهرهای استرالیا تفاوت دارد. کانبرا به عنوان پایتخت استرالیا، پارلمان و دادگاه عالی این کشور و بسیاری دیگر از اداره‌های دولتی را در خود جای داده‌است. کانبرا همچنین مورد علاقه گردشگران داخلی و خارجی استرالیاست.

این شهر تنها شهر در بین تمامی شهرهای استرالیا است که با هدف قبلی و با طراحی قبلی ساخته شده‌است. پس از مسابقه بین‌المللی طراحی شهری، طرح معمار شیکاگوئی، والتر بورلی گریفن انتخاب گردید و عملیات ساخت در سال ۱۹۱۳ آغاز گردید. طراحی شهر مملو از باغهای شهری بود و مساحت‌های زیادی به فضای سبز اختصاص داده شد بطوریکه کانبرا عنوان «پایتخت بوته» را به خود اختصاص داد. هر چند رشد و توسعه کانبرا در اثر جنگ‌های جهانی کاهش یافت، پس از جنگ جهانی دوم دوباره مسیر پیشرفت را ادامه داد.

کانبرا مرکز بسیاری از موسسات و بناهای تاریخی از جمله موزه جنگ استرالیا، نگارخانه ملی استرالیا، نگارخانه پرتره‌هیا ملی، کتابخانه ملی استرالیا، آرشیو ملی استرالیا و موزه ملی استرالیا می‌باشد. بسیاری از ساختمانهای هیئت دولت به روی عموم باز می‌باشن، مثل خانه پارلمان، دادگاه عالی و ضرابخانه سلطنتی استرالیا، مکانهای تفریحی شامل دریاچه گریفن، برج تلسترا، و باغهای گیاهی ملی استرالیا در منطقه کوههای سیاه، باغ وحش و آکواریوم در منطقه سد اسکریوند، موزه ملی دایناسور و مرکز علوم و تکنولوژی ملی کانبرا، می‌باشند.

نگارخانه و موزه کانبرا در مرکز شهر حومه سیویک، گنجینه تاریخ و هنر بومی است. ورود به بسیاری از خانه‌های تاریخی برای عموم آزاد است مثل: مزرعه رعیتی توگرا نونگ، موگا – موگا در سیمونستون و کلبه بلودل در پارکس که نحوه زندگی مهاجرین اروپایی را نشان می‌دهند. خانه کالتورپس که نمادی از گذشته‌های دور کانبرا است، در منطقه رد هیل به خوبی نگهداری شده‌است. خانه دانترون در حومه کمپل، یکی از قدیمی‌ترین مزرعه‌های منطقه‌است و اکنون به دفتر کالج نظامی سلطنتی و انترون تبدیل شده‌است.

کانبرا، مکان‌های زیادی برای اجرای زنده موسیقی و تئاتر دارد: نمایشگاه و تئاتر کانبرا که محل برگزاری کنسرت‌های متعدد بوده‌است و سالن لولین (در دانشگاه موسیقی ANU) که محل برگزاری کنسرت است. تئاتر خیابانی نیز طرفداران زیادی دارد. استون فست در دانشگاه کانبرا بزرگ‌ترین جشنواره موسیقی کانبرا است. کلوب‌های شبانه و کافه‌های زیادی در کانبرا وجود دارد که برنامه‌های سرگرمی زنده نیز برگزار می‌کنند و بیشتر در مناطق دیکسون، کینگ‌استون و مرکز شهر متمرکز شده‌اند. اغلب مراکز شهر دارای سینما و سالن تئاتر و کتابخانه می‌باشند. رخدادهای فرهنگی مردمی عبارت‌اند از جشنواره ملی مردمی استرالیا شوی سلطنتی کانبرا، و جشنواره ماشین و جشنواره کانبرا که بطول ۱۰ روز در ماه مارس به مناسب روز کانبرا برگزار می‌شود.

 

جاذبه های گردشگری کانبرا

کلیسای سنت جان باپتیست

 

کلیسای سنت جان باپتیست 1

 

قدیمی ترین کلیسای کانبرا کلیسای سنت جان باپتیست می باشد که ساخت این بنا در ده پنجم قرن نوزدهم ( 1845 ) میلادی به اتمام رسید و تکمیل سایر بخش های آن در سالهای بعد صورت گرفت. در حیاط این بنا نخستین قبرستان شهر قرار دارد.

 

مسجد کانبرا

 

مسجد کانبرا

 

مسجد کانبرا با طراحی ساده و گنبدی سبز رنگ در سال 1966 میلادی ساخته شده و گنجایشی درحدود 300 نفر نمازگزار را دارد. دیوارهای درونی این بنا با آیات قرآن زینت داده شده است.

