شهر یالتا اوکراین

شهر یالتا اوکراین

یالتا (به اوکراینی: Ялта، به تاتاری کریمه: Yalta) یکی از شهرهای کریمه در جنوب اوکراین است که بر کرانهٔ دریای سیاه جای دارد. یالتا بر کنار خلیجی کوچک و کم‌عمق رو به دریای سیاه جای دارد و توسط کوه‌های پردرخت در برگرفته شده‌است. آب و هوای گرم مدیترانه‌ای و مجاورت با تاکستان‌ها و باغستان‌های زیاد، بستر مناسبی برای گذراندن تعطیلات به ویژه زمستانی پدیدآورده‌است. این شهر در زمین های یک مستعمره باستانی یونانی ساخته شده و در خلیجی که توسط کوه های جنگلی احاطه شده واقع شده است. آب و هوای یالتا مدیترانه ایست و باغستان های بسیاری را در خود جای داده. در سال ۱۹۴۵، یعنی زمانی که سه قدرت بزرگ جهانی، اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده و انگلیس در این شهر و در قصر لیوادیا کنفرانسی برپا کردند، یالتا نظر جهانیان را به خود جلب کرد. امروزه یالتا با سواحل بسیار زیبا، رستوران های متنوع و بازار رو باز خود، شهری محبوب برای توریست ها محسوب میشود.

در دوره‌ای «یالتای بزرگ» به بخشی از کرانه کریمهٔ جنوبی میان فوروس در غرب به سوی گورزوف در شرق و شامل شهر یالتا و شهرهای چندگانه مهاجرنشین مجاور اطلاق می‌شد.

این شهر بر محلی از یک مهاجرنشین یونان باستان که گفته می‌شود توسط دریانوردان یونانی که در جستجوی ساحلی امن بوده‌اند، بنا شده‌است.

در این شهر کنفرانس یالتا از ۴ تا ۱۱ نوامبر سال ۱۹۴۵ بین سه قدرت نیروهای متفقین یعنی شوروی، ایالات متحده و بریتانیا و با شرکت فرانکلین دلانو روزولت، ژوزف استالین و وینستون چرچیل در اواخر جنگ جهانی دوم برگزار و پیمان معروف یالتا بسته شد.

بر اساس آمار سال ۲۰۰۱، جمعیت یالتا برابر با ۸۰٬۵۰۰ نفر بوده‌است. بر اساس همین آمار، ۶۸٫۳٪ جمعیت این شهر را روسها، ۲۵٫۷٪ اوکراینی‌ها، ۲٫۱٪ بلاروسیها، ۰٫۸٪یهودیان، ۰٫۱٪ تاتارهای کریمه‌ای و بسیاری از اقلیت‌های نژادی دیگر تشکیل داده‌اند. این آمار شامل روستاها و شهرهای کوچک مجاور نیست. جمعیت یالتا با حومه در حدود ۱۲۵٬۰۰۰ نفر است.

 

جاذبه های گردشگری یالتا

یالتا شهری در استان کریمه در جنوب اوکراین و در ساحل شمالی دریای سیاه است. این شهر در زمین های یک مستعمره باستانی یونانی ساخته شده و در خلیجی که توسط کوه های جنگلی احاطه شده واقع شده است. آب و هوای یالتا مدیترانه ایست و باغستان های بسیاری را در خود جای داده. در سال ۱۹۴۵، یعنی زمانی که سه قدرت بزرگ جهانی، اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحده و انگلیس در این شهر و در قصر لیوادیا کنفرانسی برپا کردند، یالتا نظر جهانیان را به خود جلب کرد. امروزه یالتا با سواحل بسیار زیبا، رستوران های متنوع و بازار رو باز خود، شهری محبوب برای توریست ها محسوب میشود.

