شهر شوشا در آذربایجان

شهر شوشا در آذربایجان
شوشا (به ترکی آذری:Şuşa به ارمنی:Շուշի) نام بخشی است در جمهوری آذربایجان که شهر شوشا را در خود احاطه کرده‌است. اکنون قسمتی از جمهوری خودخواندهناگورنو قره باغ است و تحت کنترل کامل نیروهای ارمنی است. اهالی آذری منطقه یا کوچانده شده‌اند یا در درگیری‌های قره باغ کشته شده‌اند.
قره‌باغ یکی از تقسیمات سیاسی ایران از دوره صفویه به این سو بود که پس از عهدنامه گلستان بهروسیه تزاری واگذار شد. تا ۱۸۴۰ این منطقه همچنان با عنوان ایالت قره‌باغ شناخته می‌شد اما پس از آن به بخش شوشا تغییر نام یافت، در اتحاد جماهیر شورویبخش‌هایی از آن به جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی پیوست، بخش زنگه‌زور به جمهوری سوسیالیستی ارمنستان شوروی واگذار شد و بخش کوهستانی‌اش که بیشتر ساکنان آن را ارامنه تشکیل می‌دادند با عنوان منطقه خودمختار قره‌باغ کوهستانی زیر نظر جمهوری سوسیالیستی آذربایجان شوروی درآمد.

آب و هوا
از نظر طبیعی، قره باغ یک منطقه سرسبز و جنگلی با کوهستان‌های فراوان است. برای چنین مناطقی هم قطعا بهترین زمان سفر بهار، تابستان و اوایل پاییز خواهد بود. اگر می‌خواهید به قره باغ سفر داشته باشید، خرداد تا اوایل مهر بهترین زمان خواهند بود. یکی دیگر از زمان‌های مناسب سفر به این کشور ، نهم می یا روز آزادی است. فصل بهار، آب و هوا در این منطقه بسیار مرطوب است و اغلب مه فراوانی وجود دارد.

اماکن گردشگری
صومعه‌ی گندزاسار

صومعه ی گندزاسار

صومعه‌ی گندزاسار یکی از مهم‌ترین مناطق دیدنی و گردشگری قره باغ است. این صومعه که قرن پنجم میلادی ساخته شده در کلیسای سنت جان تعمیددهنده واقع شده است. در این صومعه می‌توان سنگ‌های حکاکی شده و سنگ‌نبشته‌های قدیمی که روی آرامگاه بیشاپ‌های قبلی و اشراف و خواص قرار گرفته‌اند، دید.

صومعه دادیوانک

صومعه دادیوانک

این شاهکار معماری دارای برج ناقوس، خاچکارهای ظریف و زیبا و سلول‌های رهبانی است. زمانی که در حال گردش در این صومعه هستید، حتما درون حفره‌ها و دالان‌های زیرزمینی را هم  نگاه کنید. شاهزادگان خاچن بالا در زیرزمین ورودی اصلی این کلیسا دفن شده‌اند. دسترسی به این صومعه واقعا چالش‌برانگیز است اما ارزش دارد.

پاپیک تاتیک (مجسمه‌های پدربزرگ و مادربزرگ)

پاپیک تاتیک

این دو مجسمه در منطقه استپاناکرت و در جاده‌ی اصلی به سمت شمال منطقه قرار گرفته‌اند. یکی از آنها یک پیرمرد ریش‌دار و دیگری یک پیرزن با روسری است. در نگاه سنگی آنها می‌توان روح سرکش محلی را دید.

کلیسای جامع قازانچتسوتس

این کلیسا در منطقه‌ی شوشی واقع و در سال ۱۸۶۸ ساخته شده است. سال ۱۹۲۰ اتحاد جماهیر شوروی این کلیسا را بست و از آن به عنوان انبار استفاده کرد. در هنگام جنگ هم نیروی‌های آذری از این کلیسا برای نگهداری از موشک‌های گراد خود بهره می‌بردند. خوشبختانه سال ۱۹۹۸ این کلیسا دوباره بازسازی شد و اگر برای دیدن آن می‌روید، حتما سری به سردابه هم بزنید و از پژواک جالب و غیر معمول صدا  که ایجاد می‌شود، لذت ببرید.

تنگه‌ی هونوت

تنگه ی هونوت

یکی از زیباترین مناطق قرار گرفته در شوشا است که چشم هر بازدیدکننده‌ای  را به خود خیره‌ می‌کند. این تنگه متشکل از صخره‌هایی با ارتفاع ۲۵۰ متر است که رودخانه کارکار را محصور کرده‌اند. آنهایی که از این تنگه عبور می‌کنند، می‌توانند آبشارهای فوق‌العاده زیبا، جنگل‌های سرسبز، غارهایی به جا مانده از عصر حجر، خرابه‌های دهکده‌ی هونوت، پل سنگی و دیگر جاذبه‌های این منطقه را ببینند.

کلیسای کیش

کلیسای کیش

کلیسای کیش که با نام‌های مختلفی چون کلیسای الیشه مقدس یا مادر مقدس خدا هم شناخته می‌شود، در قرن دوازده یا سیزدهم میلادی ساخته و در حال حاضر در روستای کیش قره باغ واقع شده است. این کلیسا در دوران مختلف، متعلق به گروه‌های مختلف مذهبی بوده است.

دژ شوشی

دژ شوشی

این دژ در سال ۱۷۵۰ و توسط پناه خان ساخته شد. در طول جنگ قره باغ، نیروهای آذری از این دژ به سمت استپاناکرت و روستاهای اطرافش موشک پرتاب می‌کردند. این دژ بعدها در یک عملیات باز پس گرفته شد. اکنون بازدیدکنندگان می‌توانند از این دژ و خرابه‌هایش دیدن کنند.

غار آذوغ

غار آذوغ

این غار حیرت‌آور و فوق‌العاده در نزدیکی روستای آذوق واقع شده است. در این غار شش تالار پر از خفاش قرار دارد که با تونل‌هایی به هم متصل شده‌اند. به علاوه آثاری از انسان‌های اولیه نیز باقی مانده است. ورودی غار بسیار بزرگ و زیبا است اما برای طی کردن آن نیاز به مشعل یا روشنایی پرنور خواهید داشت.

موزه‌ی تاریخ شوشی
در این موزه که در یک عمارت سنگی زیبا قرار دارد، تعداد زیادی اثر از صنایع دستی محلی به مایش گذاشته شده است. اگر علاقه‌مند به تاریخ این شهر و کشور هستید، می‌توانید از راهنمای محلی موزه بخواهید که برایتان توضیحات لازم را ارائه دهد.

چنار ۲۰۰۰ ساله

چنار ۲۰۰۰ ساله

درست پیش از روستای کارمیز شوکا از سمت استپاناکرت، یک درخت چنار ۲۰۰۰ ساله واقع شده است که به قد و قواره‌ی غول‌آسایش شهرت دارد. مردم محلی این منطقه را برای پیک نیک بسیار می‌پسندند.

Logo roomaco

روماکو بازاریاب آنلاین شماست
در هر کجای دنیا، هر کسب و کاری دارید، روماکو آنرا به مخاطبین شما معرفی میکند.
با کمترین هزینه و در کمترین زمان در صفحه اول گوگل باشید!
از اینجا شروع کنید

نظرات

یک نظر اضافه کنید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است