 

موزه ملی استرالیا

 

موزه ملی استرالیا

 

موزه ملی استرالیا در سال 2001 در حومه کانبرا ، افتتاح شد . طراحی موزه ملی بشکل روبان های در هم گره خورده ، به عنوان نمادی از تاریخ بومیان و مهاجران این کشور ، انجام شده و ساختمان اصلی در مرکز این گره ها قرار گرفته است . نمای بیرونی ساختمان با ورقه های آلومینیوم پوشانده شده ، در میان این ورقه ها صفحات مسی رنگ قرار گرفته است که روی آنها با انواع خطوط تزئینی و همچنین خط بریل کلماتی مانند دوستی و بخشش که اشاره به بیمارستان دارد در مسیر این موزه قرار ذاشته که تخریبش باعث کشته و زخمی شدن چند نفر شد ، نوشته شده است . محتوای این موزه اختصاص به تاریخ پنجاه هزار ساله بومیان ، حضور مهاجران در سال 1788 و اتفاقات مهم این کشور مانند تشکیل فدراسیون و یا المپیک سیدنی دارد . هم چنین در این موزه قلب اسب معروف مسابقه استرالیا ، فارلپ نگهداری می شود – بدن تاکسی درمی شده او در موزه ملبورن قرار دارد – علاوه بر بخش نمایشگاه ، این موزه شامل بخش های مطالعاتی و تحقیقاتی نیز می باشد وبخشی از آن به کودکان اختصاص یافته است .در سال های 2005 و 2006 این موزه به عنوان بهترین مرکز گردشگری استرالیا انتخاب شد.

 

موزه و گالری کانبرا

 

موزه و گالری کانبرا

 

گالری کانبرا یک نمایشگاه آثار هنری است که در سال 1998 افتتاح شده و علاوه بر برگزاری نمایشگاههای مختلف ، در موزه خود دارای یک مجموعه دائمی به نام رفلکتینگ کانبرا که به ارائه تاریخ این شهر اختصاص یافته ، و همین طور تصاویری از آتش سوزی مهیب سال 2003 در جنگل های حومه این شهر است

 

موزه ملی دایناسور

 

موزه ملی دایناسور کانبرا

 

در سال 1993 بزرگترین نمایشگاه دایمی ماقبل تاریخ در نیمکره جنوبی و در دهکده گلد کریک در نزدیکی شهر کانبرا ساخته شده است . این نمایشگاه سیر تکامل تمام موجودات مخصوصا دایناسورها را در معرض دید بازدید کنندگان گذاشته است و دارای مجموعه ای بزرگ از فسیل های دایناسورها از سراسر جهان است . هر سال حدود 55 هزار بازدید کننده از این نمایشگاه دیدن می کنند و به همین دلیل یکی از مکان های دیدنی معتبر شهر به حساب می آید .

 

گالری ملی نقاشی

 

گالری ملی نقاشی کانبرا

 

این گالری دارای حدود 400 پرتره از اشخاصی است که به نوعی در تاریخ استرالیا نقش مهمی داشته اند . این پرتره ها در انواع نقاشی ، عکس ، مجسمه و فیلم کوتاه هستند و تا سال 2008 در ساختمان قدیمی مجلس قرار داشتند و در این سال به ساختمان جدید خود در مجاورت دادگاه عالی کانبرا منتقل شدند .

 

گالری آثار شیشه ای کانبرا

 

گالری آثار شیشه ای کانبرا

 

نمایش آثار شیشه ای هنرمندان ، که در سال 2007 افتتاح شد .

 

مرکز تئاتر کانبرا

 

مرکز تئاتر کانبرا

 

در سال 1965 در مرکز شهر کانبرا اولین مرکز برگزاری هنرهای نمایشی استرالیا ، افتتاح شد .

 

سالن تئاتر آلبرت

 

سالن تئاتر آلبرت

 

این تالار توسط نخست وزیر وقت ، استنلی بروس در سال 1928 افتتاح شد و با گنجایش بیش از هفتصد نفر اولین سالن اجرای موسیقی و اپرا در کانبرا می باشد . معماری این بنا به سبک جورجیان – سبکی از معماری در سال های 1720 تا 1840 در انگلستان – انجام شده و نام آن نیز مشابه تالار سلطنتس آلبرت در لندن انتخاب شده است .

 

مرکز ملی علوم و تکنولوژی

 

مرکز ملی علوم و تکنولوژی

 

این مرکز که به کوئستاکن نیز معروف است ، در سال 1988 به ریاست پروفسور مایک گر استاد فیزیک دانشگاه ملی استرالیا و با استفاده از هدیه نقدی کشور ژاپن به مناسبت دویستمین سالگرد تشکیل کشور استرالیا افتتاح گردید .