 

قصر لیوادیا

 

قصر لیوادیا

 

این قصر زیبا آخرین محل گذراندن تعطیلات تزار و پذیرای کنفرانس استالین، چرچیل و روزولت در سال ۱۹۴۵ بوده. داخل این قصر میتوانید از عکس ها، محل برگزاری کنفرانس و کلیسای کوچک خصوصی خانواده سلطنتی دیدن کنید. اگرچه باغ های اطراف آن سال ها قبل از بنای خود قصر بنا شده اند، قصر لیوادیا حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد،. زمین های اطراف این قصر نمای بسیار خوبی به دریای سیاه و یالتا دارند.

 

قلعه سوالوز نست

 

قلعه سوالوز نست

 

قلعه ای زیبا بر لبه صخره ای ۴۰ متری و رو به دریا. این قلعه در سال ۱۹۱۲ توسط معمار روس، لئونید شروود به سبک نئو گوتیک ساخته شد. بنای این قلعه شامل یک سرسرای بزرگ، اطاق مهمان، پلکان و برج، و دو اطاق خواب در دو سطح مختلف برج میباشد. طراحی داخلی اطاق مهمان با پانل های چوبی زیبا شکل گرفته. یک سکوی تماشا، تمامی ساختمان را در بر گرفته و نمایی زیبا از دریا و ساحل به بازدیدکنندگان عرضه میکند.

 

کلیسای ارامنه

 

کلیسای ارامنه

 

این کلیسا در سال ۱۹۱۹-۱۹۰۹ به سبک کلیسای سنت هریپسایم که بیش از هزار سال پیش در ارمنستان ساخته شده، بنا گردید. بر فراز مرکز شهر، در بالای یک پلکان، کلیسای زیبای ارامنه خودنمایی میکند. دیدن کنده کاری ها، طاق ها و حکاکی های زیبای این کلیسا، خالی از لطف نیست.

 

باغ های گیاه شناسی نیکیتسکی

 

باغ های گیاه شناسی نیکیتسکی

 

یکی از قدیمی ترین باغ های گیاه شناسی دنیا که در نزدیکی یالتا قرار دارد. این باغ ها توسط گیاه شناس روس، کریستین استیون در سال ۱۸۱۲، بنا شدند. مساحت کل این منطقه۱۱ کیلومتر مربع است و مرکز تحقیقات آن، تولید کننده نهال ها، دانه ها و قلمه های گیاهان است و به یک جاذبه توریستی مشهور تبدیل شده. بیش از ۵۰ هزار گونه گیاهی در این باغ ها یافت میشود.

 

کلیسای فوروس

 

کلیسای فوروس

 

مقصدی محبوب برای توریست ها که به خاطر جایگاه خوش منظره اش یعنی بر فراز صخره ای در ارتفاع ۴۰۰ متری که رو به دریای سیاه است طرفداران بسیاری دارد. این کلیسا در سال ۱۸۹۲ بازسازی شد و رستاخیز مسیح نام گرفت. آخرین تزار و همسرش در روز دهمین سالگرد رویداد بورکی، در این کلیسا به عبادت پرداختند.

 

قصر ماساندرا

قصر ماساندرا در مالتا 1

 

 

این قصر که در بیرون شهر و در بالای تپه ها قرار دارد بعنوان قصر تابستانی الکساندر سوم به شکل کاخ های زیبا و رمانتیک فرانسوی ساخته شد. زمین های اطراف و باغ های این قصر بسیار زیبا هستند.

 

سواحل یالتا

 

قصر ماساندرا در مالتا

سواحل یالتا ماسه ای نیستند بلکه سنگریزه هایی همانند سواحل رودخانه های فرانسوی دارند. میتوانید در این سواحل زیبا از یک فنجان قهوه در زیر چترهایی که کافه ها در اختیارتان میگذارند لذت ببرید.

 

خانه چخوف

 

خانه چخوف

 

چخوف داستان هایی مانند زنی با سگش و داستان های بسیار دیگر را در این خانه نوشت. این خانه کوچک و موزه نزدیک آن به این نویسنده مشهور اختصاص دارد.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

  • هنوز نظری ندارید.
  • یک نظر اضافه کنید
    ضبط پیام صوتی

    زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است