در حال حاضر این مرکز دارای هفت قسمت می باشد که با هدف آموزش علوم مختلف با روش های سرگرم کننده و هیجان آور که اختصاص به موضوعاتی مانند دایناسورها ، علوم مورد استفاده در اجرای سیرک ، شگفتی های زمین ، نور و صوت ، نحوه کار مغز انسان ، اندازه گیری و علم برای کودکان است .

 

کتابخانه استرالیا

 

کتابخانه استرالیا

 

بزرگترین مرجع کتاب استرالیا با دارا بودن بیش از هشت میلیون نسخه کتاب ، عکس ، نقشه ، پوستر ، مجله و میکروفیلم می باشد . همچنین دارای بزرگترین بخش مطالعاتی درباره کشورهای آسیایی با منابعی به انواع زبان های اروپایی و همین طور آسیایی ، از جمله فارسی می باشد .

 

برج کوه سیاه

 

برج کوه سیاه کانبرا

 

برج تلسترا و تله کام از اسامی دیگر این برج مخابراتی است . این برج با حدود 195 متر ارتفاع بر روی قله کوه سیاه ساخته شده و یکی از دیدنی های معروف شهر است و سالانه حدود 6 میلیون بازدید کننده دارد .

 

ضراب خانه سلطنتی استرالیا

 

ضراب خانه سلطنتی استرالیا

 

اولین محل ضرب سکه به طور مستقل از ضرابخانه سلطنتی لندن که در سال 1965 افتتاح شد . در این ضرابخانه بازدید کنندگان می توانند مراحل ضرب سکه را مشاهده و حتی خود ضرب کنند . سکه های طلا و مدال های مورد استفاده ارتش و حتی مدال های بازی های المپیک تابستانی 2000 نیز در اینجا ضرب می شود

 

ساختمان قدیمی مجلس

 

ساختمان قدیمی مجلس

 

در نقشه گریفین در راس مثلث پارلمانی ، این ساختمان قرار دارد که به مدت پنجاه سال محل کار و برگزاری جلسات نخست وزیر و نمایندگان مجلس استرالیا بوده است .سبک و معماری این  بنا ساده و رنگ نمای آن سفید است که همین سادگی آن تبدیل به یکی از زیبائی های شهر شده است

 

ساختمان مجلس

 

ساختمان مجلس کانبرا

 

در سال 1988بر روی کاپیتال هیل و با هزینه حدود 1/1 میلیلارد دلار استرالیا ساخته و توسط ملکه الیزابت دوم افتتاح شد . محل برگزاری جلسات مجلس استرالیاست . این ساختمان در زمان خود از گران ترین عمارت ها در نیمکره جنوبی بوده است . میله پرچم با ارتفاع 81 متر روی بام ساختمان مجلس بسیار چشم گیر است

 

ساختمان ادموند بارتون

 

ساختمان ادموند بارتون

 

این ساختمان اداری توسط هری سیدلر در سال های 1970-1974 طراحی و ساخته شد و بنام نخست وزیر استرالیا نام گذاری شد . این بنا به عنوان نمادی از هنر معماری بین المللی در سال 2005 در ردیف میراث ملی استرالیا قرار گرفت .

 

ساختمان دولت

 

ساختمان دولت کانبرا

 

در جنوب غربی کانبرا ، منطقه یاراملا در میان باغی به وسعت 54 هکتار ، اقامتگاه رسمی فرماندار کل استرالیا قرار گرفته است . گرانترین بخش مسکونی شهر است و تعدادی از سفارتخانه ها نیز در آن قرار دارند . تا اواخر دهه 1940 تغییرات زیادی در این بنا انجام گرفت . در ورودی محوطه باغ دروازه ای بزرگ قرار دارد که با نشانه های سلطنتی و نشان استرالیا پوشانده شده است . آثار هنری فراوانی از بومیان و هنرمندان استرالیا در تالارهای آن قرار دارند

 

ساختمان شاین دم

 

ساختمان شاین دم گانبرا

 

این ساختمان متعلق به آکادمی علوم استرالیا می باشد . معماری گنبدی شکل و زیبای این عمارت یکی از دیدنی های شهر نیز هست . گنبد این بنا از بتن یکپارچه ساخته شده و در داخل نیز بر هیچ پایه ای سوار نیست

 

بنای یادبود جنگ

 

بنای یادبود جنگ کانبرا

 

یکی از مهم ترین بناهای یابدبود دنیا به عنوان بزرگداشت نیروهای مسلح که در جنگ های استرالیا شرکت و یا کشته شده اند ، در سال 1941 ساخته شد . شامل سه بخش : تالار یادبود و مقبره سربازان گمنام ، به عنوان ساختمان مرکزی با بامی گنبدی شکل و موزه جنگ و اسناد و تحقیقات

 

بنای یادبود آمریکا

بنای یادبود آمریکا

 

پس از پایان جنگ جهانی دوم به عنوان قدردانی از کمک های کشور آمریکا در جریان جنگ به این کشور بر روی راسل هیل در حومه شهر ساخته شد . این بنا به شکل یک ستون هشت وجهی توخالی از جنس فولاد و با روکش آلومینیوم سندبلاست شده ، ساخته شد . این ستون 78 متر ارتفاع دارد و بر بالای آن یک کره و مجسمه عقاب از جنس برنز قرار گرفته است . در سال 1953 با حضور ملکه الیزابت دوم طی مراسمی رونمایی از آن انجام گردید

 

بنای یادبود ای سی تی

 

بنای یادبود ای سی تی

 

بنایی به یاد مردان و زنانی که از طرف استرالیا در جنگ های صلح طلبانه در سراسر دنیا شرکت کرده اند . این بنا در میدان لندن قرار دارد و شکل یک کره زمین از جنس شیشه و دو پر فلزی در دوسمت آن طراحی شده است . آدرس یک وب سایت بر روی یکی از پرهای آن حک شده که نام و سوابق این افراد را در اختیار علاقه مندان قرار می دهد .

 

کلبه بلاندل

 

کلبه بلاندل

 

در ساحل دریاچه برلی گریفین در سال 1858 کلبه ای سنگی با پنج اتاق برای زندگی کشاورز مزرعه جورج کمپل ساخته شد که اکنون به عنوان موزه در معرض دید عموم قرار دارد.

 

پارک آبی بیگ اسپلش

 

پارک آبی بیگ اسپلش کانبرا

 

تنها پارک آبی شهر با انواع تفریحات آبی نظیر سرسره و استخر برای تمام سنین است

 

دریاچه برلی گریفین

 

دریاچه برلی گریفین کانبرا

 

نام این دریاچه از نام طراح آمریکایی شهر گرفته شده است . دریاچه مصنوعی برلی گریفین در مرکز شهر کانبرا قرار دارد و از رودخانه مولونگو آبگیری شد. در اطراف این دریاچه پارک هایی که از محبوب ترین اماکن تفریحی شهر هستند ، قرار دارند

 

پارک کامن ولث

 

پارک کامن ولث

 

در شمال دریاچه پارکی به وسعت 34 هکتار واقه است . جشنواره بهاری فلوریاد در این پارک برگزار می شود . از دیدنی های این پارک می توان به موارد ذیل اشاره کرد :

  • میله پرچم
  • بنای یادبود کاپیتان کوک
  • بنای یادبود زنان پیشگام
  • پارک کینز
  • پارک وستون
  • لنوکس گاردنز
  • باغ وحش و آکواریوم ملی
  • کوه سیاه

 

باغ های گیاه شناسی ملی

 

باغ های گیاهشناسی ملی کانبرا

 

بزرگ ترین و کامل ترین مکان حفظ و نگهداری گیاهان بومی استرالیاست که زیر نظر سازمان منابع طبیعی این کشور اداره می شود . بیش از 5500 گونه گیاهی در این باغ نگهداری می شود . این باغ همچنین ، یک مکان تحقیقاتی نیز می باشد

 

پارک طبیعی کانبرا

 

پارک طبیعی کانبرا

 

این پارک محدوده ای وسیع شامل 30 منطقه حفاظت شده جدا از هم مانند تپه ها و کوه هایی که در داخل و اطراف شهر قرار گرفته اند را شامل می شود . واقع شدن این مناطق در محدوده شهری ، قسمتی از نقشه طراحی شده گریفین بوده . پیاده روی و ورزش در قسمت هایی از این پارک ها آزاد است .

 

سیتی هیل

 

سیتی هیل

 

این تپه در یکی از راس های مثلث پارلمان قرار دارد و طراحی فضای سبز آن در سال 1921 توسط چارلز وستون انجام شده است . در مرکز تپه پرچم استرالیا قرار دارد و اطراف آن ردیف هایی از درختان کاج و سروناز کاشته شده اند . قرار گرفتن شش خیابان اصلی شهر و میدان ورنون در اطراف این تپه باعث دور افتادن آن از مناطق تجاری و عمومی شهر شده است .

 

پارک گلب

 

پارک گلب 1

 

رابرت کمپل یکی از شخصیت های معروف استرالیا در اوایل دهه 1840 قسمتی از یک زمین وقفی را در اختیار کلیسای آگلیکان قرار داد . این پارک در شرق شهر واقع است.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است